Ramadan

Hier tref je alle topics aan die te maken hebben met gnostiek en religieuze aangelegenheden.
8Lou1
Super QFF-er
Super QFF-er

zo 13 mei 2018, 14:10

ramadan 2018, we zijn weer een jaar verder en nog steeds geen inzicht of 'goed' leven nou echt invloed heeft op je leven na de dood. jammer want das eigenlijk mn enigste vraag bij alle religies die dat verkondigen.

maar goed rammeldan is er bijna en wanneer je op de islamitische flow zit, kan dat een fijn gevoel brengen. joy and happiness omdat je eindelijk na een jaar zwoegen een maand de tijd krijgt voor inzicht. ten minste zo vat ik t maar op. toch vraag ik me af hoe dat gevoel gecreeerd wordt. t komt niet van mezelf, maar waar dan vandaan? En waarom zijn het de vrouwen die zo pushen? ik heb gemerkt dat de meeste mannen t maar zwaar vinden en vaak niet willen. de vrouwen pushen, hebben medelijden, zijn verdraagzaam en hebben geduld.

geen flauw idee hoe dat bij andere religies werkt, maar ik zie mij toch echt niet als een uitdrager van een geloof. mede omdat islam iets vrijwilligs zou moeten zijn. ten minste op de manier zoals ik de qoran lees. en ook nog eens omdat blijkbaar bij de meeste religies de man t toch altijd t beste schijnt te weten, ook al weten ze geen zak.

tis raar om hier in nl ramadan te moeten onderduiken, toch is het zo. ik heb t geluk een nl uiterlijk te hebben, maar je zal maar echt een mocro kop hebben en niet willen vasten. je wordt ook hier in nl aangekeken op je uiterlijk, dus een etende mocro tijdens ramadan is gek. t wordt dus, ook voor de niet vastenden, weer een maand verplicht binnenzitten en overleven.

toch is t altijd wel gezellig hoor. familie is er, verbondenheid door zelfde lot, etc. en gebruiken geven toch echt wel sjeu aan t leven. na 25 jaar heb ik er aardig mee leren omgaan, maar gek blijft t om een maand niet aanwezig te zijn in de maatschappij en totaal te draaien op homelife en aan je spirituele weg te werken.
8Lou1
Super QFF-er
Super QFF-er

vr 08 jun 2018, 19:56

Ik lees net dat pegida gisteren bij mij om de hoek wilde demonstreren. Tis hun gegund hoor, maar ik vraag me dan af waarom ze dan bij een gematigde sufi moskee willen gaan barbie knoeien ipv in de schilderswijk waar echt salafistische moskeeen staan waar geronseld wordt.

En om dan nog eerlijker te zijn vraag ik me dan ook af waarom ze de christelijke spijswetten niet in 8 houden. Een goed christen heeft namelijk behoorlijk wat zelde wetten aangaande hoofddoek varkens en vasten.

Heb eerder al met pijn in mijn hart toe moeten zien hoe de gematigde islam kapot gemaakt wordt door t 'westen' en de heftigere vormen in stand gehouden.

Zie bv de discussie over buitenlandse geldstromen bij de grote rotterdamse moskee op zuid (zie leylijnen). Het bestuur aldaar vecht al jaren voor een meer gematigde islam net als de islamitische universiteit die met sluiting bedreigd wordt ten gunste van andere scholen die een salafistische islam voor staan.

Ik snap t allemaal wel hoor geldstromen enzo inclusief afpersing etc. Tis allemaal verbonden, maar voor de gewone mens, dat druppeltje in de zee, is er zo geen lol meer aan laat staan dat er ook nog maar enige eer te behalen valt aan de spiritualiteit die er ooit echt hier in de nl te vinden was.

Jammer islam had complimenterend kunnen zijn maar wordt nu de excuustruus voor volkse onrust. Krijg je als t grootste verschil met t christendom is: wat tussen jou en god is, is tussen jou en god ipv daar een priester of dominee tussen te zetten. Beetje powerplay buiten spel hier komen zetten, dat was niet de bedoeling natuurlijk.

Maar goed ik leef nog...
baphomet
Administrator
Administrator

ma 20 aug 2018, 20:54

Waar draait het islamitische Offerfeest om?

Afbeelding

Vanaf dinsdag tot en met zaterdag vieren moslims over de hele wereld het Offerfeest (Eid Al-Adha). Tijdens dit islamitische feest wordt per gezin een dier ritueel (onder meer onverdoofd, red.) geslacht.
Het Offerfeest is naast het Suikerfeest een van de belangrijkste feesten in de islam. Het wordt gevierd ter nagedachtenis aan de profeet Ibrahim, die bereid was zijn zoon te willen offeren voor Allah.

Vlak voordat de geblinddoekte profeet het offer uit kon voeren, verving Allah zijn zoon door een ram. In plaats van de jongen werd het dier geslacht. Moslims eren deze daad van toewijding door elk jaar een dier te offeren.

Wanneer wordt het Offerfeest gevierd?
Het feest wordt gevierd op de tiende dag van de hadj-maand, de twaalfde en meest heilige maand van het islamitische jaar. Het is ook de maand waarin moslims de bedevaart naar Mekka afleggen.

In Nederland duurt het feest van 21 tot 25 augustus. In veel islamitische landen zijn drie nationale feestdagen aangekondigd.

Traditioneel wordt er tijdens het feest een lam, geit of koe geofferd. In Nederland wordt dit vaak beperkt tot een lam of een schaap. Het geofferde dier wordt verdeeld in drie stukken: een deel wordt aan de armen gegeven, een deel verdeeld onder de familieleden en het resterende deel wordt opgegeten tijdens de viering.

Hoe gaat het ritueel slachten in zijn werk?
Tijdens het Offerfeest moet het dier ritueel worden geslacht, op de door de islam voorgeschreven manier. Het vlees is alleen halal (rein) als het aan de gestelde voorwaarden voldoet.

Zo moet de slachter een moslim zijn, moet de standplaats rein zijn, dient de slachter zorg te dragen voor het dier en moet het dier met de voorkant in de richting van Mekka worden geplaatst. Ook moet er voorafgaand aan de slacht dankbaarheid voor God worden geuit.

Bovendien moet het dier gedood worden door met een scherp mes in één beweging de halsslagader en de luchtpijp door te snijden. Het dier mag niet langer lijden dan noodzakelijk.

In Nederland moet een dier dat geslacht wordt vóór het doden bewusteloos worden gemaakt. Hierop wordt een uitzondering gemaakt voor slachten volgens de joodse en islamitische regelgeving. Dit zorgt elk jaar voor een hevige discussie over dierenwelzijn in de periode rond het feest.

Jaarlijks 56.000 schapen en 2.000 runderen zonder verdoving geslacht in Nederland
In 2012 sneuvelde in de Eerste Kamer een plan van de Partij voor de Dieren dat een verbod op ritueel slachten zou leggen. Het zou de vrijheid van godsdienst te veel inperken. In 2015 diende de partij opnieuw een wetsvoorstel in.

Een adviesbureau van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) steunde dit voorstel. Het onverdoofd doden van runderen, geiten en schapen zou resulteren in stress en pijn bij de dieren.

Tijdens het Offerfeest worden jaarlijks in ons land zo'n 56.000 schapen en 2.000 runderen zonder verdoving geslacht.

Er is geen verbod gekomen op ritueel slachten, maar in 2016 maakte toenmalig staatssecretaris van Economische Zaken Martijn van Dam nieuwe afspraken met joodse en islamitische organisaties.

Dit jaar gelden er voor het eerst nieuwe regels omtrent de slacht
Op basis van die nieuwe afspraken, die in juli 2017 zijn vertaald in een nieuw convenant, moeten dieren alsnog een bedwelming krijgen als ze binnen veertig seconden na het aansnijden het bewustzijn nog niet hebben verloren.

Ook zijn sinds begin dit jaar de dierenwelzijnsnormen in slachthuizen aangescherpt. Elke rituele slachter moet een extra dierenarts inhuren die op de slacht toeziet.

Daardoor heersen zorgen onder moslims over de kwestie of het offer nog wel halal gebeurt en dieren niet alsnog te snel worden verdoofd.
Bron: ->> https://www.nu.nl/dvn/5422772/waar-draa ... st-om.html
8Lou1
Super QFF-er
Super QFF-er

za 13 jul 2019, 16:08

Uitspraak van mijn zwaar gelovige schoonmoeder vlak voor ramadan:
Alles wat er over is, is niet eten.

Maar goed als je wilt leren liegen, moet je bij haar zijn >:D O0
Plaats reactie

Terug naar “Gnostiek / Religie”