Vikings

Alles over televisie, films en documentaires tref je hier aan.
Plaats reactie
baphomet
Administrator
Administrator

za 01 sep 2018, 15:27

In de afgelopen jaren heel wat voorbij zien komen op Netflix, Amazon Prime en nog een aantal andere diensten waar ik gebruik van maak, maar de serie Vikings was er absoluut eentje om niet te vergeten. Ik weet nog heel goed dat ik de eerste aflevering van het eerste seizoen aan het kijken was en me besefte dat ik naar een van mijn directe voorouders aan het kijken was...

Afbeelding

In de speurtocht naar mijn roots kom ik ergens vlak voordat ik niet verder kom met speuren namelijk ergens ene Ragnar Lodbrok tegen, van wie men eigenlijk niet eens met zekerheid kan zeggen of hij überhaupt ooit wel echt bestaan zou hebben. De meningen mogen daar dan wellicht over uiteenlopen, er zijn voor mij persoonlijk in elk geval genoeg aanwijzingen te vinden om op z'n minst er vanuit te kunnen gaan dat er toch echt een figuur bestaan moet hebben waarvan de verhalen zijn afgeleid. Anyways, dat is wellicht ook deels de schuld van de geschiedvervalsing die door de eeuwen heen genoeg heeft plaats gevonden.

Enfin, terug naar de reden die ik mijns inziens had, om een topic te wijden aan de serie Vikings. Deze serie zou in principe vele QFF-erts aan moeten spreken, en het verbaasde me dan ook enigszins dat er over de serie helegaar niets te vinden was op QFF. Uiteraard zijn er diverse topics over de Vikingen te vinden op QFF, waaronder deze...

Aangaande de serie zelf, ben ik helemaal bij qua kijken, dus tot en met de laatste aflevering van de inmiddels al best wel lang lopende serie over de geschiedenis van de Vikingen. Ik vermoed eigenlijk stiekem ook wel dat er een groot deel van de QFF-erts inmiddels al lang bekend is met de serie, maar goed, voor hen die het nog niet kenden, alsnog (een beetje laat wellicht) een draadje om zaken aangaande deze prachtige serie te bespreken.

Vikings is dus een Iers-Canadese historische dramaserie uit 2013, de serie is gebaseerd op de saga's van de viking Ragnar Lodbrok. De reeks werd geschreven en gemaakt door Mr. Michael Hirst himself en dat in opdracht van de Amerikaanse zender History (ook wel bekend als The History Channel). De opnames zijn voor het merendeel gemaakt in het prachtige en groene Ierland.

In maart 2013 kende de reeks zijn première op History in Canada en de Verenigde Staten. Eind augustus 2014 was de Belgische première op de Vlaamse zender 2BE. Vanaf januari 2015 werd de serie in Nederland vertoond door de zender FOX.

Het Verhaal

De reeks begint aan het begin van het tijdperk van de vikingen, rond de 9e eeuw, in Scandinavië. De mannen van het Kattegat worden jaarlijks op rooftocht naar het oosten gestuurd door de jarl (gekozen hoofdman). Boer Ragnar heeft echter verhalen gehoord over de "grote schatten" die in het westen te rapen vallen en wil eens graag die kant op. Van een reiziger heeft hij ook een zonnewijzer en -steen gekregen om op koers te blijven in open zee. De jarl verbiedt het echter en dus bouwt Ragnars vriend en scheepsbouwer Floki heimelijk een langboot voor hem.

Ragnar gaat tegen de wil van de jarl in op zoek naar de veelbelovende landen en stuit zo op Engeland. Wanneer hij echter terugkeert bemerkt hij dat de jarl niet blij is met zijn wilde plannen en hem wil laten terechtstellen, Daarom geeft Ragnar de buit aan de Jarl. Ragnar blijft ondanks alles nog altijd zijn wilde plannen houden, waardoor er een confrontatie is tussen hem en de Jarl, hierdoor daagt ragnar de jarl uit tot een gevecht en doordat hij wint en de Jarl doodt, wordt hij zo zelf jarl van Kattegat. Hierna gaat hij meermaals op plundertocht naar Engeland waar zijn rooftocht uiteindelijk wordt stopgezet door koning Egbert van Wessex.

Later wordt Ragnar zelfs koning als hij de voormalige koning doodt. Ragnar trekt hierna verder door te gaan plunderen in Frankia (Frankrijk), waar zijn broer Rollo, die na een plundering achterblijft, later tegen hem samen spant en als hertog de stad Parijs verdedigt.

Historische juistheid

De serie vangt aan met een volwassen Ragnar in a.d. 793. Het Beleg van Parijs waarin graaf Odo de verdediging leidde, vond pas ruim 90 jaar later plaats. De Vikingen kwamen voor het eerst in 845 in Parijs aan en namen de stad toen in. Rollo is een welgedocumenteerde leider van de Vikingen maar werd pas rond 846 geboren. De figuur van Ragnar Lodbrok is vooral op een aantal Sagen gebaseerd, maar heeft mogelijk een historische kern van waarheid.

Critici wijzen op historische onjuistheden in de manier waarop de serie de viking gemeenschap verbeeldt. Jarl Haraldson wordt aangegeven als een alleenheerser in plaats van democratisch leider. Verder is de veronderstelde onwetendheid omtrent het bestaan van Engeland en Ierland discutabel en wordt in de serie veelvuldig de doodstraf voltrokken in plaats van vogelvrijverklaring (Skoggangr).

Koning Ælla voltrekt executies in een slangenkuil vol tropische wurgslangen. Landschappen in Zuid-Scandinavië tonen over-geëxploiteerd grasland en productiebossen.

Bovenstaande via >>hier<< overigens, maar dat terzijde...

Anyways, tijd voor wat beeld en geluid voor hen die nu wel enigszins nieuwsgierig zijn geworden:

Een kleine greep uit seizoen 1...

Een kleine greep uit seizoen 2...

Een kleine greep uit seizoen 3...

Een kleine greep uit seizoen 4...

En een kleine greep uit seizoen 5...

En-fucking-joy!!!

Het is tenslotte weekend...

Hieronder in de comments kan het wat mij betreft verder...
Octa
QFF Gold Member
QFF Gold Member

ma 03 sep 2018, 18:30

Vorig jaar de hele serie gezien. Vorige week dacht ik er nog aan om het nogmaals te bekijken.... En zie er hier nu een topic over :D Prachtige serie die naar mijn idee een goed beeld schets over de Vikingen, hun geloof, en hun manier van leven. De oude natuur geloven blijven mij toch altijd erg fascineren. Zeker door het feit dat er in onze huidige maatschappij al dan niet verborgen nog ongelooflijk veel van terug te vinden is.
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet
baphomet
Administrator
Administrator

ma 03 sep 2018, 19:57

Octa schreef:Vorig jaar de hele serie gezien. Vorige week dacht ik er nog aan om het nogmaals te bekijken.... En zie er hier nu een topic over :D Prachtige serie die naar mijn idee een goed beeld schets over de Vikingen, hun geloof, en hun manier van leven. De oude natuur geloven blijven mij toch altijd erg fascineren. Zeker door het feit dat er in onze huidige maatschappij al dan niet verborgen nog ongelooflijk veel van terug te vinden is.

Heya Octa! Nice to see you around here again! Goed man! En inderdaad, wat jij zegt is zo waar, het geeft een behoorlijk mooie inkijk in het leven en het bestaan van de Vikingen toen. Daarnaast is de serie in mijn optiek inderdaad zo goed dat je het gerust een tweede keer kunt kijken, want dan ontdek je gewoonweg weer andere dingen waar je wellicht de eerste keer overheen gekeken hebt.

Daarnaast is de serie ook doordrongen van symboliek en eigenlijk alle elementen uit hun "religie" en van hun "goden".

Het is aftellen geblazen, daar het vervolg binnenkort alweer te zien zal zijn. Verder ook interessant is de spin-off van Vikings die afgelopen jaar begonnen is: Knightfall

Daarover zal ik een dezer dagen ook een topic aan gaan maken, daar deze serie gaat over de Tempeliers en ook deze serie (van dezelfde makers als Vikings) erg gaaf is, althans dat wat ik tot op heden heb gezien.
baphomet
Administrator
Administrator

ma 03 sep 2018, 19:58

Voor QFF intimi geldt het volgende:

Ik heb een inlog voor Netflix en Amazon Prime Video die ik via PM zal delen indien er iemand interesse heeft wegens het niet hebben van Netflix en / of Amazon Prime Video.
Octa
QFF Gold Member
QFF Gold Member

ma 03 sep 2018, 20:29

Thanks voor de tip, kende Knightfall niet. Ga het zeker ff binnenslepen. Bij het kijken van dit soort series krijg ik toch vaak een gevoel van heimwee of zo. Een connectie met de verre voorvaderen. O0
baphomet
Administrator
Administrator

ma 03 sep 2018, 20:38

Octa schreef:Thanks voor de tip, kende Knightfall niet. Ga het zeker ff binnenslepen. Bij het kijken van dit soort series krijg ik toch vaak een gevoel van heimwee of zo. Een connectie met de verre voorvaderen. O0

Ik snap precies wat je bedoeld Octa, dat warme gevoel van herkenning heb ik ook vaak bij dit soort series, misschien is dat een soort verlangen naar een betere wereld, omdat ondanks alle verrotte dingen uit die tijd, de wereld wel degelijk een stukje beter was dan nu, op diverse vlakken dan...

Maar Knightfall, is wel een serie waar je, je even in vast moet bijten. Althans, dat is iets wat ik persoonlijk ervaarde toen ik er aan begon (vorig jaar niet zo gek lang na de orkaan). Maar eenmaal aflevering 1 en 2 achter de kiezen gehad hebbende destijds, was ik om en merkte ik dat ik er vrij gemakkelijk steeds verder ingezogen werd. Enfin, dat is natuurlijk mijn persoonlijke visie op de serie, maar toch. :D
Octa
QFF Gold Member
QFF Gold Member

wo 19 sep 2018, 20:37

Yo Bapho... Volgens mij is je grootvader iets verloren een tijdje terug ;D

https://www.dvhn.nl/groningen/Gouden-Vi ... 46446.html#
baphomet
Administrator
Administrator

wo 19 sep 2018, 21:13

Octa schreef:
wo 19 sep 2018, 20:37
Yo Bapho... Volgens mij is je grootvader iets verloren een tijdje terug ;D

https://www.dvhn.nl/groningen/Gouden-Vi ... 46446.html#
Hehehe Octa ;D

Zie ook: ->>

viewtopic.php?p=98512#p98512

LOL

Ik was je net even voor hehehe
baphomet
Administrator
Administrator

ma 01 okt 2018, 20:56

Voor hen die het nog niet kennen en graag online op QFF willen kijken, ook dit is mogelijk dankzij het nieuwe QFF 5!

Vikings - Season 1 :

Vikings - S01E01 - Rites of Passage:

Vikings - S01E02 - Wrath Of The Northmen:

Vikings - S01E03 - Dispossessed:

Vikings - S01E04 - Trial:

Vikings - S01E05 - Raid:

Vikings - S01E06 - Burial of the Dead:

Vikings - S01E07 - A King's Ransom:

Vikings - S01E08 - Sacrifice:

Vikings - S01E09 - All Change:

Vikings - Season 2 :

Vikings - S02E01 - Brother's War:

Vikings - S02E02 - Invasion:

Vikings - S02E03 - Treachery:

Vikings - S02E04 - Eye for an Eye:

Vikings - S02E05 - Answers in Blood:

Vikings - S02E06 - Unforgiven:

Vikings - S02E07 - Blood Eagle:

Vikings - S02E08 - Boneless:

Vikings - S02E09 - The Choice:

Vikings - S02E10 - The Lord's Prayer:

Later meer...
baphomet
Administrator
Administrator

ma 01 okt 2018, 21:08

Vikings - Season 3:

Vikings - S03E01 - Mercenary:

Vikings - S03E02 - The Wanderer:

Vikings - S03E03 - Warrior's Fate:

Vikings - S03E04 - Scarred:

Vikings - S03E05 - The Usurper:

Vikings - S03E06 - Born Again:

Vikings - S03E07 - Paris:

Vikings - S03E08 - To the Gates!:

Vikings - S03E09 - Breaking Point:

Vikings - S03E10 - The Dead:

Later weer meer...
baphomet
Administrator
Administrator

ma 01 okt 2018, 21:25

Vikings - Season 4:

Vikings - S04E01 - A Good Treason:

Vikings - S04E02 - Kill the Queen:

Vikings - S04E03 - Mercy:

Vikings - S04E04 - Yol:

Vikings - S04E05 - Promised:

Vikings - S04E06 - What Might Have Been:

Vikings - S04E07 - The Profit and the Loss:

Vikings - S04E08 - Portage:

Vikings - S04E09 - Death All 'Round:

Vikings - S04E10 - The Last Ship:

Vikings - S04E11 - The Outsider:

Vikings - S04E12 - The Vision:

Vikings - S04E13 - Two Journeys:

Vikings - S04E14 - In the Uncertain Hour Before the Morning:

Vikings - S04E15 - All His Angels:

Vikings - S04E16 - Crossings:

Vikings - S04E17 - The Great Army:

Vikings - S04E18 - Revenge:

Vikings - S04E19 - On the Eve:

Vikings - S04E20 - The Reckoning:

Later meer...
baphomet
Administrator
Administrator

ma 01 okt 2018, 21:52

Vikings - Season 5:

Vikings - S05E01 - The Departed I:

Vikings - S05E02 - The Departed II:

Vikings - S05E03 - Homeland:

Vikings - S05E04 - The Plan:

Vikings - S05E05 - The Prisoner:

Vikings - S05E06 - The Message:

Vikings - S05E07 - Full Moon:

Vikings - S05E08 - The Joke:

Vikings - S05E09 - A Simple Story:

Vikings - S05E10 - Moments of Vision:

En nu wachten tot 28 November als de eerste aflevering (11) van de tweede helft van seizoen 5 begint... Ook deze laatste 10 zorgen voor een totaal van 20 afleveringen in seizoen 5...
Plaats reactie

Terug naar “TV / Films / Documentaires”