Medicijn Tegen Kanker

Alles over gezondheid, voeding, lichaamsbeweging het menselijke lichaam en nog veel meer. Wil je gezond leven dan staat hier veel handige informatie.
baphomet
Administrator
Administrator

vr 05 apr 2013, 00:06

Ik laat weer even kort wat van me horen vanuit de ondergrondse gangen onder de Drentse hoofdstad... Ik leef nog steeds, heb goede hoop en ik poep op de AIVD... Anyways... Vanaf de laptop die ik hier vond in deze ondergrondse gangen ontdekte ik iets over een mogelijke remedie tegen kanker. Een eiwit zou namelijk elke vorm van 'n tumor af laten sterven en dat zou dus goed nieuws betekenen in de strijd tegen de vreselijke ziekte die kanker heet...

Enfin, ik kwam het filmpje tegen op YouTube en wel, ach oordeel gewoon ook maar lekker zelf...

Is het de oplossing? Of slechts een farce in de strijd tegen de vreselijke ziekte kanker? Wie het weet mag het zeggen... hieronder in de comments kan het wat mij betreft verder...

1119 AD
inuksuk
Senior QFF-er
Senior QFF-er

vr 05 apr 2013, 12:35

Dat klinkt, helaas helaas, als zo'n Fox-nieuwtje dat geen enkele ander nieuwsmedium gemist wil hebben, en dat dus zonder veel checken wordt overgenomen - zonde om kapot te checken, noemen ze dat bij nieuwsredacties....

Hopelijk heb ik het mis; only time will tell...
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet
BL@DE
Super QFF-er
Super QFF-er

vr 05 apr 2013, 23:38

Volgens mij zijn er al tientallen remedies tegen deze verschikkelijke ziekte.
Maar wordt het allemaal klein gehouden zodat men er geen weet van heeft...
Har-o-bed
QFF Gold Member
QFF Gold Member

za 06 apr 2013, 09:44

Kurkurma is geen kleintje en ook bewezen dat het de aanmaak remt. Tevens is het een enorme bloedreiniger en werkt antibacterieel en antiviraal. Over Kurkurma is veel te vinden. De beste kwaliteit kurkurma in Nl is denk ik van Het blauwe huis. Neem het in met een beetje peper en olijfolie dat versterkt de opname.
http://www.praktijk-advance.nl/blog/voe ... r-specerij

Maar goed wat ook bekend is is dat kankercellen groeien op suiker, dus doe je er goed aan suikergebruik te minimaliseren. Kun je echt niet zonder zoet in je thee of koffie dan raad ik rauwe bio honing aan of palmsuiker, deze laatste is ongeraffineerd en rooft je niet van je mineralen.

Hetzelfde geld voor het soort zout wat je gebuikt. Keltisch zeezout is een ware mineralenbom en gewoon in de natuurwinkel te vinden voor een paar euro.

De oorzaak van kanker is in de jaren 20 van vorige eeuw al aangetoond (door Otto Warburg) en dat is zuurstofgebrek op celniveau. Bewerkte plantaardige olieeen verstikken de celwand net als suiker dat doet. Vermijd deze dus zo veel mogelijk en gebruik alleen bio roomboter,grasboter, ghee en onbewerkte kokosolie en extra vierge olijfolie. De kokosolie van de Tuinen is prima van 7,95 waar ze tevens vaak een actie 2e voor de helft hebben.

Een effectieve manier om zuurstof in je lijf te jassen is veel buiten zijn, fietsen wandelen maar ook foodgrade!!! waterstofperoxide (H2O2). Een fles kost 25 euro en je doet er wel een jaar mee. Stress is de grootste killer want celen gaan dan als t ware op slot.

http://www.voedingisgezondheid.nl/Kanke ... rstof.html

http://www.voedingisgezondheid.nl/Kanker_hoofd.html
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet, ThaViking, Permuter 0., abrakadaver, Vortex, Toxopeus
abrakadaver
Super QFF-er
Super QFF-er

zo 07 apr 2013, 12:06

Bedankt voor je linkjes Har-o-bed, ik ben momenteel weer erg met mijn voeding bezig en het is gewoon een hele klus om uit te zoeken wat nu een gezond voedingspatroon is.

Het blijkt maar weer dat het soms ingewikkelder is dan men zegt en soms juist veel simpeler ;-)

Interessant om te lezen dat ook je afkomst er toe doet wat betreft voeding(jager/verzamellaars,landbouwers) en ook je voorouders(maatschappelijke klasse).

Ik hoop dat ik het nog mag meemaken..een gezonde samenleving.
Er zullen nog veel mensen gaan sterven aan kanker,de een door chemokuren de ander door alternatieve geneeswijzen. Maar het sleutelwoord zal balans zijn denk ik.

Je voedingspatroon ineens drastisch veranderen omdat je kanker krijgt lijkt me niet de juiste stap.Gewoon stap voor stap kleine dingen aanpassen zodat je lever bijnieren en de rest van je lichaam kan wennen lijkt me geen overbodige luxe.
Ik denk dat daardoor de alternatieven van de reguliere medische zorg vaak mislukt zijn:-(.

Voorwaarts!
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet, Har-o-bed
Har-o-bed
QFF Gold Member
QFF Gold Member

zo 07 apr 2013, 20:13

Hai Abrakadaver,
Vanaf mijn 18e lees ik al over voeding en gezondheid en ik ben nu bijna 34.
Ik snap dat het voor mensen heel verwarrend kan zijn als je je hierin verdiept, maar omdat ik hier al zo lang mee bezig ben geweest, kan ik mensen hier misschien de juiste zetjes geven.
Als er behoefte aan is kan ik wat aanreikende artikelen/links plaatsen die mensen op de juiste weg kunnen helpen. Want het is ook zo wat voor de 1 werkt werkt niet voor de ander.

Het boek van Weston Price is in ieder geval een mooi begin voor velen.
Quetzalcoatl
Junior QFF-er
Junior QFF-er

zo 23 jun 2013, 01:08

De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet, BL@DE, Har-o-bed, meNsies
fr3bzy
Administrator
Administrator
Contacteer:

di 23 jul 2013, 23:06

playlist ->

Code: Selecteer alles

http://www.youtube.com/watch?v=k79Afb_qrOw&list=UUvbuZqe01ZIM9j0bH8kX19g
[YES]Equality of Opportunity - [NO]Equality of Outcome
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet, ThaViking, abrakadaver
ThaViking
Super QFF-er
Super QFF-er

di 24 jun 2014, 13:42

Dr. Lorraine Day is an internationally acclaimed orthopedic trauma surgeon and best selling author. She spent 15 years on the faculty of the University of California, San Francisco, School of Medicine as Associate Professor and Vice Chairman of the Department of Orthopedics. She was also Chief of Orthopedic Surgery at San Francisco General Hospital and is recognized world-wide as an AIDS expert.

visit: www.drday.com

In this interview: What is cancer? The true origin of AIDS and the secret to a healthy life.

baphomet
Administrator
Administrator

ma 14 jul 2014, 19:45

baking soda eliminated two of my dogs tumors

my dog had a tumor in her mouth, the size of half of my thumbnail....it was bleeding, and had rotten flesh....it smelled so bad it stunk up the house....one weekend i was so depresses, i was about to put her down...i cut off whatever rotting flesh i could.

i've been studying alternative cures since 2008, as a layman....on the next monday, i had no option, but to put my knowledge to the test.

i started putting a teaspoon and a half of baking soda in her water..and sprinkled tumeric on her food(stopped that after a few days, b/c i was running out). kept with the baking soda.....she is 14....she drank it till it was gone throughout the day....

within 4 days the tumor was gone...no more rotting flesh, no more blood...her black gums even turned to pink...all of my friends who witnessed her tumor...could not believe the transformation...whenever they see her, they comment on how good she looks.

i kept doing the baking soda, and still am..now i only use about a 1/8 of a teaspoon- 1/4 tspn...she had another lump in the fat around her breast bone...about the size of a half dollar, under her skin....i checked yesterday, and that is gone too!

sorry i have no pictures...i am poor with a shitty phone, and no digital camera....too late now, b/c they are gone.

the baking soda, also cleared up her eyes....they were getting cloudy before i started using it.

if you have similar problems with your pet...you have nothing to lose....99 cents will save your dogs life.

try it before you doubt me...i am a buddhist, and don't lie or mislead.....just wanted to share this so others may benefit.

love,light,blessings,
Bron: ->> http://www.godlikeproductions.com.prx2. ... 591716/pg1

Apart verhaal maar het zou me niets verbazen als dat baking soda het zuurstofpijl weer omhoog slingert en het bloed weer gezond maakt en dus de kanker weer laat verdwijnen. Ik ga hier eens wat verder induiken en op zoek naar meer gelijksoortige verhalen.
baphomet
Administrator
Administrator

ma 14 jul 2014, 19:51

En toen bleken er meer soortgelijke verhalen te zijn...
Stage 4 Cancer Gone With Baking Soda Treatment

One Man’s Story
When Vernon Johnston was diagnosed with stage 4 prostate cancer, his options were few. The standard treatment required him to submit to bouts of chemotherapy and hope that the poisonous drugs that will be fed into his body can kill off cancer cells faster that they can kill off healthy, normal cells.

Chemotherapy represents a drastic measure that oncologists are all too eager to recommend and an option patients dread with good reasons. Often times, chemotherapy leaves the body drained and the immune system damaged.

When it fails, and it does fail often, chemotherapy severely reduces the chances of success of any subsequent treatment options. Yet 9 out 10 cancer patients turn to chemotherapy first.

In Vernon’s case, the prostate cancer was already advanced and had metastasized to his bones. Chemotherapy would have been long and expensive and there was no guarantee that those drugs would work.

So, Vernon took matters into his own hands. On his brother’s advice, Vernon decided to raise his body’s pH to combat the cancer spreading in his body. To do this, he sought to obtain cesium chloride.

Cesium therapy is a well-known treatment protocol in cancer therapy. And it is an option doctors rarely give their cancer patients.

Treating cancer with cesium has been shown to have a 50% cure rate. Compared to chemotherapy and radiotherapy, cesium therapy produces better results. This cure rate is even more impressive considering the fact that most cancer patients receiving cesium have already undergone and failed to respond to chemotherapy, radiation therapy and/or surgery.

Instead of trying his luck with these orthodox cancer protocols, Vernon simply ordered cesium chloride.

Unfortunately, the cesium never arrived. However, Vernon did not give up on raising his pH levels and making his body too alkaline for cancer cells to spread. While searching for alternatives, he happened on a cheap and commonly available alkalizing source: baking soda.

This common household cooking item is commonly added to bubbly drinks and also used as an antacid to neutralize stomach acid in the treatment of ulcer and acid reflux.

The remedy Vernon found called for mixing baking soda with maple syrup. With no maple syrup on hand, he mixed the baking soda with molasses.

Vernon Johnston fought his cancer with ingredients taken from his kitchen. His efforts and success are documented on his blog aptly described as “dance with cancer”.

What is Baking Soda?
Baking soda is a white crystalline solid that appears as fine powder. It is also called cooking soda, bread soda and bicarbonate of soda. Its chemical name is sodium bicarbonate or sodium hydrogen carbonate.

Baking soda is different from washing soda (sodium carbonate) although they share the same slightly salty and alkaline taste.

This widely used soda is commonly dissolved in mineral water and used as a leavening agent in baking. It works as a leavening agent by neutralizing the acidic components of batter. The neutralization releases carbon dioxide and leads to the “raising” or expansion of baked foods.

Baking soda has also been used to soften vegetable and to tenderize meat.

As a household chemical, baking soda is used as a cleaning agent. It is included in toothpastes for similar reasons where it serves as an antiseptic, acid-neutralizer, whitening agent and plaque-removing agent as well as a cleaning agent.

Other common personal hygiene products in which baking soda can be found include deodorants and shampoos.

The Health Benefits of Baking Soda
The medical uses of baking soda all involves raising the pH of the body by neutralizing acid. Therefore, sodium bicarbonate is used as an antacid (to neutralize stomach acid and treat ulcer, heartburn and acid indigestion) and to treat acidosis (raise the pH level of the blood when it is close to 7.0).

Sodium bicarbonate can also be used as a topical antiseptic agent to prevent blistering and scarring. Lastly, it is also used to reduce itching caused by allergic skin reactions caused by plants such as poison ivy.

Because sodium bicarbonate neutralizes stomach acid, it can be used to treat the overdose of acidic drugs such as aspirin and tricyclic antidepressants. Because it supplies more sodium to the body, it is also used to treat hyperkalemia (high blood levels of potassium).

However, excessive intake of baking soda can just as easily cause high sodium levels in the body (hypernatremia) and hypertension. Other conditions that can be caused by baking soda overload include metabolic alkalosis, congestive heart failure and edema triggered by high blood levels of sodium.

How Baking Soda Can Help “Cure” Cancer
Basically, malignant tumors represent masses of rapidly growing cells. The rapid rate of growth experienced by these cells means that cellular metabolism also proceeds at very high rates.

Therefore, cancer cells are using a lot more carbohydrates and sugars to generate energy in the form of ATP (adenosine triphosphate).

However, some of the compounds formed from the energy production include lactic acid and pyruvic acid. Under normal circumstances, these compounds are cleared and utilized as soon as they are produced. But cancer cells are experiencing metabolism at a much faster rate. Therefore, these organic acid accumulate in the immediate environment of the tumor.

The high level of extracellular acidity around the tumor is one of the chief driving force behind the metastasis of cancer tumors.

Basically, cancer cells need an acidic environment to grow and spread rapidly.

Some cancer experts, therefore, believe that by buffering the tumor microenvironment with an alkalizing compound, the pH of tumors can be raised enough to starve them and stop their growth and spread.

Curiously, this rather simple solution to cancer has been proven right.

What is even more remarkable is that there is no need to cook up some fancy synthetic drug to lower the acidity in the immediate environment of the tumor. A simple, commonly obtained compound like sodium bicarbonate will do.

Obviously, it is desirable to deliver the sodium bicarbonate as close to the tumor as possible since its pH-raising effect is needed in the microenvironment of the tumor. Therefore, directly injecting sodium bicarbonate in the tumor site is considered a better solution than oral administration. However, oral sodium bicarbonate is just safer and can be readily used at home.

Clinical Evidence for the Efficacy of Baking Soda in Cancer Therapy
Two Studies

A 2009 study published in the journal, Cancer Research, is among the first to confirm that the alkalinizing effect of sodium bicarbonate can indeed stop cancer.

By injecting sodium bicarbonate into a group of mice, the authors of the study were able to determine how the growth and spread of cancer tumors were effected by raising the pH of the organ affected by the cancer.

The study results showed that baking soda indeed raised the pH and reduced spontaneous metastases in mice induced with breast cancer.

The researchers also determined that sodium bicarbonate works by raising the pH outside cells and not within cells. This is an important finding because it suggests that sodium bicarbonate does not interfere with cellular metabolism even as it makes the microenvironment unconducive for tumor growth.

Other findings from this study show that baking soda:

Reduced the involvement of the lymph node on the transport of cancer cells
Does not lower the levels of circulating tumor cells
Reduced the involvement of the liver and, therefore, the spread of tumor cells to other organs
Inhibit the colonization of other organs by circulating tumor cells
The researchers noted that the injection of sodium bicarbonate in other animal models for cancer showed that the compound can also inhibit the spread of prostate cancer but not melanoma.

Building on these results, researchers are trying to determine whether better results can be obtained by combining sodium carbonate with cancer drugs.

In a 2011 study published in the journal, BMC Cancer, a group of researchers investigated the effects of dichloroacetate and the combination of dichloroacetate and a bicarbonate salt on a mouse model for metastatic breast cancer.

Dichloroacetate is a selective cancer drug that works similarly to sodium bicarbonate. It raises pH levels around cancer cells by inhibiting the breakdown of sugars and the production of acidic intermediates in these cells.

The study results showed that the combination of the synthetic cancer drug, dichloroacetate, and the simple, proven household remedy, oral bicarbonate, did not reduce metastasis or tumor size.

This study showed that sodium bicarbonate is not only a safer, cheaper cancer remedy, it is more effective than dichloroacetate.

The Use of Baking Soda in Oncology

Even though most oncologists do not recommend sodium bicarbonate for their patients, they actually use it for the same purposes in chemotherapy. By combining this alkalinizing agent with chemotherapy drugs, it protects the organs of the body from being destroyed by the poisonous effects of those drugs.

Essentially, sodium bicarbonate raises the pH around these vital organs and prevent the cancer from spreading there and chemotherapy drugs from causing even greater destruction.

Dr. Mark Sircus, the Director of the International Medical Veritas Association, detailed the link between cancer and pH as well as the use of baking soda as an anticancer agent in his book, Sodium Bicarbonate – Rich Man’s Poor Man’s Cancer Treatment.

Dr. Tullio Simoncini, an Italian oncologist, regularly treats his cancer patients with baking soda. In his experience, oral, intravenous and aerosol delivery of sodium bicarbonate are effective in treatment of breast and prostate cancers as well as other types of cancer except for brain cancer.

Although Dr. Simoncini believes oral sodium bicarbonate is most appropriate for cancers affecting the digestive tract, other oncologists and cancer patients such as Vernon have proven that oral sodium bicarbonate can indeed effectively treat cancer affecting deep-seated organs.

Dr. Sircus also recommends oral administration of baking soda. Many of his patients debate whether to mix it with maple syrup, molasses, honey, water or any other beverage. Since normal cells are starved in cancer patients, the oncologist recommends healthy energy sources such as honey, black strap molasses and maple syrup.

Dr. Simoncini, on the other hand, gives glucose intravenously along with sodium bicarbonate for the same purpose.

The Baking Soda Formula for Cancer
To make the baking soda natural cancer remedy at home, you need maple syrup, molasses or honey to go along with the baking soda.

In Dr. Sircus’ book, he documented how one patient used baking soda and blackstrap molasses to fight the prostate cancer that had metastasized to his bones. On the first day, the patient mixed 1 teaspoon of baking soda with 1 teaspoon of molasses in a cup of water.

He took this for another 3 days after which his saliva pH read 7.0 and his urine pH read 7.5.

Encouraged by these results, the patient took the solution 2 times on day 5 instead of once daily. And from day 6 – 10, he took 2 teaspoons each of baking soda and molasses twice daily.

By the 10th day, the patient’s pH had risen to 8.5 and the only side effects experienced were headaches and night sweat (similar to cesium therapy).

The next day, the patient had a bone scan and too other medical tests. His results showed that his PSA (prostate-specific antigen, the protein used to determine the severity of prostate enlargement and prostate cancer) level was down from 22.3 at the point of diagnosis to 0.1.

Another baking soda formula recommends mixing 90 teaspoons of maple syrup with 30 teaspoons of baking soda.

To do this, the maple syrup must be heated to become less viscous. Then the baking syrup is added and stirred for 5 minutes until it is fully dissolved.

This preparation should provide about 10-day worth of the baking soda remedy. 5 – 7 teaspoons per day is the recommended dose for cancer patients.

Care should be taken when using the baking soda remedy to treat cancer. This is because sustaining a high pH level can itself cause metabolic alkalosis and electrolyte imbalance. These can result in edema and also affect the heart and blood pressure.

Ideally, you should consult a doctor before adopting the baking soda solution. An oncologist with a knowledge of this cure would be most helpful.

Sources - http://www.progressivehealth.com/
http://phkillscancer.com/

http://www.naturalnews.com/027481_prost ... _soda.html

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19276390 -

Be Sociable, Share!
Bron: ->> http://drleonardcoldwell.com/2013/11/01 ... nt-page-1/

Maar ja in hoeverre dat betrouwbaar is? Die site ziet er wel een beetje kwakzalverig uit zeg maar...

Even verder zoeken...

De Cancer Foundation zegt er het volgende over:
Sodium Bicarbonate

Other common name(s): Simoncini Cancer Therapy, baking soda

Scientific/medical name(s): NaHC03

Description
Sodium bicarbonate, also known as baking soda, is promoted by some alternative practitioners as a cancer treatment. This treatment is based on the theory that cancer is caused by a form of yeast infection and that sodium bicarbonate can kill the yeast. This claim is not supported by science or clinical evidence and is contrary to widely-accepted basic facts of oncology and microbiology.

Sodium bicarbonate is used as a conventional treatment for disorders in which the blood is too acidic. It is also used as an over-the-counter remedy for heartburn.

Overview
Available scientific evidence does not support claims that cancer is caused by infection with a type of yeast known as Candida albicans. Available scientific evidence also does not support the idea that sodium bicarbonate works as a treatment for any form of cancer or that it cures yeast or fungal infections. There is substantial evidence, however, that these claims are false. Although sodium bicarbonate is safe when used in proper doses and as directed as a conventional treatment, high doses can cause serious problems or even death.

How is it promoted for use?
Sodium bicarbonate is promoted by some alternative practitioners, especially Dr. Tullio Simoncini, as a cure for all types of cancer. This claim is made on several Web sites, in videos of Dr. Simoncini posted on the Internet, and in a book written by Dr. Simoncini.

What does it involve?
Sodium bicarbonate is given by some alternative practitioners by mouth (orally) or into a vein (intravenously). It is also given intra-arterially (into an artery supplying blood to the tumor) and is sometimes given as a solution directly through the trachea (windpipe) into the lungs to treat lung cancer.

What is the history behind it?
The main proponent of sodium bicarbonate as an alternative cancer treatment is Tullio Simoncini, MD. Information on the Internet describes how Dr. Simoncini concluded that cancer is caused by Candida albicans and can be cured with baking soda. The sequence of events and timeline are not described in detail.

According to the Cancer Treatment Watch Web site, "[Dr. Simoncini] has been using unsubstantiated cancer treatments for 15 years… in 2003, his [Italian] license to practice medicine was withdrawn, and in 2006 he was convicted by an Italian judge for wrongful death and swindling… This has not stopped him from continuing to provide his controversial treatments, not only in Italy, but apparently also in foreign countries, such as the Netherlands." (Koene, Jitta. 2008)

What is the evidence?
No peer-reviewed articles in medical journals were found supporting the theory that cancer is caused by a fungus infection or a yeast infection. Available peer-reviewed medical journals do not support claims that sodium bicarbonate works as a cancer treatment.

Scientists require certain kinds of evidence to support claims that a kind of germ causes a certain disease. The first requirement is that the germ should be present in all cases of the disease. Simoncini claims that all tumors contain fungi. But these fungi have not been found in tumors when biopsies are examined by methods capable of revealing fungi in infected tissue. Another requirement is that infecting laboratory animals with the germ should cause the disease. Infections can develop in animals that are exposed to Candida albicans, but there are no credible reports that this exposure or infection causes cancer. Finally, when researchers remove diseased tissue from infected laboratory animals, they should be able to recover the germs and grow them in laboratory dishes. There are no reports in scientific journals that this has been observed for Candida albicans and cancer of experimental animals.

A number of Web sites propose various reasons people believe there is a connection between fungus and cancer (for example, that Candida albicans can cause serious infections, and that cancer is a serious disease). However, none of these Web sites show scientific evidence supported by credible experiments or clinical trials.

Fungal infection deep in the body is a serious health problem that can be fatal. Although a number of antifungal drugs are available to treat these infections, there is no evidence that sodium bicarbonate can. There is no evidence that most people with cancer have any deep tissue yeast or fungal infections. People whose immune systems are weakened by high doses of chemotherapy can sometimes contract these kinds of infections. While antifungal drugs can often cure the infection, there is no evidence that antifungal treatment causes the patients' tumors to shrink. If this had happened, the doctors caring for these patients would have been likely to report it in medical journals.

Some people with cancer have other health conditions for which sodium bicarbonate is used. But, again, there is no evidence that sodium bicarbonate has caused their tumors to shrink. Chewable sodium bicarbonate tablets or powder are a common over-the-counter treatment that is used to neutralize stomach acid that causes heartburn. Intravenous sodium bicarbonate is used as a conventional treatment to reduce acidity of blood in serious conditions like shock, severe dehydration, and uncontrolled kidney failure or diabetes.

Are there any possible problems or complications?
This substance may not have been thoroughly tested to find out how it interacts with medicines, foods, herbs, or supplements. Even though some reports of interactions and harmful effects may be published, full studies of interactions and effects are not often available. Because of these limitations, any information on ill effects and interactions below should be considered incomplete.

In general, oral and intravenous treatment with sodium bicarbonate that is given for the right reasons and in proper doses is considered safe. Concern has been raised that the same substance can be dangerous in other medical situations. The Cancer Treatment Watch Web site quotes the Netherlands Health Inspectorate:

… there are no scientific data that justify the administration of sodium bicarbonate to patients with cancer… the administration of sodium bicarbonate even has risks for patients with high blood pressure, patients with diseases of lungs, heart, or kidneys and for patients with cancer. This is certainly the case if a number of specific blood levels are not monitored daily before, during and after the treatment. The balance of the body can become completely disturbed when large amounts are administered. In severely ill patients, this may lead to organ damage. In sick people, there is in fact irresponsible health care if this product is administered without monitoring. (2008)

Relying on this type of treatment alone and avoiding or delaying conventional medical care for cancer may have serious health consequences.

Additional resources
More information from your American Cancer Society

The following information on complementary and alternative therapies may also be helpful to you. These materials may be found on our Web site (www.cancer.org) or ordered from our toll-free number (1-800-ACS-2345).

Dietary Supplements: What Is Safe?

The ACS Operational Statement on Complementary and Alternative Methods of Cancer Management

Complementary and Alternative Methods and Cancer

Placebo Effect

Learning About New Ways to Treat Cancer

Learning About New Ways to Prevent Cancer

References
Cancer therapy Web site. Accessed at www.curenaturalicancro.com/ on October 16, 2008.

A fungus among us in oncology? Respectful insolence Web site. Accessed at http://scienceblogs.com/insolence/2008/ ... cology.php on October 16, 2008.

Koch's postulates. Wikipedia Web site. Accessed at http://en.wikipedia.org/wiki/Henle_Koch_postulates on October 16, 2008.

Koene R, Jitta SJ. Be wary of Simoncini cancer therapy. Cancer Treatment Watch Web site. Accessed at www.cancertreatmentwatch.org/reports/simoncini.shtml on October 16, 2008.

Sodium bicarbonate. Drugs Web site. Accessed at www.drugs.com/mtm/sodium-bicarbonate.html on October 16, 2008.

Sodium bicarbonate. RxList Web site. Accessed at www.rxlist.com/cgi/generic/sodbic_ids.htm on October 16, 2008.

Note: This information may not cover all possible claims, uses, actions, precautions, side effects or interactions. It is not intended as medical advice, and should not be relied upon as a substitute for consultation with your doctor, who is familiar with your medical situation.

Last Medical Review: 11/28/2008
Last Revised: 11/28/2008
Bron: ->> http://www.cancer.org/treatment/treatme ... icarbonate

Nog een bron over bakpoeder...
Don’t believe the hype – 10 persistent cancer myths debunked

Category: Science Blog March 24, 2014 Oliver Childs

Google ‘cancer’ and you’ll be faced with millions of web pages. And the number of YouTube videos you find if you look up ‘cancer cure’ is similarly vast.

The problem is that much of the information out there is at best inaccurate, or at worst dangerously misleading. There are plenty of evidence-based, easy to understand pages about cancer, but there are just as many, if not more, pages spreading myths.

And it can be hard to distinguish fact from fiction, as much of the inaccurate information looks and sounds perfectly plausible. But if you scratch the surface and look at the evidence, many continually perpetuated ‘truths’ become unstuck.

In this post, we want to set the record straight on 10 cancer myths we regularly encounter. Driven by the evidence, not by rhetoric or anecdote, we describe what the reality of research actually shows to be true.

Myth 1: Cancer is a man-made, modern disease
Myth 2: Superfoods prevent cancer
Myth 3: ‘Acidic’ diets cause cancer
Myth 4: Cancer has a sweet tooth
Myth 5: Cancer is a fungus – and sodium bicarbonate is the cure
Myth 6: There’s a miracle cancer cure…
Myth 7: …And Big Pharma are suppressing it
Myth 8: Cancer treatment kills more than it cures
Myth 9: We’ve made no progress in fighting cancer
Myth 10: Sharks don’t get cancer

Myth 1: Cancer is a man-made, modern disease

Cancer is as old as we are

It might be more prominent in the public consciousness now than in times gone by, but cancer isn’t just a ‘modern’, man-made disease of Western society. Cancer has existed as long as humans have. It was described thousands of years ago by Egyptian and Greek physicians, and researchers have discovered tell-tale signs of cancer in a 3,000-year-old skeleton.

While it’s certainly true that global lifestyle-related diseases like cancer are on the rise, the biggest risk factor for cancer is age.

The simple fact is that more people are living long enough to develop cancer because of our success in tackling infectious diseases and other historical causes of death such as malnutrition. It’s perfectly normal for DNA damage in our cells to build up as we age, and such damage can lead to cancer developing.

We’re also now able to diagnose cancers more accurately, thanks to advances in screening, imaging and pathology.

Yes, lifestyle, diet and other things like air pollution collectively have a huge impact on our risk of cancer – smoking for instance is behind a quarter of all cancer deaths in the UK – but that’s not the same as saying it’s entirely a modern, man-made disease. There are plenty of natural causes of cancer – for example, one in six worldwide cancers is caused by viruses and bacteria.

Myth 2: Superfoods prevent cancer

Blueberries

Blueberries, beetroot, broccoli, garlic, green tea… the list goes on. Despite thousands of websites claiming otherwise, there’s no such thing as a ‘superfood’. It’s a marketing term used to sell products and has no scientific basis.

That’s not to say you shouldn’t think about what you eat. Some foods are clearly healthier than others. The odd blueberry or mug of green tea certainly could be part of a healthy, balanced diet. Stocking up on fruits and veg is a great idea, and eating a range of different veg is helpful too, but the specific vegetables you choose doesn’t really matter.

Our bodies are complex and cancer is too, so it’s gross oversimplification to say that any one food, on its own, could have a major influence over your chance of developing cancer.

We’ve also written extensively on the scientific evidence about anti-oxidants and cancer in these posts – part one, part two and part three. [Added 28/03/14 KA]

The steady accumulation of evidence over several decades points to a simple, but not very newsworthy fact that the best way to reduce your risk of cancer is by a series of long-term healthy behaviours such as not smoking, keeping active, keeping a healthy body weight and cutting back on alcohol.

Myth 3: ‘Acidic’ diets cause cancer

Body pH is tightly controlled, diet can’t change it

Some myths about cancer are surprisingly persistent, despite flying in the face of basic biology. One such idea is that overly ‘acidic’ diets cause your blood to become ‘too acidic’, which can increase your risk of cancer. Their proposed answer: increase your intake of healthier ‘alkaline’ foods like green vegetables and fruits (including, paradoxically, lemons).

This is biological nonsense. True, cancer cells can’t live in an overly alkaline environment, but neither can any of the other cells in your body.

Blood is usually slightly alkaline. This is tightly regulated by the kidneys within a very narrow and perfectly healthy range. It can’t be changed for any meaningful amount of time by what you eat. And while eating green veg is certainly healthy, that’s not because of any effect on how acid or alkaline your body is.

There is something called acidosis. This is a physiological condition that happens when your kidneys and lungs can’t keep your body’s pH (a measure of acidity) in balance. It is often the result of serious illness or poisoning. It can be life-threatening and needs urgent medical attention, but it’s not down to overly acidic diets.

We know that the immediate environment around cancer cells (the microenvironment) can become acidic. This is due to differences in the way that tumours create energy and use oxygen compared with healthy tissue. Researchers are working hard to understand how this happens, in order to develop more effective cancer treatments.

But there’s no good evidence to prove that diet can manipulate whole body pH, or that it has an impact on cancer.

Myth 4: Cancer has a sweet tooth

All cells use 'sugar', not just cancer cells

Another idea we see a lot is that sugar apparently ‘feeds cancer cells’, suggesting that it should be completely banished from a patient’s diet.

This is an unhelpful oversimplification of a highly complex area that we’re only just starting to understand.

‘Sugar’ is a catch-all term. It refers to a range of molecules including simple sugars found in plants, glucose and fructose. The white stuff in the bowl on your table is called sucrose and is made from glucose and fructose stuck together. All sugars are carbohydrates, commonly known as carbs – molecules made from carbon, hydrogen and oxygen.

Carbs – whether from cake or a carrot – get broken down in our digestive system to release glucose and fructose. These get absorbed into the bloodstream to provide energy for us to live.

All our cells, cancerous or not, use glucose for energy. Because cancer cells are usually growing very fast compared with healthy cells, they have a particularly high demand for this fuel. There’s also evidence that they use glucose and produce energy in a different way from healthy cells.

Researchers are working to understand the differences in energy usage in cancers compared with healthy cells, and trying to exploit them to develop better treatments (including the interesting but far from proven drug DCA).

But all this doesn’t mean that sugar from cakes, sweets and other sugary foods specifically feeds cancer cells, as opposed to any other type of carbohydrate. Our body doesn’t pick and choose which cells get what fuel. It converts pretty much all the carbs we eat to glucose, fructose and other simple sugars, and they get taken up by tissues when they need energy.

While it’s very sensible to limit sugary foods as part of an overall healthy diet and to avoid putting on weight, that’s a far cry from saying that sugary foods specifically feed cancer cells.

Both the ‘acidic diet’ and ‘sugar feeds cancer’ myths distort sensible dietary advice – of course, nobody is saying that eating a healthy diet doesn’t matter when it comes to cancer. You can read about the scientific evidence on diet and cancer on our website.

But dietary advice must be based on nutritional and scientific fact. When it comes to offering diet tips to reduce cancer risk, research shows that the same boring healthy eating advice still holds true. Fruit, vegetables, fibre, white meat and fish are good. Too much fat, salt, sugar, red or processed meat and alcohol are less so.

Also, this post, “What should you eat while you’re being treated for cancer“, is packed with links to evidence-based advice from our CancerHelp UK website. And this post, from the Junkfood Science blog, explores the science behind sugar and cancer in more detail.

[Edited to add more information and links KA 28/03/14]

Myth 5: Cancer is a fungus – and sodium bicarbonate is the cure

Ask any pathologist - cancer cells aren’t fungal

This ‘theory’ comes from the not-very-observant observation that “cancer is always white”.

One obvious problem with this idea – apart from the fact that cancer cells are clearly not fungal in origin – is that cancer isn’t always white. Some tumours are. But some aren’t. Ask any pathologist or cancer surgeon, or have a look on Google Image search (but maybe not after lunch…).

Proponents of this theory say that cancer is caused by infection by the fungus candida, and that tumours are actually the body’s attempt at protecting itself from this infection.

But there’s no evidence to show that this is true.

Furthermore, plenty of perfectly healthy people can be infected with candida – it’s part of the very normal array of microbes that live in (and on) all of us. Usually our immune system keeps candida in check, but infections can get more serious in people with compromised immune systems, such as those who are HIV-positive.

The ‘simple solution’ is apparently to inject tumours with baking soda (sodium bicarbonate). This isn’t even the treatment used to treat proven fungal infections, let alone cancer. On the contrary, there’s good evidence that high doses of sodium bicarbonate can lead to serious – even fatal – consequences.

Some studies suggest that sodium bicarbonate can affect cancers transplanted into mice or cells grown in the lab, by neutralising the acidity in the microenvironment immediately around a tumour. And researchers in the US are running a small clinical trial investigating whether sodium bicarbonate capsules can help to reduce cancer pain and to find the maximum dose that can be tolerated, rather than testing whether it has any effect on tumours.

As far as we are aware, there have been no published clinical trials of sodium bicarbonate as a treatment for cancer.

It’s also worth pointing out that it’s not clear whether it’s possible to give doses of sodium bicarbonate that can achieve any kind of meaningful effect on cancer in humans, although it’s something that researchers are investigating.

Because the body strongly resists attempts to change its pH, usually by getting rid of bicarbonate through the kidneys, there’s a risk that doses large enough to significantly affect the pH around a tumour might cause a serious condition known as alkalosis.

One estimate suggests that a dose of around 12 grams of baking soda per day (based on a 65 kg adult) would only be able to counteract the acid produced by a tumour roughly one cubic millimetre in size. But doses of more than about 30 grams per day are likely to cause severe health problems – you do the maths.

Myth 6: There’s a miracle cancer cure…

Online claims aren’t scientific evidence

From cannabis to coffee enemas, the internet is awash with videos and personal anecdotes about ‘natural’ ‘miracle’ cures for cancer.

But extraordinary claims require extraordinary evidence – YouTube videos and Facebook posts are emphatically not scientific evidence and aren’t the same as good-quality, peer-reviewed evidence.

In many cases it’s impossible to tell whether patients featured in such anecdotal sources have been ‘cured’ by any particular alternative treatment or not. We know nothing about their medical diagnosis, stage of disease or outlook, or even if they actually had cancer in the first place. For instance, we don’t know what other cancer treatments they had.

And we only hear about the success stories – what about the people who have tried it and have not survived? The dead can’t speak, and often people who make bold claims for ‘miracle’ cures only pick their best cases, without presenting the full picture.

This highlights the importance of publishing data from peer-reviewed, scientifically rigorous lab research and clinical trials. Firstly, because conducting proper clinical studies enables researchers to prove that a prospective cancer treatment is safe and effective. And secondly, because publishing these data allows doctors around the world to judge for themselves and use it for the benefit of their patients.

This is the standard to which all cancer treatments should be held.

That’s not to say the natural world isn’t a source of potential treatments, from aspirin (willow bark) to penicillin (mould). For example, the cancer drug taxol was first extracted from the bark and needles of the Pacific Yew tree.

But that’s a far cry from saying you should chew bark to combat a tumour. It’s an effective treatment because the active ingredient has been purified and tested in clinical trials. So we know that it’s safe and effective, and what dose to prescribe.

Of course people with cancer want to beat their disease by any means possible. And it’s completely understandable to be searching high and low for potential cures. But our advice is to be wary of anything labelled a ‘miracle cure’, especially if people are trying to sell it to you.

Wikipedia has this excellent list of ineffective cancer treatments that are often touted as miracle cures, which is worth a browse.

If you want to know about the scientific evidence about cannabis, cannabinoids and cancer – a topic we’re often asked about – please take a look at our extensive blog post on the subject, including information about the clinical trials we’re helping to fund.

And if you’ve seen links to article about scientists in Canada “curing cancer but nobody notices”, these refer to an interesting but currently unproven drug called DCA, which we’ve also written about before. [Added KA 28/03/14]

Myth 7: … and Big Pharma are suppressing it

Conspiracy theories don’t add up

Hand in hand with the idea that there is a cornucopia of ‘miracle cures’ is the idea that governments, the pharmaceutical industry and even charities are colluding to hide the cure for cancer because they make so much money out of existing treatments.

Whatever the particular ‘cure’ being touted, the logic is usually the same: it’s readily available, cheap and can’t be patented, so the medical establishment is suppressing it in order to line its own pockets. But, as we’ve written before, there’s no conspiracy – sometimes it just doesn’t work.

There’s no doubt that the pharmaceutical industry has a number of issues with transparency and clinical trials that it needs to address (the book Bad Pharma by Ben Goldacre is a handy primer). We push regulators and pharmaceutical companies hard to make sure that effective drugs are made available at a fair price to the NHS – although it’s important to remember that developing and trialling new drugs costs a lot of money, which companies need to recoup.

Problems with conventional medicine don’t automatically prove that alternative ‘cures’ work. To use a metaphor, just because cars sometimes crash doesn’t mean that flying carpets are a viable transport option.

It simply doesn’t make sense that pharmaceutical companies would want to suppress a potential cure. Finding a highly effective therapy would guarantee huge worldwide sales.

And the argument that treatments can’t be patented doesn’t hold up. Pharma companies are not stupid, and they are quick to jump on promising avenues for effective therapies. There are always ways to repackage and patent molecules, which would give them a return on the investment required to develop and test them in clinical trials (a cost that can run into many millions) if the treatment turns out to work.

It’s also worth pointing out that charities such as Cancer Research UK and government-funded scientists are free to investigate promising treatments without a profit motive. And it’s hard to understand why NHS doctors – who often prescribe generic, off-patent drugs – wouldn’t use cheap treatments if they’d been shown to be effective in clinical trials.

For example, we’re funding large-scale trials of aspirin – a drug first made in 1897, and now one of the most widely-used off-patent drugs in the world. We’re researching whether it can prevent bowel cancer in people at high risk, reduce the side effects of chemotherapy, and even prevent cancer coming back and improve survival.

Finally, it’s worth remembering that we are all human – even politicians and Big Pharma executives – and cancer can affect anyone. People in pharmaceutical companies, governments, charities and the wider ‘medical establishment’ all can and do die of cancer too.

Here at Cancer Research UK we have seen loved ones and colleagues go through cancer. Many of them have survived. Many have not. To suggest that we are – collectively and individually – hiding ‘the cure’ is not only absurd, it’s offensive to the global community of dedicated scientists, to the staff and supporters of cancer research organisations such as Cancer Research UK and, most importantly, to cancer patients and their families.

Myth 8: Cancer treatment kills more than it cures

Treatments have helped double survival

Let’s be clear, cancer treatment – whether chemotherapy, radiotherapy or surgery – is no walk in the park. The side effects can be tough. After all, treatments that are designed to kill cancer cells will inevitably affect healthy cells too.

And sometimes, sadly, treatment doesn’t work. We know that it’s very difficult to treat late-stage cancer that has spread throughout the body, and while treatment can provide relief from symptoms and prolong life, it’s not going to be a cure for very advanced cancers.

Surgery is still the most effective treatment we have for cancer, provided it’s diagnosed early enough for an operation to be done. And radiotherapy helps cure more people than cancer drugs. Yet chemotherapy and other cancer drugs have a very important part to play in cancer treatment – in some cases helping to cure the disease, and in others helping to prolong survival.

The claims on the internet that chemotherapy is “only 3 per cent effective” are highly misleading and outdated, and are explored in more depth in these two posts from the Science Based Medicine blog.

We also wrote this post in response to concerns that chemotherapy might “encourage cancer”.

It important to point out that in an increasing number of cases, the drugs do work. For example, more than 96 per cent of all men are now cured of testicular cancer, compared to fewer than 70 per cent in the 1970s thanks in part to a drug we helped to develop called cisplatin. And three-quarters of children with cancer are now cured, compared with around a quarter in the late 1960s – most of them are alive today directly thanks to chemotherapy.

We know that we still have a long way to go until we have effective, kinder treatments for all types of cancer. And it’s important that doctors, patients and their families are realistic and honest about the best options for treatment, especially when cancer is very advanced.

It may be better to opt for treatment aimed at reducing pain and symptoms rather than attempting to cure the disease (palliative care). Balancing quality and quantity of life is always going to be an issue in cancer treatment, and it’s one that each patient must decide for themselves.

Myth 9: We’ve made no progress in fighting cancer

UK survival rates have doubled over 40 years

This simply isn’t true. Thanks to advances in research, survival from cancer has doubled in the UK over the past 40 years, and death rates have fallen by 10 per cent over the past decade alone. In fact, half of all patients now survive at least ten years.

This article by our chief clinician, Professor Peter Johnson, outlines some of the key facts.

By definition, these figures relate to people treated at least 10 years ago. It’s likely that the patients being diagnosed and treated today have an even better chance of survival.

To see how the picture has changed, make yourself a cuppa and settle down to watch this hour-long documentary we helped to make – The Enemy Within: 50 years of fighting cancer. From the early days of chemotherapy in the 50s and 60s to the latest ‘smart’ drugs and pinpoint-accurate radiotherapy, it highlights how far we’ve come over the years.

There’s still a long way to go. There are some cancers where progress has been much slower – such as lung, brain, pancreatic and oesophageal cancers. And when you lose someone you love to cancer, it can feel as though no progress has been made at all.

That’s why we’re working so hard to beat cancer sooner, to make sure that nobody loses their life prematurely to the disease.

Myth 10: Sharks don’t get cancer

Sharks do get cancer

Yes they do.

This excellent article goes into why the myth about the cancer-free shark has been so persistent.

Olly and Kat
Bron: ->> http://scienceblog.cancerresearchuk.org ... -debunked/

Tja... Eens verder zoeken nog...
baphomet
Administrator
Administrator

ma 14 jul 2014, 19:55

In het Nederlands...
Natriumbicarbonaat ofwel Baking Soda

Natuurlijke stof
Natriumbicarbonaat is een hele natuurlijke stof, want de grondstof is steenzout. Door een bepaald proces (elektrolyse) ontstaat natriumcarbonaat. Uiteindelijk wordt natriumbicarbonaat gevormd door koolzuurgas (CO2) door een oplossing van natriumcarbonaat te leiden.

Toepassingen
Uit een aantal genoemde namen is de toepassing al een beetje af te leiden. Natriumbicarbonaat wordt o.a. gebruikt als rijsmiddel (bakpoeder in koekjes, crackers), zuurteregelaar, stabilisator en binnen de medische wereld als middel tegen overtollig maagzuur. De werking als rijsmiddel berust op het feit dat bij verhitting (boven de 50 graden Celsius) koolzuurgas (CO2) vrij komt. Dit koolzuurgas geeft het rijzende effect. Ook komt er koolzuurgas vrij wanneer er een zuur aanwezig is (bij minimaal 20 graden).

Baking soda kun je ook in heel kleine hoeveelheden toevoegen tijdens het fermentatieproces van je waterkefir (je kunt ook keltisch zeezout hiervoor gebruiken).

Verder kun je baking soda gebruiken bij het tanden poetsen, wassen van haar of je lichaam, en wassen van je kleding.

Via de website baking-soda.nl vind je nog andere toepassingen in de keuken, verzorging, gezondheid...

Ontzuren met Natriumbicarbonaat
De functie van de nieren is de afvalstoffen te verwijderen en het bloed te zuiveren. Ze houden de hoeveelheid vocht in het lichaam constant. Een andere functie van de nieren is het aanmaken van hormonen die belangrijk zijn voor de bloeddruk, het kalkgehalte in de botten en de productie van rode bloedlichaampjes.

Nog een belangrijke functie van de nieren is het in stand houden van een goede zuren en base balans (pH waarde). Als de nieren en longen de aanwezige zuren niet goed kunnen verwerken door een te hoog aanbod wordt calcium aan de botten onttrokken om het teveel te neutraliseren.

Dit is een noodmaatregel van het lichaam die bij een langdurige verzuring leidt tot botontkalking.

Er zijn veel ziektes die in verband worden gebracht met een te hoge zuurgraad in ons lichaam. Onder andere reuma, spit, osteoporose, onvruchtbaarheid, kanker, depressie, neerslachtigheid, slapeloosheid, fibromyalgie, chronisch vermoeidheidssyndroom en nog veel meer.

Een zuur-base onbalans tast ook het immuunsysteem aan waardoor als gevolg van een verzwakte afweer chronische infecties ontstaan zoals sinusitis, bronchitis, candidiasis, infecties aan de urinewegen (met nierschade tot gevolg), virale infecties zoals het Epstein Barr virus en toxoplasmosis.

Een goede behandeling van deze aandoeningen zou moeten beginnen met het herstellen van de zuur-base balans. Door een aanpassing van het dieet treedt vaak al na enkele maanden verbetering op. Normaal gesproken hebben de lichaamsweefsels 2-5 jaar nodig om een perfecte balans te bereiken.

Natriumbicarbonaat ondersteunt een gezonde functie van de nieren. De nieren regelen de pH (zuur en base niveau's) van het bloed en regelen indirect de pH van de lichaamsweefsels. Als het water zuur is (waarde kleiner dan 6) kan de pH gecorrigeerd worden tot 7.2-7.5 door natriumbicarbonaat toe te voegen. Als het water basisch is (waarde meer dan 8,2) kan de pH-waarde verlaagd worden tot de genoemde waarde door enkele druppels azijn toe te voegen.

Door de opstapeling van gifstoffen zal het bloed ook gaan verzuren. Hiertoe zal de arts vaak natriumbicarbonaat voorschrijven, onder vorm van gelules die de apotheker aanmaakt. Een dagelijkse dosis zuiveringszout (natriumbicarbonaat) remt achteruitgang nieren met 65%. Een dagelijkse dosis natriumbicarbonaat vertraagt de afname van de nieren functie bij mensen met een chronische nierziekte. Dit wordt gerapporteerd in een studie in the Journal of the American Society of Nephrology (JASN).

Deze goedkope en simpele strategie verbetert tevens de voedingsstatus van de patiënt en heeft de potentie van een aanmerkelijke verbetering van de leefkwaliteit. Na dagelijks gebruik van natriumbicarbonaat door nierpatiënten werd de achteruitgang teruggebracht naar waardes die normaal zijn voor de betreffende leeftijdscategorie.

Dosering natriumbicarbonaat ten behoeve van ontzuring
Los een halve theelepel natriumbicarbonaat op in een glas (warm) water.

Gebruik voor de dosering je gezond verstand. Overdosering merk je bijvoorbeeld aan een gevoelige maag of de neiging tot diarree (dat is mijn persoonlijke ervaring en dat kan voor iedereen anders zijn: probeer het dus ook gewoon uit). Je kunt baking soda het best als 'kuur' gebruiken. Daarna de dosering afbouwen en niet dagelijks toepassen.

Samenstelling Natriumbicarbonaat in poedervorm
Natriumbicarbonaat is een base, een stof die de zuurgraad in het bloed kan verlagen. (In chemische taal: de pH kan verhogen). Het lichaam regelt normaal met bicarbonaat de zuurgraad van het bloed. Tijdens ana�robe inspanningen is dat effect duidelijker te zien met grote hoeveelheden van de stof. Het dan gevormde melkzuur kan
sneller geneutraliseerd worden. Melkzuur wordt sneller geneutraliseerd, waardoor ana�robe inspanningen langer volgehouden worden. Het inspanningsvermogen neemt toe. Teveel melkzuur in het bloed blokkeert een inspanning.

Ongewenste effecten
Natriumbicarbonaat bevat per gram 0,274 gram natrium. 22,5 gram natriumbicarbonaat bevat 6,2 gram natrium, ongeveer gelijk aan 9,6 gram keukenzout. Ruim meer dan een gemiddeld (te hoge) dagelijkse inname van een Nederlander. Natriumbicarbonaat veroorzaakt bij 50% van de gebruikers diarree.

De vaak geconstateerde maag/darmstoornissen: misselijkheid, gasvorming, druk in de buikstreek, buikpijn en diarree worden voor een deel veroorzaakt door vorming van koolzuurgas. Het zuur/base-evenwicht in het lichaam is tijdelijk verstoord. Bij hoge doses kan dat leiden tot te sterke verlaging van de zuurgraad van het bloed (metabole alkalose). Aanhoudende spierkrampen en hartritmestoornissen kunnen het gevolg zijn.

Niet combineren met grote hoeveelheden calcium (melk, calciumzouten in tabletten, enz.).
Langdurig verlagen van de zuurgraad kan leiden tot fosfaatstenen in de urinewegen.

Behandeling van kanker met natriumbicarbonaat
Op basis van de tot nu toe genoemde overwegingen lijkt een logische oplossing voor het kankerprobleem voort te komen uit de wereld der schimmels, waartegen op dit moment geen nuttig middel bestaat behalve, naar mijn mening, natriumbicarbonaat. De middelen tegen schimmel die nu in de handel zijn, zijn namelijk niet geschikt om in de massa’s door te dringen (misschien met uitzondering van de eerste toedieningen van azol-antimycotica of van amfotericine B via parenterale toediening), omdat deze zijn ontwikkeld om slechts te werken op een gelaagd niveau van het epitheliale type. Ze kunnen dus geen invloed uitoefenen op grote myceliumaggregaten die voor het merendeel worden gemaskeerd door de bindweefselreactie die ze probeert te bedwingen.

Bovendien zijn schimmels in staat om snel hun eigen genetische structuur te muteren. Na een eerste fase van gevoeligheid voor antimycotica kunnen ze deze binnen korte tijd codificeren en metaboliseren zonder er verder schadelijke invloed van te ondervinden; paradoxaal genoeg kunnen ze zelfs profiteren van de grote toxische kracht ervan ten opzichte van het organisme.
Dit gebeurt bijvoorbeeld bij het invasieve prostaatcarcinoom met bekkenstijfheid, waarbij een behandeling met antimycotica wordt uitgevoerd die, vooral in de eerste fase van toediening, erg effectief is op symptomatologisch vlak, maar in de loop der tijd zijn doeltreffendheid steeds meer verliest.

Natriumbicarbonaat beschikt daarentegen over een zeer grote verspreidbaarheid en heeft niet de structurele complexiteit die schimmels gemakkelijk kunnen codificeren. Het behoudt lange tijd het eigen vermogen van penetratie in de massa’s, ook en vooral vanwege de snelheid waarmee het deze uiteen doet vallen zodat ze zich er niet zodanig aan kunnen aanpassen dat ze zich ertegen kunnen beschermen. Bij een behandeling met bicarbonaat moet dus meteen worden begonnen met hoge doseringen, op constante wijze, in cycli en zonder onderbreking met een vernietigende werking die van begin tot einde zonder onderbreking plaats dient te vinden gedurende ten minste 7 tot 8 dagen voor een eerste cyclus. Hierbij moet in gedachten worden gehouden dat een massa van 2 tot 4 centimeter consistent kleiner begint te worden vanaf de derde tot vierde dag en vanaf de vierde tot vijfde dag bezwijkt.

Doorgaans ligt de maximale dosering die in één sessie kan worden gebruikt rond 500 cc natriumbicarbonaatoplossing van 5%, waarbij de dosis met 20% kan worden verhoogd of verlaagd al naar gelang de lijvigheid van de te behandelen persoon en bij aanwezigheid van meervoudige haarden waarover een grotere hoeveelheid zouten moet worden verdeeld.
Hierbij moet worden benadrukt dat de aangegeven doses, omdat ze onschadelijk zijn, eveneens zonder problemen al ruim 30 jaar lang gebruikt worden voor een groot aantal andere aandoeningen, zoals:

1. Ernstige diabetische keto-acidose.
2. Cardio-pulmonale reanimatie
3. Zwangerschap
4. Hemodialyse
5. Peritoneale dialyse
6. Farmacologische toxicose
7. Hepatopathie
8. Vaatchirurgische ingrepen

Bron: Dr. T. Simoncini (oncoloog)

Blog van Henk Trentelman: Dr. Tullio Simoncini en 'Kanker is een Schimmel'. Welkom op dit weblog met info over natriumbicarbonaat en andere revolutionaire behandelingen van kanker. Ter ondersteuning hiervan zal de 'Werkgroep Welzijn Kankerpatienten' ( W.W.K.) zich voortaan manifesteren. Wij zullen deze website regelmatig voorzien van nieuwe informatie als de actualiteit daartoe aanleiding geeft.
Bron: ->> http://kruiden.hetbewustepad.nl/index.php?pag_id=52
Natriumbicarbonaat bij kanker

Natriumbicarbonaat bij kanker is een uitvinding van een Italiaanse arts, die soms deze therapie ook in Nederland geeft. IOCOB heeft alle vakliteratuur nagezocht, maar nergens konden we iets vinden over de werkzaamheid en de veiligheid van deze methode.
Omdat de hypothese dat kanker een schimmel is, zeer afwijkt van de reguliere visie van de laatste honderdplus jaar onderzoek i.v.m. deze ziekte, menen we dat eerst die hypothese aannemelijk hemaakt dient te worden. Voordat zomaar behandelt kan gaan worden.

Vervolgens zullen we dan ons moeten buigen over de werkzaamheid en veiligheid van natriumbicarbonaat bij diverse vormen van kanker. Daarvoor zijn gewoon klinische gegevens nodig. Gegevens die besproken en bekeken kunnen worden binnen de beroepsgroep van artsen. Alleen zo kunnen we komen tot een evidence based complementaire behandelwijze. En patienten beschermen tegen onwerkzame en onveilige therapievormen.

We begrijpen heel goed dat er patienten zijn die liefst gisteren met elke hoopgevende therapie willen beginnen, maar dat is erg onhandig en onverstandig. Uit het verleden is gebleken dat gehypte en onbewezen behandelmethoden nooit tot een werkzaam en veilig middel uitgroeide. In tegendeel, het merendeel van die behandelbvormen verdwijnt langzaam weer van het toneel, omdat de werkzaamheid afwezig is en er alleen bijwerkingen kunnen optreden.

Angst en Hoop
IOCOB meent dat vooral bij een ziekte als kanker het belangrijk is om patienten te beschermen tegen onbewezen en hypothetische behandelingen. Omdat die patienten door de angst voor het uitszichtsloze en de hoop op verbetering en redding uitermate kwetsbaar zijn.

Bewijs?
In het geval van kanker behandeling met natriumbicarbonaat is het nodig om duidelijke casuistiek te publiceren, waarbij uitslagen van pathologische anatomie aanwezig zijn, en uitslagen van allerlei aanvullend onderzoek. Daarbij horen ook uitslagen van CT scan en MRI scan, rapportages van roengenologen, en besprekingen van het verloop van de aandoening door internisten of oncologen, of andere specialisten. Alleen zo kan deze hypothese gefundeerd worden.

Totzover dat niet gedaan is, blijft de hypothese onbewezen, en een idee van slechts een arts, zonder dat er andere vakgenoten zijn die de methode breed toepassen. Vandaar een rood stoplicht, volgens de criteria die IOCOB formuleerde in de kwaliteitsinidcator.

Daarnaast kan elke kanker patient de pluis niet pluis indicator gebruiken om de informatie op websites over kankerbehandelingen voor zichzelf te wegen. Zie links hieronder.

Hangt het idee samen met andere ideeen? Haack!
Een geisoleerd idee over de werking van een bepaald middel is onwaarschijnlijker dan een idee dat in het netwerk van wetenschap verankert is. Het duidelijkst is dit verwoord door een hedendaagse filosofe, Suzan Haack. We citeren over haar visie wat de RUU zegt:

Recent heeft ook het werk van de Engelse filosofe Susan Haack de aandacht getrokken. Verklaard tegenstandster van Rorty, ziet zij wel degelijk mogelijkheden om kennis rationeel te rechtvaardigen, in ieder geval om te zeggen dat sommige kennis beter gerechtvaardigd is dan andere. Die rechvaardiging hangt van andere dingen af.

De vraag of je ergens geloof aan zult hechten, hangt af van de aannemelijkheid van de andere dingen waarmee het idee samenhangt. Dit brengt haar op de analogie van de kruiswoordpuzzzle. Wat wetenschappers doen, zegt Haack, is in essentie goed vergelijkbaar met het oplossen van een kruiswoordpuzzle. In termen van dit beeld.

De aannemelijkheid van de oplossing voor 3. horizontaal is afhankelijk van de aannemelijkheid van de oplossing van 4. verticaal. Naarmate ideeën of verschijnselen meer samenhang vertonen met andere ideeën of verschijnselen, wint het aan kracht. Ideeën die niet met andere in verband gebracht kunnen worden, zijn steriel en weinig geloofwaardig.

Ook in deze zin is natriumbicarbonaat onwaarschijnlijk…

Bron: ->> http://www.iocob.nl/kanker/natriumbicar ... anker.html
Is de overwinning in de strijd tegen kanker nabij?

Jaarlijks overlijden er in Nederland meer dan dertigduizend mensen aan kanker. Toch is er wel vooruitgang geboekt in de strijd tegen de ondoelmatig woekerende cellen. De groep patiënten die vijf jaar nadat de kanker zich openbaarde nog in leven is, is in vijftien jaar gegroeid van 47 naar 59 procent. Regelmatig verschijnen er berichten in de media over nieuwe opzienbarende behandelmogelijkheden. Mogen we verwachten dat kanker al snel geen dodelijke ziekte meer zal zijn?
De toename van de overlevingskansen bij kanker is niet geheel toe te schrijven aan effectievere behandelmethoden. Een betere voorlichting en betere screeningsmethoden hebben er toe geleid dat kanker in een vroeger stadium wordt ontdekt. De kans op genezing is dan beduidend groter. De conclusie dat de bijdrage van nieuwe behandelmethoden nog niet bijzonder groot is, lijkt daarom gerechtvaardigd. .

Vernietigen kankercellen
Wereldwijd worden er momenteel heel veel onderzoeken gedaan naar nieuwe geneesmiddelen die kanker zouden kunnen genezen. De meeste middelen die worden onderzocht richten zich op het vernietigen van de kankercellen. Af en toe verschijnen er berichten in de media van enthousiaste onderzoekers die menen dat zij het ultieme wapen tegen de zich agressief vermeerderende cellen hebben gevonden. Hoe realistisch zijn die berichten, en bieden ze echt nieuwe hoop voor hen die vertwijfeld op het reddende medicijn wachten?

Dichloorazijnzuur en natriumbicarbonaat
Juichende berichten in de media over nieuwe ontdekkingen met betrekking tot genezing van kanker blijken achteraf nog wel eens misplaatst. Twee voorbeelden:

In 2007 verschenen veelbelovende berichten over DCA. DCA (dichloorazijnzuur) was getest op menselijke kankercellen en bij muizen met kanker, en leek werkzaam te zijn. DCA zou tumorcellen vernietigen zonder de gezonde cellen aan te tasten. De onderzoeken aan de Universiteit van Alberta lopen nog steeds, maar er lijken nog geen sterke aanwijzingen te bestaan dat met DCA de overwinning op kanker zal worden behaald.
Ook in 2007 kwam de Italiaanse oncoloog Simoncini in het nieuws met een bizarre ontdekking. Kanker was volgens zijn mning simpelweg een gevolg van infecties met Candida, oftewel een schimmelinfectie. Deze schimmelinfectie kon doeltreffend bestreden worden met natriumbicarbonaat, een witte kristallijne stof die wordt gebruikt in bakpoeder als rijsmiddel, in plaats van gist. Het wordt ook wel gebruikt als poets- of schuurmiddel, en als zuiveringszout, bestanddeel van maagtabletten tegen zuurbranden. Simoncini schreef er zelfs een boek over met de naam ‘Kanker is een schimmel’. Nu, vier jaar later is het verdacht stil rond de revolutionaire geneesmethode van de Italiaanse schimmelbestrijder...

Meer reden tot optimisme
Op dit moment is er echter reden voor weer wat meer optimisme over de ontwikkelingen in de strijd tegen de gevreesde ziekte.
In augustus 2011 kwam er hoopgevend nieuws van het Ottawa Hospital Research Institute. Onderzoekers van het instituut hebben een nieuw virus met succes getest op kankerpatiënten. Het virus spoort kankercellen op en doodt ze. Het zogenaamde JX-594-virus werd intraveneus toegediend, waarna het zich in de bloedbaan verspreidde en tumorcellen in het hele lichaam onschadelijk maakte. Gezonde cellen werden daarbij ongemoeid gelaten. Bij zes van acht patiënten krompen de tumoren of stopten ze met groeien. Aanvullend onderzoek zal meer uitsluitsel moeten geven over de effectiviteit van het virus, maar het klinkt veelbelovend.

Fase 1 studies bij het UMC
Aan het Unversitair Medisch Centrum in Utrecht worden op dit moment een aantal onderzoeken gedaan bij patiënten waarbij geen standaardbehandeling meer mogelijk is. Het betreft middelen die al uitvoerig zijn getest in het laboratorium en op proefdieren. Ook bij deze middelen staat centraal om tumorcellen te vernietigen. Enkele voorbeelden, overgenomen van de site: http://www.umcutrecht.nl/subsite/Kanker ... -mogelijk/

BAY 79-4620
BAY 79-4620 is een eiwit waaraan een kankerdodend middel (tubulineremmer) is gebonden. Het eiwit wordt door kankercellen opgenomen en levert daardoor het kankerdodend middel af aan de tumor. De verwachting is dat de tumorcellen daardoor zullen afsterven. Dit is het tweede onderzoek waarbij het geneesmiddel aan mensen wordt gegeven. Een gelijksoortig onderzoek met hetzelfde middel is eerder gestart in de Verenigde Staten, hiervan zijn nog geen resultaten bekend.

GDC-0941, Erlotinib
GDC-0941 is een experimenteel middel. Dit betekent dat het middel nog niet door een regulerende instantie is goedgekeurd. Dit onderzoeksgeneesmiddel blokkeert een eiwit dat ‘PI3-kinase’ heet. Dit eiwit speelt mogelijk een rol bij het groeien en uitzaaien van sommige vormen van kanker.
Erlotinib is een geneesmiddel dat al is goedgekeurd en geregistreerd.
Erlotinib blokkeert de werking van een ander eiwit, dat EGFR (epidermale groeifactorreceptor)-tyrosinekinase heet. EGFR-tyrosinekinase is aanwezig op het oppervlak van veel tumorcellen en ook dit eiwit speelt mogelijk een rol bij het groeien en uitzaaien van sommige vormen van kanker.

P3iK
P3iK is een middel dat nog niet door een regulerende instantie is goedgekeurd.
Dit onderzoeksgeneesmiddel blokkeert een eiwit dat ‘PI3-kinase’ heet. Dit eiwit speelt mogelijk een rol bij het groeien en uitzaaien van sommige vormen van kanker.

Topocecan-pazopanib
Topocecan-pazopanib. In dit onderzoek wordt geprobeerd topotecan te combineren met een nieuw geneesmiddel, pazopanib geheten. Topotecan (merknaam: Hycamtin), is een geneesmiddel dat al meer dan 10 jaar door artsen wordt gebruikt maar dan in infuusvorm. In dit onderzoek wordt een nieuwe toedieningsvorm toegepast namelijk topotecan, in tabletvorm en pazopanib, eveneens in tablet vorm. Het is een nieuw geneesmiddel dat niet direct op de kankercel werkt maar indirect op de bloedvaten die de kankercellen van zuurstof en voeding voorzien.
Door het gelijktijdig gebruik van deze twee geneesmiddelen, wordt de kanker op twee verschillende manieren te lijf gegaan.
Dit onderzoek vindt plaats in Nederland, Amerika en Korea. In Nederland wordt het onderzoek uitgevoerd door het UMC Utrecht en het Antoni van Leeuwenhoek ziekenhuis in Amsterdam.

Panobinostat
Panobinostat. In dit onderzoek wordt het nieuwe middel panobinostat onderzocht. Panobinostat remt het eiwit deacetylase. Het eiwit deacetylase speelt een belangrijke rol in de celdeling en is in sommige tumoren verhoogd actief. Hierdoor kunnen de tumorcellen vermenigvuldigen en groeien.
Panobinostat blijkt in laboratoriumonderzoeken en in een onderzoek met patiënten effecten te hebben tegen kanker. Het is echter niet zeker of dit middel dezelfde werking of verbetering zal laten zien wanneer het getest wordt bij meer patiënten.

LEQ506
LEQ506 is een nieuw experimenteel middel dat ontwikkeld wordt voor de behandeling van kanker. Het is een middel, welke het signaal tot celdeling remt. Omdat bij onderzoek met dieren gebleken is dat LEQ506 veelbelovend is voor de behandeling van kanker kan de werking van LEQ506 verder bij mensen worden onderzocht. Dit is het eerste onderzoek met LEQ506 bij mensen. LEQ is nog niet geregistreerd als medicijn.
Er zullen in totaal 60 patiënten deelnemen in 4 landen: Nederland, Groot-Brittannië, Zwitserland en de Verenigde Staten.
In Nederland wordt het onderzoek uitgevoerd in het Universitair Medisch Centrum te Utrecht.

LEE011
LEE011 is een nieuw experimenteel middel dat ontwikkeld wordt voor de behandeling van kanker.
Het is een middel dat de werking van twee specifieke enzymen blokkeert. Enzymen zijn eiwitten die helpen om chemische reacties in het lichaam plaats te laten vinden. Door het blokkeren van de werking van deze enzymen (CDK4/6) kan voorkomen worden dat sommige kankercellen hun DNA kunnen kopiëren. Dit is nodig om zichzelf te kunnen delen. Hierdoor zou de groei van kankercellen vertraagd kunnen worden. Dit is het eerste onderzoek met LEE011 bij mensen. Het eerste onderzoek bij mensen wordt “fase I onderzoek” genoemd.
Aan het onderzoek zullen in totaal ongeveer 60 patiënten deelnemen in 3 landen: Nederland, Frankrijk en de Verenigde Staten.
.
Noot: dit zijn fragmenten uit de betreffende pagina’s. Wie zich goed wil informeren dient op de betreffende site alle informatie te lezen.

Hoewel al deze onderzoeken veelbelovend lijken en hoop geven dat de oorlog tegen kanker binnen afzienbarende tijd gewonnen zou kunnen worden, betekent dit niet dat kanker zijn dodelijkheid op zeer korte termijn zal verliezen. Onderzoeken duren lang, en aan het inzetten van nieuwe medicijnen gaan langdurige procedures vooraf. Toch tekent zich wel af dat de tijd dat mensen aan kanker overlijden tot het verleden zal gaan behoren.
© 2011 - 2014 Machosofty, gepubliceerd in Ziekten (Mens en Gezondheid) op 12-09-2011. Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Bron: ->> http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/zie ... nabij.html
baphomet
Administrator
Administrator

ma 14 jul 2014, 20:02

Dossier Gezondheid: zuiveringszout, alias baksoda E500, tegen griep en kanker ?

Natriumwaterstofcarbonaat, beter gekend als 'baking soda' of als zuiveringszout zou sommige kankers kunnen doen verdwijnen ...
door Angelus - woensdag 14 november 2012 6:23

De formule van het Engelse woord 'Sodium bicarbonate', of 'sodium hydrogen carbonate', ook wel 'baking soda' genoemd, en van het Franse 'bicarbonate de soude', is NaHCO3, hetgeen dan weeral vertaalt in natriumbicarbonaat. In elk geval is het een hoofdbestanddeel voor bruisproducten.

Baking soda, of zuiveringszout, is een witte kristallijne stof, dat goed oplosbaar is in water en dat ook wordt gebruikt in bakpoeder als rijsmiddel in plaats van gist. Als toevoeging aan levensmiddelen heeft het het E-nummer E500. Het werd door de Oude Egyptenaren gebruikt om hun doden te mummificeren. Maar, laten we ons nu met de nog levenden bezighouden ...

Natriumwaterstofcarbonaat wordt in het lichaam in grote hoeveelheden geproduceerd door de alvleesklier om de zure maaginhoud te neutraliseren in de twaalfvingerige darm.

Andere gebruikte benamingen van Natriumwaterstofcarbonaat, zijn: Bakzout - Zuiveringszout - Natriumwaterstofcarbonaat - Dubbelkoolzure soda, en Baksoda E500.

Gebruik: Hier zijn enkele van de tientallen tips...

- Samen met citroenzuur een basisingrediënt in bruisballen.
- In te zetten als PH-regulator wanneer de pH-waarde te laag is.
- Als badzout werkt sodiumbicarbonaat zeer verzachtend.
- Een goede geurkiller, en daardoor goed in te als werkstof in deodorant.
- Een beetje poeder op de tandborstel, al dan niet met tandpasta, zorgt voor witte tanden.
- Bij vermoeide en opgezette voeten aan een voetenbad toevoegen zal de vermoeidheid uit de voeten trekken.
- Vuile thermos? Vul die met kokend water waar je 3 soeplepels soda in oplost. Laat een nachtje trekken. Vijf keer of meer overvloedig omspoelen en jouw thermos ziet er zo goed als nieuw uit.
- Een uitzonderlijke vette vaatwas? Kap er een dikke soeplepel van in.
- Je kunt ook zuiveringszout oplossen in een glas water en gebruiken als mondspoelmiddel, enzovoorts...

Je vindt zuiveringszout in de gewone winkel, maar best is om jouw natriumbicarbonaat in pure vorm (NaHCO3) bij de apotheker aan te kopen, want er zijn nog enkele interessante toepassingen.

Naar het schijnt is het een economische manier om jezelf van kwaaltjes af te helpen, waaronder acne, kanker, verkoudheden, een gezwollen maag, last van de darmen, zweetvoeten, en zo meer.

Dr. Mark Sircus en Dr. Simonchini, een oncoloog, uit Rome, hebben aangetoond hoe natriumbicarbonaat aangewezen is tegen schimmelbestrijding en tegen verscheidene soorten kankers. Nadat ze tumoren met sodiumbicarbonaat hadden besprenkeld, werden die veel kleiner, en verdwenen ze binnen de enkele dagen.

Dr. Mark Sircus heeft daarop een eigen therapie ontworpen, omdat het niet alleen gaat om de kanker te doen verdwijnen, maar ook om het lichaam terug in evenwicht te brengen. Zijn therapie bestaat uit: ademhalingsoefeningen, lichaamsoefeningne, massage, zichzelf aan zonnestralen blootstellen, tezamen met een natriumbicarbonaattherapie.

Een frappant voorbeeld hiervan was Vernon Johnston, die zichzelf van een kwaadaardige prostaatkanker genas. Hij mengde 2 theelepels zuiveringszout in een glas water, voegde er melasse bij, een stroopachtig bijproduct van de productie van suiker uit suikerriet of suikerbieten. Melasse: hoogstwaarschijnlijk om de smaak te verbeteren. Maar, nog beter dan deze woorden: helemaal onderaan kun je hem voor jezelf aanhoren.

Dr. Sircus, die het boek 'Sodium Bicarbonate – Rich Man’s Poor Man’s Cancer Treatment' schreef, heeft ook een eigen blog.

Bakzout, of Baking Soda, is niet hetzelfde als Bakpoeder (Baking Powder in het Engels). Bakpoeder is een mengsel van natriumbicarbonaat met citroenzuur of wijnsteenzuur. Het werkt hetzelfde als de natriumbicarbonaat (Baking Soda), alleen hoef je bij het gebruik van bakpoeder niet zelf te zorgen voor een zure ingrediënt om te mengen.

Ook is bakzout, of Baking Soda, absoluut niet hetzelfde als Soda (Na2CO3), of huishoudsoda, of natriumcarbonaat. In Engeland wordt Soda verkocht onder de naam: Washing soda, Sodium carbonate, Soda crystals, Soda ash en Soda carbonate.

Baking Soda (Natriumbicarbonaat,Baking Soda, zuiveringszout of dubbelkoolzure soda) mag men niet verwarren met Soda, of huishoudsoda. Deze wordt veelal gebruikt voor het reinigen en schoonmaken van diverse schoonmaak karweitjes, zoals het reinigen van aangekoekte pannen, vloeren,wandtegels, sanitair, ontvetten van glaswerk en het ontstoppen van de afvoer. Deze Soda, of huishoudsoda is een chemische natriumverbinding én een bijtende stof. Niet geschikt voor inname dus!
Bron: ->> http://www.spiritualia.be/blogs/angelus ... anker.html
Zuiveringszout blijkt een effectieve behandeling van kanke

Een medewerker van de Universiteit van Arizona, Dr. Mark Pagel, ontvangt een beurs van twee miljoen dollar van de National Institutes of Health om de effectiviteit van gepersonaliseerde zuiveringszouttherapie voor de behandeling van borstkanker te onderzoeken. Met andere woorden: klinische tests naar het gebruik van oraal natriumbicarbonaat bij de behandeling van borstkanker staan op het punt te beginnen(1)
Uiteraard zijn er mensen op de hoogte, die hebben begrepen dat natriumbicarbonaat (zuiveringszout), hetzelfde spul dat iemands leven op de afdeling spoedeisende hulp in een oogwenk kan redden, een van de belangrijkste, veiligste en meest effectieve alternatieven van de behandeling van kanker is.

Natuurlijk voel ik me in mijn gelijk gesteld voor alles wat ik schreef in Sodium Bicarbonate – Rich Man’s Poor Man’s Cancer Treatment, dat nog steeds geldt als de enige volledige medische beoordeling over het onderwerp van het gebruik van simpel zuiveringszout in de uitoefening van de geneeskunde.
Als het oraal wordt ingenomen met water, en dan met name water met een hoog magnesiumgehalte, of wanneer het transdermaal wordt gebruikt in medische baden, wordt natriumbicarbonaat een eerstelijns geneesmiddel voor de behandeling van kanker, nierziekten, diabetes en zelfs influenza of een gewone verkoudheid. En, belangrijker nog, het is ook een krachtige buffer tegen de blootstelling aan straling, dus iedereen zou haast moeten maken met het gebruik ervan. Een ieders fysiologie staat bloot aan een zware nucleaire aanval van de sterke radioactieve wind die op het noordelijk halfrond circuleert.

Het is eigenlijk geen verrassing dat een onderzoeker van de Universiteit van Arizona deze beurs ontving omdat daar in de loop van de jaren heel veel kankeronderzoek is gedaan.
Robert J. Gillies en zijn collega’s hebben al aangetoond dat voorbehandeling van muizen met natriumbicarbonaat leidt tot een basisch gebied rond de tumoren.
Dezelfde onderzoekers meldden dat bicarbonaat de tumor pH verhoogt en ook de spontane uitzaaiingen bij muizen met borstkanker remt(2). [2] Het vermindert ook de mate van de betrokkenheid van de lymfeklieren.

Ik heb onlangs een stuk geschreven over schimmelinfecties. Borstkanker wordt in verband gebracht met een verhoogde frequentie van de consumptie van schimmel-gefermenteerde kaas(3). Schimmels produceren giftige metabolieten die mycotoxinen(4) genoemd worden. Deze kunnen kanker veroorzaken. Aflatoxine is een mycotoxine met carcinogene potentie. Deze wordt aangetroffen in inferieure pindakaas en andere noten- en zuivelproducten. Onderzoekers bestudeerden in 1993 menselijk borstkankerweefsel en ontdekten aanzienlijke hoeveelheden carcinogene aflatoxine in het kankerweefsel, wat duidt op aflatoxine en dus schimmel als een oorzaak van borstkanker(5).
De pH-waarde van onze interne vloeistoffen beïnvloedt elke cel in ons lichaam. Een chronisch te hoog zuurgehalte tast lichaamsweefsel aan, en als er niets aan gedaan wordt zal het alle cellulaire activiteiten en functies hinderen. Met andere woorden: een te hoge zuurgraad verstoort het leven. Het ligt aan de basis van kanker.

Medische behandelingen met natrium bicarbonaat zijn aloude methoden om het bicarbonaatniveau van het lichaam sneller naar de normale waarde terug te brengen. Natriumbicarbonaat is toevallig een van onze meest bruikbare geneesmiddelen omdat het de basis zuur-base verhouding behandelt van de menselijke fysiologie.

De pH-waarde van onze weefsels en lichaamsvloeistoffen is cruciaal en centraal, omdat het van invloed is op de staat van onze gezondheid of onze innerlijke reinheid, en deze ook weerspiegelt. Hoe dichter de pH bij de 7,35 tot 7,45 ligt, hoe hoger ons niveau van gezondheid en welzijn. Als men binnen dit gebied blijft, vergroot dit aanzienlijk ons vermogen om acute ziekten zoals verkoudheid en griep te weerstaan, maar ook het ontstaan van kanker en andere ziekten. Om onze pH binnen de gezonde waarden te houden, omvat tevens noodzakelijke aanpassingen van onze levensstijl en veranderingen in ons voedingspatroon die ons op de lange termijn zullen beschermen, terwijl het gebruik van natriumbicarbonaat ons een vliegende start geeft in de richting van verhoogde alkaliteit.

De pH schaal is vergelijkbaar met een thermometer, met stijgingen en dalingen in het zure en alkalische gehalte van vloeistoffen. Afwijkingen boven of onder het pH-bereik van 7,35 en 7,45 in streng gecontroleerd bloed kunnen potentieel ernstige en gevaarlijke symptomen of toestanden van ziekte signaleren. Wanneer het lichaam de zuren niet meer effectief kan neutraliseren of elimineren, worden ze verplaatst binnen de extracellulaire vloeistoffen en bindweefselcellen, wat direct de cellulaire integriteit compromitteert. Omgekeerd, wanneer het lichaam te basisch wordt als gevolg van te veel bicarbonaat in het bloed, treedt metabole alkalose op, wat tot ernstige gevolgen kan leiden indien dit niet snel gecorrigeerd wordt(6).

Jon Barron presenteert een manier van kijken naar pH die de weg opent naar een van de grote voordelen van alkalisch water:

Waterstofionen binden zuurstof. Dat betekent dat, naarmate de vloeistof zuurder is, deze minder zuurstof bevat. Elke cel in ons lichaam heeft zuurstof nodig om te leven en een optimale gezondheid te onderhouden. Combineer dat gegeven met wat we weten over waterstofionen en we zien dat hoe zuurder het bloed (hoe lager de pH-waarde), hoe minder zuurstof beschikbaar is voor gebruik door de cellen.
We gaan hier niet heel diep in op de chemie die hierbij betrokken is; je hoeft eigenlijk alleen te begrijpen dat het proces hetzelfde is als wanneer zure regen een meer ‘vermoordt’. De vissen stikken letterlijk, omdat het zuur alle beschikbare zuurstof bindt. Het is niet zo dat alle zuurstof verdwenen is, het is alleen niet langer meer beschikbaar. Omgekeerd, als je de pH-waarde van het meer verhoogt (wanneer je het meer basisch maakt), is de zuurstof weer beschikbaar en komt het meer weer tot leven.
Overigens is het vermeldenswaard dat kanker gerelateerd is aan een zuur milieu (zuurstoftekort). Hoe hoger de pH (hoe meer zuurstof er in de cellen van ons lichaam aanwezig is), hoe moeilijker het is voor kanker om te gedijen.

Om twee redenen is het belangrijk dit te begrijpen:

1. Het onthult een van de belangrijkste voordelen van basisch water – meer zuurstof voorradig in je systeem, en
2. Het verklaart waarom basisch water helpt bij het tegengaan van kanker.

De oceaan, moeder van al het leven, heeft een gemiddelde pH-waarde van 8,1. De ideale pH van bloed ligt op ongeveer7,4, licht basisch, niet zuur – Jon Barron.

Barron concludeert:
Als je gezond eet en leeft, dan wil je uiteraard water drinken met een natuurlijk voorkomende pH die iets boven neutraal ligt. Als je echter het typisch westerse voedselpatroon volgt (veel vlees, granen, frisdranken en suikers), dat het lichaam verzuurt, heb je een probleem. Je pH balans is dan zo verstoord, dat je drastische maatregelen moet nemen om dit tegen te gaan. Mijn aanbeveling is om dagelijks water te drinken waarvan de pH tussen de 7,5 en 8 ligt, afhankelijk van hoe zuurvormend je voedingspatroon is. Langdurige consumptie van water met een hogere pH-waarde zou moeten worden voorbehouden voor special omstandigheden. Het beroemdste water ter wereld dat uit de bergen afkomstig is en bekend staat om zijn genezende eigenschappen, zijn hoog basisch. Ik doel hier op het water dat omlaag komt uit de Himalaya’s en dan met name het water uit de Hunzavallei, die een pH-waarde hebben van tussen de 9 en 11.

Je hoeft geen arts te zijn om de pH geneeskunst te beoefenen. Iedere beoefenaar van heelkunst en iedere moeder en vader zou moeten weten hoe hij of zij natriumbicarbonaat gebruiken moet. Tekort aan bicarbonaat is een echt probleem dat erger wordt naarmate je ouder wordt; het werkt dus in je voordeel als je begrijpt en waardeert waar het bij zuiveringszout om gaat.

Marc Sircus is een expert op het gebied van natuurlijke gezondheid en pleitbezorger van zelfredzaamheid. Hij is de auteur van diverse boeken die iedereen gelezen zou moeten hebben, waaronder Survival Medicine For the 21st Century, Winning the War on Cancer, en Humane Pediatrics.
Je kunt alle artikelen van Mark vinden op zijn website IMVA.
http://www.activistpost.com/2012/05/…effective.html

Bronnen:

(1) Baking Soda Might Have Potential Against Cancer: http://digitaljournal.com/article/323645
Zuiveringszout zou potentie kunnen hebben tegen kanker

(2) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19276390 -

(3) One sample study is by Le, et al. (1986), in a French case-control study of 1,010 breast cancer cases and 1,950 controls with nonmalignant diseases, found that breast cancer was found to be associated with increased frequency of mold fermented cheese consumption.
Een specimenstudie door Le et al.. (1986), in een Frans case-control studie* (patiënt-controle-onderzoek) van 1.010 gevallen van borstkanker en 1.950 controles met niet-kwaadaardige ziekten, vond dat borstkanker bleek te zijn geassocieerd met een verhoogde frequentie van schimmels gefermenteerde kaas consumptie.
*Patiënt-controle-onderzoek (case-control-onderzoek, Fall-Kontroll-Studie) is een observationele epidemiologische onderzoeksvorm. Het wordt gebruikt om omstandigheden te herkennen die kunnen bijdragen aan het ontstaan van een duidelijk beschreven medische aandoening. Dit gebeurt door een groep patiënten die de aandoening heeft, te vergelijken met een groep patiënten die deze niet heeft.

(4) Going, et al. (1990) found that weddellite (calcium oxalate) crystals are present in calcifications found in the breast tissue of patients with breast cancer. Calcium oxalate crystals are formed when calcium binds with oxalic acid. Oxalic acid is a mycotoxin that can be produced by a number of different fungal species. Some fungi produce such large amounts of oxalic acid that they are used for commercial production of chemicals. Aspergillus niger fungal infection in human lungs produces large amounts of oxalic acid.
Going, et al. (1990) ontdekten dat weddellite (calciumoxalaat) kristallen aanwezig zijn in verkalkingen die gevonden werden in het borstweefsel van patiënten met borstkanker. Calciumoxalaat kristallen worden gevormd wanneer calcium bindt met oxaalzuur. Oxaalzuur is een mycotoxine dat door een aantal verschillende schimmelsoorten kan worden geproduceerd. Sommige schimmels produceren zulke grote hoeveelheden oxaalzuur dat ze worden gebruikt voor commerciële productie van chemicaliën. Aspergillus niger, een schimmelinfectie in de menselijke longen, produceert grote hoeveelheden oxaalzuur.

(5) Researchers examined human DNA from a variety of tissues and organs to identify and quantify aflatoxin DNA-adducts. Such adducts are considered to be proof of the mycotoxin’s presence in a particular tissue. Their finding? “Tumor tissues had higher aflatoxin-adduct levels than did normal tissue from the same individual.”
Wetenschappers onderzochten menselijk DNA uit verschillende weefsels en organen om aflatoxine-DNA-adducten te identificeren en kwantificeren. Dergelijke adducten worden beschouwd als bewijs van de aanwezigheid van de mycotoxine in een bepaald weefsel. Hun bevinding? “Tumorweefsels bevatten hogere aflatoxine-adduct niveaus dan normaal weefsel van hetzelfde individu.”

(6) http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/e…cle/001183.htm

Dr. Mark Sircus / Activist Post

Vertaling: Frank Bleeker
Bron Artikel: http://www.davidicke.com

DISCLAIMER:
Dit is een vertaling van een Amerikaans artikel. Hoewel veel van wat betoogd wordt van toepassing is op de wereldwijde situatie, dienen we ons te realiseren dat sommige van de genoemde voorbeelden vooral betrekking hebben op omstandigheden in de Verenigde Staten.

Bron: ->> http://www.argusoog.org/2012/11/zuiveri ... an-kanker/
Natrium Bicarbonaat

Natrium Bicarbonaat (natrium bicarbonaat, Natriumwaterstofcarbonaat, dubbelkoolzure soda) is een witte kristallijne stof die ook wordt gebruikt in bakpoeder als rijsmiddel in plaats van gist.

Als toevoeging voor levensmiddelen heeft het E-nummer E 500. Het wordt ook wel gebruikt als mild poets- of schuurmiddel, vooral in huishoudelijke context in Engeland, en als bestanddeel van maagtabletten tegen zuurbranden. Bij menging met een sterk of zwak zuur ontleedt het waarbij koolzuurgas vrijkomt.

Vroeger gebruikte men natriumbicarbonaat om dranken met "prik" te maken, ook wel sodawater genoemd.

Natriumwaterstofcarbonaat wordt in het lichaam in grote hoeveelheden geproduceerd door de alvleesklier om de zure maaginhoud te neutraliseren in de twaalfvingerige darm.
Bron: ->> http://www.kanker-therapie.nl/natrium-bicarbonaat.html
Encyclopedie: Kwakzalversmiddelen tegen kanker

Hieronder staat een lijst met ruim 40 alternatieve kankertherapieën.

Elders staat een algemene inleiding over kankerkwakzalverij. Andere overzichten betreffen diëten tegen kanker, typische kruidenmiddelen tegen kanker, apparaten en psychologische en paranormale behandelingen van kanker en een lijst van onbetrouwbare (alternatieve) kankertests.

Een kort overzicht:

714-X van Gaston Naessens
Aminomics
Antineoplastons
Aqua Tilis
Artemisinine
Autologe immuuntherapie volgens Kief
Béres druppels
Bio-immuuntherapie volgens Tallberg
Kees Boegem (zouttherapie)
CanCell, ook wel genoemd Entelev of Protocel of Cantron
Cesiumchloride
Coley-therapie
Coral Calcium
Luigi Di Bella
Dichloorazijnzuur (DCA)
Galavit
GEIPE
Robert Gorter
Govallo-therapie (VG-1000)
Haaienkraakbeen
Ryke Geerd Hamer
Holts radiogolftherapie
Hoxsey-therapie
Hydrazinesulfaat
Immuno-augmentative therapy (IAT)
Induced Remission Therapy (IRT)
Insulin Potentiation Therapy (IPT)
Intracellular Hyperthermia Therapy (ICHT)
Jomanda
Jomol
Krebiozen
Laetrile
Metabolische therapie volgens Manner
Miracle Mineral Supplement
Naltrexon in lage doses (LDN)
NeyTumorin
Recancostat compositum
Revici-therapie
Schapenluizen
Simoncini-therapie (natriumbicarbonaat)
Squaleen
Ukrain
Ureumtherapie
Vitamine C
Zalf

714-X: Een in Canada verkrijgbaar antikankermiddel ontwikkeld door de in Frankrijk geboren en in Canada wonende Gaston Naessens (1924 -). Naessens is diverse malen veroordeeld wegens illegale uitoefening der geneeskunst en dood door schuld. 714-X bestaat uit een mengsel van kamfer, salmiak, keukenzout, nitraat, alcohol en water. De veronderstelde werking berust op een theorie van Naessens over het stikstofmetabolisme en op de achterhaalde ideeën van Béchamp en Enderlein over de onderlinge transformaties tussen allerlei soorten micro-organismen. Gaston bouwde ook een speciale donkerveldmicroscoop om alleen door hem waarneembare organismen, de somatiden, te bekijken. Zie ook Fanciful Claims for 714X op de site van Quackwatch.

Aminomics: dit is een bedenksel van een beruchte Canadese kwakzalver William O'Neill (een amateur-wiskundige en computeradviseur met een bedrijfskundediploma), oprichter van de kwakzalversorganisatie Canadian Cancer Research Group (CCRG), en gepropageerd door de Immune System Management Inc. (ISM), eveneens opgericht door dezelfde O'Neill. Aminomics zou sinds 1992 bestaan, en is gebaseerd op de volgende aannamen: kanker is een verkeerd functioneren van het immuunsysteen (fout), afwijkingen in het immuunsysteem komen door afwijkingen in eiwitten (nou, nou), eiwitten bestaan uit aminozuren (klopt), 'dus' ziekte moet bestreden worden door voor de goede hoeveelheden supplementen en aminozuren te zorgen, kortom een krankzinnige theorie plus orthomoleculaire therapie. De inspiratie hiervoor zou begonnen zijn toen O'Neill zijn 12 jaar oude zoontje Liam in 1998 van kanker wist te genezen. Het zoontje had een operatie, bestraling en chemotherapie gehad, dus dat het joch genas was niet zo wonderlijk.

Antineoplastons: de Pools-Amerikaanse arts Stanisław Rajmund Burzyński (1943 -) ontdekte dat in het bloed en de urine van kankerpatiënten bepaalde peptiden (korte aminozuurketens) en omzettingsproducten (meer in het bijzonder een afbraakproduct van fenylalanine) daarvan minder voorkwamen dan bij gezonde personen. Hij concludeerde (1976) dat deze stoffen dus een werking tegen kanker hebben. Een duidelijk bewijs voor dit op zich al onaannemelijke idee is niet geleverd. Zie verder Quackwatch en het Wikipedia-artikel.

Aqua Tilis: zie voor deze sauna-kruidentherapie het encyclopedie-artikel op deze site.

Artemisinine: (Engels: artemisinin) is een geneesmiddel tegen malaria, dat door sommigen wordt aanbevolen als antikankermiddel. Het idee is onder meer dat het in sommige typen kankercellen als oxidant kan fungeren. Pogingen om hier bewijzen voor te vinden hebben gefaald, maar men geeft de moed nog niet helemaal op, zie de Engelse Wikipedia en 'Ed's Guide'.

Autologe immuuntherapie volgens Kief: Dit is een soort eigenbloedtherapie, in 1986 bedacht door de Duitse arts en Reich-gelovige Horst Kief (1940 -). Dit zou niet alleen tegen kanker helpen, maar ook tegen astma, atopische dermatitis, allergie, psoriasis en reuma. Uit bloed en urine van de patiënt worden met behulp van ozon speciaal voor die patiënt geschikte middelen bereid. Er is geen bewijs van werkzaamheid. Of het immuunsysteem opschiet met deze therapie is dubieus, maar het immuunsysteem richt hoe dan ook weinig uit tegen kanker. Zie ook Esowatch.

Béres druppels: Hongaars mineralensupplement, in 1979 bedacht door de landbouwchemicus József Béres. Zie verder het aparte Encyclopedie-artikel.

Bio-immuuntherapie volgens Tallberg: ook wel genoemd Actieve Patiëntspecifieke Immuuntherapie, in de jaren 1960 bedacht door de Finse arts Thomas Tallberg (1934 -). Deze therapie bestaat uit twee delen: een 'antikankervaccin' bereid door kankercellen van de patiënt zelf met dendritische cellen te incuberen plus een soort orthomoleculaire therapie. De gedachte is dat kanker veroorzaakt wordt door een afwijking van de mitochondriën, de celdelen waar door verbranding van suiker ADP of AMP in ATP wordt omgezet (een achterhaalde theorie) plus een gebrek aan bepaalde sporenelementen. Deze therapie geldt als onbewezen. Zie Esowatch.

Boegem, Kees: De Hilversumse kwakzalver Kees Boegem (1956 -) bedacht een zouttherapie tegen kanker op basis van de observatie dat losse cellen in een bakje niet tegen zout kunnen. Elders op deze website staat uitgelegd waarom dit een onzinnig idee is.

CanCell, ook wel genoemd Entelev of Protocel of Cantron: antikankermiddel dat aan de Amerikaanse scheikundige James Sheridan (1912 - 2001) in een droom geopenbaard is. Het was een concoctie van tamelijk eenvoudige chemicaliën. Behalve tegen kanker zou het ook werken tegen aids, artritis, diabetes en lupus erythematosus. De ontdekker beweerde dat 80 procent van zijn patiënten genas. In 1993 werd het hem en een collega-kwakzalver door de rechter verboden zijn middel nog langer te verkopen. Zie Quackwatch voor meer details.

Cesiumchloride: (Engelse spelling caesium chloride) deze stof zou nadat hij kankercellen binnendringt ze alkalischer maken en/of de opname van glucose remmen en/of de kankerverwekkende microben (?) daar doden. De chemische uitleg van wat CsCl doet, raakt kant nog wal. Een fysicus genaamd Keith Brewer (1893 - 1986) zou op zijn negentigste of daaromtrent 30 patiënten met kanker genezen hebben met behulp van cesiumchloride, en de Hopi indianen zouden nooit kanker krijgen omdat hun natuurlijke dieet zoveel cesium bevat enzovoorts. Zie verder Ed's Guide.

Coley-therapie: aan het eind van de 19de eeuw bedacht de Amerikaanse chirurg William Coley (1862 - 1936) een therapie tegen kanker op basis van kunstmatige koorts teweeggebracht door injecties met gedode streptokokken. Al in 1894 twijfelde men in de VS aan deze behandeling, maar in de VS werd het middel pas in 1962 verboden. Het wordt voor experimentele doeleinden nog op kleine schaal gemaakt. Pas in 1990 hield de laatste (Duitse) producent ermee op. Zie verder Esowatch, Wikipedia en de voorlichting van de University of California at San Diego.

Coral Calcium: kalk, dat wil zeggen calciumcarbonaat, bereid uit fossiel koraal, wat zich in niets onderscheidt van gewone kalk die enkele centen per kilo kost (een dubbeltje voor farmaceutisch zuivere kalk). De Amerikaan Robert R. Barefoot (1944 -), die een jaar of drie scheikunde heeft gestudeerd, beweert dat meer dan 200 ziekten waaronder diabetes, hartziekten, kanker en alzheimer, veroorzaakt worden door te hoge zuurgraad van het lichaam (acidose), en dat dit met 'calcium' verholpen kan worden. Barefoot vertelt zoveel gevaarlijke onzin dat dit in kort bestek niet kan worden besproken. Het idee is dat bewoners van Okinawa heel oud worden en dat hun drinkwater het calcium van fossiel koraal bevat. Nu bevat het dieet van de Okinawabewoners minder kalk dan dat van vele westerlingen en de meeste ziekten hebben geen verband met calcium-opname. Zie verder Quackwatch.

Di Bella, Luigi: De Italiaanse fysioloog Luigi Di Bella (1912 - 2003) beweerde dat hij kanker kon genezen met een onduidelijk mengsel van hormonen, vitamines en andere stoffen. Zijn therapie was tamelijk kostbaar en rond 1997 had hij veel aanhangers. Een proef op last van de Italiaanse regering leverde niets op.

Dichloorazijnzuur (DCA): middel tegen kanker dat al geruime tijd populair is als antikankermiddel. Het heeft echter ernstige bijwerkingen en het idee dat het werkzaam is, berust op spaarzame proeven in combinatie met het vermoeden dat het herstel van beschadigde mitochondriën en indirect dus apoptose bewerkstelligt. Zie ook diverse artikelen op deze website. Er is in 2010 een proef gedaan met vijf patiënten, maar meer onderzoek bij grotere groepen patiënten (en door andere, onafhankelijke onderzoekers) is nodig om te zien of DCA een plaats verdient in de reguliere kankertherapie. Voor een uitgebreid commentaar op deze proef zie: Dichloroacetate (DCA) and cancer: Déjà vu all over again door Orac op het blog Respectful insolence.

Galavit: de handelsnaam van een Russisch preparaat van de firma Medicor. Het lijkt chemisch sterk op luminol. In Rusland is het als ontstekingsremmer voor 10 euro per flesje te krijgen, maar Galavit-kuren van drie weken werden in Duitsland voor 30.000 euro aangeboden aan ernstig zieke kankerpatiënten. Men zei bijvoorbeeld dat Russische kosmonauten ermee behandeld werden, wat gewoon gelogen was. In 2000 heette het in een Duitse reclamecampagne dat een bekende acteur met gevorderde prostaatkanker met Galavit genezen zou zijn. Later bleek dat hij nooit kanker had gehad en dat hij de rol van 'genezen kankerpatiënt' alleen maar gespeeld had. De schuldigen aan deze zwendel (waaronder de arts Eike Rauchfuß, maar niet de toneelspeler) zijn in 2008 tot flinke gevangenisstraffen veroordeeld. De acteur was al in 2002 op 79-jarige leeftijd aan longontsteking overleden. Zie Esowatch.

GEIPE: dit staat voor Gentle Electrotherapy to Inhibit the Pivotal Enzyme. Het idee is dat ribonucleotide reductase (RR) heel belangrijk is om nieuw DNA aan te maken (nodig voor celdeling) en dat dit enzym wordt uitgeschakeld door zwakke gelijkstroom. Het is een idee van een zekere Jay Kulsh, ofwel Ajay K. Kulshreshtha uit Los Angeles. Zijn website geeft aan dat hij graag proeven zou doen (waar zijn therapie precies uit bestaat is niet duidelijk), en ook dat hij door allerlei instellingen beleefd is afgepoeierd. Het is niet bekend of Kulsh ooit iemand behandeld heeft. Onderzoek dat hij citeert dateert uit 1985 en betreft hamsters waarvan de tumoren aan gelijkstroom werden onderworpen. Ondanks dit vindt men via Google op geipe+cancer ongeveer 150 verwijzingen naar deze therapie bij de eerste 250 hits.

Gorter, Gorter: in Duitsland werkzame Nederlandse 'kankerarts'. Zie verder elders op deze site.

Govallo-therapie: De in 2004 overleden Russische arts Valentin Ivanovich Govallo bedacht rond 1975 dat kankercellen het immuunsysteem weten te misleiden op dezelfde manier als bepaalde placentacellen (de chorionvilli) een immuunrespons van de moeder onderdrukken. Door patiënten te 'vaccineren' met een extract van chorionvilli (genaamd VG-1000) zou het immuunsysteem toch weer kankercellen onschadelijk kunnen maken. Er zijn enige gevalsbeschrijvingen maar geen wetenschappelijk bewijs dat deze therapie werkt. Zie hier voor een bespreking. Er is een kliniek in de Bahama-eilanden en in Mexico die deze therapie nog aanbiedt. Een van oorsprong Nederlandse arts, William H. Van Ewijk, probeert de therapie te perfectioneren. Zie verder Esowatch en de voorlichting van de University of California at San Diego.

Haaienkraakbeen: vies smakend poeder dat bereid is uit kraakbeen van haaien. Het kraakbeen van haaien is identiek met kraakbeen van andere gewervelden en wat als haaienkraakbeen verkocht wordt, is soms varkenskraakbeen. Haaienkraakbeen is onwerkzaam (dat is bij proeven gebleken), en afgezien van het feit dat er niets speciaals aan kraakbeen is, kan het ook niet werken. De hypothetische stoffen in dat kraakbeen zouden hoe dan ook in de ingewanden worden afgebroken voor ze worden opgenomen. Het idee is dat die niet-bestaande stoffen die niet kunnen worden opgenomen, de bloedvatengroei in kankergezwellen kunnen remmen zonder op andere plekken problemen te veroorzaken. Kanker bestrijden door bloedvatengroei te remmen is inderdaad een methode die onderzocht wordt, maar veel succes is er nog niet. Zie verder elders op deze site.
Hamer, Ryke Geerd: gevaarlijke Duitse kankerkwakzalver, en aanvoerder van de Germanische Neue Medizin-sekte.

Holts radiogolftherapie: John Alfred Gorton Holt (geboren 1925) is een radiotherapeut in Perth (West-Australië) die in 1973 bedacht dat kankercellen gevoelig zijn voor radiogolven van 434 MHz. Voor 1991 paste Holt deze radiogolventherapie toe in combinatie met bestraling, daarna ontwikkelde hij een theorie gebaseerd op het idee dat kankercellen een abnormale glucose-stofwisseling zouden hebben, namelijk anaerobe verbranding tot melkzuur (dit is het inmiddels weerlegde idee van Otto Warburg). Door genoemde microgolven gaan de kankercellen dat in verhevigde mate doen en als men dan zorgt dat de kankercellen andere stoffen dan glucose gaan verbranden (die de patiënt eerst per infuus heeft gekregen), sterven ze. In 2005 heeft een Australische commissie dit onderzocht en geconcludeerd dat het niet werkt. Het omvangrijke rapport (576 pagina's) van de commissie is te vinden via de Quackwatch site. De commissie bestudeerde zowel de wetenschappelijke literatuur als de gegevens over de patiënten van Holt.

Hoxsey-therapie: De Amerikaan Harry Mathias Hoxsey (1901 - 1974) was een gewezen mijnwerker en verzekeringsagent, die mensen tegen kanker behandelde met een drankje en bijtende zalf. Het drankje was oorspronkelijk een soort hoestdrank plus laxeermiddel, aangevuld met kruiden als luzerne (Medicago sativa) en rode klaver (Trifolium pratense). De zalf bevatte extract van de giftige plant Canadese bloedwortel (Sanguinaria canadensis); het drankje bevatte, althans later, ook dit middel. Hoxsey was voornamelijk actief tussen 1922 en 1960. Het kostte de FDA een kwart miljoen dollar om Hoxseys kliniek te sluiten (in 1960), en Hoxsey is een goed voorbeeld van het verschijnsel dat zelfs de meest schadelijke kwakzalvers over dikke stapels lovende getuigschriften kunnen beschikken en honderdduizenden personen ertoe kunnen overhalen steunbetuigingen aan politici te zenden. Hoxsey-therapie is nog steeds beschikbaar in een Mexicaanse kliniek die 80 procent genezing claimt (onder kwakzalvers een gebruikelijk percentage); de 20 percent die niet geneest heeft het aan de eigen verkeerde houding te danken. Zie ook Wikipedia, Quackwatch (met heel hoofdstuk 17 uit The Medical Messiahs van Young) en Esowatch.

Hydrazinesulfaat: kankerverwekkende raketbrandstof (N2H6SO4) die volgens sommigen, met name de Amerikaanse huisarts Joseph Gold (1930 -), verhindert dat kankercellen glucose opnemen. Gold kreeg dit idee in de jaren 1960. De stof zou zowel de kwaliteit van leven van kankerpatiënten in het laatste stadium verbeteren als te gebruiken zijn in een vroeg stadium. Rond 1994 is echter bij drie verschillende onderzoeken met in totaal 661 patiënten vastgesteld dat hydrazinesulfaat niet beter was dan placebo. Bovendien blijkt het veronderstelde biochemische mechanisme niet te functioneren. Zie het NTvG (1995) en de voorlichting van de American Cancer Society en Esowatch.

Immuno-augmentative therapy (IAT): in 1970 bedacht door de in 1993 op 66-jarige leeftijd overleden zoöloog Lawrence Burton. Het idee is dat bij gezonde mensen het immuunsysteem beginnende kankercellen opruimt, en dat een viertal bestanddelen van het bloed daar een belangrijke rol in speelt. Burton onttrok deze bestanddelen aan bloed. Burton vestigde zich in 1977 op de Bahama-eilanden, waar er nog steeds een kliniek is die IAT en andere kwakzalversbehandelingen aanbiedt. Een kuur van twaalf weken met IAT (kosten ruim 1000 dollar per week) moet worden gevolgd door levenslang regelmatig inenten met door Burton verstrekte bloedproducten ($ 2500 per jaar). Diverse mensen zijn heel erg ziek geworden door deze kuur (diverse bacteria, hepatitis en hiv-infectie). Er werd ook reclame met jubelpatiënten gemaakt, zonder dat verteld werd dat deze ongelukkigen korte tijd later aan hun ziekte waren overleden. Andere patiënten hadden geen kanker of heel traag groeiende kanker. Op aandringen van de Amerikaanse politiek rond 1986 werd de IAT onderzocht. In de bloedproducten van Burton zat niets bijzonders, in elk geval niet wat hij beweerde maar alleen het gewone bloedeiwit albumine. Het onderzoek werd bemoeilijk doordat Burton zijn methode geheim hield. Burton heeft wel kankeronderzoek gedaan, maar dat was een uiterst dubieus onderzoek met fruitvliegjes in 1974. Zie Esowatch, Quackwatch, hoofdstuk 6 uit het boek Unconventional Cancer Treatments (1990) op de site van Quackwatch, de voorlichting van de American Cancer Society en een artikel in JAMA (1993).

Induced Remission Therapy (IRT): bedacht door de uit Australië afkomstige Egyptische arts Samir 'Sam' Chachoua (1960? -). De IRT is gebaseerd op het verschijnsel dat kanker en andere ziekten sporadisch spontaan genezen. Hoe de therapie verondersteld wordt te werken is niet zo duidelijk. De ene keer leest men dat 'foute' cellen zo gemarkeerd worden dat ze door het immuunsysteem worden opgeruimd, dan weer dat het om enkele duizenden vaccinachtige stoffen gaat, en dan weer dat de ziekte gecorrigeerd wordt op het genetische blauwdrukniveau. In elk geval claimt Chachoua dat IRT werkzaam is bij aids/hiv, ziekte van alzheimer, amyotrofe laterale sclerose (ALS), artritis, astma, hartziekte (de therapie kan iemand van nieuwe hartcellen en -kleppen voorzien), chronisch vermoeidheidssyndroom, degeneratieve ziekten, diabetes, emfyseem, fibromyalgie, genetische ziekten, golfoorlogsyndroom, hypothyroïdie, multiple sclerose (MS), ontstekingen, de ziekte van Parkinson en vogelgriep. Rond 1997 had Chachoua in totaal 1300 pagina's aan patenten ingediend, hoofdzakelijk gevuld met verwarde uiteenzettingen. Er circuleren documenten met 'bewijzen' bestaande uit voor-en-na-röntgenfoto's, alleen kan men er niet aan zien of de foto's wel op dezelfde manier van dezelfde persoon gemaakt zijn. Rond 1996 zou hij een Californisch ziekenhuis zover gekregen hebben dat men de IRT ging testen, en aanvankelijk zou er 99 procent succes geboekt zijn (in reageerbuizen, dat wel), maar daarna zou het ziekenhuis alle medewerking gestopt hebben en zou het wel 36 van Chachoua's serums zoek hebben gemaakt. Chachoua deed het ziekenhuis een proces aan en kreeg aanvankelijk (2000) 10 miljoen dollar schadevergoeding toegewezen, wat in hoger beroep (2001) verlaagd werd tot $ 11.000; daarna bleek Chachoua de rekening ad ruim $ 200.000 van zijn advocaat niet te kunnen betalen. Rond de tijd dat het hoger beroep diende, dook hij in Liberia op en beweerde dat hij een stichting 'Jeunesse Foundation' vertegenwoordigde die 20 miljoen bezat en die de malaria in Liberia wilde bestrijden. De Liberiaanse autoriteiten trapten er niet in. Aanhangers van Chachoua zeggen natuurlijk dat hij het slachtoffer is van een samenzwering. Zie verder Quackwatch.

Insulin Potentiation Therapy (IPT): deze therapie is in 1932 bedacht door de Mexicaanse arts Donato Perez Garcia (1896 - 1971, zie ook het hagiografische artikel op Wikipedia). Hij werd later door zijn zoon Donato Perez Garcia y Bellon (1930 - 2000) bijgestaan, en ook kleinzoon Donato Perez Garcia (1958 -) zet de traditie voort. In 1986 werd de therapie verbreid door de Amerikaanse arts Stephen B. Ayre die ook de naam voor deze therapie bedacht. Sindsdien is er nauwelijks onderzoek naar gedaan. Het idee is dat kankercellen 'uitgehongerd' worden door met behulp van insuline de hoeveelheid glucose in het bloed te verlagen, maar eigenlijk hebben de voorstanders geen flauw benul hoe het eigenlijk zou werken, een van hen heeft zelfs 19 theorieën bedacht. Enig concreet bewijs is er niet. Er is weliswaar een klinische trial uit 2003 met gunstige resultaten, maar later werden twee van de auteurs gepakt wegens bedrog met een middel tegen kanker van de Puertoricaaanse firma Pharma Blood. In het Duitse taalgebied bieden enkele natuurartsen deze therapie aan. Volgens sommige berichten kost een kuur rond 5000 euro per week. Zie verder Quackwatch en Esowatch. Een bekend slachtoffer van een IPT-kwakzalver was de Oostenrijkse tennisspeelster Daniella Klemenschits. Zij had een zelfdzame vorm van buikkanker, en vele vrienden brachten 70.000 euro bij elkaar voor een behandeling (7000 euro per week) in onder meer de Pro Leben Klinik in Igls, waar men hyperthermie, colonhydrotherapie en IPT aanbiedt. Het mocht niet baten.

Intracellular Hyperthermia Therapy (ICHT): Behandeling tegen kanker met het gevaarlijke middel 2-4-dinitrofenol (DNP), aangeboden door de firma Helvetia Pharmaceuticals. Het idee is dat door DNP kankercellen kleine kacheltjes worden en van binnenuit verbranden. Genoemde stof kan inderdaad grote warmteproductie veroorzaken, maar er is geen manier om dat tot kankercellen te beperken. De therapie is bedacht door de criminele Amerikaanse arts Nicholas Bachynsky (19 juni 1942 -), die in de jaren 1980 hetzelfde middel illegaal gebruikte in een reeks door hem opgerichte afslankklinieken, die een kilo gewichtsverlies per dag beloofden. Nadat Bachynsky uit zijn vak gezet was en circa tien jaar in de gevangenis had doorgebracht onder meer wegens grootschalige fraude, ging hij op dezelfde voet door. Hij beloofde genezing van kanker en van de ziekte van Lyme met behulp van DNP. Mede wegens financiële fraude, dit keer door investeerders in zijn Helvetia Pharmaceuticals miljoenen lichter te maken, werd hij in 2008 veroordeeld tot 14 jaar cel. Zie verder Quackwatch.

Jomanda: Het medium Joke D. (1948 -) beval in mei 2000 een combinatie van levertraan, salie en honing ('genezende koolhydraten') aan op haar website als middel tegen kanker. Na kritiek verwijderde Jomanda de tekst weer. Dezelfde tekst is echter in 2004 op internet in omloop gebracht door een zekere Hélène van den Assum (1921) uit Spanje.

Jomol: alternatief middel tegen alle vormen van kanker, bedacht door de Duitse chirurg Udo Ehrenfeld (1942 - 2001), die het oorspronkelijk (1983) als diagnostisch middel toepaste. Het is een waterige suspensie van celwanden van de bacterie Nocardia opaca (Rhodococcus rhodochrous). Het idee is dat de Jomol zich bindt aan kankercellen zodat die door het immuunsysteem kunnen worden opgeruimd. Er is geen wetenschappelijk bewijs voor. Zie ook Coley-therapie voor een analoog idee. Zie ook Esowatch.

Keukenzout: zie Boegem.

Krebiozen: creatinine monohydraat, sinds 1960 bekend als zonder therapeutische waarde. Niettemin bedachten de artsen Stevan Durovic (ca. 1905 -) en Andrew Conway Ivy (1893 - 1978, in 1945 de beroemdste arts van de VS) dat Krebiozen effectief was tegen kanker. Hun verklaringen bleken op leugens te berusten: ze beweerden op een persconferentie in 1951 dat van 22 kankerpatiënten die ermee behandeld waren er weliswaar acht waren overleden, maar geen enkele aan kanker. Toen men dit later ging natrekken, bleken ze juist allemaal aan kanker te zijn overleden, en dat nog twee anderen waren overleden die als wonderbaarlijk genezen of verbeterd waren beschreven, onder wie de echtgenote van een collega. Hetzelfde jaar concludeerde de American Medical Association na onderzoek dat er van de verhalen niets klopte. Durovic en Ivy bleven hun middel voor veel geld verkopen. Toen wantrouwige artsen om het middel vroegen ten behoeve van een zogenaamde patiënt van wie beide longen verwijderd waren, kregen ze prompt een portie medicijn toegestuurd. In 1964 kwam er een rechtszaak tegen het tweetal, maar ondanks het overweldigende bewijsmateriaal van systematisch bedrog kon de jury het niet eens worden.

Over Krebiozen wordt een verhaal verteld van een patiënt met tumoren zo groot als sinaasappels die tot tweemaal wonderbaarlijk genas (de tumoren smolten als sneeuwballen op een hete kachel) na injectie met dit middel, waarin de patiënt sterk geloofde. Maar beide keren vernam de patiënt twee maanden later uit de krant dat het een onzinmiddel was, waarna de ziekte even hevig terugkeerde, en de tweede keer (een 'definitief AMA-rapport') met fatale afloop. Dit verhaal staat nergens in de medische literatuur (waarin in het geheel geen meldingen staan van een placebo-effect op kanker) en is afkomstig uit een artikel in het Journal of Projective Techniques (1957) over het placebo-effect van de psycholoog Bruno Klopfer. Zie verder Wikipedia en Quackwatch.

Laetrile: middel tegen kanker, vanaf 1951 bereid uit abrikozenpitten door Ernst T. Krebs (1912 - 1996). Een andere naam is Vitamine B17 (het is echter geen vitamine). Het bevat voornamelijk de stof amygdaline, die ontleedt tot het zwaar giftige blauwzuur. Het is een van de vele middelen die zijn gebaseerd op het idee dat kankercellen in biochemisch opzicht afwijken van gewone cellen, namelijk dat ze (in dit geval) het blauwzuur niet onschadelijk kunnen maken. Er is geen bewijs voor. Philip E. Binzel was een huisarts die in jaren 1970 kankerpatiënten begon te behandelen met een vegetarisch dieet en Laetrile. Naar eigen zeggen genas meer dan 85% van deze patiënten, of althans, ze stierven niet aan kanker, en zelfs van de 108 patiënten met uitzaaiingen was dat voor 76 van hen het geval. Binzel schreef er een boek over en stierf in 2003 op de leeftijd van 77. Zie voor Laetrile verder elders op deze website.

Metabolische therapie volgens Manner: allegaartje aan behandelwijzen uitgedacht door de Amerikaanse bioloog Harold W. Manner (1925-1988). Het is eigenlijk geen specifieke therapie tegen kanker, maar tegen alle 'degeneratieve' ziekten zoals artritis, kanker en multiple sclerose. Volgens Manner worden die veroorzaakt door een onbalans, doordat toxines zich teveel ophopen, en de therapie verwijdert deze toxines (met vasten, laxeermiddelen en koffieklysma's) en 'verbetert' de opname van voedingsstoffen en zuurstof (met een natuurdieet, enzymtabletten waaronder Wobe-Mugos, vitaminen en mineralen), en bestrijdt eventuele kanker (met megadoses vitamine C, amygdaline dat wil zeggen laetrile, DMSO en antineoplastons). Volgens Manner waren hoge doses vitamine A bijzonder werkzaam tegen kanker. Manner beschreef nogal wat versies van zijn behandeling, maar voor geen der onderdelen is ook maar enig bewijs van werking. Manner beloofde wel voor bewijzen te zorgen, maar daar kwam nooit wat van terecht. De faam van de therapie was deel te danken aan een jubelpatiënte, die waarschijnlijk haar adenocarcinoom al kwijt was geraakt voor ze behandeld werd in de kliniek van Manner.

Manner was professor in de embryologie, maar stortte zich in het kankeronderzoek rond 1977 (hij wist bij muizen kanker te verwijderen door de gezwellen in te spuiten met spijsverteringsenzymen), richtte de Metabolic Research Foundation op in 1979, en in 1982 moest hij van de universiteit vertrekken wegens zijn hobby. Hij was van mening dat kanker ontstaat doordat embryonale cellen ontsporen door blootstelling aan allerlei toxines en dat normaal gesproken het immuunsysteem de kankercellen opruimt.

Het artikel 'The Metabolic Cancer Therapy of Harold W. Manner Ph.D', verschenen in 1986 en gepubliceerd door de American Cancer Society (CA Cancer J Clin 36 (3): 185), legt uit waarom er niets klopt van Manners theorieën. Zie ook Quackwatch.

Miracle Mineral Supplement (MMS): soort bleekwater dat ook tegen kanker wordt gepropageerd.

Naessens, Gaston: zie 714-X.

Naltrexon in lage doses (Engels: LDN, Low Dose Naltrexone). Naltrexon in gewone doses wordt gebruikt bij verslaving aan alcohol of opiaten. Het vermindert de hunkering naar die stoffen, en fungeert als ondersteuning van een psychotherapeutische behandeling. De Amerikaanse arts Bernard Bihari (1931 - 2010) paste Naltrexon in lage doses toe bij multiple sclerose. De Amerikaanse neuroanatoom Ian S. Zagon ontdekte in 1979 dat kleine doses naltrexon remmend werkten op neuroblastoom. Op het ogenblik wordt 'naltrexon in lage doses' toegepast op een groot aantal uiteenlopende ziekten, zals hiv en aids, amyotrofe laterale sclerose (ALS), autisme, cholangitis (galwegontsteking), chronisch vermoeidheidssyndroon, ziekte van Crohn, fibromyalgie, ziekte van Parkinson, prikkelbaredarmsyndroom, primaire scleroserende cholangitis (PSC, uitgebreide galwegontsteking met littekenvorming waarvan de oorzaak onbekend is), psoriasis, en ook kanker. Een dergelijk breed toepassingsgebied belooft niet veel goeds. Onderzoek naar deze therapie is gaande, maar op bescheiden schaal, pilot studies en dergelijke. Dat er na dertig jaar nog steeds niets duidelijks gevonden is, zegt natuurlijk ook al wat. Zie Esowatch en Wikipedia.

Natriumbicarbonaat: zie Simoncini.

NeyTumorin (ook genoemd NeySol L66, NeyDil 66, Neyling Tropfen, Revitorgan 66): cytoplasmatische therapie ofwel een onduidelijk mengsel van gedeeltelijk verteerd orgaanvlees van ongeboren en jonge varkens en runderen, voor herstel en redifferentiatie van uw zieke cellen en verbetering van uw immuunsysteem. Het is rond 1953 uitgevonden door de arts professor doctor Karl Eugen Theurer (1919 - 2000), die het bedrijf VitOrgan Arzneimittel GmbH in Ostfildern nabij Stuttgart oprichtte; hij bedacht ook een versie van de eigenbloedtherapie. Deze firma verkoopt het spul nog steeds. Een basiskuur bestaat uit circa 100 ampullen van ruim 50 euro het stuk, in te nemen over een periode van een half jaar. Wetenschappelijk bewijs is er niet. Zie ook: 'A Critical Look at George Zabrecky, a Chiropractor Who Purports to Treat Cancer' door Stephen Barrett.

Recancostat compositum: een onwerkzaam combinatiemiddel tegen kanker bestaande uit glutathionverbindingen, cysteïne en anthocyaninen (kleurstoffen uit bessen, tevens antioxidant). Het is bedacht door dokter Gerhard Ohlenschläger (1930 -). Deze meende dat het glutathionsysteem het basisregulatiesysteem van al het leven is, en dat cellen ontsporen als ze niet genoeg glutathion hebben. De producent beweerde dat het werkt voor operaties en ook na operaties in geval van chemotherapie en bestraling. Het wondermiddel zou ontgiften, het DNA repareren en het immuunsysteem verbeteren. De capsules worden voor circa 30 maal de grondstofprijs verkocht, dus het is duidelijk wie er gegarandeerd beter van wordt. Al rond 1990 werd een gelijknamig middel in Duitsland verkocht, maar verboden. Sinds 1995 wordt het speciaal in Duitsland via de tv aangeprezen. Er zijn proeven mee gedaan en het werkt niet. Zie ook Esowatch.
Revici-therapie: een behandelingsmethode genaamd Biologically Guided Chemotherapy voor kanker, bedacht door de arts Emanuel Revici (1896 - 1998). Revici werd in Roemenië geboren, maar kwam na allerlei omzwervingen in New York terecht, waar hij zijn therapie vanaf 1946 in praktijk bracht. Het idee is dat kanker samenhangt met een verandering in de balans van vetachtige stoffen (steroïden en vetzuren). Als volgens een door Revici ontworpen bloed- en urinetest die balans verstoord was, moet die worden hersteld door toediening van stoffen als glycerine, octanol, cholesterine, cafeïne of steroïdhormonen. Ook beschouwde hij alle elementen van het periodiek systeem als geneesmiddelen. De rij waarin een element voorkomt geeft aan op welk niveau (celkern, cel, weefsel, hele lichaam) het zijn gunstige uitwerking heeft, terwijl de kolom aangeeft of de stoffen werken op een alkalische respectievelijk zurige toestand (door Revici catabolisch respectievelijk anabolisch genoemd). Buiten zijn kliniek is deze therapie niet toegepast. Revici meende dat zijn geneeswijze ook hielp tegen aids, alzheimer, artritis, chronische pijn, schizofrenie, stralingsschade en verslaving. Revici schreef in 1961 een boek over zijn therapie. Er is echter geen wetenschappelijk bewijs voor zijn geneesmethode. Al vanaf 1949 hadden Amerikaanse artsen kritiek op zijn methoden, maar Revici werd pas in 1993 (ca. 97 jaar oud!) uit zijn vak gezet. Zie verder Quackwatch en Esowatch.

Schapenluizen: preciezer schapenluisvlieg (Melophagus ovinus), een vleugelloos insect dat op schapen parasiteert. De parasiet kan ook de blauwtongziekte overbrengen. In de Duitse volksgeneeskunde werd vroeger het levend opeten van deze dieren toegepast bij geelzucht (bij ontstentenis van schapenluizen kon men ook pissebedden nemen). Tegenwoordig wordt het nuttigen van levende schapenluizen aanbevolen bij leverkanker. De voor dit doel benodigde levende schapenluizen zijn op internet te bestellen bij een gespecialiseerd bedrijf. Er is geen wetenschappelijk bewijs voor deze onaannemelijke therapie. Details: zie Esowatch.

Simoncini-therapie: kankertherapie door injecties met natriumbicarbonaat ofwel zuiveringszout, bestanddeel van bakpoeder, bedacht door de inmiddels geschorste Italiaanse chirurg Tullio Simoncini (1953 -). Het idee is dat kanker veroorzaakt is door de schimmel Candida albicans en dat die niet tegen het basische zuiveringszout kan. Voor meer over deze gevaarlijke onzin zie elders op deze website.

Squaleen: de Portugese homeopaat Serge Jurasunas (ca. 1945 -) gebruikt deze stof als onderdeel van kuren tegen kanker. Squaleen (C30H50) is een stof die van nature in alle hogere dieren voorkomt (menselijk bloed ca. 0,3 milligram per liter); het is een bestanddeel van celwanden en olijfolie bevat ook ca. 0,5 procent squaleen. Met name haaien en andere vissen zonder zwemblaas bevatten veel squaleen, en de stof wordt dan ook uit haaienlever gewonnen. Het wordt gebruikt als hulpmiddel om de werking van vaccins te verbeteren (typische hoeveelheid: 10 mg per injectie). Het is niet giftig, althans niet onder de 40 mg/liter bloed.

Over squaleen doen veel enge verhalen de ronde die teruggaan op een onderzoek dat aannemelijk zou hebben gemaakt dat het golfoorlogsyndroom veroorzaakt werd door het squaleen in antraxvaccins. De lijders aan dit syndroom hadden namelijk antistoffen tegen squaleen in hun bloed. Alleen zat er geen squaleen in die vaccins, en antistoffen tegen squaleen bleken geen relatie te hebben met het ontvangen van vaccins met squaleen erin. Niettemin doen er samenzweringsverhalen de ronde volgens welke het squaleen in vaccins tot doel heeft de wereldbevolking onvruchtbaar te maken en/of uit te roeien. Zie ook Esowatch.

Ukrain: middel dat in 1978 ontwikkeld is door de in Oekraïene geboren Oostenrijkse radiotechnicus Wassil Jaroslaw Nowicky (1937 -), en in de handel gebracht door zijn Weense bedrijf Nowicky Pharma. Het zou bestaan uit een verbinding van chelidonin (uit stinkende gouwe, Chelidonium majus) en een bekend cytostaticum, thiotepa, maar bij massaspectrometrisch onderzoek werd de laatste stof niet aangetroffen, dus het is niet zo duidelijk wat er wel in zit. Volgens de uitvinder is het werkzaam tegen vrijwel elke vorm van kanker. Het zou uitsluitend bij kankercellen geprogrammeerde celdood (apoptose) veroorzaken. Het middel wordt intraveneus toegediend, en kan koorts en leverontsteking veroorzaken. Dat men er behoorlijk beroerd van wordt, komt, aldus de uitvinder, door het vrijkomen van tumortoxines. Een behandeling kost circa 3000 euro per week.

In Oostenrijk, Zwitserland en Duitsland is het middel niet toegelaten om een groot aantal redenen, waaronder afwezigheid van bewijzen van werkzaamheid. Er zijn rond 2000 weliswaar twee onderzoeken met 90 en 30 patiënten gedaan naar de werkzaamheid in combinatie met gemcitabine bij alvleesklierkanker, maar daar is zeer ernstige kritiek op gekomen. Zie verder Esowatch en de beoordeling door de Duitse Bundesärztekammer.

Ureumtherapie: de in 1995 overleden Griekse arts Evangelos D. Danopoulos (ca. 1910 -) meende in 1954 ontdekt te hebben dat urine kankerremmende eigenschappen heeft, en in 1974 dacht hij dat ureum (formule: (NH2)2CO) het werkzame bestanddeel van urine was. Hij had huidkanker behandeld door rond de tumoren injecties met oplossingen van ureum te geven. Later bracht hij de ureum ook in poedervorm op de tumoren aan of spoot sterk geconcentreerde ureumoplossingen in de tumoren. Toepassingen op andere vormen van kanker volgden, en hij ontwikkelde ook een middel bestaande uit ureum en creatinehydraat, dat hij Carbatine noemde. Er circuleren claims dat hij hiermee 99% succes had, dat is nog veel meer dan het gebruikelijke kwakzalverspercentage van 80 procent. Onderzoek door anderen kon echter de werking van ureum tegen kanker niet bevestigen. In de VS werd de behandeling van Danopoulos toegepast door de alternatieve arts Vincent Speckhart. Deze ging in 2002 met pensioen. In sommige Mexicaanse kliniekjes schijnt de therapie nog te worden aangeboden. Zie Esowatch.

VG-1000 zie Govallo Therapie

Vitamine C: dit middel, in hoeveelheden die de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 0,06 gram honderdvoudig of meer overschrijden, is bedacht door Linus Pauling. Zie verder elders op deze site.

Zalf: voor zover bekend niet populair in Nederland, maar wel daarbuiten, zijn bijtende zalven die soms worden aangeduid met zwarte zalf, wat suggereert dat het een soort trekzalf is. Veel van deze trekzalven tegen kanker hebben 'bloedwortel' als ingrediënt. De bloedwortel (Sanguinaria canadensis) heet zo omdat deze plant rode wortels heeft en er rood sap uit komt. Zalven op basis hiervan (korstvormende zalven) vreten een deel van de huid weg, mede door de fikse hoeveelheden zinkchloride die zulke zalf soms bevat, en in theorie kan men daar huidkanker mee behandelen en als men geluk heeft blijft er niets zitten. Bij reguliere behandeling wordt de rand van het weggesneden deel microscopisch onderzocht om te kijken of er uitlopertjes zijn gemist. Dat kan natuurlijk niet bij zelfbehandeling. Zo'n zelfbehandeling kan wel resulteren in vreselijke ongelukken, grote open wonden waarbij bijvoorbeeld een groot stuk van het gelaat wordt weggevreten. Huidkanker kan veel beter op de standaard reguliere methode worden verwijderd. Het bijgeloof inzake dit soort zalf is dat deze dieper gelegen kanker 'naar boven kan trekken'. Dit is gevaarlijke onzin. Propagandisten voor dit soort zalf spreken over 'botanische chirurgie' en beweren dat zulke zalf alleen de kanker beschadigt (ook gevaarlijke onzin). Behalve de genoemde bloedwortel en zinkchloride bevatten zulke zalven soms ook chaparral, DMSO, berkenbast, rode klaver, iers mos, en grote klit. Zie verder Don't Use Corrosive Cancer Salves (Escharotics) op de Quackwatch site, Esowatch (opgepast! gruwelijke plaatjes) en de voorlichting van de American Cancer Society.

Zout: zie Boegem

Bron: ->> http://www.kwakzalverij.nl/1247/Encyclo ... gen_kanker
baphomet
Administrator
Administrator

ma 14 jul 2014, 20:03

baphomet
Administrator
Administrator

ma 14 jul 2014, 20:05

Al met al gewoon goed oppassen dus...
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: Mec