Dag van de Privacy

Hier tref je alle overige topics aan met betrekking tot nieuws en discussie over onderwerpen die niet thuis pasten in een van de andere sub-fora.
baphomet
Administrator
Administrator

Fri 06 Sep 2013, 19:21

Klopt ik ken het maar dan nog geeft je ISP dat allemaal gewoon door. Zie mijn bezoekje van de AIVD 7 maanden terug.
FreeElectron
Super QFF-er
Super QFF-er

Fri 06 Sep 2013, 19:27

Inderdaad, van zodra je je op internet begeeft kan men je traceren.

Het gaat in dit geval om wat er op je machine zelf staat en of daar iemand controle over kan krijgen; hackers, bots en ook overheidsdiensten kunnen niet zomaar meer meekijken en virii hebben geen kans om te executeren.

Ik ga er zelf ook altijd van uit dat als men mij wil traceren of loggen, dat dat ook zonder veel moeite lukt.
Daarmee houd ik rekening met wat ik schrijf op blogs en fora, en ook met wat in download.
baphomet
Administrator
Administrator

Fri 06 Sep 2013, 19:30

Ja sinds ik dat weet dat providers alles doorgeven aan AIVD ook al zit je achter tor, ben ik veel voorzichtiger geworden met wat ik post.
FreeElectron
Super QFF-er
Super QFF-er

Fri 06 Sep 2013, 19:47

Ja, TOR is een wassen neus.
Uiteindelijk komt het toch bij jouw machine vandaan en die staat ergens aangesloten op een netwerk met een IP adres en een fysiek adres.

Ik heb zelf een tijd mijn internetrekeningen door iemand anders laten betalen en ook het factuuradres elders gezet, maar dat maakt niet uit want het fysieke adres is altijd te achterhalen.

Vandaar dat ik me niet op Deepweb begeef en ook geen films en muziek download (in high res) van piratensites.
Het enige wat ik wel doe is Mediadrug gebruiken, maar dat is low quality (max. 192k) enb wordt gewoon legaal aangeboden.

Je zou als je subversief bezig wilt zijn een fysiek ander adres moeten hebben van waaruit je werkt, met de opkomst van al die mobiele netwerken zie ik daar wel wat mogelijkheden.
En nee, dan bedoel ik niet de onbeveiligde verbinding van je buurman gebruiken. ;D
baphomet
Administrator
Administrator

Fri 06 Sep 2013, 20:01

Ik draaide mijn tor destijds via een volledig anonieme VPN en toch wist men dat uiteindelijk terug te herleiden naar mijn fysieke adres. Dus ook VPN (anoniem) is een wassen neus. Dus ja dan wordt je vanzelf voorzichtiger in hetgeen je zegt op het web. Ondanks dat kun je natuurlijk altijd net op het randje van het toelaatbare trachtten te gaan posten, maar ook dat zal veiligheidsdiensten doen vermoeden dat iemand zich enorm loopt in te houden.

De juiste woorden kiezen en tussen de regels door iets trachtten te vertellen is de enige optie om onbewust toch nog wat te doen. Zo slim zijn ze namelijk nu net weer niet bij de AIVD, plus als je je maar goed uitdrukt in je woorden en dus zorgvuldig nadenkt over dat wat je verteld, je nog best wat kunt bereiken als je wilt.

Dus ach ondanks de vele bottlenecks tracht ik tenminste zo nog steeds hier en daar een steentje bij te dragen aan het bewust maken en wakker schudden van anderen.

Maar inderdaad, het ziet er verder redelijk somber uit aangaande echt vrij je mening kunnen uiten op het web...
Toxopeus
Administrator
Administrator

Sat 14 Sep 2013, 23:30

Image
In de erfenis der eeuwen ligt veel wijsheid opgetast. Ook hier geldt: dwaas is hij die zijn eigen geschiedenis versmaadt.
Tobi
Super QFF-er
Super QFF-er

Sun 15 Sep 2013, 00:45

FreeElectron wrote: en ook geen films en muziek download (in high res) van piratensites.
Hoezo dat niet? Ze komen je echt niet halen hoor..

En ik zeg wat ik wil zonder tor of wat dan ook te gebruiken, schijt aan die mafkezen...
Moraliteit ∝ Vrijheid
Real eyes realize real lies!!
Natural Law: The REAL law of attraction | The end of all evil
BL@DE
Super QFF-er
Super QFF-er

Sun 15 Sep 2013, 01:21

Vrillon wrote:
FreeElectron wrote: en ook geen films en muziek download (in high res) van piratensites.
Hoezo dat niet? Ze komen je echt niet halen hoor..

En ik zeg wat ik wil zonder tor of wat dan ook te gebruiken, schijt aan die mafkezen...
Juist Vril je niet laten indoctrineren door foute moraalridders....
combi
Administrator
Administrator

Fri 27 Dec 2013, 14:06

vr 27 dec 2013, 05:30
Politie gluurt in ov-chip

Volgens het bedrijf achter de ov-chipkaart, Translink Systems (TLS), wordt meerdere keren per week om deze reden vertrouwelijke data van klanten vrijgegeven. Volgens een woordvoerster van de organisatie gebeurt dit bijvoorbeeld om vermiste personen te vinden.

Privacy is een gevoelig punt bij het enige geldige vervoersbewijs in bus, tram, metro en vanaf begin volgend jaar trein.

bron en meer: http://www.telegraaf.nl/binnenland/2216 ... hip__.html
Toxopeus
Administrator
Administrator

Sat 11 Jan 2014, 23:54

De onbegrensde mogelijkheden van het @MIGO-BORAS camerasysteem

Het nieuwe grensbewakingssysteem Mobiel Informatiegestuurd Optreden – Better Operational Result and Advanced Security (@MIGO-BORAS) leidde onlangs tot enige ophef in de media en elders, omdat het systeem het vrije verkeer tussen de Schengenlanden zou aantasten en niet in overeenstemming zou zijn met wetgeving op het gebied van privacy. Vanuit de overheid werd deze kritiek echter snel weggewuifd, onder andere bij monde van minister Leers van Immigratie, Integratie en Asiel. Er zou geen sprake zijn van aantasting van de privacy, en ook niet van expliciete grensbewaking.
Documenten met details over het @MIGO-BORAS-project geven echter een heel ander beeld. Het systeem heeft de potentie om uit te groeien tot een bewakingssysteem dat niet alleen in de grensstreek, maar overal in Nederland de bewegingen van al het verkeer kan vastleggen en analyseren met behulp van automatische kentekenherkenning, oftewel Automatic Number Plate Recognition (ANPR). Koppeling van het systeem met allerlei registers zorgt voor ongekende mogelijkheden voor de diverse opsporingsdiensten en overheidsinstellingen.

Perspectief

Sinds het Akkoord van Schengen uit 1993 zijn de grenscontroles oude stijl afgeschaft, maar dat betekent niet dat er aan de landsgrenzen met België en Duitsland niet meer wordt gecontroleerd. Al sinds 1994 wordt in de grenszone door de marechaussee het zogenaamde Mobiel Toezicht Vreemdelingen (MTV) ingezet als middel om illegale migranten op te sporen.

De mobiele controles geschieden officieel niet omdat de grens wordt overschreden, want dat mag niet volgens het Schengenakkoord dat een vrij verkeer van personen en goederen tussen de Schengenlanden moet garanderen. Maar eigenlijk weet iedereen wel dat het hier om ordinaire grenscontroles gaat. De motorrijder van de marechaussee maakt dan ook letterlijk op het moment van grensoverschrijding de keuze om een voertuig wel of niet te controleren. Het mobiele toezicht hoort volgens de wet plaats te vinden op grond van informatie of ervaringsgegevens, maar in werkelijkheid worden er vaak zonder feitelijke informatie voertuigen voor controle uitgepikt op grond van vage criteria die de marechaussee hanteert. Het gaat daarbij om een persoonlijke interpretatie van de motorrijder en eventuele resultaten zijn dan ook vaak toevalstreffers. Letterlijk iedereen in de grenszone kan dus worden onderworpen aan deze controles. Dit heeft eerder al tot problemen geleid bij rechtszaken, omdat de rechter tot de conclusie kwam dat er daardoor effectief sprake was geweest van grenscontroles.

Met het op gang komen van vluchtelingenstromen vanuit Noord-Afrika, in verband met de opstanden die daar in 2011 tegen verschillende regimes uitbraken, werd de roep om herstel van grenscontroles in diverse Europese landen sterker. In Nederland pleitte de PVV ervoor om de grenzen dicht te gooien.

In het regeerakkoord van het kabinet Bruin I werd eind 2010 vastgelegd dat het MTV – dat vanwege de toegenomen aandacht voor terrorisme inmiddels was opgewaardeerd tot Mobiel Toezicht Veiligheid – zou worden uitgebreid. De intensieve grenscontroles die volgden, stuitten echter spoedig op weerstand. Uitspraken in 2010 van het Europese Hof van Justitie en de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State wezen op het structurele karakter van de toegepaste grenscontroles en het MTV werd tijdelijk stopgezet. Halverwege 2011 werden de controles weer hervat in aangepaste vorm. Vanaf toen was het MTV op de weg beperkt tot maximaal 90 uur per maand en 6 uur per dag. Voor de mobiele controle in treinen en op vaarwegen en luchthavens gingen vergelijkbare restricties gelden.

Ketenpartners

Het grensbewakingsysteem @MIGO-BORAS vormt nu het nieuwste wapen van de overheid tegen illegale immigratie. Het is bedoeld om de jacht op vluchtelingen efficiënter en effectiever te maken. De ontwikkeling van @MIGO-BORAS moet echter ook in het perspectief worden gezien van de toenemende mate waarin de Nederlandse staat zijn inwoners wil bespioneren en controleren. Voorbeelden daarvan zijn ontwikkelingen als het grootschalig aftappen van telefoonverkeer, opslag van internetverkeerdata en openbaar vervoergegevens, preventief fouilleren, het biometrisch paspoort, intelligente camera’s en mobiele vingerafdrukscanners. De verwachting van het projectteam @MIGO is “dat de technologische ontwikkelingen, die met @MIGO in gang zijn gezet, van grote invloed zullen zijn op de manier waarop de opsporingsbevoegdheden in de toekomst zullen worden uitgebreid”. Met andere woorden, de grotere technische mogelijkheden zullen leiden tot meer bevoegdheden voor de opsporingsdiensten.

Het @MIGO-BORAS-systeem in zijn huidige vorm omvat 15 vaste camera’s langs de hoofdwegen op de grenzen met België en Duitsland en 6 mobiele camera’s voor gebruik op minder belangrijke verbindingswegen in de grenszone. Het proefsysteem is in samenwerking met de marechaussee ontwikkeld door TNO en LogicaCMG. Het systeem is met opzet modulair opgebouwd met de mogelijkheid om variabelen (parameters) aan te passen. Zo kan het systeem gemakkelijk worden aangepast indien iets onverhoopt, bijvoorbeeld vanwege privacy-wetgeving, toch niet blijkt te mogen. Of natuurlijk als er door veranderde wetgeving opeens dingen wel mogen. Voor het operationele systeem zijn CSC, Capgemini en Van den Berg Infrastructuren verantwoordelijk. Deze en andere bedrijven hebben hun krachten gebundeld in de Stichting Nederlandse Industrie voor Defensie en Veiligheid, die samen met de opsporingsdiensten zorg draagt voor een stevige lobby richting de politiek.

Onderzoeksjournalist Dimitri Tokmetzis verzocht het ministerie van Veiligheid en Justitie om informatie over @MIGO-BORAS met een beroep op de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB). De door hem verkregen documenten laten de mogelijkheden van het systeem zien. @MIGO-BORAS is voor een belangrijk deel gebaseerd op Automatische Nummerplaat Herkenning (ANPR). Met behulp van software worden de camerabeelden geanalyseerd en de kentekens bepaald. Door koppeling met bestanden van de Rijksdienst Wegverkeer (RDW) worden vervolgens de identiteit van de kentekenhouder (persoonsgegevens zoals naam, geboortedatum en postcode) en kenmerken van de auto (merk, type en kleur) achterhaald.
Door koppeling met andere registers wordt daarna aanvullende informatie over de kentekenhouder verkregen. Het gaat daarbij onder andere om registers van de politie en de marechaussee. Voorbeelden zijn het Opsporingssysteem (OPS) van de politie, het Vreemdelingen Basissysteem (VBS) van de marechaussee en het Nationaal Schengen Informatiesysteem (NSIS), waarin “ongewenste vreemdelingen” worden geregistreerd. Ook koppeling met de registers van bijvoorbeeld Frontex, de Belastingdienst en de inlichtingendienst AIVD is mogelijk. De belangstelling bij deze zogenaamde ketenpartners is groot. Zij kunnen immers niet alleen informatie aan het systeem leveren, maar ook de informatie die door het systeem verkregen is zelf gebruiken. Om de mogelijkheden nog verder te vergroten wordt er gewerkt aan de koppeling met het Europese voertuigenregister EUCARIS. Naar verwachting ontstaat daarmee op korte termijn de mogelijkheid om van inreizende voertuigen uit heel Europa (en van hun kentekenhouder) gegevens te achterhalen. @MIGO-BORAS zal zich in de toekomst mogelijk zelfs ontwikkelen tot een Europees systeem.

Gebruik

Een belangrijk onderscheid moet worden gemaakt tussen gebruik van het systeem voor controle, en het gebruik voor inwinning van gegevens. In het eerste geval wordt het voertuig aan de kant gezet en worden de auto en de inzittenden gecontroleerd. Dat kan gebeuren bij een “hit”, dat wil zeggen als een gezocht kenteken is geregistreerd, maar ook als een voertuig tot een vooraf ingestelde doelgroep behoort. Daartoe kun je behoren vanwege voertuigkenmerken die je auto bezit of “verdachte” verkeerspatronen waaraan je voldoet. Wat dat in concrete gevallen inhoudt, wordt geheim gehouden, maar in de praktijk betekent het dat iedereen zonder het te weten verdenking op zich kan laden en dus kan worden gecontroleerd. Tijdens de praktijkproef met @MIGO-BORAS in 2006 lag het “succespercentage” wanneer gezochte kentekens niet worden meegerekend op ongeveer twee procent, minder nog dan bij de controles oude stijl. Het “succes” betrof in vrijwel alle gevallen de aanhouding van illegalen. Het lukrake karakter van veel staandehoudingen houdt in dat het ook bij @MIGO-BORAS effectief om grenscontroles gaat. En dat mag dus niet van de rechter.

In het geval van gegevensinwinning gaat het bij het tegengaan van illegale migratie om het vastleggen van grenspassagepatronen van bijvoorbeeld verschillende (kenteken) nationaliteiten. Met behulp van datamining worden daarin trends zichtbaar gemaakt en kunnen prognoses voor verwachte passages worden gemaakt. Het is daarvoor nodig dat de kentekens met passagetijden en plaats worden opgeslagen. Volgens minister Leers worden er slechts anoniem gegevens ingewonnen (type auto, aantallen en herkomst kentekens). Maar zoals expert op het terrein van beveiliging en cryptografie Jaap-Henk Hoepman stelt, kan de anonimiseringsfunctie die het systeem deels bezit worden omzeild. Tijdens de @MIGO-BORAS-testperioden in 2005 en 2006 langs de A16 bij Hazeldonk werd 7 dagen per week, 24 uur per dag al het verkeer geregistreerd. Het heeft er alle schijn van dat Leers dat ook in de operationele fase wil, omdat passagepatronen dan vollediger kunnen worden vastgelegd. De inzet van het camerasysteem in de toekomst is wat het projectteam @MIGO betreft niet beperkt tot de grensstreek. Er wordt ook gedacht aan toepassing bij luchthavens, zeehavens en door de politie. De politie kan met ANPR de bewegingen van “verdachten” en “bekenden van de politie” volgen. Maar wanneer ben je precies “verdacht” en wie controleert er of de verdenkingen wel concreet zijn? Continue monitoring van kentekens is uiteraard ook zeer interessant voor de AIVD. Als ketenpartner van de marechaussee en de politie kan de inlichtingendienst straks beschikken over de mobiliteitsgegevens van alle personen die zij maar willen volgen. De vraag is echter wie het gebruik daarvan door de AIVD gaat controleren.

Total surveillance
De mogelijkheden van het systeem en de uitgesproken intenties staan in schril contrast met de geruststellende woorden van de overheid. Volgens de website Rijksoverheid.nl is er bij het systeem “geen sprake van het opslaan van kentekennummers van auto’s of vrachtwagens die te herleiden zijn tot personen. Ook worden de camera’s niet gebruikt om kentekenplaten te vergelijken met tevoren opgeslagen kentekens van gestolen auto’s of van mensen die gezocht worden of een boete open hebben staan. Wel kan aan de hand van de kentekenplaten met de camera’s gezien worden uit welk land een auto of vrachtwagen komt, maar dat kunnen de mensen van de marechaussee nu ook al.” Niets nieuws onder de zon dus. Leers op zijn beurt hult zich in zijn brief aan de Tweede Kamer van 23 december in vaag en verhullend taalgebruik wanneer hij meldt dat het @MIGO-BORAS systeem slechts “verkeerspatronen” en “algemene gegevens en doelgroepprofielen” gebruikt om te bepalen wie er gecontroleerd wordt. Hij stelt verder dat “vooralsnog” van inzet van @MIGO-BORAS voor opsporing en “tenuitvoerleggingstaken op basis van politiegegevens” wordt afgezien in afwachting van ANPR-wetgeving.

Zoals hij echter weet, zal die wetgeving er mogelijk al snel zijn. Het kabinetsbesluit dat de opslag van alle kentekens (zowel “hits” als “no-hits”) voor een periode van 4 weken regelt, werd namelijk genomen op de dag dat Leers zijn brief aan de Tweede Kamer schreef. Het besluit ligt op dit moment ter beoordeling bij de Raad van State en zal daarna naar de Tweede Kamer worden gezonden. Opslag van alle kentekens zal ook de mogelijkheden van @MIGO-BORAS vergroten en het perspectief van ‘total surveillance’ een stuk dichterbij brengen.

De politiekorpsen van IJsselland en Rotterdam-Rijnmond konden overigens niet wachten op de wettelijke onderbouwing en sloegen al eerder alle door ANPR verkregen kentekens gedurende respectievelijk 10 en 120 dagen op. Ze werden hiervoor in 2010 op de vingers getikt door het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) dat stelt dat de korpsen “willens en wetens de wet overtreden”. Dergelijke voorvallen geven er niet veel vertrouwen in dat de nieuwe mogelijkheden die met @MIGO-BORAS en ANPR ontstaan met terughoudendheid zullen worden gebruikt.

Kritiek

De toepassing van @MIGO-BORAS en ANPR wordt door diverse organisaties en personen bekritiseerd. Eind 2011 stelde de Europese Commissie schriftelijke vragen over het systeem in verband met privacy-wetgeving en het Schengenakkoord. Die moeten nog door het kabinet worden beantwoord. Het CBP heeft zich niet specifiek over het @MIGO-BORAS-systeem uitgesproken. Eventuele kritiek van het college zal naar verwachting vooral gericht zijn op de opslag van alle met behulp van ANPR waargenomen kentekens. De Stichting Privacy First heeft zich kritisch uitgelaten over zowel @MIGO-BORAS als ANPR en heeft beide technieken inmiddels onder de aandacht van de Mensenrechtenraad van de Verenigde Naties (UNHRC) gebracht.

De bekende advocaat Inez Weski stelt in de NRC dat de mogelijkheden die dit soort nieuwe technieken bieden nooit een aantasting van mensenrechten rechtvaardigen. Volgens haar handelt Nederland met de stelselmatige observatie zonder feitelijke verdenking via cameratoezicht in strijd met het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens. Volgens dat verdrag mag alleen een rechter toestemming geven voor observatie, en alleen als er concrete verdenkingen zijn.

Organisaties en juristen leveren kritiek, maar gaan ook vaak gedeeltelijk mee in de logica van de overheid. Zo worden misschien enige scherpe kantjes van de toepassing van deze technieken afgehaald, maar de mogelijkheden vormen ook dan nog een forse inbreuk op het recht van mensen om zich vrij te kunnen bewegen, ongehinderd door de overheid. Het is hard nodig om een luid en duidelijk “nee!” tegen de controlemanie van de overheid te laten horen. Daarvoor is het nodig dat veel meer mensen zich bewust worden van de dreiging en in actie komen.

Jacob Visser

Bron: http://www.doorbraak.eu/de-onbegrensde- ... rasysteem/

PDF document

Ik ga morgen zo'n camera mollesteren!
In de erfenis der eeuwen ligt veel wijsheid opgetast. Ook hier geldt: dwaas is hij die zijn eigen geschiedenis versmaadt.
Toxopeus
Administrator
Administrator

Sat 11 Jan 2014, 23:57

Project INDECT

De Europese Unie investeert 11 miljoen euro in een onderzoeksproject dat onder de naam INDECT door het leven gaat. De naam staat voluit voor “Intelligent information system supporting observation, searching and detection for security of citizens in urban environment”.
INDECT moet zoeken naar de mogelijkheden om informatie van internet, gegevens uit databanken en beeldstromen van bewakingscamera’s met elkaar te verbinden zodat een automatische scanner ontstaat die bedreigingen en verdacht gedrag ontdekt. Het gaat met andere woorden om het ontwikkelen van software die aan de hand van jouw gedragingen kan analyseren en voorspellen of je een bedreiging bent.
Officieel gaat het ‘slechts’ om een onderzoeksproject. Het project staat bovendien nog in de kinderschoenen en het uitgetrokken budget (11 miljoen euro) is op zich ontoereikend om een dergelijk project ook daadwerkelijk uit te voeren. Dat is het ‘goeie’ nieuws.
Maar tegelijkertijd biedt INDECT een leerzame inkijk in de ambities van de Europese overheid. Alleen al het feit dat dergelijke onderzoeksprojecten effectief opgezet worden, zou een waarschuwing moeten zijn. Met INDECT (en andere projecten) werkt Europa volop mee aan de uitbouw van een grensoverschrijdende surveillance architectuur.

Bron: http://www.datapanik.org/dossiers/project-indect/
Toxopeus
Administrator
Administrator

Fri 14 Feb 2014, 22:47

Koeiensnufjes

donderdag 13 februari 2014
Vandeweek heeft een of andere Brusselse commissie een plannetje goedgekeurd om alle heilige koeien binnen het Vierde Rijk te voorzien van een e-call. Krijg je een simmetje achter je voorruit dat automatisch contact zoekt met 112 als je met je koe tegen een lantarenpaal bent aangeblunderd of een opoe van de zebra hebt geschoffeld. Zo'n apparaat zit al in dure voitures, maar over niet al te lange tijd dus ook verplicht in vehikels van minder allure.
Dachten de leden van voornoemde commissie misschien dat ze zich voorlopig wel weer even konden concentreren op dineren, shoppen en offline wippen, maar dat kunnen ze schudden. Er zitten namelijk nog meer leuke koeiensnufjes in de pijplijn. Zoals het V2V (vehicle to vehicle) systeem. Dat zorgt er bijvoorbeeld voor dat voortloeiende koeien via sensoren seintjes krijgen van naderende of achteropkomende soortgenoten. Hoe ver ze van elkaar af zijn en hoe hard ze gaan. In de USSA al helemaal uitgetest en binnenkort op de markt. En als we straks ook het stuur niet meer hoeven vast te houden en onze koeien alles zelf kunnen regelen zijn we eindelijk ook af van dat lullige gezever over die Bob en kan die e-call ook bij de vulles. Je koe brengt je veilig thuis. Ook al ben je zo toeter als een blaasorkest. Of we ook vooruitgaan.

Dit bericht is verschenen in Kleintje Muurkrant actueel
http://www.stelling.nl/kleintje/actueel ... html#start
Toxopeus
Administrator
Administrator

Sun 23 Feb 2014, 01:41

Koeiensnufjes (2)

vrijdag 21 februari 2014
Ze blijven lekker bezig in Spanje. Meldden we vorige week nog, dat bollebozen in Madrid aan apparatuur werken waarbij je kan worden geïdentificeerd aan de hand van je persoonlijke luchtje, ze hebben nu weer iets nieuws uitgevonden voor ons lievelingsdier: de heilige koe. Is een gadget van een paar tientjes, dat je met het slimme centrum van die koe moet verbinden als je de pest hebt aan de eigenaar ervan of een bizar gevoel voor humor hebt. Bij de ene vierbander moet daarvoor wel de motorkap omhoog, maar bij de ander kan je er gewoon onder kruipen om je nieuwe snufje aan te brengen. En als je het eenmaal voor elkaar hebt kan je de betrokken koe van buitenaf alle kapriolen laten maken die je wilt. Toegegeven, de Bostonse remmen zijn meer up to date dan dit Spaanse apparaatje, maar ook flink duurder (1). Wat de makers ervan bezielt? Nou, ze zeggen dat ze op deze manier de ontwerpers van heilige koeien willen aansporen om meer veiligheid in te bouwen tegen boefjes uit onder- en bovenwereld. Maar het kan ook zijn, dat ze behoren tot het kwart van het Spaanse arbeidspotentieel dat noodgedwongen al jaren uit zijn neus zit consumeren. Want in zo'n situatie kan je rare dingen gaan bedenken. Op naar het volgende stukje vooruitgang. Stay tuned.

(1) Zie voor ons laatste stukje over die Bostonse remmen onze berichtgeving van 31 januari jl.
wodan
Super QFF-er
Super QFF-er

Thu 27 Feb 2014, 19:56

wat wij al jaren wisten, nu ook in MSM:

Britse geheime dienst onderschept miljoenen webcambeelden
De Britse beveiligingsdienst GCHQ zou miljoenen webcam-beelden van Yahoo-gebruikers hebben onderschept en opgeslagen.

Dat blijkt uit documenten die Snowden aan The Guardian verstrekte.
De webcambeelden werden onderschept en elke vijf minuten werd er een foto opgeslagen. Dat resulteerde in miljoenen beelden, waaronder ook seksueel expliciete beelden, van willekeurige Yahoo-gebruikers. De gebruikers stonden niet onder verdenking.
De beelden werden verzameld als onderdeel van het Optic Nerve-programma. Het programma werd in 2008 gestart en was in 2012 nog steeds actief. In slechts zes maanden tijd in 2008 werden beelden opgeslagen afkomstig van 1,8 miljoen Yahoo-gebruikers van over de hele wereld.
Van alle foto's gaat het in 3 tot 11 procent van de gevallen om naaktbeelden.

Optic Nerve

Optic Nerve diende als experiment voor gezichtsherkenning, maar ook om doelwitten van de GCHQ te volgen en om nieuwe doelwitten te ontdekken. Om de servers te ontlasten en om mensenrechten zo min mogelijk te schenden, werden de webcambeelden niet in hun geheel opgeslagen.
De veiligheidsdienst zou wel hebben geprobeerd om werknemers zo min mogelijk toegang te geven tot de beelden. Met name metadata kon doorzocht worden. De beelden werd bemachtigd door internetkabels af te tappen.

NSA

De GCHQ kreeg hulp van de NSA, maar de documenten maken niet duidelijk of en hoeveel toegang de NSA had tot de verzamelde beelden. Bijkomend voordeel is dat er in het Verenigd Koninkrijk geen wet is die verbiedt om data te verzamelen en op te slaan over Amerikaanse burgers.
De NSA claimt echter dat het bevriende landen niet vraagt om data te verzamelen, die de NSA wettelijk gezien zelf niet mag verzamelen.
Yahoo veroordeelt de praktijken van de GCHQ, zo laat het weten in een reactie aan The Guardian. Behalve de webcambeelden afkomstig van Yahoo, maakt het document ook melding van Xbox Kinect. De GCHQ zou mogelijkheden bekijken om ook die beelden te onderscheppen.
http://www.nu.nl/tech/3713749/britse-ge ... elden.html
Toxopeus
Administrator
Administrator

Sat 01 Mar 2014, 02:20

Koeiensnufjes (3)

donderdag 27 februari 2014
Zo, dat is er ook weer doorgeramd. Op 13 februari meldden wij al dat een of andere kutcommissie in Brussel de komst van het e-Call systeem in heilige koeien had goedgekeurd (1). Wat gebeurt er gisteren? Het Europese parlement stemt er ook mee in. Lees en sla vervolgens rechts af naar de Burger King. Stay tuned.

(1) Zie aflevering 1
Post Reply

Return to “Overig Nieuws”