Profiteurs en zuigers

Alles met betrekking tot sociologie, de samenleving, maatschappelijke thema's, etc. kunnen hier worden besproken.
baphomet
Administrator
Administrator

vr 16 sep 2011, 18:58

Daar waar ik mij vroeger soms stoorde, stoor ik mij tegenwoordig steeds vaker aan de profiteurs en zuigers van onze maatschappij... Je moet tegenwoordig echter erg voorzichtig zijn om zaken te benoemen en de schuldigen ook daadwerkelijk eens aan te wijzen... We weten tenslotte allemaal dat het gebeurt, en ik krijg soms het gevoel dat we het allemaal wel prima vinden en het maar gewoon op z'n beloop laten... Wel, om heel erg eerlijk te zijn is het punt dat er ingegrepen moet worden al meer dan een beetje aan ons voorbij gegaan zonder dat er ingegrepen is... Betekend dit niet feitelijk dat er gewoon eens KEIHARD ingegrepen moet worden??

We wijzen hier op QFF vaak met de beschuldigende vinger naar de profiteurs die boven aan de spreekwoordelijke piramide staan, maar vergeten daarbij soms dat er ook profiteurs onder aan de piramide staan, die nota bene nodig zijn om de profiteurs die boven aan staan, in het zadel te houden... Ja dat leest U goed... Ik weet dat dit een delicaat onderwerp is omdat het heel erg moeilijk is om hen die 'onfortuinlijk' lijken te zijn, aan te wijzen als deel van het veel grotere probleem... Maar laten we er toch eens wat nauwkeuriger naar gaan kijken...

Al eens eerder ontsproot hier op QFF een prachtige discussie over profiteren van de regeltjes die er zijn en daarmee dus het misbruiken van het systeem... Er waren voor en tegenstanders die op een interessante manier met elkaar in discussie gingen... En ik denk persoonlijk dat ook dit artikel weer zal leiden tot mooie reacties en discussie...

Waar het me voornamelijk om gaat, is dat er in Nederland een enorme groep profiteurs bestaat die allemaal op brute wijze ons systeem belasten en daardoor indirect bij dragen aan het totaal leegzuigen van alle potjes en tegoeden... Overal om mij heen zie ik het, en ik weiger om mijn bek er nog langer over dicht te houden, daar het mij oprecht diep krenkt!

Sinds ik terug ben gekomen in Nederland na lange tijd op St. Maarten gewoond en gewerkt te hebben, loop ik steeds vaker en vaker tegen zaken aan die mij zo boos maken dat ik er nu dus maar even een artikel over tik hier op QFF... Sinds ik terug ben merk ik hoe moeilijk het is voor mij, om als geboren Nederlander gebruik te mogen maken van de voorzieningen, waarvoor ik zelf ook jaren lang (ik werk al sinds ik 14 ben!) premies en lasten heb afgedragen... Het is voor mij persoonlijk al, 'not-done' om een uitkering aan te vragen en daarmee het systeem te belasten als je gewoon gezond bent en kunt werken. Maar als ik zo eens om mij heen kijk, en constateer hoeveel mensen met het grootste gemak, vaak al jaren lang, in een uitkeringssituatie verkeren, dan ga ik oprecht soms aan mezelf twijfelen. Ik vraag mezelf dan soms hardop af of ik de zaken wel goed aanpak door maar gewoon eerlijk en hard te werken...

En nee, ik scheer hiermee zeker niet iedere uitkeringstrekker over een en dezelfde kam! Want ik begrijp echt wel dat sommige mensen gewoon afhankelijk zijn van een uitkering... Maar mijns inziens kan het aantal uitkeringstrekkers in Nederland gewoonweg meer dan halveren! Alleen al door bijvoorbeeld strengere controles in te voeren (zo creëer je meteen extra werkgelegenheid!) zou men het aantal profiteurs kunnen terugdringen tot een absoluut minimum!! En natuurlijk, je houd altijd slimmeriken die door de mazen van de wet wel weer een mogelijkheid weten te vinden, om alsnog misbruik te maken van ons systeem... Maar het is in ieder geval de moeite waard om in ieder geval ergens te beginnen! Zolang we niet beginnen met wat voor vorm van aanpak ook, zal er ook geen verandering plaats vinden tenslotte...

Ik heb sinds mijn terugkomst welgeteld één keer 'n gesprek gevoerd met een medewerker van de Sociale Dienst en het CWI (Centrum voor Werk en Inkomen), maar die kon mij vrijwel direct al vertellen, dat ik, doordat ik geen Nederlands bankrekeningnummer meer had waarvan ik afschriften kon laten zien, geen recht op een uitkering had. Naast dit alles speelde ook toen al het feit, dat mijn paspoort verlopen is en dat de gemeente waar ik woon weigert om mij een nieuw identificatiedocument af te geven. En door dit alles ben ik dus sowieso niet gerechtigd om een uitkering te mogen ontvangen... Oké, dus dan maar weer als vormgever aan de slag door hier en daar wat klusjes te doen en verder nog wat ander beunwerk verrichten hier en daar, om zo in ieder geval te kunnen zorgen voor vreten op de plank en het feit dat de huur betaald kan worden...

Want tja dat geeft me toch een beter gevoel dan maar gewoon mijn hand ophouden, gewoon, omdat het kan en mag... En ja ik snap ook echt wel dat als je gaat beunen, dat je dan geen belasting betaald... Maar volgens een medewerker van de gemeente waar ik woonachtig ben, zou ik een stateloze status hebben, en tja mensen die stateloos zijn, die hoeven mijns inziens ook geen belasting te betalen, omdat er namelijk géén document is, dat zegt dat je dan een onderdaan bent van een persoon, organisatie, rechtsvorm of staat waaraan je belastingen zou moeten betalen... Met andere woorden: "Ik dop liever mijn eigen boontjes! Gewoon... Omdat het moet!"

Maar dat is soms knap lastig in het Nederland van nu... Helemaal zonder een geldig legitimatiebewijs... Want men wil immers overal weten wie je bent... Zo ook bij de woningstichting waar men sociale huurwoningen verhuurd... Alleen die huurwoningen zitten allemaal vol en een wachttijd van 3 a 4 jaar voor je een keer aan de beurt bent, is tegenwoordig heel normaal...

Dus dan ben je veroordeeld tot particuliere verhuur... En dat is geen pretje, kan ik U melden... Hoge huurprijzen, borg, sleutelgeld en andere vage regelingen, waardoor je knetter veel geld moet lappen voor vaak bouwvallige toestanden... En zo begint het... Zonder een fijn 'thuis', kun je niet lekker functioneren... En als je niet lekker kunt functioneren dan is hard werken knap lastig kan ik jullie melden...

Maar wie wonen er dan in die sociale huurwoningen? Nou voor het merendeel (ik bedoel dus niet iedereen maar een groot deel!) mensen zonder werk, die al jaren lang gebruik maken van een uitkering, zonder te werken, etc. En ja, er wonen ook mensen die wél werken, zonder meer! Maar ik zie het om mij heen gewoon, als ik kritisch kijk en goed oplet... Het merendeel van de sociale huurwoningen is bewoond door mensen die er eigenlijk niets te zoeken hebben... Hier in Assen is het momenteel echt schrijnend te noemen! Een groot deel spreekt zelfs geen of zéér gebrekkig Nederlands! Maar ze wonen wel in huizen die bedoeld zijn voor Nederlanders... En nee, ik heb helemaal niets tegen de multiculturele samenleving! Maar ik heb wel wat tegen lui die zich niet aanpassen, niet werken en daar boven op ook nog eens optimaal profiteren van de zaken die zijn opgebouwd door en voor anderen!

Ik snap allemaal wel dat bepaalde dingen hun oorzaak hebben, maar is het dan godverdomme nu niet gewoon eens tijd geworden, dat dit gegraai en gejat een halt wordt toegeroepen?? Ik heb namelijk godverdomme heel erg actief meebetaald aan het vullen van dit soort potjes en regelingen, doordat ook ik vele jaren als werkende Nederlander, sociale premies en belastingen heb afgedragen...

Maar nu ik er gebruik van wil maken blijkt dat allemaal niet zo makkelijk meer en ineens knap lastig... En toch zal ik ook moeten blijven overleven... Dat doe ik dus ook al sinds ik terug ben gekomen in 2008, inmiddels 3 jaar geleden... En dat overleven is af en toe soms echt moeilijk... Ik laat me echter niet demotiveren door de ellende die ik om me heen zie, en de tegenslagen die je soms te verwerken hebt als een klant je beunklusje bijvoorbeeld niet af wil rekenen, omdat hij stiekem weet dat je toch geen geld hebt om hem te gaan vervolgen door middel van een advocaat...

Tja ach en misschien wel juist daarom irriteer ik me oprecht steeds vaker aan die zuigers en profiteurs die de potjes leeg maken, door een uitkering te trekken en daarnaast te gaan beunen en weet ik het wat...

Ik bedoel het is oprecht geen vooroordeel meer, dat de meeste profiteurs en zuigers vaak ook allerlei handeltjes doen en dus op illegale wijze hun extra geld verdienen, waardoor ze al met al dus héél riant kunnen leven... Goedkope huurwoningen, huursubsidie, een uitkering en dus daarboven op ook nog eens een bult zwart geld... Ja dat irriteert me echt heel erg! Want ze komen er veelal gewoon mee weg, omdat ze dus niet keihard aangepakt worden!

Ik bedoel we hebben voedselbanken in Nederland en er zullen ongetwijfeld mensen zijn die dat goed kunnen gebruiken... Maar ook om mij heen zie ik figuren die dus naast hun uitkering lekker zwartwerken en dan nog naar de voedselbank gaan om daar tassen vol vreten weg halen terwijl ik soms ook gewoon op een houtje moet bijten...

Het gaat zelfs zo ver dat er gasten zijn in Assen die met een WAJONG-uitkering en een paar uurtjes in de week werken, geen sollicitatieplicht meer hebben, een beetje erbij beunen en daarnaast ook nog even vreten van de voedselbank krijgen... Maar wel elke dag voor € 25,- wiet op paffen in de koffieshop... Tja en daar heb ik met vele anderen  dan premies en lasten voor afgedragen... Zuur, wrang, krom, dus niet recht en daarmee onrechtvaardig als je het mij vraagt...

Of de verschillende 'medelanders' die de taal absoluut niet machtig zijn, geen baan hebben, wel een uitkering nuttigen, daarnaast ook nog eens 'handeltjes' doen en waarschijnlijk daardoor ook hun exorbitant dure vierwieler en levensstijl kunnen betalen...

Ik kan het niet, en zeker niet als ik alles via de daarvoor bestemde regeltjes zou moeten doen.. En nee het zijn niet alleen maar 'medelanders' maar ook genoeg rasechte Nederlanders die dit net zo hard doen...

Of wat te denken van de 'kunstenaars' die jaren lang de potjes hebben leeg kunnen graaien dankzij kunstenaarsuitkeringen, en nu vrolijk een gewone uitkering zijn gaan genieten... Maar ondertussen ook gewoon vrolijk doorgaan met beun klusjes op schilder of knutselgebied... Er zijn gewoon, ook onderaan de piramide, genoeg profiteurs en zuigers die eens keihard aangepakt moeten worden...

En nee ik wil niet zielig gevonden worden of even lekker klagen, want onkruid vergaat niet maar ik wilde dit toch eens even aan de kaak stellen... Ik bedoel misdaad loont oprecht in Nederland, dat wisten we al... Maar moet dat niet gewoon eens keihard aangepakt worden??

Daarover hoor ik de politiek echter nooit... Ik bedoel, als je dan hard wil gaan bezuinigen, en tegelijkertijd de werkloosheid aan wilt pakken, dan heb ik nog wel wat oplossingen die ik aan zou willen dragen in de richting van het politieke geneuzel daar in Den Haag...

Laten we beginnen om iedereen die geen Nederlands spreekt en niet aan kan tonen dat hij of zij hier ook maar iets te zoeken heeft (behoudens mensen die oprecht aan kunnen tonen dat ze politiek vluchteling zijn, of die mensen die hier tijdelijk voor hun werk zijn, of hen die getrouwd zijn met een Nederlander) het land uitzetten...

Dan de grenzen op slot gooien, grenscontroles instellen en er op toe zien, dat er géén nieuwe aanvoer is van niet Nederlands sprekende mensen, die zich hier willen vestigen... Let op: Als je dit doet, gaat het aantal uitkeringen gigantisch omlaag! Daarnaast zullen er veel sociale huurwoningen leeg komen te staan, waardoor er een verschuiving plaats kan vinden op de huizenmarkt en mensen dus makkelijker een betaalbare woonruimte kunnen vinden...

Dit zal ook weer een effect hebben op de markt van de particuliere verhuur... Er zal daar nog meer leegstand ontstaan, waardoor uiteindelijk de huurprijzen in die sector omlaag zullen gaan...

En voor hen die Nederland dan moeten verlaten... Tja Jammer de Bammer! Dan hadden ze zich maar aan moeten passen en Nederlands moeten gaan leren! Daar hebben ze tijd genoeg voor gehad! Ik heb godverdomme over de hele wereld gewoond en gewerkt, en mezelf altijd aan moeten passen! Het is net als met de evolutie: "Als je, je niet aanpast aan je omgeving, dan ga je ddwwood!"

Dan de Polen, die nu allerlei werkzaamheden onder invloed van flink veel alcohol uitvoeren hier in Nederland... Tja, ik klink misschien wat hard nu, maar stuur ze maar gewoon naar huis! Dit zal een enorme hoeveelheid vacatures opleveren, en de loonkosten voor de werkgevers misschien wat laten stijgen, maar dat is niet erg omdat dit ook meer geld voor de schatkist oplevert! Er komt immers meer loonbelasting binnen dan voorheen...

Die vacatures die zijn ontstaan, kunnen dan weer worden ingevuld door de werkzoekenden de nu allemaal nog een uitkering hebben maar geen werk kunnen vinden... Ohww maar de 'werkzoekenden' waar ik op doel, die vinden het werk niet leuk?!? Tja, sorry, Jammer de Bammer!! Nait Soez'n Godverdomme! En een beetje deur broez'n! Dus gewoon dat werk maar aannemen wat je aangeboden krijgt en anders géén uitkering meer! Of je het nu leuk vind of niet... Bepaalde patronen moeten gewoon doorbroken worden...

Ohw en euh... die paar profiteurs en zuigers die straks crimineeltjes dreigen te gaan worden omdat ze geen uitkering meer krijgen en niet willen werken??!? Ach tja,  dan zetten we daar weer gewoon wat meer blauw voor in op straat, want dat creëert tenslotte ook weer nieuwe werkgelegenheid...

En zo heb ik nog wel wat ideetjes die men simpel ten uitvoer zou kunnen gaan brengen, om een begin te maken aan het verbeteren van onze maatschappij!

Enfin, hieronder in de comments kan het verder...

1119 AD
Neut
Super QFF-er
Super QFF-er

vr 16 sep 2011, 20:59

Ga maar eens bij de sociale werkvoorziening neuzen zou ik zeggen.
combi
Administrator
Administrator

vr 16 sep 2011, 21:01

Tja 'goed' voorbeeld doet volgen cynisch bedoelt!

Ik daar in tegen zie alleen maar steeds meer mensen die doodziek zijn, niks krijgen, geen eten (genoeg) hebben, geen medicijnen krijgen (niet zelf bij kunnen betalen), geen woning hebben en tot het bot toe worden afgemaakt door hetzij een gemeente ambtenaar die eist dat de formulieren in de juiste volgorde worden ingeleverd (geen huis, geen persoonlijk spullen meer, geen papieren meer, geen geld om de bank te betalen voor kopie afschriften enz). Hetzij een UWV medewerker die er alles aan doet om tijd te trekken en door te schuiven naar andere instanties.

Mede door al dat gelul mag ik telkens weer opnieuw aan een graf staan van mensen die alleen nog maar deze uitweg zien. Gelukkig niet elke dag, week of maand maar het aantal stijgt.
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: 8Lou1, abrakadaver
baphomet
Administrator
Administrator

vr 16 sep 2011, 22:46

Ik weet dat er ook vele slachtoffers zijn die niet geholpen worden zoals ze wel geholpen zouden moeten worden. Maar het gaat me in dit geval even niet om de slachtoffers maar om de klootzakjes en hufters die gewoon liever misbruik maken van de sociale voorzieningen in plaats van een bijdrage aan diezelfde voorzieningen te leveren.

Er zijn genoeg mensen die echt een uitkering nodig zijn, dat geef ik ook aan in mijn artikel, maar ik heb het nu niet over hun maar over hen die de systemen misbruiken...
1119 AD
Toxopeus
Administrator
Administrator

vr 16 sep 2011, 23:38

Er moet eens goed gekeken worden naar wie wel en wie niet kan werken. Daar zit het grootste probleem in. Kun je bijbeunen, dan kun je wel werken. Mensen die echt iets mankeren beunen heus niet bij.
In de erfenis der eeuwen ligt veel wijsheid opgetast. Ook hier geldt: dwaas is hij die zijn eigen geschiedenis versmaadt.
baphomet
Administrator
Administrator

vr 16 sep 2011, 23:43

Juist Toxo! En dat is ook exact waar ik op doel...
1119 AD
FreeElectron
Super QFF-er
Super QFF-er

za 17 sep 2011, 01:07

[quote=""Toxopeus" post=41519"]Er moet eens goed gekeken worden naar wie wel en wie niet kan werken. Daar zit het grootste probleem in. Kun je bijbeunen, dan kun je wel werken. Mensen die echt iets mankeren beunen heus niet bij.[/quote]

Jij en ik kennen er allebei sowieso eentje:

Het is beneden mijn waardigheid om er een melding van te maken, maar je zou toch bijna eens een telefoontje gaan plegen hm? :whistle:
Toxopeus
Administrator
Administrator

za 17 sep 2011, 01:14

Nee, aangeven doe ik niet. Dan ben je bezig met NSB praktijken maar het blijft wel onterecht voor mensen die echt niks kunnen of mensen die hard werken. Het blijft moeilijk...
In de erfenis der eeuwen ligt veel wijsheid opgetast. Ook hier geldt: dwaas is hij die zijn eigen geschiedenis versmaadt.
baphomet
Administrator
Administrator

za 17 sep 2011, 01:34

[quote=""FreeElectron" post=41530"][quote=""Toxopeus" post=41519"]Er moet eens goed gekeken worden naar wie wel en wie niet kan werken. Daar zit het grootste probleem in. Kun je bijbeunen, dan kun je wel werken. Mensen die echt iets mankeren beunen heus niet bij.[/quote]

Jij en ik kennen er allebei sowieso eentje:

Het is beneden mijn waardigheid om er een melding van te maken, maar je zou toch bijna eens een telefoontje gaan plegen hm? :whistle:[/quote]

En zo'n gast kende ik ook, die is inmiddels gelukkig weer aan het werk... Wat één opmerking tegen de juiste medewerker van de Sociale Dienst al niet kan doen...

En nee ik voel mij helemaal geen NSB-er, daar de profiteur in kwestie van mij in persoon te horen heeft gekregen dat ik de gene was die 'm er bij lapte...

Ik ben echt klaar met dat soort gasten of ze nu onder aan, of boven aan de piramide hun steentjes bij dragen door te graaien en te stelen... Ik pak ze aan en reken er mee af! Nee het is geen obsessie van me hoor ;-) Maar als ik de kans krijg iemand aan te pakken die de kantjes er al jaren vanaf loopt, dan doe ik dat!
1119 AD
baphomet
Administrator
Administrator

za 17 sep 2011, 01:38

[quote=""Toxopeus" post=41531"]Nee, aangeven doe ik niet. Dan ben je bezig met NSB praktijken maar het blijft wel onterecht voor mensen die echt niks kunnen of mensen die hard werken. Het blijft moeilijk...[/quote]

Ik wil ook niet dat mensen die wel recht op een uitkering hebben worden aangepakt, maar wil gewoon dat elke uitkering grondig onder de loep wordt gehouden en die softe units die bij de Sociale Dienst werken eens niet moeten denken aan wat er gebeurt als je een tokkie zijn uitkering stop zet... Er is vaak angst dat ze dan het criminele pad op gaan... Maar dat is niet hun zorg! Daar hebben we de politie godverdomme voor! Ohw maar daar werken maar weinig competente figuranten? Geen probleem gaan we ook daar de boel op de schop nemen en reorganiseren! Ik denk om heel eerlijk te zijn dat dat misschien wel de enige oplossing is... Alles dat verrot is gewoon resoluut compleet gaan reorganiseren!

Ik weet het, het lijkt allemaal moeilijk, maar we maken het ons misschien wel te moeilijk! Gewoon concreet kijken en eerlijk maar rechtvaardig oordelen kan toch godverdomme niet zo moeilijk zijn?
1119 AD
Toxopeus
Administrator
Administrator

za 17 sep 2011, 01:57

[quote=""baphomet" post=41536"][quote=""Toxopeus" post=41531"]Nee, aangeven doe ik niet. Dan ben je bezig met NSB praktijken maar het blijft wel onterecht voor mensen die echt niks kunnen of mensen die hard werken. Het blijft moeilijk...[/quote]

Alles dat verrot is gewoon resoluut compleet gaan reorganiseren!

Ik weet het, het lijkt allemaal moeilijk, maar we maken het ons misschien wel te moeilijk! Gewoon concreet kijken en eerlijk maar rechtvaardig oordelen kan toch godverdomme niet zo moeilijk zijn?[/quote]

Daar zit het hem in, dat het te moeilijk is met al die regeltjes bedacht door luie incompetente ambtenaren. Het moet eenvoudiger en een uitkering alleen krijgen als je echt niet kan werken. Het keuringstraject moet dan ook onder de loep genomen worden.
8Lou1
Super QFF-er
Super QFF-er

zo 18 sep 2011, 16:54

ALS WE ONS NU MET ZIJN ALLEN ONS NU EENS ALLEEN MET ONS ZELF BEZIG GINGEN HOUDEN DAN ZOU T HELE 'PROBLEEM' ZO OPGELOST ZIJN.

ER IS EEN SYSTEEM WAAR JE GEBRUIK VAN KAN MAKEN OF NIET EN WAAR JE PLCHTEN NAAR TOE HEB (OA BELASTING BETALEN EN OP DE HOOGTE ZIJN VAN DE WET).

IEDEREEN HEEFT EEN EIGEN STEL WAARDEN EN NORMEN OM TE KIJKEN HOE DAT SYSTEEM IN TE PASSEN IN ZIJN LEVEN. ALS JE JE DRUK GAAT MAKEN OM HOE EEN ANDER DAT DOET DAN BEN JE DEEL VAN DAT SYSTEEM. IMMERS WE LEVEN IN EEN ZORGSTAAT EN JE MAAKT JE ZORGEN.

DE KEUS IS DAN OOK SIMPEL: LEEF JE EIGEN LEVEN EN LAAT EEN ANDER DAT OOK DOEN OF WORDT ONDERDEEL VAN DE STAAT EN OORDEEL.

ps. zie nu pas caps sorry,lol
We dont do victim, we grow and rule our kindom.
fr3bzy
Administrator
Administrator
Contacteer:

zo 18 sep 2011, 19:20

[YES]Equality of Opportunity - [NO]Equality of Outcome
Vortex
Super QFF-er
Super QFF-er

zo 18 sep 2011, 19:48

[quote=""8lou1" post=41608"]ALS WE ONS NU MET ZIJN ALLEN ONS NU EENS ALLEEN MET ONS ZELF BEZIG GINGEN HOUDEN DAN ZOU T HELE 'PROBLEEM' ZO OPGELOST ZIJN.

ER IS EEN SYSTEEM WAAR JE GEBRUIK VAN KAN MAKEN OF NIET EN WAAR JE PLCHTEN NAAR TOE HEB (OA BELASTING BETALEN EN OP DE HOOGTE ZIJN VAN DE WET).

IEDEREEN HEEFT EEN EIGEN STEL WAARDEN EN NORMEN OM TE KIJKEN HOE DAT SYSTEEM IN TE PASSEN IN ZIJN LEVEN. ALS JE JE DRUK GAAT MAKEN OM HOE EEN ANDER DAT DOET DAN BEN JE DEEL VAN DAT SYSTEEM. IMMERS WE LEVEN IN EEN ZORGSTAAT EN JE MAAKT JE ZORGEN.

DE KEUS IS DAN OOK SIMPEL: LEEF JE EIGEN LEVEN EN LAAT EEN ANDER DAT OOK DOEN OF WORDT ONDERDEEL VAN DE STAAT EN OORDEEL.

ps. zie nu pas caps sorry,lol[/quote]

Als je niet mee uit WIL leggen in de pot moet je ook niet komen vragen om een drankje.
nosce te ipsum
8Lou1
Super QFF-er
Super QFF-er

zo 18 sep 2011, 21:07

lieve vortex,

dit was een uitleg als je niet wil horen moet je maar voelen.

love,
lou
We dont do victim, we grow and rule our kindom.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappij / Samenleving”