Sigaretten steeds verslavender

Alles over gezondheid, voeding, lichaamsbeweging het menselijke lichaam en nog veel meer. Wil je gezond leven dan staat hier veel handige informatie.
Plaats reactie
baphomet
Administrator
Administrator

ma 18 jul 2011, 15:57

Deze Maandag trap ik af met een bericht dat ik net las op Nu.nl over het feit dat de tabak-maffia de sigaretten steeds verslavender zou maken... Wattuh??? w00t?! Ja mensen het staat er echt, U leest het goed... Weet U wat, ik pak het stukje er even bij... Leest U even mee...???

AMSTERDAM - Tegen de richtlijnen in maken tabaksfabrikanten hun sigaretten steeds verslavender. De richtlijnen van de Wereldgezondheidsorganisatie zijn nog niet uitgewerkt in nationale wetgeving, schrijft het Nederlands Dagblad maandag.Een probleem hierbij zou zijn dat de richtlijn te vaag is. Zo moet bij iedere stof worden bepaald of die een sigaret aantrekkelijker maakt of verslaving bevordert.

Er zijn inmiddels meer dan duizend zogenoemde additieven. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) ziet toe op de aanmelding van deze toevoegingen, maar heeft volgens de krant nog nooit een stof verboden.

Fabrikanten voegen onder meer glycerine, cacao, suikers, drop, menthol en vanille toe. Onlangs werd de lijst van zogenoemde additieven met drie stoffen uitgebreid.

De eerste maakt de rook blauwer, een ander versterkt de smaak en werkt laxerend en de laatste moet een hongergevoel onderdrukken. Alle stoffen samen zouden ongeveer tien procent van het gewicht van een sigaret vormen.

Tja, en daar er ook nog geen apart hoekje was hier op QFF voor het bespreken van zaken aangaande de tabaksindustrie, dacht ik zo dat dit artikel een mooie aanleiding was voor het openen van een aparte 'rokers-ruimte' hier op QFF... Zelf flikker ik nog wel eens wat tabak door een spliffie maar sigaretten raak ik nagenoeg niet meer aan... Alleen voor BB maak ik een uitzondering, dat is altijd even lekker en gezellig om na een lekker QFF Illuminati BiQe-tochtje een lekkere vers gedraaide zware of driekwart in de fik te zetten...

Ik heb trouwens vrijwel geen enkele moeite gehad met het stoppen... Dat ging na het zien van een van Michael Moore filmpjes nagenoeg vanzelf...

Maar goed, terug naar tabak... Want dat rookten de Indianen toch ook? En kregen zij ook longkanker en andere vreselijke aandoeningen? Eens even kijken wat Wikipedia over Tabak te vertellen heeft... Leest U weer even mee...???

Tabak is een product afkomstig van de bladeren van de tabaksplant Nicotiana tabacum, dat als genotmiddel wordt gerookt, gekauwd (gepruimd) en gesnoven.

De tabaksplant is een eenjarige plant, die in het algemeen op grote plantages wordt verbouwd, zie hiervoor het artikel tabaksteelt.

Rookbare vormen van tabak zijn shag, sigaretten, sigaren en pijptabak; voor het snuiven wordt tabak tot snuiftabak gemalen en om te kauwen als pruimtabak verkocht. Verreweg de meeste tabak wordt echter als sigaretten geconsumeerd. Tabak pruimen en snuiven komt in Nederland niet of nauwelijks meer voor.

Lang voordat tabak in Europa bekend was, werd het door indianen in Zuid-Amerika al gebruikt. Ze vonden de wild groeiende tabaksplant en maakten vuur om eten op te warmen. Ze ontdekten dat het vuur van de tabaksplant prikkelde en zelf verdovend was. De indianen gebruikten de bladeren van de tabaksplant voor geloofsceremonies en -handelingen. Columbus zag de indianen gebruikmaken van de tabaksplant. Toen Columbus naar Europa ging nam hij de tabaksplant mee. De Spanjaarden waren de eerste Europeanen die de tabaksplant kenden. Het werd steeds bekender omdat dokters dachten dat de bladeren van de tabaksplant een medicijn waren tegen slecht slapen. Toen ontdekten de andere Europese landen het. Jean Nicot, een Fransman, werkte aan het Portugese hof. In 1560 stuurde hij naar koningin Catharina de' Medici een medicijn om haar van haar hoofdpijn af te helpen.

Het gebruik van tabak is een sociaal (weliswaar steeds minder) geaccepteerde vorm van verslaving; vooral het in tabak aanwezige alkaloïde nicotine leidt ertoe dat het gebruikers zwaar valt met een eenmaal ontwikkelde gewoonte te stoppen door het optreden van gewenning en afhankelijkheid.

Vooral het gebruik van rookbare vormen van tabak, en dan met name sigaretten, vormt een belangrijke oorzaak van gezondheidsproblemen over de gehele wereld; rokers hebben een 5 tot 10 jaar kortere levensverwachting dan niet-rokers, en vele ziekten hebben een min of meer sterke relatie met het gebruik van tabak, van longkanker, hartinfarct, beroerte, mond- tong- slokdarm- maag- en blaaskanker tot emfyseem en COPD.

Artsen raden het gebruik van tabaksproducten dan ook sterk af en in vele landen zijn gezondheidswaarschuwingen op de verpakking verplicht. In Nederland bestaat sinds 1990 de Tabakswet die sindsdien steeds verder aangescherpt wordt om het roken te ontmoedigen. Veel nationale overheden verdienen jaarlijks enorme bedragen aan accijns op de verkoop van tabaksproducten.

Goed, een hoop informatie, maar er is nog zo veel meer... Daarom wil ik iedereen oproepen om in de comments van dit artikel een vergaarbak te creëren met informatie over roken en tabak... De voor en tegenstanders mogen dus helemaal hun hart uitleven hieronder... En ja er is natuurlijk ook gewoon plek voor discussie en het bespreken van deze materie... Hieronder kan het dus verder gaan wat mij betreft...

Alvast bedankt!

1119 AD
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt
fr3bzy
Administrator
Administrator
Contacteer:

ma 18 jul 2011, 20:35

2 soorten tabak ... indianen/natives gebruikte tabacum rusticum (oid) industrie gebruikt tabacum nicotinia (of zoiets)
[YES]Equality of Opportunity - [NO]Equality of Outcome
FreeElectron
Super QFF-er
Super QFF-er

ma 18 jul 2011, 21:16

Joe Jackson has recently attracted a lot of attention for speaking out against antismoking hysteria and smoking bans. His position is based on neither personal prejudice nor profit, but on several years of research.

Smoke Lies, and the Nanny State
This essay, the culmination of four years of research, replaces Joe's previous essay "The Smoking Issue". Also included at the end of the essay are Joe's op-ed pieces for the New York Times and the Telegraph of London.

Lees (veel!) meer op:
http://www.joejackson.com/smoking.php
Tobi
Super QFF-er
Super QFF-er

di 19 jul 2011, 00:07

daarom moet je natural american spirit roken...
Moraliteit ∝ Vrijheid
Real eyes realize real lies!!
Natural Law: The REAL law of attraction | The end of all evil
kniertje
Junior QFF-er
Junior QFF-er

di 19 jul 2011, 02:24

Wie zeker wil zijn van zuivere tabak moet hem zelf verbouwen.
Voor de liefhebbers:
http://www.tabakanbau-forum.de/
Ik kweek nu voor het tweede jaar zelf met goede resultaten,het is nog een leuke hobby ook en is tevens een dikke middelvinger naar accijnsslurpende overheid.
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: fr3bzy
baphomet
Administrator
Administrator

di 26 jul 2011, 15:33

Avebe ontslaat zeven man wegens negeren rookverbod

DVHN | Gepubliceerd op 25 juli 2011, 22:07 * Laatst bijgewerkt op 25 juli 2011, 23:22 *

Ter Apelkanaal -

Avebe heeft zeven werknemers van de dextrinefabriek in Ter Apelkanaal op staande voet ontslagen wegens overtreding van het rookverbod op de werkvloer. Een woordvoerder van het aardappelzetmeelconcern heeft dat bevestigd.

De medewerkers werden vrijdag op heterdaad met een brandende sigaret betrapt in de bedieningsruimte van de fabriek, die ingrediënten voor lijmachtige producten maakt.

"Ze hebben zich schuldig gemaakt aan roekeloos gedrag dat in strijd is met ons veiligheidsbeleid", aldus de zegsman. Het rookverbod moet volgens het bedrijf te meer strikt worden gehandhaafd omdat het explosiegevaar in de fabriek groot is.

Dick Heinen van FNV Bondgenoten bevestigt dat het personeel keer op keer is gewezen op de gevaren van het roken. "Ik heb wel drie juristen geraadpleegd en ze concluderen dat er juridisch niets tegen het ontslag is te doen. Er is geen rechter waar je die zaak wint", aldus de vakbondsman.
Bron: http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/art ... rookverbod
1119 AD
Toxopeus
Administrator
Administrator

za 02 jan 2016, 19:15

In de erfenis der eeuwen ligt veel wijsheid opgetast. Ook hier geldt: dwaas is hij die zijn eigen geschiedenis versmaadt.
Plaats reactie

Terug naar “Gezondheid / Voeding”