Een andere kijk op Mladic

Politiek en oorlog zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en alles over politiek en oorlog kun je hier terugvinden.
Dromen
Administrator
Administrator

do 26 mei 2011, 20:22

Een andere kijk op Mladic
Vandaag Mladic opgepakt. Nee, naar het schijnt hebben ze hem niet in de zee gedumpt! Het is wat momenteel met al die 'most wanted' mensen die allemaal opgepakt worden! In de media is er nu in ieder geval genoeg aandacht voor deze 'grote vangst'. Laten we daarom hier op QFF maar weer eens ook de andere kant van het verhaal belichten. Zowaar objectief!
Algemeen nieuws:
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/20 ... e_man.html
http://www.nu.nl/buitenland/2524797/rat ... teerd.html
Jarenlang werd Mladic niet opgepakt en kon gewoon vrij rondlopen in Servië, hij is daar nog steeds een held. In mijn ogen (hoe raar het ook mag klinken), enigzins begrijpelijk. Er werd zelfs een film over gemaakt die aangaf dat de EU / VS Mladic helemaal niet zo nodig wilden. Sterker nog, in Servië hingen bijv. aanplakbiljetten dat Mladic gezocht werd; met een Amerikaans telefoonnummer eronder... En zo zijn er -tig voorbeelden.
Dat hij nu opgepakt is heeft natuurlijk alles te maken met het feit dat Servië bij de EU wil.
Een stapje terug in de geschiedenis. Iedereen kent het verhaal van Srebrenica wel.
Check trouwen HIER het ontluisterend fragment van Karremans met Mladic. Er valt urenlang over dit onderwerp te praten en het is een gigantische beerput van de politiek geworden. Zowel Karremans / dutchbatters als Mladic / Serviërs hebben beiden hun standpunten. Een van de meest smerige, dan wel laffe rol was weggelegd voor, hoe kan het ook anders, de Nederlandse politiek.
Wat mij opvalt is ook de enorm eenzijdige informatie in de media die over dit onderwerp gegeven word. Mladic word afgeschilderd als een kwaadaardig monster welke genocide heeft gepleegd. Natuurlijk keur ik dit niet goed! Maar er word totaal niet gesproken over de rol van de VN / EU en de Nederlandse politiek. Want de rol van deze organisaties is omstreden. Je kunt zeggen van de dutchbatters wat je wilt, ook ik heb mijn vraagtekens over hun handelen (zou jij ermee kunnen leven dat, terwijl jij met een geweer in je hand staat, er voor jou kids worden afgevoerd die worden vermoord?), maar je zal er maar staan... Een mes in de rug van de soldaten. En dan (pas) kom je er als soldaat dus achter dat de regering geen enkele drol om jou geeft (happy wake-up!!).
Maar dat is nog niet alles! Verplaats je eens in de rol van die Serviërs, die vermoord en geplunderd werden door Bosniërs / moslims. Over dit feit, dat Serviërs onderdrukt werden, bestaat geen enkele twijfel. Mladic nam het heft in handen (zoals elke goede legerofficier behoort te doen...) en sloeg terug. Hier trouwens een link over Serviërs die letterlijk afgeslacht zijn (!!!) LINK (!!ZEER SCHOKKEND!!)
Overigens heeft men het ook niet al te nauw genomen met het tellen van doden.
Dan nog iets ander. Wat te denken van Camp Bondsteel? Even op een rijtje; Joegoslavië valt uit elkaar en de VS bouwt daar een van hun belangrijkste militaire basisen...
Hier nog een stuk over Kosovo: het UÇK en de orgaanhandel.
baphomet
Administrator
Administrator

vr 27 mei 2011, 00:39

Vet artikel Dromen! Mooi stuk! En inderdaad ergens hoop ik dat Mladic gaat praten! En maar blijft ratelen over de andere kant van de medaille...

De Flip-side of the coin...

[video][/video]
1119 AD
FreeElectron
Super QFF-er
Super QFF-er

vr 27 mei 2011, 00:52

Het is heel simpel en logisch: waar er 2 kijven hebben er 2 schuld.

En de overwinnaar (her)schrijft de geschiedenis. Da's altijd zo.

Hitler was de "boef" en Stalin de bondgenoot in WO2, terwijl vriendje Josip toch echt nog heel wat meer ellende op zijn geweten heeft.

Saddam Hussein en later QuadaFFi waren vriendjes van het westen (en zelfs van Israel) totdat ze niet langer van nut waren en dus ineens behoorden tot "het rijk van het kwaad".

Osama Bin Laden was een "rogue" CIA agent en een terrorist toen het zo uitkwam.

En Ahmadinejad is de volgende op de lijst.
Toxopeus
Administrator
Administrator

vr 27 mei 2011, 01:11

Dat Mladic in de tegenaanval ging kan ik wel begrijpen, de bendes van Naser Oric waren ook geen lieverdjes. Net als de Kroaten die lekker van wapens werden voorzien door de Yanks en de Duitsers.
In de erfenis der eeuwen ligt veel wijsheid opgetast. Ook hier geldt: dwaas is hij die zijn eigen geschiedenis versmaadt.
fr3bzy
Administrator
Administrator
Contacteer:

vr 27 mei 2011, 05:41

Bullets dont kill people !
Apes with guns kill people !

Afbeelding
[YES]Equality of Opportunity - [NO]Equality of Outcome
FreeElectron
Super QFF-er
Super QFF-er

za 28 mei 2011, 02:13

ROBIN DE RUITER
HET JOEGOSLAVIË TRIBUNAAL: DE VERMOORDE ONSCHULD VAN SLOBODAN MILOSEVIC?
Wie vermoordde Milosevic en … waarom?

Afbeelding

Alle media over de hele wereld schetsen Slobodan Milosevic als ‘De Slachter van de Balkan’. Als u dit oordeel gelooft, dan hoeft u dit boek dus niet te lezen.
De voormalige president van Joegoslavië zou zichzelf hebben vergiftigd in zijn cel van de zwaar bewaakte gevangenis in Scheveningen. Zijn advocaat Zdenko Tomanovic verklaarde als eerste dat Milosevic geen natuurlijke dood gestorven was. En er zijn genoeg feiten waaruit blijkt dat het niet om zelfmoord ging …
De bewijsvoering van het Joegoslavië Tribunaal in Den Haag stond er zeer slecht voor. Het werd gaandeweg steeds duidelijker dat de aanklacht niet eens het papier waard was waarop het geschreven stond. En Milosevic stond op het punt belangrijke getuigen op te roepen die het de hoofdaanklager Carla del Ponte wel eens moeilijk zouden kunnen maken, zeker gezien het feit dat haar getuigen voornamelijk valse verklaringen hebben afgelegd. Met angst en beven heeft het Tribunaal dit moment naderbij zien komen.
“Het zou beter zijn als Milosevic tijdens het proces op de beklaagdenbank sterft. Als het hele proces namelijk tot een einde zal komen dan is het zeer goed mogelijk dat hij voor een relatief kleine misdaad wordt veroordeeld”, verklaarde de adviseur van het Joegoslavië Tribunaal James Gow al in 2004.
De Russische generaal Leonid Iwaschov verklaarde: “Slobodan Milosevic was de enige man die glashelder kon getuigen van de rol van Verenigde Staten tijdens de bloedige desintegratie van Joegoslavië in de jaren negentig - volledig en tot in detail. En dat is precies waarvoor hij vocht tijdens zijn terechtstelling voor oorlogsmisdaden en genocide.”
Werd Milosevic misschien het zwijgen opgelegd voordat hij de rol van de Verenigde Staten en de NAVO pijnlijk bloot zou leggen? Dit boek opent de ogen voor de werkelijke feiten en motieven voor wat de dood van Milosevic en de oorlogen op de Balkan aangaat
Dankzij zijn directe internationale connecties en zijn ongeëvenaarde geopolitieke inzicht en buitengewone feitenkennis laat de auteur een helder licht schijnen op de feitelijke achtergronden van de Balkanoorlogen en het proces tegen Slobodan Milosevic, welke nog steeds gebukt gaat onder slechte waarheidsvinding en propaganda. Van de feitelijke gang van zaken tijdens de laatste maanden van het proces tegen Milosevic weet de gemiddelde wereldburger hoegenaamd niets.
Er staan immers enorme economische en politieke belangen op het spel. Feiten komen vaak pas jaren later aan het licht. Pers en media gaan op in de waan van de dag en de jacht op actualiteit – mensen hebben recht op nieuws. Maar als het komt tot een bal masqué van manipulatie en regelrechte verdraaiing van feiten hebben de meeste mensen dat niet in de gaten. Zo was het en zo is het nog steeds …
Lees de feiten en oordeel zelf …

ISBN: 90-801623-5-3
Prijs 18,50 EURO, incl. verzendkosten
Bestellen via E-mail of per post, zie voor adressen blz. 2.

Bron;
http://www.afvn.nl/shop/robin_ruiter_milosevic.htm
Dromen
Administrator
Administrator

zo 29 mei 2011, 20:42

'Arrestatie Mladic één groot toneelstuk'
Alle alu-hoedjes mogen hun fapparaat uit de broek halen. We gaan complottheoriën met Ratko. De arrestatie van Mladic maakt nogal wat los. De Servische Gargamel die schijt had aan de blauwe smurfen van de VN is namelijk hoofdpersoon in een toneelstuk. Beweert de Sunday Telegraph. Niks geen speurtocht en buigen voor Nederlandse druk. Gewoon een simpel 1-2'tje tussen Servische en westerse diplomaten. Gooi een stel verzorgnonnen in de mix en je hebt genoeg plot voor een fabulous Joop van den Ende musical. Een scripted reality show rond één van de grootste oorlogsmisdadigers van de jaren '90, zo gaan die dingen op dat niveau. In Belgrado gaan ultranationalistische Serven vandaag de straat op om te protesteren omdat ze het niet eens zijn met het plot van deze uitgedokterde soap. Toen Ratko hiervan hoorde, zei hij dat hij geen onrust wilde veroorzaken. Stukje advies, Ratko, maar dat had je misschien moeten bedenken voordat je al die dorpen plat brandde, kinderen doodschoot voor de ogen van hun moeder en verkrachting opnam in het wapenarsenaal van je leger. Dat valt toch echt onder de categorie 'hardcore onrust stoken'. Afijn, of er nu sprake was van een diplomatieke deal, Nederlandse druk (*gniffel*) of snoeiharde Servische search&custody, Mladic komt begin deze week met een enkeltje naar Scheveningen. Gaan wij intussen de slingers kopen voor het 'Welkom in de EU, hier staat de cola en daar de subsidie'-feestje van Servië.

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/20 ... ladic.html
FreeElectron
Super QFF-er
Super QFF-er

zo 29 mei 2011, 20:58

De mythe van de genocide in Srebrenica

Vandaag wederom een artikel van de onvolprezen Max op herhaling omdat het actueel is. Feiten en details over de Balkanoorlog, een genocide die er nooit was en de leugens die u in de krant las en op het Journaal zag. Ga d'r maar weer even voor zitten om dit artikel van 1 maart 2010 tot u door te laten dringen:

WIST U DAT?
In een interview met De Standaard in 1995 verklaarde Karadjic: "Ik ben helemaal niet zo gek op politiek. Ik was een erg gelukkig man voor ik in de politiek kwam. Het waren mijn vrienden die mij in de politiek duwden. Voor de oorlog was ik nooit lid van een politieke organisatie. Tot een maand voor de oorlog was ik gewoon arts. Ik verdiende goed. Hoe kunnen ze mij als een oorlogsmisdadiger etiketteren? Voor welke misdaad? Voor het beschermen van mijn volk? Wat is daar fout aan?
Wanneer is het doden van gewapende soldaten in een oorlog "genocide"? Ik vocht tegen de islamitische fanatici en niet tegen de moslims volk. Jihadstrijders op de Balkan. Ik kan me niet herinneren ooit deze beelden op de Nederlandse tv te hebben gezien."

Opzettelijk beschrijven de grote mediaconcerns de gebeurtenissen in Srebrenica als 'de ernstigste gruweldaden in Europa sinds de Tweede Wereldoorlog of sinds de Holocaust, soms als de ergste massamoord op burgers etc.
Doelbewust halen zij de Holocaust en nazi's tevoorschijn om Srebrenica te verbinden met genocide, Serven met nazi's, en moslims als onschuldige slachtoffers.
De internationale pers maakte de strijd om Srebrenica klinken als Stalingrad. In de pers worden 'oorlogsgraven' als 'massagraven' aangeduid.

Op 11 juli 2005 heeft de 'Srebrenica Research Group' op een persconferentie in het gebouw van de Verenigde Naties in New York een tweehonderd pagina's tellend rapport gepresenteerd, met als titel: http://www.srebrenica-report.com/
Het rapport veegt de vloer aan met de officiële versie over de gebeurtenissen in en rond de enclave in 1995. Het komt met onweerlegbare bewijzen dat zowel de omvang van het aantal slachtoffers als de versie die door regeringen en de media worden gegeven, berusten op misleidende manipulatie. Hierdoor wordt een totaal verwrongen beeld van de gebeurtenissen gegeven.
Het rapport werd op de persconferentie gepresenteerd door enkele hoge VN-functionarissen. Phillip Corwin, hoofddeskundige van de 'VN-Coördinatie voor Civiele Zaken' en Carlos Martino Branco, beiden waren destijds in Bosnië aanwezig.
Geen mondelinge of schriftelijke bestellingen van genocide of massamoord uit te voeren door het Servische leger tegen de Bosniërs ooit geproduceerd in de rechtbank.

WIST U DAT?
Naser Oric, een monster, oorlogsmisdadiger en de moordenaar van Srebrenica.
Tussen 1992 en 1995 werden tussen 1300 en 2000 burgers geliquideerd rond Srebrenica door islamitische troepen in Srebrenica, en dit was de voorloper van de beruchte juli 1995 Servische offensief tegen die stad.
Op kerstochtend, 7 januari 1993, vielen 3.000 islamitische strijders onder leiding van 'Het Beest' Naser Oric het dorp Kravica aan en doodden 114 mensen waaronder ook kinderen, vrouwen en ouderen. Niemand wordt gespaard. Ook honden en katten werden doodgeschoten terwijl alle huizen in het dorp, 700 in getal, werden geplunderd en in brand gestoken.

Grafzerken op de orthodoxe begraafplaats werden vernield en ontheiligd, en zelfs de organen van de overledenen werden niet gespaard van plunderingen en ontheiliging. Zelfs dit was niet genoeg voor Oric en zijn moordenaars: Op 16 januari 1993 vielen ze de dorpen Cosici, Kostolomci en Kusici aan.
Op die dag werden in totaal 48 personen gedood. Oric en zijn eenheden slachtten 87 personen af met behulp van messen, hooivorken, stompe voorwerpen, door kruisiging, castratie, in brand steken en marteling.

Mirsad Sulejmanovic (moslim) "Skejo" herinnert zich dat na de aanval op het dorp Kravica, de soldaten van Naser vijf of zes Serviërs in het dorp Kajici gevangen namen en ze hun keel doorsneden. Naser Oric over de moord op de rechter van Srebrenica, Slobodan Ilic: "Ik klom op zijn borst. Hij had een baard en was harig als een dier. Hij keek me aan zonder een woord te zeggen. Ik pakte de bajonet en stak het meteen in een oog en dan draaide ik het heen en weer. Hij maakte geen enkel geluid.
Daarna stak ik het mes in het andere oog … ik kon het niet geloven dat hij niet reageerde.
Eerlijk gezegd werd ik toen voor de eerste keer bang; dus sneed zijn keel direct door."

In zijn boek "Srebrenica was a "Planned Chaos" beschrijft Ibran Mustafic:

""When we took that group captured in Zalazje from [Srebrenica] prison to take them back toward Zalazje, and when the slaying begun, Slobodan Ilic came into my hands. I climbed on his chest. He was bearded and hairy like an animal. He looked at me without saying a word. I took out the bayonet and jabbed it straight into one eye, and then turned it back and forth. He didn't let the single sound out. Then I hit him with the knife in the other eye… I couldn't believe he's not reacting. Frankly, that's when I got scared for the first time, so I cut his throat right after that", Oric described his 'feat' to Mustafic word-for-word during one evening Mustafic visited him.

Oric's admission is followed by the testimony of Mustafic's uncle Ibrahim, who witnessed the same slaughter.

"Naser came over and told me to get ready at once and go with the flag in front of Srebrenica prison. I dressed up and went over. When I came in front of the prison, they took out all those captured in Zalazje and ordered me to drive them towards Zalazje. When we reached the depot, they ordered me to stop and park the truck. I moved to a safe distance. But, when I saw their savagery and when the slaying begun, I felt all the blood drain from my head. When Zulfo (Tursunovic) ripped the knife down the chest of the nurse Rada, while asking her where is her radio-station, I couldn't watch any longer. I came back to Srebrenica on foot from the depot, and they drove the truck over afterwards, which I took from Srebrenica to go home to Potocare. The inside was all bloodied up", Mustafic cites the testimony of his uncle.

The above mentioned medical nurse Rada Milanovic stayed in Srebrenica even after her family moved away. Srebrenica territorial defense headquarters assigned her to medical field group and to a local hospital.
"The Whole Bridge was Floating in Serbian Blood"

Mustafic also recounted other crimes against the Serbs from the town of Srebrenica which were more or less well known. He mentioned that, after the assault against the village Jezestica "Kemo from Pale [near Sarajevo] was carrying a severed head around with him, scaring people".

The murder of the Stjepanovic family is also described. Stjepanovic family members were taken out of their apartment in the Srebrenica Battalion Street by Oric's butchers in July 1992, and taken to nearby Potocare.

"Andjelija Stjepanovic (74) and her son Mihajlo (50) were among those brutally slain then. One Bosnian Muslim from Potocari described afterwards how the whole bridge where these poor people were slaughtered was literally swimming in blood. The killer of Stjepanovic family is Kemo Mehmedovic from Pale, Naser's loyal follower in atrocities. The executioner today lives in Austria, and there are tons of similar examples from Srebrenica. It is a shame that not one of these monsters in the human form have faced responsibility for their crimes, and their main organizer and the one who ordered them to kill, Naser Oric, is today parading in freedom," commented one of a handful of Bosnian Serb civilians who survived the hell of Srebrenica imprisonment."[1]

WIST U DAT?
Volgens de Internationale Commissie voor Vermiste Personen, een totaal van 2.070 mensen zijn aangewezen als Srebrenica slachtoffers.
De lijken die men heeft gevonden zijn lijken van beide kanten (van Serviers ook: tot 300) die tijdens de strijd zijn gesneuveld maar een deel van die mensen stierf een natuurlijke dood voor en na de val van Srebrenica en een deel van moslimoorlogsmisdadigers werd geexecuteerd ( 442 in aantal en niet 8000!).

Moordenaars van de Servische kinderen, vrouwen, oude mensen zijn nooit slachtoffers!!!! Servische soldaten, de meesten afkomstig uit de streek zelf, hadden bij hun inval in juli lijsten bij zich met honderden namen van moslims die van oorlogsmisdaden werden verdacht. Arrestaties van moslimmannen hadden in elk geval voor een deel een selectief karakter.

'De Serviërs kenden de mannen', volgens een Nederlandse chauffeur. 'Ze hadden hele lijsten bij zich en foto's. Ze werden er zo uitgepikt. Nu wordt het verteld alsof de inval zonder enige reden is gedaan en alleen maar om onschuldige burgers te vermoorden.
Op het monument in Potocari (Srebrenica) zie je de namen van meer dan 8.000 moslimmannen.
De lijst omvat niet alleen mannen uit Srebrenica maar uit zeven of acht andere dorpen en gemeenschappen in de regio.
De lijsten van de van juli 1995 bevat ook een groot aantal personen (914) ingeschreven in de stemlijsten in de gemeente van Srebrenica voor de volgende verkiezingen in 1996. De stemlijsten zelf werden goedgekeurd en gecontroleerd door de Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa.
3.000 soldaten die overleefden (nu slachtoffers) werd ook bevestigd door de islamitische Gen Enver Hadzihasanovic, die getuigde in Den Haag.

Volgens (moslim Bosnische) Nesib Buric, een voormalig lid van de 28e Divisie verdediging van Srebrenica: "Niemand kan ontkennen dat er in de gemeente Srebrenica 2000 strijders begraven liggen."
Nicholas Burns van het State Department verklaarde dat 800 Srebrenica-gevangenen in kampen in Servië waren vastgehouden en dat de VS er 214 als vluchteling asiel zou geven.
Er zijn vele mensen die in het buitenland wonen en, zoals door verschillende andere organisaties vastgesteld, als vermist zijn opgegeven.
Er zijn andere massagraven ontdekt met de lichamen van mensen die zijn omgekomen bij incidenten die niets met Srebrenica te maken hadden.

Waar zijn dan nog de duizenden ontbrekende moslimse soldaten na 15 jaar?

WIST U DAT?
Waarom is forensisch bewijsmateriaal gebonden aan "Bloedbad van Srebrenica" beschuldigingen? BEWAARD GEHEIM?!
Dr Ljubisa Simic, patholoog en forensisch deskundige, die de volledige toegang had tot forensisch bewijsmateriaal bij de Haagse Openbaar Ministerie met betrekking tot de vermeende "massamoord in Srebrenica", vond de wetenschappelijke bewijzen van de Srebrenica een hoax: het totale aantal slachtoffers, het aantal slachtoffers van de uitgevoerde, het tijdstip van overlijden en de oorzaken van de dood vertellen een verhaal dat volledig anders is dan de officiële mythe.[2]
Het wordt hoog tijd dat vermoedelijke massagraven door een onpartijdige instantie worden onderzocht.

WIST U DAT?
Er is bewijs dat het Bosnische leiderschap onder president Alija Izetbegovic, wilde dat Srebrenica
in Servische handen zou vallen om tot een politieke overwinning te komen.
Zeker, de beschuldigingen van bloedbaden en genocide na de val van Srebrenica hebben enorm geholpen in hun zaak. Het werd ook bevestigd door niemand minder dan Hakija Meholjic (Bosnisch moslim), hoofd van de politie in Srebrenica:"Onze delegatie was samengesteld
uit negen mensen, al de anderen van de delegatie leven en kunnen dit bevestigen."
Dus, Miholjic staat niet alleen met dit verhaal. Volgens (Bosnische moslim) Nesib Buric, een voormalig lid van de 28e Divisie verdediging van Srebrenica, werden ze overgelaten om te worden afgeslacht:
"U kunt schrijven dat ik de verklaring van Hakija Meholjic dat we verraden zijn absoluut steun", zegt Nesin Buric..

Lafaard en en monster Naser Oric was vertrokken uit het Srebrenica gebied voordat de Servische soldaten de stad bezetten.
Waarom ontbrak ook de top 18 leiders van de Bosnische eenheid?
Op 22 juni 1998 verklaarde Hakija Meholjic:

[video][/video]

http://www.srebrenica-report.com/
http://www.weplug.com/group_article192.html
http://www.amsterdampost.nl/442-executed-victims.html

Bron:
http://www.amsterdampost.nl/de-mythe-va ... rebrenica/
Neut
Super QFF-er
Super QFF-er

zo 29 mei 2011, 21:50

Komt overeen met de rechter waar Misha Kat het overhad die op deze zaak gezet zou zijn.
baphomet
Administrator
Administrator

wo 01 jun 2011, 04:44

Mladic aangekomen in de gevangenis Scheveningen

AMSTERDAM - De van oorlogsmisdaden verdachte Bosnisch-Servische oud-generaal Ratko Mladic zit in de gevangenis in Nederland. Hij kwam dinsdagavond aan in de gevangenis van Scheveningen.

Afbeelding

Dat heeft het Joegoslavië Tribunaal in Den Haag bekendgemaakt. Hij werd eerder van Rotterdam The Hague Airport naar de gevangenis gebracht.

Mladic is inmiddels officieel overgedragen aan het Joegoslavië-Tribunaal, waar de 69-jarige zal terechtstaan wegens volkerenmoord, misdaden tegen de menselijkheid en oorlogsmisdaden.

Even na negen uur vertrokken er van de luchthaven twee politiehelikopters en vier zwarte auto's. Waar Mladic mee is vervoerd, is onduidelijk.

Wel kwamen alle voertuigen bijna gelijktijdig aan bij de gevangenis even voor half tien. Eerst landde een heli op een binnenplaats van de gevangenis en even later verdwenen twee auto’s via een poort de gevangenis in.

Het Joegoslavië-Tribunaal meldde daarop dat Mladic in detentie zat en was overgedragen aan het tribunaal.

Vliegtuig

Mladic werd dinsdag in de namiddag op het vliegtuig gezet naar Nederland vanaf het vliegveld van Belgrado.

Toen het vliegtuig landde op het vliegveld van Rotterddam was het niet mogelijk een glimp op te vangen van Mladic. De luikjes voor de ramen van het vliegtuig waren dicht. Direct na landen werd het toestel een hangar ingetrokken.

Journalisten

Voor de poort van de gevangenis zijn even na acht uur zeker honderd journalisten en evenzoveel belangstellenden bij elkaar.

Onder de journalisten zijn veel fotografen en cameramensen. Ook zijn er satellietwagens. Voor de gevangenis heeft de politie met dranghekken een persvak ingericht.

Belangstellenden

Inmiddels verzamelen zich bij de gevangenis ook belangstellenden, gewapend met een fotocamera. Sommigen op paarden - er loopt een paardenpad in de buurt van de gevangenis - en ouders met kinderen.

Vooralsnog is er geen grootschalige extra beveiliging te zien in de omgeving van de gevangenis. Wel zijn er ongeveer vijftien politieagenten aanwezig.

Sympathisanten

Ook staan er sympathisanten van Mladic. Zij maken met een fotoafdruk van Mladic op een t-shirt duidelijk dat zij hem steunen. Een groepje van ongeveer tien Bosniërs staat er ook. Zij zeggen ''erbij te willen zijn als hij wordt overgedragen''.

Ook bij het Joegoslavië-Tribunaal in Den Haag aan het Churchillplein zijn media vertegenwoordigd. Zendwagens, cameraploegen en verslaggevers verzamelden zich dinsdagmiddag al bij het tribunaal, waar Mladic berecht zal worden.
Bron: http://www.nu.nl/binnenland/2529392/mla ... ingen.html
1119 AD
baphomet
Administrator
Administrator

za 04 jun 2011, 17:41

'Karremans slechte keus voor Srebrenica'

DEN HAAG - Thom Karremans was als Dutchbat-commandant in Srebrenica niet op zijn plaats.

Dat zegt althans de landmachtgeneraal van destijds, Hans Couzy, zaterdag in het AD. Karremans lag destijds in scheiding en had zijn energie eigenlijk daarvoor nodig, aldus Couzy.

Afbeelding

''Ik hoorde het pas achteraf. Had ik het eerder geweten, dan had ik hem nooit gestuurd. Een scheiding vreet veel energie en die had hij toen wel ergens anders voor nodig.'', aldus Couzy.

Over Ratko Mladic zegt hij: ''Ik geloof niet dat hij tevoren bedacht had die moslimmannen te doden. Toen hij duizenden gevangen had genomen, wist hij niet wat hij met ze aan moest. 'Dan maar dood, dan ben ik ervan af', moet hij hebben gedacht.''

Geen blaam

Couzy vindt nog steeds dat Dutchbat geen blaam treft. ''Het moest wel misgaan met zo weinig middelen in zo'n gebied. Maar ja, de politiek besliste anders. En dus gingen we.'' Hij schrok vreselijk van de Nederlandse militairen, zoals ze terugkwamen uit Srebrenica: ''Van die stoere, brede kerels, helemaal gebroken. als ik ze aan keek, zag ik de dood nog in hun ogen.''

Bron: http://www.nu.nl/binnenland/2531874/kar ... enica.html
1119 AD
combi
Administrator
Administrator

vr 11 nov 2011, 04:17

vr 11 nov 2011 - ned 2 - 9.10 uur of op de site van holland doc

Thom Karremans was commandant van de Nederlandse VN-eenheid in Srebrenica, 1995. Afschrikking door aanwezigheid, luidde de opdracht. Maar de Serven onder leiding van generaal Ratko Mladic lieten zich niet afschrikken en liepen de moslimenclave onder de voet.
http://www.hollanddoc.nl/kijk-luister/d ... m:11301425

15.000 Bosniërs deden te voet een vluchtpoging en probeerden door de bergen Tuzla te bereiken. Onderweg werden zo'n achtduizend van hen vermoord.

De vluchtelingen die achterbleven, zochten hun toevlucht op en rond de compound van de VN-blauwhelmen. Ze werden door de Serven in bussen afgevoerd. Daarbij werden de mannen gescheiden. Velen van hen werden, ook in de directe nabijheid van de compound, vermoord.

In deze uitzending van Profiel is gekozen voor een bijzondere vorm. Karremans wordt in de montagekamer geconfronteerd met zichzelf. Hij vertelt onder meer over de doodsangst die hij voelde tijdens zijn ontmoetingen met Mladic. En hij reageert op uitspraken van oud-collega's en critici die vraagtekens zetten bij zijn functioneren.

Profiel van de Week over Karremans

Profiel van de Week belicht elke week een Nederlander die in de actualiteit is. Ook Thom Karremans is aan bod gekomen. Bekijk zijn Profiel hier.
Thom Karremans wil niet dat zijn Profiel wordt uitgezonden

Oud Dutchbat-commandant Thom Karremans heeft via zijn raadsman, GJ Knoops, laten weten niet te willen dat dit Profiel over hem wordt uitgezonden. Karremans vindt dat de uitzending in ‘geen opzicht voldoet aan het geschetste verwachtingspatroon’ en dat de documentaire voor hem beschadigend is.

De KRO heeft laten weten niet op de eis van de oud Dutchbat-commandant in te gaan.
Toxopeus
Administrator
Administrator

vr 11 nov 2011, 04:25

Tnx combi, wou hem al posten in het Karremans topic ;)
In de erfenis der eeuwen ligt veel wijsheid opgetast. Ook hier geldt: dwaas is hij die zijn eigen geschiedenis versmaadt.
combi
Administrator
Administrator

vr 11 nov 2011, 04:34

[quote=""Toxopeus" post=46365"]Tnx combi, wou hem al posten in het Karremans topic ;)[/quote]

Daar kan die toch ook nog in gepost worden ? als deze post je over een paar maanden in het archief verdwijnt kan je altijd nog via het karremanstopic de link naar de docu op de website vinden.
Toxopeus
Administrator
Administrator

zo 27 mei 2012, 04:51

Wie 'begon' de oorlog in Joegoslavië?/De mythe van de schuld van Servië

ABE DE VRIES ? 26/09/95, 00:00

De auteur studeert geschiedenis in Groningen. Deze maand verschijnt van hem en René Grémaux in het tijdschrift Groniek een artikel over de Bosnische geschiedenis: 'Het omstreden verleden van een verloren land: historiografie en nationaal bewustzijn in Bosnië-Herzegovina'..

Wie onvoorwaardelijk in de mythe gelooft, bevindt zich nu in het gezelschap van drie hoofdrolspelers van de Joegoslavische crisis, de Sloveen Kucan, de Kroaat Tudjman en de moslim Izetbegovic..

Veel Angelsaksische literatuur over de ondergang van Joegoslavië kan dan ongelezen aan de kant worden geschoven. Liever volge men al die onvermoeibare Duitse politici, publicisten en wetenschappers, die vier jaar na dato nog bezig zijn de vroegtijdige Duitse erkenning van Slovenië en Kroatië te rechtvaardigen. De verantwoordelijke ex-minister van buitenlandse zaken, Genscher, is het meest recente voorbeeld (Der Spiegel van 11 september jl.)..

In grote lijnen komt de mythe hier op neer: het agressieve nationalisme op de Balkan van de jaren tachtig was een Servische uitvinding. Dit nationalisme leidde in achtereenvolgens Kosovo, Slovenië, Kroatië en Bosnië tot reacties, dat wil zeggen tot defensieve, in principe meer aanvaardbare nationalismen..

Maar, zoals de Amerikaanse antropoloog Robert Hayden heeft opgemerkt, “de opkomst van het chauvinistische nationalisme in Joegoslavië in de jaren tachtig is nog niet serieus bestudeerd”. Wie vasthoudt aan de stelling dat alle problemen begonnen met het beruchte Memorandum (1986) van de Servische Academie van wetenschappen en kunsten - een niet-officieel, intern discussiestuk - brengt zichzelf in een onhoudbare positie. Met evenveel recht mogen we zeggen dat de ellende is 'begonnen' met de val van de Muur (1989), waardoor het internationale beleid ten opzichte van Joegoslavië radicaal veranderde. Of met het nationalistische Albanese oproer in Kosovo (1981), de dood van Tito (1980), de confederalistische grondwet van 1974 of de 'Kroatische lente' van 1971..

Zodra aan geschiedkundige ontwikkelingen een vast beginpunt wordt toegeschreven, kan men er vergif op innemen dat er geen geschiedwetenschap, maar journalistiek of propaganda wordt bedreven..

Er zijn altijd hinderlijke feiten die buiten een gegeven definitie en tijdvak vallen en die daarom moeten worden verdonkeremaand. Hayden noemt dit passend “de angstwekkende asymmetrie van de analyse”. Een beter verklaringsmodel ontstaat als we uitgaan van een interactie tussen meerdere, reeds bestaande en zich onder invloed van diverse factoren ontwikkelende nationalismen..

Ten tijde van het uitgelekte Servische memorandum, nog voor de opkomst van Milosevic, waren Sloveense intellectuelen bezig een Sloveens 'nationaal programma' te ontwikkelen, vol met vooroordelen tegen Joegoslaven uit andere republieken. Deze mensen werden Gastarbeiter, 'zuiderlingen', of Bosanci (Bosniërs) genoemd, een term die gebruikt werd voor iedere niet-Sloveense Joegoslaaf. De racistische ondertoon verschilt in niets van de veel vaker gewraakte Servische minachting voor Albanezen..

De politieke inhoud van het Sloveense nationale programma kwam overeen met die van het memorandum: in beide verscheen Joegoslavië als een grote fout. De rijke Slovenen hadden geen zin om zich nog langer financiële offers te getroosten voor de rest, terwijl ook de Serviërs zich afvroegen waarom zij hun eigenbelang zo onoplettend hadden verkwanseld. Het grote verschil was dat niet minder dan een derde van de Serviërs (2,5 miljoen mensen) buiten de eigen republiek leefde, terwijl de Slovenen in overgrote meerderheid veilig in Slovenië woonden. Nationalisten onder hen maakten van Milosevic een gevaar, maar voor Milosevic waren de Sloveense aanvallen op Servië een steun in de rug..

Dit, en vooral het jarenlange negeren door de communistische heersers van de Servische problemen in Kosovo, stelde Milosevic in 1987 in staat zijn 'coup' in de Servische Communistische partij uit te voeren..

Slachtoffercomplexen vol angst en wraaklust vinden we bij de meeste volkeren op de Balkan, ook al wordt meestal slechts het Servische belicht. Het idee te kort gedaan te worden door de Joegoslavische staat was ook een essentieel bestanddeel van het Albanese en het Kroatische nationalisme. Serviërs mogen dan de onderdrukking ('genocide') overdrijven die hun in Kosovo in de jaren zestig, zeventig en tachtig ten deel viel, dat neemt niet weg dat de Servische bevolking aldaar wel degelijk te lijden heeft gehad van een virulente, anti-Servische, vaak met terreur gepaard gaande stemming onder de Albanezen..

Ook hier geldt het 'Wie is er begonnen?' als een onbeantwoorde vraag. De Servische politie onder de gevreesde Rankovic? Fascistische Albanezen in de Tweede Wereldoorlog?.

Rebecca West, die een onvolprezen reisboek over het Joegoslavië van het Interbellum schreef, zag het zo: “Verlichte en hervormingsgezinde Engelsen gingen steeds naar de Balkan om vast te stellen wie nu eigenlijk wie mishandelde. Omdat ze door hun perfectionistische geloof niet in staat waren de afschrikwekkende hypothese te accepteren dat de onderdrukking over en weer plaatsvond, kwamen ze allemaal terug met een favoriet Balkanvolk, dat ze in hun harten sloten als het altijd lijdende en onschuldige, altijd het slachtoffer en nooit de dader.'.

Als het basisprobleem van Joegoslavië in de jaren tachtig geldt de verbinding tussen de economische crisis en het nationalisme. Weinig bekend is dat de opkomst van Milosevic door westerse financiële instellingen werd begroet. Eerder dan als een nationalist beschouwde men hem als een daadkrachtig hervormer, die goed van pas kon komen bij de sanering van de Joegoslavische economie. Maar het gedecentraliseerde politieke systeem (de verdeling van het land in republieken, die zich steeds meer als staten gedroegen) verhinderde in 1987 een snelle doorvoering van de IMF-aanbevelingen, waarvan de voornaamste was de versterking van de macht van de federale regering..

Met dat advies konden de Serviërs goed leven, maar de Sloveense leiders, die een nog confederaler Joegoslavië wensten, wierpen barrières op. Zowel de economische als de democratische hervormingen die zij voorstonden, garandeerden dat de republikeinse elites zich zouden handhaven als de bemiddelaars tussen het volk en de federale overheid..

Eind jaren tachtig had die overheid zo goed als niets meer te vertellen. In Servië, maar óók in Slovenië gaven het nationalisme en de opportunistische retoriek van het nationale belang in toenemende mate vorm aan het publieke debat..

De speech van Milosevic op het Merelveld (Kosovo) is beroemd. Minder bekend is de haatcampagne in Slovenië tegen het Joegoslavische Nationale leger - het laatste bastion van de eenheid -, die een vol jaar eerder begon. Susan Woodward, vorig jaar adviseur van VN-afgezant Akashi, vat een en ander kernachtig samen: “Zonder een algemeen geaccepteerde autoriteit en procedures om conflicten op te lossen, kunnen leiders in republieken die deel uitmaken van een desintegrerende staat, denken dat ze zich moeten verdedigen tegen bedreigingen van buitenaf, terwijl anderen hen van agressie kunnen beschuldigen, zodat er een proces in beweging wordt gezet van competitieve, defensieve reacties zonder eind.” (Balkan Tragedy, Washington 1995)..

De Joegoslavische crisis werd pas een tragedie toen het internationale forum in 1991 en 1992 besloot de Joegoslavische staat te ontmantelen. Misha Glenny was niet de enige die grote problemen voorzag, met name voor Bosnië, bij een al te snelle erkenning van Slovenië en Kroatië..

Nu zijn we al zover dat nationalisten als Kucan en Tudjman hun handen in onschuld mogen wassen; het Europese parlement, met Arie M. Oostlander voorop, staat te popelen om Slovenië en Kroatië als lid te begroeten..

O ja, in de genoemde apologie van Genscher in Der Spiegel komt het woord 'Bosnië' niet één keer voor. Voorspelbaar. Het is 'allemaal' de schuld van de Serviërs...

http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/ ... rvie.dhtml
Plaats reactie

Terug naar “Politiek / Oorlog”