psychiatrie undercover....

Alles over gezondheid, voeding, lichaamsbeweging het menselijke lichaam en nog veel meer. Wil je gezond leven dan staat hier veel handige informatie.
138/318
Junior QFF-er
Junior QFF-er

ma 29 nov 2010, 11:14

[quote name="dingo"]vroeger waren kinderen met adhd de helden van het dorp.

altijd bezig, nooit lui, nergens bang voor....sprongen zo van het dak af en bij een matpartij liepen ze voorop.

cultuur bepaalt wat ziek is voor een groot deel.
mensen met een (wat wij noemen) psychose zijn in afrika zieners en heiligmannen. mensen die in contact zijn met geesten en goden.

maar hier is alles....alles wat afwijkt een stoornis of een potentieel probleem.

Daarnaast wil ik nog even vermelden dat de nederland momenteel met de vinger wijst naar die mensen
wanneer je een probleem hebt is dat je eigen schuld.
J ekunt er toch immers iets aan doen?
heb je een probleem dan ga je naar de dokter, psychiater. Neem wat pillen, volg therapie en dan kom je er wel vanaf.
kortom een stoornis is een keuze.
En als de therapie niet werkt, de pillen niet helpen?
Dan ligt het aan de inzet van de persoon zelf.
Dan ben je niet gemotiveerd om beter te worden.

en dit zie ik dagelijks!!
en eerlijk gezegd merk ik dat door dit op te schrijven de emoties hoog oplopen.

dus laters
eerst koffie[/quote]

Je hebt dat niet slecht omschreven Dingo... ik zou het iets anders zeggen; alles wat maatschappelijk ongewenscht is geve men een pilleke om niet te opstandig te zijn en mee te lopen met de massa!

Ik kan minimaal 5 voorbeelden uit mijn nabije omgeving noemen die echt zombie-achtig zijn geworden door antipsychotica en ritalin. Deze mensen wordt aangepraat dat ze zonder antipsychotica in de war zijn, maw deze mensen gaan geloven dat bijv. hun natuurlijke driften abnormaal zijn. Uiteindelijk hebben zij geen keus, weigeren zij medicatie dan kampen ze met afkickverschijnselen welke door de 'maatschappij' als ongewenst worden bestempeld. Blijven ze de medicatie pakken, rest hen een leven lang lastige bijwerkingen en zombie vevlakking van hun gevoelsleven. Triest Triest Triest
138/318
Junior QFF-er
Junior QFF-er

ma 29 nov 2010, 11:30

[quote name="mysticruby"]@ Dingo..thanx!
Ik ben emt een vriendin een stichting begonnen voor mensen met Niet Aangeboren Hersenletsel en daar haal ik veel uit.Ook heb ik nog veel plezier met mijn honden en kids dus die pillen....nee niet voor mij.
Nadeel is alleeen dat mijn brain door mijn hele lijf pijnprikkels geven dat drukt de pret wel een beetje.
Maar ik laat me niet kisten!!!![/quote]

Veel sterkte Ruby. Zelf heb ik een chronische ziekte waar geen medicijn en/of ander ingrijpen voorhanden is en doe momenteel voor de 2de keer mee met een trial. Uit de betere perioden put ik enorm veel kracht. Hoop dat dit voor jou ook zo werkt :)
psi
Junior QFF-er
Junior QFF-er

ma 29 nov 2010, 11:46

[quote name="138/318"][quote name="KT88"] De grootste winst schijnt de farmaceutische industrie te halen uit antipsychotica. Dat het blijvende hersenschade en psychoses veroorzaakt wordt dan gemakshalve maar verzwegen..[/quote]

Het niet behandelen van een ernstige psychose leidt tot hersenschade. Heb je het ook zoal eens bekeken ?
Om over het humane aspect nog maar niet te spreken als je niet behandelt.
Hoe erg is het lijden als je een psychose doormaakt ......... :oops:
pilgrim
Super QFF-er
Super QFF-er

ma 29 nov 2010, 15:42

behandelen kan op meerdere wijze.
idd behandelen en de oorzaak aanpakken...niet alleen de symptomen

en dat betekend niet dat het persee nodig is om iemand vol te gooien met gif.
pilgrim
Super QFF-er
Super QFF-er

ma 29 nov 2010, 15:43

[quote name="138/318"][quote name="dingo"]vroeger waren kinderen met adhd de helden van het dorp.

altijd bezig, nooit lui, nergens bang voor....sprongen zo van het dak af en bij een matpartij liepen ze voorop.

cultuur bepaalt wat ziek is voor een groot deel.
mensen met een (wat wij noemen) psychose zijn in afrika zieners en heiligmannen. mensen die in contact zijn met geesten en goden.

maar hier is alles....alles wat afwijkt een stoornis of een potentieel probleem.

Daarnaast wil ik nog even vermelden dat de nederland momenteel met de vinger wijst naar die mensen
wanneer je een probleem hebt is dat je eigen schuld.
J ekunt er toch immers iets aan doen?
heb je een probleem dan ga je naar de dokter, psychiater. Neem wat pillen, volg therapie en dan kom je er wel vanaf.
kortom een stoornis is een keuze.
En als de therapie niet werkt, de pillen niet helpen?
Dan ligt het aan de inzet van de persoon zelf.
Dan ben je niet gemotiveerd om beter te worden.

en dit zie ik dagelijks!!
en eerlijk gezegd merk ik dat door dit op te schrijven de emoties hoog oplopen.

dus laters
eerst koffie[/quote]

Je hebt dat niet slecht omschreven Dingo... ik zou het iets anders zeggen; alles wat maatschappelijk ongewenscht is geve men een pilleke om niet te opstandig te zijn en mee te lopen met de massa!

Ik kan minimaal 5 voorbeelden uit mijn nabije omgeving noemen die echt zombie-achtig zijn geworden door antipsychotica en ritalin. Deze mensen wordt aangepraat dat ze zonder antipsychotica in de war zijn, maw deze mensen gaan geloven dat bijv. hun natuurlijke driften abnormaal zijn. Uiteindelijk hebben zij geen keus, weigeren zij medicatie dan kampen ze met afkickverschijnselen welke door de 'maatschappij' als ongewenst worden bestempeld. Blijven ze de medicatie pakken, rest hen een leven lang lastige bijwerkingen en zombie vevlakking van hun gevoelsleven. Triest Triest Triest[/quote]

psychiatrie is bedoeld om de anomalies van onze maatschappij te labelen en daarmee afzondering van die maatschappeij te rechtvaardigen.

dat bedoel je denk ik ;-)
138/318
Junior QFF-er
Junior QFF-er

za 25 dec 2010, 09:22

[quote name="dingo"]behandelen kan op meerdere wijze.
idd behandelen en de oorzaak aanpakken...niet alleen de symptomen

en dat betekend niet dat het persee nodig is om iemand vol te gooien met gif.[/quote]

Zo zou het moeten ja (zonder mijn klassiek homeopaat was ik niet meer hier hoor). Maar soms kan het niet anders?
138/318
Junior QFF-er
Junior QFF-er

zo 26 dec 2010, 10:51

[quote name="psi"][quote name="138/318"][quote name="KT88"] De grootste winst schijnt de farmaceutische industrie te halen uit antipsychotica. Dat het blijvende hersenschade en psychoses veroorzaakt wordt dan gemakshalve maar verzwegen..[/quote]

Het niet behandelen van een ernstige psychose leidt tot hersenschade. Heb je het ook zoal eens bekeken ?
Om over het humane aspect nog maar niet te spreken als je niet behandelt.
Hoe erg is het lijden als je een psychose doormaakt ......... :oops:[/quote]

Is dat zo? Nooit iets over gehoord of gelezen hoor!

Mij lijkt het eerder dat een 'psychose' een soort overlevingsmechanisme is van de mens; men leeft op de rand van het nemen van z'n leven/doordraaien en die 'psychose' kan dit net voorkomen.

M.i. is het waarschijnlijker dat antipsychotica hersenschade aanricht en niet de zgn. 'psychose'.

Bovendien zijn mij meermalen verhalen ter ore gekomen dat psychotische mensen tijdens een 'psychose' zich juist extreem goed voelen. Dit verhaal zal hoogstwaarschijnlijk niet opgaan als je extreme angsten beleeft tijdens een 'psychose'...

Maar goed, ik ben geen fucking psychiater eh :smokey: Ik spreek maar uit ervaring als 'toeschouwer'...
pilgrim
Super QFF-er
Super QFF-er

zo 26 dec 2010, 14:56

een psychose kan ernstig zijn op meerdere fronten. een psychose kun je mijn inziens behandelen door rust, regelmaat en therapie en medicatie.
die medicatie kan dan beter homeopatisch zijn danwel natuurgeneeskundig.
Probleem is dat in de psychiatrie een psychose niet behandeld moet woren maar weggedrukt en dan het liefst snel want langdurige zorg kost meer geld.
we onderdrukken de psychose wat duidelijk blijkt als iemand stopt met nemen van zijn pillen.....de psychose floreert direct.

kortom een psychose heeft menselijkheid nodig, een veillige omgeving en medicatie. Dat in combi met tijd werkt mijn inziens het best.
Dat in plaats van iemand afhankelijk maken van chemische middelen waarvan niemand exact begrijpt wat ze doen en waarom.

Een pychose kan zeer heftig zijn, de mensen kunnen eronder lijden. Een van mijn beste vrienden heeft hier met regelmaat last van maar gebruikt zyprexa en het lukt wel aardig. is een beetje vlak, kan minder goed nadenken en weet dat zodra hij stopt met de zyprexa hij weer psychotisch word.

soms zegt hij dat hij wel weer even psychotisch wil zijn omdat hij weer wil "voelen" dat soort opmerkingen breken mijn hart.
We weten allebei dat hij echter niet meer kan bepalen dat ie ook weer begint wanneer het te erg word.
pilgrim
Super QFF-er
Super QFF-er

zo 26 dec 2010, 14:58

ps....dat een psychose leidt tot hersenbeschadiging zou mooi passen in het in stand houden van de farmaceutische industrie.

kortom ik vraag me af of dat bewezen is
Har-o-bed
QFF Gold Member
QFF Gold Member

zo 26 dec 2010, 15:58

Wat niet schijnt te kloppen aan het hele schizofrenie/psychose verhaal is de dopamine theorie.

De oorzaak van schizofreniesymptonen ligt hoofdzakelijk in adrenochroom, een stof die bij schizofrenen gevormd wordt door te veel stress. Maar ook bloedsuikerschommelingen.

Dit boek gaat daarover.

Afbeelding
pilgrim
Super QFF-er
Super QFF-er

zo 26 dec 2010, 16:26

van schizofrenie heb ik veelvuldig vernomen idd dat dat werkelijk hersenbeschadigingen veroorzaakt. In ieder geval schijnt schizo met de scan aan te tonen te zijn.

waarbij ik dan weer wel de "kip of ei" theorie in het hoofd krijg,

voor schizofrenie is ook met name rust een belangrijke factor in zo goed mogelijk blijven functioneren.
Daarom werkt het opsluiten van schizofrenie patienten tussen allerlei andere ziektebeelden niet goed.

als verpleegkundige ervaar je al ( ervan uitgaande dat dat een in balans zijnde gezond mens is) veel prikkels.
Er zijn niet veel zieker aandoende omgevingen dan de psychiatrie zelf.

persoonlijk denk ik dat bij schizofrenie ook meer mogelijkheden zijn op natuurkundig gebied.
Ik denk nl dat schizofrenie "an sich" niet bestaat. Meer een verzamelnaam voor een diversiteit aan symptomen waar natuurgeneeskunde meer oog voor heeft.
combi
Administrator
Administrator

za 12 mei 2012, 00:34

'Nieuw handboek psychiatrie is onverantwoord'
Door: Irene de Pous

09/05/12, 10:31
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Wet ... oord.dhtml

Het hoofdstuk over persoonlijkheidsstoornissen in het nieuwe handboek voor psychiatrie is onverantwoord. Dat zegt psycholoog Roel Verheul, die zich na vier jaar terugtrekt uit de werkgroep die het hoofdstuk voorbereidde. Na eerdere ophef over belangenverstrengeling van de samenstellers staat de nieuwe DSM-5 daarmee nu ook inhoudelijk ter discussie.

Werkgroep heeft massieve kritiek naast zich neergelegd

De voorgestelde veranderingen om persoonlijkheidsstoornissen vast te stellen, waar nu bijvoorbeeld borderline en narcisme onder vallen, zijn te radicaal, te ingewikkeld en onvoldoende wetenschappelijk onderbouwd, vindt Verheul. Met hem stapte om die reden ook een Canadese deelnemer uit de werkgroep.

De voorzitter van de werkgroep, psychiater Andrew Skodol, betreurt het vertrek van de twee, maar is het niet eens met de kritiek. Hoewel de nieuwe criteria nog niet tot op de bodem zijn getest, zijn ze volgens hem een grote verbetering ten opzichte van de huidige criteria.

Grote invloed
Het nieuwe handboek, dat wordt samengesteld en uitgegeven door de American Psychiatric Association en in 2013 zal verschijnen, heeft grote invloed op de Nederlandse geestelijke gezondheidszorg. Verzekeraars vergoeden alleen een behandelingen die gebaseerd zijn op een diagnose uit de DSM.

De nieuwe versie lag eerder onder vuur omdat tweederde van de samenstellers banden bleek te hebben met de farmaceutische industrie. Ook vreesden critici door de toename van het aantal stoornissen voor medicalisering van normaal gedrag.

Het nieuwe systeem is zo complex dat de kans toeneemt dat bij iemand onterecht een stoornis wordt vastgesteld of een stoornis juist over het hoofd wordt gezien, zegt Verheul, bestuursvoorzitter van het Landelijk Centrum voor Persoonlijkheidsstoornissen en bijzonder hoogleraar Persoonlijkheidsstoornissen aan de Universiteit van Amsterdam. 'Het moest juist eenvoudiger worden.'

Betrouwbaarheid
Ook heeft Verheul kritiek op de betrouwbaarheid van het nieuwe systeem. 'Alle persoonlijkheidsstoornissen krijgen nieuwe criteria, maar die zijn uit de lucht gegrepen', zegt hij. 'Uit een veldproef blijkt de betrouwbaarheid onvoldoende en toch blijven ze gehandhaafd.' Door de zucht naar vernieuwing heeft de werkgroep volgens hem de 'tamelijk massieve' kritiek van wetenschappers naast zich neergelegd.

Onverstandig, vindt hij, omdat elke verandering grote verschuivingen kan veroorzaken in het aantal mensen bij wie een diagnose wordt gesteld. 'Bij een revisie moet je daarom altijd terughoudend zijn. Nu al heeft 10 tot 15 procent van de mensen een persoonlijkheidsstoornis. Tegelijkertijd moeten we bezuinigen in de zorg omdat de kosten te veel stijgen.'

De werkgroep zou behoudender moeten zijn, vindt Verheul. 'De DSM-4 heeft veel goeds gebracht: persoonlijkheidsstoornissen hebben nu de aandacht van wetenschappers en de samenleving. We hebben dus ook veel te verliezen.'

Maar volgens Andrew Skodol is alles bij het huidige laten hetzelfde als verliezen. 'Het veld is veranderd, de kritiek op de huidige DSM is groot. We moeten wel veranderen en de nieuwe voorstellen bieden veel potentieel voor verder wetenschappelijk onderzoek.'
Toxopeus
Administrator
Administrator

vr 15 jun 2012, 04:26

'Angstcultuur bij ggz-kliniek'

AMSTERDAM - Op de gesloten afdeling Intensieve Zorg van ggz-kliniek Lentis in Zuidlaren heerst al jaren een cultuur van angst en intimidatie.

Patiënten zouden niet of nauwelijks behandeld worden. Dat meldt het televisieprogramma De Vijfde Dag donderdag op basis van onderzoek.
Vooral psychiater en hoofdbehandelaar Peter Lambers was volgens betrokkenen verantwoordelijk voor de angstcultuur. De kliniek heeft hem vorig jaar van al zijn taken ontheven en hij werkt nu bij een andere ggz-instelling.

"Deze man moet gestopt worden met het verder beschadigen van patiënten die al ernstig beschadigd zijn", zegt klokkenluidster Hester van der Wal, die als psycholoog op de afdeling werkte en daar in aanvaring kwam met Lambers.

Gedrogeerd

Op de afdeling zouden patiënten zijn vernederd en onnodig opgesloten, geïsoleerd of gedrogeerd. Ook zouden familieleden zijn buitengesloten. "Hij sluit mensen alleen maar op en bedreigt ze", zegt een ex-patiënte over Lambers.

"Het is op die afdeling horror", zegt een moeder van een andere patiënt. "Mensen worden volgepompt met medicatie. En als ze vervelend zijn worden ze gelijk gesepareerd."

Onderzoek

Lentis heeft een extern onderzoek ingesteld naar de misstanden. "Het onderzoek heeft de tekortkomingen aan het licht gebracht die in uw programma naar voren komen'', zegt bestuursvoorzitter van Lentis Corstiaan Bruinsma.

Lambers is volgens het programma recentelijk gewaarschuwd door het Medisch Tuchtcollege. "Wij hebben hem, gezien zijn grote rol bij de problematiek, in juli 2011 ontheven van zijn functie als behandelcoördinator op de afdeling Cederborg en hebben hem in december 2011 volledig ontheven van al zijn taken", aldus de bestuursvoorzitter.

Door: Novum

http://www.nu.nl/binnenland/2835585/ang ... iniek.html
In de erfenis der eeuwen ligt veel wijsheid opgetast. Ook hier geldt: dwaas is hij die zijn eigen geschiedenis versmaadt.
combi
Administrator
Administrator

ma 20 aug 2012, 22:36

combi
Administrator
Administrator

do 04 okt 2012, 15:59

Bom onder belangrijk fundament van de psychologie
Door: Maarten Keulemans

04/10/12, 13u02 ? Bron: Volkskrant.nl

Een van de belangrijkste fundamenten van de psychologie ligt onder vuur. In een open e-mail aan vakgenoten roept Princetonpsycholoog en Nobelprijswinnaar Daniel Kahneman op om 'priming' ter discussie te stellen - het verschijnsel dat mensen zich anders gaan gedragen door subtiele zaken in de omgeving.

Directe aanleiding is de reeks fraudezaken in het veld, zoals die van Diederik Stapel en de Rotterdamse hoogleraar Ronald Smeesters. Ook blijkt het niet te lukken bepaalde beroemde experimenten te herhalen. Daardoor dreigt een 'treinramp' in de psychologie, aldus Kahneman in de e-mail.

meer hier: http://www.demorgen.be/dm/nl/992/Wetens ... ogie.dhtml
Plaats reactie

Terug naar “Gezondheid / Voeding”