the returning of the stone

Hier tref je alle verhalen aan uit de serie QFF into Chaos.
Plaats reactie
8Lou1
Super QFF-er
Super QFF-er

do 23 okt 2014, 19:28

een nieuw verhaal....

Afbeelding

ooit in een land lang geleden, was er een steen die zijn plaats had in de nederlanden van vrouw holle. de steen had een eigen wil en beschermde het land. nu wilde het echter dat men in het land aan de overkant van het grote water ook bescherming zocht tegen ongewilde indringers. men had alles al geprobeerd maar niets kon hun aarde beschermen, totdat er op een dag een reiziger kwam die vertelde van de steen uit de nederlanden en dat hij die tegen betaling kon brengen.

na lang overleg onder de wijzen van het volk werd besloten geld in te zamelen en de geheimzinnige reiziger te betalen voor het halen van de steen.

heden ten dage, betaald men de reiziger nog steeds en zijn de poorten naar engeland gesloten.

nu komt het dat er in de neder landen, na eeuwen weer een smidse is opgestaan die de sleutel maken kan....

de vraag is echter of er na al die eeuwen nog steeds mensen zijn die weten van het land van vrouw holle en de magie van de steen. en of men bereid is er voor te sterven....

Afbeelding
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: ThaViking, BL@DE, ninti
blackbox
Administrator
Administrator

do 23 okt 2014, 19:53

Boom van Vrouw Holle

De zwarte vlier (Sambucus nigra) is één van de heilige bomen van de toverij en hekserij en vertegenwoordigt de dertiende maand in de Keltische boomkalender. De dertiende maand was oktober, het einde van het Keltische jaar. Tegenwoordig is in de plaats van de viering van het nieuwe jaar op 1 november Halloween gekomen.

Afbeelding

Het Engelse woord voor vlier is elder. Het is afgeleid van het Angelsaksische woord aeld wat vuur betekent. De holle vliertakken werden namelijk gebruikt om vuur aan te blazen. Het Nederlandse woord vlier is afgeleid van het Nederduitse woord flieder wat betrekking heeft op het gevederde blad.

De botanische naam Sambucus duikt op in de geschriften van Plinius de oude (Romeins schrijver van Historia Naturalis) en andere oude botanici. Bij de Grieken en Romeinen is ‘sambuca’ een snaarinstrument, gemaakt van vlierhout vanwege zijn bijzondere hardheid. Dit strookt niet met het feit dat van vlierhout meestal blaasinstrumenten vervaardigd werden.

Katapulten en fluitjes werden altijd al van vlierhout gemaakt. Italiaanse boeren vervaardigen noch steeds een vlierfluitje, het zogenaamde ‘sampogna’.

Afbeelding

Mythologie en folklore

Shakespeare beweert in ‘Loves’s about Lost’ dat de apostel Judas zich aan een vlier heeft opgehangen. Mijns inziens wist de beroemde Engelse dichter niets af van de botanische eigenschappen van de vlier, want dan had hij kunnen weten, dat de takken van de vlier veel te zwak zijn, om zich daaraan op te hangen.

Er worden in een aantal Europese landen veel verhalen verteld over de toverkracht van de vlier. Men heeft het dan over de hollerboom (de boom van Vrouw Holle). In Engeland is het de hylde-moer of elder-tree-mother, die in een boom leeft om hem te bewaken. Diegene die een vlier kapt wordt door de hylde-moer achtervolgd en in het ongeluk gestort.

Godin van het licht

De beschermheilige van de vlier is in de Germaanse en Scandinavische overlevering de godin Holla of Perchta (wat in Zuid-Duitsland en Zwitserland de ‘stralende’ betekent). Als Vrouw Holle kreeg zij een plaats in de sprookjes van de gebroeders Grimm. Daarom werd de boom waar zij in woonde en die zij beschermde in het Duits ‘Holunder’ genoemd. Vrouw Holle beloont plichtsbewuste mensen. Zij is beschermster van dieren en planten en brengt als lentegodin na de lange, grijze winter met de vriendelijke, witte bloemen van de vlier het licht terug. In het sprookje van Vrouw Holle wordt nog op een ander eigenschap van de godin Holla gewezen, namelijk haar relatie met bronnen. Wanneer een mens haar wilde opzoeken moest hij/zij eerst in een bron duiken zoals de Vlijtige Marie in het sprookje. Vrouw Holle

Afbeelding

De oorsprong van dit sprookje gaat ver terug naar voorchristelijke tijden. De mensen geloofden toen dat de godin vooral rond de tijd van de winterzonnewende over de aarde trok, begeleid door sneeuw en ijs, om met de doodbrengende krachten te vechten, zodat de aarde weer haar vruchtbaarheid terug kon krijgen. Het goud waarmee het vlijtige meisje beloond wordt, is symbool voor kennis en wijsheid.

http://www.stemderbomen.nl/pages/mainpa ... -holle.htm
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: ThaViking, combi, BL@DE, Mec, ninti
8Lou1
Super QFF-er
Super QFF-er

za 25 okt 2014, 15:23

in het land van vrouw holle woonde ook een ezeltje, dat niet echt t doel van t leven snapte. alle ezeltjes waren werklui en droegen hele dagen spullen voor de bewoners van het land. maar dit ezeltje vatte t maar niet, dit kon toch niet alles zijn wat er was....

hij zag mensen dansen, koeien grazen in de wei, vogels fluiten in de bomen maar niks wat hij zelf echt kon zijn. t klopte niet, zei hij bij zichzelf en nam t besluit om op zoek te gaan naar wat hij mistte.

's ochtends vroeg, nog voor de schemering, stond t ezeltje op en besloot de weide wereld in te trekken.het ene been voor de andere zettend, kwam hij al gauw in de nabij gelegen stad, waar een kermis gaande was. dat is t wat ik mis dacht t ezeltje, en liep naar binnen. maar alles kostte geld en dat had t ezeltje niet en hij werd nog bedroefder. hoe kom ik nu aan geld, ik ben geen mens, ik krijg geen salaris, ik krijg alleen maar hooi om te eten en een dak boven mn hoofd voor als t regent.

bedroefd liep het ezeltje de stad uit, nu miste hij 2 dingen: een kermis en geld. terwijl hij zo bedroefd alles liep te overpijnzen, raakte hij ook nog eens de weg kwijt en na een tijdje kwam hij tot de ontdekking dat hij niet meer wist waar hij was. hij keek om zich heen of er iemand was die hij de weg kon vragen, maar er was niemand, behalve een grote boom aan de zijkant van de weg.

o boom, riep hij uit, jij kunt me vast ook niet vertellen waar ik heen moet om geld te verdienen zodat ik naar de kermis kan. en de boom bleef stil. o boom, riep hij nog een keer, wat moet ik nou toch doen? ik heb geen huis meer, geen geld en geen kermis en ik ben ook nog eens de weg kwijt.

de bladeren van de boom ruisten in de wind en het leek wel of ze hem gerust wilden stellen. het ezeltje werd weer een beetje rustig en besloot de nacht door te brengen onder de boom en morgen verder te zoeken.
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: blackbox, ThaViking, BL@DE
8Lou1
Super QFF-er
Super QFF-er

zo 07 dec 2014, 17:44

de volgende dag werd t ezeltje wakker en keek om zich heen. alles was bedekt met sneeuw. hij had het koud, maar wat was de wereld mooi. zo wit en vredig had hij t nog nooit ervaren en hij glimlachte. hij keek op naar de boom en zag een gezicht tussen de takken. wat is dat nou en hij keek nog een keer. ja t was echt er zat een elfje op de takken die vriendelijk naar hem glimlachte.

Afbeelding

dag elfje zei t ezeltje en vroeg zich af wat hij nog meer kon zeggen toen hij zich opeens herinnerde dat hij de weg kwijt was. elfje, vroeg hij, weet jij misschien waar wij zijn? want ik ben de weg kwijt.

het elfje moest lachen en zei tuurlijk weet ik waar we zijn, we zijn in t land van vrouw holle. en te zien aan de sneeuw vandaag heeft ze net haar bedden opgemaakt.

dat bedoel ik niet zei t ezeltje. en alweer had hij t gevoel dat hij iets miste. het ezeltje legde uit wat hij bedoelde en dat hij op zoek was naar wat hij miste in zijn leven. het elfje keek hem met scheve ogen aan en zei toen raadselachtig:

zoekt en gij zult vinden.
loopt en gij zult gaan.
les uw dorst,
voedt uw maag,
roep de 4 winden aan om uw richting te bepalen,
zoek de rode schoenen
en krijg antwoord op uw vraag.

de rode schoentjes, die ken ik zei t ezeltje, maar wat kunnen die me nu leren???? t zijn maar vage schoentjes en ze luisteren nooit ze dansen alleen maar. wie de schoen past trekke hem aan ze t elfje en weg vloog ze.

gelukkig wist t ezeltje waar hij de rode schoentjes kon vinden. alleen wist hij niet waar hij nu was. ja onder een grote boom dat was alles. wat zei t elfje ook al weer? roep de 4 winden aan. nou dat had hij nog nooit gedaan. gelukkig dat er niemand is want dan voel ik me niet zo gek terwijl ik roep dacht t ezeltje.

hij haalde diep adem en riep:
Noord
Oost
Zuid en
West
jullie weten het t best.
hoe kom ik van hier naar daar
ik luister naar de weg.

en t ezeltje ging weer zitten. na enige tijd hoorde hij een soort gebrom in de verte. wat is dat nou, hij zag niets, maar ging toch op weg richting t geluid. terwijl hij liep werd t geluid steeds duidelijker...

De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: blackbox, ThaViking
8Lou1
Super QFF-er
Super QFF-er

zo 03 jul 2016, 01:09

wat een kutgeluid was dat zeg! het gebrom overstemde alle andere geluiden. het ezeltje zocht en vond, maar was er absoluut niet gelukkig mee. wat bleek het gebrom was de voorbode van allerlei ellende.

de wereld van vrouw holle loopt gevaar, das wel duidelijk nu dacht t ezeltje. fuck geld, fuck de weg kwijt en de 4 winden. dit is vele malen erger als er geen land is, is er geen vrouw holle en dus ook geen ezeltje.

t liefst wilde t ezeltje alles aan vrouw holle gaan zeggen, maar hij wist nog steeds niet waar hij was dus dat ging niet. Na wat nadenken zette hij al zn portals open en verwelkomde zijn omgeving. God wat maken die een herrie dacht t ezeltje, maar t was nog altijd beter dan dat gebrom. toen het eindelijk stil werd begon t ezeltje te vertelllen wat hij wist. Er viel een doodse stilte iedereen was verbijsterd. een vijand, wie had dat gedacht? sommigen wisten niet eens wat dat betekende, maar al gouw werd alles duidelijk. Hun wereld moest verdedigd worden en snel ook.
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: blackbox, ThaViking, ninti
8Lou1
Super QFF-er
Super QFF-er

di 27 sep 2016, 16:22

toen de verdediging was opgezet werd t weer wat rustiger. iedereen hoopte dat de verdediging sterk genoeg zou zijn, maar niemand wist t zeker. De omheining stond stevig, de valkuilen waren gegraven en overal waren boobytraps gezet. het enigste wat nu nog nodig was waren ijzerwerkers die wapens kunnen smeden en dan konden ze aan de slag met hun gevechtstraining.

De dwergen en sneeuwwitje hadden beloofd om in plaats van diamanten deze keer ijzer te mijnen. en dat lukte aardig. het ezeltje bood aan te helpen tillen en al snel was al het ijzer bij de verschillende smidses. Vrouw holle besloot om de hulp in te roepen van hun italiaanse bondgenoten en om die reden stuurden die Vulcan samen met een heel legioen van manschappen zodat er met spoed gewerkt kon worden aan een nieuw arsenaal aan wapens.

thor stuurde manschappen om de mensen in het land van vrouw holle op te leiden en zo kwam het dat ze eindelijk aan de slag konden.

zegt t voort, zegt t voort, riep de omroeper door t land: de 1e training staat gepland voor morgenochtend bij zonsopkomst, iedereen die gezond genoeg is om zijn bed uit te komen, is welkom om te komen trainen.

Afbeelding

in een dorpje in een rustige streek in gallie kwam de boodschap ook aan en na een spoedberaad werd besloten om hun sterkste strijders en hun druide te sturen.

Afbeelding
8Lou1
Super QFF-er
Super QFF-er

za 24 jun 2017, 16:01

god wat een klote werk was dat zeg, mensen optrommelen. ik doet t niet meer. als er oorlog komt zijn de doden in t zomerland maar wat blij, wie ben ik dan nog....

nooit gedacht dat ik nog eens naar huis zou komen. ik kom niet gouw op mn woord terug...
maar goed als stenen en mensen gaan samen werken en me persoonlijk op komen zoeken, wie ben ik dan nog....

alle goden stierven in mijn armen als ijs voor de zon, maar ik ik ben er nog. geen god of godin, geen vampire of viperine, maar ook geen demon of djinn, geen huisgeest of een boom, maar de enige die overbleef is lou, Mistress of the earth. wyrd stupid title, maar blijkbaar werkt t en heb ik besloten het erbij te laten en gehoor te geven aan de call.

de call van de runen, van baphomet en van blackbox. dus zegt het maar: quo fata ferunt?
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: blackbox
8Lou1
Super QFF-er
Super QFF-er

vr 28 jul 2017, 22:23

na een welverdiende rust in t zeeuwse land, gaan we gewoon weer verder. terug in de center, terug in rotjeknor, werkstad zonder hart...

de ingang van t land van vrouw holle ligt op loopafstand en mn voorouders vonden daar hun rust...
Afbeelding

ik werk er graag, maar ook t dagelijks leven vraagt aandacht en respect. zelfs vrouw holle vind dat t tijd is om de was te doen...

maar eerst gaan we koken: een lekkere moksi alesi
Afbeelding

winti in de rug en gaan met die banaan...ow nee gaan met die unox worst...

Hail Er is!
Afbeelding
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet, blackbox
8Lou1
Super QFF-er
Super QFF-er

za 29 jul 2017, 18:37

ooit in de dagen van holland was er een bedelaar genaamd maarten. hij had niks dan de kleren aan zn lijf en de schoenen aan zn voeten. toch was hij blij en gelukkig. in ieder geval zolang t zomer was, zelfs de nazomer was nog te doen. maar op 11/11 kreeg hij altijd honger en trek in snoep.

bedelen is en was verboden en ook sigaretten waren haast niet te betalen. daar snakte hij wel naar lekker aan zo'n staafje lurken na een goede maaltijd. maar goed die dagen waren voorbij en herinneringen maken rouwe bonen zoet.

toch wist hij dat hij beter af was dan bartje, die bliefde niet eens te bidden voor bruine bonen laat staan voor een goede herinnering. zijn vriend klaas echter had t goed voor elkaar, die had een vrouw ontmoet en die wilde maar al te graag delen. maar klaas snapte het niet, hij nam t allemaal maar voor lief en vergat dat ook al heb je geen geld je toch kunt betalen. hij werd steeds inhaliger en inhaliger. tot op een dag de vrouw hem de deur aan zei en hij moest vertrekken.

klaas stond dus weer op straat, een pijp rijker maar meer ook niet. hij had geen geld, geen eten en niet meer dan de kleren aan zn lijf en de schoenen aan zn voeten. uit woede en verdriet gaf hij de pijp aan maarten in de hoop nooit meer aan de vrouw herinnerd te worden.

maarten was verschrikkelijk blij met de pijp en ging op zoek naar wilde kruiden die hij droogde in de zon zodat hij ze kon roken. de kruiden maakten hem kalm en rustig en hij kwam tot het besef dat zwerver zijn ok is, maar dat een beetje materialistische geneugten ook erg aangenaam kunnen zijn. leuk besef maar hij had er nog niet veel aan, wie wil er nou een zwerver een nieuw bestaan gunnen? die kun je op 1 hand tellen was zijn ervaring, maar toch ging hij plannen en doen. hij wist dat waar een wil is een weg is, waar die weg ook heen leidt...

8Lou1
Super QFF-er
Super QFF-er

di 14 aug 2018, 22:37

8Lou1
Super QFF-er
Super QFF-er

vr 25 okt 2019, 22:42

lol ik zit me hier een partij te loopen niet normaal meer.
de plaat blijft hangen, de plaat blijft hangen, de plaat blijft hangen.....

iemand ander liedje??? ow nee we draaien om de zon, damn!

lets bore a Dom....

We dont do victim, we grow and rule our kindom.
8Lou1
Super QFF-er
Super QFF-er

vr 25 okt 2019, 22:57

effe dekens op schudden voor vrouw holle:
We dont do victim, we grow and rule our kindom.
Plaats reactie

Terug naar “QFF into Chaos”