Als Plagen Pesten wordt....

Alles met betrekking tot sociologie, de samenleving, maatschappelijke thema's, etc. kunnen hier worden besproken.
Plaats reactie
henkfdgsdfhffgfg
Senior QFF-er
Senior QFF-er

ma 06 feb 2012, 17:34

Als Plagen Pesten wordt....

Mensen vinden het over het algemeen leuk om elkaar een beetje te kunnen plagen. De één kan er wat beter tegen dan de ander en meestal wordt de humor van een plagerijtje wel ingezien, het gaat over en weer en het is dolle pret zo onderling.

Maar wat als de dolle pret niet zo prettig meer is, wat dan?

En dan wordt er niet bedoeld als je een dag niet zo gezellig bent en het geplaag even niet kan hebben, maar als het plagen een grote impact op je dagelijks leven gaat hebben.

Het doelbewust treiteren, iemand zoveel mogelijk de grond in trappen, er niet bij mogen horen in de groep, knijpen en spugen is dat nog wel plagen?

Dan is het plagen geen plagen meer, maar is het plagen pesten geworden.

Verschil tussen plagen en pesten

Het bovenstaande stukje geeft eigenlijk het verschil tussen plagen en pesten in het kort al aan. Plagen is het over en weer met woorden elkaar een beetje opporren en veel hilariteit, plagen geeft positieve energie aan beide partijen, lachen is tenslotte gezond en er is grotendeels balans in het 'woordenspel' tussen de plagers onderling. Bij pesten is deze balans er totaal niet, de pester heeft de overhand in het 'woordenspel' en het pesten geeft de pester weliswaar energie maar kost degene die gepest wordt juist heel veel energie.

Als je gepest wordt dan ben je letterlijk het slachtoffer van de pester en niet iedereen vindt het even makkelijk om hier iets aan te veranderen en de emotionele schade kan hierdoor flink oplopen.

Maar ook voor de pester levert het niet een ultiem gewin op, het geeft energie maar waarom heeft de pester die energie nodig. Vaak om de eigen problemen niet onder ogen te hoeven zien of omdat ze sociaal niet zo sterk in hun schoenen staan. Dit wordt verbloemt door het pestgedrag, hierdoor worden ze populairder in de groep maar ook de pester loopt door het pestgedrag een emotionele schade/stoornis op en op latere leeftijd komt de pester zelf in de problemen omdat het pestgedrag dan niet meer getolereerd wordt.

Afbeelding

Pesten van kinderen

Bijna iedereen herinnert zich nog wel het kind in de klas dat het pispaaltje was dat nergens echt bijhoorde, als laatste overbleef bij het kiezen van een team bij gym, niet werd uitgenodigd voor verjaardagsfeestjes, niet mee mocht spelen in het speelkwartier en eigenlijk altijd overal buiten stond.

Waarom het ene kind wel en het andere niet gepest wordt heeft meerdere oorzaken.
Kinderen die er anders dan 'standaard' uitzien zijn vaak een gewillig object, de slimmerikkenen en de wat trager meekomende kinderen moeten het ook vaak ontgelden.

Het kind dat gepest wordt weet vaak niet hoe die met het pestgedrag om kan gaan, de ene stelt zich heel passief op en wordt volledig ondergesneeuwt. Er zijn ook kinderen die als ze gepest worden zich juist heel provocerend opstellen, zo van nou je doet maar kan mij het wat schelen, in beide gevallen delven ze het onderspit tegenover de pester.

Helaas wordt pesten nog niet altijd herkent en erkend, ouders, leerkrachten en mede klasgenoten zeggen er weinig tot niets van en hierdoor laten ze het gebeuren. De pester krijgt hierdoor het idee dat het pestgedrag normaal is en wordt geaccepteerd. Het slachtoffer vindt geen luisterend oor en krijgt het idee dat het eigen schuld dikke bult is.

Kinderen schamen zich er vaak voor om het thuis te vertellen en de scholen bieden niet altijd een juiste opvang, maar gelukkig zijn er ook uitzonderingen. Er zijn inmiddels scholen die heel proactief met pestgedrag omgaan, voor pesten geldt een zerotolerance beleid.

Door het voeren van gesprekken met pesters, de slachtoffers en er een klassikaal item van te maken proberen ze het zoveel mogelijk uit te bannen. Want pesten kan een echte levensverzieker worden, kinderen die gepest worden willen vaak niet meer naar school uit angst weer met het pestgedrag geconfronteerd te worden. Angst voor pesten kan zelfs zo groot worden dat kinderen er letterlijk lichamelijk ziek van worden en uiteindelijk mentaal aan kapot gaan.

Pesten in je kindertijd kan gevolgen hebben die nog na-ijlen als je volwassen bent, zoals gebrek aan zelfvertrouwen hebben, minder assertief zijn en het kan uitmonden in forse depressies.

Pestgedrag komt niet alleen voor bij kinderen maar ook bij volwassenen.

Afbeelding

Pesten van volwassenen

Ook volwassenen kunnen elkaar door pesten het leven flink zuur maken.
Buren die elkaar dwars zitten en voor elk wissewasje de politie laten opdraven.
Ouderen in verzorgingstehuizen die worden getreitert door het personeel, zet de rollator maar net buiten bereik van de minder valide.
In de de werkomgeving, aangezien dit een 'gedwongen' samenzijn is net als bij kinderen op school, je moet jezelf staande zien te houden tussen een groep mensen die je niet zelf uitgezocht hebt. Het achter de rug om uitgelachen worden door je collega’s, computerbestanden die ineens verdwenen zijn en telefoontjes die worden vergeten door te geven zijn een paar voorbeelden van pestgedrag op de werkvloer.

Het belangrijkste voor het slachtoffer van het pestgedrag is om het pesten niet te bagatelliseren, pesten is vernederend en er op gericht om jou onderuit te halen. Het kan leiden tot lichamelijke en emotionele klachten en door er voor weg te vluchten maak je de kans op emotionele schade alleen maar groter. Pesten is niet de schuld van het slachtoffer, je hebt er niet om gevraagd om gepest te worden.

Waarom wordt je dan gepest, dat is een hele goeie vraag en eentje die vaak door de pester ook niet beantwoord kan worden, gewoon omdat je zo’n makkelijk pestobject bent.

Het stoppen van pesten is niet makkelijk, wat je er aan kunt doen is duidelijk je grenzen aangeven en zodra daar overheen wordt gegaan dit aangeven. Ga geen oeverloze discussie aan, je wint het toch niet van de pester maar geef aan dat je het vervelend vind en elk commentaar daarop kan je afdoen met een opmerking zoals: dat kan jij wel vinden, maar dit is mijn gevoel en ik vind het vervelend dat je dit doet.

Een volwassene met een beetje gevoel in zijn donder zal hier uiteindelijk gehoor aangeven.
Dromen
Administrator
Administrator

ma 06 feb 2012, 19:23

Pesten onder volwassen komt naar het schijnt erg veel voor ja. Mag vind ik wel meer aandacht worden besteed. Triest.
combi
Administrator
Administrator

ma 06 feb 2012, 22:09

Op mijn werk kom ik een grote groep tegen die gepest zijn door hun ouders onder het mom de maatschappij is hard dus ........

Vaak is dan het hele zelfbeeld van die mensen totaal gesloopt met de nodige woede bij vrouwen meestal naar zichzelf toe, automutilatie, en bij mannen meestal naar buiten gericht, anderen pesten, mishandelen enz.

Op de school van mijn zoontje zie ik, of beter, denk ik! regelmatig te zien dat kinderen elkaar net iets verder pesten dan zou moeten kunnen. 9 van de 10 keer zijn de ouders van die kinderen geen Tokkies maar hoog opgeleiden, vaak zeer gefrustreerde en ongeduldige mensen die menen alles beter te weten en overal recht op te hebben.
henkfdgsdfhffgfg
Senior QFF-er
Senior QFF-er

ma 06 feb 2012, 23:39

Het stuk is ook grotendeels geschreven vanuit mijn eigen ervaringen, helaas werd er bij mij op de mavo heel weinig tegen pesten gedaan, er werd me verteld dat ik maar wat harder moest worden. Na bijna 4 jaar te zijn getreiterd had ik eindelijk het lef om die treiterkop een kledder voor zijn harses te geven, probleem direct opgelost en nooit meer last van hem gehad.

Op de MTS eerste 2 jaar weer hetzelfde liedje (je praat hier dan over gasten van rond de 18 jaar die een kick uit pesten moeten halen) tot ik het daar ook zo zat werd en de knop letterlijk om ging en ik mijn smoel heb open getrokken. Ik heb die pestkop ongezouten voor rotte vis uitgemaakt en dat heb ik de rest van mijn opleiding weten vol te houden. Zelfs de leraren viel het op een gegeven moment op dat ik wel erg grove taal uitsloeg voor een meisje, duhhh als enige meid tussen 20 gasten wat wil je nou van me.......

Gelukkig wordt er tegenwoordig op veel basisscholen en in het voortgezet onderwijs wel beter op pesten gelet en ik hoor steeds vaker dat het pestgedrag op een goede manier de kop wordt ingedrukt. De hardnekkige pestkop hangt uiteindelijk schorsing boven het hoofd en het werkt blijkbaar want het pesten is op die school een heel stuk minder dan voorheen.

De afgelopen periode heb ik best wel veel gesprekken met een jong meisje gehad dat ook regelmatig gepest wordt en alle ervaringen uit het verleden stonden ineens weer haarscherp op mijn netvlies. Dat meisje kan er gelukkig goed over praten, zowel thuis als op school en er wordt vanuit de school direct ingegrepen als er pestgedrag wordt opgemerkt. Pestkoppen komen op die school er niet mee weg, ook niet als ze het na schooltijd flikken, ze mogen verantwoording hiervoor komen afleggen en de consequenties als ze niet stoppen zijn niet mis.

Iedere keer als ik hoor hoe haar ouders en leerkrachten met pesten omgaan en haar daar enorm in ondersteunen dan ben ik zo blij voor die meid. Het bestaat dus wel dat volwassenen zich realiseren dat pesten van kinderen enorme impact op het leven van zo'n kind heeft en de schade zoveel mogelijk proberen te beperken.

Het pesten heeft best wel een impact op mijn leven gehad, ik heb me ook als jong volwassene heel lang laten onder schoffelen en vond het super belangrijk om maar door iedereen aardig gevonden te worden.

Nu ben ik eindelijk op het punt dat ik kan zeggen dat ik een stuk weerbaarder ben geworden en mijn bekkie steeds meer bij me heb.
Als je me hierdoor niet aardig vindt, jammer voor jou maar ik doe het toch lekker op mijn manier en dat bevalt me prima.
Dromen
Administrator
Administrator

ma 06 feb 2012, 23:58

Ik ben zelf, gelukkig, nooit gepest.

Alleen op de middelbare school een keer door een tweeling, maar die hebben we met de vriendengroep na schooltijd opgewacht en behoorlijk geintimideerd.

Volgende dag kreeg ik van de directeur te horen dat de ouders van de tweeling had gebeld, ik kreeg nog net geen straf... Een WTF-momentje.

Op de basisschool werd bij mij altijd 1 meisje heel erg gepest. Wat me opvalde was dat íedereen het wist, de gehele school. Behalve de leraren. Ik ben er van overtuigd dat bepaalde leraren bepaalde dingen niet willen zien. Althans, dat was mijn ervaring toen.
Dromen
Administrator
Administrator

ma 06 feb 2012, 23:59

Vreselijk om te horen / lezen trouwens Mirrie dat je gepest bent. Ik hoop dat je er niks aan over hebt gehouden.
Soms zie ik TV programma's en als je dan ziet wat bepaalde mensen er aan over houden... Sjeeezzzz.

En altijd gebeurd het door onzekerheid van de pestkop...
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: henkfdgsdfhffgfg
henkfdgsdfhffgfg
Senior QFF-er
Senior QFF-er

di 07 feb 2012, 02:10

Vreselijk om te horen / lezen trouwens Mirrie dat je gepest bent. Ik hoop dat je er niks aan over hebt gehouden.
Soms zie ik TV programma's en als je dan ziet wat bepaalde mensen er aan over houden... Sjeeezzzz.
Zoals ik al schreef heb ik me ook lang laten onderschoffelen en vond ik het erg belangrijk om maar aardig gevonden te worden, mijn eigen mening was wel het laatste dat ik durfde te verkondigen.

Zelfvertrouwen, weerbaarheid en eigenwaarde stonden op een heel laag pitje, een minderwaardigheidscomplex van heb ik jou daar, ik voelde me echt een onbenul en niet in deze wereld passen. Dat is in het kort hoe ik me jarenlang gevoeld heb, grotendeels als gevolg van het pesten, dus ik durf gerust te stellen dat ik er zat aan over gehouden heb. Maar ik laat me er niet klein door krijgen, mijn leven is mij te kostbaar om dit zo door te laten gaan, heeft even geduurd voor ik daar achterkwam maar nu ik het weet verander ik als een tierelier..... :lol:

De laatste tijd ben ik wel veel weerbaarder, mondiger en heb steeds meer schijt aan wat men van mij vindt. Ik ben ik, ik doe wat ik doe en hoe ik het doe, daar kan je het mee doen en vindt je dat niet leuk, jammer dan voor je want ik voel me er vele malen beter bij.

Ik trekt tegenwoordig mijn smoeltje veel sneller open en kan ongezouten mijn mening ergens over geven, zit ik fout kan ik dat zonder in paniek te raken erkennen, ben veel assertiever en ik heb veel meer plezier in mijn leven.

Het heeft heel wat jaren moeten duren voordat ik zover was als dat ik nu ben, maar laat ik het van de positieve kant bekijken. Alles wat ik heb meegemaakt inclusief het pesten heeft me gemaakt tot de persoon die ik nu ben en al zeg ik hetzelf ik kan het tegenwoordig prima met Mirrie vinden.

Al terug lezend zijn het behoorlijke lappen tekst geworden, maar ik wilde dit delen en ben klaar met mijn kop in het zand steken voor de gevolgen van pesten.
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: Dromen, FreeElectron
fr3bzy
Administrator
Administrator
Contacteer:

di 07 feb 2012, 02:34

[YES]Equality of Opportunity - [NO]Equality of Outcome
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappij / Samenleving”