Profiteurs en zuigers

Alles met betrekking tot sociologie, de samenleving, maatschappelijke thema's, etc. kunnen hier worden besproken.
Tobi
Super QFF-er
Super QFF-er

di 17 jul 2012, 21:42

Ik heb niks tegen profiteurs..
Je kunt niet profiteren zonder toestemming van degene waarvan je profiteert..
Als je profiteert van overheidsgeld (wat dus van iedereen afkomt) is het misschien iets anders, maar je zou ook kunnen zeggen dat de mensen het toestaan dat de overheid dat toestaat, degene die het niet toestaan schreeuwen meestal alleen een beetje op internet, degene die willen profiteren of willen dat andere kunnen profiteren staan meestal vooraan in protesten, al helemaal in de MSM.

De overheid zou in mijn ogen niet het recht moeten hebben om mensen te weerhouden van vredige activiteiten(offtopic) en om eigendom van mensen op te eisen om vervolgens weer aan een bepaalde groep mensen te geven.
Moraliteit ∝ Vrijheid
Real eyes realize real lies!!
Natural Law: The REAL law of attraction | The end of all evil
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: 8Lou1
hotspot
QFF Gold Member
QFF Gold Member

wo 18 jul 2012, 02:25

[quote=""Dromen" post=58387"]Ik zie en lees deze week weer dingen...

Ik ken bijv. iemand die nu voor de derde keer in 2 jaar voor lange tijd naar Thailand gaat, voor, grotendeels, plezier (u begrijpt wat ik bedoel). Nu moet iedereen lekker zelf weten wat hij/zij doet, maar deze persoon heeft wel een uitkering. Nu is daar op zichzelf ook niks mis mee, en ik wil niet over anderen gaan oorderdelen maar het geeft wel te denken. Het is een prima gozer, maar hij licht overhoop met allerlei instanties, tijd lang geen dak boven hoofd gehad, en nog tig andere dingen.

Veel mensen werken zich de tyfus om de eindjes aan elkaar te knopen en anderzijds kunnen andere mensen dus gewoon voor groot deel van het jaar, op uitkeringskosten op vakantie...
[/quote]

Ik zou zeggen, wat let je om zelf een uitkering aan te vragen en de biezen te pakken...
Maar serieus, als ik dit zo lees dan is deze kerel totaal ongeschikt voor de arbeidsmarkt, wie weet wat voor problematiek daar achter schuil gaat. Jij ziet hem "lekker op vakantie" gaan, maar wie weet is het voor diegene wel bittere noodzaak om er even tussenuit te zijn, weg van de dagelijkse sores om nieuwe krachten op te doen.
Als mensen beweren dat ze zich de tyfus werken om de eindjes aan elkaar te kunnen knopen en ondertussen afgeven op 'uitkeringstrekkers' neem ik dat meestal met een korreltje zout, vaak hebben deze mensen een goede baan waar ze trots op zijn en hoeven ze allerminst te vrezen voor een bestaansminimum. Vanwaar dan die misplaatste afgunst jegens iemand die het veel minder goed heeft? Het zou leuk zijn als je een maandje kon ruilen met zo iemand, inclusief de psychische problemen, problemen met onderdak etc. Probeer daarna nog eens de vergelijking te maken met iemand die zich zogenaamd de tyfus werkt.
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: 8Lou1, abrakadaver
Dromen
Administrator
Administrator

wo 18 jul 2012, 02:38

Hotspot, daar heb je helemaal gelijk in.

Zie, ikzelf heb het, op dit moment, niet slecht. Maar als ik om mij heen zie, en sommige verhalen op QFF hoor van anderen, dan is er iets heel fouts in deze wereld... Dát is waar het mij om gaat. Als ik hoor wat sommige QFF'ers hebben moeten doormaken (of nog steeds doormaken...), dan kan ik mij daar wel druk over maken.

Het kan best zijn dat ik over een half jaar werkloos ben, of over 5/10/40 jaar. En als ik dán ga zeuren zeggen ze allemaal van: 'ja, toen je werk had klaagde je nooit hé, toen vond je het best. Want jij had het goed, jij had een baan. Jij kon op vakantie, leuke dingen kopen en had een auto. Jij kon je maandelijkse kosten betalen. Jij had meer dan genoeg eten op de plank. Maar ik (of wij) konden dat al die tijd al niet...'.
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: FreeElectron
Vortex
Super QFF-er
Super QFF-er

do 02 aug 2012, 14:52

[quote=""hotspot" post=58391"]
Ik zou zeggen, wat let je om zelf een uitkering aan te vragen en de biezen te pakken...
[/quote]
Afbeelding
nosce te ipsum
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet, 8Lou1
baphomet
Administrator
Administrator

za 25 aug 2012, 09:37

Tja... Feit blijft dat sommige mensen tegenwoordig (vanwege de bezuinigingen etc.) slachtoffer worden / zijn van het feit dat anderen de potjes jaren lang grotendeels leeg gezogen hebben...

Een oplossing voor dit probleem? Is er niet! Ja nou wellicht in de vorm van een complet ander systeem, maar goed ook dit is iets waarover we op QFF al menigmaal in conclaaf zijn gegaan met elkaar echter is een nieuw systeem niet makkelijk te implementeren in de huidige wereld daar de mensheid grotendeels vastgeroest zit in het huidige systeem en de dogmatische gang van zaken die het voor de maatschappij met zich mee brengt...
1119 AD
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: 8Lou1
baphomet
Administrator
Administrator

do 27 mar 2014, 23:45

Bump!!
FreeElectron
Super QFF-er
Super QFF-er

do 27 mar 2014, 23:55

Onvoorwaardelijk basisinkomen misschien?
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet
Toxopeus
Administrator
Administrator

vr 28 mar 2014, 00:16

FreeElectron schreef:Onvoorwaardelijk basisinkomen misschien?
Ja, zie het laatste deel van onderstaande docu over een geslaagd experiment met een basisiinkomen in Canada:
blackbox schreef:hoe betalen we het basisinkomen?

Gratis geld voor iedereen. Klinkt te mooi om waar te zijn? Niet als het aan Rutger Bregman ligt. Maar hoe gaan we dat dan betalen?

Tegenlicht : De noodzaak van een utopie – Zo 23 feb 2014 21:05

Afbeelding

We moeten opnieuw utopisch leren denken, stelt de jonge historicus, columnist en non-fictie auteur Rutger Bregman (1988). Aan de hand van onder meer foto’s, boeken, videofragmenten en een broodrooster komt Bregman uit bij oude dromen als de radicaal kortere werkweek en het basisinkomen. Een televisie-essay in Tegenlicht als nieuwe vertelvorm: Tegenlicht Lab.

We zijn rijk, veilig en gezond maar leven toch in een tijd van onbehagen. Steeds meer mensen verlangen naar vroeger, naar een Gouden Tijdperk dat eigenlijk nooit heeft bestaan. Waar komt die nostalgie vandaan? En hoe kunnen we onze blik weer op de toekomst richten? De jonge historicus (Universiteit van Utrecht en Los Angeles) en columnist Rutger Bregman (Volkskrant, De Correspondent, The Washington Post) kijkt naar de wording van wat Paul Schnabel ook wel het ‘met-mij-gaat-het-goed-met-ons-gaat-het-slecht-gevoel’ heeft genoemd. Nederlanders zijn individueel gelukkig, maar maken zich collectief zorgen over de toekomst, hun land en de wereld.

http://dutchamazingnewsblog.wordpress.c ... 105-video/
In de erfenis der eeuwen ligt veel wijsheid opgetast. Ook hier geldt: dwaas is hij die zijn eigen geschiedenis versmaadt.
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet, blackbox, FreeElectron
8Lou1
Super QFF-er
Super QFF-er

vr 28 mar 2014, 00:35

lol, dat was leuk terug lezen zeg ;D

ondertussen is mijn mening nog steeds t zelfde, maar mijn wanhoop vele malen groter. na jaren naar mijzelf kijken, zit ik nu beter in mijn vel, maar heb grotere psychische klachten dan ooit. in ieder geval zo omschrijft de maatschappij het.

voor mijzelf is het duidelijk: zoals de maatschppij in elkaar zit en zoals ik in elkaar zit dat past niet samen. om me toch nog staande te houden proberen we hier te spelen met de regels en wetten die er zijn. hoewel ik dat ook zelf al niet meer aankan. administratie doet mijn man, gesprekken met deurwaarders, uwv, etc dat doet hij nu.

maar wat moet ik dan wegpieteren hier thuis? ik mag niet omscholen, kom niet in aanmerking voor sociale werkplaats.

heb nog wel gedacht aan vrijwilligers werk in t buurthuis bij ons, maar ook daar wordt ik letterlijk ziek van de uitzuigenergien die er hangen.

de hele maatschappij is 1 groot uitzuigmechanisme en er wordt alles aan gedaan om dat zo te houden.

ik wil best werken, maar dan wel op mijn manier. waarom moet ik om broodjes op de markt te kunnen verkopen eerst allerlei papierwerk doorwerken en vergunningen aangvragen? een kraam hier op de kleine buurtmarkt kost hier 100 euro, das toch geen doen meer.

als ik kinderopvang thuis zou willen doen, moet ik gecertificeerd zijn en half mijn huis verbouwen om aan regeltjes voldoen. maar even een kind in de armen nemen mag niet want dat zou sexuele intimidatie kunnen zijn. das toch verschrikkeliljk.

ik heb vaak genoeg op mijn lazer gekregen bij de overblijf. zit je daar in de bijlmer allemaal kindjes die extra aandacht nodig hebben. wordt ik terecht gewezen omdat ik 2 jongens uit elkaar trok die aan t vechten waren. ik had ze niet aan mogen raken. meisje dat huilt? niet een arm om dr heen slaan, t mag echt niet.

echte aandacht mag niet, ja regels stellen en straffen dat is toegestaan. maar laat je een kind een keertje uitrazen omdat ie boos is uit t niets, dan hou je geen orde. terwijl de hele school weet dat zijn vader zwaar aan de drugs is en zijn moeder ook problemen heeft.

ik geloof nooit dat je t systeem nog langszaam terug kan buigen naar iets beters. elke hoek en naad er van is zo verkankerd. bij elke beweging die je doet voed je het en bij elke beweging die je niet doet voed je het net zo hard.

en stille revolutie? ik weet t niet hoor, volgens mij is dat ook maar een zoethoudertje.
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappij / Samenleving”