De 'gave' van The Ghost Whisperer

Topics over paragnosten en dergelijke zaken tref je hier aan.
baphomet
Administrator
Administrator

vr 29 okt 2010, 03:24

Welkom RutHazel!

[hide]Als je nou in zou loggen :lol: kon je ook dit lezen... ;-)[/hide]

Desalniettemin nogmaals WELKOM!

:lol:
1119 AD
wodan
Super QFF-er
Super QFF-er

vr 29 okt 2010, 03:29

Inderdaad een mooie manier om tegen de dingen aan te kijken en ik geef je ook gelijk wat betreft het kunnen aanleren van een gave, maar nooit een meester er in kunnen zijn zonder een zeker talent (zoals je voorbeeld over muziek, maar dus ook cold reading, etc). Maar soms hoef je ook geen meester in zaken te zijn om alsnog vrij goed voor de dag te kunnen komen of om zekere 'subtiliteiten' te spotten (zoals gebruikte technieken in muziek).

En dan wat betreft het betalen om de gave te zien. Bij muziek betaal je ook geld om iemand zijn gave te zien gebruiken. Bij een goochelshow weet je ook dat het niet echt is en betaal je er ook voor om 'onverklaarbare' dingen te zien.
In zekere zin doet Derek Ogilvie dit dus ook en zijn er mensen die daar voor willen betalen. Echter maakt hij gebruik van een andere gave dan hij beweert te hebben. Goed, ook in mijn stukje tekst heb ik daarover al de vraag gesteld of dat 'oplichten' nou wel of niet slecht is, want hij dient er mensen mee. Misschien ben ik wel jaloers op het geld wat hij ermee kan verdienen :P

Bedankt voor je toevoegingen bij dit onderwerp en het 'paranormale' in het algemeen (ja, ik blijf het paranormaal noemen, omdat deze term bij de meesten associaties oproept met niet alledaagse dingen/gebeurtenissen).
Ruthazel

vr 29 okt 2010, 03:30

:D inloggen?

Maar dan moet het wel iets héél moois zijn mind . 8)

Nou vooruit ik zal eens kijken ...
pilgrim
Super QFF-er
Super QFF-er

vr 29 okt 2010, 03:35

OF....er zit een verdraaid slim team achter deze hele show en dan bedoel ik echt briljante speurneuzen) OF hij heeft deze gave.

het is allemaal te toevallig wat ie zegt.
het klopt te vaak

ik denk dat hij daadwerkelijk dingen ziet, hoort die je als paranormaal kunt beschouwen maar dat combineert met een stukje cold reading.
Maar ook dat is een gave op zich.

echter vind ik zijn afsluitingen ( zijn helpende boodschap) wat te gekunsteld en psychologen praatjes
Ruthazel

vr 29 okt 2010, 11:04

[quote=""Wodan""]En dan wat betreft het betalen om de gave te zien. Bij muziek betaal je ook geld om iemand zijn gave te zien gebruiken. Bij een goochelshow weet je ook dat het niet echt is en betaal je er ook voor om 'onverklaarbare' dingen te zien. In zekere zin doet Derek Ogilvie dit dus ook en zijn er mensen die daar voor willen betalen. Echter maakt hij gebruik van een andere gave dan hij beweert te hebben. Goed, ook in mijn stukje tekst heb ik daarover al de vraag gesteld of dat 'oplichten' nou wel of niet slecht is, want hij dient er mensen mee. Misschien ben ik wel jaloers op het geld wat hij ermee kan verdienen[/quote]

Prachtig wat je hier zegt inderdaad, muziek kost ook geld.
Ik zie het wel vaker, dat geld gekoppeld word aan paranormaal.
Verdient men ermee?
Nou dan is het niet echt.
Zo niet?
Nou dan is het wel echt.

Maakt sense hoor, maar kvind wel typisch Ned. en het zegt natuurlijk wel iets maar niet alles. :-*

[quote=""dingo""]het is allemaal te toevallig wat ie zegt. het klopt te vaak[/quote]

Zie?
Dat is nu juist het lastige ( en leuke! ) voor de wetenschap: het is niet zonder meer herhaalbaar toepasbaar en verklaarbaar.
En dat is nou precies de charme ervan: spontaan en onvoorspelbaar.
( ondanks de voorspellingen ^_^)

Mijn persoonlijke ervaring is: de "info" is gericht aan de persoon waar het om gaat en niet aan den waarnemer.
Waarmee de ( paranormale ) waarnemer zich dus open dient te stellen aan wat hij mag ontvangen , wat alleen maar kan als je je werkelijk open stelt en een zekere integriteit in acht neemt.
Wat verdomde lastig is in een studio want zeg maar "zielen" laten zich niet de wet voorschrijven en gelijk hebben ze. ;-)

Wat bedoel je met die afsluiting dingo?
Ik heb dat even niet meegekregen ....
pilgrim
Super QFF-er
Super QFF-er

vr 29 okt 2010, 14:38

zijn aflsuiting bestaat er altijd uit dat ie mensen een soort hoop meegeeft of een boodschap dat ze verder moeten met hun leven, dat ze op moeten houden met zelfbeklag.

dat soort afsluitingen
ik begrijp ze wel maar voor mij zou dat niet hoeven. dat heeft teveel weg van invulling van derek zelf.
Ruthazel

vr 29 okt 2010, 19:49

Ok ik snap wat je bedoelt.
t krijgt dan bijna iets moralistisch of zo...
pilgrim
Super QFF-er
Super QFF-er

vr 29 okt 2010, 20:26

ofzo

;-)
pilgrim
Super QFF-er
Super QFF-er

vr 29 okt 2010, 21:21

Beste lezer, ja jij daar. Voordat ik met dit stukje begon, voelde ik al sterke vibraties in de lucht. Ik zag jou al gelijk voor me en ik voelde een boodschap over de toekomst overgebracht worden. Om zeker te zijn dat ik wel de juiste persoon voor me zou hebben, heb ik ook gevraagd naar het verleden en het heden. Ik zag opeens beelden voor me van een zonnig en vrolijk moment, waarop je met je beste vriendjes aan het spelen was. Maar ook een moment van intense pijn, iets waar je best lang last van hebt gehad. Je werd niet altijd door je ouders begrepen en had vaak het gevoel dat je anders was dan andere mensen. Je had grote wensen, maar je hebt nog niet alles waar kunnen maken. Je maakte je ook zorgen over de toekomst. De boodschapper vertelde me dat je die zorgen niet hoeft te hebben. Laat die zorgen je niet terughouden bij het bereiken van jouw doelen. Je bent voorbereid op wat er komen gaat en dat zal jou verder brengen op jouw pad. Ik hoop dat je deze boodschap voor jou persoonlijk goed tot je neemt, je weet dat ik het over jou heb.

(beetje heel algemeen, had geen zin om nog meer moeite te doen :P)

dat kan ik zelfs beter 8)

maar er zijn echt wel dingen die je kunt zien in de show die je door doorzoeken en doorvragen niet weg kunt elimineren.
er zijn dingen die zijn TE TOEVALLIG.
ik blijf dus bij een gave of een geweldig team speurneuzen, googlevreters, en spionnen.

wat ik wel wil weten is:
wanneer je een kaartje koopt voor zijn show, weet de organisatie dan welke naam op welke stoel komt te zitten?.....

die wil ik wel eens weten nl
mozes
QFF Gold Member
QFF Gold Member

wo 26 jan 2011, 05:58

[quote name="BL@DE"]Ik weet niet of het pure oplichterij is.
De menselijke geest is tot meer in staat dan menigeen denkt.

Vriend van mij is daar geweest, zal eens vragen wat hij moest betalen.
Hij is ook zeer sceptisch aangelegd, maar hij geloofd het wel.

Heb hem nog gevraagd ofdat ie een lijst in moest vullen met gebeurtenissen die plaats hadden gevonden in zijn leven, maar dat hoefde niemand.

Het zou mooi zijn als ie het echt kan, dat geeft anderen toch een gemoedsrust.

:brak:[/quote]
Zo daar ben ik dan... :lol:

Mijn ervaring, tjaaaa... mmm.
ik geloof in die dingen maar ben meer dan sceptisch.

Mijn vader overleed plotseling, en daarmee bedoel ik echt, ineens weg, zonder voor ons merkbare dingen vooraf.
Nou ben ik vrij nuchter en alles is beter dan een lang ziekbed.
Afscheid nemen kan ook achteraf, zo zijn ze binnen mijn familie zowel vaders als moeders zijde, erg nuchter in die dingen.

Ondanks die nuchterheid, is er wel de nieuwsgierigheid naar het hiernamaals.
Binnen de familie zijn er dan ook enkele die aan magnetiseren en pijn bestrijding doen.
Ze zeggen ook eerlijk, sta ervoor open en je kan het gewoon leren. (kort door de bocht gezegt).

Goed, terug naar derek.
Het was mijn zus die er best naar benieuwd was, en heeft dat toen eens terloops tegen haar nieuwe vriend gezegd.
Die op zijn beurt eens een advertentie zag om je aan te melden voor de show van derrek.
Echter daar had hij nooit iets van gezegd, en een jaar later (+/-) lag er een uitnodiging op de mat.... (uhm.. mailtje).

Zus is benieuwd en ik natuurlijk ook, dus wat doe je dan.. in elk geval wij gingen.
Echt als de meest pure pesimisten.
Immers er was nooit naar een reden gevraagd, niet wie de dode was, evenmin werd er naar andere familie info gevraagd.
Iedereen wist ons vooraf al wel te vertellen dat we een formulier moesten invullen met alle nodige info voor de show.

En verdomd, we moesten inderdaad wat tekenen, niks persoonlijk, maar het ging om merchandise, dus verkoop van dvd mokken shirtjes, noem het maar op, zodat je naderhand niet wijs kon gaan doen en inkomsten gaan claimen, of tegen houden wegens privacy schending.
In mijn ogen, niks meer dan normaal... (dat gevraagd word zoiets te tekenen).

In het cafe waar de eerste samenkomst is, is koffie en worstenbrood, alles is gratis, wij hebben nooit ergens een dubbeltje voor hoeven te betalen...
Camera teams lopen er al rond en maken kleine interviews..... in de trend waar kom je vandaan en wat verwacht je.
Ik heb er extra op gelet, maar bij niemand werd meer in de diepte gevraagd, om al wat meer belangrijke info los te krijgen, die derek van pas kon komen..

Al iedereen de formulieren waar ik het eerder over had heeft ingeleverd, gaan we naar de volgende locatie.
Een schitterende locatie, echt oud en met een goede sfeer.
Toch tijdens het plaatsnemen in de stoelen waar de opnames uiteindelijk zullen beginnen, komt mijn eerste AHA opzetten als pessimist.
We mochten niet zomaar ergens gaan zitten, nee elke plaats was toegewezen. elke stoel had een nummer gekregen.
Derrek weet dus wie waar zit.
mmmmmmmmmmmmm...

Voor dat derrek komt, word er wat korte uitleg gegeven,
Het volgende word meerdere malen aangehaald, en met klem benadrukt.
Reageer niet op derrek als deze vraagt of je iets herkent in wat hij zegt.
Doe dat pas bij minimaal 3, maar liever bij 5 dingen...
Dus die 3 tot 5 dingen moeten allemaal op de persoon slaan waarvoor jij daar bent.
Achteraf moet ik zeggen dat iedereen zich daar aan hield, slechts 1 persoon herkende na twee dingen al voldoende..
Zo derrek begon, maar het wou niet echt vlotten, derrek vroeg meerdere malen aan de persoon in de zaal om geen info te geven.
Deze deed dat toch, door middel van suggesties aan derrek te geven.
Iemand van de regie brak toen die sessie af, dit omdat men van coldreading beschuldigd kon worden.

85% misschien zelfs 90% procent van wat derrek hoort/ziet en weet tijdens de show, daar ben ik van overtuigt dat het op te zoeken is via internet.
Denk aan hyves faceboek, schoolwebsites, noem het maar op.
Als er iemand die je na aan het hart ligt van je weggaat, dan is het net een mooie plaats om het van je af te tikken...

De opnames liepen gigantisch uit, echt we hebben vanaf morgens tot avonds laat in de opname ruimte gezeten.
Er zijn veel readings gedaan, en veel waarvan ik dacht, hallo dat zoek je zo op via het net...
(derrek trok zich regelmatig even terug, om zich te ontladen en weer opnieuw te laden,ik als pessimist zeg dan, ja hallo, die gaat mooi achter de schermen kijken wie ook weer waar zat...)

Terug naar waarom het zo lang duurde.
De readings duren gewoon lang, en wat mij heeft verbaast, zijn de hele kleine dingetjes die derrek eruit vist.
Echt van die hele persoonlijke kleine dingen die iedereen liever voor zichzelf houd).
En het rare, die verbluffende staaltjes zijn niet op tv getoond, te weinig spektakel? te weinig show of zo, zeg het maar...

Affijn, de opnames zijn klaar, echter word gevraagt of iedereen die een reading heeft gehad te blijven zitten, voor het na interview.
YES, de meest uitgelezen kans om met een sellect groepje te praten...
Immers die hele kleine dingetjes, hadden ze dat ooit ergens verteld of op het web via bv hyves neer gezet.
En wat bleek niemand had dat gedaan, evenmin had iemand vooraf info moeten geven voor de show.
die kleine dingetjes zijn, bv een brief die achter een foto zit in een prachtige dichte lijst.
Een voor die persoon een hele persoonlijke en belangrijke foto, waarbij hij ook achteraf bleef beweren dat niemand, maar dan ook niemand daar weet van had.

Ik heb nog steeds bedenkingen bij derrek.
Dat hij iets meer kan, geloof ik direct.
Maar het is niet wat hij zelf denkt.
Ik denk dat derrek meer empatich is, hij is in staat als je met hem in gesprek bent, alle energie tussen jou en hem te houden.
Zo ervaarde ik dat, het kan ook door de spanning of de aandacht komen die je op dat moment krijgt.
Het is immers behoorlijk imponerend als die camera's zowat tegen je hoofd botsen, en vergeet niet, er lopen er nog twee die de kabels goed leggen, en er staat er nog 1 met een microfoon te zwaaien.
Behoorlijk imposant dus. en daar tussenin bevind derrek zich.
Die zijn volle aandacht op je richt. (plus het publiek en het mega scherm waarop je fullscreen te zien bent)
Hij kijkt je recht aan, en soms zelfs verder (begrijpen jullie wat ik daarmee bedoel, soms ontmoet je mensen die dwars door je heen kijken, maar ook die gewoon in je kijken, je voelt dat.
Ik denk dat op het moment hij in je kijkt, en je accepteert dat (je kan het ook blokken), er een vebinding ontstaat tussen jou en derrek.
Echter had ik de indruk dat derrek dit zelf niet doorheeft, tenminste niet in die mate.
Iemand die empatich is, voelt een ander persoon aan als die zich bewust of onbewust open stelt, als een ander zich open stelt aan zo'n persoon dan gebeurt er iets tussen deze twee personen.
Kinderen zijn allemaal empatich, ga maar eens met je kind ergens naar toe waar de sfeer bv, niet oke is.
het zal direct vervelend, druk, en naar huis willen...
En daarmee kom ik ineens terecht bij de baby fluisteraar, 1 van zijn sterkere dingen....

Derrek is voor mij als persoon helemaal oke.
Hij is een showman, en is ook na de show een prima gast.
Hij houd van aandacht, maar is in wezen een eenling.

er zijn 2 dingen, derrek zelf, en de show.

Maar goed, dit is mijn persoonlijke mening en ervaring.
Veel van wat ik erin vertel zijn aannames, ik kan god weet, hoever er naast zitten.
BL@DE
Super QFF-er
Super QFF-er

wo 26 jan 2011, 06:46

Fijn dat je toch ff je verhaal hier post, dan hebben we wat inside informatie hoe het er aan toe gaat. :-)

Hoe dan ook, Derrek lijkt me een bijzonder iemand, een warme persoonlijkheid.
jasmin
QFF Gold Member
QFF Gold Member

wo 26 jan 2011, 17:31

@Mozes: met echte interesse je verhaal gelezen.

Ikzelf ga ervan uit dat hij wel degelijk 'iets' heeft, maar dat daarnaast een show een show moet zijn. Dat show gedeelte irriteert me lichtelijk (nadrukkelijk die bevestiging van iets willen). Verder boeit het me niet zo om van overledenen te horen te krijgen dat ze willen dat het goed met me gaat, en dat ze zelf ook OK zijn. En veel meer valt er uit zijn shows niet te halen.
chill_i
Senior QFF-er
Senior QFF-er

wo 26 jan 2011, 18:04

thanx mozes!

ik weet nooit zo goed wat ik van ogilvy moet denken. aan de ene kant kan ik niet zomaar geloven dat het allemaal "echt" is, maar weer aan de andere kant kan ik ook niet zomaar aannemen dat het niet echt is.

een tijdje terug sprak ik iemand die ik ken, en ging het ook over derrek. zij geloofde dus heilig in zijn kunnen, want hij was een x bij haar thuis geweest. hij wist dingen tot in het detail te vertellen die gewoon op geen enkele manier op te zoeken waren. in die tijd woonde zij samen met haar vriend, en hij wist bijvoorbeeld persoonlijke dingen van hen 2-en te vertellen die verder niemand wist. bijv hadden ze een "ding", toen ze samen dat huis hadden gekocht. ze trad niet in detail wat dat "ding" was (misschien omdat haar nieuwe vriend er bij zat, had er maar niet over door gevraagd), maar het ging over een uitspraak van ze, en derrek wist tot in detail dat "ding" na te doen, met de juiste houding, gebaren, intonatie en alles.
dat zou nog kunnen komen door wat jij omschrijft, die verbinding die hij maakt. maar wat ik me dan weer afvraag, hoe zit het dan met dingen die de persoon die hij spreekt zelf niet wist?
bijv, ik herinner me een aflevering, waarbij hij in gesprek was met een vrouw van wie (als ik het me goed herinner) haar vader was overleden. derrek had het toen over die vader en 3 bloemen. zij wist niet waar het over ging, en uiteindelijk heeft ze haar broer op gebeld met wie ze geen contact meer had. die broer had op zolder ofzo een plekje voor die vader met een foto en een plantje en ging kijken. toen hij ging kijken bleek dat er inderdaad 3 bloemen in het plantje zaten. zowel die broer wist dat pas toen hij het ging controleren, en die vrouw zelf wist dus niet eens van dat plantje bij die foto laat staan van het feit dat er 3 bloemen in zaten.
dan vraag ik me dus af, hoe zit dat dan? dat kan hij dan toch niet weten door een verbinding met een persoon, als de betreffende persoon daar zelf geeneens van op de hoogte is?
en zo hb ik wel vaker afleveringen gezien, dat de persoon met wie derrek in gesprek was iemand moest bellen, en dat die persoon dan kon bevestigen dat het waar was, terwijl de persoon met wie derrek in gesprek was het dus niet wist.
ik weet het niet.
mozes
QFF Gold Member
QFF Gold Member

wo 26 jan 2011, 18:58

Jasmin,
de show laat op tv niet meer zien, dat is jammer, wat hij heeft best meer interessante info dan, het gaat goed.
Er zijn ook gasten die er best van langs krijgen....

chill_i
Dat is wat ik bedoel, kleine dingetjes.
baphomet
Administrator
Administrator

do 24 jan 2013, 02:56

Hier een leuk stukje van de Mannen van de Radio over een helderziende...

[video][/video]

:bezweer:
1119 AD
Plaats reactie

Terug naar “Paragnosten”