De 'gave' van The Ghost Whisperer

Topics over paragnosten en dergelijke zaken tref je hier aan.
wodan
Super QFF-er
Super QFF-er

vr 22 okt 2010, 20:26

Donderdagavond kwam er in de shoutbox een berichtje voorbij met de vraag wat de 'gave' van Derek Ogilvie is. Voor degenen die Derek Ogilvie niet kennen; hij is een Schotse man met een eigen televisieprogramma op RTL4 genaamd The Ghost Whisperer (de spoken-fluisteraar). Hierin doet hij mensen versteld staan met zijn ongelofelijke gave om met de geesten van doden te praten, die hem van alles weten te vertellen over de persoon. Deze Derek zegt zelf ook dat hij met autistische kinderen en baby's kan communiceren op een soort hoger niveau en hij schijnt zelfs autistische kinderen aan het praten hebben gekregen met zijn gaven. Veel mensen zijn gefascineerd door mediums, helderziendheid en het paranormale. Gelukkig zijn er dan personen zoals Derek om aan die wens te voldoen.

Om even terug te komen op de oorspronkelijke vraag nu we weten wie Derek Ogilvie is: wat is de gave van Derek Ogilvie? Mijn antwoord stond een paar seconden later al in diezelfde shoutbox: oplichten.

Derek Ogilvie haalt zijn oplichtingspraktijken op meerdere manieren uit en hij verdient er bakken vol geld mee. Als je naar theatershow van hem wilt, leg je al gauw een bedrag van ongeveer 40 euro neer. En hij krijgt de gratis reclame voor zijn show via het televisieprogramma op RTL4, sterker nog, ook hier krijgt hij voor betaald.

Maar genoeg random Derek Ogilvie bashing, over naar het leukere werk ... eigenlijk kan IEDEREEN over dezelfde paranormale gaven als Derek Ogilvie beschikken. Je vijf zintuigen alleen zijn al genoeg, je zesde zintuig mag je voor andere zaken bewaren. Wie weet, als ik er zin in heb leg ik aan het eind van het artikel ook even contact met wat geesten om je iets te vertellen over je verleden, het heden en de toekomst!!!

Derek Ogilvie en veel van zijn bekende 'paranormale' ambtgenoten, zoals zijn voorgangster Char, maken (veelal) gebruik van technieken genaamd cold reading en hot reading.  Cold reading

Cold reading is een techniek waarbij je met een aantal willekeurige vragen probeert de gesprekspartner te triggeren tot praten. Een 'medium' probeert dingen te roepen die associaties oproepen bij diegene. Dit kan bijvoorbeeld een jaartal of willekeurig getal zijn, een letter, een naam, noem het maar op. Als 'medium' heb je al geanalyseerd hoe de persoon eruit ziet, hoe oud deze ongeveer is, etc. Tijdens het stellen van de vragen let je ook al op kleine reacties.. ogen die wijder worden, kleine knikjes met het hoofd.. Voorbeeld: "Ik krijg iets door, het lijkt een getal of jaartal ofzo... 89, zegt dit je iets?" Laten we voor dit voorbeeld even stellen dat we met een vrouw van rond de 45 te maken hebben .. ze hoort 89 en daarbij is al de suggestie gewekt dat het ook een jaartal zou kunnen zijn.. daarmee vergroot je dus al de mogelijkheden dat het associaties oproept. Een vrouw van 45 was in 1989 24 jaar oud, dus dan kan het bijvoorbeeld een nieuwe baan zijn, een afgeronde studie, een relatie, huwelijk, de dood van iemand, de geboorte van een kind.. een of ander ingrijpend gebeuren. Maar ze kan natuurlijk ook gewoon aan 89 als getal denken en dan blijkt haar vader 89 te zijn ofzo, haar opa was op die leeftijd overleden of ze woonde ooit op dat huisnummer. Als je beet hebt, ga je er naar doorvragen. Het is de bedoeling om zoveel mogelijk informatie uit de gesprekspartner te krijgen, waardoor jij zo veel mogelijk weet en jij het kan laten lijken dat jij die informatie van boven door krijgt, in plaats van door de gesprekspartner zelf.

Als je na een paar vragen nog niet echt een associatie hebt opgeroepen kun je het blijven herhalen: "denk nog eens goed na" of je grijpt gewoon naar je hoofd of gaat mysterieus doen en zegt: "zucht, het is nog zo vaag .. ik krijg het nog niet echt goed door ... wacht, ik zie het steeds beter. Hee, ik zie een man.. hij is al wat ouder.. hij zegt dat hij trots op je is dat je ondanks de problemen toch doorgezet hebt, begint er iets te dagen over wie dit kan zijn of over wat voor problemen hij heeft?" Dikke kans dat de gesprekspartner iets los gaat laten over de problemen of over de persoon. Als de gesprekspartner de persoon herkent als bijvoorbeeld zijnde haar/zijn vader, dan haak je er op in dat hij de gesprekspartner OOK mist, maar dat hij het nu allemaal goed heeft. Daarna ga je alsnog in op die problemen en zeg je dat die vader zich ook zorgen heeft gemaakt tijdens die problemen. Daarbij moet natuurlijk opgemerkt worden dat problemen vrij algemeen zijn en iedereen altijd wel iets van problemen heeft gehad en toch doorgezet heeft.. het is gewoon nog steeds die associatie oproepen en wachten tot je beet hebt bij je gesprekspartner .. hier kun je als 'medium' op inhaken.

Nou, goed, zo vult een persoon als Derek ogilvie dus zijn show.. aan de ene kant de individuele readings bij mensen thuis, zoals ik deze al beschreef, aan de andere kant doet Derek Ogilvie dus ook aan massa readings in de vorm van zijn theatershows.

Hoe hij zijn theatershow zal beginnen? Makkelijk, zeg dat je al de hele tijd de geest van een meisje van ergens rond de 18 rondhangt .. en dat ze graag gehoord wil worden (je kan de leeftijd en het geslacht van de persoon naar willekeur aanpassen per show). Daarbij breng je steeds meer details naar boven en vraag je mensen of ze dit misschien herkennen. Er zitten een paar honderd mensen in de zaal, dus er zal altijd wel iemand de hand opsteken en je gaat net zo lang door met vragen totdat je het juiste slachtoffer hebt. "Het meisje van 18 vertelt me over een soort pijn, ik weet niet, in de rug .. ja, ze heeft het duidelijk over de rug .. herkent iemand dit? Ze vertelt me dat iemand recent last had van de rug." Zoals je ziet is het in een zaal van een paar honderd man nog veel makkelijker om je cold reading te doen, aangezien je aan de hand van je eigen criteria een gewillig slachtoffer uitkiest. Daarmee heb je al wat details over de persoon en daarnaast vraag je natuurlijk op wat voor manier die persoon deze beschrijving herkent, maar je kan ook gewoon gokken en die mensen op die manier het verhaal in laten vullen.

Zijn mensen 'sceptisch' dan vertel je ze gewoon iets wat niemand kan weten maar wat jij doorkrijgt. Je hebt een moedervlek op een intieme plek. Dat heeft vrijwel iedereen wel op borst, kont of geslachtsdeel .. plus, als je dit bij een vrouw doet, scoor je makkelijker, omdat zij vaak elke millimeter van hun lichaam kennen en dingen als een moedervlek vaak niet mooi vinden op zulke plaatsen (wellicht geldt het ook voor veel mannen, ik maak me er niet druk om). Ja, de geesten zijn perverts want ze speuren je intieme delen af naar kenmerken waaraan jij te herkennen bent. Maar dat maakt de slachtoffers niks uit, want ze zijn al overtuigd om dit 'persoonlijke' detail.

Hot readingEen techniek waar je bijna geen kwaliteiten voor hoeft te hebben is hot reading. Bij hot reading maak je gebruik van voorkennis over een persoon. Je werkt hier eigenlijk met een team, waarbij andere mensen voor jou aan informatie komen over personen middels allerlei middelen. Een voorbeeld is een medewerker gasten te laten interviewen over waarom ze besloten hebben om hier heen te komen.. en ondertussen ook wat specifiekere vragen tussendoor te stellen zonder dat het eigenlijk al te veel opvalt. Hierdoor verzamel je al wat informatie en als 'medium' hoef je dan enkel nog wat interessante verhalen eruit te pikken en daar over te beginnen.

Het is heel goed mogelijk dat mensen als Char en Ogilvie ook gebruik maken van hot reading. Mensen maken voor de show immers vaak al praatjes met elkaar en diverse medewerkers van het team kunnen zich ook voordoen als gewone bezoekers bij een theatershow. Je komt al wat basis dingen te weten over personen en kunt dan dus aan de hand van die informatie al willekeurig vragen stellen aan een zaal mensen. Hij is geen oplichter!Als 'medium' weet je zoveel details eruit te krijgen, dat het net lijkt of je nooit een oplichter kan zijn. Mensen die niks van deze techniek afweten, zullen bij hoog en laag beweren dat het niet kan dat hij oplicht, want hij wist zoveel details te vertellen. Een leuk stukje van een iemand die een show bezocht had en die bewijzen heeft dat hij nooit een oplichter kan zijn:

DEREK OGILVIE KAN NOOIT EEN OPLICHTER ZIJN

De feiten die hij noemt, moeten allemaal kloppen. Het is zeker 25 keer voorgekomen dat andere mensen hun handen omhoog staken omdat ze dachten dat de reading voor hun was. Maar na een paar details opnoemen werd meer dan eens duidelijk dat het dan maar voor de helft klopte en uiteindelijk niet voor diegene bestemd was. Derek ging daarbij net zo lang door met zoeken tot hij diegene waarvoor de entiteit komt, gevonden heeft.

Een goed voorbeeld, was de laatste reading die Derek Ogilvie deed gisteravond. Dit ging om een jongen die Nu 17 jaar was en was overleden aan een auto-ongeluk, de jongen waar het om ging had verwondingen aan nek en knie... De informatie kwam min of meer uit de lucht vallen en er was dan ook stel wat reageerde. Omdat zij hun zoon verloren zijn. Deze bleek op 17 jarige leeftijd te zijn overleden in een ongeluk. De mensen zaten met tranen in hun ogen en waren heel blij dat zij dachten hun zoon te spreken te krijgen. Tot Derek vroeg of alle details klopte... En de moeder uiteindelijk moest toegeven dat het bijna klopte maar dat van de 4 feiten er 1 toch echt niet klopte...

Derek verontschuldigde zich, maar ging verder met zijn zoektocht. uiteindelijk belandde hij bij een vrouw, 9 jaar geleden, een jongen van destijds 8, als politie-agente had moeten helpen, tijdens een heel ernstig auto-ongeluk. De jongen was hierbij overleden en zou nu dus 17 jaar zijn geweest. Derek vroeg zich af waarom deze jongen bij haar rondhing, omdat ze verder geen bloedverwant van hem was, waarop zij antwoordde dat het enige wat zij kon bedenken, het feit was dat ze haar eigen zoon naar deze jongen vernoemd had. Haar zoon heet Youri, net als de jongen die destijds overleed.

Uiteindelijk plukte Derek na een pauze van een paar minuten om informatie binnen te krijgen, uit de lucht dat deze 17-jarige entiteit al sinds het begin van de show, heel erg geagiteerd geprobeerd had contact te zoeken, en dat Derek het gevoel had dat de jongen zijn familie niet kon vinden. De vrouw werd heel stil en kreeg tranen in haar ogen. (dat was te zien op de grote schermen die er hangen) Ze vertelde Derek dat ze een paar weken geleden bij een medium is geweest, die haar exact hetzelfde vertelde. Dit medium had haar gevraagd in contact te komen met de familie van de destijds overleden Youri. Wat de vrouw uiteindelijk ook heeft gedaan. Ze heeft de broer van de overleden Youri gevraagd mee te gaan naar het Medium, maar de broer stond er niet echt voor open.

Derek bood daarop deze vrouw een private reading aan met de broer van de overleden Youri. Dus niet voor haarzelf maar voor iemand die daar helemaal niet in de zaal was. Puur omdat Derek de overleden 17-jarige Youri wil helpen met het in contact komen met zijn familie.

Achteraf kwam hij terug bij het stel wat in het begin van de reading dacht dat het om hun zoon ging. Hij verontschuldigde zichzelf, maar legde uit dat het daarom zo belangrijk was dat alle details klopten. Omdat alleen op die manier te achterhalen valt of degene waarmee hij communiceert in het hiernamaals echt verbonden is met de persoon in de zaal.

Vooral het feit dat dit echt heel vaak gebeurde in de show, vind ik een overtuigend bewijs dat hij echt wat doorkrijgt. Hij bleef bij iedere reading doorzoeken tot ie echt degene vond die erbij hoorden. Er waren zes broers en zussen in de zaal, die hun moeder was overleden. Alle details klopten. De geest wist over 6 verschillende personen in 5 minuten heel persoonlijke details te vertellen, die alleen een moeder weet. De man had last van een van zijn testikels. En een van de vrouwen had een bed gekocht en ging met Derek in discussie over de aankoopprijs. Tot ze uiteindelijk moest toegeven dat hij gelijk had en de matrassen echt 800 euro per stuk hadden gekost.... Het was namelijk een tweepersoons boxspring met 2 matrasssen van 800 euro per stuk, maakt 1600 euro wat ze er voor betaald had. Derek kreeg het getal 800 door en zij had dus alleen aan de totaalprijs gedacht en niet aan de prijs van de matrassen per stuk...
Al na het lezen van de eerste alinea moet er een belletje gaan rinkelen. Ze zegt het potverdorie zelf: "Derek ging daarbij net zo lang door met zoeken tot hij diegene waarvoor de entiteit komt, gevonden heeft." Even terug naar mijn beschrijving van cold reading: "Er zitten een paar honderd mensen in de zaal, dus er zal altijd wel iemand de hand opsteken en je gaat net zo lang door met vragen totdat je het juiste slachtoffer hebt."

Waarmee zij probeert te bewijzen dat hij GEEN oplichter kan zijn, bewijst juist dat hij dit WEL is. Het bewijst weer de menselijke fascinatie voor het paranormale, we willen heel graag geloven dat het bestaat en vallen dus voor simpele trucs. Zelfs als je ze dit duidelijk maakt met een complete analyse van een item, willen ze je vaak niet geloven en blijven ze vragen hoe je bepaalde weetjes dan verklaart of hoe groot statistisch de kans is dat ze het goed hebben. Net zoals met goochelaars hebben we hier te maken met een soort illusionist. Je wekt een illusie dat je over een bovennatuurlijke kracht bezit en maakt gebruik van de goedgelovigheid van de mensen die niet weten hoe het werkt. Breng het vooral groots en mysterieus, want daar houden mensen van en je kunt soms zelfs sceptici overtuigen.

Derek Ogilvie zegt op televisie trouwens wel echt dat hij over echte gaven beschikt, maar op zijn site is hij veel eerlijker. Als ik namelijk de disclaimer lees op de site van Derek Ogilvie, staat daar het volgende te lezen:
Disclaimer
De theatershows zijn uitsluitend bedoeld voor entertainment doeleinden.Wordt er hier niet al verteld dat het niet echt is? Maar goed, dat entertainment zou wel eens op 'meerdere' manieren opgevat kunnen worden. Zul je zien dat ze de disclaimer binnenkort aangepast hebben.

Soort van conclusie

Aan de ene kant is het natuurlijk verschrikkelijk hoe dit soort oplichters te werk gaan en hoe ze over de ruggen van deze goedgelovige mensen heel veel geld verdienen. Aan de andere kant biedt het deze goedgelovige mensen iets waar ze zelf op zaten te wachten. Ze willen opgelicht worden en hebben daar een hoop geld voor over. Het geeft ze een soort hoop, iets wat veel mensen ook uit bijvoorbeeld een geloof halen. Ik keur het dus ook niet perse af, want deze mensen hebben het blijkbaar nodig.

Soms kunnen dit soort oplichters er overigens ook helemaal niks aan doen. Sommige mensen maken onbewust al gebruik van cold reading technieken en omdat ze dan zo vaak al gelijk hebben, denken ze dat ze over een bepaalde paranormale gave beschikken. Of soms willen ze 'oprecht' mensen helpen om een beter leven te krijgen door ze te vertellen om er wat nuttigs mee te doen, maar neem het vooral niet van mij als medium aan, maar neemt het aan van je eigen overleden vader.

Dat ik sceptisch ben over Dereks gaven betekent overigens niet per definitie dat ik uitsluit dat er meer tussen hemel en aarde is of dat ik elke vorm van helderziendheid bij voorbaat uitsluit; het zegt enkel dat ik uit eigen ervaring weet hoe makkelijk mensen te manipuleren zijn en hoe graag mensen gemanipuleerd willen worden. Moet je nu massaal mensen gaan manipuleren? Het is zeer waarschijnlijk dat je dit bewust of onbewust toch allang doet, heck, waarschijnlijk is alles wat ik schrijf en zeg een zekere vorm van manipulatie, dus ik keur het niet af. Bepaal maar lekker voor jezelf of je het moreel aanvaardbaar vindt om je technieken toe te passen.

Overigens kunnen sceptici van de sceptici (de believers dus) ook tegen mij gaan zeggen: waarom ga je zelf niet naar zo'n show of laat je zelf niet zo'n reading doen? Bang om verrast te worden door Derek? Nee, ik zou er niet bang voor zijn en verder zou ik er niet verrast door zijn als hij dingen van mij weet te zeggen, omdat ik weet hoe het werkt en hoeveel er af te lezen is aan iemand. Ikzelf zou het ook op hem uit kunnen voeren als ik even wat oefen. Verder zou hij mij bij een grote show waarschijnlijk overslaan, omdat hij al ziet dat het onbegonnen werk is, want ook dat kun je leren spotten en bij een persoonlijke reading kun je mensen om de tuin leiden met je 'pokerface' en wat leugentjes, dus ook Derek.

Heb je een andere mening over dit soort mensen, zit ik ergens verkeerd of heb ik iets gemist, of heb je bewijzen dat zij wel over ongewone gaven beschikken, laat het dan vooral weten in de comments. Weet wel dat zaken als 'sommige dingen kan hij gewoon niet weten' niet binnen het rijtje goede argumenten vallen in deze 'zaak'. Ik weet immers aardig hoe het in het geval van Char en Derek werkt en heb er in het verleden ook gebruik/misbruik van gemaakt.

Mijn reading voor jou persoonlijk!

Beste lezer, ja jij daar. Voordat ik met dit stukje begon, voelde ik al sterke vibraties in de lucht. Ik zag jou al gelijk voor me en ik voelde een boodschap over de toekomst overgebracht worden. Om zeker te zijn dat ik wel de juiste persoon voor me zou hebben, heb ik ook gevraagd naar het verleden en het heden. Ik zag opeens beelden voor me van een zonnig en vrolijk moment, waarop je met je beste vriendjes aan het spelen was. Maar ook een moment van intense pijn, iets waar je best lang last van hebt gehad. Je werd niet altijd door je ouders begrepen en had vaak het gevoel dat je anders was dan andere mensen. Je had grote wensen, maar je hebt nog niet alles waar kunnen maken. Je maakte je ook zorgen over de toekomst. De boodschapper vertelde me dat je die zorgen niet hoeft te hebben. Laat die zorgen je niet terughouden bij het bereiken van jouw doelen. Je bent voorbereid op wat er komen gaat en dat zal jou verder brengen op jouw pad. Ik hoop dat je deze boodschap voor jou persoonlijk goed tot je neemt, je weet dat ik het over jou heb.

(beetje heel algemeen, had geen zin om nog meer moeite te doen :P)

Lees en kijkvoer'Cold reading' en 'Derek Ogilvie nep of fake' leveren al een hoop hits op google op.
Hier is een heel kleine greep uit beschikbare dingen:

- http://www.derekogilvie.com/- http://www.skepsis.nl/medium.html- http://www.skepsis.nl/blog/2009/11/een- ... -ogilvie/- http://logates.com/2008/05/21/analyse-v ... an-15-mei/

Derren Brown heeft een eigen programma gehad waarmee hij liet zien hoe mediums te werk gaan en op youtube staan dus ook meerdere filmpjes.

Derek Ogilvie blijkt als 'helderziende' zelf ook makkelijk opgelicht te worden .. twee keer zelfs

baphomet
Administrator
Administrator

vr 22 okt 2010, 21:32

Mooi artikel! Ik kom er later vandaag inhoudelijk op terug! Welkom aan boord en dat er nog veel van dit soort artikelen van jouw hand mogen volgen Wodan!

:masonic:
1119 AD
BL@DE
Super QFF-er
Super QFF-er

vr 22 okt 2010, 23:36

Ik weet niet of het pure oplichterij is.
De menselijke geest is tot meer in staat dan menigeen denkt.

Vriend van mij is daar geweest, zal eens vragen wat hij moest betalen.
Hij is ook zeer sceptisch aangelegd, maar hij geloofd het wel.

Heb hem nog gevraagd ofdat ie een lijst in moest vullen met gebeurtenissen die plaats hadden gevonden in zijn leven, maar dat hoefde niemand.

Het zou mooi zijn als ie het echt kan, dat geeft anderen toch een gemoedsrust.

:brak:
ROI
Super QFF-er
Super QFF-er

za 23 okt 2010, 00:31

• post deleted •
wodan
Super QFF-er
Super QFF-er

za 23 okt 2010, 01:40

Cold reading is ook geen informatie van de redactie/productie en kan vrijwel iedereen leren als je er even de moeite voor neemt.

Of er hot reading aan te pas komt, dat laat ik in het midden. Ik weet verder niet hoeveel vrijheden hij van RTL4 krijgt.
Dromen
Administrator
Administrator

za 23 okt 2010, 14:09

WODAN WODAN!!! Ik voel dat ik contact heb met een overledenen die jij kent!!

Hmmmmmmm hmmmmmmmmmmm moment...

...

ja..jaaaa!

Oké, ehhh begint de letter met een A?
Wodan: ehhh, nee.
Ah, nee, wacht, het is iemand met de letter B!
Wodan: Nee
letter C!
letter D!
letter E!
Leter F!
Leter G!
Letter K!
Latter L!
Wodan: JAH! De neef van mn achternicht haar buurvbrouw, Luuk, is 2 jaar geleden overleden!

Zie je!! Zie je nou wel!! Oké, wel, hij zegt dat hij je heel erg mist en elke dag aan je denkt!
Ra Harachte
Junior QFF-er
Junior QFF-er

za 23 okt 2010, 15:44

Ik zeg maar altijd" iemand die prijzen gent is en blijft een krent.
Dus iemand die veel geld vraagt voor zijn acties- kan niet waar zijn.

Er was in Zweden (of Finland) een arts of man met speciale krachten die mensen genas (ook door middel van alleen telefoneren)
Gratis en voor niks. Kan ff de bron niet meer vinden.
Dit is dus geen krent want hij kent geen gent.
baphomet
Administrator
Administrator

za 23 okt 2010, 16:38

Mijn maatje "SeouledOut" die nu weer in Korea is, vertelde me een tijdje terug over zo'n Amerikaan, die geld geeft als je je kunstje aan hem kunt BEWIJZEN, "DerOg" is ook gevraagd, maar wou niet staat me bij.
1119 AD
wodan
Super QFF-er
Super QFF-er

za 23 okt 2010, 21:28

Bapho, die Amerikaan is James Randi, geloof ik. Die is zelf trouwens ook goochelaar en juist daarom sceptisch.

DerOg heeft overigens wel een test gedaan bij hem, maar hij faalde.

baphomet
Administrator
Administrator

za 23 okt 2010, 21:41

[quote name="wodan"]Bapho, die Amerikaan is James Randi, geloof ik. Die is zelf trouwens ook goochelaar en juist daarom sceptisch.

DerOg heeft overigens wel een test gedaan bij hem, maar hij faalde.

[/quote]

Thanks Wodan! Dat is die dude inderdaad!
1119 AD
Ruthazel

vr 29 okt 2010, 01:04

Prachtig artikel om te lezen
Ik twijfelde nog even of het wel "echt" was.
Maar na het lezen en bekijken van de filmpjes weet ik wel zeker dat het echt is.
Dit bestaat gewoon.
En daar hoeven we niet moeilijk over te doen.
Ik vraag me alleen af hoe "echt" scepticisme eigenlijk nog is.
Of het moet zijn dat het angst is voor het onverklaarbare. .... ?
wodan
Super QFF-er
Super QFF-er

vr 29 okt 2010, 01:29

Welkom Ruthazel en dank voor je reactie.

[quote name="Ruthazel"]Of het moet zijn dat het angst is voor het onverklaarbare. .... ?[/quote]
Het grappige is, wat voor de één onverklaarbaar is, is voor de ander juist heel erg verklaarbaar.
Daarnaast heb ik ook al gezegd dat ik paranormale gaven niet direct uitsluit, maar niet alles wat paranormaal lijkt is het ook daadwerkelijk.

En er zijn zeker mensen die veel beter andere mensen kunnen aanvoelen dan de gemiddelde mens. Of dat paranormaal is, mag jij zelf uitmaken.
Ruthazel

vr 29 okt 2010, 01:32

Dag Wodan, dank je wel voor je welkom.
maar niet alles wat paranormaal lijkt is het ook daadwerkelijk.
Wat bedoel je hier dan mee?
En precies, wat is para-normaal dan eigenlijk ....
wodan
Super QFF-er
Super QFF-er

vr 29 okt 2010, 02:27

[quote name="Ruthazel"]Wat bedoel je hier dan mee?
En precies, wat is para-normaal dan eigenlijk ....[/quote]
Een gave die als onverklaarbaar wordt gezien wordt meestal als paranormaal beschouwd door een gemiddeld persoon.
Je beschikt over een kracht waar diegene niet over lijkt te beschikken.

Vaak heeft dat echter meer met de onwetendheid te maken van die persoon, dan dat het te maken heeft met het hebben van een bovennatuurlijke kracht. In feite is een 'paranormale' kracht, dus ook een normale kracht, maar onbekend bij het grote publiek. Als je alleen al het voorbeeld van cold reading neemt. De meeste mensen kennen deze techniek niet en zullen het dus als bovennatuurlijk beschouwen. Ik ken de techniek wel en weet dus dat het een normale gave is (welke wellicht wel wat oefening vereist, maar alsnog).

Zo kunnen sommige mensen aanvoelen hoe anderen zich voelen en weten anderen al wat een persoon denkt voordat diegene het zegt.

Ik ben al van kinds af aan geïnteresseerd in de dingen die anders zijn; die andere mensen als paranormaal of vreemd opvatten. Ik kijk tegen die dingen aan van alle kanten; de 'paranormale' kant, de geestelijke kant, de wetenschappelijke kant, etc. Ik wilde weten hoe het werkt en hoe ik het ook kon doen.
Neem bijvoorbeeld een 'paranormaal' verschijnsel als 'alien-ontvoeringen'. Een wetenschappelijke verklaring ervoor is de activiteit in de hersenen.. een onderzoeker die een proefpersoon in een lege afgezonderde afgesloten ruimte zet, met blinddoek op. Dan met wat gerichte schokjes de hersenen schokt en de persoon, die de hele tijd geobserveerd werd, heeft zelf het gevoel dat er dingen gebeurd zijn die helemaal niet zo waren. Een probleem hierbij is dat onze kennis van de werking van onze hersenen relatief klein is.
Verder zijn er ook 'ontvoering' slachtoffers die mysterieuze objecten in hun lichaam blijken te hebben .. hoe moet dat dan verklaard gaan worden?

Ik zou ook graag willen weten hoe jij hier tegen aan kijkt, 'paranormale' gaven en dergelijke :)
Ruthazel

vr 29 okt 2010, 03:12

Goed Wodan, Lang verhaal hoor ^_^

Nou ik denk dat de gave op zich niet zozeer paranomaal is maar meer de onverklaarbare waarnemingen die iemand doet.

Ja wat ik van cold-reading begrijp is het aanleerbaar terwijl dat bij waarnemingen niet zo is volgens mij.
Zoals muzikaal talent zeg maar ontwikkeld kan worden maar als je geen muzikale aanleg hebt zul je er nooit echt goed in worden.

Ik vind jouw benadering, de dingen van verschillende kanten te bekijken een mooie en wenselijke.
Ik streef daar zelf ook naar.
Mijn indruk is dat onverklaarbaar en wetenschappelijk verklaarbaar naar elkaar toe aan het groeien zijn.

Nu geef je hier een prachtig voorbeeld van een wetenschappelijke verklaring en zeker, kan heel goed zijn dat het in de hersenen zit ... ergens ...
Echter; het is nog steeds een interpretatie van een verschijnsel.
En dat is precies waar het bij mij uit de bocht vliegt: interpretatie.

Dat is ook de reden waarom ik een beetje een hekel heb aan de toevoeging "para" .
Omdat een werkelijk waarnemer het zelf helemaal niet als para beschouwd noch zo ervaart, maar als normaal.
Door het abstract te gaan interpreteren krijgt het een lading die er an sich helemaal niet omheen zit.

Zo vervang ik voor mezelf boven-natuurlijk dan ook liever met binnen-natuurlijk.
Want boven ..?
Of gewoon hier beneden?
Plaats reactie

Terug naar “Paragnosten”