De echte Mona Lisa gevonden?

Hier tref je alles aan over archeologie.
Plaats reactie
baphomet
Administrator
Administrator

zo 05 jun 2011, 04:06

Tijdens het surfen kwam ik een interessant artikel tegen over de speurtocht naar de echte Mona Lisa.  Archeologen zochten nog niet zo lang geleden in een voormalig klooster in Florence namelijk naar de stoffelijke resten van Leonardo’s Mona Lisa en vonden daar een skelet dat hoogstwaarschijnlijk van een dame is geweest. De resten waren prima intact en verbonden, maar waren enigszins geplet door het gewicht van de grond. Girorigo Gruppioni, een archeoloog aan de Universiteit van Bologna, vertelde enthousiast: "Op basis van onze eerste analyses van de schedel en het bekken denken we dat de overblijfselen van een dame zijn.’

Archeologen zochten al langere tijd naar het de resten van deze Lisa Gherardini Del Gioconda. Zij stierf volgens de overleveringen van de geschiedenis in Florence in het jaar 1542 en men vermoed dat zij model stond voor Leonardo da Vinci zijn bekendste schilderij. Een fors aantal testen en diverse onderzoeken zullen moet aantonen of het lichaam daadwerkelijk van Del Gioconda is. Deze testen en onderzoeken zullen onder meer bestaan uit een 14-C-daterings-test om de periode vast te stellen waaruit het skelet vermoedelijk stamt, een onderzoek om de geschatte leeftijd tijdens het overlijden vast te stellen en verder voornamelijk DNA testen en onderzoeken, om DNA van het skelet te vergelijken met dat van de twee kinderen van Lisa Gherardini Del Gioconda.

Het doel van de hele onderneming is om met de resten een soort van reconstructie van het gezicht te maken en deze uiteindelijk te vergelijken met het schilderij.

Giuseppe Pallanti, die zich voornamelijk bezig houdt met het speuren naar sporen van Leonardo da Vinci, stelde dat het voormalige Ursuline klooster de laatste rustplaats van La Gioconda zou 'moeten' zijn.

De meeste onderzoekers die hiernaar onderzoek hebben verricht zijn het met Pallanti eens dat Lisa Gherardini zeer waarschijnlijk het model voor de Mona Lisa moet zijn geweest. De toevoeging ‘Del Giocondo’ aan haar naam, verkreeg zij destijds op ongeveer 16-jarige leeftijd, toen zij met een 35-jarig man trouwde. Volgens Pallanti werd de vrouw later een non nadat haar echtgenoot was overleden. Zij stierf uiteindelijk op 15 juli 1542 toen zij 63 jaar oud moet zijn geweest.

Men heeft al vaak geopperd dat del Giocondo, Leonardo inhuurde om een fatsoenlijk portret van zijn echtgenote te laten maken. Dit alles ter gelegenheid van haar zwangerschap, of de geboorte van hun tweede koter in december van het jaar 1502.

Al eerder belichte ik hier op QFF mijn interesse in de Mona Lisa. Er is iets met dit schilderij dat dusdanig fascinerend is dat het me zo nu en dan diep in boeken laat duiken waardoor ik meer wil weten over de oorsprong en bron van dit schilderij. Het is een soort van volmaakte perfectie die dit schilderij zo mooi maakt...

Er kleven zoveel mysterieuze verhalen aan da Vinci en ook aan de Mona Lisa dat het me blijft fascineren! Wat wou Leonardo da Vinci ons duidelijk maken??

Hieronder in de comments gaat het verder wat mij betreft...

1119 AD
fr3bzy
Administrator
Administrator
Contacteer:

wo 15 jun 2011, 21:02

[YES]Equality of Opportunity - [NO]Equality of Outcome
baphomet
Administrator
Administrator

wo 19 sep 2018, 21:41

Plaats reactie