Voeding echt zo slecht?

Alles over gezondheid, voeding, lichaamsbeweging het menselijke lichaam en nog veel meer. Wil je gezond leven dan staat hier veel handige informatie.
Dromen
Administrator
Administrator

do 16 mei 2013, 14:31

Is voeding nou echt zo slecht?
Er is ondertussen veel besproken in het 'Gezondheid tips!!' topic. Ik heb ook getwijfeld om de reacties uit dit topic aan te sluiten bij het gezondheid topic maar ik kies er toch voor dit even opnieuw uit te lichten.
Het lijkt of je niks meer kan eten. Noem een product (?) in de shout en er is altijd wel iemand die een opmerking erover heeft, tot ontmoediging toe. Laat ik hieronder beginnen.

Bananen! Volgens de een is een banaan ongezond vanwege het kunstmatige rijpproces en een ander over het doorkweken (zoet(er) maken) van bananen. Duidelijke bronnen hierover ben ik niet tegengekomen, wellicht hieronder in de reacties.
Transvet! Dat er goede en slechte vetten zijn, weten de meesten wel. Maar inmiddels is er ook Transvet! En deze schijn je écht te moeten mijden!

Melk! Melk is zwaar overgewaardeerd. Nederland = Zuivelland. Door op grote schaal reclame te maken is in de jaren na de oorlog een enorme zuivelproductie in Nederland ontstaan; iedereen is opgegroeid met het idee dat zuivel gezond voor je is, maar wist je dat de mens het enigste (zoog)dier ter wereld is dat na de babyperiode nog melk drinkt?!
Sterker nog, melk zou zelfs niet goed voor de mens zijn, en dan hebben we het vanzelfsprekend over melk nuttigen in de latere levensperiode. Meer dan de helft van alle mensen zou zelfs een soort melk allergie hebben(!). Omdat het aantal mensen met buikklachten (kort door de bocht: voornaamste allergie bij melk) inmiddels zo enorm groot is, zijn er dus tegenwoordig lactose vrije zuivelproducten.
De schijf van vijf! Even een tussenstapje; bij bovenstaande argument, melk, zijn er mensen die wijzen naar de schijf van vijf. Daar staat immers in dat zuivel gezond is! Een van de vijf stuks! Graag wil ik er even op wijzen dat er geen enkele aanname is dat de schijf van vijf 'correct' is. Al jarenlang zijn er deskundigen (wetenschappers) die kritische vragen stellen over de schijf van vijf. Niet dat het allemaal fout is, maar melk (zuivel) is zeer 'overrated'. Een andere die eigenlijk gemist wordt is de nadruk op eiwitten (komen we straks op).
Suikers! Jamie Oliver begon er al mee. Beperk de suikers! We worden vol gestampt met suikers. Zoals met zoveel dingen is de media / maatschappij / hype rondom iets altijd erg gebrekkig qua kennis. Zo ook met bijv. vetten. Zoals hierboven eerder gemeld zijn transvetten erg verkeerd, maar (natuurlijk) voedsel met vetten; hier is niks mee! Maar momenteel schijnt er niks meer vet te mogen te bevatten. Zo zijn veel frisdranken en nog meer zuivelproducten allemaal 'light'. Mensen denken schijnbaar dat de vet weggetoverd is, maar al het vet is in deze producten ook deels vervangen door suikers (koolhydraten). En wat doet je lichaam met een teveel aan koolhydraten? Juist, wordt opgeslagen als vet! Plus het feit dus dat je door die enorme inname aan suikers, een gigantisch hoge suikerspiegel hebt (gevolg is diabetes). In mijn ogen is dan ook het allerdomste wat 'ze' de afgelopen jaren hebben gedaan, vet uit het voedsel halen en vervangen door suikers, of door;
Aspartaam! De verhalen over aspartaam zijn behoorlijk divers. Het nadeel is dat het erg moeilijk is na te gaan wat de wetenschap / onderzoekers nou precies hierover te melden hebben en wat de gevolgen zijn. Feit is dat het een chemische gevormd product is, echter schijnt het ook weer deels een aminozuur te zijn (waardoor het juist weer niet slecht zou zijn). Nota bene op de site van de Consumentenbond (tip) staat een stuk dat juist vraagtekens kan oproepen.
E-nummers! Zelfde verhaal als hierboven bij Aspartaam. Verhalen zijn divers, veelal chemisch samengestelde helpstoffen. Maar ook hierover staat toch wel een merkwaardig, of noemenswaardig, stuk op de site van de consumentenbond. De eerste E-nummers waarbij een waarschuwing moet komen zijn er dus al. Eronder staat een stukje over Glutamaat, waar je veel klachten van zou kunnen krijgen. En zo zal het de komende jaren ongetwijfeld door gaan: We hebben geen enkel idee wat de gevolgen hier van zijn voor lange termijn.
Als vervanger van suiker wordt de laatste tijd veel gewezen naar Stevia. Maar wat de effecten hierop zijn betreft langere termijn, daar hebben we geen idee van. Wist je trouwens dat Stevia ook 'gewoon' onder de E-nummers is komen te staan?!

De rechterfles is een 1 liter fles!

Afbeeldingen komen van Eetgoedvoeljegoed.com

Zo'n beetje alles kun je laten dus op deze manier?!
Ja.
Het heeft lang geduurd voor dat ik het zelf wou toegeven. Ik vond het eerst allemaal erg overdreven, maar dat kwam ook daar mijn visie op eten; ik ben opgegroeid met 's ochtends een boterham met kaas ('zuivel is goed'), als 'lekkers' chips en koekjes en frisdrank. Je weet niet anders, het is 'normaal'. In de loop van de jaren kreeg ik steeds meer kritiek op bepaalde dingen, en uiteindelijk moet ik er gewoon aan toegeven: Onze voedingsindustrie is compleet naar de kloten. En eigenlijk ben je niet eens verrast als je dit lees. De complete geschiedenis is een en al samenzwering en complotten, geld en macht lopen als een draad door de geschiedenis van de mens. Al duizenden jaren is het volk de dupe, er wordt op allerlei manieren gefraudeerd, gemanipuleerd, onderdrukt, etc. etc. Maar wij denken (dachten) serieus dat ons voedsel onaantastbaar (voor slecht willende) en 'gezond' is?! Nee, wij zijn zo opgevoed omdat het veel geld oplevert.
Dit topic is niet bedoeld om de voedingindustrie te besmeuren; wij zijn er absoluut ook zelf grotendeels verantwoordelijk voor. Hoeveel mensen kopen er biologische producten? Iedereen zo'n beetje, ook op QFF, doet boodschappen bij de grotere supermarkten (terwijl nou juist dit ook de grootste criminelen zijn).

Hoe moet het dan wel?
Zoals met alles, het roer moet drastisch om. Sorry voor deze enorme open deur, maar lees door, het gaat niet zozeer alleen om voeding of bepaalde dingen laten staan.
De ziektekosten rijzen de pan uit, en dat is geen wonder dus. Ons leefpatroon is com-pleet verkeerd. Ik ben van mening dat al zou men haar eigen voedingspatroon blijven volgen, maar alleen al meer zouden bewegen en meer fruit/groente eten, dat hierdoor alleen al de algehele gezondheid een stuk beter zou worden.
Méér groente/fruit eten, alle 'toevoegingen' van suiker (bijv. in koffie / thee) laten staan, geen frisdrank drinken, wellicht minder vlees eten en met name meer producten met voedingsvezels en eiwitten eten. Bijna niemand heeft daar ooit van gehoord: meer eiwitten eten. Eiwitten zijn nodig voor het onderhouden (en 'repareren') van je spieren.
Let op: Suiker vermijden is ook niet goed! In veel fruit zit al suiker, banaan, aardbei, druiven. Allemaal natuurlijke suikers (dextrose) waardoor je suiker binnen krijgt. Suiker is vanzelfsprekend niet verkeerd, maar het gaat er ook om of je bijv. naar bed gaat, of als je lichamelijk gaat inspannen. Wanneer je lichamelijk gaat inspannen (sporten, werken) is het juist aan te raden om extra suiker tot je te nemen!
Alles, en dan ook alles wat ik hierboven heb geschreven is al jaren bekend bij bijvoorbeeld topsporters, maar ook krachtsporters. Elke topsporter zal erkennen dat trainen zilver is; eten is goud. Wanneer je elk werkdag (van ma tot vr) een uur keihard traint, ben je nog geen 3% van al je tijd aan het trainen, m.a.w.: 97% van de tijd ben je aan het herstellen; essentieel! Als het nou om een jeugdvoetballer (topsporter) of om een talentvolle zwemmer gaat; je ziet vaak dat ze goed gevormd zijn, spieren ontwikkeld hebben. De kans dat deze doelgroep later veel gezondheidsproblemen krijgt is vrij nihil. Dit heeft niet eens zozeer te maken met het feit dat het 'topsporters' zijn, of mensen met een bepaald doel voor ogen, maar ook puur uit fysiek opzicht.
Preventie?
Dit is een van de grootste en moeilijkste vragen. Preventie = voorkomen. Preventie is (kan) ook verplicht stellen. Het nadeel is ook dat wanneer je iets 'verplicht' stelt, er vaak weer een (financieel) reden achter zit in onze maatschappij. Vettax, suikertax, noem het maar op. Het gaat op den duur altijd weer averechts werken (verbannen van al het suiker in alle producten; ook dat is ongezond, zoals hierboven uitgelegd heb je suiker nodig!).
Maar los van de voeding, ben ik van mening dat we miljarden kunnen besparen wanneer de mensen meer zouden bewegen. Als er animo voor is, zal ik dit in een ander topic uiteen zetten, maar het komt erop neer dat de mens fysiologisch niet gemaakt is om 50/80 jaar lang weinig in te spannen. Bijna alle lichamelijke (en veel geestelijke) ongemakken / problemen kunnen voorkomen, of zelfs opgelost worden d.m.v. bewegen. Mensen met hoge bloeddruk kunnen twee dingen doen: Medicijnen (lekker makkelijk!!) of bewegen. Wanneer dit nog niet in ver gevorderd stadium is, is de kans enorm groot dat je van hoge bloeddruk afkomt door alleen al dagelijks wat meer te bewegen.
Laat ik een ander heet ijzer gebruiken: Roken! Roken verboden maken? Dat zal nogal wat stof doen opwaaien!
M.a.w. de mens zou zichzelf heel wat leed besparen door bepaalde dingen verplicht te stellen, maar je kunt niet iemand tegen zijn of haar wil in bepaalde dingen of handelingen opleggen.

U voelt hem waarschijnlijk al aankomen, u weet donders goed hoe dit allemaal gaat aflopen.
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: FreeElectron, NoMore
NoMore
Super QFF-er
Super QFF-er

do 16 mei 2013, 17:17

Leuk topic! Ik ben zelf al jaar of 3 met voeding bezig. Het zijn niet meer de natuurlijke voedingsmiddelen die we normaal in het bos zouden plukken. Met de bosbessen, beukennoten en wilde zwijnen probeer ik meestal een vergelijking te maken met wat je kunt kopen in de winkel. De laatste tijd koop ik veel biologische groente, brood en fruit. Scheelt niet veel qua prijs en krijg er een beter gevoel bij.

Voornamelijk vermijd ik alle conserveringsmiddelen, smaakversterkers en GMO-rommel. Dat laatste is een beste opgave, vooral met die fructosestroop en soja-lecitine die bijna overal inzit. Ik zou ook nog wel eens een paar dagen het hele systeem willen ontgiften...dat wordt de volgende stap! :)
FreeElectron
Super QFF-er
Super QFF-er

do 16 mei 2013, 17:46

Ik was altijd een lange magere darm en kon vreten wat ik wilde.
En dat deed ik dan ook, alhoewel ik nooit extreem veel at, alleen wel ongezond (naar geldende maatstaven).

Na mijn hart-toestanden ben ik daar in zoverre in veranderd dat ik nog steeds vanalles eet wat lekker is, maar zorg voor meer variatie en vooral ook alles met mate.
Dat ik eens in de 2 weken ofzo een shoarma haal baart me niet zoveel zorgen.
Dingen als bepaalde E-nummers en suikers wel, daar probeer ik op te letten maar je weet niet altijd wat er in het eten zit dat je koopt.
Of biologisch nou echt beter is? Zoals met alles is dit ook ten prooi gevallen aan de commercie en ik heb zo'n vermoeden dat als je biologisch in de Appie of de Plus koopt dat het allemaal weinig uitmaakt.
Wat dat aangaat zou ik graag locale producten willen hebben maar dat vind je hier in deze stedelijke omgeving nergens.

Bewegen, ja. Dat doe ik nu ook veel meer en dat zet volgens mij meer zoden aan de dijk.
Ik merk in ieder geval wel dat ik me daardoor fitter en beter voel, ondanks dat het nog wel spierpijn oplevert :P

Met mijn revalidatie sta ik nog maar aan het begin en aangezien ik hartpatiënt ben en blijf zal ik nooit extreme sport-prestaties kunnen leveren.
Dat hoeft ook niet natuurlijk; en zolang de voedsel-inname beperkt blijft tot de benodigde caloriën vind ik het allemaal wel prima.
Toxopeus
Administrator
Administrator

do 16 mei 2013, 18:23

Nogmaals:

http://gelderland.westonprice.nl/wp-con ... oedsel.pdf

en

[quote=""Toxopeus" post=49535"][quote=""Har-o-bed" post=49460"]Sterker nog: Geen dierlijke producten eten is ZEER ongezond!

http://www.westonprice.nl/bbpress/topic.php?id=429

Lees ook de zeer interessante stukken op de frontpage van deze webiste:

http://www.westonprice.nl/?cat=1

Via Paula Hondsmerk hebben we een drietal mooie ebooks ontvangen.

het wiel der gezondheid – een studie van een zeer gezond volk (NL)

de primitieve mens en zijn voedsel (NL)

de hunza’s – het volk dat geen ziektes kent (NL)[/quote]

Wat mij vooral intrigeerde was het verhaal van die eskimo´s en waarbij de vrouwen bevallen en nauwelijks behoefte hadden om te herstellen.[/quote]
In de erfenis der eeuwen ligt veel wijsheid opgetast. Ook hier geldt: dwaas is hij die zijn eigen geschiedenis versmaadt.
blackbox
Administrator
Administrator

do 16 mei 2013, 19:18

Onderzoek naar pasteurisatie.
Om te weten te komen wat er precies veranderd moeten we terug in de geschiedenis, omdat op het kruispunt van de keuze voor pasteurisatie van levensmiddelen er veel onderzoek is verricht. Rond 1930 tot 1940 is er veel onderzoek gedaan naar de effecten van pasteurisatie van melk op de gezondheid van ratten, muizen, katten en mensen. Uit het onderzoek bij opgroeiende ratten bleek dat ratten die rauwe melk kregen ongeveer 10% beter groeiden. Ook bleek dat de botten van de ratten een hogere concentratie mineralen, zoals calcium, magnesium en fosfaat bevatten. Uit het onderzoek naar de invloed van pasteurisatie van melk op het opgroeien van jonge muizen bleek dat muizen op rauwe melk gezond opgroeien, terwijl muizen die op 60 graden Celsius gepasteuriseerde melk kregen na 7 weken 20% minder waren gegroeid. Bij melk gepasteuriseerd op 80 graden gingen de muizen na 3 weken dood en hoe sterker de melk verhit werd hoe eerder de muizen dood gingen.

index.php?option=com_k2&view=item&Itemid=0&id=1547
illuminati of my own reality
Toxopeus
Administrator
Administrator

do 16 mei 2013, 19:42

Het gaat erom dat je zo natuurlijk mogelijk eet, net als je voorouders.
In de erfenis der eeuwen ligt veel wijsheid opgetast. Ook hier geldt: dwaas is hij die zijn eigen geschiedenis versmaadt.
Tobi
Super QFF-er
Super QFF-er

do 16 mei 2013, 21:15

Ik koop wel bij de grote supermarkten (met name appie) maar wel enkel en alleen biologisch (alleen mn wal- en hazelnoten zijn niet biologisch)
Ik eet alleen groente, fruit en noten voor wat het is, geen bewerkt voedsel.

Geraffineerde suiker eet ik niet (alleen natuurlijk aanwezig in fruit etc. dus)
Tarwe eet ik niet, na waarschuwingen van weston price, primal blueprint en uiteindelijk Wheat belly blog
Vlees eet ik niet meer (mis er niks aan en de mens heeft het niet nodig, mens moet ook evolueren..)

En ik probeer nou ook een beetje aan voedselcombinatie gebeuren te doen voor de vertering.. we krijgen van alle kanten naar ons toegesmeten dat we gevarieerd moeten eten.. maar dat verteerd niet goed schijnbaar.

Food groups
Foods
Combine with
Do not combine
Exceptions

Acid fruits
Grapefruit, oranges, lemons, limes, pineapples, pomegranates, tomatoes
Sub-acid fruit and nuts and seeds
Sweet fruit and other food groups
Tomatoes can be eaten with low and non-starchy vegetables and avocado

Sub-acid fruits
Apples, apricots, berries, grapes, kiwi, mango, nectarines, papaya, peaches, pears, plums, strawberries
Acid or sweet fruits, not both, and nuts and seeds
Other food groups

Sweet fruits
Bananas, coconut, dates, dried fruits, prunes, raisins
Sub-acid fruits, and nuts and seeds
Acid fruit and other food groups

Melons
Cantaloupe, honeydew, watermelon
Eat alone
All groups

Protein
Meat, poultry, fish, eggs, dairy, dry beans/peas, nuts & seeds, peanuts, soy beans, soy products, tofu
Low and non-starchy vegetables
Other proteins, fats, carbohydrates and starches, and fruits
Drink milk alone

Low and non-starchy vegetables
Asparagus, artichokes, green beans, beets, broccoli, cabbage, cauliflower, cucumber, eggplant, garlic, lettuce, celery, carrots, onions, parsley, peas, peppers, turnips, mushrooms, zucchini
Protein, fats, carbohydrates, and starches
Fruits

Carbohydrates and starches
Bread, pasta, grains/cereals, potatoes, pumpkin, winter squashes, yams
Low and non-starchy vegetables and fats
Fruits and protein

Fats
Avocado, olives, coconut, butter, cream, and olive, avocado, flax, sesame, and canola oils
Low and non-starchy vegetables, carbohydrates and starches, and protein

Moraliteit ∝ Vrijheid
Real eyes realize real lies!!
Natural Law: The REAL law of attraction | The end of all evil
Toxopeus
Administrator
Administrator

do 16 mei 2013, 21:41

De oermensen en ook de eskimo's aten ook gewoon vlees en vis, zoals ik al zei gewoon natuurlijk eten. En wat jezelf echt lekker vind.
Tobi
Super QFF-er
Super QFF-er

do 16 mei 2013, 21:54

En omdat de oermensen dat deden moeten wij dat ook doen?
Ik zal nooit een beest slachten..
Alles wat in dood vlees zit komt uit het plantenrijk en is in het vlees al half verbruikt.

Natuurlijk eten ben ik het uiteraard met je eens..

En wat je zelf echt lekker vind is wat je gewent bent.. is hetzelfde als iedere andere verslaving.. aanpassen is niet zo moeilijk, althans niet voor mij. Dan mis je er niks aan..
Moraliteit ∝ Vrijheid
Toxopeus
Administrator
Administrator

do 16 mei 2013, 22:01

[quote=""Vrillon" post=72394"]En omdat de oermensen dat deden moeten wij dat ook doen?
Ik zal nooit een beest slachten..
Alles wat in dood vlees zit komt uit het plantenrijk en is in het vlees al half verbruikt.
[/quote]

Ja, omdat dat in onze genen zit na zoveel duizend jaar.
Tobi
Super QFF-er
Super QFF-er

do 16 mei 2013, 22:38

[quote=""Toxopeus" post=72395"]
Ja, omdat dat in onze genen zit na zoveel duizend jaar.[/quote]
Wat een onzin.. we vreten ook al 10.000 jaar tarwe en de gevolgen desastreus.. maar toch is dat alles te verhelpen in 1 generatie.

Omdat iemand er ooit aan begonnen is wil nog niet zeggen dat dat het beste is.
De mens moet evolueren op alle gebieden.. vooruitgang.
Moraliteit ∝ Vrijheid
Toxopeus
Administrator
Administrator

do 16 mei 2013, 22:47

[quote=""Vrillon" post=72398"][quote=""Toxopeus" post=72395"]
Ja, omdat dat in onze genen zit na zoveel duizend jaar.[/quote]
Wat een onzin.. we vreten ook al 10.000 jaar tarwe en de gevolgen desastreus.. maar toch is dat alles te verhelpen in 1 generatie.

De mens moet evolueren op alle gebieden.. vooruitgang.[/quote]

Volgens mij heb je het artikel van Weston Price niet goed gelezen lol.

En 10.000 jaar tarwe is ook onzin. En veranderingen in genen gaat lang duren hoor.

En wat versta je onder vooruitgang?
Omdat iemand er ooit aan begonnen is wil nog niet zeggen dat dat het beste is.
Wel meer als 1 iemand.

Ik zeg Terug naar de Bron!!
BL@DE
Super QFF-er
Super QFF-er

do 16 mei 2013, 22:52

Ik leef gewoon...tot mijn tijd op is, en ik vind dat ik die dan nuttig hebt besteed, omdat ik eet wat ik lekker vind en doe wat ik goed acht.

Hoe anderen over mijn levenswijze denken laat me koud.
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: Toxopeus
Tobi
Super QFF-er
Super QFF-er

do 16 mei 2013, 22:56

[quote=""Toxopeus" post=72400"]
Volgens mij heb je het artikel van Weston Price niet goed gelezen lol.[/quote]
jawel hoor, idem voor primal blueprint/paleo shit..
Maar dat wil nog niet zeggen dat je vlees nodig hebt.
En wat versta je onder vooruitgang?
verbetering.. op alle fronten.. genen, mentaliteit, bewustzijn etc.
Wel meer als 1 iemand.
lol.. er zijn ook een hoop lui aan overheid begonnen je weet hoe ik daarover denk.
Er zijn ook een hoop lui aan noem het maar op begonnen, alles wat we hier op QFF afzeiken bijv.
Je hoeft niet achter de kudde aan te lopen zo komt er nooit vooruitgang. De mensen die voor vooruitgang hebben gezorgd in de geschiedenis zijn allemaal voor gek verklaard door de kudde. Het waren allemaal gekke doorgesnoven idioten volgens de kudde.

Bovendien was puur op planten leven volgens mij ook niet echt een optie in die tijden.
Moraliteit ∝ Vrijheid
Tobi
Super QFF-er
Super QFF-er

do 16 mei 2013, 22:57

[quote=""BL@DE" post=72401"]Hoe anderen over mijn levenswijze denken laat me koud.[/quote]
En zo hoort het.. ik hoop alleen niet dat mensen vast houden aan hun gewoontes omdat ze bewust of onbewust bang zijn voor verandering. (met name als je kinderen hebt)

Doe ik zelf ook op een hoop gebieden hoor.
Moraliteit ∝ Vrijheid
Plaats reactie

Terug naar “Gezondheid / Voeding”