Big Pharma pakt Europa hard aan!

Alles over gezondheid, voeding, lichaamsbeweging het menselijke lichaam en nog veel meer. Wil je gezond leven dan staat hier veel handige informatie.
baphomet
Administrator
Administrator

di 25 jan 2011, 21:58

Het kwam in diverse topics hier op QFF voorbij al in de afgelopen weken, en ook elders op het wereldwijde web is er al het nodige om te doen geweest. Vandaag was het wederom Metalfyre die me ook hier op wist te wijzen en dat was voor mij voldoende aanleiding er wat extra aandacht aan te besteden. Volgens dit bericht maakt de Farmaceutische Industrie namelijk erg rasse schreden in het verbieden van steeds meer natuurlijke geneesmiddelen en ingrediënten daarvoor.

Zo zal het in steeds meer Europese landen waaronder Groot-Brittannië (volgens dit artikel) vanaf volgend jaar verboden zijn om bepaalde natuurlijke geneesmiddelen of ingrediënten daarvoor te verkopen. Het gaat om letterlijk honderden producten en ingrediënten. Een grote slag voor de farmaceutische industrie dus en een tegenslag voor hen die liever voor een natuurlijk product kiezen in plaats van het chemische product dat de farmaceutische maffia je aan wil smeren.

Al met al genoeg reden om dit eens verder te bespreken en wat dieper op de materie in te gaan hier op QFF.Dus roep-toetert U maar...
1119 AD
pilgrim
Super QFF-er
Super QFF-er

di 25 jan 2011, 22:39

ik heb een tijd terug een petitie getekend die tegen deze maffia praktijken was.

heeft weer weinig zin gehad denk ik.
Har-o-bed
QFF Gold Member
QFF Gold Member

di 25 jan 2011, 23:11

tja in de een na laatste editie van Medisch Dossier werd hier ook al over gesproken. http://www.medischdossier.org/archief/j ... eving.html
Collectief doen we blijkbaar iets goed fout. Geld beheerst de wereld en maakt alles kapot wat goed en mooi is voor de mens. We leven momenteel in een gewelsige tijdsgeest... :-x
Charish
Junior QFF-er
Junior QFF-er

di 25 jan 2011, 23:15

Beetje aan het browsen naar een complete lijst van "verboden" herbs... Maar kon niet echt veel vinden. Wel:
Remedies under threat

Cascara bark (Cascara sagrada, Rhamnus purshiana)

Helps stimulate a sluggish bowel.

Pau D'Arco (Tabebuia impetiginosa)

Anti-inflammatory, used for infection control.

Ashwagandha (Withania somnifera, or winter cherry)

Anti-inflammatory, for arthritis and boosting the immune system.

Skullcap (Scutellaria baicalensis/Chinese skullcap)

For anxiety, headaches and pain relief.

Meadowsweet (Filipendula ulmaria)

For stomach acidity, diarrhoea, headache.

Horny goat weed (Epimedium grandiflorum)
FreeElectron
Super QFF-er
Super QFF-er

di 25 jan 2011, 23:39

Met S510 geratificeerd in de USA kunnen wij hier toch niet achterblijven?

:rudolfsteiner:

Waarom is iedereen toch zo verbaasd over dit soort nieuws?
Har-o-bed
QFF Gold Member
QFF Gold Member

di 25 jan 2011, 23:42

Ik weet niet of mensen bekend zijn met Michael Pollan...

Anyways...

There is a lot of disinformation on the internet claiming that S510 will criminalize home gardening and seed saving and bring the American food system under the control of Monsanto or the World Trade Organization. There is nothing in the bill that can be remotely interpreted to do any such things. Many urban legends have sprouted around this legislation, but they are just that: legends.

Continue reading on Examiner.com: Michael Pollan on the Food Safety Modernization Act - National Seafood | Examiner.com

http://www.examiner.com/seafood-in-nati ... z1C3uhXgBM
FreeElectron
Super QFF-er
Super QFF-er

di 25 jan 2011, 23:51

http://en.wikipedia.org/wiki/Examiner.com

Examiner.com is a media company based in Denver, Colorado, that operates a network of local news websites, allowing "pro-am contributors" to share their city-based knowledge on a blog-like platform, in 238 markets throughout the United States and parts of Canada with two national editions, one for each country.

"Examiner.com has been criticized for its lack of verification and fact-checking of stories published on the site,[19] including accusations of plagiarism."

http://claritymediagroup.com/#pageID=935
jasmin
QFF Gold Member
QFF Gold Member

di 25 jan 2011, 23:56

Overzicht van niet-verboden kruiden per 1 mei 2011:

http://waterput.yolasite.com/artikelen/ ... in-europa-
jasmin
QFF Gold Member
QFF Gold Member

di 25 jan 2011, 23:58

Antwoorden op kamervragen van Thieme over de Codex Alimentarius

http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... arius.html
jasmin
QFF Gold Member
QFF Gold Member

wo 26 jan 2011, 00:00

Klopt het dat alle vitaminen en mineralen vanaf december 2009 verboden worden?
Uit berichten in de media zou blijken dat de Codex Alimentarius per 31 december 2009 vitaminen en mineralen zou verbieden en dat geen enkel land hierop invloed zou kunnen uitoefenen. Deze berichten zijn niet waar. De regelgeving voor voedingssupplementen zoals die nu al geldig is in Nederland verandert niet per 31 december 2009.

Situatie in Nederland
In Nederland is de regelgeving voor voedingssupplementen gebaseerd op de Europese richtlijn 2002/46/EG. Hierin staan kwaliteits- en veiligheidseisen voor vitaminen en mineralen in voedingssupplementen. Deze richtlijn is door alle lidstaten omgezet in nationale wetgeving. In Nederland zijn de eisen aan voedingssupplementen opgenomen in het Warenwetbesluit voedingssupplementen en de Warenwetregeling voedingssupplementen.

Maximale en minimale hoeveelheden
Wel moeten nog de maximale en minimale doseringen van de vitaminen en mineralen worden vastgesteld door de Europese Commissie in samenwerking met alle lidstaten. Dat is eerder afgesproken in artikel 5 van de Europese richtlijn (2002/46/EG). Bij het vaststellen van de maximale bovengrens van vitaminen en mineralen speelt de veiligheid de belangrijkste rol. Er zijn vitaminen die bij een te hoge dosering giftig zijn of bijwerkingen hebben. Er wordt daarbij ook gekeken naar specifieke doelgroepen die extra risico lopen op een overdosering en naar wat in een gemiddelde voeding al wordt ingenomen. Daarnaast speelt ook een rol hoeveel gemiddeld nodig is om tekorten te voorkomen. Minimale hoeveelheden kunnen ook worden vastgesteld om te voorkomen dat consumenten een oneerlijk product kopen. Voor elke vitamine of mineraal wordt die afweging apart gemaakt. Het Nederlandse standpunt is dat maximum en minimum hoeveelheden alleen hoeven worden vastgesteld wanneer het echt nodig is en wordt gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek.

De Codex
De handelsnormen die in de Codex Alimentarius zijn opgenomen voor voedingssupplementen komen voor het grootste deel overeen met de Europese en Nederlandse regelgeving. Zo is bijvoorbeeld vastgelegd in de Codex dat voedingssupplementen ten minste 15% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitaminen en mineralen moeten bevatten. Ook is in de Codex vastgelegd dat overmatige consumptie van bepaalde vitaminen en mineralen schadelijk kan zijn. En dat om die reden, waar nodig, maximumgehalten voor een veilig gebruik in voedingssupplementen moet worden vastgesteld en moeten zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek.

In Nederland is het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport verantwoordelijk voor het beleid ten aanzien van voedingssupplementen. Voor verdere vragen verwijzen wij u door naar het ministerie van VWS (www.minvws.nl).

http://www2.minlnv.nl/lnv/algemeen/vvm/ ... agen.shtml
jasmin
QFF Gold Member
QFF Gold Member

wo 26 jan 2011, 00:05

Wat ik tot nu toe begrepen heb is dat kruidenpreparaten geen onbewezen claims meer mogen dragen. Volgens mij kunnen ze gewoon verkocht blijven worden, maar zonder opschrift dat het voor of tegen een bepaalde kwaal gebruikt dient te worden.

Als een preparaat geregistreerd staat is het geen probleem, omdat dat onderzoek impliceert.
Wel een probleem voor de fabrikanten: registreren en onderzoek is heel erg duur. Kan niet iedereen ophoesten.
jasmin
QFF Gold Member
QFF Gold Member

wo 26 jan 2011, 00:20

Het is dus niet zo dat vitamine preparaten verboden worden. Wel eventuele hoge dosissen per pil. Nou, dan neem je er twee in, probleem opgelost lijkt me.

Verder vraag ik me af wat het voor problemen in de praktijk zal opleveren.
Sommige vertrouwde middeltjes zullen geen registratie hebben, en dus illegaal worden. De grote homeopathische producenten hebben inmiddels al lang en breed veel van hun artikelen laten registreren. Het zal dan gaan om producten van kleinere producenten, die geen bak geld hadden voor onderzoek en registratie.
Ook vraag ik me af of ook het adviseren van een behandeling illegaal zal worden. Dan denk ik met name aan de kleine alternatieve genezers. Als zo iemand je adviseert thee van het een of ander te drinken (ik noem maar wat) of dat dan ook fout en eventueel strafbaar is, of dat het hier geen betrekking op heeft.

Ik kan nu niet overzien wat de echte eventuele nare consequenties zullen zijn van deze regelgeving, of dat het in de praktijk niks voorstelt, omdat die verboden/giftige kruiden toch al niet bedoeld waren voor consumptie.

Het is dus niet waar dat alle vitaminepreparaten en kruiden ineens verboden zouden zijn.
pilgrim
Super QFF-er
Super QFF-er

wo 26 jan 2011, 16:17

verkopen van natuurgeneesmiddelen kan blijven bestaan zlang het maar geen "natuurgeneesmiddel"is.

dan noem je het gewoon "vieze thee"en dan mag het weer wel.
zal dus iets meer know how gaan vragen van de koper...op zich niet eens zo heel verkeerd
jasmin
QFF Gold Member
QFF Gold Member

wo 26 jan 2011, 16:59

[quote name="dingo"]verkopen van natuurgeneesmiddelen kan blijven bestaan zlang het maar geen "natuurgeneesmiddel"is.

dan noem je het gewoon "vieze thee"en dan mag het weer wel.
zal dus iets meer know how gaan vragen van de koper...op zich niet eens zo heel verkeerd[/quote]

Op dit moment zie ik nog niet veel beren op de weg.
Waar ik wel een soort voorgevoel bij heb is de vraag of adviseren (voorschrijven) van preparaten een volgende stap gaat worden. Tenslotte wordt Jomanda op dit moment als voorbeeldfunctie geëxecuteerd. Een volgende stap kan zijn om stap voor stap de alternatieve genezingshoek aan te pakken. Dat het illegaal gaat worden om gezondheidsadviezen aan derden te geven. Nee, niet je oma die opgepakt gaat worden als ze venkelthee adviseert tegen buikkrampjes van de baby, maar al de self proclaimed genezers...
pilgrim
Super QFF-er
Super QFF-er

wo 26 jan 2011, 17:08

tja...er zitten ook wel veel kwakzalvers bij .....
Maar die heb je ook in de allopathie.

maar zou niet best zijn als je gelijk krijgt J..
Plaats reactie

Terug naar “Gezondheid / Voeding”