De doodzieke zorg

Alles over gezondheid, voeding, lichaamsbeweging het menselijke lichaam en nog veel meer. Wil je gezond leven dan staat hier veel handige informatie.
Gebruikersavatar
combi
Administrator
Administrator
Berichten: 15864
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 21:27

wo 21 okt 2015, 19:34

Verzekeraars mochten tarief pgb-houders niet verlagen
21 oktober 2015 18:37
http://www.nu.nl/geldzaken/4149821/verz ... lagen.html


Zorgverzekeraars mochten het persoonsgebonden budget (pgb) voor verpleging en verzorging voor bestaande pgb-houders niet zomaar per 1 januari 2015 verlagen.

Dat heeft de geschillencommissie van de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ) onlangs geoordeeld in twee zaken. De adviezen van de commissie zijn bindend.

Verzekeraars moeten aan deze bestaande pgb-houders tot aan het einde van hun indicatie en uiterlijk tot eind 2015 het oude tarief vergoeden. Een indicatie zegt iets over wat voor zorg en hoeveel zorg iemand nodig heeft.

Belangenvereniging voor pgb-houders Per Saldo is blij met het bindende advies van de geschillencommissie. "Het advies lijkt goed nieuws voor alle budgethouders in dezelfde situatie. Mogelijk kunnen velen de korting op hun budget nu alsnog met terugwerkende kracht terugkrijgen van hun zorgverzekeraar."

Lager
Tot eind 2014 werd het persoonsgebonden budget voor verpleging en verzorging gefinancierd vanuit de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ). Sinds dit jaar worden de kosten vergoed door zorgverzekeraars.

Maar volgens de nieuwe regels vallen bepaalde vergoedingen soms tot wel 15 procent lager uit dan vorig jaar. Volgens Per Saldo zouden ongeveer 27.000 mensen daardoor zijn geraakt.

Tarief
SKGZ oordeelt dat zorgverzekeraars dit jaar niet alleen evenveel uren hadden moeten vergoeden voor bestaande pgb-houders, maar dat ze ook hetzelfde tarief hadden moeten vergoeden.

Dit geldt alleen voor mensen dit vorig jaar al een pgb hadden, met een indicatie die tot in 2015 doorloopt. Voor nieuwe gevallen gelden de nieuwe regels en de daarbij behorende lagere tarieven.

Per Saldo is momenteel in gesprek het ministerie van Volksgezondheid en branchevereniging Zorgverzekeraars Nederland om te bespreken hoe er met het advies van SKGZ moet worden omgegaan.

De belangenvereniging hoopt dat "gedupeerden alsnog het tarief ontvangen dat hen toekomt".
Gebruikersavatar
combi
Administrator
Administrator
Berichten: 15864
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 21:27

za 05 dec 2015, 09:57

Vooral chronisch zieken meer kwijt aan zorg in laatste tien jaar
05 december 2015 01:00
http://www.nu.nl/geldzaken/4177217/voor ... -jaar.html


Vooral mensen met een chronische aandoening zijn meer geld gaan betalen voor de zorg sinds het nieuwe zorgstelsel is ingevoerd zo’n tien jaar geleden.

Dit meldt vergelijkingssite Independer zaterdag. Zo is het eigen risico, dat chronisch zieken vrijwel altijd volledig moeten betalen, fors verhoogd en zijn aanvullende verzekeringen ook duurder geworden.

"In 2006 waren er nog verzekeringen die alle tandarts- en fysiotherapiebehandelingen vergoedden", aldus Independer.

"Dit soort pakketten bestaan bijna niet meer, terwijl de premies voor verzekeringen die minder vergoeden, fors zijn gestegen."

Fysiotherapie
Zo moesten chronisch zieken bijna tien jaar geleden voor negen fysiobehandelingen zelf betalen of een aanvullende verzekering afsluiten. Nu moet voor zo’n twintig behandelingen extra worden betaald.

Naast verschillende medicijnen worden ook de rollators en de rolstoelen niet meer vergoed door de basisverzekering. Ook is de vergoeding van fysiotherapie flink beperkt, terwijl er wel fors meer betaald moet worden.

Tandarts
Bij twee van de vier grote verzekeraars is de premie die moet worden betaald voor een tandartsverzekering sinds 2006
verdubbeld.

“Veel tandartsverzekeringen zijn inmiddels verworden tot een soort abonnementen”, stelt Independer. “De premie die je betaalt, komt bij veel verzekeringen min of meer overeen met de maximale vergoedingen die je kunt krijgen.”

Het eigen risico is sinds 2008 met 156 procent gestegen. Volgend jaar is er een eigen risico van minstens 385 euro. In 2008 was dat nog 150 euro.

Het overstappen van verzekeraars is voor chronisch zieken wel makkelijker geworden. Voor de meeste verzekeringen geldt geen medische selectie meer. Alleen nog voor de meest uitgebreide aanvullende verzekeringen kunnen mensen worden geweigerd.
Kankermedicijn duurder in Nederland dan rest Europa
04 december 2015 08:38
http://www.nu.nl/gezondheid/4176735/kan ... uropa.html


Nederland betaalt de hoofdprijs voor nieuwe kankermedicijnen. In vergelijking met andere Europese landen kan de prijs soms wel tot meer dan 50 procent hoger zijn.

Dit blijkt uit internationaal onderzoek onder leiding van het Antoni van Leeuwenhoek Ziekenhuis in Amsterdam.

Dat meldt de Volkskrant. http://www.volkskrant.nl/wetenschap/ned ... ~a4201188/

Bij het onderzoek werden negen van de meest dure kankermedicijnen vergeleken. Bij zeven van de negen stond Nederland in de top drie van meest betalende landen.

Handelpositie
Het prijsverschil komt volgens hoogleraar medische oncologie Koos van der Hoeven door de handelpositie van Nederland. "Wij zijn een klein land en kunnen geen vuist maken. En als we al onderhandelen, beginnen we daar vrij laat mee, als een medicijn al op de markt is."

Zo krijgen Spaanse kankercentra 40 procent korting op het medicijn ipilimumab, Nederlandse kankercentra ontvangen maar 2 procent korting.

Minister Edith Schippers van Volksgezondheid wil volgens de krant nog niet op het onderzoek reageren.
"Farmabedrijven overleggen met elk land apart over de prijs van kankergeneesmiddelen en laten daarbij geheimhoudingsdocumenten tekenen." http://www.volkskrant.nl/wetenschap/ned ... ~a4201188/
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: blackbox
Omhoog
Gebruikersavatar
combi
Administrator
Administrator
Berichten: 15864
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 21:27

ma 14 dec 2015, 23:12

'Informatie zorgverzekeraars klopt vaak niet'
14 december 2015 19:36
http://www.nu.nl/gezondheid/4182685/inf ... -niet.html


De meeste zorgverzekeraars informeren consumenten niet op de juiste wijze over de polissen die zij verstrekken.

Dat concludeert de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) in een maandag verschenen onderzoek.

De NZa liet onderzoeksbureau TNS Nipo 1.500 telefoontjes plegen naar de zorgverzekeraars. De bellers deden zich voor als consumenten en stelden vragen over onderwerpen die alle zorgverzekeraars regelmatig krijgen.

Volgens de onderzoekers beantwoorden kleinere zorgverzekeraars de vragen beter dan de grotere. Bij de grote zorgverzekeraars scoort Achmea het slechtst. Het bedrijf beantwoordde 75 procent van de vragen correct. Ook VGZ, Menzis, CZ en ASR deden het slecht met percentages variërend van 78 en 81 procent.

Twee zorgverzekeraars beantwoordden 90 procent van de vragen correct, dit waren Zorg en Zekerheid en De Friesland Zorgverzekeraars.

Onverwachte kosten
Het ging om vragen over wijzigingen in de polisvoorwaarden, de vergoeding van ziekenhuisbehandelingen en de kosten voor huisartsenzorg.

''Het verstrekken van onjuiste informatie kan ertoe leiden dat burgers niet de informatie krijgen die nodig is om een zorgverzekeraar te kiezen. Ook kunnen zij voor onverwachte kosten komen te staan omdat een bezoek aan de huisarts toch tot een rekening leidt, bijvoorbeeld voor laboratoriumonderzoek van bloed of urine'', aldus de NZa.
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: blackbox
Omhoog
Gebruikersavatar
combi
Administrator
Administrator
Berichten: 15864
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 21:27

vr 15 jan 2016, 13:41

Uw zorgverzekeraar schijt op u
Reet

15 januari 2016
http://www.retecool.com/uw-zorgverzekeraar-schijt-op-u/


Als Nederlander ben je verplicht een zorgverzekering af te sluiten. Om dit te realiseren die je je aan te melden bij één van de Nederlandse Zorgverzekeraars. Het komt er op neer dat je per persoon ongeveer 120 euro aan premie per maand kwijt bent en door je eigen risico van €385,- per jaar toch gewoon vrijwel al je zorgkosten zelf mag betalen. En dat is dus lalala geld.

Dan moet je het als toezichthouder Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) natuurlijk niet in je hoofd halen om deze zorgverzekeraars publiekelijk te wijzen op hun instant falen wanneer het op beantwoorden van consumentenvragen aankomt. Dan wordt namelijk bekend welke zorgverzekeraar faalt en hoe erg deze faalt. Gevolg is minder winst en dat moeten we niet willen met z’n allen, toch?

Precies, daarom zijn de drie grootste faalhazen zorgverzekeraars naar de rechter gestapt http://www.telegraaf.nl/binnenland/2501 ... NZa__.html omdat de NZa hun wanprestaties https://www.nza.nl/publicaties/nieuws/Z ... voldoende/ wereldkundig heeft gemaakt:

De NZa heeft onderzoek laten doen naar de informatie die zorgverzekeraars geven aan consumenten over de telefoon. De meeste zorgverzekeraars voldoen niet aan hun verplichting burgers juist te informeren. Bij gemiddeld 1 op de 5 vragen van consumenten is er sprake van ontoereikende informatie

Dus in plaats van de consument wel juist te informeren, ga je als zorgverzekeraar gewoon een stukje legaal stappen naar demense toe. Want fuck klanten, die verplicht zijn een zorgverzekering bij je af te sluiten. Lalala geld is veel belangrijker, want er moeten godverdomme wel salarissen en bonussen betaald worden ja. Gewoon allemaal je bek houden nu!

De Nederlandse Zorgautoriteit zijn broddelaars, de zorgverzekeraars zuigen ook harige apenkloten
Flepz0r

15 januari 2016

knip

Laten we vooropstellen, de verzekeraars zijn een stelletje fokking broddelaars die het beste gisteren nog opgeheven mogen worden. Maar. Wat blijkt, volgens het CBB is de NZa te streng geweest. En hoewel wij als Retenkoels toch altijd eerst de kant van de overheid kiezen blijkt als je de uitspraak bestudeert wat voor een ongelofeloos stelletje prutsjosti’s er bij de NZa zitten. Even wat citaten uit DEZE uitspraak:

bron en meer: http://www.retecool.com/de-nederlandse- ... penkloten/
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: Toxopeus
Omhoog
Gebruikersavatar
Toxopeus
Administrator
Administrator
Berichten: 4177
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 19:53

vr 15 jan 2016, 21:54

UMCG-topman: Nederlandse zorg te grabbel gegooid
•  12 januari

We gooien de Nederlandse zorg te grabbel door het huidige stelsel van zorgverzekeringen en marktwerking, te veel geld verdwijnt in de zakken van aandeelhouders van farmaceutische bedrijven en Den Haag doet veel te weinig voor de slachtoffers van aardbevingen. Topman Jos Aartsen van het Universitair Medisch Centrum Groningen gebruikte zijn nieuwjaarstoespraak dinsdag om stevig uit te halen naar de Haagse politiek.

,,Er komen volgend jaar verkiezingen en als raad van bestuur van het UMCG gaan we de politieke partijen benaderen over onze zorgen'', zei van Aartsen. ,,Minister Schippers en de vorige ministers Klink en Hoogervorst vinden het allemaal fantastisch gaan de afgelopen tien jaar maar wij zien het anders. De kostenstijging in Nederland gaat juist harder dan in andere landen. Er zijn honderdduizenden wanbetalers van de premie en veel mensen stellen zorg uit vanwege het hoge eigen risico. De Nederlandse zorg is dus niet open voor alle mensen.''

Doordat de zorgverzekeraars ieder jaar scherp onderhandelen met de ziekenhuizen over de prijs van behandelingen, komen veel ziekenhuizen in de problemen, zegt Aartsen. ,,Omdat ze alleen jaarcontracten afsluiten willen de banken geen leningen verstrekken. Daardoor is er geen geld voor noodzakelijke nieuwbouw en innovatie. Als er geen bouwfonds of innovatiefonds komt, krijgen we verpaupering van de Nederlandse zorg.''

Dat wordt volgens de topman nog erger door de nieuwe dure geneesmiddelen. ,,De 600 miljoen euro die dat extra kost moet uit het huidige budget komen. Dus is er geen geld meer voor groei of andere zaken. Al dat geld gaat naar de farmaceutische industrie. De politiek zegt dat die industrie zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid moet nemen maar we weten allemaal dat die alleen naar hun winsten kijken. Den Haag en Europa moeten zeggen hoe ver we daarin kunnen gaan maar dat gebeurt nu niet.''

Desgevraagd zei Aartsen na afloop van zijn toespraak niet de illusie te hebben dat het hele zorgstelsel in Nederland verandert. Want dat wil eigenlijk alleen de SP. ,,Een aanpassing van het stelsel met een innovatie- of een bouwfonds zou al heel wat zijn.''

Bron: http://www.dvhn.nl/groningen/UMCG-topma ... 12698.html
In de erfenis der eeuwen ligt veel wijsheid opgetast. Ook hier geldt: dwaas is hij die zijn eigen geschiedenis versmaadt.
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: blackbox, combi
Omhoog
Gebruikersavatar
combi
Administrator
Administrator
Berichten: 15864
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 21:27

za 16 jan 2016, 14:44

Rechter zegt nee
Correctie! Zorgverzekeraars verspreiden GEEN desinformatie
J. van Wensen

15-01-16 19:15
http://daskapital.nl/2016/01/correctie_ ... s_ver.html


Afgelopen dinsdag maakte de Nederlandse Zorgautoriteit bekend dat zorgverzekeraars een potje maken van de telefonische beantwoording van vragen over zorgverzekeringen. In opdracht van de NZa heeft TNS NIPO mystery callers ingezet en die kregen van een aantal verzekeraars nogal wat verkeerde informatie. Soms werd op meer dan 25% van de (relatief) eenvoudige vragen een verkeerd antwoord gegeven (hoe hoog is het eigen risico? Moet ik betalen voor een bezoekje aan de huisarts?). Reden voor de NZa om een aantal zorgverzekeraars 'een aanwijzing' te geven. Als de informatievoorziening met ingang van vandaag / 15 januari niet structureel zou verbeteren, dan boete.

Nu waren die aantijgingen van de NZa tegen het zere been van de verzekeraars en die stapten naar de rechter. Hun bezwaar is tweeledig: de mystery callers van TNS NIPO hebben er juist zelf een potje van gemaakt en we krijgen geen inzage in de onderzoeksgegevens. Dus we kunnen ons niet verdedigen. Vandaag heeft de rechter de verzekeraars op alle punten gelijk gegeven. Kort en goed komt het erop neer dat de mystery callers een vraag voorlegden en vervolgens op een scorecard moesten aangeven of het antwoord volledig goed, goed of fout was. Onduidelijk is echter of antwoorden in de categorie 'weet niet' of 'kijkt u even op de site van de NZa' ook fout zijn gerekend. De mystery callers hadden namelijk veel vrijheid bij het invullen van de scorecard en daarmee zijn '(...) de mystery callers van TNS NIPO feitelijk (...) opgetreden als toezichthouders, gelet op de mate waarin zij zelfstandig ten opzichte van [de NZa] het telefonisch onderzoek hebben uitgevoerd'. De rechter vindt 'weet niet' en 'kijkt u zelf even op de site van de NZa' in ieder geval niet misleidend. Daarnaast zijn de scorecards en de cassettebandjes met de telefoongesprekken foetsie, dus het is niet meer na te gaan hoe het precies zit. De zorgverzekeraars kunnen zich daarom inderdaad niet goed verdedigen.

Kortom, zegt de rechter, het onderzoek is niet deugdelijk en de conclusies van de NZa worden niet gedragen door onderzoeksresultaten, dus weg met je aanwijzing (samenvatting uitspraak hier en hier hier hier de afzonderlijke zaken). En nu mag u kiezen wie u wenst te buttkicken: zijn dat de zorgverzekeraars, omdat die hun tijd niet moeten stoppen in rechtszaken, maar in het trainen van personeel. Of is dat de NZa, die de rechtsstaat uitholt met deze kafkaëske aantijging?
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: blackbox
Omhoog
Gebruikersavatar
combi
Administrator
Administrator
Berichten: 15864
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 21:27

ma 18 jan 2016, 17:35

Alarmerende stijging aantal medicijntekorten
18 januari 2016 16:28
http://www.nu.nl/gezondheid/4199779/ala ... orten.html


Het aantal medicijnsoorten dat in Nederland tijdelijk niet leverbaar is, is fors gestegen.

Apothekersorganisatie KNMP waarschuwt hier maandag voor, meldt de NOS.

Vorig jaar was er een tijdelijk tekort aan 625 middelen. In 2014 ging het nog om 572 middelen en in het jaar daarvoor om 426. KNMP registreert sinds 2013 welke middelen twee weken of langer niet leverbaar zijn.

In 2015 waren er met name problemen rondom de levering van antibiotica. De organisatie maakt zich daar zorgen over, omdat patiënten resistent kunnen worden.

Normaal gesproken krijgen patiënten antibiotica toegediend die alleen een specifieke bacterie kan doden. Als dat midden niet voorhanden is, dan moet de zieke overstappen op een antibioticasoort die meerdere typen bacteriën kan doden.

Bacteriën in het lichaam worden daardoor sneller ongevoelig voor antibiotica. Dit maakt de bestrijding van infecties moeilijker.

Productieproblemen
Productieproblemen of een plotseling gegroeide vraag zijn meestal oorzaken van tijdelijke tekorten. De organisatie stelt dat definitieve tekorten in 70 procent van de gevallen ontstaan vanwege economische redenen.

Voor farmaceutische bedrijven is het niet altijd aantrekkelijk om goedkope medicijnen voor de kleine Nederlandse markt te produceren. Er worden in Nederland relatief weinig geneesmiddelen gebruikt en de prijzen zijn hier laag, zegt KNMP-voorzitter Gerben Klein Nulent tegen de NOS.

Volgens Klein Nulent komt het bij apothekers dagelijks voor dat middelen niet leverbaar zijn.

Eerder deze maand werd bekend dat schildklierpatiënten geen Thyrax meer kunnen krijgen. Zij moeten tijdelijk overstappen op een ander medicijn.
Gebruikersavatar
combi
Administrator
Administrator
Berichten: 15864
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 21:27

ma 01 feb 2016, 22:14

01-02-2016, 15:00

D66-zorgbestuurder: ‘Bonnetjes openbaar geeft maar ophef op internet’
Sociale media zijn gevaarlijk, want informeren burgers zomaar

De Tweede Kamer sprak maandag met zorgbestuurders over het wel of niet openbaar maken van declaratiegedrag. Boele Staal van het Antoniusziekenhuis is bang voor ophef via social media als dat gebeurt.

bron en filmpje: http://nieuws.tpo.nl/nieuws-video/bonne ... -internet/
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: blackbox
Omhoog
Gebruikersavatar
combi
Administrator
Administrator
Berichten: 15864
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 21:27

wo 10 feb 2016, 15:55

Weer thuiszorgbedrijf failliet door veranderende regels
10 februari 2016 13:45
http://www.nu.nl/ondernemen/4212468/wee ... egels.html


Thuiszorgbedrijf Internos, dat actief is in Dordrecht en omgeving, is failliet.

De driehonderdvijftig medewerkers blijven in dienst en de zorg voor duizend cliënten gaat door, terwijl er naar een nieuwe eigenaar wordt gezocht.

De curator van de katholieke stichting heeft dat woensdag laten weten. Volgens Internos is het faillissement te wijten aan veranderende regels ''in combinatie met de marktwerking''.

Eind november kreeg de grootste thuiszorgorganisatie van het land, TSN, uitstel van betaling. Gemeenten wilden te weinig betalen en thuiszorgers hadden te hoge salarissen, verklaarde TSN.

De branchevereniging voorspelde toen al dat meer thuiszorgbedrijven zouden omvallen. Het Gelderse Vérian wil meer dan vijfhonderd medewerkers ontslaan om grotere problemen te voorkomen.
Gebruikersavatar
combi
Administrator
Administrator
Berichten: 15864
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 21:27

do 11 feb 2016, 12:58

Kamer wil snel debat over eigen bijdrage Wmo
Er moet zo snel mogelijk een Kamerdebat komen over de gevolgen van de eigen bijdrage die burgers voor Wmo-voorzieningen moeten betalen. De Kamer is geschrokken van het grote aantal zorgmijders en wil hierover in debat met staatssecretaris Martin van Rijn (Wmo, PvdA). Aanleiding is het onderzoek naar eigen bijdragen van Binnenlands Bestuur en Ieder(in).
Yolanda de Koster

10 feb 2016
http://www.binnenlandsbestuur.nl/sociaa ... 8816.lynkx


Er moet zo snel mogelijk een Kamerdebat komen over de gevolgen van de eigen bijdrage die burgers voor Wmo-voorzieningen moeten betalen. De Kamer is geschrokken van het grote aantal zorgmijders en wil hierover in debat met staatssecretaris Martin van Rijn (Wmo, PvdA).

Dat stellen Kamerleden in een reactie op het onderzoek van Binnenlands Bestuur en Ieder(in) naar het beleid rondom eigen bijdragen van gemeenten en de gevolgen daarvan voor inwoners met een Wmo-voorziening. Daaruit blijkt onder meer dat een kwart van de zorggebruikers door de (hoge) eigen bijdrage afziet van zorg en dat tien procent van de gemeenten geen zicht heeft op het aantal zorgmijders.

Onderzoek
Volgens Van Rijn onderzoekt het CBS momenteel de inkomenspositie van mensen die zorg ontvangen op basis van de Wmo en de Wet langdurige zorg (Wlz). ‘Dit is een breed onderzoek waarin aandacht is voor eigen bijdragen. Met de signalen van Binnenlands Bestuur en Ieder(in) zal het ministerie - gecombineerd met de conclusies van het CBS-onderzoek - bekijken welke acties hier nodig zijn’, zo laat Van Rijn desgevraagd weten. Het CBS verwacht in juni met voorlopige resultaten (over het eerste half jaar) te kunnen komen en in het najaar met definitieve resultaten over heel 2015. ‘Zorg dient voor iedereen toegankelijk en betaalbaar te zijn’, benadrukt de staatssecretaris. ‘De regels voor de berekening van de eigen bijdrage voor de Wmo 2015 zijn bewust zo vormgegeven dat de eigen bijdrage een redelijk bedrag is. Dit bedrag is afhankelijk van iemands persoonlijke (ook financiële) situatie.’

Toegankelijkheid in gedrang
Volgens een deel van de Kamer blijkt uit het onderzoek echter dat die toegankelijkheid en betaalbaarheid door de (hoge) eigen bijdrage in het gedrang komt. ‘De bezuinigingen op de zorg zijn te groot en te ondoordacht doorgevoerd. Ik zie dat veel gemeenten de rijksbezuinigingen op de Wmo één-op-een doorvertalen naar hun inwoners’ stelt SP-Kamerlid Renske Leijten. ‘Dit is precies waarom we destijds tegen de Wmo hebben gestemd. Het was compleet onduidelijk wat de effecten van onder meer de eigen bijdragen zouden zijn’, aldus Mona Keijzer (CDA). ‘Op deze manier wordt de Wmo een armoedewet. Een wet waar je in alle redelijkheid alleen aanspraak op kunt maken, wanneer je een laag inkomen hebt. Middeninkomens betalen zo het gelag.’ De PvdA is het daar niet mee eens. ‘Iedereen die zorg en ondersteuning nodig heeft moet die ook krijgen. Daarvoor wordt een eigen bijdrage naar draagkracht gevraagd’, stelt Otwin van Dijk (PvdA).

Meer budget
In ieder geval SP, GroenLinks en CDA vinden dat het Wmo-budget moet worden verhoogd. ‘Het is evident dat er geld bij moet. Dat moeten we in de voorjaarsnota regelen’, aldus SP-Kamerlid Renske Leijten, die samen met GroenLinks het debat heeft aangevraagd. Het is nog niet duidelijk wanneer het debat plaatsvindt.

Zorgmijding voorkomen
Zorgmijding kan tot grote problemen leiden, stellen de Kamerleden. Voortman: ‘Het gaat om persoonlijk leed voor de zorgbehoevenden, nog zwaardere belasting voor hun mantelzorgers en een groter beroep op, duurdere, tweedelijnszorg.’ ‘Ik vind het zorgwekkend dat één op de vijf zorgbehoevenden regelmatig afziet van zorg, door de hoge eigen bijdragen. D66 wil onnodige zorgmijding voorkomen’, stelt Vera Bergkamp. ‘Gemeenten moeten inzicht krijgen in de eventuele stapeling van eigen bijdrages en als dit negatief uitpakt, moet het beleid worden aangepast.’ Dat vinden ook CDA en GroenLinks. De SP vindt dat gemeenten de eigen bijdragen waar mogelijk zo veel mogelijk schrappen en dat het rijk gemeenten financieel tegemoet moet komen om dit mogelijk te maken.

Gebrekkige informatie
Uit het onderzoek blijkt ook dat burgers vooraf nauwelijks worden geïnformeerd over het bedrag dat ze voor hulp moeten neertellen, ook niet als deze omhoog gaat. Dat kan en mag niet, stelt Van Rijn. ‘Mensen hebben het recht te weten of en zo ja hoeveel eigen bijdrage er van hen verwacht wordt. De Wmo is helder over de plicht van de gemeenten om bij onderzoek - 'keukentafelgesprek' - na te gaan of de cliënt ook financieel in staat is om wat bij te dragen. En mocht dat niet zo zijn: om maatwerk te leveren en de cliënt hierin tegemoet te komen. Het ministerie gaat er van uit dat wethouders de uitkomsten van enquête serieus nemen en in hun gemeenten nagaan of het daar goed geregeld is.’

Gemeenten aan de bak
Ook de Kamer heeft grote moeite met de gebrekkige informatie door gemeenten. ‘Het is belangrijk dat mensen vooraf weten of een eigen bijdrage geldt en hoe hoog die is. De PvdA wil dat gemeenten dit altijd helder inzichtelijk maken', aldus Van Dijk. 'Als je aanklopt bij de gemeente voor hulp of ondersteuning dan moet de gemeente je goed informeren. Dat betekent wat de VVD betreft dat je vooraf eerlijk bent over kosten en eigen bijdrages. Als gemeenten daar onduidelijk over zijn dan is dat niet goed', stelt Sjoerd Potters (VVD). 'Daarbij mag de gemeente wat ons betreft nooit een eigen bijdrage vragen die hoger is dan de kostprijs. Want eigen bijdragen zijn niet bedoeld om de portemonnee van de gemeente spekken.' ‘Het is belangrijk dat mensen hier vooraf goed over worden geïnformeerd. Het mag geen verrassing zijn. Voor D66 staat voorop dat mensen zorg krijgen die ze nodig hebben en hier hoort goede informatie bij’, benadrukt Bergkamp. ‘Het is heel erg dat mensen niet weten dat en wat ze aan eigen bijdrage moeten betalen’, stelt Voortman (GroenLinks).


Nieuwsuur besteedt vanavond vanaf 22 uur uitgebreid aandacht aan het onderzoek en sprak ook met gedupeerde zorgmijders.


Lees het hele artikel over het onderzoek in Binnenlands Bestuur nr. 3 van deze week. De komende tijd brengt Binnenlands Bestuur meer artikelen over het onderzoek.
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: blackbox
Omhoog
Gebruikersavatar
combi
Administrator
Administrator
Berichten: 15864
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 21:27

ma 15 feb 2016, 12:26

Van Rijn eruit: pgb nog steeds een ramp
Johnny Quid

15-02-16 08:54
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/20 ... faals.html


De pgb zuigt harder dan een hoer met ADHD die nog de behoefte voelt om zich te bewijzen. Het bureau BIT heeft in het geheim een conceptadvies voor de ict-baas van het Rijk gemaakt, waarbij met 'geheim' bedoeld wordt dat het AD dat rapport in bezit heeft. http://www.ad.nl/ad/nl/4560/Gezond/arti ... ltje.dhtml

De manier waarop de Sociale Verzekeringsbank, gemeenten, zorgkantoren en het ministerie van Volksgezondheid op dit moment de verdeling van zorgbudgetten geregeld hebben, functioneert ongeveer net zo goed als de relaties van de koppels die aan Temptation Island meedoen. De pgb-fabriek is een totale ramp. Het ict-project van de Sociale Verzekeringsbank, dat het betalingssysteem moet verbeteren, is de Titanic onder de ict-betalingsprojecten, qua megalomaan faalgebeuren. Gelukkig zijn er pas ACHT debatten geweest over deze kwestie, anders zouden we dadelijk nog denken dat de politiek er geen grip op heeft... Intussen is de zorg vijf keer zo duur geworden en zijn er plannen om de SVB te fuseren met de UWV. Want als je de twee grootste blunderorganisaties met duizenden gedupeerden van dit land beter wil maken, moet je ze vooral samenvoegen.

Als we zouden moeten raden wie de Mol van dit kabinet is, twijfelen we tussen Martin van Rijn en Ard van der Steur. We hadden ons geld op Teeven & Opstelten gezet, maar die zijn er al uit. Dat zou nu ook met Martin van Rijn moeten gebeuren. De puinhopen zijn alleen maar groter geworden onder zijn bewind. Martin van Rijn kan vast een aantal dingen heel goed, staatssecretaris met de pgb in de portefeuille valt daar niet onder. Zijn bewind is terminaal, tijd dat er euthanasie gepleegd wordt op zijn politieke functie.
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: blackbox
Omhoog
Gebruikersavatar
combi
Administrator
Administrator
Berichten: 15864
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 21:27

ma 22 feb 2016, 21:41

Zorgkantoor vraagt cliënt afstand te doen van recht klacht indienen
22 februari 2016 18:23
http://www.nu.nl/binnenland/4218916/zor ... ienen.html


Het Zilveren Kruis Zorgkantoor heeft pgb-budgethouders gevraagd een verklaring te tekenen om afstand te doen van het recht een klacht in te dienen of een rechtszaak aan te spannen.

Dat maakte het consumentenprogramma Radar bekend, in aanloop naar een uitzending over de kwestie maandagavond.

Zilveren Kruis bevestigt dat de bewuste brief vorige week is verstuurd naar 185 veelal verstandelijk beperkte en/of kwetsbare cliënten. Het gaat om mensen van wie de hulpverleners mogelijk voor tienduizenden euro's fraude hebben gepleegd. Het zorgkantoor stelt dat als de cliënt niet meewerkt, en dus niet tekent, de vordering zelf zal moeten betalen.

In de brief van het Zilveren Kruis, in handen van Radar, staat ook dat cliënten de getroffen regeling geheim moeten houden.

Terug vorderen
Zilveren Kruis laat in een reactie weten dat het voor de betreffende klanten geld van het persoongebonden zorgbudget (pgb) gaat proberen terug te halen bij vijf zorgaanbieders.

''Als blijkt dat de pgb-houder inderdaad gedupeerd is door de zorgaanbieder en zelf geen rol heeft gehad bij de fraude, neemt het zorgkantoor de vordering over en probeert het geld bij de zorgaanbieder terug te vorderen. De vordering wordt dan niet op de budgethouder verhaald'', aldus Zilveren Kruis.
Zilveren Kruis smeert verstandelijk beperkten wurgcontract aan
22-02-2016
http://radar.avrotros.nl/nieuws/detail/ ... tract-aan/


Het Zilveren Kruis Zorgkantoor heeft pgb-budgethouders die onder haar verantwoordelijkheid vallen gevraagd een juridische verklaring te ondertekenen waarin zij afstand doen van het recht een klacht-, bezwaar- of beroepsprocedure bij de rechter te starten jegens het Zorgkantoor.

Dat blijkt uit een brief in handen van Radar, die de problematiek omtrent de pgb’s al eerder aan de kaak stelde. In de brief staat tevens dat de cliënten de lopende procedures dienen te beëindigen en zelf moeten betalen. Bovendien erkent de cliënt door het ondertekenen van de verklaring verantwoordelijk te zijn voor de torenhoge schuld. Cliënten worden tot slot verplicht de getroffen regeling geheim te houden.

De brief met dit voorstel heeft het Zorgkantoor vorige week rechtstreeks verzonden aan de veelal verstandelijk beperkte en/of kwetsbare cliënten, die eerder aanslagen ontvingen van tienduizenden euro's omdat hun zorgverlener mogelijk fraude heeft gepleegd. Volgens het Zilveren Kruis Zorgkantoor zelf gaat het in hun geval om in totaal 185 klanten, verdeeld over vijf instellingen.

Tekenen of vordering zelf betalen
Het Zorgkantoor stelt in de brief dat indien de cliënt niet meewerkt, en dus niet ondertekent, de cliënt de vordering zelf zal moeten betalen. In dat geval kan het Zorgkantoor volgens de brief niet vaststellen of de cliënt zelf geen rol heeft gehad in de fraude. Het Zorgkantoor doet geen harde toezegging dat, indien de fraude door de zorgverlener wordt aangetoond, de vordering van tafel verdwijnt. Ook is volstrekt onduidelijk wat er gebeurt in het waarschijnlijke geval dat de fraude helemaal niet kan worden aangetoond. De cliënt heeft dan al eenzijdig getekend en schuld bekend en kan geen bezwaarprocedure meer starten.

'Volstrekt verkeerde voorstelling van zaken'
Diverse advocaten die de pgb-cliënten bijstaan in hun strijd tegen de hoge vorderingen zijn woedend. Zij concluderen dat met de brief wordt gesuggereerd dat het ondertekenen van de verklaring een onderdeel is van het onderzoek naar fraude, maar noemen dit een volstrekt verkeerde voorstelling van zaken. Zij wijzen erop dat het Zorgkantoor onder het mom van een fraudeonderzoek verstandelijk beperkte cliënten buiten hun advocaat om probeert te bewegen tot het beëindigen van alle lopende procedures en het volledig en onvoorwaardelijk erkennen van de vordering en hun schuld.

Tweede Kamerlid voor het CDA Mona Keijzer noemt de gang van zaken 'machtsmisbruik en onwettig'. Ook andere Kamerleden hebben reeds aangekondigd vragen te zullen stellen.

Bron: Radar
Gebruikersavatar
Toxopeus
Administrator
Administrator
Berichten: 4177
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 19:53

do 25 feb 2016, 22:15

Hoe is de zorgverzekering in andere landen geregeld?

Nederland kent men de basisverzekering, dit is een zorgverzekering die iedere Nederlander verplicht moet afsluiten en waarvoor men zorgpremie betaalt. De basisverzekering dekt de meest essentiële zorg, zoals bezoek aan de huisarts, medicijnen en medisch specialistische zorg in het ziekenhuis. Voor een volledig overzicht van de dekking in het basispakket kun je hier terecht. In Nederland betaalt iedereen aan de hand van zijn/haar inkomen een inkomensafhankelijke premie voor de AWBZ. Ook voor de Zorgverzekeringswet (Zvw) betaal je (meestal via de werkgever) een inkomensafhankelijke premie. De percentages van beide premies worden over het inkomen geheven wat betekent dat hogere inkomens dus ietsje meer betalen. De kosten van de basisverzekering zijn echter geheel onafhankelijk van het inkomen. De zorgverzekeraar bepaalt zelf de hoogte van de premies voor de basisverzekering en aanvullende zorgverzekeringen. Arm of rijk: iedereen betaalt dezelfde premie. Juist om deze rede loont het om te vergelijken tussen verschillende zorgverzekeraars.

Update 3 juni 2015: dit artikel is opnieuw samengesteld bij: Wat kost een zorgverzekering in andere landen?

Kenmerken Nederlandse zorgverzekering:
•Zorgpremie voor basisverzekering afhankelijk van zorgverzekeraar
•Relatief hoge percentuele inkomensafhankelijke bijdrage (AWBZ en Zvw). Let op: er gelden wel maximumbedragen.
•Dure aanvullende zorgverzekeringen
•Minimale eigen risico gelijk voor iedereen
•Alleen zorgtoeslag voor de laagste inkomens

In de meeste andere landen is de zorgverzekering en het zorgstelsel echter totaal anders geregeld. ZorgWijzer.nl deed daarom grondig onderzoek naar een aantal bekende (buur)landen en keek hoe de zorgverzekering daar is voorzien.

België

In België kent men, zoals vroeger in Nederland werd gevoerd, een ziekenfonds. Ongeveer 60 van deze fondsen zijn onderverdeeld in 5 landsbonden die verschillen in politieke of religieuze opvatting. Alle fondsen worden betaald door werknemers, werkgevers en/of via subsidies. In België is men verplicht om lid te worden van zo’n ziekenfonds als men werkzaam is, 24 jaar of ouder is en nog studeert of een werkloosheidsuitkering ontvangt. Het overige deel van de bevolking wordt via het gezinshoofd meeverzekerd tenzij men financieel onafhankelijk zijn.

Werknemers betalen een vast percentage (ongeveer 7,35 procent) van het loon aan het fonds en de werkgever draagt daar nog eens een gedeelte (ongeveer 3,8 procent) aan bij. De ziektekostenverzekering die uit de fondsen worden betaald kan worden uitgebreid met aanvullende zorgverzekeringen, net zoals in Nederland. Deze aanvullende pakketten worden door de verschillende ziekenfondsen aangeboden en kunnen qua inhoud en kosten van elkaar verschillen. Tevens kent men in België een zogenaamde premie voor eventuele opname en behandeling ziekenhuis. Die bedraagt ongeveer 100 euro per jaar. Een nadeel van het Belgische zorgstelsel zijn de medicijnen, die zijn namelijk een stuk duurder dan in Nederland.

Kenmerken:
•Ziekenfonds betaald door werknemers, werkgevers en/of de subsidies
•Kosten zorgverzekering is voor werknemers een vast percentage van het salaris (inkomensafhankelijk)
•Medicijnen duurder dan in Nederland

Verenigd Koninkrijk

Het verschil tussen de Nederlandse en Engelse zorgverzekering is gigantisch. In Engeland heeft iedere inwoner recht op gratis gezondheidszorg. Er worden geen zorgpremies betaald door de bevolking en men krijgt geen rekening voor het eigen risico. In plaats daarvan worden de zorgkosten betaald uit de algehele staatskas die wordt gespekt uit overheidsinkomsten en belastingen die worden geheven. In essentie wordt alle zorg door de NHS (National Health Service) geregeld, waaronder: bezoek aan de huisarts, medische specialistische behandeling in het ziekenhuis, chronische zorg, geestelijke zorg en mondzorg.

Eventueel kan men zich tegen betaling nog extra verzekeren via een particuliere zorgverzekering. Deze service wordt echter door minder dan 8 procent van de bevolking gebruikt. Het Engelse systeem is vergeleken met veel andere Europese landen erg sociaal, aangezien de meeste voorzieningen gratis en toegankelijk zijn.

Kenmerken:
•Een zorgverzekering is “gratis” voor iedere inwoner.
•Kosten gezondheidszorg worden vanuit de overheidschatkist betaald
•Aanvullende zorg is duurder en wordt maar door een klein deel van de bevolking gebruikt

Duitsland

In Duitsland hanteert men de zogenaamde GKV (Gesetzliche Krankenversicherung) voor midden- en lage inkomens. Deze zorgverzekering is wettelijk bepaald en te vergelijken met een inkomensafhankelijke zorgpremie. Het gehanteerde systeem lijkt deels op het Belgische zorgstelsel. Een vast deel van het bruto-inkomen wordt afgedragen aan de GKV. Voor werknemers is dit 8,2 procent van het loon en voor werkgevers 7,3 procent van het loon.

Wie in Duitsland meer dan grofweg 51.000 euro per jaar verdiend kan kiezen voor een particuliere verzekering in plaats van de GKV. Deze biedt voordelen op het gebied van kosten en dekking, maar is eigenlijk alleen voor individuen of tweeverdieners zonder gezin aantrekkelijk. Voor families met meerdere kinderen is de particuliere zorgverzekering over het algemeen veel te duur.

Kenmerken:
•Kosten zorgverzekering zijn een vast percentage van het loon
•Particuliere zorg alleen voor hogere inkomens beschikbaar

Frankrijk

Frankrijk staat volgens de WHO (World Health Organization) bekend als het land met het beste zorgverzekeringsstelsel. Iedereen in Frankrijk heeft recht op een zorgverzekering die via de werkgever of overheid (via belastingen) wordt betaald. Alleen werknemers dragen een deel van hun salaris bij aan zorgkosten. Het grote voordeel van Franse gezondheidszorg is het solidariteitsprincipe: hoe zieker je bent, hoe minder je betaalt aan zorg. Zo betalen chronisch zieken geen ziektekosten. In Nederland en de meeste andere landen kent men geen dergelijk solidariteitsprincipe voor de zorgverzekering.

Net zoals in België draagt men in Frankrijk een gedeelte van het salaris (ongeveer 5,5 procent) af aan een ziekenfonds. De rest wordt door de werkgever betaald. Deze ziekenfondsen bieden vrijwel identieke dekking en kosten nagenoeg hetzelfde op jaarbasis. Een Franse inwoner kan zelf kiezen uit een ziekenfonds, maar is wel verplicht zich te verzekeren tegen standaard gezondheidszorg. Verder kan men in Frankrijk een particuliere zorgverzekering afsluiten, deze biedt bijvoorbeeld dekking tegen speciale behandelingen, mondzorg en/of fysiotherapie. Deze aanvullende zorg is relatief goedkoper dan in andere Europese landen. 85 procent van de Franse bevolking maakt gebruik van aanvullende zorg. Om de stijgende kosten in de Franse gezondheidszorg te lijf te gaan, vraagt de overheid steeds vaker een eigen bijdrage. Zo moet een Fransman zelf 6,60 euro bijdragen bij bezoek aan een dokter. Voor behandeling en verblijf in het ziekenhuis betaalt men gemiddeld 16 tot 18 euro per dag. Daarentegen betaalt men geen zorgpremie los van de 5,5 procent die eventueel wordt ingehouden op het inkomen.

Kenmerken:
•Zorgverzekering wordt vooral betaald door de werkgevers en in andere gevallen via de overheid
•Er is feitelijk geen zorgpremie
•Solidariteitsprincipe: hoe zieker je bent hoe goedkoper de zorgverzekering
•Er geldt vaak een eigen bijdrage voor bezoek aan een huisarts of opname in het ziekenhuis

Verenigde Staten

Het Amerikaanse zorgstelsel rust hevig op de particuliere zorgverzekering en is daarom vooral voor de rijkere Amerikanen betaalbaar en weggelegd. De private zorgverzekering vormt het belangrijkste deel van de dekking voor de meeste Amerikanen. Ongeveer 58 procent van de Amerikanen heeft een particuliere zorgverzekering en deze is in bijna alle gevallen via de werkgever of het pensioen betaalt. Voor het overige deel van de bevolking: werklozen, zwakkeren en minder rijke ouderen, is de particuliere zorgverzekering vrijwel altijd onbetaalbaar. Daarom heeft de Amerikaanse overheid – vooral sinds de aanstelling van Obama – een aantal programma’s opgezet zodat deze groepen (in veel staten) toch verplicht zijn verzekerd voor de meest essentiële zorg. Een voorbeeld is Obamacare, waarvan de bijkomende kosten worden betaald uit belastingen die door de landelijke en lokale overheden worden geheven. Ook kinderen uit gezinnen met lagere inkomens kunnen genieten van deze “gratis” gezondheidszorg. De dekking van deze programma’s zijn echter beduidend beperkter dan de Nederlandse basisverzekering.

Kenmerken:
•Particuliere zorgverzekeringen worden direct betaald door de patiënt of via de werkgever
•Rijkere personen kunnen zich de betere, particuliere zorgverzekeringen veroorloven.
•Het zwakkere en armere deel van de bevolking zich moet redden met beperkte zorgprogramma’s opgezet door de overheid.

Japan

In Japan beschikt men in feite over twee typen zorgverzekeringen. De zogenaamde werknemerszorgverzekering en de nationale zorgverzekering. De eerste is bedoeld voor het werkende deel van de bevolking en de tweede voor de rest van de bevolking, waaronder zelfstandigen, kinderen, studenten en ouderen. Een deel van de kosten voor zorgverlening worden door de patiënt betaald, afhankelijk van het inkomen. Het andere deel wordt dus betaald door de overheid of werkgever. Iedere Japanner kan in principe in ieder Japans ziekenhuis terecht voor medische zorg, dat geldt ook voor de geprivatiseerde instellingen. Daarnaast kan men, in tegenstelling tot Nederland, ervoor kiezen om geen zorgverzekering af te sluiten, met alle gevolgen van dien. Ongeveer 10% van de Japanse bevolking is onverzekerd tegen zorg.

Kenmerken:
•Iedereen kan zich relatief goedkoop verzekeren voor zorg via de overheid of hun werkgever
•Afsluiten van een zorgverzekering is niet verplicht
•Bij gebruik van zorg wordt een percentage van de zorgkosten direct door de patiënt betaald, afhankelijk van het inkomen

Conclusie

Nederlands zorgverzekeringsstelsel minder solidair dan bij buurlanden

Het is lastig om de Nederlandse basiszorgverzekering qua kosten per inwoner en dekking te vergelijken met andere landen. Dit komt omdat er grote verschillen zitten in het zorgverzekeringsstelsel. Wat wel opviel uit de vergelijking is het verschil in solidariteit. In Nederland is de zorgpremie niet afhankelijk van het inkomen, maar afhankelijk van de zorgverzekeraar. In andere landen is dat veel vaker andersom. Nu betaalt men in Nederland wel een inkomensafhankelijke bijdrage Zvw en AWBZ, maar deze zijn gekoppeld aan maximumbedragen, om precies te zijn:
•Een maximumbedrag van 4.220 euro voor de AWBZ premie
•Een maximumbedrag van 3.856 euro voor de Zvw premie

Hogere inkomens in Nederland merken dus veel minder van de percentuele bijdrages. Het Nederlandse zorgstelsel is dus helemaal niet zo solidair als men wellicht denkt. Zo betaalt men in Duitsland, België en Frankrijk een altijd vast percentage van het loon en kent men geen lage maximum bedragen of een verplicht eigen risico. De hoogste inkomens geven in deze landen dus aanzienlijk meer geld uit aan zorg dan de lagere inkomens. Er lijkt daarom meer solidariteit te zijn. In Nederland is men tot dusverre solidair dat alleen de lage inkomens deels worden ondersteund middels de zorgtoeslag. De zorgpremie is in ons land voor iedereen gelijk. Hetzelfde geldt voor het eigen risico, hoe jong of oud of rijk of arm je ook bent. Frankrijk is het toppunt van solidariteit, de zieken en zwakkeren (die niet kunnen werken) betalen daar namelijk veel minder (of helemaal niets) voor hun zorgverzekering. In Engeland is de zorgverzekering zelfs voor iedereen gratis, of worden althans vergoed vanuit de staatskas.

Toch is het misschien ook maar goed dat iedereen in Nederland kan rekenen op degelijke dekking tegen de meest belangrijke vormen van zorg. Vergeleken met landen zoals de VS, waar het afsluiten van een zorgverzekering niet eens verplicht is, doen wij het een stuk beter.

Welke land heeft volgens jou het zorgverzekeringsstelsel het best voor elkaar?

Bronnen: WHO (World Health Organization) and World Health Report
http://www.zorgwijzer.nl/zorgverzekerin ... n-geregeld
In de erfenis der eeuwen ligt veel wijsheid opgetast. Ook hier geldt: dwaas is hij die zijn eigen geschiedenis versmaadt.
Gebruikersavatar
combi
Administrator
Administrator
Berichten: 15864
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 21:27

zo 06 mar 2016, 14:36

Hoe de echtgenoot van minister Schippers tonnen verdient aan haar zorgbeleid
Door Gerard Driehuis -

zondag 6 maart 2016, 11:29
http://www.welingelichtekringen.nl/poli ... eleid.html


Follow the money komt alweer met een opmerkelijk verhaal: Sander Spijker, de man met wie minister Edith Schippers al twintig jaar getrouwd is, helpt zorginstellingen ‘slimmer’ declareren. Lucratief advieswerk dat in strijd lijkt met de ‘zinnige en zuinige zorg’-agenda van zijn vrouw.

Spijker zit in de gezondheidszorg sinds zijn vrouw daar minister van is. Eerst als manager van het Slotervaartziekenhuis, dat later in een wolk van rechtszaken ten onder ging. Nu als deskundige die ziekenhuizen leert hoe ze, ondanks de bezuinigingen van Edith, zoveel mogelijk geld kunnen binnenharken.

Hij adviseert instellingen met name over de vraag welke patiënten moeten worden behandeld omdat dat veel geld oplevert en welke patiënten financieel gezien uitbehandeld zijn.

Kortom: Spijker is het wandelend voorbeeld van marktwerking in de zorg.

Slim stel, die Edith en Sander.

Lees de hele reconstructie van de werkwijze van de man van Schippers bij FTM:
https://www.ftm.nl/artikelen/hoe-de-ech ... zorgbeleid

Hoe Spijker geld verdient voor de behandelaar en zichzelf
Het declareren van de zorg in bijvoorbeeld de GGZ gebeurt vooral aan de hand van diagnosebehandelcombinaties (DBC’s). Aan elke diagnose is een behandeling gekoppeld, die wordt betaald in verschillende tijdvakken. Voor ieder tijdvak geldt een bepaalde vergoeding. Zo krijgt een behandelaar voor de behandeling van depressie in het tijdvak 3.000 tot en met 5.999 minuten een bedrag van 7.850,67 euro. ‘Je krijgt dus voor 3.000 minuten behandelen evenveel geld als voor bijna 6.000 minuten. Dat is de perverse prikkel in het systeem,’ vertelt een behandelaar. ‘Het levert dus het meeste geld op door laag in een tijdvak te blijven, of wanneer je hoog in een tijdvak zit nog een aantal minuten extra te behandelen, zodat je net in een hoger tijdvak komt dat ongeveer twee keer zo veel geld oplevert’. De adviezen van Spijker zijn erop gericht te werken met de winstgevendste behandeltijd.
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: blackbox, Toxopeus
Omhoog
Gebruikersavatar
combi
Administrator
Administrator
Berichten: 15864
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 21:27

vr 18 mar 2016, 12:33

Apothekers maken zich zorgen om toename medicijntekort
18 maart 2016 08:49
http://www.nu.nl/gezondheid/4232391/apo ... ekort.html


Apothekers hebben zorgen over de toename in het aantal medicijnen dat niet of slecht leverbaar is. De brancheorganisatie KNMP heeft de overheid en zorgverzekeraars gevraagd om maatregelen.

"Zo kan het echt niet doorgaan. Neem bijvoorbeeld tamoxifen, een middel dat gebruikt wordt bij borstkanker. Hiervan krijgen patiënten vanwege een tekort voor nog maar een maand mee, wat onrust veroorzaakt", vertelt Mariël Croon van de KNMP vrijdag in het AD.

De krant schrijft dat er vorig jaar 625 medicijnen voor ernstige ziekten, zoals borstkanker en zware depressies, niet of slecht leverbaar waren. In 2004 lag dit aantal nog onder de honderd. Apothekers besteden veel tijd aan het zoeken naar alternatieven voor bepaalde geneesmiddelen.

Lage prijs
De oorzaak voor het medicijntekort ligt voornamelijk bij de lage prijs. Het KNMP meldt dat door regelgeving medicijnen extreem goedkoop zijn. Ook is Nederland een relatief klein afzetgebied en daarom minder interessant voor fabrikanten.

In oktober 2015 heeft minister Edith Schippers (Volksgezondheid) een brief aan de Kamer gestuurd omdat zij zich ook zorgen maakt over de tekorten. In 2014 liet de minister ook al onderzoek doen naar de oorzaken en de gevolgen van het medicijntekort.
Plaats reactie

Terug naar “Gezondheid / Voeding”