Lecithine

Alles over gezondheid, voeding, lichaamsbeweging het menselijke lichaam en nog veel meer. Wil je gezond leven dan staat hier veel handige informatie.
Plaats reactie
baphomet
Administrator
Administrator

ma 14 jan 2013, 23:23

Lecithine, wie kent het niet?! Lecithine, Lecithine en natuurlijk Lecithine! Nee, maar even zonder dollen, Lecithine dus... Waarom ik in hemelsnaam begin over Lecithine? Nou omdat ik sinds een week of 3 in volledige Lecithine staking ben gegaan en mijn lichaam alleen nog maar voedt met pure onversneden Lecithine... Sorry ik ben godverdomme nog steeds aan het grappen en grollen! 

Nog maar een poging dan... Het was om heel eerlijk te zijn QFF-er Snickers die mij een tijdje terug wees op lecithine en ik ben door de tip van Snickers eens wat leeswerk gaan verrichten met betrekking tot Lecithine. En ik kan niet anders concluderen dan dat er veel informatie over Lecithine te vinden is, maar in mijn ogen zo ontzettend veel dat je zo nu en dan tijdens het zoeken gewoonweg echt door de spreekwoordelijke bomen het bos niet meer kunt zien... Want wat de neuQ is Lecithine nu precies??? Een artikel uit de Telefaag kan ik simpelweg gewoon niet al te serieus nemen namelijk...

Leest u toch even kort mee...???

Lecithine is een type lipide (vet) dat door iedere cel in je lichaam wordt gebruikt. Je celmembranen, die het passeren van voedingsstoffen in en uit je cellen reguleren, bestaan grotendeels uit lecithine. Deze voedingsstof helpt vetten zoals cholesterol en andere lipides in vocht op te lossen en uit je lichaam te laten verdwijnen. Het helpt je lichaam dus beter met vet om te gaan en verlaagt het cholesterol op een natuurlijke wijze. Veel mensen kunnen daarom gebaat zijn bij voldoende lecithine in hun dieet, maar voor mensen wiens galblaas verwijderd is, is het zeker een aanrader. 

Verder helpt lecithine je op het gebied van energie en kan het leverschade als gevolg van alcoholmisbruik helpen repareren. Je vindt lecithine in hele granen, peulvruchten, vis, tarwekiemen, biergist en natuurlijk in lecithinekorrels of -granules. Deze granules zijn in de meeste natuurwinkels te vinden.
De meeste lecithinekorrels zijn gemaakt van sojabonen, maar omdat genetisch gemanipuleerde soja een steeds groter probleem aan het worden is, wordt lecithine van eieren tegenwoordig steeds populairder. Strooi twee eetlepels korrels per dag over je yoghurt of je salade als aanvulling op een (gezond) voedingspatroon en je zult zien dat deze korrels ook nog eens je concentratievermogen en je geheugen verbeteren!
Tja... Wat moeten we daar nu mee...???
Enfin, verder zoeken dus! Althans, om een globale indruk te krijgen over hetgeen dat Lecithine nu daadwerkelijk is, lijkt het me wel zo handig om verder te gaan zoeken! Misschien is het wellicht handig om te beginnen bij de voor waar aangenomen mening die men op de WIkipedia pagina over Lecithine tracht te verkondigen... Leest U even mee...???

Lecithine is een mengsel van glycolipiden, triglyceriden, en fosfolipiden. In de biochemie wordt er echter een specifieke verbinding mee bedoeld, fosfatidylcholine, een fosfolipide die de hoofdmoot uitmaakt van van een fosfatidefractie die uit eidooier (Grieks lekithos - ???????) of sojabonen kan worden geëxtraheerd met hexaan.

Commercieel verkrijgbare lecithine wordt van oudsher vooral uit sojabonen verkregen. De laatste jaren echter wordt lecithine steeds vaker ook uit andere bronnen verkregen, bijvoorbeeld uit zonnebloempitten. De reden voor deze opkomst van zonnebloemlecithine is tweevoudig: in de eerste plaats vraagt de Europese markt/consument om lecithinen die hun oorsprong hebben uit niet-genetisch gemodificeerd materiaal. De beschikbaarheid daarvan neemt de laatste jaren af, wat een prijsstijging van deze non-GMO lecithine tot gevolg heeft. In de tweede plaats worden voedingsmiddelproducenten sinds november 2005 verplicht om op de verpakking aan te geven als hun product allergenen bevat. Sojalecithine wordt als allergeen gezien. Voor producenten is dit vaak reden om naar andere bronnen van lecithine over te gaan.
Het is een molecuul met aan de ene kant een lipofiele component en aan de andere kant een polair uiteinde, zodat het een effectieve emulgator is, waarvan bijvoorbeeld gebruik wordt gemaakt bij de fabricage van mayonaise met behulp van eidooier.
Lecithine is een essentieel bestanddeel van iedere lichaamscel dat onder andere voorkomt in celmembranen
In de voedingsmiddelenindustrie vindt het vaak toepassing als emulgator. Met name in producten die bestemd zijn voor bakken en braden doet lecithine dienst als 'anti-spatter' middel. In de chocolade-industrie wordt lecithine gebruikt om in de vloeibare fase de vloeistoffen (de dure cacaoboter) te doen uiteenvallen in zeer veel kleinere "druppeltjes" waarbij dit kostenbesparend werkt en tevens de vloeigrens wordt verbeterd.
Lecithine wordt ook wel verkocht als voedingssupplement. Omdat het lichaam echter voldoende van de stof zelf aanmaakt, is het innemen van supplementen ervan niet nodig. De supplementenproducenten stellen echter dat bij extra inname verbeteringen optreden in onder andere de impulsoverdracht tussen zenuwcellen, het zou helpen vet en cholesterol in het lichaam af te breken, en zou goed werken tegen een hoge bloeddruk. De opname van lecithine in het lichaam is het best wanneer het in softgel of granulaat vorm ingenomen wordt.
Commerciële productie van lecithine
Lecithine wordt op grote schaal verkregen door bonen of zaden van oliehoudende planten (bijvoorbeeld soja, zonnebloem, maïs, raapzaad) onder hoge druk uit te persen. Restanten olie worden uit de zaadresten verkregen via extraktie met een geschikt oplosmiddel. De ruwe olie is nu nog niet eetbaar, omdat deze grote hoeveelheden verontreiniging bevatten, zoals zaadresten, vrije vetzuren, fosfolipiden etc. Om de olie geschikt te maken voor consumptie dienen eerste de fosfolipiden verwijderd te worden. Dit gebeurt door aan de ruwe olie water toe te voegen. De fosfolipiden verzamelen zich rond het water. Omdat water zwaarder is dan olie, zakken de fosfolipiden als een 'droes' naar de bodem van de tank. Via een centrifugestap wordt de droes van de olie gescheiden. De droes wordt gefiltreerd (om onoplosbare resten, zoals zaadresten, te verwijderen), en vervolgens gedroogd. Wat resteert is een bruine pasta-achtige substantie, de lecithine. Om als ingrediënt voor voedingsmiddelen gebruikt te kunnen worden dient de lecithine aan een aantal wettelijke normen te voldoen. Zo moet de hoeveelheid materiaal dat niet in tolueen oplost minder zijn dan 0.3%. De hoeveelheid materiaal dat niet in aceton oplost dient groter te zijn dan 62%. Verder dient het vochtgehalte lager te zijn dan 1%.
Modificatie van lecithine
Om lecithine voor verschillende toepassingen geschikt te maken, kan het diverse bewerkingen/modificatie ondergaan. Een veel toegepaste bewerking is om de lecithine (geheel of gedeeltelijk) te hydrolyseren. Deze hydrolyse is een enzymatisch proces. Veelal wordt daarvoor een fosfolipase A2 gebruikt, welke het vetzuur van de sn-2 positie uit het molecuul verwijdert.
Een andere modificatietechniek is om de lecithine te fractioneren. Hierbij wordt gebruikgemaakt van de verschillende oplosbaarheden van de diverse fosfolipiden in ethanol. Fosfatidylcholine lost goed op in ethanol, fosfatidylethanolamine matig, fosfatidylinositol en fosfatidylzuur lossen zeer slecht op in ethanol. De ethanol-oplosbare fractie is dus rijker aan fosfatidylcholine dan het uitgangsmateriaal.
Een derde, veel toegepaste bewerking, is het ont-oliën van lecithine. Lecithine bevat ca. 40-45% Fosfolipiden, en ca. 50% triglyceriden (olie). De fosfolipiden kunnen afgescheiden worden door de lecithine te extraheren met aceton, waarbij de fosfolipiden als onoplosbaar materiaal neerslaan. Deze onoplosbare fractie kan verder gezuiverd worden, waarna na droging de fosfolipiden als poedervorming materiaal beschikbaar zijn.

Tja, een boel informatie, maar mijns inziens nog niet genoeg... Dat Lecithine dikke handel is, dat was me al opgevallen in de plaatselijke gezondheids winkel, maar dat werd nog eens extra bevestigde toen ik zag dat er talloze webshops bestaan waar ze Lecithine aan de man trachten te brengen met mooie verhalen...

Waar nu verder? Hoe komen we er nu achter wat Lecithine precies doet...??? het zou zogenaamd goed zijn voor ons geheugen, maar is dat wel zo? Als ik het onderstaande stukje tekst van deze website moet geloven dan zijn er in ieder geval verbanden te leggen...

Lecithine zou goed zijn voor het geheugen. Op welke grond kan deze claim verantwoord worden? Zijn er ook nevenwerkingen, contra-indicaties of interacties gemeld?
Lecithine maakt deel uit van onze voeding; Het is een belangrijke bron van choline. Lecithine heeft dus een theoretisch nut bij cognitieve stoornissen. Uit de literatuur komen geen overtuigende gegevens voor enige werkzaamheid bij patiënten lijdend aan de ziekte van Alzheimer of andere vormen van dementie. Eén kleinschalige studie, gepubliceerd in een duitstalig tijdschrift, liet wel een duidelijke verbetering zien bij patiënten met subjectieve geheugenproblemen. Deze studie dateert van 1986 en de resultaten werden niet bevestigd in andere studies.
Verdieping stap 1: beloften
Acetylcholine bestaat uit choline en acetaat. Het laatste vinden we overvloedig in een biologisch milieu zoals ons lichaam. Het eerste kunnen we halen uit lecithine. Lecithine bevat fosfatidylcholine, een ester met glycerine als ruggegraat.
Neuronen kunnen geen choline synthetiseren. Lecithine uit de voeding stelt choline vrij in de hersenen. Dat wordt verder omgezet in acetylcholine via het choline acetyltransferase. Eens vrijgesteld uit de zenuwuiteinden wordt acetylcholine gehydrolyseerd door het acetylcholinesterase in choline en acetylcoenzyme A. Ongeveer 50% van het aldus ontstane choline keert terug naar de cholinerge neuronen via actief transport (Amenta & Tayebati, 2008).
Lecithine een therapeutische rol toebedelen bij cognitieve dysfunctie lijkt dus logisch.
Verdieping stap 2: klinische feiten
De mogelijke rol van lecithine bij dementie en cognitieve stoornissen werd uitvoerig besproken in een Cochrane analyse (Higgins & Flicker 2009).
De studies includeerden patiënten met de ziekte van Alzheimer (N=265), Parkinson patiënten met dementie (N=21) en patiënten met subjectieve klachten over hun geheugenfunctie (N=90). De leeftijd varieerde van 47 tot 89 jaar en ongeveer 60% van de patiënten waren vrouwelijk. Dementie werd omschreven als mild, matig tot ernstig.
De toegediende doses lecithine ging van 1 g tot 35 g per dag, met concentraties fosfatidylcholine tussen 25 en 95%. De behandelingsduur liep uiteen van 1 week tot 2 jaar. De patiënten namen lecithine onder uiteenlopende vormen: milk-shakes, beschuiten, soepen en waterige oplossingen. Op één studie na ging het over vergelijkingen met placebo.
Het effect van lecithine werd geëvalueerd op gevalideerde cognitieve schalen, door bekijken van video fragmenten en diverse cognitieve- en geheugentesten. Lecithine gaf geen betere resultaten dan placebo in patiënten met de ziekte van Alzheimer en Parkinson patiënten met dementie. Patiënten met subjectieve klachten over hun geheugenfunctie verbeterden wel significant met lecithine na 8 weken behandeling. Het gaat hier wel over een kleinschalige studie. Verbetering trad enkel op bij testen van de aandacht en voor subjectieve symptomen. De resultaten werden niet bevestigd in grootschaliger onderzoek.
Uit literatuuronderzoek kwamen geen bijkomende studies met lecithine bij patiënten lijdend aan cognitieve stoornissen.
Medicamenteuze interacties worden niet gemeld. Er bestaat geen synergie tussen carnitine en lecithine. Dat blijkt uit een studie met 400 jonge gezonde vrouwelijke patiënten (gemiddelde leeftijd 21,8 jaar). In dezelfde studie gaf een glucosedrank nog de beste resultaten qua alertheid (Benton & Donohoe, 2004).

Tja, maar ik ben nog steeds niet overtuigd... Ook als ik het onderstaande stukje van weer een andere website lees, lijkt Lecithine goed spul te zijn en daadwerkelijk een bijdrage te leveren aan onze gezondheid... Leest U weer even mee...???

Lecithine voedsel voor de hersenen

Lecithine is een wasachtige stof die tegenwoordig vaak wordt verkregen uit sojabonen. Lecithine komt voor in alle lichaamcellen, die van de hersenen en zenuwen inbegrepen, en neemt deel aan diverse vitale processen. Ze helpt mee aan het transport van vetten door het lichaam en helpt ongezonde vet- en cholesterol afzettingen in beweging te brengen en af te voeren.
Samenstelling
Lecithine is een wasachtige stof die tot een klasse lichaamsvetten met de naam fosfolipiden en fosfatiden behoort. Ze is een compleet mengsel van fosfolipiden, fosforzuur, twee B- vitaminen en het aminozuur methionine. Lecithine is een dermate belangrijke stof dat de lever haar continu produceert, net zoals ze met cholesterol doet. 73 % van het totale levervet is lecithine, en 30 % van het droge gewicht van de hersenen bestaat uit lecithine.
Effecten
Lecithine bevat essentiële vetzuren en verlaagt wezenlijk de cholesterol, zelfs bij lage dosering. Lecithine geniet voorts de reputatie als hersenvoedsel. Studenten die lecithine nemen voor examens, teneinde hun geheugen te verbeteren en effectiever te kunnen studeren krijgen van recent onderzoek volledig gelijk. Midden jaren zeventig van de twintigste eeuw ontdekten hersenonderzoekers dat Lecithine veel nauwer bij zenuwfuncties was betrokken dan eerder werd aangenomen. Choline een belangrijk onderdeel van lecithine bleek in het lichaam omgezet te worden in acethylcholine. Acetylcholine is een stof die zenuwimpulsen van de ene zenuwcel naar de andere zenuwcel overbrengt. Hierdoor speelt het een belangrijke rol in het lichamelijke en emotionele gedrag.
Bronnen
De beste natuurlijke bronnen van lecithine zijn ongeraffineerde plantaardige koudgeperste oliën, eierdooiers, noten, zaden en sojabonen. De behandeling van voedsel vernietigt de erin voorkomende lecithine grotendeels.
Verkrijgbaarheid
Lecithine is in natuurvoedingswinkels verkrijgbaar in korrel-, capsule-, en vloeibare vorm. Korrels hebben een smaakje en kunnen per lepel over gerechten gestrooid worden. Capsules zijn weliswaar handig voor op reis, maar ze zijn minder sterk dan korrels. Vloeibare lecithine bestaat voor tweederde uit lecithine zelf en voor een derde uit sojaolie.
Potjes lecithinekorrels dienen goed afgesloten en op een droge plek te worden bewaard. Hoewel korrels lang houdbaar zijn kunnen ze nogal rubberachtig worden. Flesjes met vloeibare moeten na opening in de koelkast worden bewaard. De gemiddelde dosering lecithine korrels is 3 theelepels tot 3 eetlepels per dag.
Tja... Er zijn ook genoeg video's over Lecithine te vinden, kijkt U even mee...???

Anyways, het lijkt allemaal echt gezond te zijn, en toch blijf ik sceptisch... Waarom? ik weet niet, gewoon een soort gevoel dat me verteld nog even verder te zoeken... Dat blijf ik de komende tijd dan ook doen, en ik wil een ieder die ook meer over Lecithine wil weten, vragen ook een steentje bij te dragen. Zo moeten we met z'n allen toch een mooie vergaarbak met informatie en feiten over Lecithine aan kunnen leggen. Want ik ben er nog niet helemaal uit of dit nou echt een goed goedje is, of toch gewoon een vorm van goed bedoelde en tenenkrommende kwakzalvers praktijken...

Hieronder kan het dus wat mij betreft verder! 

1119 AD
ninti
Administrator
Administrator

di 15 jan 2013, 02:09

Zelf heb ik het meerdere malen een periode genomen om mijn concentratie te verhogen met het studeren voor tentamens/examen enz. het hielp wel. maar als ik zo lees war het allemaal nog meer goed voor zou zijn, verbaast het me dat je er niet vaker over hoort.
Ook las net dat uit studie is gebleken dat het cholestorol verlaagt maar alleen bij mensen die een gezond cholestorol gehalte hebben en niet bij een te hoog gehalte.
bijwerkingen kunnen zijn : diaree, misselijkheid en hoofdpijn.
Volgens mij verder een redelijk onschuldig goedje.
Hier nog een link naar lijst met toepassingen :
http://www.pjstory.com/LecithinBenefits.htm
"The presence of those seeking the truth is infinitely to be preferred to the presence of those
who think they've found it."
Sir Terry Pratchett
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet
Mec
Super QFF-er
Super QFF-er

di 15 jan 2013, 03:19

Wat ik er van weet moet je 1000mg Lecithine per dag een jaar lang slikken om er een “beter” geheugen van te krijgen, ik ken iemand die dat een jaar gedaan heeft, maar die zei mij; joh, dat spul doet geen ene hol. Ik denk dat beter is om je geheugen en concentratie te verbeteren om Ginkgo biloba in te nemen, de Chinezen gebruikten dat spul duizenden jaren geleden al en die zijn me een potje slim. Het is goed voor de bloedsomloop zodat er meer bloed naar je bovenkamertje gestuwd wordt en waardoor er meer(of weer)deurtjes open zullen gaan enof open blijven staan, :lol: m’n opa ging bijna heel zijn leven een kwartiertje per dag gewoon op z’n kop staan, goed voor de hersenen zei hij. Btw hij is er wel 101 jaar oud mee geworden, dus dat werkt op zeker, maarja hoe test je nou je geheugen bij jezelf? Ik slik nu al een tijdje Ginkgo biloba maar kan me nog steeds niets herinneren van wat mijn eerste woordjes waren van uit de tijd dat ik uit de poepluier kwam, alhoewel,....het was iets met gaga goe goe,...hey verdomd die Ginkgo begint ineens te werken
My Jekyll doesn't Hide
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet, ninti
Har-o-bed
QFF Gold Member
QFF Gold Member

di 15 jan 2013, 10:07

Hihi Mec ik sta ook iedere dag op mijn hoofd. Ik weet van yoga dat het vele helende eigenschappen heeft maar ook van het boek van de White tigress. Je werkt de zwaartekracht tegen en het bloed stroomt volgas naar je haar en hersenen inderdaad. :whistle:

Ff over Lecithine (Weston Price Foundation is een hele goeie referentie) http://www.westonaprice.org/soy-alert/s ... -to-profit

Gewoon lekker eidooiertjes eten inderdaad. Kun je door je yoghurt doen met wat rauwe honing. Gooi er dan gelijk wat kurkurma en kaneel bij. (kurkurma is een anticarcinogeen, kaneel werkt positief op de bloedsuikerspiegel en ze werken allebij antibacterieel)
Gefermenteerde levertraan is ook een must voor gezonde hersenen http://www.westonaprice.org/cod-liver-o ... -superfood en verder al het voedsel wat rijk is aan vetoplosbare vitamine A en D.
pilgrim
Super QFF-er
Super QFF-er

di 15 jan 2013, 10:37

mijn ervaring

de werking van voedingssuplementen word enorm overdreven.
je betaald je scheel en voor weinig of geen effect.

enige wat ik de moeite waard vind

vitamine D
vitamine C

jodium
chlorofyl

verder moet iedereen lekker zelf weten wat ie doet maar kijk uit met dit soort supp's
je trapt er snel in
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet, ninti
baphomet
Administrator
Administrator

di 15 jan 2013, 10:50

Bedankt voor alle reacties! Hopelijk kunnen we nog wat meer informatie vergaren over Lecithine! Ook Snickers zal hier wel blij mee zijn!

Thanks people!

:love:
1119 AD
Dromen
Administrator
Administrator

di 15 jan 2013, 10:54

Pilgrim,

Gebruik zelf geen magnesium, heel aantal mensen om mij heen wel, schijnt ook de moeite waard te zijn.
blackbox
Administrator
Administrator

di 15 jan 2013, 14:19

illuminati of my own reality
ninti
Administrator
Administrator

di 15 jan 2013, 15:02

@Mec

Ik heb pas 12 jaar geleden over Ginkgo Biloba geleerd en sindsdien gebruik ik dat ipv Lecithine om concentratie te verhogen. Ik ken een paar bomen in de omgeving die ik jaarlijks bezoek en bladeren van mee neem om te drogen, en maak er thee van.

@Har-o-bed Als kind kreeg ik s'avonds voor het slapen eetlepel levertraan. De geur en smaak kan ik zo weer voor de geest halen :sick:
Het idee dat er zoiets als "gefermenteerde levertraan" bestaat doet mijn fantasie op hol slaan.. Uhmmmm dan maar wat minder gezonde hersenen :S
"The presence of those seeking the truth is infinitely to be preferred to the presence of those
who think they've found it."
Sir Terry Pratchett
Mec
Super QFF-er
Super QFF-er

di 15 jan 2013, 15:38

@ ninti
Ach ik slobber al heel m'n leven Noors geijkte levertraan naar binnen en vind het eigenlijk best wel lekker dat spul, ben ook nooit ziek trouwens. Mijn overgrootvader die ik nog tot mijn 11de levensjaar heb meegemaakt, nam elke dag pijlstaartroggen-olie, hij haalde geregeld de afgehakte roggen staarten op van de visafslag en hing die dan thuis aan de waslijn met een bakje er onder om de (zwarte)olie die uit de staart geknepen werd op te vangen doordat de staart(roggeleer)verdroogde. Die zwarte oliedrap heb ik eens 1 x geproefd...ongelofelijk, gadverdamme!! :sick: Btw zijn hele huis stonk naar dat spul, hij zelf ook trouwens want hij zwete dat olie goedje ook uit, ook zijn kleren meurden er naar, beddengoed ect, zelfs als hij langs kwam op een verjaardag dan meurde in no time de hele huiskamer naar die vent(de ramen gingen los dan)...Ha gezellig overgrootvader is er ook bij :sick:
Maar, hij zoop als een tempelier, hij rookte als een ketter en was nooit ziek en is vredig overleden in zijn slaap op zijn 93ste...goed spul maar zo über goor
My Jekyll doesn't Hide
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: ninti
Har-o-bed
QFF Gold Member
QFF Gold Member

di 15 jan 2013, 15:55

Daar hebben ze aan gedacht zie www.vitavie.nl ze hebben verschillende smaken.

En als je weet waar dat spul allemaal goed voor is dan ga je er vanzelf wel aan.. B)
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: ninti
Plaats reactie

Terug naar “Gezondheid / Voeding”