Kinderen en tieners krijgen vaker antipsychotica

Alles over gezondheid, voeding, lichaamsbeweging het menselijke lichaam en nog veel meer. Wil je gezond leven dan staat hier veel handige informatie.
Plaats reactie
henkfdgsdfhffgfg
Senior QFF-er
Senior QFF-er

ma 27 feb 2012, 03:55

Naar aanleiding van een artikel over het geven van antipsychotica aan hele jonge kinderen ben ik eens verder gaan lezen om te kijken wat daar nou allemaal over te vinden is en mijn nekharen zijn recht overeind komen te staan. Er zijn heel veel nare gevolgen die het gebruik van dit soort middelen op jonge leeftijd tot gevolg kunnen hebben en de redenen waarom nu zelfs al hele jonge kinderen dit soort middelen krijgen hebben mij stijl achter over doen slaan.

Tijd om er een artikel aan te wijden en het gebruik van antipsychotica door kinderen en tieners eens onder de loep te nemen.

De tendens van de huidige maatschappij is om kinderen al op zo jong mogelijke leeftijd volgens een bepaald patroon te laten functioneren, ben je als kind drukker of wat moeilijker handelbaar dan krijg je al snel een stempeltje met ‘afwijking’ op gedrukt. Mocht een kind vroeger nog gewoon stemmingswisselingen hebben en hoorde enorm stout, een woedaanval of superblij zijn bij de kleuterpubertijd, tegenwoordig heeft zo’n ukkie van een jaar of 2-3 dan een bipolaire stoornis en wordt er al heel gauw naar chemische middelen zoals antipsychotica gegrepen om het kind maar toch weer zo snel mogelijk in ‘de pas’ te laten meelopen.

Er wordt gesuggereerd dat er steeds meer tieners vandaag de dag last van een psychische stoornis hebben en dan zijn die chemicaliën toch weer een geweldige uitkomst, maar helaas vaak niet voor het kind zelf. Het zou tegenwoordig ook zo maar kunnen zijn dat een tiener die stiekem aan het experimenteren is met geestverruimende middelen en daardoor gedrag vertoont dat op een psychose lijkt aan de antipsychotica wordt gezet. Er wordt te weinig gekeken naar de effecten op langere termijn, de lichamelijke stoornissen die optreden door het gebruik van dit soort medicijnen en eventuele permanente schade op volwassen leeftijd daar is nog helemaal weinig over bekend.

Jonge kinderen en tieners met een bipolaire stoornis is als een soort modeverschijnsel in het land der psychiatrie beland en het wordt te pas en onpas gebruikt om het kind maar in een hokje te kunnen duwen zodat het weer een plekje in deze maatschappij kan krijgen. Ook is een verschuiving te zien van het ‘lijden’ aan manische depressies en adhd naar bipolair omdat deze benaming minder weerstand lijkt op te roepen. Werd er in het verleden veel meer aandacht aan het oplossen van deze ‘gedragsstoornissen’ besteed, tegenwoordig ligt de nadruk op het vertrekken van medicatie en schijnbaar wordt er vergeten dat die chemicaliën een ondersteuning horen te zijn en niet de oplossing van de ‘stoornis’.

De antipsychotische middelen die aan jonge kinderen en tieners worden voorgeschreven zijn de zogenaamde ‘nieuwe generatie’ medicijnen zoals risperidon/risperda en aripiprazol. Van bijwerkingen is er over risperidon/risperdal het meest bekend en dat zijn echt geen fraaie, maar er is tenminste nog iets over bekend. Denk hierbij aan groeistoornissen, kans op diabetes type II, een verhoogd risico op hart- en vaatziektes, overgewicht en veranderingen in de hormoonhuishouding. Er zijn al gevallen bekend waarbij tiener jongens last hebben van borstvorming en hebben veel tieners seksuele klachten zoals erectieproblemen en onregelmatige menstruatie. Van een ouder medicijn haldol is gebleken dat het bij langdurig gebruik uiteindelijk tot parkinsonachtige verschijnselen kan leiden die niet meer verdwijnen.

Wie of wat heeft is nou eigenlijk met suggestie gekomen dat jonge kinderen en tieners beter af zijn met dit soort medicatie, als je die vraag jezelf nog moet stellen dan wordt het toch wel tijd om je hoofd uit het zand te halen. Maar voor wie het nog niet duidelijk is, de farmaceutische industrie heeft een hele grote vinger in de pap en de financiële belangen zijn niet gering. Er gaan gelukkig wel geluiden op dat er beter naar de bijwerkingen op korte en lange termijn moet worden gekeken en daar zijn ook richtlijnen voor binnen de psychiatrie, maar vooralsnog worden deze antipsychotica nog kwistig voorgeschreven.

Als slot opmerking aan dit artikel wil ik wel toevoegen dat niet in alle gevallen het gebruik van antipsychotica ‘overkill’ is, soms is er echt geen andere optie en is het gebruik van dit soort medicijnen echt noodzakelijk. Als het een keuze is die wordt gemaakt in een crisissituatie en het wordt toegepast om een periode te overbruggen dan is daar niets mis mee. Maar blijf als ouder alert, werk aan het veranderen van het gedrag en denk niet dat het gebruik van antipsychotica zalig makend is. Laat alsjeblieft je kind niet ten onder gaan aan het gebruik van deze chemicaliën.
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: ThaViking, FreeElectron, Vortex, Toxopeus
FreeElectron
Super QFF-er
Super QFF-er

ma 27 feb 2012, 04:03

1 woord: pharmamafia.
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: Vortex, henkfdgsdfhffgfg
Vortex
Super QFF-er
Super QFF-er

ma 27 feb 2012, 04:05

Het lijkt wel het nieuwe "paracetamolletje".
2 tranen bij de dokter en hoppa een verwijzing om een doosje smarties te halen bij de apotheek.
Als je een beetje om je heen vraagt dan schrik je er gewoon van hoeveel mensen en inderdaad ook kinderen zulke middelen al dan niet gedwongen tot zich nemen. Tis nog net geen rage dat je er niet meer bij hoort als je geen antidepressiva slikt.

Hou me ten goede, er zijn natuurlijk mensen bij wie het een laatste redmiddel is en die er ook echt baat bij hebben en voor zulke personen is het een uitkomst dat het bestaat.
nosce te ipsum
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: henkfdgsdfhffgfg
Geel kristal ster
Senior QFF-er
Senior QFF-er

ma 27 feb 2012, 04:06

maar wat is de reden dat het gebeurd ik vind niet dat het psychologische redenen zijn, het is eerder in de handelbaarheid van het kind zelf die middelen te gebruiken... terwijl iedereen weet dat het normaal is dat een groeiende kind door de gevoelens van verandering heen moet, gewild of niet, dat zijn nu eenmaal groeipijnen die horen bij het volwassen worden tot een volwaardig lid van de familie !
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: ThaViking, henkfdgsdfhffgfg
FreeElectron
Super QFF-er
Super QFF-er

ma 27 feb 2012, 04:10

henkfdgsdfhffgfg
Senior QFF-er
Senior QFF-er

ma 27 feb 2012, 04:11

[quote=""Vortex" post=51750"]Het lijkt wel het nieuwe "paracetamolletje".
2 tranen bij de dokter en hoppa een verwijzing om een doosje smarties te halen bij de apotheek.
Als je een beetje om je heen vraagt dan schrik je er gewoon van hoeveel mensen en inderdaad ook kinderen zulke middelen al dan niet gedwongen tot zich nemen. Tis nog net geen rage dat je er niet meer bij hoort als je geen antidepressiva slikt.

Hou me ten goede, er zijn natuurlijk mensen bij wie het een laatste redmiddel is en die er ook echt baat bij hebben en voor zulke personen is het een uitkomst dat het bestaat.[/quote]

Klopt en ik heb van dichtbij meegemaakt wat de positieve maar ook negatieve effecten van dit soort medicatie op volwassen kunnen zijn, dus laat staan hoe kids hierop reageren.

Ik mag mezelf gelukkig prijzen om tot de positief reagerende categorie gerekend te mogen worden.
Toxopeus
Administrator
Administrator

ma 27 feb 2012, 04:22

Inderdaad, er wordt veel te snel gegrepen naar medicatie terwijl het gedrag dan vaak evident is aan de leeftijd wat er gewoon bij hoort. Het is ook een makkelojke manier van "behandelen", even wat medicatie voorschrijven om de gevoelens af te vlakken en klaar is kees. Vergeet ook niet dat dit zeer zware middelen zijn wat grote effecten heeft op een kinderlichaam.

In de erfenis der eeuwen ligt veel wijsheid opgetast. Ook hier geldt: dwaas is hij die zijn eigen geschiedenis versmaadt.
henkfdgsdfhffgfg
Senior QFF-er
Senior QFF-er

ma 27 feb 2012, 04:26

Klopt helemaal Toxo, ik heb de belangrijkste problemen aangehaald maar de lichamelijke impact is echt onvoorstelbaar groot op zo'n kind
Toxopeus
Administrator
Administrator

ma 27 feb 2012, 04:34

[quote=""Mirrie" post=51765"]Klopt helemaal Toxo, ik heb de belangrijkste problemen aangehaald maar de lichamelijke impact is echt onvoorstelbaar groot op zo'n kind[/quote]

Ik heb ook dergelijke troep geslikt en het had bij mij al een geringe destructieve werking. Moet je eens nagaan, een gezonde sterke kerel die na een klein jaartje er al hartstikke ziek van wordt, wat heeft dan het dan al niet voor een effect op zo'n jong onvolgroeid lichaampje?!

index.php?option=com_k2&view=item&id=14 ... n-seroquel
In de erfenis der eeuwen ligt veel wijsheid opgetast. Ook hier geldt: dwaas is hij die zijn eigen geschiedenis versmaadt.
henkfdgsdfhffgfg
Senior QFF-er
Senior QFF-er

ma 27 feb 2012, 04:51

Helaas heeft die rommel op iedereen weer een andere uitwerking, zowel op korte als op lange termijn.

Zelf heb ik al een paar keer geprobeerd om te stoppen met die antidepressiva rotzooi want dat is het gewoon, maar tot nu toe was ik er nog te afhankelijk van om mezelf in de hand te kunnen houden om niet het negatieve padje op de gaan.

Gelukkig in een hele lage dosering waarbij ik nou niet het idee hebt dat mijn emoties te veel worden afgevlakt, verder geen lichamelijke bijwerkingen (tenminste niet zover ik weet)en gaat nu goed, eigenlijk steeds beter.

Daardoor neig ik er wel steeds meer naar om weer een stap te gaan zetten en definitief van de chemicaliën af te komen.
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: ThaViking, Toxopeus
Toxopeus
Administrator
Administrator

di 28 feb 2012, 06:11

Dat is dan ook meer een soort proces waarbij je moet proberen te leven met je "aandoening" om het zo maar even te omschrijven. Let wel: niet bij iedereen lukt dit en het is vaak een zware opgave om dit te realiseren. Een bepaalde "aandoening" welke hetzelfde is omschreven is verschillend voor iedereen. Ik hoop van harte dat het je gaat lukken :love:
Tobi
Super QFF-er
Super QFF-er

zo 12 apr 2015, 14:26

Moraliteit ∝ Vrijheid
Real eyes realize real lies!!
Natural Law: The REAL law of attraction | The end of all evil
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: ThaViking
Plaats reactie

Terug naar “Gezondheid / Voeding”