Het gehoor

Alles over gezondheid, voeding, lichaamsbeweging het menselijke lichaam en nog veel meer. Wil je gezond leven dan staat hier veel handige informatie.
Plaats reactie
henkfdgsdfhffgfg
Senior QFF-er
Senior QFF-er

wo 14 dec 2011, 06:32

Wat is nou een aardig onderwerp om eens een stukje over te schrijven? Dat is de vraag die al dagen door mijn hoofd heen spookt.

Heb het advies gekregen om gewoon te gaan tikken, m’n gedachten neer plempen en daarna lezen wat het geworden is. Dat leek mij inderdaad de beste optie en ben begonnen met een onderwerp dat mij zeer na aan het hart ligt.

Waarom deze intro? Gewoon omdat ik het een aardige aanloop vind naar een serie artikelen die ik in gedachten heb over het gehoor. Het is iets waar ik mij dagelijks mee bezig hou, niet alleen slechthorendheid maar allerlei hoorproblemen en oplossingen daarvoor.

In de volksmond wordt iemand die niet goed meer hoort al snel doof genoemd en de eerste opmerking die je vaak hoort is “Hé watte” of “Ben je doof of zo” vaak met een hoop hilariteit. Echter niets is minder waar, doofheid is totaal iets anders dan slechthorendheid, de woorden spreken eigenlijk voor zich.

Doof: Dat ben je al je vrijwel niets meer hoort, zelfs niet met een hoortoestel. Zware geluiden neem je misschien nog wel waar, maar dit is meer voelen van trillingen dan dat je het geluid echt hoort.

Slechthorend: Dit ben je als je geluiden wel hoort maar deze en dan voornamelijk spraak minder goed hoort. Een veel gemaakte opmerking is: “ik hoor wel een hoop geluid maar ik versta het zo slecht.”

Het ‘standaard’ gehoorverlies treed vaak ongemerkt op, het sluipt er als het ware in. Vaak merkt de omgeving het eerder dan de slechthorende zelf en kan tot grote irritaties leiden. Een voorbeeld waaraan je kan merken dat iemands gehoor achteruit gaat is de televisie die hard staat, er wordt vaak om herhaling van hetgeen dat gezegd wordt gevraagd en er wordt aangeven dat de ander wat duidelijker moet praten. Gemiddeld doet een slechthorende er tussen de 5 en 7 jaar over om het hoorprobleem te erkennen en er iets mee te doen.

Maar dit is slechts één van de vele vormen van slechthorendheid die er zijn, er zijn ook vormen van slechthorendheid die acuut ontstaan, aangeboren zijn of het resultaat zijn van een ziekte. Hierover later meer in een apart topic.

Als afsluiting een korte tocht door het gehoororgaan.

Afbeelding

Geluid bestaat uit trillingen die door de oorschelp worden opgevangen, deze trillingen worden vervolgens via de gehoorgang naar het trommelvlies geleid (uitwendige oor). Het trommelvlies geeft de trilling door aan de drie gehoorbeentjes (middenoor) die daardoor in beweging komen en druk uitoefenen op een membraam dat op het slakkenhuis (binnenoor) ligt. Het slakkenhuis is gevuld met vloeistof en deze brengt op zijn beurt de haarcellen (zintuigcellen) die in het slakkenhuis zitten in beweging. De buiging van de haarcellen veroorzaakt een chemische reactie die door de hoorzenuw wordt opgevangen en het doorgeeft aan de hersenen, waar het signaal wordt omgezet in een voor ons herkenbaar geluidssignaal.
Dromen
Administrator
Administrator

wo 14 dec 2011, 15:20

Hé Mirrie! Hoe kom je hier zo bij als ik vragen mag?! Ook ivm je avater!

Leuk artikel!!
henkfdgsdfhffgfg
Senior QFF-er
Senior QFF-er

do 15 dec 2011, 00:40

Hoi Dromen,

Ik werk als audicien dagelijks met slechthorenden en ben een beetje vakidioot geworden.
Het leek mij wel leuk om een serie artikelen over het gehoor en bijkomende zaken te gaan schrijven en dit is de eerst ervan.
De keuze van mijn avatar is nu denk ik ook wel duidelijk :woohoo:
baphomet
Administrator
Administrator

ma 19 jan 2015, 20:22

blackbox schreef:Afbeelding

via BB uit ander draadje viewtopic.php?f=148&t=762&start=15#p88854
Plaats reactie

Terug naar “Gezondheid / Voeding”