Aspartaam

Alles over gezondheid, voeding, lichaamsbeweging het menselijke lichaam en nog veel meer. Wil je gezond leven dan staat hier veel handige informatie.
Neut
Super QFF-er
Super QFF-er

za 03 sep 2011, 00:20

Oxy cholestorl dat cholesterol die onvolledig verbrand wordt, vandaar dat oxi, is erg slecht voor je. http://orthomolecular.org/library/jom/1 ... 4-p189.pdf vandaar dat gerauw van me. Biologisch eigenlijk heel logisch. :) En omega 3, vis vet, is daar o.a. goed tegen en vrijgoekoop. :)
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet
Tobi
Super QFF-er
Super QFF-er

wo 05 okt 2011, 22:58

Moraliteit ∝ Vrijheid
Real eyes realize real lies!!
Natural Law: The REAL law of attraction | The end of all evil
Dromen
Administrator
Administrator

vr 23 mar 2012, 02:21

Vanochtend had ik gesprek met vertegenwoordiger van sportvoeding. Opvallend is dat binnen deze sector 'al lang en breed' aangenomen is dat Aspartaam kankerverwekkend is. Sterker nog, sportvoeding met deze suikers erin, verkopen momenteel zéér slecht. Overgrote deel van de sportvoeding in deze branche is ook allemaal op natuurlijke basis.

Hoe dan ook, volgens mij worden de mensen langzaam wel bewust dat ons voedsel niet 'gezond' is.
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet, Toxopeus
Mec
Super QFF-er
Super QFF-er

vr 23 mar 2012, 03:34

^ ^ Ach, ze zetten het dan gewoon niet meer op de verpakking zoals bijvoorbeeld, Neotaam(E961)

http://www.bewust-zijn.nl/blog/neotaam- ... aspartaam/

http://www.suikerinfo.nl/nl/lexicon/woord.php?id=402
My Jekyll doesn't Hide
Think-in-out
Senior QFF-er
Senior QFF-er

vr 23 mar 2012, 16:42

Natriumglutamaat is een ingrediënt van het Chinese keukenkruid ve-tsin. Van oorsprong komt ve-tsin uit Japan, waar het uit gefermenteerd zeewier wordt bereid.

Vrije glutamaat (de zuurrest van glutaminezuur) komt van nature in verschillende andere voedingsmiddelen voor. Voorbeelden zijn tomaten, gefermenteerde sojaproducten, oude kaas en gistextract. Kleine hoeveelheden zitten in paddenstoelen, parmezaanse kaas, moedermelk, pinda's en blauwschimmelkaas. In deze (en andere) voedingsmiddelen ontstaat het vrije glutamaat als afbraakproduct van eiwitten. Oude kaas, waar het afbraakproces van de eiwitten langer heeft geduurd, bevat meer vrij glutamaat dan jonge kaas. Hierdoor smaakt oude kaas meer "umami", oftewel "hartiger".

Natriumglutamaat wordt in toenemende mate toegepast in vleesproducten zoals worst, in allerlei zoutjes, in drinkbouillons, et cetera. Meestal bedraagt de concentratie natriumglutamaat 0,2 tot 0,5 %. Hogere concentraties geven een zoete smaak.

!!!!!!!Hogere concentraties komen wel voor in normale voedingsmiddelen, zoals de genoemde oude kaas en tomaten (tot 5% glutaminezuur in sommige rassen).!!!!!!!!!!

De vermelding van de aanwezigheid van toegevoegd vrij glutamaat in het voedsel is verplicht, net als bij andere additieven. Dat geldt alleen bij voorverpakt voedsel. Het geldt niet voor voedsel dat in restaurants wordt geserveerd. En uiteraard ook niet voor die voedingsmiddelen en producten waar MSG in hoge hoeveelheden van nature in voorkomt.

EN DAN DE BELANGRIJKSTE:
MSG lost makkelijk op in water en dissocieert dan in vrije natrium en glutamaat-ionen. Het grootste onderdeel van het MSG-molecuul is het aminozuur glutamaat, het anion van glutaminezuur. Het is een bouwstof van eiwitten.

E621 komt in je lichaam dus simpelweg terecht als vrije natrium en glutamaat

Wat is en doet Glutamaat dan?
Glutamaat is één van de belangrijkste neurotransmitters in het zenuwstelsel en is vooral in overmaat aanwezig in de hersenschors. Glutamaat werkt stimulerend (exciterend) op andere zenuwcellen, men spreekt in de neurowetenschap over excitatoir. Vermoed wordt dat een onbalans in de verhouding glutamaat tot GABA epileptische aanvallen veroorzaakt. Glutaminezuur is de precursor van zowel glutamaat als GABA.

Glutamaat is een belangrijk molecuul in het cellulaire metabolisme. Bij mensen worden eiwitten die via de voeding het lichaam binnentreden afgebroken tot aminozuren. Een sleutelproces in de degradatie van aminozuren is transaminatie waarbij de aminegroep van het aminozuur wordt overgezet naar een ?-ketonzuur, een proces wat doorgaans gekatalyseerd wordt door het enzym transaminase.

Neurotransmitter

Glutamaat heeft een excitatoire (stimulerende) werking op de post-synaptische zenuwcellen (neuronen). Het speelt een rol in de synaptische plasticiteit waardoor het belangrijk is voor hersenfuncties als stemming, leren en geheugen. Er zijn drie soorten receptoren voor glutamaat, waaronder de NMDA-receptor (N-methyl-D-aspartaat), welke voornamelijk aanwezig is in de hippocampus.

Wat alle MSG/E621 haters zich af moeten vragen:
Glutamaat, de stof in MSG waar het om draait, is dus een stof in de hersenen. Beinvloedt het eten van E621 daarmee onze hersenen?(inname van enkele grammen per dag bij grootgebruik)
Daarnaast is het een stof die ons lichaam maakt uit eiwitten waarbij het een functie vervult in het metabolisme. Beïnvloedt MSG ons metabolisme?

Dit kun je allemaal niet zomaar aannemen, wat wel veelvuldig gedaan wordt helaas. Want: Belandt Glutamaat wel in onze hersenen via eten en beïvloedt het echt het metabolisme?
Zolang mensen niet met artikelen komen uit de wetenschap der biologie, neem ik het verhaal met een korreltje E621
Think-in-out
Senior QFF-er
Senior QFF-er

vr 23 mar 2012, 16:55

Aspartaam

Toelating door de FDA

De toelating van aspartaam in de Verenigde Staten door de Food and Drug Administration verliep niet geheel zonder problemen, aanvankelijk was er een vermoeden dat aspartaam de kans op ontstaan van hersentumoren bij laboratoriumratten vergrootte. In 1974 werd de stof door de FDA in eerste instantie vrijgegeven, maar de FDA herriep die beslissing en verlangde in 1975 nog verdere tests. Uiteindelijk werd op grond van de testen de stof in 1981 toegelaten voor het gebruik in droge voedingsmiddelen op voorwaarde dat op het etiket werd vermeld: bevat fenylalanine. Daarna volgde in 1983 de toelating voor koolzuurhoudende dranken; voor overige voedingsmiddelen in 1993. Donald Rumsfeld, van 1977 tot 1985 CEO van G.D. Searle, heeft veel bijgedragen aan de toelating van aspartaam.

Bij later uitgebreid onderzoek is echter geen verband onomstotelijk aangetoond, en werd aspartaam ook in de Verenigde Staten toegelaten voor menselijke consumptie. Hierdoor is aspartaam één van de meest geteste stoffen die ooit door de FDA zijn toegelaten.

Giftigheid door methanol

De concentratie van methanol in het bloed als gevolg van het gebruik van aspartaam wordt niet verhoogd, wanneer aspartaam met gebruikelijke mate (4 mg/kg tot 10 mg/kg) wordt ingenomen. Slechts bij een dosis waarbij uitzonderlijk veel light-producten met aspartaam worden geconsumeerd (>50 mg/kg aspartaam) is een effect op de methanolconcentratie in bloed waarneembaar.[5] Methanol komt ook voor in vruchtensappen (via pectine[6]) en in alcoholische dranken zoals bier en wijn (in combinatie met ethanol, dat de giftige werking van het methanol blokkeert, doordat methanol niet wordt gemetaboliseerd in aanwezigheid van voldoende ethanol). [7][8] Bij de afbraak van methanol in het lichaam kunnen formaldehyde en mierenzuur ontstaan, beide kunnen giftig voor het lichaam zijn. Formaldehyde is giftig, doordat het reageert met de aminozuren in eiwitten; mierenzuur doordat het de functie van mitochondriën in de cel verstoort.[bron?]

Argumenten van de voorstanders
De methanol in het lichaam die ontstaat door de metabolisering van aspartaam na het drinken van een glas light frisdrank is minder dan de hoeveelheid die ingenomen wordt bij het drinken van een glas vruchtensap of melk [15].
De acceptabele dagelijkse inname (40 mg/kg) is zo hoog, dat het vrij onwaarschijnlijk is dat het wordt bereikt (alleen in extreme gevallen)[16]. Onderzoeken hebben aangetoond dat zelfs bij een verhoogde inname van 75 mg/kg geen negatieve effecten vastgesteld konden worden.[bron?]
Fenylalanine en asparaginezuur die in het lichaam worden gevormd uit aspartaam zijn onmisbare aminozuren.
Wetenschappers van de Universiteit van Illinois beweerden dat het gebruik van aspartaam het ontstaan van cariës tegenwerkt [17].
Wetenschappers van de Universiteit van Leeds beweerden dat aspartaam goed is voor de lijn, omdat het weinig calorieën bevat. Daarnaast vermindert het het hongergevoel, hetgeen van pas komt bij het afvallen.
Volgens prof.dr. Martijn Katan, "er zijn weinig onderdelen van uw voeding zo grondig onderzocht als aspartaam of cyclamaat".[18] Er is dus niets mis met aspartaam.[18] Hij beweert dat de slechte naam van aspartaam heeft te maken met roddelen via het internet.[18]

En meer:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aspartaam

Ik heb er veel in onderzocht en zie wikipedia toch zeker wel als een betrouwbare bron wat dit betreft. Er wordt te weinig naar de biologie gekeken en teveel dingen zomaar geroepen.

Ik eet absoluut geen aspartaam omdat ik de smaak smerig vindt, maar betreft de veiligheid vraag ik me dus af of af en toe een lightdrankje kwaad kan..

Wat ik WEL serieus neem is het feit dat je lichaam zoet altijd associeert met: er komen caloriën aan. Die komen er bij aspartaam dus niet, wat(moet nog blijken, onderzoeken lopen) invloed kan hebben op je insulinehuishouding(insuline onnodig omhoog waardoor er een vraag naar caloriën ontstaat, gevolg: mensen meer geneigd tot eten) Aspartaam en andere zoetstoffen werken mogelijk verkeerd op het hongergevoel: meer honger. Dit is echter nog niet voldoende onderzocht maar is wel aannemelijk.
taigitu
Junior QFF-er
Junior QFF-er

vr 23 mar 2012, 16:58

Ik weet niet of er ergens op het forum iets staat over deze suikervervanger.
Maar ik plaats hem omdat het past bij deze topic.
Een veilige zoetstof is Stevia. Waar ik het vroeger in Engeland bestelde is het nu goedgekeurd en hier verkrijgbaar bij de reformwinkels.
Er is nu de pure stevia en stevia die bewerkt/vermengd is verkrijgbaar.
Ikzelf heb alleen de pure stevia gebruikt in beperkte mate.

Het EVMI heeft verschillende berichtjen hierover:
http://www.evmi.nl/nieuws/product-ontwi ... uropa.html

Maar je kunt de plant zelf in de tuin hebben als eetbare plant:
http://www.mijntuin.org/plants/708-Honingplant
Dromen
Administrator
Administrator

vr 23 mar 2012, 17:06

@ Tiagitu,

Sterker nog, we hebben hier iemand op QFF die werkt bij een bedrijf dat veel met Stevia doet / verkoopt!!

Naar het schijnt is het vrij moeilijk om dat te 'mogen' verkopen.
Mec
Super QFF-er
Super QFF-er

vr 23 mar 2012, 17:51

Wat ik er van weet is dat Stevia eigenlijk een soort kamerplant is, want onder de 20 graden vind het plantje(max 1 meter hoog)niet zo fijn. Van alle voorverpakte Stevia die je kan kopen in de winkels en online kan bestellen worden ingrediënten toegevoegd...E nummers dus, die doorgaans bestempeld worden "absoluut vermijden" en als er geen E nummers in de Stevia zitten dan stoppen ze er 'hulpstoffen' in zoals; Mononatriumcitraat uit citroenzuur(is ook pestzooi)enof Natriumbicarbonaat, ook word Maltodextrine uit mais toegevoegd. Dus laat Stevia maar voor wat het is wat uit de shops komt, of je moet het zelf kweken natuurlijk...ik heb nu 20 plantjes staan op de vensterbanken in huis, ze zijn al 3 cm hoog...dat beloofd wat!
My Jekyll doesn't Hide
combi
Administrator
Administrator

vr 23 mar 2012, 18:24

Sinds drie jaar kweek ik elke zomer een paar stevia plantjes, alleen de winters overleven ze niet (staan dan binnen) helaas. :(
Dromen
Administrator
Administrator

vr 23 mar 2012, 18:30

Iemand ervaring met de Moringa boom / plant?
Mec
Super QFF-er
Super QFF-er

vr 23 mar 2012, 21:33

[quote=""Dromen" post=52976"]Iemand ervaring met de Moringa boom / plant?[/quote]

Euh neen, ik niet. Btw ik vond een tijdje terug nog een bijzondere boom, de Jabuticaba from Brasil, waarvan het fruit op de stam groeit...heel apart, er zijn ook anti-kanker stoffen aangetroffen in het fruit

http://www.stumbleupon.com/su/5mcyTx/ww ... -its.html/
My Jekyll doesn't Hide
Dromen
Administrator
Administrator

wo 16 jan 2013, 13:38

[quote=""Dromen" post=52952"]Vanochtend had ik gesprek met vertegenwoordiger van sportvoeding. Opvallend is dat binnen deze sector 'al lang en breed' aangenomen is dat Aspartaam kankerverwekkend is. Sterker nog, sportvoeding met deze suikers erin, verkopen momenteel zéér slecht. Overgrote deel van de sportvoeding in deze branche is ook allemaal op natuurlijke basis.

Hoe dan ook, volgens mij worden de mensen langzaam wel bewust dat ons voedsel niet 'gezond' is.[/quote]

Deze week begonnen met nieuw schema. Ik mag altijd graag dingen proberen (voor mn werk) en ervaren.

Annyway, ik heb bepaalde sportvoeding gekocht, kom ik er net achter dat er acesulfaam-K in zit en sucralose...

En tis een behoorlijke zak die ik heb gekocht :D Naja, ik maak het op, ik kijk wel hoe het bevalt.
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet, NoMore
Het Dolle Eland
Administrator
Administrator

wo 16 jan 2013, 14:26

[quote=""Dromen" post=65756"][quote=""Dromen" post=52952"]Vanochtend had ik gesprek met vertegenwoordiger van sportvoeding. Opvallend is dat binnen deze sector 'al lang en breed' aangenomen is dat Aspartaam kankerverwekkend is. Sterker nog, sportvoeding met deze suikers erin, verkopen momenteel zéér slecht. Overgrote deel van de sportvoeding in deze branche is ook allemaal op natuurlijke basis.

Hoe dan ook, volgens mij worden de mensen langzaam wel bewust dat ons voedsel niet 'gezond' is.[/quote]

Deze week begonnen met nieuw schema. Ik mag altijd graag dingen proberen (voor mn werk) en ervaren.

Annyway, ik heb bepaalde sportvoeding gekocht, kom ik er net achter dat er acesulfaam-K in zit en sucralose...

En tis een behoorlijke zak die ik heb gekocht :D Naja, ik maak het op, ik kijk wel hoe het bevalt.[/quote]

...Dolle die ondertussen de dialyse machine neerzet en aandoet.....
Mec
Super QFF-er
Super QFF-er

wo 16 jan 2013, 16:34

My Jekyll doesn't Hide
Plaats reactie

Terug naar “Gezondheid / Voeding”