Aquaponics

Alles over gezondheid, voeding, lichaamsbeweging het menselijke lichaam en nog veel meer. Wil je gezond leven dan staat hier veel handige informatie.
blackbox
Administrator
Administrator

za 07 jun 2014, 00:16

Dromen schreef:Water in fishtank is stuk troebeler, weet jij toevallig hoe dat kan komen BB? Heb afgelopen week niks speciaals gedaan, alleen paar weken terug vissen toegevoegd.

Dit klinkt als een probleem met te weinig "flow" in de fishtank. Gebruik de kracht van de pomp om onderwater en dieper een uitgangs punt te maken, zodat grotere deeltjes blijven floaten. Zorg ook voldoende afvoer, water moet goed rond gaan.

Een idee misschien:

Maak een xtra bypass rechtstreeks van fishtank (daar tussen een filtervat) naar sumptank, maar dan aangesloten op je huidige aanvoersysteem richting growbeds. Die dikke buis moet lekker hard zuigen..... :P
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: Dromen, baphomet
Dromen
Administrator
Administrator

za 07 jun 2014, 10:24

blackbox schreef:
Dromen schreef:
Een idee misschien:

Maak een xtra bypass rechtstreeks van fishtank (daar tussen een filtervat) naar sumptank, maar dan aangesloten op je huidige aanvoersysteem richting growbeds. Die dikke buis moet lekker hard zuigen..... :P
Das een héle goede! Nou heb ik idd al een extra afvooer richting sump, maar deze staat los van fishtank -> growbed buis.

Thanks BB! Super tip!
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet
Dromen
Administrator
Administrator

zo 08 jun 2014, 18:18

Ha! Even de waterflow in de bakken wat harder gezet en bak is weer helemaal schoon,thanks BB!

De druk moet idd echt op de afvoer staan (zoals wellicht bekend, ik heb ook nog een afvoer van fishtank rechtstreeks naar sump zodat fishtank nooit kan overstromen). Maar er kwam daar bijna nog meer water door dan in growbeds.
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet, blackbox
blackbox
Administrator
Administrator

vr 13 jun 2014, 20:02

hier weer ff een update...

mini komkommers gaan erg fijn...

Afbeelding

Vlees tomaat vooraan op de achtergrond roma tomaatjes...

Afbeelding

mini growbed doet ook zijn best met de bonenplanten en wat basilicum...

Afbeelding

Lekker veel diversiteit...

Afbeelding

Veel van tomaat dit seizoen....

Afbeelding

al veel sla geoogst, echt veeel te veel.... ;D
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: Dromen, baphomet, combi, Mec, ninti
Dromen
Administrator
Administrator

za 14 jun 2014, 20:58

Niceeeeeeee foto's BB!

Lukt dat wat om die tomatenplanten scheef te laten groeien?!

Vorig jaar waren ze groot, maar dit jaar!! Ik zie nu echt wel het overduidelijke verschil tussen aquaponics en (pot)aarde. Ik heb het wel vaker gezegd dat ik het idee krijg dat die aquaponics vooral uit-ste-kend werken voor de tomaatjes!

Potaarde:
Nogmaals, ik heb potaarde gebruikt van composthoop, super vruchtbaar. Courgette bijv. is gigantisch rest gaat ook snel.

Aquaponics:
Courgette blijft achter, daarintegen doen de tomaten het super goed. Ging niet zo snel als bij potaarde, maar bij potaarde heb je een 'limiet' qua hoogte/grootte. Ik schat dat sommige planten nu 1/1.2 meter zijn, terwijl die in de growbed echt al 1,5m of groter zijn! Ze zitten bijna allemaal stijf tegen het plafond aan!

Ik zal dit weekend serieus even werk maken van foto's uploaden!!
Dromen
Administrator
Administrator

za 14 jun 2014, 22:58

SEASON 2 - EPISODE 1 - 20 januari
Zoals eerder besproken ( http://test.quofataferunt.com/viewtopic ... 150#p77809 ) heb ik dit jaar alles uit de kas gehaald, ik quote ff mezelf:
--
Tot en met november(!) het 'systeem' aan gehad! Daarna stekker eruit en een pompje in de fishtank gegooid voor zuurstof (tevens 1 die in de winter ervoor zorgt dat het niet dichtvriest, ideaal!).

Omdat ik de opstelling anders wil heb ik alles er de afgelopen weken uit gegooid. Alle growbeds, opstelling, alles uit de kas! Behalve de fishtank van 1000 l (en kilo!) die staat er nog. Vooral omdat ik vrees dat de visjes het niet overleven.
--

Het is lekker vroeg, 20 januari, als ik de growbeds leeg haal. Een hels karwei aangezien je emmer voor emmer de growbeds kunt legen.

Hieronder een foto van een plantje dat de winter zelfs heeft overleeft, een broccoli :D :
Afbeelding

Er leven nog behoorlijk dikke vette wormen!
Afbeelding

Opvallend is hoe 'schoon' de bak is! Je ziet wel wat groene aanslag van algen, maar over het algemeen zijn de growbeds enorm schoon, en deze groene aanslag haal je er zo af!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na even door 'emmeren' istie al leeg!
Afbeelding

Afbeelding
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet, Mec
Dromen
Administrator
Administrator

za 14 jun 2014, 23:04

SEASON 2 - EPISODE 2 - 1 maart

1 Maart alweer! Ik zie net de foto's terug, en zie dat ik gewoon over een week (8 maart) alles draaiend heb terwijl de kas nu zo goed leeg is, wat mij eigenlijk toch wel heel trots maakt :) .
Zoals je hieronder op de foto's kunt zien, alles eruit, op de grote fisthank van 1000 kg na!

Afbeelding

Afbeelding
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet, blackbox, Mec
Dromen
Administrator
Administrator

za 14 jun 2014, 23:20

SEASON 2 - EPISODE 3 - 3 maart
Kas netjes en schoon, en hup bezig met de nieuwe opstelling!
Afbeelding

5 maart

Hieronder kun je mooi zien dat ik dus 3 growbeds (aan de linkerkant) naast elkaar wil! Voorheen had ik dus die 3e, laatste, aan de rechterkant staan wat niet optimaal is i.v.m. breedte kas, maar sowieso is dit logischer.
Afbeelding

8 maart

Zo mooi passend nog allemaal!
Afbeelding

Afbeelding

Zaag in de fik, kas vol met rook :D
Afbeelding

9 maart

Leeg...
Afbeelding

Vol!
Afbeelding

Het punt is met die derde extra bak, dat ik aan 1 opvangbak in de huidige vorm niet genoeg had. Daarom heb ik goedkoop een soort speciekuip gekocht en die via buis verbonden met opvangbank (sump)
Afbeelding

Vullen maar!!
Afbeelding

Up and running!
Afbeelding

Alles stroomt weer!
Afbeelding

Afbeelding

Extra afvoer (van fishtank naar sump) loopt erg hard, ik kom er begin juni pas achter dat ik andere growbeds wel wat harder kan laten stromen waardoor de 'flow' veel beter gaat lopen, met dank aan BB. Door de kraantjes dus ietsje meer open te zetten lopen de growbeds sneller vol en leeg maar loopt er niks meer door deze afvoer. Hierdoor gaat alle druk (en vissepoep) naar de fishtank toe waardoor het water in de fishtank ook beter gezuiverd word.
Afbeelding

In de tussentijd ook nog probleem met auto siphon opgelost:
http://test.quofataferunt.com/viewtopic ... 150#p78670
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet, blackbox, Toxopeus, Mec
Dromen
Administrator
Administrator

za 14 jun 2014, 23:26

SEASON 2 - EPISODE 4 - 29 maart
De eerste (meerdere) planten in de growbeds!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Halverwege maart wéér het probleem met paarse bladeren en tomaten. Oplossing: Tomatenvoeding extract! Zie ook:
http://test.quofataferunt.com/viewtopic ... 180#p80595
Dromen
Administrator
Administrator

za 14 jun 2014, 23:32

SEASON 2 - EPISODE 5 - 14 juni
Vanavond! Na de legendarische 5-1 overwinning van het Nederlands Elftal op regerend Europees en Wereld kampioen Spanje, onderstaande foto's ;-)

Afbeelding

BAM!
Afbeelding

Tomaten groeien hoog!
Afbeelding

Mooie dikke tomaten!
Afbeelding

Kwamkwammer!
Afbeelding

Kijk BlackBox, dít is sla! :P :D Ben benieuwd of er nou straks zaadjes komen en ik zelf sla kan kweken!
Afbeelding

De tomaten in de 'aarde' doen het laatste dagen wat minder, bladeren bruin, staan te veel in de zon denk ik.
Afbeelding

Veel visch!
Afbeelding
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet, blackbox, combi, Bodo, Mec
blackbox
Administrator
Administrator

za 14 jun 2014, 23:58

Wow Dromen!

Mooie reportage, fantastisch om te zien hoe dit zo voor jouw verloopt!

Petje af, ziet er strak uit allemaal, growbeds zien er ook goed uit. En dan die dikke pieren, dat zien we hier ook... ;)

hahha, die sla van jouw gaat net zo hard als hier, volgende oogst is over 6 weken...

Hier is nu zoveel ruimte voor sla dat we nu een roulerend systeem op kunnen zetten.

LoL om de rook... das ook geen zaagblad voor hout.. ;)

hopelijk zie ik jouw systeem snel in actie!
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: Dromen, baphomet
Bodo
Senior QFF-er
Senior QFF-er

vr 11 jul 2014, 21:26

Goud bezig dromen! Ziet er puik uit! :D
Nou wil het geval dat een kennis ook een AP-kas wil..
En dat moet er één worden net zo een als de jouwe.
Mijn vraag is dus:
welke afmeting heeft deze kas; 5,98 m x 2,25 (LxB) ??

Dan wil ik graag nog het volgende delen; in het engels.
Yabbies4me wrote:
If running a system containing only gravel filled GB's, I suggest my customers have 300mm deep gravel. This depth is widely recommended by many very experienced AP researchers, as it gives a good ratio of fish (nutrients) per m2 of plant material.

However, if customers wish to run a DWC, floating raft, or NFT component off their system, I suggest they still run the gravel filled GB's, but make the gravel depth 400mm if possible, and stock with fish accordingly... and to only grow small leafy greens, lettuce etc in the DWC/raft/NFT section... and not to exceed more than half the surface area of the gravel GB's with their DWC/raft/NFT component.

ie: If your gravel GB's are 400mm deep and have a total surface area of 4 square metres, then your DWC/raft/NFT section should have a maximum growing area of no more than 2 square metres.

I can't confirm through experience etc, but for me, I don't like the idea of having gravel permanently submerged in the bottom of a DWC/raft system... I can see issues possibly arising from that method.
Gevonden sketches;
large.jpeg
large.jpeg (180.43 KiB) 1161 keer bekeken
start.jpg
start.jpg (89.85 KiB) 1161 keer bekeken
realise.jpeg
realise.jpeg (11.67 KiB) 1161 keer bekeken
py.jpg
py.jpg (13.6 KiB) 1161 keer bekeken
growth.jpg
growth.jpg (54.43 KiB) 1161 keer bekeken
"When a twig grows hard it is difficult to twist it. Every beginning is weak."
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet, blackbox, combi
blackbox
Administrator
Administrator

di 05 aug 2014, 16:16

1 Vleestomaat, met het bedrag van 403 grammetjes...

Afbeelding
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet, combi, Mec
blackbox
Administrator
Administrator

wo 15 okt 2014, 18:10

De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: BL@DE
Har-o-bed
QFF Gold Member
QFF Gold Member

do 13 nov 2014, 20:51

De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: blackbox, combi, kwest