EU Radiation Fever *E1U1*

Alles over gezondheid, voeding, lichaamsbeweging het menselijke lichaam en nog veel meer. Wil je gezond leven dan staat hier veel handige informatie.
Het Dolle Eland
Administrator
Administrator

vr 01 apr 2011, 05:23

Binnenkomend berichtje in de ShoutBox via BlackBox....:

De Europese Unie heeft de toegestane radioactieve belasting in levensmiddelen uit Japan fors verhoogd. Tot nu toe was een radioactiviteit van maximaal 600 becquerel (caesium 134 en caesium 137) per kilo toegestaan, maar sinds afgelopen weekend is dat voor bijvoorbeeld visolie of kruiden plotseling 12.500 becquerel per kilo, meer dan 20 x zo hoog. De verhoging is vastgelegd in noodverordening 297/2011 en werd op 27 maart van kracht.

Bronnen:

http://www.newsecho.de/gesellschaft/pan ... ln_erhoeht

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 008:DE:PDF

Sjow beste lezer, het is u duidelijk. We krijgen vandaag de dag al een 'aanzienlijke' dosis radioactieve straling binnen, vergeleken met een Viking in zijn tijd. Maar er kan blijkbaar nog wel wat meer bij, zelfs 20x meer!

Toe maar Brussel, verhoog die doses maar lekker, dan wordt je al van kanker genezen als je je dagelijkse boodschapjes doet. Het voedsel in de schappen STRAALT u gezond, "Nu nóg beter, nu nóg geconcentreerder, ultra sterk!"....

Brussel, ga vooral door zo! Ik zal het mijn kinderen alvast even proberen uit te leggen. Ik weet alleen nog niet hoe, maar ik verzin wel wat pedagogisch. Dan kan ik ze alvast op de komende leugens voorbereiden.

Maar beste Brussel, ik heb er alle begrip voor hoor. Jullie staan tenslotte zielig en krampachtig ook met de rug tegen de muur. De druk wordt immers nu zo hoog. De wapenindustrie lonkt maar naar uranium, de farma industrie staat te poppelen om te stralen, de röntgensystemen op vliegvelden draaien op volle toeren op zoek naar terroristen.... Dus ga vooral door met het verhandelen én ontwikkelen van kerncentrals gebasseerd op Uranium, Plutonium en MOX. De economische groei op basis van de militaire industriële machine moet tenslotte blijven draaien, nu helemaal in deze spannende tijden.

We gaan tenslotten nieuwe tijden binnen. De geruchten gaan zelfs rond dat er grootse veranderingen zullen plaatsvinden, zélfs op genetisch niveau. Tja, ik geloof het nu direct, het is mij helemaal duidelijk. De mensheid gaat een treedje omhoog. Bedankt Brussel, voor jullie doordachte steun naar de bevolking toe, zo open en eerlijk. Geeft een goed gevoel als pappa, kan ik mijn kinderen met een gerust hart welteruste kussen....

En culinair dat het allemaal gaat worden in de nieuwe tijd, héérlijk!!! Onze voeding zal wereldwijd dezelfde gegarandeerde kwaliteiten bevatten. Dus nooit meer buikloop als ik in Thailand een massage krijg van een grietje van 11 jaar. GMO voedsel zó goed aangepast-, bestraald- én gemodificeerd dat ik het als trouwe pappa het zo probleemloos in de strotjes van mijn kinderen kan douwen. Want die eten wel, zij hebben namelijk Narcolepsie, dus zijn ze lekker rustig en krijgen dankzij Pandremix nooit meer die vreselijke varkensgriep.

http://svt.se/2.33919/1.2375595/pandemr ... rt527895=0

http://www.nowtheendbegins.com/blog/?p=3527

Ik dacht eigenlijk een groenten tuintje aan te leggen, dat leek mij leuk om mijn kinderen te laten zien hoe dat nou werkt zo'n kropje andijvie. Maar ja, ik kreeg te horen dat dit beter in de handen kan blijven van Monsanto's, BasF, en Soro. En trouwens kostte de zakjes met andijvie zaad van de beroemde hoogwaardige Monsanto's gelicenceerde zaadjes 500,- €, dus dat loont de moeite niet meer.... Dan maar lekker met mijn kinderen naar de Mac gereden en ze helemaal volgepropt met plastic grannulaat voer, zónder uit de auto te stappen. Werkelijk..... we hebben de dag van ons leven gehad! Bedankt Brussel! Dat er zo goed voor ons gezorgd wordt. Ik voel mij 'kern'-gezond en geniet van de 'stralende' lach van mijn kinderen!

De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: Albert Heijnstein
Het Dolle Eland
Administrator
Administrator

vr 01 apr 2011, 06:48

Txs voor het plaatsen FR3 en Bapho!!!
fr3bzy
Administrator
Administrator
Contacteer:

vr 01 apr 2011, 07:05

Afbeelding

Afbeelding
[YES]Equality of Opportunity - [NO]Equality of Outcome
Tobi
Super QFF-er
Super QFF-er

vr 01 apr 2011, 08:09

Te gek voor woorden.
Maarja die hele voedselmarkt is te ziek voor woorden, als je je daar echt in gaat verdiepen zet je nooit meer een stap in een supermarkt denk ik zo.
Moraliteit ∝ Vrijheid
Real eyes realize real lies!!
Natural Law: The REAL law of attraction | The end of all evil
Dromen
Administrator
Administrator

vr 01 apr 2011, 13:27

Goed artikel, dit is waar QFF voor staat!!

De PDF is er ook gewoon in het nederlands:
pdf" class="postlink">http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 008:nl:pdf

Echter, volgens mij word er helemaal niet van een verhoging gesproken?! Sterker nog het word juist veel moeilijker en met name duurder, om spullen uit Japan te importeren. Er word steekproefgewijs héél veel getest en het moet maar liefst 5 dagen onder toezicht staan(!).

Wellicht zit ik er naast, ik kan er iig niet duidelijk uit op maken dat er van een verhoging word gesproken. Zoekwerk op google, (zoals het VWA: http://www.vwa.nl/onderwerpen/gevaren/d ... activiteit )leverde ook niks op.
Het Dolle Eland
Administrator
Administrator

vr 01 apr 2011, 14:36

[quote=""Dromen" post=29711"]Goed artikel, dit is waar QFF voor staat!!

De PDF is er ook gewoon in het nederlands:
pdf" class="postlink">http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 008:nl:pdf

Echter, volgens mij word er helemaal niet van een verhoging gesproken?! Sterker nog het word juist veel moeilijker en met name duurder, om spullen uit Japan te importeren. Er word steekproefgewijs héél veel getest en het moet maar liefst 5 dagen onder toezicht staan(!).

Wellicht zit ik er naast, ik kan er iig niet duidelijk uit op maken dat er van een verhoging word gesproken. Zoekwerk op google, (zoals het VWA: http://www.vwa.nl/onderwerpen/gevaren/d ... activiteit )leverde ook niks op.[/quote]

Tja, onduidelijk is het zeker, maar de alarmbellen ringelen niet voor niets.

Ik probeer duidelijkheid de vinden - probeer immers aan mijn burgerplicht te voldoen - maar hier wordt ik ook niet veel wijzer van...:

http://www.europa-nu.nl/id/vi8rm2w4lcvs ... oelaatbare

En verder wat het RIVM zegt:

http://www.rivm.nl/milieuportaal/nieuws ... _Japan.jsp

Voorlopig is de atmosfeer in NL wel gewoon code 'Groen':

Zie: http://www.rivm.nl/milieuportaal/dossie ... esultaten/

Maar goed...... erg wijzer wordt je er ook van. Ik probeer ook die text van de EU-document te ontfutselen - begrijpend leesbaar te maken. De paNique gaat met naem dus om artikel 5 in het document:

Artikel 5

Officiële controles

1. De bevoegde autoriteiten in de inspectiepost aan de grens of het aangewezen punt van binnenkomst verrichten bij elke zending van in artikel 1 bedoelde producten een controle van de documenten en de identiteit, alsmede bij ten minste 10% van dergelijke zendingen van in artikel 2, lid 3, derde streepje, bedoelde producten en bij ten minste 20% van dergelijke zendingen van in artikel 2, lid 3, tweede streepje, bedoelde producten een fysieke controle, met inbegrip van een laboratoriumanalyse, op de aanwezigheid van jodium-131, cesium-134 en cesium- 137.....

....Euh...snappen jullie het nog. Willen jullie een dergelijk document neo verder lezen. Ik niet!!! Ik zit nu al in een Melt Down...

Maar ik heb het geprobeerd om het om te zetten in begrijpbare, leesbare taal... Voíla!...:

Artikel 5 (Made by the Departement of Dolle Eland - 2011-04-01-§1.1qFf666)

Officiële controles

1. De controle wordt verricht bij elke zending. Controle wordt uitgevoerd op producten, documenten en de identiteit. Minstens 10% van de lading wordt gecontrolleerd met de oorsprong uit een andere prefectuur dan Fukushima, Gunma, Ibaraki, Tochigi, Miyagi, Yamagata, Niigata, Nagano, Yamanashi, Saitama, Tokyo of Chiba.
Minstens 20% van de lading wordt gecontrolleerd met producten die vóór 11 maart 2011 is geoogst en/of verwerkt op een fysieke controle, met inbegrip van een laboratoriumanalyse, op de aanwezigheid van jodium-131, cesium-134 en cesium- 137.....

......

Nu leest het wat duidelijker weg.
Tja.... maar hoe dan ook hoe durft EU nog steeds te brabbelen over het importeren van voedsel en diervoeder. Het WIL maar niet tot die kloothommels in Brussel doordringen!!!!! STOP met dat importgeneuzel en FOCUSEER U op belangrijkere zaken!!!!

Misschien kan de man in dit Blogg BRUSSEL wakker schudden (txs @Next):

http://mikephilbin.blogspot.com/2011/03 ... aichi.html
Dromen
Administrator
Administrator

vr 01 apr 2011, 15:22

Jah, ik heb het hele PDF vrij goed doorgelezen (heb jaarlijks met deze shit te maken, niet straling, maar REGELS) en ik zie echt nergens een verhoging...
combi
Administrator
Administrator

vr 01 apr 2011, 15:48

[quote=""Dromen" post=29719"]Jah, ik heb het hele PDF vrij goed doorgelezen (heb jaarlijks met deze shit te maken, niet straling, maar REGELS) en ik zie echt nergens een verhoging...[/quote]

Is mij ook nog niet helemaal duidelijk, wat dan vast weer de bedoeling is, of het is gewoon niet waar en panieq zaaien. Maar goed zoektocht is geopend de pdf:

1.
Kerngegevens
dossier Maximaal toelaatbare niveaus van radioactieve besmetting van diervoeders ten gevolge van een nucleair ongeval of ander stralingsgevaar.
document Verordening (EEG) nr. 770/90pdf icoon
datum 29 maart 1990

2.
Overweging
VERORDENING (EURATOM) Nr. 770/90 VAN DE COMMISSIE

van 29 maart 1990

tot vaststelling van maximaal toelaatbare niveaus van radioactieve besmetting van diervoeders ten gevolge van een nucleair ongeval of ander stralingsgevaar

DE COMMISSIE VAN DE EUROPESE

GEMEENSCHAPPEN,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie,

Gelet op Verordening (Euratom) nr. 3954/87 van de Raad van 22 december 1987 tot vaststelling van maximaal toelaatbare niveaus van radioactieve besmetting van levensmiddelen en diervoeders ten gevolge van een nucleair ongeval of ander stralingsgevaar (1), gewijzigd bij Verordening (Euratom) nr. 2218/89 (2), inzonderheid op artikel 7,

In overweging genomen dat overeenkomstig Verordening (Euratom) nr. 3954/87 de Commissie maximaal toelaatbare niveaus van radioactieve besmetting van diervoeders vaststelt;

In overweging genomen dat de groep van door het Wetenschappelijk en Technisch Comité overeenkomstig artikel 31 van het Euratom-Verdrag aangewezen deskundigen is geraadpleegd;

In overweging genomen dat bestudering van de relatieve hoeveelheden individuele radionucliden die bij een nucleair ongeval kunnen vrijkomen, mede gezien de halveringstijd en de overdracht ervan van diervoeders naar het dierlijk produkt, tot de gevolgtrekking leidt dat maximaal toelaatbare niveaus van radioactieve besmetting van diervoeders alleen voor de isotopen van cesium noodzakelijk zijn;

In overweging genomen dat de in deze verordening voorziene maatregelen de instemming hebben van het krachtens Verordening (Euratom) nr. 3954/87 ingestelde ad hoc comité.
combi
Administrator
Administrator

vr 01 apr 2011, 15:52

gevalletje flink door zoeken gaat worden:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 770:NL:NOT

VERORDENING (EURATOM) Nr. 770/90 VAN DE COMMISSIE

van 29 maart 1990

tot vaststelling van maximaal toelaatbare niveaus van radioactieve besmetting van diervoeders ten gevolge van een nucleair ongeval of ander stralingsgevaar

DE COMMISSIE VAN DE EUROPESE

GEMEENSCHAPPEN,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie,

Gelet op Verordening (Euratom) nr. 3954/87 van de Raad van 22 december 1987 tot vaststelling van maximaal toelaatbare niveaus van radioactieve besmetting van levensmiddelen en diervoeders ten gevolge van een nucleair ongeval of ander stralingsgevaar (1), gewijzigd bij Verordening (Euratom) nr. 2218/89 (2), inzonderheid op artikel 7,

Overwegende dat overeenkomstig Verordening (Euratom) nr. 3954/87 de Commissie maximaal toelaatbare niveaus van radioactieve besmetting van diervoeders vaststelt;

Overwegende dat de groep van door het Wetenschappelijk en Technisch Comité overeenkomstig artikel 31 van het Euratom-Verdrag aangewezen deskundigen is geraadpleegd;

Overwegende dat bestudering van de relatieve hoeveelheden individuele radionucliden die bij een nucleair ongeval kunnen vrijkomen, mede gezien de halveringstijd en de overdracht ervan van diervoeders naar het dierlijk produkt, tot de gevolgtrekking leidt dat maximaal toelaatbare niveaus van radioactieve besmetting van diervoeders alleen voor de isotopen van cesium noodzakelijk zijn;

Overwegende dat de in deze verordening voorziene maatregelen de instemming hebben van het krachtens Verordening (Euratom) nr. 3954/87 ingestelde ad hoc comité,

HEEFT DE VOLGENDE VERORDENING

VASTGESTELD:

Artikel 1

Als maximaal toelaatbare niveaus van radioactieve besmetting van diervoeders gelden de in de bijlage vermelde niveaus.

Artikel 2

Deze verordening treedt in werking op de derde dag volgende op die van haar bekendmaking in het Publikatieblad van de Europese Gemeenschappen.

Deze verordening is verbindend in al haar onderdelen en is rechtstreeks toepasselijk in elke Lid-Staat.

Gedaan te Brussel, 29 maart 1990.

Voor de Commissie

Carlo RIPA DI MEANA

Lid van de Commissie

(1) PB nr. L 371 van 30. 12. 1987, blz. 11.

(2) PB nr. L 211 van 22. 7. 1989, blz. 1.

BIJLAGE

Maximaal toelaatbare niveaus van radioactieve besmetting (cesium 134 en cesium 137) van diervoeders

1.2 // // // Diersoort // Bg/kg (1) (2) // // // Varkens // 1 250 // Pluimvee, lammeren, kalveren // 2 500 // Overige // 5 000 // //

(1) Met deze niveaus wordt beoogd bij te dragen tot de inachtneming van de maximaal toelaatbare niveaus voor diervoeders. Op zichzelf garanderen zij niet de inachtneming ervan onder alle omstandigheden, noch betekenen zij dat de noodzaak van controle op de besmettingsniveaus in voor menselijke consumptie bestemde dierlijke produkten geringer is.

(2) Deze niveaus gelden voor diervoeders die voor rechtstreeks verbruik zijn bestemd.
combi
Administrator
Administrator

vr 01 apr 2011, 15:56

wat wel heel grappig (not) is dat zodra ik probeer het wijzigingsbesluit te vinden op die site hierboven ik dit krijg:

$tr.visu_message_fatal_error_1002(nl) no_data_found
Het Dolle Eland
Administrator
Administrator

vr 01 apr 2011, 15:59

Maar wat dan betreft dat Duitse artikeltje:

http://www.newsecho.de/gesellschaft/pan ... ln_erhoeht

Er zijn dan nu al een hoop mensen in de war blijkbaar...
Het Dolle Eland
Administrator
Administrator

vr 01 apr 2011, 16:00

[quote=""combi" post=29722"]wat wel heel grappig (not) is dat zodra ik probeer het wijzigingsbesluit te vinden op die site hierboven ik dit krijg:

$tr.visu_message_fatal_error_1002(nl) no_data_found[/quote]

Ja, daar kwam ik ook al niet mee verder.
combi
Administrator
Administrator

vr 01 apr 2011, 17:20

Overwegende echter dat het noodzakelijk is rekening te houden met de bijzondere omstandigheden en er derhalve een procedure moet worden vastgesteld voor de snelle aanpassing van deze van tevoren vastgestelde niveaus aan maximaal toelaatbare niveaus die aangepast zijn aan de omstandigheden van een bepaald nucleair ongeval of ander stralingsgevaar dat een significante radioactieve besmetting van levensmiddelen of diervoeders tot gevolg heeft of kan hebben;

http://www.europa-nu.nl/9353000/1/j4nvh ... 9bj1zbmazd
combi
Administrator
Administrator

vr 01 apr 2011, 17:24

Bescherming van levensmiddelen en landbouwproducten

Na de ramp in Tsjernobyl werd een verwarrende serie tijdelijke Verordeningen vastgesteld, om de bevolking van de EG te beschermen tegen besmette voedselproducten. Deze tijdelijke Verordeningen zijn vervolgens vervangen door meer permanente voedselbeschermingsmaatregelen. Verordening 3954/87 (die verschillende keren is gewijzigd, legt de procedure vast voor het bepalen van de maximaal toelaatbare niveaus van radioactieve besmetting van levensmiddelen en van diervoeders die op de markt kunnen worden gebracht na een nucleair ongeval) (zie § 8.5). Verordening 737/90 verbeterde en vernieuwde tijdelijke maatregelen met betrekking tot de invoer van landbouwproducten.
Waarborgen

Artikel 77 van het Euratom-verdrag legt de verplichting op aan de Commissie om er voor te zorgen dat nucleaire materialen niet worden gebruikt voor andere zaken dan waarvoor zij bedoeld zijn.

http://www.eu-milieubeleid.nl/ch08.html
combi
Administrator
Administrator

vr 01 apr 2011, 17:35

oud ? nieuw ?
http://www.eu-milieubeleid.nl/print/ch08s05.html

8.5.4 Samenvatting van Verordening 3954/87

Wanneer de Commissie informatie heeft ontvangen waaruit blijkt dat de in de bijlage (zie tabel 8.5.1.) aangegeven maximaal toelaatbare niveaus zullen worden bereikt of zijn bereikt als gevolg van een noodsituatie, dient zij, indien de omstandigheden dat noodzakelijk maken, onmiddellijk een Verordening vast te stellen waardoor deze maximaal toelaatbare niveaus van toepassing worden verklaard (art. 2, lid 1). Het gevolg hiervan is dat het in de handel brengen van besmette levensmiddelen en diervoeders op korte termijn kan worden verboden.

Tabel 8.5.1 Maximaal toegestane niveaus voor levensmiddelen en diervoeders (Bq/kg of Bq/l), zoals neergelegd in Verordening 3954/87 en daarop volgende Verordeningen 2218/89 en 770/90.

Strontium-isotopen, met name Sr-90, Baby- voeding: 75, Zuivel- producten: 125 , Overige levensmiddelen uitgezonderd minder belangrijke levensmiddelen: 750 , Vloeibare levens-middelen: 125 , Dier- voeders: -

Jodiumisotopen, met name I-131 Baby- voeding: 150, Zuivel- producten: 500 , Overige levensmiddelen uitgezonderd minder belangrijke levensmiddelen: 2000 , Vloeibare levens-middelen: 500 , Dier- voeders: -

Alfa-emitterende isotopen van plutonium en transplutoniumelementen, met name Pu-239, Am-241: Baby- voeding: 1, Zuivel- producten: 20 , Overige levensmiddelen uitgezonderd minder belangrijke levensmiddelen: 80 , Vloeibare levens-middelen: 20 , Dier- voeders: -

Alle andere nucliden met halveringstijd van meer dan 10 dagen, met name Cs-134, Cs-137: Baby- voeding: 400, Zuivel- producten: 1000 , Overige levensmiddelen uitgezonderd minder belangrijke levensmiddelen: 1250 , Vloeibare levens-middelen: 1000 , Dier- voeders: 1250 tot 5000, afhankelijk van de diersoort

edit:
8.5.7 Uitvoering en effecten in de praktijk

Tot nu toe heeft de Commissie geen gebruik gemaakt van de bevoegdheden die Verordening 3954/87 biedt.

Er bestaat in Nederland een Landelijk Meetnet Radioactiviteit in Voedsel. Sinds 1986 berust de verantwoordelijkheid voor dit meetnet bij het RIKILT in Wageningen.

Na de ramp in Tsjernobyl hebben in Nederland enkele overschrijdingen plaatsgevonden van de (naderhand) in Verordening 3954/87 (en de wijzigingen daarvan) vastgelegde niveaus. Zo werden op 6 mei 1986 piekwaarden voor 131I in spinazie waargenomen tot 10.000 Bq/kg (CCRX, 1986). In het najaar van 1986 werden in Nederlandse wilde paddestoelen 137Cs-gehaltes tot tot 5600 Bq/kg gemeten (in uit Polen geïmporteerde paddestoelen kwamen overigens gehaltes tot 82.000 Bq/kg voor) (CCRX, 1988).

Meer recentelijk zijn in 2000 door de Keuringsdienst van Waren metingen uitgevoerd aan voedingsmiddelen waarvan verwacht kon worden dat ze verhoogde concentraties radioactiviteit zouden kunnen bevatten (Knetsch (ed.), 2002). Van de onderzochte soorten honing bleek alleen heidehoning meetbare gehaltes 137Cs te bevatten, variërend van 49 tot 321 Bq/kg. Ook in enkele monsters van (uit Nederland afkomstig) wild (wild zwijn, ree en edelhert) bleken meetbare hoeveelheden cesium aanwezig. In alle gevallen bleven de gehaltes ruimschoots beneden de limiet van 600 Bq/kg. In het kader van de invoercontrole door de douane zijn ook monsters genomen van andere producten, zoals bosbessen en cantharellen. Hierin werd geen radioactiviteit gedetecteerd.

Tot 1997 werd ook de radioactiviteit in melkmonsters gemeten.Gezien de lage niveaus die daarin werden aangetroffen[1073] is dit monitoringprogramma in 1998 stopgezet. Dit is overigens in strijd met Aanbeveling 2000/473/Euratom[1074], waarin wordt geadviseerd gammastralers en 90Sr te meten in bij zuivelfabrieken te nemen monsters (Knetsch (ed.), 2002).
Plaats reactie

Terug naar “Gezondheid / Voeding”