Wubbo Ockels R.I.P. Mr. Blue Sky!!

Alles dat met de sterren en NASA en het Amerikaanse ruimtevaartprogramma te maken hebben tref je hier aan.
Gebruikersavatar
baphomet
Administrator
Administrator
Berichten: 23147
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 16:08

zo 18 mei 2014, 12:32

En dan opeens is het zondag 18 mei 2014, en lees je dat een van je vroegere jeugdhelden er niet meer is...

Afbeelding

:(
Oud-astronaut Wubbo Ockels (68) overleden

Afbeelding
Ockels was al enige dagen geleden opgenomen in het ziekenhuis

In het Anthonie van Leeuwenhoekziekenhuis in Amsterdam is vanochtend om 11:08 uur oud-astronaut Wubbo Ockels overleden

Ockels is overleden aan een agressieve vorm van nierkanker, dat was uitgezaaid naar zijn longvlies. Hij was al enige dagen geleden opgenomen in het ziekenhuis.

Wubbo Ockels was natuurkundige, ruimtevaarder, piloot en hoogleraar. In 1985 maakte hij als eerste Nederlander een vlucht door de ruimte.

Op het laatst was hij hoogleraar Aerospace for Sustainable Science and Technology aan de faculteit Lucht- en Ruimtevaart van de TU Delft.
Bron: ->> http://www.nu.nl/binnenland/3778500/oud ... leden.html

Deze man zorgde er voor dat ik vroeger als kind ruimtevaarder wilde worden en dat ik ontelbare stukjes schreef in schoolkranten over de ruimte en wat wij als mensen daar allemaal wel niet zouden kunnen doen! Hij is voor mij een van de redenen dat ik altijd nog een keer de ruimte in wil gaan! Dankjewel Mr. Blue Sky (Wubbo Ockels)!! Ja want zo noemde ik jou! Je was ooit een keer op onze middelbare school, en vertelde toen over je reis door de ruimte en ik vertelde op mijn beurt over het liedje waar ik jou aan koppelde. Jij moest daar toen om lachen, maar nu ben je voor altijd in die zelfde blauwe lucht die wij alleen vanaf de aarde zien!

Bedankt en rust zacht!

De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: blackbox, wodan, FreeElectron, Merkabah
Omhoog
Gebruikersavatar
baphomet
Administrator
Administrator
Berichten: 23147
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 16:08

zo 18 mei 2014, 12:34

Man man daar stond ik als klein kindje samen met mijn pa in de lucht te loeren bij iedere keer dat je in de space shuttle over kwam...

Voor altijd zul je gekoppeld blijven aan elke blik die ik werp op de sterren in onze ruimte!

Echt geen leuk nieuws dit, maar dit soort dingen horen nu eenmaal bij het leven.

>:(
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: wodan, FreeElectron
Omhoog
Gebruikersavatar
baphomet
Administrator
Administrator
Berichten: 23147
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 16:08

zo 18 mei 2014, 12:40

Merkabah schreef:
Een fragment van een (denk ik) ingelaste uitzending.
De aanleiding was het Challenger ongeluk op 28 januarie 1986.

Tevens geeft Wubbo een mooi insight over het onderzoek wat door hem gedaan werd.
http://en.wikipedia.org/wiki/Space_Shut ... r_disaster

Space Shuttle Challenger disaster
From Wikipedia, the free encyclopedia

The Space Shuttle Challenger disaster occurred on January 28, 1986, when Space Shuttle Challenger (mission STS-51-L) broke apart 73 seconds into its flight, leading to the deaths of its seven crew members. The spacecraft disintegrated over the Atlantic Ocean, off the coast of central Florida at 11:38 EST (16:38 UTC). Disintegration of the entire vehicle began after an O-ring seal in its right solid rocket booster (SRB) failed at liftoff. The O-ring failure caused a breach in the SRB joint it sealed, allowing pressurized hot gas from within the solid rocket motor to reach the outside and impinge upon the adjacent SRB attachment hardware and external fuel tank. This led to the separation of the right-hand SRBs aft attachment and the structural failure of the external tank. Aerodynamic forces promptly broke up the orbiter.





Heel veel dank voor de uploader van dit geweldige filmpje!!!

crosslink: ->> viewtopic.php?f=58&t=59626&p=81912
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: FreeElectron
Omhoog
Gebruikersavatar
baphomet
Administrator
Administrator
Berichten: 23147
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 16:08

zo 18 mei 2014, 12:42

Net als er in Amerika dus leden van de Skull & Bones uiteindelijk president worden, gebeurt dat dus ook hier in Nederland binnen de verenigingen en disputen. Elk van de Nederlandse corpsen is wel te linken aan hoog geplaatste mensen uit de samenleving. Van politici tot kunstenaars en van economen tot muzikanten en wetenschappers. Zelfs de astronaut Wubbo Ockels was lid bij Vindicat Atque Polit om er maar een van de vele te noemen.
Crosslink: ->> viewtopic.php?f=144&t=364&hilit=vindicat
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: blackbox, wodan, FreeElectron
Omhoog
Gebruikersavatar
baphomet
Administrator
Administrator
Berichten: 23147
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 16:08

zo 18 mei 2014, 13:02

Video-archief van 20 oktober 2013:

Boven het Maaiveld

Cunera van Selm gaat op bezoek bij Groningers die bekend zijn binnen en buiten onze provinciegrenzen.

In de uitzending van vanavond is Wubbo Ockels te gast. Ockels, die Groningen beschouwt als zijn hometown, was in 1985 de eerste Nederlander in de ruimte. Eerder dit jaar werd bekend dat hij uitgezaaide nierkanker heeft.



Bron: RTVNoord
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: FreeElectron
Omhoog
Gebruikersavatar
baphomet
Administrator
Administrator
Berichten: 23147
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 16:08

zo 18 mei 2014, 13:17

Wubbo Ockels: "Some people believe in God; I believe in innovative technology, sustainability and youth.”


In search of a sustainable future

Wubbo Ockels (62) is an optimistic person. Holland’s first astronaut, pilot and professor of Aerospace Sustainable Engineering and Technology has an enthusiasm that inspires others to take action. Whether working on one of his university projects or his own sustainable yacht, Ecolution, Ockels is constantly seeking for creative ways to utilise natural resources in everyday life. Boundaries don’t seem to exist for Ockels, and he manages to see things others would ignore or simply consider impossible. His current projects involve a new means of transport called Superbus, as well as a revolutionary way of generating energy.

Interview

You once said your experience in space inspired you to work on sustainable development.

“Travelling in space changes your perspective. When you go around the globe in 1.5 hours you realise the earth is no more than a little ball floating in space, a spaceship for all that is life. Space travel brought us two things: it made us realise that we are very earthy and at the same time it has shown us the limits of the earth. I got to witness the environment outside the earth, witnessed the fact that the situation isn’t liveable. Everything that lives is on this tiny globe with a very thin layer of atmosphere around it. Once you come to terms with those facts you realise the vulnerability of the earth. I see it as a sort of calling to use all I have in my mind and in my power to make the situation we are in as good as possible, most of all for the youth. In 50 years I won’t be here anymore. But for the young people, I want the world to be at least as good as it is now, and I would like to make an effort to make that possible.”

Your Superbus project is a distinct effort to create an environmentally friendly answer to modern transport demands. What exactly is Superbus?

“Superbus is a high-speed vehicle that is somewhere between a bus and a sports car. By integrating existing high-speed automotive technology with existing aerospace engineering technology, Superbus will travel with a cruising speed of 250 km/h without any direct CO2 and NO2 emissions. Superbus seats 30 people and will have a dynamic, interactive route-planning system in combination with an advanced logistics system. It will travel along high-speed lanes that are relatively easy to implement, as well as on existing roads. This should result in a faster, more comfortable, sustainable and efficient mode of transport, for a much larger market.”

How did this idea come about?

“When stuck on a train from Amsterdam to Groningen, I started thinking of an alternative to our outdated system of public transport. I decided to think outside the box ignoring present knowledge and came up with the idea of the Superbus. The current modes of transportation go a long way back and haven’t really adapted to modern times. The Superbus will pick people up close to their homes and transport them to where they want to go. For this reason, I decided it should be road-based, with tires instead of rails. Rails are so outdated; it’s like having a motorway with only one lane. Naturally the bus had to have zero emissions and be luxurious enough that I’d want to use it myself. The fact that I am really stubborn played an important role as well. I decided this was good. And of course I backed it up with science; it is not like I am making it all up. I calculated what would be needed; technically I felt it was possible.”

You already had a lot of experience with lightweight electric cars. Did Superbus benefit from this experience?
“I have been involved in the World Solar Challenge (a 3,000-km race in solar-powered electric cars, ed.) four times. Nuna, the university’s solar car built by students, won it every time. Because of my own knowledge, my experience with Nuna and working with these young people, I knew that my calculations for the Superbus would not be far off. I also trusted the fact that we can build such a vehicle using carbon fibre, and that we can pull it off quickly at low costs. Without Nuna there would not have been a Superbus.”

Was it hard to find funding for the project?

“At an estimated cost of half the price of the alternatives, the high-speed train and magnetically levitating or maglev train, as well as a much higher profit margin, higher efficiency and less impact on the environment, it seemed like an absolute winner to me. However, matters were complicated by previous agreements, as well as the fact that the Superbus didn’t exist yet. The signing of Italian designer Antonia Terzi was a big step forward in that respect. She used all her previous experience at Formula 1 teams BMW Williams and Ferrari to make a futuristic design for the Superbus, giving its critics something more tangible to work with. The Dutch Ministry of Transport, Public Works and Water Management then decided to award a €7 million grant to TU Delft for the design and construction of an experimental demonstration model of the Superbus.”

What is the current status of the project?

“We are reaching the point of actually test-driving the high-speed bus. Superbus will be presented at the Olympic Games in Beijing this summer, where sustainability is an important theme. The Olympic Games strive to be carbon dioxide neutral, and the Superbus fits very well in that picture. It is a very good opportunity for us to present our project to the world, and hopefully Holland will benefit from this as well.”

Besides the Superbus, you are working on a project called the Ladder Mill. Can you explain a bit about this innovative project?

“The Ladder Mill is a project I started in 1995 and which arose from my personal interest in kites. I realised that when a kite goes up, it can generate a lot of energy. It could drive a dynamo, which could generate electricity. The only problem: how do you get the kite back down again? Being a pilot, I thought: a plane puts a lot of energy into going up, but once there it only needs to shut down its engine to go down. The idea of the Ladder Mill is to make a loop of kites that goes up like a kite and comes down like a plane, so you get a motor for electricity. We have come a long way and are now actually applying the principle. Still on a small scale, we are talking a couple of kilowatts, but it is happening. In the near future, I see lots of possibilities for the Ladder Mill, for instance to power commercial ships. It has so much potential and it goes beyond the whole discussion of oil. It is not just about replacing old energy sources; it is fun and has a totally new meaning, namely autonomy. To me, that makes it fantastic.”

How does the development of your new yacht Ecolution fit in all these projects?

“Ecolution is a private project of mine that got a bit out of hand. I wanted to build a bigger yacht to live on with my wife. We love sailing, and since we wanted a lot of freedom I decided the yacht had to be autonomous. I used a lot of the knowledge I gathered on my other projects and now we are building a 26-metre steel ship in Groningen, with masts made of carbon fibre and 13,000 kg of batteries on board. We will be building these boats commercially as well; I managed to find many sponsors and it turned into a massive project. The Ecolution is going to be a boat with a previously unheard-of degree of freedom, handled by one person only, gathering energy from its movement through the water, with batteries that can store enough energy to live a life in luxury for about a month without sailing. It is very dynamic.”

You seem to have a pretty positive outlook on the future.

“I think we are entering a new era where intelligent interaction with our surroundings will be very important. The industrial revolution has made the world more static; things are fenced off and people don’t want to have anything to do with nature, they’d rather use nuclear energy than solar or wind energy. We need a revolution. I think that working with nature, using our technical possibilities and getting the youth involved can really make a difference. I have a lot of confidence in young people. They can make the difference; they just need encouragement. I try to provoke them, share my knowledge and arrange funding, and the outcome can be overwhelming. I am an optimistic person, I always see possibilities. I really believe that we can make that change. Some people believe in God; I believe in innovative technology, sustainability and youth.”
Bron: ->> http://www.holland.com/global/meetings/ ... youth..htm
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: wodan, FreeElectron
Omhoog
FreeElectron
Super QFF-er
Super QFF-er
Berichten: 4292
Lid geworden op: vr 12 nov 2010, 22:26

zo 18 mei 2014, 13:32

Vaarwel Wubbo, deze is voor jou!

De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet
Omhoog
Gebruikersavatar
wodan
Super QFF-er
Super QFF-er
Berichten: 900
Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 15:08

zo 18 mei 2014, 14:08

Begonnen aan zijn nieuwe reis. RIP Wubbo.
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet, FreeElectron
Omhoog
Gebruikersavatar
ThaViking
Super QFF-er
Super QFF-er
Berichten: 528
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 16:10

zo 18 mei 2014, 15:17

Was goed bezig deze man, ook op zoek naar alternatieven voor ons energie probleem

R.I.P. Wubbo, sterkte voor familie en vrienden.
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet, FreeElectron
Omhoog
Gebruikersavatar
Toxopeus
Administrator
Administrator
Berichten: 4225
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 19:53

zo 18 mei 2014, 15:38

R.I.P. Wubbo, je was een pionier met mooie en goede intenties.

In de erfenis der eeuwen ligt veel wijsheid opgetast. Ook hier geldt: dwaas is hij die zijn eigen geschiedenis versmaadt.
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet, FreeElectron
Omhoog
Gebruikersavatar
baphomet
Administrator
Administrator
Berichten: 23147
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 16:08

zo 18 mei 2014, 15:58

Wubbo noemde Groningen zijn Home Town (hij groeide hier op en woonde en studeerde hier lange tijd en kwam dikwijls terug naar stad en provincie) en dus zal FC Groningen (niet voor niets de meest groene en duurzaamste voetbalclub ter wereld) vandaag wel een laatste eer aan Wubbo moeten bewijzen door te winnen! Come on FC! Niet alleen voor de fans maar ook voor de duurzaamheid en voor Wubbo!

:fcg:
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: Toxopeus
Omhoog
Gebruikersavatar
baphomet
Administrator
Administrator
Berichten: 23147
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 16:08

zo 18 mei 2014, 16:00

Ik hoop dat het boek waar Wubbo aan werkte af is gekomen. Hij benoemd het in het interview op RTV Noord. Het gaat over 'TIJD'. Mocht daar op den duur over blijken dat het boek er niet komt, dan hoop ik dat dat wat hij wel geschreven heeft ooit openbaar gemaakt zal worden door zijn nabestaanden. Wubbo was een bijzonder persoon en zal voor mij altijd voort blijven bestaan. Daarnaast hebben we Wubbo nu postuum alsnog een pleQje op QFF gegeven. Iets wat we misschien al veel eerder hadden moeten doen. Maar beter laat dan ooit!

Verder zat ik vandaag een goed te denken en besefte ik me dat Wubbo heel wel eens een vaste bezoeker van QFF zou kunnen zijn geweest...

Nog maals: Rust zacht Wubbo!
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: blackbox, FreeElectron, Toxopeus
Omhoog
Gebruikersavatar
baphomet
Administrator
Administrator
Berichten: 23147
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 16:08

ma 19 mei 2014, 11:05

Statement Wubbo Ockels: 'We moeten ons voortbestaan redden'

Afbeelding
© AD.

Wubbo Ockels (1946-2014) was een gepassioneerd pleitbezorger voor het voortbestaan van de mensheid. De voormalige astronaut voelde dat zijn missie niet in de ruimte lag, maar op aarde; die door onnadenkendheid van de mens vernietigd werd. Eind januari schreef hij daarom onderstaand statement voor de mensheid:

"Het is genoeg, we zijn te ver gegaan!!! De industriële revolutie heeft ons in een ongewenste situatie gebracht. We zijn door de natuur geraasd, we vernietigen onze levensbronnen. We moeten stoppen, we moeten veranderen, we moeten een ander pad kiezen, we moeten onze levens veranderen, en de manier waarop we zaken doen."

"Laten we 'het menselijke tijdperk' begroeten. Laten we stoppen met de vernietiging van de aarde, van de mensheid; van ons. Laat het voor iedereen duidelijk zijn: we moeten een nieuwe houding vinden, een nieuwe cultuur, een nieuwe instelling, een nieuwe eenheid van de mensheid, voor ons voortbestaan."

"We zijn geen bijen, die zonder bewustzijn een kolonie bouwen. We zijn geen neutronen, die zich niet bewust zijn van wat ze denken. Nee, we zijn intelligente wezens, en kunnen ons gedrag observeren. We zijn ons allemaal bewust van waar de mensheid naartoe gaat. We kunnen de mensheid in een betere richting krijgen, als we samenwerken. We kunnen een nieuwe religie creëren die ons allemaal samenbrengt."

"Er zijn veel religies die mensen samen krijgen, maar nooit alle mensen. De verschillende goden waarin mensen geloven, scheiden de mensheid juist in groepen. Dat heeft geleid tot conflicten en zelfs oorlogen. Deze religies zijn niet duurzaam. Maar als we in de mensheid geloven, zullen we geen conflicten meer hebben, omdat we één zullen zijn. We behoren allemaal tot deze mensheid, we kunnen allemaal in deze 'hogere macht' geloven. De God van de mensheid is in ons allemaal. We kunnen ons niet achter deze God verstoppen, omdat het in ons zit. We kunnen ons niet verbergen voor de verantwoordelijkheid voor onszelf."

"Geloven in de mensheid is een andere manier van denken. Een bewustzijn van waar we zijn en wat de aarde voor ons betekent. De noodzaak om die aarde te beschermen is een steeds grotere noodzaak geworden. De ruimtevaart heeft ons een spiegel voorgehouden. We zijn nu echt waar we zijn: op een prachtige planeet, waar we niet zonder kunnen. We zijn allemaal astronauten van het Ruimteschip Aarde."

"Onze wil is de sleutel. Het geloof in de mensheid zal ons die wil geven. Onze religie zal ons helpen om die wil te uiten. Deze religie moet z'n vorm krijgen: we moeten symbolen, rituelen en kunst maken om ons geloof in de mensheid te uiten. Vooral de jeugd moet aangesproken worden. Zij zijn de toekomst: ze willen genieten van de natuur, en van de aarde. Hun idolen kunnen een voorbeeld zijn. Festivals kunnen de boodschap uitstralen. Artiesten kunnen de juiste woorden vinden, die hun harten raken."

"Laat elk van ons helpen om onze religie vorm te geven. Laat elk van ons zijn geloof uitspreken in een duurzame mensheid."

Wubbo Ockels
Bron: ->> http://www.ad.nl/ad/nl/4561/Wetenschap/ ... dden.dhtml
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: blackbox, ThaViking, FreeElectron
Omhoog
Gebruikersavatar
Dromen
Administrator
Administrator
Berichten: 5033
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 06:38

ma 19 mei 2014, 13:49

Wubbo Ockels. Om heel eerlijk te zijn ken ik m niet heel goed. Van voor mijn tijd ;-) Ik ken Kuipers bijv. beter dan Ockels.

Paar maand terug was Ockels op TV bij Pauw en Witteman geloof ik? Iig in praatprogramma en zag toen, met alle respect, een zieke man die bang voor het onbekende was. Vechtend tegen de bierkaai, ik had precies hetzelfde gedaan daar niet van. Maar weet niet of ie echt gelukkig is geworden in dat hele alternatieve circuit waar ie helemaal in op ging laatste paar maand.
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet, FreeElectron
Omhoog
Gebruikersavatar
baphomet
Administrator
Administrator
Berichten: 23147
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 16:08

ma 19 mei 2014, 13:58

Dromen schreef:Wubbo Ockels. Om heel eerlijk te zijn ken ik m niet heel goed. Van voor mijn tijd ;-) Ik ken Kuipers bijv. beter dan Ockels.

Paar maand terug was Ockels op TV bij Pauw en Witteman geloof ik? Iig in praatprogramma en zag toen, met alle respect, een zieke man die bang voor het onbekende was. Vechtend tegen de bierkaai, ik had precies hetzelfde gedaan daar niet van. Maar weet niet of ie echt gelukkig is geworden in dat hele alternatieve circuit waar ie helemaal in op ging laatste paar maand.

Ik zou je aan willen raden je toch eens wat verder te verdiepen in Wubbo Ockels. Neem bv het fragment van RTV Noord dat ik plaatste ergens hierboven in een van mijn voorgaande posts in dit topic. Dan krijg je denk ik al weer een wat ander beeld van Wubbo Ockels.
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: wodan, FreeElectron
Omhoog
Plaats reactie

Terug naar “NASA / Sterren”