Wat als geld geen geld meer is?

Hier tref je topics aan over de economie, banken en zaken die te maken hebben met de financiële wereld.
baphomet
Administrator
Administrator

Sat 26 Feb 2011, 06:29

Tja, het was mijn maat die ineens vanmorgen vanuit Seuol (Zuid Korea) hier als verrassing op de stoep stond die mijn dagprogramma een beetje in de war gooide, dus vandaar wat weinig artikelen vandaag van mij. Anyways, mijn maat en ik hadden zat te bespreken na elkaar een jaar niet gezien te hebben en dat was fantastisch. Vooral omdat we het hadden over de situatie tussen Noord en Zuid Korea maar ook over de financiële crisis die de wereld teistert. Daardoor kwam ik zojuist toen ik alles nog eens rustig evalueerde, op een briljante vraag: "Welk product is het meeste waard als ruilmiddel als geld geen geld meer is?"

Wellicht is dit een oplossing?

Of toch maar Goud? Zilver? Brons? Of gewoon blikken soep en tonijn? Tja interessant om eens in de spreekwoordelijke groep te gooien hier op QFF. Want wat ga jij doen als geld geen geld meer is? Ik zeg dus niet dat geld straks geen geld meer is, maar vraag me puur af hoe jullie denken over een oplossing voor een vervanger van geld, als geld geen geld meer zou zijn...

Roept U maar...

1119 AD
FreeElectron
Super QFF-er
Super QFF-er

Sat 26 Feb 2011, 08:01

Ruilsysteem.
Jij doet wat voor mij, ik doe wat voor jou.

Ofwel: de nieuwe "rijken" worden de boeren, bakkers, slagers etc.
:lol:

De vraag is alleen wat een boer of een bakker heeft aan de skillz van een designer of een electronica-ontwerper.... :-*
baphomet
Administrator
Administrator

Sat 26 Feb 2011, 08:08

Tja, en toch denk ik dat in ruilhandel wel degelijk brood zit...

;-)
1119 AD
FreeElectron
Super QFF-er
Super QFF-er

Sat 26 Feb 2011, 08:11

Ik denk dat ik maar eens in België ga kijken voor een aardig wapen ofzo.

Mijn gut instinct zegt me dat dat nog wel eens heel goed van pas kan komen in de navolgende jaren.....

FreeElectron
Super QFF-er
Super QFF-er

Sat 26 Feb 2011, 08:27

Cut and paste uit het huisjesmelker-topic:

Free Electron zei:
"Wij zitten hier op deze site en wij kijken wat verder dan de meesten, maar vergeet niet dat 99% van de Nederlanders gewoon lekker zijn hypotheekje, autootje, 2 kindjes, plasmascherm, hond en 2 vakanties/jaar wil behouden ten koste van alles.
Geen flauw idee van wat er bij die 1% leeft.

Dus revolutie hier zie ik nog echt zo snel niet gebeuren.

En als de poep de ventilator raakt, dan zijn de sheeple de eersten die naar de kloten gaan.
Voor de rest zal het het recht van de sterkste zijn, en of je je nou goed voorbereidt of niet: als je niet sterk bent of geen wapens hebt ben je de sjaak.
Simple as that.

Maar ik ben ervan overtuigd dat we nog wat gaan beleven als de olieprijs verdubbelt, het drinkwater ineens niet meer uit de kraan komt, de dollar/euro valt of nog iets anders.
Overnight is je papiergeld waardeloos geworden en zie dan maar aan je gerief te komen.

Ik heb dan echt liever een meteoriet op mijn kop, of een kernbommetje. Dan is het maar meteen gebeurd ook.
Ik heb geen killer-mentaliteit (denk ik, maar je weet het nooit) en gezien de thuis-situatie kunnen we ook nergens heen."
Tobi
Super QFF-er
Super QFF-er

Sat 26 Feb 2011, 09:55

Ik doe niet mee aan een ruilsysteem, in principe geldt dan kwa criminaliteit het recht van de sterkste, politie zul je niet hebben, of het moeten vrijwilligers zijn, maar niks officieels.. recht van de sterkste dus.

Ik wil een samenleving waar iedereen voor elkaar WIL werken, een samenleving waar iedereen als een eenheid vooruit wilt. In principe geen eigendom, maar leven als een eenheid.. geen stukjes grond met een schutting eromheen etc. Geen onzinnige coca cola fabriek, mcdonalds en noem het maar op.
Geen concurrerende, maar een samenwerkende samenleving.

Kom maar met die reacties dat het onmogelijk is.. onmogelijk vanuit het punt waar we nu staan om dat bats boem te doen ja, maar het is niet onmogelijk, maar als je dat niet wilt geloven, prima.
Eigenlijk niet prima.
Moraliteit ∝ Vrijheid
Real eyes realize real lies!!
Natural Law: The REAL law of attraction | The end of all evil
Dromen
Administrator
Administrator

Sat 26 Feb 2011, 17:47

Het grote 'ruilhandel' is denk ik al begonnen.

Ik wou een stukje hierover typen, maar dat kan nu prima in dit topic.

Zoals ik al meermaals gepost heb, rijzen de grondstoffen de pan uit. Dat komt door drie dingen:
1: Vraag is groter dan aanbod (tekort)
2: De dollar (waaraan alle valuta's gekoppeld zijn) zakt. En voor ons, als Euro gebruiker, geld dat de Euro óók nog eens zakt.
3: De grondstoffen raken uitgeput (?).

Mijn vader zei laatst tegen mij dat hij het niet snapt dat mensen in goud investeren (mijn pa is overigens zakenman / ondernemer). 'Je hebt er niks aan, je kan er helemaal niks mee'. En dat is, in mijn ogen, zo waar als wat. Stel je voor dat er vanaf morgen acuut hongersnood uitbreek, zit je dan met je 10 kilo goud. Een snee brood levert meer op. Nadeel is natuurlijk dat je brood kunt 'maken' en goud niet. Vandaar dat goud, op langere termijn, een goede beleging zou kunnen zijn. Echter heb ik hier mijn vraagtekens bij. Want, hoe dan ook, Goud is en blijft 'spul' waar je vrij 'weinig' mee kan.

Over een jaar of 20/30 hebben we namelijk een ernstig tekort aan lithium, om zomaar een voorbeeld te noemen.

Waarom de financiele markt nu ook zo onrustig is, is vanwege het volgende:
De Dollar.
De gehele wereldmarkt zit vast geklemt aan de Dollar. Alles word verhandeld, over de hele wereld, in dollars (internationaal). In de tweede klas bij Economie vroeg ik aan mijn leraar waarom dit alleen aan de dollar war, ik bedoel, wat gebeurd er als er iets met de dollar gebeurd ofzo? De leraar vond dit erg domme vraag. Dit was nou eenmaal hoe het was. Er moet namelijk een 'standaardvaluta / -waarde zijn'. En dat is zeker waar.

Maargoed, de hele wereldhandel zit dus vast aan de Dollar. De olieprijs word verhandeld in Dollars... De oliesjeiks wilden bijv. rond 2006/2007 dat ze bepaalde olievaten in Euro's wilden verkopen. De Amerikanen waren hier witheet over. Dus dit is niet doorgegaan.

Persoonlijk denk ik ook dat de goudprijs een GIGANTISCHE bubbel is. En ook de grondstofprijzen van dit moment vind ik echt enorm hoog. Het is niet zo dat de wereldbevolking opeens explosief is gestegen. En ook de oogsten zijn niet rampzalig. Nog steeds verdwijnen er in Nederland bloemkolen in de shredder om de prijs zo hoog mogelijk te houden... Koopt u een bloemkool bij de plaatselijke Super? Check eens waar deze vandaan komt... Spanje inderdaad. :wodan:

De olie raakt op, maar ik ben ervan overtuigd dat er allang alternatieve energievormen zijn. Van 'e week op het nieuws: er werd naar gas geboord in het zuiden van het land ergens :o Jep, ook daar blijkt dus opeens al gas te zitten?
http://www.refdag.nl/achtergrond/techni ... s_1_535880

ONGELOOFLIJK! :lol:

De prijs van aardgas is overigens afgelopen jaar met 30% gezakt(!!!!!)

En dan hebben we het dus nog niet eens over de theorie gehad dat er nog meer dan genoeg olie is (Doc).
BL@DE
Super QFF-er
Super QFF-er

Sat 26 Feb 2011, 18:28

Als er een weimar effect komt zijn we allemaal het haasje, want winkels worden niet meer bevoorraad.

Sigaretten, boter, zout, rijst etc. kan je overal dan wel mee betalen.
Kleine dingen althans...

Daarnaast komen er dan voedselbonnen.
Voor wat er nog wel is een beetje te verdelen.

Iig wel een mooi moment voor mensen die last hebben van obesitas...

Image

http://en.wikipedia.org/wiki/Weimar_Republic
mozes
QFF Gold Member
QFF Gold Member

Sat 26 Feb 2011, 18:59

kijk de tv serie jericho.
en je weet gelijk wat ruilhandel doet, en wat belangrijk is...

stel jij slaat een mooie nood vooraad op.
het gaat mis, en men komt erachter wat jij in huis hebt...

zoals eerder opgemerkt.
het recht van de sterkste en met de minste wroeging.
ThaViking
Super QFF-er
Super QFF-er

Sun 27 Feb 2011, 00:51

Dat filmpje legt ons probleem wel weer bloot, zo denk ik er in grote lijnen ook wel over sowieso over vrijheid van informatie.
Zet mensen iig aan het denken over dit systeem en waar het fout gaat.
Goed filmpje maar niet iedereen denkt zo...
Moet wel onze hele "buisness" model om en moet men overgaan op duurzaamheid en zo goed mogelijke producten.
Meer bewustzijn nodig voor ons allen. (als we dit willen tenminste)

Ik geloof wel dat het kan, maar veel prut wat we geleerd hebben houdt dit ook tegen...
Wees aardig tegen mensen als je omhoog klimt, want je komt ze weer tegen als je naar beneden gaat...
FreeElectron
Super QFF-er
Super QFF-er

Sun 27 Feb 2011, 01:02

[quote name="ThaViking"]
Ik geloof wel dat het kan, maar veel prut wat we geleerd hebben houdt dit ook tegen...[/quote]

Oh, de meeste gewone mensen willen dit wel of zouden er geen moeite mee hebben.
Het is de ELITE die dit tegenhoudt (de bankers, Bilderberg etc.) dus die moet eerst worden uitgeschakeld.
Dromen
Administrator
Administrator

Sun 27 Feb 2011, 01:20

[quote name="FreeElectron"][quote name="ThaViking"]
Ik geloof wel dat het kan, maar veel prut wat we geleerd hebben houdt dit ook tegen...[/quote]

[/quote]

Dat betwijfel ik.

We spreken niet meer met ons bloed eigen familie vanwege een klein meningsverschil en vooral miscommunicatie maar dat terzijde, we hebben ruzie met de buren, de mensen in een bepaald gedeelte van het dorp / stad zijn allemaal tuig en klootzakken en tenslotte verklikken we de achterbuurman als we weten dat hij zwart (bij) klust.

Nee, 'deze mensheid' heb ik niet zo hoog. Bankiers, Bilderbergers, bouwvakkers, baliemederwerkers, voor mij allemaal hetzelfde. Een uitzondering (zoals de meeste QFF'ers ;-) daar gelaten!

Maar je snapt mn punt wel.
combi
Administrator
Administrator

Sun 27 Feb 2011, 01:36

[quote name="FreeElectron"][quote name="ThaViking"]

Het is de ELITE die dit tegenhoudt (de bankers, Bilderberg etc.) dus die moet eerst worden uitgeschakeld.[/quote]

Het begint al op de opleidingen graaien graaien en nog is graaien onder het mom van je werkt er toch voor.
genoeg voorbeelden hier op de site dat o.a. stukje over monsanto er blijkbaar voor kiest om mensen honger te laten lijden, winst moet!

De hele politiek kolere bende (met hun vast wel uitzondering) en hun rechters lopen er gewoon achteraan.
onlangs besliste een rechter nog dat eu voetbal wel! voor de 'gewone' mens is (niet achter betaal tv) dat wel maar eten, medicijnen, zorg, huisvesting.
In utrecht meer dan 8 jaar wachten voor een huurwoning (en maar roepen die vvd'ers huizen genoeg !) huisjes melkers partij :rambo: hier mooi voorbeeld hoe men manipuleert http://goldmember.retecool.com/post/mar ... -telegraaf en zelf de zakken weer vult.

Ook de journalisten, in korea ook al bankrun geweest :smokey: index.php?option=com_content&view=artic ... ment-26752 niks hoor je erover :fuckyfucky:

In Amerika samenwerken in een union, verboden, protesten genoeg helemaal niks op het journaal :wodan: index.php?option=com_content&view=artic ... ment-26751

Dan maar zeiken over QFF dat men het niet helemaal goed doet en ander passeert al of niet zo bedoelt, maar het staat er hier wel ! ook al wordt ik af en toe helemaal gek van dat gekloot met die hoster en dat vage ge-communiceer.
zo ! waar zijn mijn pilletjes :muur:

edit:
mooi voorbeeld hoe vernederland werkt
mozes
QFF Gold Member
QFF Gold Member

Sun 27 Feb 2011, 02:06

[quote name="Dromen"]
Nee, 'deze mensheid' heb ik niet zo hoog. Bankiers, Bilderbergers, bouwvakkers, baliemederwerkers, voor mij allemaal hetzelfde. Een uitzondering (zoals de meeste QFF'ers ;-) daar gelaten!

Maar je snapt mn punt wel.[/quote]
Ik vrees dat je helemaal gelijk hebt.
Doe een stap naar voren en de rest doet een stap terug....
FreeElectron
Super QFF-er
Super QFF-er

Sun 27 Feb 2011, 02:15

Dat betwijfel ik.

We spreken niet meer met ons bloed eigen familie vanwege een klein meningsverschil en vooral miscommunicatie maar dat terzijde, we hebben ruzie met de buren, de mensen in een bepaald gedeelte van het dorp / stad zijn allemaal tuig en klootzakken en tenslotte verklikken we de achterbuurman als we weten dat hij zwart (bij) klust.

Maar je snapt mn punt wel.
I get your point, maar ik denk dat als de shit echt aan de gang gaat, men al die kleine ergernisjes meteen is vergeten.
De gemeenschappelijke vijand heet dan "voedsel en water bemachtigen" en dat kun je beter doen als groep dan als eenling.
Hierbij ga ik er van uit dat de elite (als eerste) is uitgeschakeld.

Dus je gaat weer een beetje terug naar de Middeleeuwen: een boerenklasse, een handwerkersklasse, een soldatenklasse.
Hopelijk dit keer geen adel- of ridderklasse! :D

Maar misschien ben ik wel wat naief hierin.
Post Reply

Return to “Economie / Banken / Financieel”