Bankensector reddeloos verloren

Hier tref je topics aan over de economie, banken en zaken die te maken hebben met de financiële wereld.
baphomet
Administrator
Administrator

wo 21 jan 2015, 21:19

Saxo Bank Warns "This Is The Endgame For Central Banks"

From Steen Jakobsen, CIO & Chief Economist, Saxo Bank, via TradingFloor.com,

Why oh why do we trust central banks?
Central bankers are politicians' puppets
This is endgame for the central banks

The Swiss National Bank's removal of the franc's peg to the euro last week had far-reaching consequences because we were all taken by surprise. The fact that it would (and should) happen eventually was not lost on the market, but the SNB was as late as last week end talking tough and telling the market that the floor was an integral part of Swiss monetary policy – until it suddenly wasn't any more.

I fully understand the rationale for the move (Jakobsen: SNB move is rationality itself) but like most of the market I'm extremely disappointed in the SNB’s communication and handling of the issue, but that’s the bigger lesson: Why is it most people trust or bother to listen to central banks?

Major central banks claim to be independent, but they are totally under the control of politicians. Many developed countries have tried to anchor an independent central bank to offset pressure from politicians and that’s all well and good in principle until the economy spins out of control – at zero-bound growth and rates central banks and politicians becomes one in a survival mode where rules are broken and bent to fit an agenda of buying more time.

Just looks to the Eurozone crisis over the past eight years – if not in the letter of law, then in spirit, every single criterion of the EU treaty has been violated by the need to “keep the show on the road”. No, the conclusion has to be that there are no independent central banks anywhere! There are some who pretend to be, but not a single one operates in true independence.

Afbeelding

Let's get real — central bankers aren't autonomous. Pic: Jakob Ammentorp Lund

That’s the reality of the moment. I would not be surprised to find that the Swiss Government overruled the SNB last week and the interesting question for this week is of course if the German government will overrule the Bundesbank on quantitative easing to save face for the Eurozone? Probably….

The new dimension of central banking is the “communications policy” which is not only the poorest policy but also only really a front for “talking the market into believing our dream” without any further action.

Look at the Federal Reserve forward-looking guidance: They are constantly over-optimistic on growth and inflation. Constantly. The joke doing the rounds is that to get the proper GDP and inflation forecast you merely take the Fed's own forecasts and deduct 100-150 bps from both growth and inflation targets and voila! You have best track record over time.

Studies shows that the business cycle was less volatile before the Federal Reserves was born. The birth of the Fed meant leverage (gearing) which of course has resulted in bigger and bigger collapses of the economy, but with a trend of major crashes increasing in frequency: 1987 stock crash, 1992 ERM crisis, 1993 Mexico “Tequila crisis”, 1998 Asian crisis and the Russian default, 2000 NASDAQ bubble, 2008 stock market crash, and now 2015 SNB, ECB QE, Russia and China and what's the next crisis?

I don’t know, but clearly the world of finance and the flow of money is increasing its velocity meaning considerably more “volatility”. By the way, the only guarantee I issued at the end of 2014 looking into 2015 was:

Afbeelding

Where does this all bring me? The SNB's action was really the culmination of bigger and bigger moves at the end of a low volatility paradigm. I have been trading currencies for more than 30 years, Thursday’s move was single biggest move I have experienced in one market. But let’s look at other remarkable moves this year:

Oil has dropped more than 50%

Afbeelding
Source: Bloomberg

Russian ruble falls off a USD cliff
Afbeelding

EURNOK had it biggest move in many, many years (15% in space of a few days)
Afbeelding

EURCHF move in comparison:

Afbeelding

Even overnight, the Shanghai index dropped more than 7% – the biggest move in years on margin calls:

Afbeelding

The lesson is clearly that the market has been trying to tell us for a long time that volatility was a function of an economic model of suspending the business cycle. When you suspend an economic system such as the world markets for an extended period you ultimately release more energy when the business cycle starts anew.

We started the year with Maximum Dislocation of the market in a model of planned economies. We have bond and credit spreads at historic lows, currencies at extremes, equities and real estate in bubble-like valuations, and a geopolitical risk which keeps rising as seen this year in Paris, last year in Ukraine and also the rise of ISIS.

The US dollar is putting pressure not only on US itself but also the world. A journalist asked me last week: Who benefits from a stronger US dollar? I still owe him an answer because very few benefit. In fact the world has two growth engines: The US and emerging markets. Both are pretty much US dollar economies. Debt (US dollar funding) in EM has exploded to an extent that many including the World Bank now call a for risk of “Perfect Storm in EM”. Both US and EM became credit junkies over the QE-to-infinity era in the US. The law of unintended consequences.

Another unintended consequence was that energy was the trigger for the crisis in 2008 as rising energy prices took five trillion US dollars out of the economy – which became the catalyst for the Eurozone crisis and US banking bailout. Now eight year later the drop in energy has broad spillover effects as the wealth is transferred from sovereign wealth funds in resource countries to consumers.

That’s good for Main Street and bad for Wall Street as the “bid” in the assets disappear as these sovereign buyers needs to draw down on their wealth instead of buying overseas assets. Similarly, will a direct impact from SNB not having a floor be less NASDAQ buying which famously SNB had in its portfolio?

Meanwhile the fact that volatility is rising, the fact that we see early signs of the business cycle being activated, is good for the real economy. It’s a sign of money flowing from the 20% QE induced overvalued listed companies to the 80% SMEs (the real economy) as increase in volatility will make expected return less in “paper money” and more attractive in tangible assets and good business.

The world should be concerned when volatility is too low, it’s a sign of the market not allocating money correctly. The one lesson everyone needs to learn is that for a market based economy to function you need to allocate capital to the highest marginal real return of capital. Not to the most politically connected.

When history of 2015 is written I have no doubt that the Paris terror act and SNB's removal of the floor will stand out – both happened less than two weeks into 2015, although that is random, what is not random is that market volatility has been rising directly and indirectly through a misallocation of capital directed by the central bank system.

Afbeelding

Endgame for central banks – no more tools, no more options. Pic: iStock

Many central banks will envy the SNB for its move last week, as it at least tries to regain some control of its future, but the conclusion remains: central banks have as a group lost credibility and when the ECB starts QE this week the beginning of the end for central banks is completed. They are running out of time – that’s the real real bottom line: the SNB ran out of time, the ECB will runout of time this week, and the Fed, Bank of Japan and the Bank of England ran out of time in 2014.

What comes now is a new reality – the SNB move was a true paradigm shift – we can no longer look at central banks, the markets and extend-and-pretend in the same light as we did last Wednesday (the day before the SNB pounced).

The king is dead, long live the King.
via:-> http://www.zerohedge.com/news/2015-01-2 ... tral-banks
baphomet
Administrator
Administrator

wo 21 jan 2015, 21:28

A Perfect Storm: Brace Yourself for an Epic Economic Meltdown

The Perfect Storm Approaches

James Rickardsby James Rickards.Posted Jan 20, 2015.

Over the coming months, I believe we could see an economic meltdown at least six times the size of the 2007 subprime mortgage meltdown.

Circumstances lead me to believe it could play out like the meltdown I experienced in 1998 after Long-Term Capital Management (LTCM) failed.

This time, however, there will be several crucial differences that will leave investors and regulators unprepared.

In fact, last week, I held a live intelligence briefing called The Perfect Storm: A 1998 Redux to alert Strategic Intelligence readers to the dangers.

But what I didn’t mention during the briefing were the two intelligence triggers I used to support my outlook.

I also didn’t share the investment idea that my top investment analyst and I have identified to help you profit from them. We’ve reserved that for the beta testers of one of my new elite services called Jim Rickards’ Intelligence Triggers.

I’ll explain how you can access those bi-weekly alerts in a moment, but first, let me share a little background about why I believe market intelligence confirms this threat…

To understand what market outcome is likely, we start with something we know and extrapolate from it.

I believe we could see an economic meltdown at least six times the size of the 2007 subprime mortgage meltdown

In the national defense community, military commanders are known for fighting the last war. They study their prior failures in preparation for the next conflict. The problem is that each war inevitably involves new tactics for which they’re completely unprepared.

The most famous case was the backward-looking Maginot Line in the 1930s. In response to Germany’s rapid advances in WWI, France built a line of concrete and steel fortifications and obstacles on their border to buy time to mobilize if Germany tried to invade again.

Hitler made the Maginot Line irrelevant by outflanking it and invading France through neutral Belgium. The French were unprepared. A few weeks later, German forces occupied Paris.

The same mistake is made in financial circles. Financial regulators are no different than military commanders. They fight the last war. The last two global meltdowns, in 1998 and 2008, are cases in point.

In 1998, a financial panic almost destroyed global capital markets. It started in Thailand in June 1997 and then spread to Indonesia and Korea. By the summer of 1998, Russia had defaulted on its debt and its currency collapsed. The resulting liquidity crisis caused massive losses at hedge fund Long-Term Capital Management.

I know about the losses because I was there. As LTCM’s lead counsel, I was at every executive committee meeting during the height of the crisis that August and September. We were losing hundreds of millions of dollars per day. Total losses over the two-month span were almost $4 billion. But that wasn’t the most dangerous part.

Our losses were trivial compared with to the $1 trillion of derivatives trades we had on our books with the biggest Wall Street banks. If LTCM failed, those trillion dollars of trades would not have paid off and the Wall Street banks would have fallen like dominoes. Global markets would have completely collapsed.

I negotiated a bailout with the leaders of the 14 biggest banks including Goldman Sachs, JPMorgan and Citibank. Eventually, we got $4 billion of new capital from Wall Street, the Federal Reserve cut interest rates and the situation stabilized. But it was a close call, something no one ever wanted to repeat.

It was a valuable lesson for me, because soon after, regulators set out to make hedge fund lending safer. They ordered banks to monitor their hedge fund exposures more closely, improve their legal documentation and require more collateral to secure the performance on open trades.

Regulators believed this would prevent the next crisis. When the panic of 2008 hit, however, they were surprised that problems were not in hedge funds but in something new — subprime mortgages. The mortgage market collapse quickly spun out of control and once again brought global capital markets to the brink of collapse.

After the 2008 debacle, regulators again set out to fight the last war. This is the setup for the crisis I’m forecasting. They made mortgage lending much safer by requiring larger down payments, better documentation, proof of income, proof of employment and higher credit scores before a home loan could be made. But once again, regulators today are fixing the last problem and totally ignoring the next one.

The next financial collapse, already on our radar screen, will not come from hedge funds or home mortgages. It will come from junk bonds, especially energy-related and emerging-market corporate debt.

The Financial Times recently estimated that the total amount of energy-related corporate debt issued from 2009-2014 for exploration and development is over $5 trillion. Meanwhile, the Bank for International Settlements recently estimated that the total amount of emerging-market dollar-denominated corporate debt is over $9 trillion.

Energy-sector debt has been called into question because of the collapse of oil prices. And emerging markets debt has been called into question because of a global growth slowdown, global deflation, and the strong dollar.

The result is a $14 trillion pile of corporate debt that cannot possibly be repaid or rolled over under current economic conditions. Not all of this debt will default, but a lot of it will. Most of the energy related debt was issued in the expectation that oil would remain in the $80 to $130 dollar per barrel range. (I explained the dynamics in January 8th’s Daily Reckoning, right here.)

Most of the emerging markets debt was issued with the expectation that the dollar would remain at its weak 2011 levels. Instead oil is down, and the dollar is up, which capsizes these expectations. The moves have been swift and dramatic. Over the past six months, oil has crashed 52%, while the U.S. Dollar Index rose 15%.

Intelligence Triggers: USD Surges, Crude Crashes
If default rates are only 10% — a conservative assumption — this corporate debt fiasco will be six times larger than the subprime losses in 2007. The world is looking at a debt catastrophe much larger than LTCM in 1998 and the mortgage market in 2008. Regulators are completely unprepared for this because they have been busy fighting the last war.

The good news for investors is that this fiasco will not happen overnight. It will take a year or two to play out. The panic of September 1998 started a year earlier, in Thailand in June 1997. The panic of September 2008 also started a year earlier, in August 2007, when CNBC commentator Jim Cramer screamed, “They know nothing!!” on live television in reference to the Federal Reserve.

This new junk debt fiasco started in the summer of 2014 but will not reach its peak until 2016 or later. Even companies and countries with dim prospects often have enough cash on hand to make payments for a while before they actually default. In the meantime, you can profit.

The bond defaults have not happened yet, but our intelligence triggers are already visible in the form of lower oil prices and the strong dollar. In intelligence analysis, we don’t wait for disasters to happen. We look at today’s information, what we call “indications and warnings,” and use inferential techniques such as inverse probability to see the future.

The strong dollar is deflationary. This means oil prices will likely remain low. This means much of the energy-sector debt cannot be paid off and will default. The defaults have not happened yet, but you can see them coming. There is still an opportunity for you to profit from the coming collapse in junk bonds, but the time to act is now.

Regards,

James Rickards
for The Daily Reckoning
via:->> http://dailyreckoning.com/perfect-storm-approaches/
baphomet
Administrator
Administrator

wo 21 jan 2015, 23:14

21 JANUARI 2015-20:12

'ECB POMPT MILJARDEN IN ECONOMIE'

#ECB

Er wordt momenteel over dit plan gedebatteerd binnen de ECB.

Afbeelding

De Europese Centrale Bank (ECB) maakt zich op voor de grootste investering ooit om deflatie te weren en de Europese economie weer op gang te krijgen. President Mario Draghi en kornuiten willen namelijk 1.100 miljard euro aan staatsobligaties van eurolanden opkopen.

Er zou maandelijks vijftig miljard euro in de economie geïnvesteerd moeten worden, meldt Bloomberg. Over dit plan wordt nu hevig gedebatteerd door het zeskoppige bankbestuur. De vraag of de risico's die gepaard gaan met het opkopen van de obligaties, verdeeld moeten worden over de negentien nationale centrale banken, maakt de zaak moeilijker.

Klaas Knot, de president van De Nederlandsche Bank, vindt dat zulke beslissingen alleen genomen mogen worden door gekozen politici in plaats van niet gekozen bankiers. Ook Duitsland is een felle tegenstander van de maatregelen.
via:->> http://www.powned.tv/nieuws/buitenland/ ... onomi.html
baphomet
Administrator
Administrator

do 22 jan 2015, 02:12

American Express schrapt ruim vierduizend banen

American Express schrapt dit jaar ruim vierduizend banen. Dat maakte de Amerikaanse creditcardmaatschappij woensdag bekend.
Het banenverlies is onderdeel van een omvangrijke reorganisatie van het grootste creditcardbedrijf van de VS en treft medewerkers in het hele concern.

American Express nam in het afgelopen kwartaal al een last van 313 miljoen dollar (270 miljoen euro), in verband met efficiencyverbeteringen.

Uit de kwartaalcijfers van American Express bleek woensdag dat de nettowinst vorig kwartaal met 11 procent is gestegen naar 1,45 miljard dollar. Het bedrijf profiteerde van groeiende bestedingen door gebruikers van zijn creditcards en een afname van wanbetalingen.

De bestedingen met kaarten van American Express overtroffen vorig jaar voor het eerst de grens van 1 biljoen (1000 miljard) dollar. De nettowinst van het concern was in heel 2014 met 5,9 miljard dollar 10 procent hoger dan een jaar eerder.

Door: ANP
via:->> http://www.nu.nl/beurs/3977258/american ... banen.html
baphomet
Administrator
Administrator

do 22 jan 2015, 02:14

Ook centrale bank Canada verlaagt rente

De centrale bank van Canada heeft woensdag onverwacht de rente verlaagd. Daarbij werd gewezen op de sterke daling van de olieprijs, die zorgt voor een bijzonder lage inflatie en tegenvallende economische groei.
De bank verlaagde de rente op korte leningen tussen commerciële banken naar 0,75 procent. Dat tarief, dat bepalend is voor een grote hoeveelheid leningen in de Canadese economie, stond sinds 2010 op 1 procent.

Olie is het belangrijkste exportproduct van Canada en de halvering van de olieprijs heeft flinke gevolgen voor de economie van het land. Die groeit volgens de centrale bank in de eerste helft van 2015 nog maar met 1,5 procent, terwijl eerder nog op een plus van 2,4 procent werd gerekend.

De inflatie zwakt naar verwachting af tot 0,3 procent in het tweede kwartaal, terwijl de bank mikt op een peil van 1 tot 3 procent.

Maandag verlaagde de Deense centrale bank de rente op leningen. Ook werd de negatieve rente op deposito's, die bij de centrale bank worden aangehouden, verder verlaagd.

India verlaagde vorige week de rente met een kwart procentpunt tot 7,75 procent.

Door: AFN/NU.nl
via:->> http://www.nu.nl/economie/3977091/centr ... rente.html
baphomet
Administrator
Administrator

do 22 jan 2015, 16:48

LIVE. Doldrieste Draghi zet paniekpers aan

Vandaag gaat de Europese Centrale Bank de geldpers aanzetten om miljarden euro's bij te drukken om de financiële markten te spekken. De één noemt het paniek, de ander noemt het propaganda en de derde denkt dat het louter bedoeld is om de Grieken te paaien, want die dreigen zondag massaal tégen schuldaflossing aan de EU te stemmen (en met het bijgedrukte geld zou de EU hun staatsleningen kunnen opkopen). Wij zeggen eerlijk: we weten het niet. We hebben de hele ochtend financieel overleg gehad met DasKapital om deze geldkwestie te kunnen duiden, maar daar kwam alleen maar uit dat de zowel Azijnbode, als RTL, als de Financiële Telegraaf, als de NOS allemaal (kwoot anonieme DasKap-redacteur) "absolute kontverhalen vol onzin" hebben opgeschreven over deze monetaire move van de ECB, en dat wie die "dus vooral niet moeten linken". Bij dezen. De enigen die het snappen, aldus DK, zijn de luitjes bij het Financieel Dagblad en die zitten achter een betaalmuur. Oh ironie. DasKapital verwacht de eigen duiding tussen vier en vijf vanmiddag, want die willen niet op de zaken vooruitlopen totdat Draghi zijn zegje gedaan heeft. En dat doet hij om half drie, in de livestream hierboven. Zodra er gejuich opstijgt uit Zuid-Europa, weet u dat de eurodrukkerij overuren aan het draaien is.
ANP ALARM: ECB KONDIGT AANKOOP STAATSLENINGEN AAN.
AEX: "Roze brillen voor iedereen!"
EuroKoers: Down, down, down. Lullig voor de dollar.
Zorba: Staat te dansen.
Oerbossen: "Spaar ons! Spaar ons!"
Dijsselbloem, panikerend: "We krijgen alles terug. Met rente!"
Peter Verhaar: "Mooi. Eindelijk dat derde huis aan de Cote d'Azur."
Robin Fransman: "Mijn duiding lezen? Koop mijn boekje!"
via GS:-> http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/20 ... ollen.html
baphomet
Administrator
Administrator

do 22 jan 2015, 16:49

ECB steekt 1.140 miljard euro in economie

De Europese Centrale Bank (ECB) breidt zijn bestaande opkoopprogramma uit. De centrale bank gaat leningen en staatsobligaties van eurolanden bij banken in de eurozone opkopen.
Dat maakt de ECB-president Mario Draghi donderdag bekend.

Momenteel worden er al door onderpand gedekte obligaties en verpakte leningen opgekocht door de ECB. Daar komen nu staatsobligaties bij. Vanaf maart dit jaar wordt er maandelijks voor 60 miljard euro opgekocht. De operatie duurt in ieder geval tot september 2016 en bedraagt in totaal 1.140 miljard euro.

Eerder zei Draghi dat de ECB voor in ieder geval 1.000 miljard euro aan nieuwe steunmaatregelen wilde nemen. De obligaties hebben een looptijd van twee tot dertig jaar, de ECB-president geeft niet aan hoeveel staatsobligaties en hoeveel andere leningen worden opgekocht.

De centrale bank wil met deze maatregel de economische groei stimuleren en de lage inflatie opschroeven naar net iets onder de 2 procent. Een niveau dat centrale bankiers als gezond beschouwen.

In reactie op de woorden van Draghi daalde de euro ten opzichte van de dollar. De rentes op staatsobligaties van vooral landen in Zuid-Europa daalden naar recorddieptes.

Niet unaniem

Binnen het bestuur van de ECB, dat bestaat uit de presidenten van de nationale centrale banken van de eurozone, was geen unanimiteit over het besluit. Hoeveel mensen tegenstemden, wilde Draghi niet prijsgeven.

Draghi waarschuwt in zijn toelichting op de plannen dat nationale overheden dit beleid niet moeten zien als een stimulans om meer geld uit te geven. Maar tegenstanders van zo'n opkoopprogramma, waaronder Duitsland en Nederland, vrezen dat landen met instabiele overheidsfinanciën geen noodzaak meer voelen om hervormingen en bezuinigingen door te voeren.

Doordat de ECB staatspapier opkoopt, daalt de rente zonder dat daar een solide economisch beleid tegenover staat.

Vooral Zuid-Europese landen met een hoge staatsschuld (Griekenland, Portugal, Italië, Ierland, België, Cyprus, Frankrijk en Spanje) profiteren hiervan. Deze landen hameren op solidariteit tussen de negentien eurolanden. Het risico dat staatsleningen niet worden terugbetaald, moet je daarom spreiden.
via:->> http://www.nu.nl/economie/3977745/ecb-s ... nomie.html
Medemens
QFF Gold Member
QFF Gold Member

do 22 jan 2015, 21:26

dit is de eerste van de 12

deze sheikh imran hosein geeft zijn visie op het monetaire systeem en dergelijke zaken

#podcast63
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet
baphomet
Administrator
Administrator

di 27 jan 2015, 23:43

The Bonds Of The Third Largest Austrian Bank Are Crashing

Last year Austria's largest bank, Erste Bank, sent shudders of Credit Anstalt through the European Banking System. This year it is Austria's 3rd largest bank that is scaring investors senseless. On the heels of the Swiss National Bank's decision to un-peg from the Euro, Raiffeisen Bank's Swiss-Franc-Denominated mortgage worries have resurfaced (along with Russian/Ukraine writedowns) and nowhere is that more evident than the total collapse of the bank's bonds (from over 95c to 65c today). Even after the ECB Q€ (and some apparent intervention to weaken the Swissy) bonds kept free-falling. Perhaps, The Freedom Party's demands for a bailout will grow louder as the contagion concerns across Europe's banking system explode...

Afbeelding

As Bloomberg reports, Raiffeisen had a total of 4.3 billion euros of Swiss franc loans outstanding as of September 2014, according to estimates by Moody’s Investors Service.

The largest part of these are in Poland, where the franc has appreciated 17 percent against the zloty since Jan. 14, threatening to push up defaults on the bank’s 2.9 billion euros of mortgages in the Swiss currency.

“There’s a lot of people worried about the bank’s Swiss-franc mortgages in eastern Europe,” said Gregory Turnbull Schwartz, who helps oversee the equivalent of about $82 billion at Kames Capital in Edinburgh and doesn’t hold Raiffeisen bonds.

Raiffeisen said Jan. 15 that it can’t yet forecast the effects of the appreciation of the franc on its asset quality.

The bank “will certainly take one measure or the other in the near future,” Chief Executive Officer Karl Sevelda told reporters on the sidelines of the Euromoney CEE conference in Vienna today. He declined to elaborate. Franc loans in eastern Europe are “not a big problem,” he said.
The plunge appears focused on the potential capital shortfalls and talk of the bank selling its Russian unit - both have been denied... (as Reuters reports),

Raiffeisen Bank International has no desire to exit the Russian market, Chief Executive Karl Sevelda told a newspaper in response to market rumours it could sell its lucrative Russian business.

The Austrian lender has "absolutely no intention to sell our Russian bank", he told Der Standard in a report printed on Tuesday. A bank spokeswoman confirmed his remarks.

He was responding to Russian media reports that Raiffeisen was in talks with Alfa Bank about a potential sale. Sevelda dismissed these "unfounded rumours" and said Raiffeisen had "absolutely no contact" with Alfa Group.

Raiffeisen, which is conducting a strategic review of its portfolio, said this month losses for 2014 could surpass 500 million euros ($561.5 million) if it had to write down goodwill in Russia, its single most profitable market.

The spokeswoman also confirmed the paper's report that Chief Financial Officer Martin Gruell had denied market talk Raiffeisen may need to raise capital. It raised about 2.8 billion euros a year ago via a rights issue.
via:->> http://www.zerohedge.com/news/2015-01-2 ... e-crashing
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: blackbox, Toxopeus
baphomet
Administrator
Administrator

wo 28 jan 2015, 09:20

‘Hoger begin voor Damrak’

De effectenbeurs aan het Amsterdamse Damrak begint woensdag waarschijnlijk hoger. Ook de andere Europese beurzen zullen met winsten openen.
Beleggers kijken onder meer uit naar het rentebesluit van de Amerikaanse centrale bank, dat later op de dag bekend wordt gemaakt.

''De Europese beurzen lijken de stijgende lijn weer op te pakken na de dip van dinsdag. Ook de openingsindicatoren in New York wijzen op een herstel voor Wall Street. Bij de bedrijven kwam Apple dinsdag na de slotbel met goede resultaten en woensdag staat Facebook op het programma. Daarnaast wordt gelet op het Fed-besluit'', aldus marktanalist Martijn Weller van IG Nederland.

In Amsterdam zal chipmachinemaker ASML mogelijk profiteren van de sterke resultaten van zijn belangrijke klant Apple. De Amerikaanse technologiegigant boekte in het afgelopen kwartaal een recordwinst, mede dankzij een forse stijging van het aantal verkochte iPhones.

Azië

De Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie Air France-KLM liet weten dat KLM zeggenschap behoudt over de eigen kas. Plannen van het bedrijf om de werkmaatschappijen overtollig kasgeld te laten overdragen aan de holding, zijn van de baan.

In het Verre Oosten gingen de belangrijkste aandelenmarkten woensdag overwegend licht omhoog. Beleggers deden het rustig aan in afwachting van de uitkomsten van de beleidsvergadering van de Federal Reserve (Fed). De Nikkei in Tokio sloot 0,2 procent hoger.

Dow Jones

Beleggers op Wall Street maakten zich dinsdag zorgen over de kracht van de economie na tegenvallende kwartaalcijfers van onder meer Caterpillar en Microsoft. Een onverwachte daling van het aantal orders voor duurzame goederen speelde daarin ook een rol. Technologie-aandelen binnen de S&P 500 daalden het sterkst sinds oktober.

De Dow-Jonesindex sloot 1,7 procent lager op 17.387,21 punten en de S&P 500 daalde 1,3 procent tot 2029,55 punten. De Nasdaq verloor 1,9 procent tot 4681,50 punten.

Europa

De Europese aandelenmarkten sloten eerder op de dag ook flink in de min. De verliezen werden breedgedragen. In Amsterdam, waar Philips de stemming bedierf, daalden twintig van de vijfentwintig hoofdfondsen. De AEX sloot 1 procent lager op 454,46 punten en de MidKap verloor 1,2 procent tot 664,91 punten. De beurzen in Frankfurt, Londen en Parijs moesten tussen 0,6 en 1,6 procent terug.

De euro was woensdag voorbeurs 1,1375 dollar waard, tegen 1,1369 dollar bij het einde van de Europese beurshandel op dinsdag. Een vat Amerikaanse olie kostte 1,5 procent minder op 45,54 dollar. De prijs van Brentolie daalde 1,2 procent tot 48,99 dollar per vat.

Door: AFN
via:->> http://www.nu.nl/beurs/3981099/hoger-begin-damrak.html
baphomet
Administrator
Administrator

wo 28 jan 2015, 09:22

'Delta Lloyd kreeg boete om misbruik geheime informatie'

Verzekeraar Delta Loyd misbruikte geheime informatie toen het bedrijf in 2012 financiële producten verkocht in aanloop naar een vertrouwelijke vergadering van De Nederlandsche Bank (DNB).
Dit schrijft het Financieele Dagblad woensdag op basis van anonieme bronnen.

Nadat de DNB drie dagen voor een vertrouwelijke vergadering op vrijdag 29 juni uitnodigingen had verstuurd, probeerde Delta Lloyd erachter te komen waar de bijeenkomst overging.

De vergadering werd gehouden om aan te koondigen dat de rekenrente zou worden aangepast. Een dag eerder had Delta Lloyd al enkele rentederivaten verkocht die niet meer nodig zouden zijn met een gunstigere rekenrente.

Door dit handelen kreeg Delta Lloyd afgelopen december een boete van maar liefst 22,8 miljoen euro, de hoogste boete die de DNB ooit uitdeelde, en eiste de toezichthouder dat financieel directeir Emiel Roozen vertrekt.

Door: NU.nl
via:-> http://www.nu.nl/beurs/3981084/delta-ll ... matie.html
baphomet
Administrator
Administrator

do 29 jan 2015, 09:36

'Onderzoek naar witwassen bij Rabobank in VS'

De Amerikaanse autoriteiten zijn een onderzoek begonnen naar mogelijke witwaspraktijken bij filialen van Rabobank in de Verenigde Staten.
De bank zou signalen hebben genegeerd dat bij afdelingen in Californië klanten geld aan het witwassen waren. Dat meldt financieel persbureau Bloomberg woensdag op basis van ingewijden rond de zaak.

De witwaspraktijken zouden hebben plaatsgevonden bij locaties van Rabobank in de buurt van de grens met Mexico. De autoriteiten zoeken bij meerdere banken uit of zij gebruikt zijn voor het witwassen van illegaal verkregen geld door drugkartels en andere criminele organisaties.

Het onderzoek zou lopen via het ministerie van Justitie in Washington en het Openbaar Ministerie in San Diego. Een woordvoerder van Rabobank wilde desgevraagd geen inhoudelijk commentaar geven op de zaak.

HSBC

Rabobank heeft circa 120 locaties in Californië. De bank houdt zich onder meer bezig met diensten aan de landbouwsector in de staat.

De Amerikaanse autoriteiten hebben in vergelijkbare witwasonderzoeken met verschillende banken schikkingen getroffen, waaronder het Britse HSBC.

via:-> http://www.nu.nl/beurs/3981704/onderzoe ... in-vs.html
baphomet
Administrator
Administrator

vr 30 jan 2015, 12:50

Russische centrale bank blijft veel goud inkopen

Gepubliceerd: 30 januari 2015 11:33
Laatste update: 30 januari 2015 11:33

De Russische centrale bank heeft vorig jaar relatief veel goud ingekocht. Het Russische aandeel kwam neer op een derde van alle goudinkopen door centrale banken.
Dat meldt Het Financieele Dagblad vrijdag.

Volgens de krant is het niet verrassend dat vooral Rusland goud opkoopt, omdat het land last heeft van westerse sancties en de fors gedaalde olieprijs.

De Russische economie verslechtert en de roebel verliest waarde. Met het goud kan het land de waarde van zijn eigen munt stutten. Het land zou inmiddels de op vier na grootste goudreserve ter wereld hebben.

Momenteel is het goud ook relatief goedkoop. Een troy ounce (ruim 32 gram) goud kost nu ongeveer 1.257 dollar.

Centrale banken hebben vorig jaar in totaal 13 procent meer goud ingekocht dan in 2013. De totale voorraad is in 2014 gegroeid met 461 ton, zo blijkt uit gegevens van een onderzoeksafdeling van financieel persbureau Thomson Reuters.

De instellingen zijn al een paar jaar bezig met het aanvullen van hun goudvoorraad. Het edelmetaal wordt over het algemeen gezien als een waardevaste en veilige belegging.

In de afgelopen zes jaar is de voorraad met 1.800 ton goud gegroeid. Centrale banken bezitten nu de één na grootste voorraad sinds 1971.

via:->> http://www.nu.nl/economie/3982806/russi ... kopen.html
baphomet
Administrator
Administrator

vr 30 jan 2015, 14:36

Rusland verlaagt rente onverwacht

Gepubliceerd: 30 januari 2015 12:50
Laatste update: 30 januari 2015 12:50

De centrale bank van Rusland heeft vrijdag onverwacht de rente verlaagd.
De bank hoopt daarmee de gevolgen van de economische recessie in het land te verzachten, maar zorgde in eerste instantie vooral voor een verdere daling van de roebel.

Het toonaangevende rentetarief ging van 17 naar 15 procent. Algemeen werd aangenomen dat de rente ongewijzigd zou blijven, omdat de roebel in de eerste maand van dit jaar weer stevig aan waarde verloor.

Na het rentebesluit zakte de Russische munt verder weg. Rond het middaguur was de roebel daardoor bijna 2 procent minder waard dan een dag eerder. Er gaan nu 70 roebels in een dollar. De roebel was alleen in december kortstondig minder waard.

via:->> http://www.nu.nl/economie/3982871/rusla ... wacht.html
baphomet
Administrator
Administrator

vr 30 jan 2015, 14:37

Motivering miljoenenboete Delta Lloyd blijft voorlopig geheim

Gepubliceerd: 30 januari 2015 12:49
Laatste update: 30 januari 2015 13:30

De Nederlandsche Bank (DNB) mag de motivering voor de bestuurlijke boete voor Delta Lloyd niet voortijdig publiceren.
Dit oordeelde de bestuursrechter in Rotterdam in een kort geding, zo meldt Delta Lloyd vrijdag.

Delta Lloyd maakte eind vorig jaar bekend dat DNB een boete heeft opgelegd van 22,8 miljoen euro aan de verzekeraar. Ook eist de toezichthouder het vertrek van de financieel directeur van Delta Lloyd, Emiel Roozen. Naar verluidt heeft Delta Lloyd misbruik gemaakt van geheime marktinformatie.

Door de uitspraak van de rechter blijft de onderbouwing voor deze straffen nog vertrouwelijk totdat het gehele juridische proces is doorlopen en er een definitief oordeel is gemaakt.

De DNB wilde de onderbouwing voor de boete wel eerder publiceren, met een verwijzing naar een wetswijziging in augustus vorig jaar.

Een woordvoerder van Delta Lloyd zegt tegenover NU.nl dat de uitspraak van de rechter geen directe gevolgen heeft voor het proces. Een voorlichter van DNB zegt zo snel mogelijk met een verklaring te komen.

via:->> http://www.nu.nl/beurs/3982876/motiveri ... heim-.html
Plaats reactie

Terug naar “Economie / Banken / Financieel”