Geen 60W gloeilampen meer

Alles over techniek tref je hier aan.
baphomet
Administrator
Administrator

ma 22 aug 2011, 16:23

QoodmeuninQ people of QFF! Op deze Maandagmorgen trap ik af met een beetje aandacht voor het einde van de 60 watt gloeilampen! Want deze units zijn vanaf 1 September dit jaar officieel verboden! Dus sla Uw slag nu het nog kan en plunder de voorraden van Uw lokale gloeilamp-dealers! Want de 60 watt gloeilamp zorgt natuurlijk voor een door andere lampen niet benaderbare sfeer in huis... Tijden veranderen en dus ook de soort verlichting... En of dat nu is omdat de gloeilamp zo vervuilend is of omdat de fabrikanten van andere verlichting ons een mooi verhaal op de mouw gespeld hebben, dat is voor mij nog steeds niet helemaal duidelijk!

Anyways, ik was net even aan het rond klikken op ons mooie wereldwijde web toen ik een interessant artikel tegen kwam dat gaat over het einde van de 60-watt gloeilampen... Leest U even mee...???

Op 1 september vorig jaar gingen de heldere gloeilampen van 75 watt of meer in de ban, op 1 september van dit jaar wacht de populaire heldere 60-wattlamp datzelfde lot. Na 1 september volgend jaar is het helemaal over en uit voor de gloeilamp.

Volgens een woordvoerder van bouwmarkt Gamma zijn de 60-wattlampen nog wel te koop, maar zijn er niet veel meer. ,,We faciliteren geen hamstergedrag.'' De winkels hebben geen grote voorraden aangehouden om juist te anticiperen op de aanstaande ban.

Gamma meent ook dat consumenten steeds meer gewend zijn aan een leven zonder gloeilampen. ,,Een paar jaar geleden hadden we een schap vol gloeilampen met hier en daar een spaarlamp of led-lamp, nu is dat andersom.''

Gloeilamp eruit
De Europese Commissie besloot in 2009 dat de gloeilamp in fasen afgeschaft moest worden omdat de lamp energie vreet en daardoor nadelig is voor het milieu. Dat komt doordat gloeilampen het grootste deel van de energie omzetten in warmte in plaats van in licht.

Milieu Centraal stelt dat de heldere gloeilamp van 60 watt, de matte variant mag al langer niet meer, een veel gebruikte variant is. ,,Deze fase van het verbod is dan ook een mijlpaal.''

Het verbod op gloeilampen slaat alleen op gloeilampen voor huishoudelijk gebruik. Lampen met een speciale toepassing, zoals voor de koelkast, kerstboom of naaimachine, blijven toegestaan, net als lampen voor in een terrarium of aquarium.

Goed, een mooi verhaal, maar ik blijf zo mijn vraagtekens hebben bij het hele verhaal met betrekking tot het langzaam laten uitsterven van de gloeilamp... En ik vroeg me af hoe men daarover denkt op QFF... Daarom dus een artikel waarin ik wat aandacht schenk aan deze materie...

Hieronder in de comments kan het wat mij betreft verder...

1119 AD
blackbox
Administrator
Administrator

ma 22 aug 2011, 20:14

Een verbod vindt ik zeer negatief, net als de nadelen van spaarlampen. Ik denk eerder dat erweer andere belangen achter zitten. Want als ik de nadelen van een spaarlamp zo bekijk, dan zou ik deze verbieden!

Als het aan de overheid ligt wordt de gloeilamp binnen drie jaar geheel verbannen uit onze samenleving, ten voordelen van de spaarlamp. Persoonlijk gewin is er zeker. De spaarlamp is zuiniger dan de gloeilamp. Maar is het verbod op de gloeilamp te rechtvaardigen uit milieu-overwegingen? Door alle gloeilampen te vervangen door spaarlampen verbruiken we als samenleving slechts ongeveer 0,5% minder stroom. Maar er hangen nog enkele vervelende nadelen aan een spaarlamp. Tijd voor een klein overzicht van de nadelen van de spaarlamp.

Spaarlampen werken tussen een temperatuur van -20 en +60 graden Celsius. Geen spaarlamp dus voor de ijskast of koelcel.
Volgens Engels onderzoek moet ongeveer de helft van alle armaturen worden vervangen. Wie ooit een poging heeft gedaan al zijn gloeilampen te vervangen door spaarlampen loopt gegarandeerd tegen problemen aan. Ondanks de diverse maten spaarlampen is deze nog altijd groter dan een gloeilamp.
Mensen gaan waarschijnlijk meer lampen kopen. De lamp is zuiniger, dus draai ik een extra lampje in en hoef ik ook niet meteen het licht uit te doen als ik de kamer verlaat. Vergelijkbaar met de extra bak chips want het is toch light.
Spaarlampen zijn niet met dimmers te combineren. Het is alles of niets.
Spaarlampen zouden tien maal zo lang mee moeten kunnen gaan, in vergelijking met de traditionele gloeilampen. Maar veel lampen gaan vroegtijdig kapot door problemen als vocht
.
Consumenten melden, dat spaarlampen soms spontaan exploderen. Nog maar even geen spaarlampen in de kinderkamer?
In spaarlampen zit het giftige kwik. Gloeilampen kunnen gewoon in de glasbak. De spaarlamp moet bij het chemisch afval.
Met name vrouwen hebben een hekel aan spaarlampen vanwege het kille witte licht. De gloeilamp geeft een veel warmer, roder licht.
Gloeilampen zijn inefficiënt en zetten veel energie om in warmte in plaats van licht. Toch is deze warmte vaak ook nuttig. Vervang je lampen door spaarlampen en je merkt het in je stookkosten.

De spaarlamp is niet geschikt om vaak aan en uit te doen. Een spaarlamp op het toilet zal hierdoor veel minder lang meegaan. Weg rendement. Daarnaast hebben spaarlampen even de tijd nodig om ‘opgang’ te komen, alhoewel dit tegenwoordig nog maar enkele seconden is.
De hoeveelheid energie die nodig is voor de fabricage van de spaarlamp bedraagt tien maal meer dan de energie die nodig is voor de fabricage van de gloeilamp. Ook is de spaarlamp groter en zwaarder en dus zijn de transportkosten hoger.
Het licht dat een spaarlamp uitstraalt zou bij epilepsie patiënten symptomen veroorzaken die overeenkomen met een beginnende aanval. Deze patiënten klagen onder meer over duizeligheid, zichtverlies (niet de bedoeling bij gebruik van een lamp) en een onbehaaglijk gevoel. De exacte oorzaak van de verschijnselen is nog onbekend.

http://www.beelen.net/diversen/De-nadel ... -spaarlamp

Hier nog een pdfje over wat voor rommel het eigenlijk is!!!

Geef mij maar een 60 watt peertje, het weegt gewoon niet op tegen de nadelen van de spaarlamp.
De drie grote nadelen van spaarlampen

1. Elektromagnetische straling en dirty electricity
2. Kwik
3. UV-straling

De meeste spaarlampen zijn ‘compacte fluorescentielampen’ (CFLs). Hieronder worden de
belangrijkste nadelen van CFLs opgesomd en toegelicht.
Gloeilampen veroorzaken nauwelijks of geen elektromagnetische straling. Spaarlampen
daarentegen veroorzaken aanzienlijk wat radiofrequente straling (in het frequentiegebied
tussen 25 en 100 kHz).

Uit metingen van het onafhankelijke Franse onderzoekscentrum CRIIREM blijkt dat de
stralingsniveaus bij spaarlampen tot op 1 meter afstand nog heel hoog zijn (1). Op 20 cm
van de lamp kan het stralingsniveau maar liefst 180 V/m bedragen (!) Deze metingen
werden onlangs herhaald en bevestigd door een studie van de Vlaamse Instelling voor
Technologisch Onderzoek (VITO)

(2).
Het CRIIREM waarschuwt dan ook dat spaarlampen op voldoende afstand moeten worden
geplaatst en dat ze best niet gebruikt worden als bureau-, bed- of leeslamp. Het Europees
verbod op gloeilampen zal er evenwel toe leiden dat veel meer mensen spaarlampen zullen
gebruiken als bureau- en/of bedlamp, met een hoge blootstelling aan EM straling tot gevolg.
Gezondheidsintellingen en expertencomités beweren dat deze stralingsniveaus geen
probleem zijn omdat de internationale ICNIRP-normen voor straling gerespecteerd worden.
Deze normen worden echter sterk bekritiseerd door een steeds groter wordende groep
wetenschappers, die stellen dat deze normen veel te laks zijn (3).
Naast de straling die direct door de lamp uitgezonden wordt, zijn er aanwijzingen dat
spaarlampen ook zogenaamde ‘dirty electricity’ veroorzaken. Dat wil zeggen dat de straling
uitgezonden door spaarlampen zich verplaatst en voortzet langs de electriciteitsdraden in
huis, hetgeen zorgt voor een extra blootstelling aan EM straling, ook in andere kamers.
Een studie gepubliceerd in het wetenschappelijke vakblad the American Journal of Industrial
Medicine wijst uit dat blootstelling aan dirty electricity leidt tot een significant verhoogd
risico op kanker (4). Ook onderzoek van de Canadese onderzoekster Magda Havas wijst op
de mogelijke schadelijke invloed van dirty electricity (5).
Al bij al kan gesteld worden dat er nog maar weinig onderzoek gebeurd is naar de mogelijke
schadelijke effecten van spaarlampen en de straling die ze veroorzaken. Het is zeer
bedenkelijk dat gloeilampen verboden worden zonder dat eerst meer onderzoek is gebeurd
naar de effecten van spaarlampen.

Kwik

Spaarlampen bevatten 3 tot 5 milligram kwik. Kwik is een stof die enorm schadelijk is voor
mensen, dieren en het ecosysteem. Vooral voor de hersenen, het zenuwstelsel, de lever en
de nieren is de stof zeer giftig. Foetussen, baby’s en jonge kinderen zijn het meest
kwetsbaar voor blootstelling aan kwik, wegens de negatieve invloed op de ontwikkeling van
de hersenen en het zenuwstelsel. Kwik kan ook het cardiovasculair, immuun- en
voortplantingssysteem beschadigen en kan mogelijk leiden tot tremoren, emotionele
instabiliteit, geheugenverlies, slapeloosheid, neuromusculaire veranderingen, hoofdpijn,
kanker en Alzheimer (6).
Vaak wordt gesteld dat spaarlampen slechts een zeer kleine hoeveelheid kwik bevatten, die
dus niet schadelijk kan zijn. Maar men moet de vraag stellen: klein ten opzichte van wat?
Eén milligram is 1000 microgram, en een veilige kwik-inname voor de mens bedraagt
slechts enkele microgram (7). De vraag kan zelfs gesteld worden of er wel een veilige
hoeveelheid bestaat.

De kwik in een spaarlamp komt enkel vrij als deze gebroken wordt. Uit metingen blijkt dat
de concentratie kwik in de lucht na het breken van een spaarlamp in huis, de huidige
veiligheidsnormen ver overschrijdt (8). Na het breken van een lamp moet een uitgebreide
reeks maatregelen genomen worden om de gezondheidrisico’s te beperken. Weinig mensen
weten echter dat een gebroken lamp op een specifieke manier moet opgeruimd worden.
Bovendien tonen metingen uitgevoerd door de staat Maine in de Verenigde Staten aan dat
zelf wanneer de nodige maatregelen genomen worden, de kwikconcentraties zelfs weken na
het breken van de lamp zeer hoog blijven (9). De kwik in spaarlampen kan immers
geabsorbeerd worden in tapijten, gordijnen en andere stoffen, die dan zeer lange tijd daarna nog kwikdampen blijven afgeven. Vooral voor kinderen die op het tapijt spelen leidt dit tot een zeer hoge blootstelling.

Lampen die bij het restafval worden gesmeten kunnen worden gebroken in de vuilniswagen,
waarna de kwikdampen kunnen ontsnappen en de kwikconcentraties in de lucht verhogen.
Eenmaal beland op de vuilnisbelt, kan de kwik verder verdampen, de grond insijpelen of
water verontreingen (de hoeveelheid kwik in één spaarlamp is genoeg om 23.000 liter water
onveilig voor gebruik te maken (10)).
Milieuorganisaties en officiële instanties werpen vaak tegen dat spaarlampen uiteindelijk
zullen leiden tot minder kwik in het milieu. Bij de productie van elektriciteit in
steenkoolcentrales komt immers ook kwik vrij, dus de energiebesparing en verminderd
electriciteitsverbruik door het gebruik van spaarlampen zal uiteindelijk leiden tot een
verminderde uitstoot van kwik, zo gaat het argument. Volgens verschillende experts echter
klopt dit niet. John Gilkeson, hoofd van het Amerikaanse Minnesota Pollution Control Agency stelt dat minder electriciteit verbruiken niet noodzakelijk betekent dat er minder steenkool verbrand wordt. Omdat steenkool zo goedkoop is, blijven steenkoolcentrales vaak dag en nacht in werking. Wanneer er minder vraag naar electriciteit is, wordt er bespaard op aardgas, dat goedkoper is (11).

Prof. Ron Hui, hoofd van het departement elektronische ingenieurswetenschappen aan de
City University van Hong Kong, wijst er ook op dat bij steenkoolcentrales, de kwikvervuiling vrij gelokaliseerd blijft rond de centrale. Bij spaarlampen, echter wordt de kwik rechtstreeks in onze huizen en straten gebracht (12).

3. UV-straling

Spaarlampen geven UV-B en sporen van UV-C-straling af. Van UV-straling is algemeen
geweten dat het schadelijk is voor de huid (o.a. huidkanker) en voor de ogen (o.a. cataract).
Zeker UV-C straling, dat van nature niet op aarde voorkomt, is zeer schadelijk.
Uit verschillende studies is inderdaad gebleken dat fluorescente lampen het risico op
huidkanker verhogen (13). Een studie gepubliceerd in The Lancet vindt zelf een verdubbeld
risico op kwaadaardige melanoma (14).
Ook in de praktijk blijken mensen met huidaandoeningen en lichtgevoeligheid soms ernstige
klachten te ontwikkelen als gevolg van spaarlampen (15). Maar ook mensen zonder
bestaande huidaandoeningen kunnen klachten zoals roodheid en een gloeiend, branderig
gevoel in het gezicht ontwikkelen (16).

De Britse groeperingen Right to Light en Spectrum Alliance, die opkomen voor de belangen
van mensen die slecht reageren op spaarlampen, hebben dan ook sterk geprotesteerd tegen
de plannen van de EU om gloeilampen te verbieden. Ze worden daarin gesteund door o.a.
de British Association of Dermatologists (17).
Het is wel zo dat een extra glazen ‘peer’ rond de eigenlijke spaarlamp veel UV-straling kan tegenhouden. Maar het probleem is dat veel mensen spaarlampen zonder extra glazen
omhulsel gebruiken en dat men niet weet dat dit nodig is om de UV-straling tegen te
houden.
LEES MEER!:

http://www.stopumts.nl/pdf/drie%20grote ... lampen.pdf
illuminati of my own reality
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: Toxopeus
Bertus de Bunkerbouter
Junior QFF-er
Junior QFF-er

ma 22 aug 2011, 20:47

Laatst gewijzigd door blackbox op zo 23 aug 2015, 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: video naar voren gehaald
baphomet
Administrator
Administrator

ma 22 aug 2011, 22:03

+plus karma voor de heren BB en Bertus de Bunkerbouwer! hahah prachtig om te lezen hoe jullie mij aanvoelen! Dit is dus exact de reden van vele artikelen op QFF, en jullie voelen dat zo goed aan dat jullie er precies zo op inhaken als ik in gedachten had...

Dank dus!
1119 AD
Toxopeus
Administrator
Administrator

ma 22 aug 2011, 23:09

Over die UV-B straling die spaarlampen afgeven; dat is echt schadelijk voor de huid! Dergelijke straling wordt ook in ziekenhuizen gebruikt voor de behandeling van huidziekten, echter de bestralingstijd is zeer kort, van enekele seconden tot hoogstens een paar minuten.
In de erfenis der eeuwen ligt veel wijsheid opgetast. Ook hier geldt: dwaas is hij die zijn eigen geschiedenis versmaadt.
abrakadaver
Super QFF-er
Super QFF-er

ma 22 aug 2011, 23:30

Sjeisse ik heb tot nu toe alleen maar spaarlampen gekocht voor in mijn woning...

Maar de woonkamer moet nog...ik heb dus nog tot 1 september om warme lampen aan te schaffen??
Neut
Super QFF-er
Super QFF-er

di 23 aug 2011, 00:08

Kwam dit tegen heeft me wel weer overtuigd van zwaar nihilistische praktijken die gaande zijn.. http://spaarlampen-info.be/artikelen/ku ... iek-maken/
pilgrim
Super QFF-er
Super QFF-er

di 23 aug 2011, 01:34

ik ben al jaren anti spaarlamp....reden...ik krijg er pien in de knars van....zo ook led.

en daarbij vind ik de gloeilamp veel meer een organische sfeer brengen tov andere lampen
combi
Administrator
Administrator

di 23 aug 2011, 03:52

In een groot stuk van de wereld sterven er mensen van de honger en hier bedenkt 1 of andere politieke randdebiel dat er geen 60 wat lampen meer verkocht mogen worden.
Nee dan hebben we het ver geschopt als 'beschaving' :oops:
Neut
Super QFF-er
Super QFF-er

di 23 aug 2011, 14:03

Ik hoorde van een maat van me best een goede oplossing voor dat vitamine c en water tekort in sommige delen v/d wereld. Blik vocht van knakworsten is rijk aan vitamine c en bevat, vocht, hebben ze ook nog een toetje in de vorm van kleine pik nikkers..
Dromen
Administrator
Administrator

do 02 feb 2012, 00:26

Ik durf met zekerheid te stellen dat er hier het afgelopen jaar meer pitten kapot zijn gegaan dan de afgelopen 5/6 jaar bij elkaar.

Geen idee of dat hier mee te maken heeft, opmerkelijk vind ik t wel
FreeElectron
Super QFF-er
Super QFF-er

do 02 feb 2012, 00:30

Yup, hier idem dito.

We hebben nu halogeentjes en spaarlampen en die halogeenkrengen gaan zowat elke 3 maanden kapot.
Spaarlampen in de schuur en op de gang (gang boven staat altijd aan) blijven wel heel.

Nog geen LEDs hier, het licht daarvan is me nog te koud.
baphomet
Administrator
Administrator

do 02 feb 2012, 01:22

hey en ik maar denken aan verstoorde energieën hier de laatste tijd... :whistle:
1119 AD
Toxopeus
Administrator
Administrator

za 22 aug 2015, 23:19

De kooldraadlamp die al meer dan eeuw brandt:

https://en.wikipedia.org/wiki/Centennial_Light
In de erfenis der eeuwen ligt veel wijsheid opgetast. Ook hier geldt: dwaas is hij die zijn eigen geschiedenis versmaadt.
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: blackbox
Toxopeus
Administrator
Administrator

za 22 aug 2015, 23:26

Afbeelding

Onze eigen gloeilamp met kooldraad die altijd zachtjes brandt. Op minder dan de helft van zijn vermogen gaat de lamp zeer lang mee!
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: blackbox
Plaats reactie

Terug naar “Techniek”