Teledoc De sekspolitie

Alles over televisie, films en documentaires tref je hier aan.
Plaats reactie
baphomet
Administrator
Administrator

ma 14 jan 2013, 22:57

Zo af en toe zie je wel eens wat op de televisie waar je maar naar blijft kijken. Zojuist was er op de NCRV op Nederland 2 een documentaire die me ook wel enigszins wist te boeien. Niet zo zeer vanwege het feit dat er seks en prostituees in voor kwamen, maar wel vanwege de feilloze manier waarop de documentairemaker in beeld weet te brengen hoe het er in Nederland bij de politie en in dit geval dus bij de Sekspolitie aan toe gaat...

Volgens de NCRV is de documentaire het beste als volgt te omschrijven, leest U even mee...???

De documentaire De sekspolitie is een film van Roy Dames over de strijd van de Haagse zedenrechercheur Ed en zijn collega's tegen de vrouwenhandel. De Teledoc is een coproductie van KeyDocs en de NCRV, in samenwerking met het CoBO en het Filmfonds.

Bestrijding van mensenhandel staat hoog op de politieke agenda, maar de vele regels maken het voor rechercheur Ed en zijn collega's van het opsporingsteam van Commerciële Zeden in Den Haag juist moeilijk daders achter de tralies te krijgen. Aangetrokken door de spanning die het werk omgeeft, legt filmmaker Roy Dames de weerbarstige realiteit van de Haagse aanpak van vrouwenhandel bloot. Het is er een van tegenstellingen en obstakels, waarin de kloof tussen het papier en de echte wereld groot is. Wat drijft de rechercheurs?
De sekspolitie is geregisseerd door Roy Dames en geproduceerd door KeyDocs.
Een Teledoc is een lange documentaire met een eigentijds Nederlands onderwerp, dat op een prikkelende, toegankelijke en cinematografische manier wordt verteld en bestemd is voor een breed publiek. Niet weggestopt in de uithoeken van de avond, maar op prime time op de Nederlandse televisie. Deze bundeling van financiering door de Publieke Omroep, het CoBO en het Filmfonds moet toptalent op het gebied van documentaire stimuleren.
Tja... Zo lang vond ik 'm nu ook weer niet duren, en het had wat mij betreft nog wel wat langer mogen duren, enfin, ik zou willen zeggen oordeelt U zelf...

Bekijk de video in andere formaten.

Heb ik te veel gezegd? De manier waarop de politie zaken aanpakt was al iets waar ik me enige regelmaat aan ergerde, maar in deze documentaire krijg je een paar tenenkrommende huzarenstukjes faalhazerij en gepruts van formaat te zien... Ook wordt de andere kant belicht, al het extra werk en alle psychologische druk waarmee de medewerkers van de Sekspolitie te maken krijgen... Zucht! Enfin, U snapt dat ik hier en daar wat sarcasme en cynisme toepas in het digitaal neer pennen van mijn bevindingen...

Ik vond het in ieder geval dusdanig interessant dat ik er door middel van dit artikel wat extra aandacht aan wil schenken...

Hieronder in de comments kan het uiteraard verder...

1119 AD
NoMore
Super QFF-er
Super QFF-er

di 15 jan 2013, 00:00

Ik viel er halverwege in dat zo'n gast op het hoofdbureau moest blijven en last had van hyperventilatie. Toch maar even helemaal kijken...
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet
baphomet
Administrator
Administrator

di 15 jan 2013, 10:44

Het begin is gelijk al tenenkrommend te noemen. Twee van die "agentjes" die eigenlijk niet weten hoe ze een Italiaanse ID kunnen controleren op een aantal zaken. Dat beeld dat geschept wordt in dat eerste stuk, die eerste tig minuten, dat bevestigde gewoon voor mij persoonlijk wederom een aantal zaken.

Het "klungelige" gedoe waarmee deze dienders hun dagelijkse dosis arbeidsvitaminen weg stouwen, tja dat zorgde tijdens het kijken van de documentaire zo waar af en toe voor een fors aantal rechtovereind staande nekhaartjes en een behoorlijke hoeveelheid plaatsvervangende schaamte voor de manier van werken van de Nederlandse Seks Politie...

Ik kreeg gewoon het gevoel dat als er geen camera bij was geweest, deze agentjes al browsende op NSFW paginas bezig zouden zijn met een hoop grappen maken en geouwehoer op de werkvloer...

Misschien zie ik de zaken verkeerd hoor, maar het is toch echt de indruk die ik kreeg van hun, die er uiteindelijk aan bij heeft gedragen dat ik dit beeld heb gekregen...
1119 AD
NoMore
Super QFF-er
Super QFF-er

di 15 jan 2013, 13:55

Eerlijk gezegd had ik niet zo'n last van rechtopstaand nekhaar. Wat me wel opviel is het eervolle werk om mensen te redden. Ook vond ik het wel gaaf om de mens achter de politie te zien. Al zullen ze slechts 100 van 10.000 vrouwen uit dit vakgebied halen, dan zijn er toch weer 100 uit. Dit kan natuurlijk altijd beter en meer! Al zitten de meeste vrouwen er toch door eigen domme schuld, meestal dollartekens in de ogen. Ik heb wel te doen met vrouwen die vanwege chantage dit beroep moeten uitvoeren. Wat ik zelf niet begrijp is dat mensenhandelaren/pooiers, veel betalen voor vrouwen uit het buitenland, en dit hun medemens aan willen doen voor een paar rotcenten. Zoek gewoon nederlandse vrouwen die dit werk echt leuk vinden, daar is dit gelegaliseerde beleid voor gemaakt...
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet
baphomet
Administrator
Administrator

di 15 jan 2013, 14:40

Nah kijk, ik snap wel dat ze goed werk doen, maar het kan gewoonweg beter en anders. De mazen in de wet die je hier en daar hebt maken het deze mensen erg moeilijk om hun werk te doen. Vooropgesteld dus dat ik het goed vind dat ze vrouwen proberen te redden. Het kan echter anders en beter. Door het probleem bij de wortels aan te pakken. De Pooiers zelf komen vaak met veel te slappe straffen weg... En inderdaad wat je zegt, het zou al heel wat zijn als ze zouden stimuleren dat NL vrouwen dit werk zouden gaan doen die het echt graag zelf willen doen. Maar dan gewoon als ondernemers, zelfstandigen. Niet meer onder het juk van Pooiers.
1119 AD
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: NoMore
Plaats reactie

Terug naar “TV / Films / Documentaires”