Seinfeld

Alles over televisie, films en documentaires tref je hier aan.
baphomet
Administrator
Administrator

do 28 apr 2011, 22:25

Zoals sommigen van U wellicht weten ben ik een groot Seinfeld fan. En dan ook echt zo eentje van een niveau waarvan je denkt: "Waarom kijkt iemand telkens opnieuw op dagelijkse basis naar Seinfeld?" Tja, of ik dat nu haarfijn uit de doeken moet doen weet ik niet, maar ik zal een poging wagen om deels uit te leggen wat Seinfeld voor mij persoonlijk betekend...

Voor hen die niet weten waarover het gaat als ik doel op Seinfeld zal ik hieronder even een voor algemeen waar aangenomen stukje tekst neerknallen van Wiki dat een aardig beeld schept van dat wat Seinfeld nu eigenlijk is... Leest U even mee?

De sitcom Seinfeld is een Amerikaanse comedyserie die tussen 1989-1998 voor het eerst op de Amerikaanse televisie te zien was. De serie draait om het leven van Jerry Seinfeld (gespeeld door de gelijknamige acteur), zijn buurman (Cosmo) Kramer (Michael Richards), zijn beste vriend George (Costanza) (Jason Alexander) en zijn ex-vriendin Elaine (Benes) (Julia Louis-Dreyfus). Samen komen ze altijd in de meest bizarre situaties terecht. Er zijn 180 afleveringen gemaakt die elk zo'n 21 minuten duren, verdeeld over 9 seizoenen. De show heeft veel prijzen gewonnen, waaronder Golden Globe voor Jerry Seinfeld en een Emmy voor Outstanding Writing for a Comedy Series. De afleveringen worden gekenmerkt door verschillende verhaallijnen van de hoofdpersonen die uiteindelijk weer bijeen komen.

Jerry Seinfeld en Larry David zijn de bedenkers en producers van deze reeks, en heel wat afleveringen zijn gebaseerd op zaken die zij echt hebben meegemaakt (bijvoorbeeld in een woeste bui ontslag nemen, 's avonds tot inkeer komen, en de dag erna weer op het werk komen alsof er niets gebeurd is). "George" is in feite Larry David met al zijn onzekerheden en gebreken, en Kramer is gebaseerd op de buurman van Larry David (de "echte" Kramer, Kenny Kramer doet nu rondleidingen in New York met de Tour-bus). De serie werd eens omschreven als "de show die nergens over gaat", omdat het meestal draait om triviale dingen.

De serie speelt in New York, in een omgeving die "normaal" is voor de meeste mensen, en er is bijzondere moeite gedaan om echte mensen af te beelden, in plaats van de geïdealiseerde, typische karakters die men vaak op televisie ziet. Een andere bijzonderheid aan Seinfeld is dat het niet over een familie of een groep collega's gaat, maar om een groep mensen die geen familie zijn, en geen van allen werken in hetzelfde gebouw of bedrijf. De meeste mensen in deze reeks zijn egocentrisch en egoïstisch (in feite reëel), maar door het op zo'n subtiele manier te brengen krijgt men medeleven met de karakters.

De grote doorbraak kwam er tijdens seizoen 4, niet het minst door de inbreng van de auteur Larry Charles en doordat ze in het timeslot na Cheers (toen erg populair) geplaatst werden door NBC. De reeks kreeg toen filmische kwaliteiten en experimenteerde toen ook vaker met buitenopnames. Opmerkelijk is dat de running storyline van seizoen 4 draait om het maken van een pilotaflevering over Seinfeld die ze proberen te maken voor NBC, net zoals het destijds gebeurde bij het ontstaan van deze serie.

Seinfeld maakt ook gebruik van een aantal catch-phrases die massaal aansloegen bij het grote publiek: low-talker, yada-yada-yada enz. Enkele legendarische afleveringen zijn: The Contest, The Opposite, "The Puffy Shirt" en The Soup Nazi.

Hoofdrollen

Jerry (Jerome) Seinfeld (acteur Jerry Seinfeld) is een stand-up komiek, en werkt in clubs etc.. In elke aflevering wordt er een klein stukje stand-up als inleiding/afsluiting van het programma (vanaf seizoen 7 is men hiermee gestopt wegens tijdgebrek), dit stukje stand-up verwijst vaak naar het thema van de aflevering. Hij probeert een aantrekkelijke vriendin te vinden, maar zijn idee van perfectie zorgt ervoor dat zijn relaties nooit langer dan een aflevering duren.

Elaine Marie Benes (actrice Julia Louis Dreyfus) is een ex-vriendin van Jerry en haar leven draait om de relaties die ze heeft met knappe mannen. Haar relaties duren over het algemeen iets langer dan die van Jerry. In de serie heeft zij verschillende banen voor "excentrieke" werkgevers zoals Mr.Pitt, Mr. Lippmann en Mr. Peterman.

Cosmo Kramer (acteur Michael Richards) is Jerry's buurman, en heeft een hele hoop "kennissen" met vreemde connecties. Zijn eten haalt hij voornamelijk uit Jerry's koelkast. Hij komt iedere aflevering een paar keer bij Jerry binnenvallen (hij "schuift" letterlijk en op zijn typische eigen manier de woonkamer van Jerry binnen) en wordt over het algemeen met zijn achternaam aangesproken. Zijn voornaam werd pas in seizoen 6 bekend gemaakt. In de pilot wordt Kramer overigens nog "Kessler" genoemd. Kramer loopt meestal tegen de meest bizarre situaties aan en maakt hier meteen werk van wat komische situaties oplevert.

George Louis Costanza (acteur Jason Alexander) is altijd op zoek naar het succes dat Jerry heeft, maar wil succes zonder het werk ervoor te doen. Hij is een leugenaar, bedrieger en hij bedenkt altijd grote plannen die altijd op niets uitdraaien. Ook staat hij bekend om zijn gierigheid en dit feit levert weer talloze grappige situaties op.

Bijrollen

Newman (acteur Wayne Knight) is de corpulente postbode en woont in hetzelfde flatgebouw als Jerry en Kramer. Jerry en Newman haten elkaar (de typische sarcastiche begroeting "Hello Jerry", "Hello Newman" is hiervoor typerend). Ze doen overigens wel dingen samen die vrienden ook zouden doen. Kramer is de beste vriend van Newman en bedenkt samen met hem de meest vreemde plannen (bijvoorbeeld een riksja-taxi bedrijf).

Morty Seinfeld (acteur Phil Bruns, Barney Martin) is de vader van Jerry (Jerome) Seinfeld.

Helen Seinfeld (actrice Liz Sheridan) is de moeder van Jerry (Jerome) Seinfeld.

Frank Costanza (acteur John Randolph, Jerry Stiller) is de vader van George Louis Costanza.

Estelle Costanza (actrice Estelle Harris) is de moeder van George Louis Costanza.

George Steinbrenner (stem van acteur Larry David, gespeeld door Lee Bear) is de baas van George Costanza en eigenaar van de New York Yankees. Hij is alleen maar van de achterkant te zien. De echte George

Steinbrenner speelt later in de serie ook een gastrol als vriendje van Elaine.

Susan Biddle Ross (acteur Heidi Swedberg) is de verloofde van George Costanza, werkte voor de NBC. Ze probeert wanhopig bevriend te raken met Elaine en Jerry. Zij sterft aan enveloplijm-vergiftiging in de laatste aflevering van het zevende seizoen.De envelop bevatte de uitnodigingen voor haar huwelijk met George.

David Puddy (acteur Patrick Warburton)

Na afloop van de reeks hebben de meeste acteurs in nieuwe series gespeeld die allemaal flopten. Enkel Curb Your Enthusiasm van en met Larry David en The New Adventures of Old Christine met Julia Louis-Dreyfus zet hetzelfde soort humor succesvol verder. In 2009 kwam de originele cast van Seinfeld weer bij elkaar om een reünie aflevering te maken die zich afspeelde in de serie van Larry David.

Na een lang dispuut over rechten en vergoedingen, verschijnt in 2004 de reeks per seizoen op dvd. Fans hadden jaren aandrongen op deze release via allerlei petities op het Internet. Inmiddels zijn alle negen seizoenen op dvd beschikbaar.

Er is ook een speciale bundel genaamd 'Seinfeld: The Complete Series'. Deze bevat 32 dvd's met alle 180 afleveringen en meer dan 104 uur aan extra's. Inclusief het officiële 'Coffee Table Book', een 226 pagina tellend boek met foto's, quotes en trivia uit elke aflevering.

Voor zo ver de voor algemeen waar aangenomen waarheid over Seinfeld. Maar er is meer dan dat alleen, anders had ik ook niet de moeite genomen dit artikel aan te maken hier op QFF. Wat is er dan nog meer dat Seinfeld zo interessant maakt? Tja... Misschien moet U daarvoor eerst eens even aandachtig naar de onderstaande videos kijken...

Seinfeld staat bol van verwijzingen met een ondertoon en zit vol met tussen de regels doorgeschreven verwijzingen naar meer dan zo maar wat grappen. Dit is een sitcom met een nevenfunctie...

Let vooral op in het tweede filmpje wat George zegt en hoe hij kijkt en beweegt. De handen zeggen mijns inziens meer dan genoeg, en dit is slechts een van de vele afleveringen waarin dergelijke grappen verborgen zitten. Dat Seinfeld met Kabbala bezig zou zijn volgens sommige conspiracy freaQs, dat weten veel mensen die Seinfeld volgen wel, maar ook Michael Richards de man die Kramer speelt is een vrijmetselaar van de hoogste graad...

Ik kijk momenteel dus bijna elke dag wel weer een aflevering (na een lange pauze) en ondanks dat ik alle afleveringen al vaker dan een keer gezien heb blijft Seinfeld mateloos boeiend. Telkens opnieuw ontdek ik nog weer aanwijzingen die me vertellen dat niet elke grap ook daadwerkelijk is wat het lijkt. Ook de serie Curb Your Enthusiasm van Larry David (de man waarop de rol van George gebaseerd is...) een van de bedenkers van Seinfeld zit vol met de zelfde soort grappen en grollen...

Wat de reden hiervan is durf ik niet te zeggen, maar wellicht is dut een joodse vorm van humor die hier openlijk word toegepast door de heren TV makers...? Of proberen ze ons wat duidelijk te maken?

Wat het ook is ze hebben hun zakken er goed mee kunnen vullen. Seinfeld en Larry David zijn beiden zo goed als miljardair in zowel dollars als in sjekels...En anders heeft Jerry z'n zakken nog wel verder kunnen vullen met de microsoft commercials die hij voor Bill Gates maakte...

Anyways... Toen ik voor het eerst kennis maakte met Seinfeld in de jaren '90 was ik nog jong en begreep ik de humor niet en keek ik vrijwel nooit naar Seinfeld. Het was een jaar of tien later dat ik Seinfeld echt ging waarderen. Was het de levenservaring die er voor had gezorgd dat ik de grappen nu wel begreep? Of kon ik me nu ik wat ouder was gewoon beter identificeren met de hoofdrolspelers? Voor mijn gevoel zal het wel iets van een mix van beide factoren geweest zijn die er zorg voor hebben gedragen dat ik zo verslaafd ben geraakt aan deze sitcom. En of het nu een groot complot is of een macabere grap, het is en blijft simpelweg de beste sitcom ever in mijn optiek...

En QFF zou QFF niet zijn als hier zo ook niet de linkjes naar wat torrents zouden volgen, bij deze dus:

Seinfeld seizoen 01 t/m 09
Curb Your Enthusiasm seizoen 01 t/m 07

Veel kijk plezier en laten we van dit artikel in de comments een vergaarbak aan informatie over Seinfeld maken! En om definitief af te sluiten mijn favoriete Seinfeld momenten...

1119 AD
Soul_ripper
Senior QFF-er
Senior QFF-er

vr 29 apr 2011, 00:43

The secret code Bosco

Knock knock, open wide,
see what's on the other side,

Knock knock, any more,
come with me through the Magic Door.
blackbox
Administrator
Administrator

vr 29 apr 2011, 02:39

Thx Baphomet!

Tis een stuk duidelijker hoe dat nu precies een beetje zit met deze maffe rare serie....
illuminati of my own reality
pilgrim
Super QFF-er
Super QFF-er

vr 29 apr 2011, 03:12

seinfeld rulezz over all other sitcoms

by the way...george is an architect ;-)
fr3bzy
Administrator
Administrator
Contacteer:

za 30 apr 2011, 23:33

sry ik blijf het een kutserie vinden, ken er niks aan doen...is gewoon niet mijn ding...
ik heb meer een zombieland humor...^^
[YES]Equality of Opportunity - [NO]Equality of Outcome
ninti
Administrator
Administrator

wo 11 mei 2011, 04:18

kwam voor de liefhebbers nog een link tegen naar Seinfeld's Standup archive

Hij plaatst zelf 3 clips (en verwijderd deze ) per dag,

misscchien niet mijn ding but hey :silly:

http://jerryseinfeld.com/
"The presence of those seeking the truth is infinitely to be preferred to the presence of those
who think they've found it."
Sir Terry Pratchett
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet
baphomet
Administrator
Administrator

wo 11 mei 2011, 04:22

Ik ken ze inderdaad maar thanks voor de reminder! Dat zelfde materiaal is deels ook gebruikt in de intro's van de afleveringen van de eerste zeven seizoenen...
1119 AD
blackbox
Administrator
Administrator

wo 11 mei 2011, 04:54

leuke postings tijd weer Baphomet...:P

Ben ook begonnen met kijken uit nieuwsgierigheid. Omdat het voor mij alweer een tijd geleden is dat ik deze serie zag. Ik heb nu de eerste 4 gekeken....en ik kijk idd heel anders naar de serie! De boodschapjes zijn echt heel subtiel, maar zeker te volgens wanneer je wat meer 'kennis' hebt in die richting...

echt goed in elkaar gezet...

Nu hopen dat de dl wat sneller gaat, want hij druppelt maar binnen...

BB
baphomet
Administrator
Administrator

wo 11 mei 2011, 05:00

De eerste vier... Dan moeten de beste nog komen daar de beste seizoenen beginnen vanaf seizoen 3 als je echt vast in de materie zit en lekker in de serie zit de hoofdrolspelers volgt dan ga je nog veel meer zien BB

:woohoo:
1119 AD
baphomet
Administrator
Administrator

ma 30 mei 2011, 05:02

[video][/video]

Signals....

Signals...

Ohw men hoe symboliek wil je het hebben??
1119 AD
baphomet
Administrator
Administrator

ma 30 mei 2011, 05:06

[video][/video]

The Van Buren Boys...

Cartoon Map of Italy...

Garlick Shaker...

Secret Sign...

8th. President...

:whistle:

Martin Van Buren (Kinderhook (New York), 5 december 1782 – aldaar, 24 juli 1862) was de 8e president van de Verenigde Staten van 1837 tot 1841. Eerder was hij de 8e vicepresident van de Verenigde Staten van 1833 tot 1837 onder president Andrew Jackson. Van Buren was eerder onder Andrew Jackson de 10de Minister van Buitenlandse Zaken en in 1829 Gouverneur van New York. Van Buren was de eerste president die na de Onafhankelijkheidsverklaring was geboren. Hij was ook de eerste president van niet-Britse afkomst en is de enige president wiens moedertaal niet Engels was. Zijn eerste taal was Nederlands. Hij overleed op 24 juli 1862 op zijn landgoed Lindenwald, aan astma en hartproblemen op 79-jarige leeftijd.

Van Buren werd geboren in Kinderhook in de staat New York. Zijn betoudovergrootvader Cornelis van Buren emigreerde in 1631 uit Nederland. Zijn vader Abraham van Buren (17 februari 1737 – 8 april 1817) was een boer en een café-houder. Zijn moeder, Maria Hoes van Allen (27 februari 1747 – 16 februari 1817) had ook kinderen uit een eerder huwelijk.

Van Buren bezocht het openbare onderwijs in de Kinderhook academy en in 1796 ging hij rechten studeren in New York City. Een van zijn leraren was William Peter van Ness, een vooraanstaand advocaat en later Aaron Burrs tweede man in het duel tegen Alexander Hamilton om het presidentschap. Na zijn afstuderen was Van Buren 25 jaar praktiserend advocaat.

Van Burens praktijk maakte hem financieel onafhankelijk, en het leidde hem het politieke pad op. De politieke situatie in New York na 1800, het jaar dat Jefferson werd gekozen en de Federalisten de macht kwijt waren, was bijzonder bitter en persoonlijk. De Democratisch-Republikeinse Partij partij werd opgedeeld in drie stukken, volgers van respectievelijk George Clinton (en later zijn neefje De Witt Clinton), Robert R. Livingston en Aaron Burr.

Federalistische macht na 1799 hing af van de coalitie met een van deze groepen. Van Buren, die zich al vroeg bij de Clintons had gevoegd, kwam in 1812 in de Senaat van de staat, en werd ook lid van het Court for the Correction of Errors, het hoogste gerechtshof in New York tot 1847.

n 1821 werd Van Buren gekozen als senator. In de senaat was hij erg actief. Bij de omstreden presidentsverkiezingen van 1824, die uiteindelijk werd gewonnen door John Quincy Adams, stond hij aan de kant van minister van Financiën William Crawford. Na de verkiezingen koos hij de kant van Andrew Jackson en speelde hij een belangrijke rol in de oprichting van de Democratische Partij. In 1828 werd hij gekozen tot gouverneur van New York Hij stapte uit de senaat en ging terug naar New York. Na een paar maanden nam hij ook ontslag als gouverneur om Minister van Buitenlandse Zaken te worden onder de nieuwe president Andrew Jackson. In de daarop volgende vier jaar was hij een trouwe aanhanger van Jackson. Eerst als minister (tot 1831) en daarna als ambassadeur in het Verenigd Koninkrijk. In 1832 werd hij gekozen tot vicepresident. Vier jaar later werd hij gekozen tot president.

Afbeelding

Het presidentschap van Martin Van Buren werd geen succes. Het feit dat hij Andrew Jackson opvolgde hielp niet, maar de economische crisis was een groter probleem. Vier jaar lang probeerde hij de crisis op te lossen, maar hij slaagde uiteindelijk niet. Ook zijn aanpak van de Amistad-slaven wekte veel woede in het noorden van het land. Uiteindelijk verloor hij in 1840 de verkiezingen van William Henry Harrison.

Voor de verkiezingen van 1844 hoopte Van Buren weer de nominatie voor het presidentschap van zijn partij te krijgen. Hij verloor van James K. Polk die uiteindelijk president werd. In 1848 was hij wel presidentskandidaat, voor een kleine partij. Hij verloor, maar kreeg toch redelijk wat stemmen. Na deze verkiezingen ging hij met pensioen.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Martin_Van_Buren
1119 AD
baphomet
Administrator
Administrator

ma 30 mei 2011, 05:09

Oekraïne een spelletje?? Ukraine is game to you??

[video][/video]

Wat was er nou ook al meer weer met de Oekraïne??

:whistle:
1119 AD
blackbox
Administrator
Administrator

ma 30 mei 2011, 05:47

Joh, nog niet alle stukjes laten zien...:P

Ben net bij seizoen 2 afl 13...B)
baphomet
Administrator
Administrator