Interview ontwikkelingshulp

Politiek en oorlog zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en alles over politiek en oorlog kun je hier terugvinden.
Post Reply
Dromen
Administrator
Administrator

Thu 05 Apr 2012, 21:24

Na aanleiding van het akkoord omtrent 'grote' bezuinigingen op ontwikkelingsgeld besloot ik om eens naar een ontwikkelinsland te gaan om te kijken hoe het precies zit. Mijn baas (ik werk als journalist o.a. voor een aantal grote persbureau's) voelde hier erg weinig voor, dus heb ik voor deze trip een aantal vakantiedagen opgenomen.

Maandag besloot ik in de auto te stappen om naar Friesland te gaan. Friesland geldt al jaren als groot ontwikkelingsland en de leefomstandigheden zijn er erbarmelijk. Het is het Congo van Europa. Hoge criminaliteit, enorm veel werkloosheid en ziekte. Friesland leeft van de export van gas, daarnaast een klein gedeelte vee en landbouw.

Goed, ik reed maandag dus naar Friesland. Midden in de Friese Wouden aangekomen kwam ik de Friese guerrillaleider D. Romen tegen. Na een kleine aarzeling vroeg ik hem of ik hem mocht interviewen. 'Natuurlijk!!' zei hij, en bood me zelfs qoffie aan.

Hieronder het interview wat ik stiekem heb opgenomen. Ik heb het zojuist opnieuw afgespeeld en hieronder neergeschreven:

Ik: Meneer, hoe gaat het hier momenteel?
D. Romen: Het gaat prima hoor! Kijk om u heen, de mensen zijn tevreden.

Ik: Ik geef u hier niet de schuld van, meneer, maar ik zie ook een hoop ondervoede kinderen...
D. Romen: Jah er is inderdaad honger hier, iets wat ik al vaak heb aangegeven bij diverse hulporganisaties.

Ik: Maar u hebt nog meer nodig?
D. Romen: De mensen hebben meer hulp van hulporganisaties nodig ja, u ziet toch zelf dat de leefomstandigheden hier enorm slecht zijn! En waar zijn de rijke mensen uit het Westen? Die denken alleen maar aan hun zelf!

Ik: Er word gezegd dat u een deel van het geld krijgt...
D. Romen: ... DAAR IS NIKS VAN WAAR!

Ik: En dat u het ziekenhuis zou hebben overvallen, medicijnen en dergelijke hebben gestolen
D. Romen: Dat klopt wél... deels! Ik moet mijn militairen ook onderhouden en beschermen en verzorgen! Kijk, die hulporganisaties bewaren alles voor zichzelf, ik krijg niks voor mijn mannen!

Ik: Dus u plaats uw militairen boven het leven van kinderen?
D. Romen: Mevrouw, nu moet u eens even goed luisteren. De mensen zijn hier arm, en hebben niks. Ik geef de mensen die voor mij werken nog enigszins een bestaan, ze krijgen geld voor hun arbeid en kunnen voor hun gezin zorgen. Het werken bij de gasboringen is zwaar en erg gevaarlijk, maar so be it. Ik geef die mensen een bestaan, u hebt gezien wat er gebeurd als die mensen geen werk hebben... En de militairen die ik heb is er voor de beveiliging van de gasboringen... Ik kreeg zelfs wapens van de VS en Europa!

Ik: Wapens uit Europa? Hoe ehhh..
D. Romen: Jah duh, wat denk u dan? Ohw wacht, haha, ja u komt uit Europa toch?! In het Westen laten ze nog steeds de bevolking denken dat 'zij' de goeden zijn. Nou mevrouw mijn volledige wapenarsenaal komt uit de VS / dan wel gesponsord door Europa. En ja, er zit ook wel eens wat anders tussen, maar net wat onze klanten zijn. China en Rusland zijn wat dat betreft veel betere klanten. Stellen weinig eisen, betalen goed. Vroeger betaalden ze laat, maar tegenwoordig ook nog eens op tijd. Rusland heeft helaas al genoeg gas en een transportleiding naar China is er niet. Vandaar dat we vooral aan Europa leveren.

Ik: ...
D. Romen: Damn it, jullie f*cking Europeanen geloven werkelijk alles wat jullie door de media verteld word hé.

Ik: De media is bij ons onafhankelijk meneer.
D. Romen: Yeah sure. *barst in lachen uit* . Mevrouw u komt uit Nederland hoor aan uw accent, Nederland is grotendeels voorzien van nieuws dat word gebracht door de staat. En het ANP heeft ook een baas...

Ik: Het ANP is een onafhankelijk persbureau meneer, echt waar. Ik werk er ook voor.
D. Romen: Het ANP nieuws is volledig eigendomsrecht van Veronica. Hoezo objectief? Onafhankelijk?

Ik: Oké. Iets anders, hebt u gehoord dat er flink word bezuinigd op ontwikkelingsgeld?
D. Romen: Jah ik hoorde het, ik ben er woedend om geworden! Wat denken ze wel niet?! Hoe moeten wij hier nu verder? Zoals u zelf al zei, er is al te weinig ontwikkelingsgeld en nu komt er nog minder!

Ik: Ik zei niet dat er te weinig ontwikkelingshulp is ...
D. Romen: ... U zei zonet nog dat er veel armoede is!

Ik: Maar da..
D. Romen: .. SMOARGE BAARCH (vies varken, vertaling red.)

*geluid van een AK-47 die geladen word klinkt*

D. Romen: ZIP IT!

Ik: *barst in huilen uit*
D. Romen: *zucht wanhopig*

D. Romen: Ziet u het dan echt niet?

Ik: Wat niet?!
D. Romen: Dat zonder ontwikkelingsgeld ik volledig machteloos sta. Geen verzorging van zieken meer, geen geld voor mijn grote landhuizen en privé eigendommen. Hoe moet ik dan mijn leger onderhouden?! De bevolking zal mij plunderen!

Ik: Huh? Dus eigenlijk is dat goed?
D. Romen: Goed? Wat is goed? Voor een aantal mensen van het volk wel, voor mij niet. Begrijp me niet verkeerd juffrouw, ik hou de boel hier rustig en zorg dat jullie gas krijgen! En dat wil het Westen maar al te graag zo houden...

Ik: Er komt wel minder geld.
D. Romen: Ach, ik zal de druk eens flink opvoeren. Komen ze vanzelf met meer geld over de balk. Er is nog altijd enorm veel ontwikkelingsgeld, we moeten de geldbaantjes gewoon wat veranderen. Ik zal wat meer toelatingsgeld e.d. van de hulporganisaties gaan eisen.

Ik: Maar hoe zit het dan met d..
D. Romen: ..uw tijd zit er op. Ik moet weer naar de dijk toe, er komt hoogwater!

Het gesprek liep ten einde. Ik maakte me snel uit de voeten en reed meteen Friesland uit. Snel terug naar de beschaafde wereld.

Ik typte dit verslag uit en mailde het naar mijn baas toe. Die vond het niet goed en wou het niet plaatsen. Ik mailde het vervolgens naar een paar kranten maar op een of andere manier vond niemand het de moeite waard. Vandaar dit artikel op QFF.

Groetjes,
Sonja
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet
combi
Administrator
Administrator

Thu 05 Apr 2012, 22:39

D. Romen: ..uw tijd zit er op. Ik moet weer naar de dijk toe, er komt hoogwater!

Ghe Ghe

ps mischien verkiezingen uitroepen zodat men je daarna als gekozen leider je soepsidie weer terug geeft :woohoo:
Het Dolle Eland
Administrator
Administrator

Thu 05 Apr 2012, 22:49

Zo!!! De waarheid komt weer boven tafel! Dus hoog tijd voor een "D.Romen2012 initiatief" !!!

Wat een schande zeg !!!

Maar nu wel opletten dat Sonja niet psychotisch in haar naakie door Hilversum gaat rennen!

8)
“In individuals, insanity is rare; but in groups, parties, nations and epochs, it is the rule.” ~ Friedrich Nietzsche ~
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: Dromen, baphomet
ninti
Administrator
Administrator

Fri 06 Apr 2012, 01:35

Sonja huppelt in haar bunny pakje bij de andere konijntjes van de D.Romen bunnybunker :dd:
"The presence of those seeking the truth is infinitely to be preferred to the presence of those
who think they've found it."
Sir Terry Pratchett
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet, Het Dolle Eland
Dromen
Administrator
Administrator

Fri 06 Apr 2012, 02:36

Ghehehe @ Dolle, mooie link ja! ;-)

Het was dus ook mijn bedoeling om met dit dialoog proberen aan te tonen dat júist stoppen(!) met het sturen van bakken met geld naar ontwikkelingslanden het getij kan doen keren.

Die machthebbers el daaro geven de mensen telkens die stuiver waar ze nog net een dag op kunnen teren. En een enkeling heeft het zelfs beter (die diegene 'beneden' hem in stand houd).

Maar wanneer dit weg valt, wanneer mensen echt niks meer hebben, komen mensen in opstand. Exact wat we anderhalf jaar geleden zagen met onrust in Midden Oosten; stijgende voedselprijzen, etc. Als mensen geen geld meer hebben om te leven, dan is er maar 1 weg: revolutie, opstand, vechten voor je laatste zucht.
Dromen
Administrator
Administrator

Fri 06 Apr 2012, 03:13

Net in het nieuws, vooral de laatste alinea...

Voedselprijzen blijven stijgen
De Wereld Voedsel- en Landbouworganisatie, het voedselagentschap van de Verenigde Naties, meldde vandaag dat de globale voedselprijzen weer zijn gestegen.

Dit is de derde maand op rij dat de voedselprijzen stijgen. De prijzen hebben nog niet het hoge peil bereikt van februari 2011, maar zo laag als het in 2007 of 2008 was, is het ook niet.

De VN zijn bang voor ongeregeldheden in arme, derde wereld landen als reactie op de stijgende prijzen. Eén van de oorzaken van de opstanden in het Midden-Oosten, ook wel de Arabische Lente genoemd, waren de hoge voedselprijzen

http://www.powned.tv/nieuws/buitenland/ ... ijgen.html

EDIT: QUT Combi was me voor:
index.php?option=com_kunena&func=view&c ... =120#53481
baphomet
Administrator
Administrator

Tue 27 Jan 2015, 10:52

27 JANUARI 2015-07:55

'NOODHULP IDEAAL VOOR NL'SE IMAGEBUILDING'

#ONTWIKKELINGSHULP

"Dat wordt ons handelsmerk: als er ergens ellende is, is Nederland er als eerste om te helpen."

Image

Nederland moet een kwart van het budget voor ontwikkelingssamenwerking (één miljard euro) inzetten "met als uitgesproken doelstelling om bij elke ramp er als eerste te zijn". Dat zou geweldig zijn voor het internationale merk The Netherlands.

Dat stelt Hans de Boer, voorzitter van ondernemingsorganisatie VNO-NCW, in de Volkskrant. "Defensie koopt één of twee transportvliegtuigen erbij, wat helikopters en dan vliegen we daar meteen naartoe met tenten en voedsel, de hele handel. Dat wordt ons handelsmerk: als er ergens ellende is, is Nederland er als eerste om te helpen. Dan positioneer je jezelf als een royaal land."

De Boer denkt niet dat Nederland door het plan eventueel gezien kan worden als een land dat smachtend wacht op een tsunami of tornado. "Je combineert je menselijke kant met wat je goed kunt. Wat is daar mis mee?"

'Onzinnig idee'

Oxfam Novib is iets minder enthousiast: "Echt een heel onzinnig idee". Volgens de hulporganisatie moet er juist worden samengewerkt bij rampen. Een "populariteitsrace" is dan absoluut uit den boze.
via:->> http://www.powned.tv/nieuws/binnenland/ ... ebuil.html
baphomet
Administrator
Administrator

Fri 30 Jan 2015, 23:43

Hulporganisaties hebben gemengde gevoelens over plan Ploumen

Gepubliceerd: 30 januari 2015 22:21
Laatste update: 30 januari 2015 22:20

Organisaties voor ontwikkelingshulp Cordaid en Oxfam Novib zijn blij dat zij tot de 25 organisaties behoren die de komende jaren geld van het rijk krijgen. Maar ze krijgen wel veel minder geld dan voorheen.
Minister Lilianne Ploumen van Ontwikkelingssamenwerking maakte vrijdag bekend dat ze met deze 25 organisaties in arme landen het Nederlandse 'polderen' wil stimuleren.

Het poldermodel van compromissen zoeken tussen burger, bedrijfsleven en overheid moet volgens Ploumen worden geëxporteerd.

Het totale budget voor Ontwikkelingssamenwerking wordt tot 2020 gehalveerd naar 3,7 miljard euro. En de 25 hulporganisaties krijgen nog maximaal 20 miljoen euro per jaar. Hoeveel de individuele organisaties krijgen wordt later bepaald.

Oxfam Novib

Oxfam Novib is ook blij dat ze tot de 25 uitgekozenen behoort, maar heeft daarbij ''gemengde gevoelens'', zo laat directeur Farah Karimi weten. ''Zelfs als we het maximale bedrag ontvangen, zullen we enorm moeten snijden in onze organisatie en moeten we veel van onze programma’s afstoten.''

Zij vindt dat Nederland ''een grote stap terug heeft gezet bij de ondersteuning van maatschappelijke organisaties in zuidelijke landen''.

Cordaid

Cordaid heeft zich de afgelopen jaren al voorbereid op een korting van de subsidies. ''We zijn meer sociaal ondernemer geworden'', legt een woordvoerder uit. Dat betekent onder meer dat Cordaid intekent op fondsen van donoren als de Wereldbank en die wil winnen op expertise en ervaring.

Door: ANP
via:-> http://www.nu.nl/politiek/3983275/hulpo ... oumen.html
baphomet
Administrator
Administrator

Fri 30 Jan 2015, 23:44

baphomet
Administrator
Administrator

Mon 02 Mar 2015, 02:26

Minister Koenders naar Mensenrechtenraad Verenigde Naties

Gepubliceerd: 01 maart 2015 19:35
Laatste update: 01 maart 2015 19:35

Nederland is voor het eerst in jaren weer lid van de Mensenrechtenraad van de Verenigde Naties, en daarom is minister Bert Koenders (Buitenlandse Zaken) maandag bij de eerste vergadering.
Hij zal er vertellen wat Nederland doet voor de mensenrechten. ''Het mag niet bij mooie woorden en goede bedoelingen blijven'', kondigde hij zondag aan.

De vergadering is in het Zwitserse Genève. Koenders zal er ook praten met de vroegere VN-chef Kofi Annan en met de president van het Internationale Rode Kruis.

De Mensenrechtenraad zetelt in Genève en telt 47 leden. Het orgaan houdt zich sinds 2006 bezig met de naleving van mensenrechtenverdragen. Nederland was lid van 2006 tot en met 2010. In oktober werd ons land opnieuw gekozen, voor een periode van 3 jaar.

Door: ANP
via:->> http://www.nu.nl/politiek/4002258/minis ... aties.html
Toxopeus
Administrator
Administrator

Tue 13 Feb 2018, 19:59

In de erfenis der eeuwen ligt veel wijsheid opgetast. Ook hier geldt: dwaas is hij die zijn eigen geschiedenis versmaadt.
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: blackbox, combi, Permuter 0.
Post Reply

Return to “Politiek / Oorlog”