Interview ontwikkelingshulp

Politiek en oorlog zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en alles over politiek en oorlog kun je hier terugvinden.
Post Reply
Dromen
Administrator
Administrator

Thu 05 Apr 2012, 21:24

Na aanleiding van het akkoord omtrent 'grote' bezuinigingen op ontwikkelingsgeld besloot ik om eens naar een ontwikkelinsland te gaan om te kijken hoe het precies zit. Mijn baas (ik werk als journalist o.a. voor een aantal grote persbureau's) voelde hier erg weinig voor, dus heb ik voor deze trip een aantal vakantiedagen opgenomen.

Maandag besloot ik in de auto te stappen om naar Friesland te gaan. Friesland geldt al jaren als groot ontwikkelingsland en de leefomstandigheden zijn er erbarmelijk. Het is het Congo van Europa. Hoge criminaliteit, enorm veel werkloosheid en ziekte. Friesland leeft van de export van gas, daarnaast een klein gedeelte vee en landbouw.

Goed, ik reed maandag dus naar Friesland. Midden in de Friese Wouden aangekomen kwam ik de Friese guerrillaleider D. Romen tegen. Na een kleine aarzeling vroeg ik hem of ik hem mocht interviewen. 'Natuurlijk!!' zei hij, en bood me zelfs qoffie aan.

Hieronder het interview wat ik stiekem heb opgenomen. Ik heb het zojuist opnieuw afgespeeld en hieronder neergeschreven:

Ik: Meneer, hoe gaat het hier momenteel?
D. Romen: Het gaat prima hoor! Kijk om u heen, de mensen zijn tevreden.

Ik: Ik geef u hier niet de schuld van, meneer, maar ik zie ook een hoop ondervoede kinderen...
D. Romen: Jah er is inderdaad honger hier, iets wat ik al vaak heb aangegeven bij diverse hulporganisaties.

Ik: Maar u hebt nog meer nodig?
D. Romen: De mensen hebben meer hulp van hulporganisaties nodig ja, u ziet toch zelf dat de leefomstandigheden hier enorm slecht zijn! En waar zijn de rijke mensen uit het Westen? Die denken alleen maar aan hun zelf!

Ik: Er word gezegd dat u een deel van het geld krijgt...
D. Romen: ... DAAR IS NIKS VAN WAAR!