Het Evangelie van Judas

Hier tref je alle topics aan die te maken hebben met gnostiek en religieuze aangelegenheden.
Dromen
Administrator
Administrator

do 03 mar 2011, 06:11

Het Evangelie van Judas.
Dit klinkt allemaal erg Christelijk en dat is het eigenlijk ook. Eigenlijk ook niet. Een aantal maanden terug zag ik de documentaire voorbij komen over het Judas Evangelie op National Geographic. Deze hebben hier een zeer uitgebreide, objectieve documentaire over gemaakt.
Iedereen kent Judas wel. Judas staat synoniem voor verader. Judas is een scheldnaam. Want, zo wordt vermeld in de Bijbel, veraade Judas Jezus waardoor Jezus werd gekruisigd. De grote schuldige in dit verhaal is Judas.
Het Evangelie van Judas werd rond 1950/1960 gevonden in Egypte waarna het via kunsthandelaars / smokkelaars in 1996 werd gekocht door een antiekhandelaar. Deze betaalde er 300.000 dollar voor(!). Wat ik erg frapant vind is dat zij zelf in de documentaire van National Geographic erg goedgezind word neergezet, terwijl ik het heel erg dubieus vind dat zei dit manuscript koopt voor 3 ton van grafplunderaars. Ook probeerde ze het later weer te verkopen.
Maar wat is er nou speciaal aan dit Evangelie? Wel, in eerste plaats het verhaal zelf. Judas bleek namelijk niet de slechtste apostel zijn, maar juist de beste(!). Hij was uitverkoren en juist Jezus zelf wou dat Judas hem verraade. Dit werpt dus een voledig nieuw licht op het hele verhaal rondom Judas, maar misschien nog wel belangrijker, op de Bijbel.

Evangeliën
Het blijkt dus, wat ik niet wist en wat in de documentaire haarfijn word uitgelegd, dat de gehele Bijbel uit 4 evangelien bestaat, van Matteüs, Marcus, Lucas en Johannes. Deze 4 evangeliën zijn van onbekende schrijvers; bron is anoniem, niet bekend. Maar nu komt het; er zijn meer dan 30(!) evangeliën.
Jah, het hele Christelijke geloof wat gebaseerds is op de 'Canon' (de 4 evangeliën) heeft dus simpelweg 26(!) evangeliën van tafel geworpen. Vernietigd zelfs. Opzettelijk.
En dit werpt een totaal ander licht over het hele geloof. Het complete Christelijke geloof wankelt door deze ontdekking(en). Zo zijn er namelijk al meer Evangeliën gevonden:
Evangelie van Thomas
Evangelie van Maria Magdalena
Evangelie van Judas
Die van Thomas en van Maria Magdalena worden ook wel de 'Nag Hammadigeschriften' genoemd. In de Nag Hammadigeschriften staat van alles. Gnostiek, evangeliën, geschriften over Hermes Trismegistus, geschriften over Jezus Christus, en nog meer.
Even terugkeren naar de basis: er zijn dus 4 van de, minstens 30, evangeliën geschikt bevonden voor de Canon van de Bijbel. Die andere 26 niet. Je zou kunnen zeggen van, wellicht dat die andere 26 totaal veranderen van die andere 4? Dat valt ook wel enigzins mee omdat binnen de 4 Evangelien van het Canon, het Evangelie van Johannes erg sterk afwijkt van de andere drie.
Overigens, de gevonden Evangeliën, welke dus niet in het Canon zijn opgenomen, geven wel een hele andere zienswijze over het leven van Jezus Christus. Zo word in de Nag Hammadigeschriften Jezus Christus soms weer gegeven als niet-persoonlijke vorm. Ook is het erg interessant om te zien dat er bepaalde teksten uit de Bijbel anders opgevat moeten worden dan tot nu toe werd gedaan / gedacht, zie ook: http://www.gnosis.nl/de-nag-hammadi-geschriften
Samenstelling Canon van de Bijbel.
De Bijbel is natuurlijk gemaakt. Iemand heeft de Bijbel samengesteld. Ik hou me nu alleen even bij de Evangeliën, omdat het anders allemaal te lang word. Zo rond het jaar 350/370 werd de Bijbel samen gesteld, werden er 4 Evangeliën uitgezocht die volgens de beleidmakers hét Christelijk verhaal / geloof vormden. Er waren in die tijd allerlei Gnostische stromingen. Er was niet zoiets als 1 geloof, of 1 verhaal. Er waren allerlei verschillende soorten Gnostische stromingen. En dit zinde de beleidmakers niet. De redenen hiervoor lopen uit een. De een zegt dat de kerk macht wou (alles duid hierop, velen in die tijd geloofden in het Arianisme, wat tot veel onrust leide en ook was het natuurlijk 'handig' dat alle neuzen dezelfde kant opstonden), een ander zegt dat de kerk dit deed voor 'duidelijkheid' en het volk op het goede pad wil houden, het volk weghouden bij verkeerde bedoelingen. Ketterse invloeden, etc.
Afijn, op het beruchte Concilië van Nicea (325 n.c.)  werd verklaard dat God  een man in persoonlijke vorm is (Geloofsbelijdenis van Nicea-Constantinopel
). En zo werden er meer (nogal omstreden) wetten beslist. Zo werd het Arianisme veroordeeld tot een Ketterse stromin en dus verboden.
Verborgen kennis
In de documentaire van National Geographic komen verschillende mensen aan het woord over het Evangelie van Judas. Eén iemand zegt ook, dat het Judas Evangelie een totaal ander licht op de Bijbel werpt. Dit geschrift zelf is om over na te denken. Het is niet voor iedereen bestemt. En dit is wellicht dezelfde 'tactiek' die ook de Broederschappen / Mysteriescholen hanteren. Het Judas Evangelie is namelijk een echt gnostisch werk en werpt een totaal ander licht (inzicht in jezelf) over het hele verhaal. Volgens mij sluit dit genadeloos aan op de intentie van Broederschappen. Het zou mij ook niets verbazen dat er stukken tekst over dit soort geschriften opgeborgen ligt in bepaalde Bibliotheken van dit soort Broederschappen.

Gnostiek
De kerk is schijnbaar erg terughoudend en vooral tegen de Gnostiek geweest. En nog steeds. Dat blijkt ook wel uit een artikel van de altijd uiterst openlijke omroep / verening; de EO! Zie onderaan (1).
Waarom? Zoals ik opperde kan het zijn dat deze informatie niet voor alle mensen 'te snappen' valt.
De info (bepaalde Evangeliën vernietigen) is bewust achter gelaten, dat is in ieder geval zeker. De redenen voor het vernietigen van vele Evangeliën kunnen ook een opsomming van verschillende redenen zijn. Voor mij persoonlijk is het in ieder geval onmogelijk te denken dat zóveel verschillende stromingen, zóveel verschillende en uiteenlopende Evangeliën, zóveel verschillende inzichten tot één religie kan worden gebracht / gemaakt. Heden dage zien we ook veel verschillende stromingen binnen de Christelijke religie. Baptist, Protest, Katholiek, Gereformeerd, Pinksterbeweging, Hersteld Hervormd, Doopsgezinde, etc. etc.
Zover ik kan zien en van wat ik heb gelezen zit de 'knik in de kabel' vooral bij het punt over 'God'. Zoals ik eerder vermelde werd er tijdens het Concilië van Nicea bepaald dat God een persoonlijke vorm is. Bij de Gnostiek ziet men God vooral als onderdeel van de mens zelf. Ik kan het ook anders zeggen: Het Christelijke geloof ziet God als 'externe factor', iets anders. De Gnostiek ziet God meer als onderdeel van jezelf, je moet het vooral zelf doen en bij jezelf zoeken. De Gnostiek sluit hierover ook aan bij het Boedisme en Hindoeisme van het emanatie (is het onstaan van dingen / voortvloeien) van Bhuddi (=wijsheid) uit Atman (=zelf).
Persoonlijke noot
Waarom denk je bijv. dat vrijwel álle Broederschappen de Gnostiek erg hoog hebben. Dit is ook wat mij persoonlijk zo trekt aan de Gnostiek; hou het vooral bij jezelf. Waarom werk je? Waarom wil je een groter huis? Waarom heb je een baan? Ben je daar trots op? Word je er gelukkig(er) van? Het hele f*cking leven draait maar om één ding! Om één ding! En dat is JIJ! Jij als persoon! Veel denken bijvoorbeeld ook nog steeds dat de Rozenruisers of de Vrijmetselaars allemaal geheimen hebben. Geheime kennis, verborgen schatten, macht, goud! Maar het zit allemaal in jezelf. Mensen zoeken het zovaak buiten henzelf. Iemand die 'ons' komt redden, hulp van buitenaf. Een grote ommekeer. Toch, denk ik, zal het allemaal bij jezelf moeten beginnen. En dat is waar de Vrijmetselaars, de Rozenkruisers je een handje bij willen helpen!
Verder heb ik geprobeerd dit blog zo objectief mogelijk te houden. Mochten er mensen (gelovigen) het hier niet mee eens zijn dan sta ik te trappelen om onder in de comments, op een positieve manier, in discussie te gaan!

Dromen
(1) : http://www.eo.nl/tijdschriften/visie/11 ... le=8499146

http://nl.wikipedia.org/wiki/Evangelie_naar_Judas
http://nl.wikipedia.org/wiki/Evangelie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nag_Hammadigeschriften
http://nl.wikipedia.org/wiki/Concilie_van_Nicaea_I
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geloofsbel ... tantinopel
FreeElectron
Super QFF-er
Super QFF-er

do 03 mar 2011, 07:05

Grappig die link naar dat EO artikel, al onze reacties zijn eruit verwijderd.

:smokey:

Verder: wist je dat van de 4 evangeliën slechts dat van Lucas vermeldt dat Jezus na 3 dagen weer is opgestaan?
De evangeliën van Mattheus, Marcus en Johannes vermelden dit NIET.
Ook is het evangelie van Lucas geschreven NADAT Saulus Paulus werd, en die heeft dan ook wel enige invloed op dit geschrift gehad (als een gestopte roker die ineens fel anti-roken wordt).
Paulus was een manupilator en een machtswellusteling.

Ook snap ik die ophef over Judas niet.
De hele grondslag voor het christelijk geloof is nu juist dat Jezus gestorven is voor de zonden der mensheid.
In dat geval is Judas dus een held, want die heeft het mogelijk gemaakt.

Maar ga een dergelijke discussie maar niet aan met een zwaar gelovige, want daar heeft men geen antwoord op en dan gaat het deurtje dicht.

Afbeelding
Dromen
Administrator
Administrator

do 03 mar 2011, 16:09

[quote name="FreeElectron"]Grappig die link naar dat EO artikel, al onze reacties zijn eruit verwijderd.

[/quote]

Ik schrok al, maar die staan er (gelukkig) nog. Vast over het hoofd gezien door de beheerder daar :lol: Maar die staan op page 2.

Voor de rest mooie aanvulling ;-) Dat over Paulus wist ik dan weer niet.
Het Dolle Eland
Administrator
Administrator

do 03 mar 2011, 16:48

Erg interessant weer dit!

Weer een stapje dichterbij ;-)

Ik ga maar eens de broederschap 'Vrij Houthakkerij' opzetten. Kunnen we een boompje omhakken en.... opzetten!

Intuïtief heb altijd mijn vraagtekens gehad bij al die bijbelse verhalen (klassieke interpretatie ervan). Als 12 jaar jong misdienaartje kon ik altijd fel 'discussieren' met de priester. Meestal dus na de kerkdienst, want als Amsterdams jochie kon ik mijn bek nooit houden en sissende opmerkingen maakte als: 'Nou dat nemen ze maar weer voor lief, die kerkgangers, de buit is weer binnen' (de collecte)...

Maar goed, ik was uiteindelijk niet meer welkom. Maar dat had ermee te maken dat ik mij altijd versliep op zondag en zonder gepoetste tanden en een slaperige haardos het altaar op kwam stormen, struikelend over mijn té grote habbijt :D

Zelf had ik van kinds af altijd 'stilletjes' bewondering voor Judas. Ik verwonderde welke 'opgave' hij op zich had genomen om zijn geliefde meester aan te geven. Ik kan heel goed begrijpen (mijn suggestie) dat het leven van alle andere apostelen, die van Jezus en zichzelf geheel op het spel stonden als hij Jesus niet zou aangeven. Judas zal best zelf op één hand hebben kunnen uitrekenen wat voor gevolgen het zou hebben, vooral dat gene wat ze die afgelopen periode hadden bereikt. Ze hadden immers al duizenden 'aanhangers' - en dat moest voort blijven bestaan, wat onmogelijk zou zijn met een hoopje dode apostelen.

Hoe schreidend dan ook, zag hij in dat (daarom) Jezus, hoe dan ook, de martelaarsrol zal (moeten) krijgen.

Judas was geliefd door Jezus, ze waren uiterst goede trouwe vrienden van elkaar. Judas was zélfs favoriet!

En toch nam Judas de pijnlijke hartverscheurende moedige beslissing om zijn beste vriend en meester de pijnlijke martelgang te moeten laten doorgaan en uiteindelijk aan het kruis te zullen sterven.

Dat Judas niet trots met op deze beslissing, bewijst wel met het feit dat hij zichzelf ook van kant maakte - ondanks hij omgekocht was en 'rijk' man zou zijn. Het moest bijzonder pijnlijk zijn geweest, hartverschurend en een emotionele gekte voor Judas.

De keuze die Judas maakte mbt tot Jesus, was immers een EIGEN menselijke keuze. Dat is ook wat in de evangelie wordt beschreven, maar dat iedereen over het hoofd ziet/leest. Want men wijst direct naar de ander en zeggen dus luidkeels predikent dat Jusas een verrader was. Terwijl er ook staat geschreven dat Jesus het hem niet kwalijk neemt.

Ik ken de teksten niet meer uit mijn hoofd, maar ik raak emotioneel bij de gedachten wat er tussen die twee vrienden heeft moeten afgespeeld. Dat ervaarde ik ook toen als kind en werd dat dus niet begrepen en ik op mijn beurt 'hun' weer niet begreep...

Nee..., Judas is in mijn optiek als apostel waardig én menswaardig. Hij is niets minder dan de andere apostelen en omstanders van Jezus.

Judas was een mens, net als ieder ander, net als Jezus, maar het was wederom de mensheid dat weer eens 'in de war' (gebracht) was...

G- :love:
“In individuals, insanity is rare; but in groups, parties, nations and epochs, it is the rule.” ~ Friedrich Nietzsche ~
SupRemE
Super QFF-er
Super QFF-er

do 03 mar 2011, 20:23

Matteüs, Marcus, Lucas en Johannes. Deze 4 evangeliën zijn van onbekende schrijvers; bron is anoniem, niet bekend
nou....volgens mij geschreven door de 4 namen die je net opnoemt.....
De Bijbel is natuurlijk gemaakt. Iemand heeft de Bijbel samengesteld. Ik hou me nu alleen even bij de Evangeliën, omdat het anders allemaal te lang word. Zo rond het jaar 350/370 werd de Bijbel samen gesteld, werden er 4 Evangeliën uitgezocht die volgens de beleidmakers hét Christelijk verhaal / geloof vormden.
volgens mij is dit de schuldige: Flavius Valerius Aurelius Constantinus[2] (Naissus, 27 februari ca. 280[1] - Ancyrona, 22 mei 337), bekend als Constantijn I de Grote
Dromen
Administrator
Administrator

do 03 mar 2011, 21:54

Matteüs, Marcus, Lucas en Johannes. Deze 4 evangeliën zijn van onbekende schrijvers; bron is anoniem, niet bekend
nou....volgens mij geschreven door de 4 namen die je net opnoemt.....
Jah, dat is de ene versie. In de docu van NG kwam naar voren dat het onbekend is. Evangeliën zijn verhalen / boodschappen. De meeste Evangeliën zijn rond het jaar 0 tot 100 geschreven. Zover ik weet zijn bijna alle Evangeliën van onbekende schrijver.
Dromen
Administrator
Administrator

do 03 mar 2011, 21:56

[quote name="SupRemE"]volgens mij is dit de schuldige: Flavius Valerius Aurelius Constantinus[2] (Naissus, 27 februari ca. 280[1] - Ancyrona, 22 mei 337), bekend als Constantijn I de Grote[/quote]

Een van de grote mannen is deze:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Athanasius ... ndri%C3%AB
ninti
Administrator
Administrator

vr 04 mar 2011, 01:32

poep ..Jezus.. judas kewl test test testicularis
"The presence of those seeking the truth is infinitely to be preferred to the presence of those
who think they've found it."
Sir Terry Pratchett
#F#
Super QFF-er
Super QFF-er

vr 04 mar 2011, 04:19

Ohjeee @ okkkeeee in tha house... Ist alweer wa b-tor? (uchkuch)
ninti
Administrator
Administrator

vr 04 mar 2011, 05:02

ben nog aan het uitzieken #f# (helaas ik overleef het... stuck with me like a bad smell bebe) :-)
Judas rules:

please don' t let me be misunderstood....
"The presence of those seeking the truth is infinitely to be preferred to the presence of those
who think they've found it."
Sir Terry Pratchett
FreeElectron
Super QFF-er
Super QFF-er

zo 06 mar 2011, 15:57

http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Cultu ... -Jezus.htm

Paus: Joden zijn niet schuldig aan kruisiging Jezus

Paus Benedictus XVI heeft in Bijbelse geschriften geen enkel bewijs gevonden dat 'het joodse volk als geheel' verantwoordelijk is voor de kruisiging van Jezus Christus. Hij pleit de Joden vrij.
Dat staat in een boek dat de Paus volgende week uitbrengt. De Vaticaanse krant Osservatore Romano publiceerde donderdag delen van het boek.

Handreiking
Joodse organisaties zijn blij met de handreiking. Hoewel de kerk het idee van collectieve schuld al in 1965 verwierp, denken zij dat met deze uitspraak het antisemitisme in de katholieke kerk zal verminderen.

'Tweeduizend jaar na de gebeurtenis was het echt hoog tijd dat de leider van de Rooms-Katholieke kerk hier een duidelijk standpunt over verkondigde,' zegt Ronald Lauder van het Joods Wereld Congres.

'De Joden hebben geleden onder brute vervolging en antisemitisme omdat christenen hen collectief de schuld gaven van de dood van Jezus Christus, terwijl hij zelf een Jood was en gekruisigd werd door de Romeinse machthebbers.'

Moordenaars
Elan Steinberg, die aan het hoofd staat van de Amerikaanse vereniging van holocaust-overlevenden en hun nakomelingen denkt zelfs dat het imago van Joden als 'moordenaars van Jezus Christus' er toe heeft geleid dat er een klimaat ontstond waarin de holocaust plaats kon hebben.

Dat er binnen de katholieke kerk nog altijd antisemitisme bestaat, blijkt wel uit de uitspraak van de gepensioneerde Italiaanse bisschop Giacomo Babini, die de Joden de schuld gaf van de rel rond het wijdverbreide kindermisbruik binnen de kerk.

Eerder haalde de paus zich de woede van Joden op de hals door de excommunicatie van bisschop Richard Williamson op te heffen. Williamson ontkent de holocaust. Later zei de Paus niet te hebben geweten van Williamsons omstreden uitspraken.

Door Marlou Visser
FreeElectron
Super QFF-er
Super QFF-er

zo 06 mar 2011, 15:58

http://www.nu.nl/wetenschap/2278189/jez ... igd--.html

'Jezus werd niet gekruisigd'

Het beeld dat Jezus vastgenageld aan een kruis stierf, is waarschijnlijk verkeerd geïnterpreteerd uit bijbelteksten. Dat beweert een Zweedse wetenschapper.

Volgens theoloog Gunnar Samuelsson van de Universiteit van Göteborg is Jezus niet gekruisigd, maar waarschijnlijk opgehangen aan een paal.

De wetenschapper claimt dat er geen literatuur bestaat die expliciet verwijst naar de kruisiging. In de de Bijbel wordt alleen gesproken over een zogenaamde ‘staurus’ die Jezus naar de berg van Golgotha moest dragen.

Dat woord is door veel historici vertaald als ‘kruis’, maar volgens Samuelsson kan het beter worden vertaald met ‘paal’, zo meldt de Britse krant The Daily Telegraph.

Executies

Romeinse, Griekse en Hebreeuwse literatuur suggereert zelfs dat executies waarbij mensen werden opgehangen aan een kruis helemaal niet werden uitgevoerd in de oudheid, beweert Samuelsson. Ophanging aan een paal was wel een veel voorkomende straf.

Samuelsson vermoedt dat het beeld van Jezus aan het kruis is ontstaan door artistieke afbeeldingen die veel later zijn gemaakt.

Twijfel

“Als je zoekt naar teksten die beschrijven hoe personen worden vastgenageld aan een kruis, vind je die simpelweg niet”, verklaart hij.

“Mijn suggestie is niet dat Christenen moeten twijfelen aan de tekst van de bijbel. Maar we moeten de bijbel wel lezen zoals hij is. We moeten de regels lezen zoals ze staan geschreven en niet tussen de regels door lezen”, aldus Samuelsson.
FreeElectron
Super QFF-er
Super QFF-er

vr 11 mar 2011, 20:15

'Evangelie van Caesar' op televisie

De VARA zendt zondag 27 maart de documentaire Het evangelie van Caesar uit. In deze docu volgt documentairemaker Jan van Friesland de Italiaans-Duitse taalkundige Carotta op diens zoektocht naar de oorsprong van het Christendom.

In 2002 kwam het controversiële boek Was Jezus Caesar? uit. In dit boek beweerde de Italiaans-Duitse taalkundige, filosoof en schrijver Francesco Carotta dat het verhaal van Jezus gebaseerd is op het leven van Caesar. De verering van de vergoddelijkte Julius Caesar zou op een bepaald moment zijn opgegaan in de christelijke traditie. Dit vooral door toedoen van keizer Constantijn.

De levensbeschrijving van Caesar moet volgens de theorie gezien worden als de oorspronkelijk bron waaruit het verhaal van Jezus Christus is ontstaan. Carotta's theorie zorgde voor veel ophef. Lang niet iedereen is overtuigd van Carotta+s ontdekkingen.

Na alle ophef besloot de Nederlandse documentairemaker Jan van Friesland (hoofdredacteur van Omrop Fryslân)om Francesco Carotta met zijn camera team te gaan volgen op diens zoektocht naar de oorsprong van het christendom. Ruim vier jaar lang volgde de documentairemaker de taalkundige Carotta en de Spaanse priester Pedro García González op hun zoektocht naar de sporen van de ware, historische Christus. Ze belandden daarbij onder meer op Cyprus, in Athene, Leeuwarden, Rome, Londen, Madrid en Utrecht.

De documentaire is zondag 27 maart om 23:30 uur te zien op Nederland 2.

Interessante linkjes:
http://rationalrevolution.net/articles/ ... istory.htm
http://www.rationalrevolution.net/artic ... llowup.htm
rp801
QFF Gold Member
QFF Gold Member

ma 28 mar 2011, 18:02

Het Evangelie van Caesar. Ik zag hier gisteren een stukje van op tv.
Hele uitzending te bekijken op uitzending gemist:

http://player.omroep.nl/?aflID=12354489
Dromen
Administrator
Administrator

ma 28 mar 2011, 18:09

Heeeeej enorm bedankt rp801!! Ga ik vanavond meteen als eerst kijken zodra ik thuis ben :-)
Plaats reactie

Terug naar “Gnostiek / Religie”