Sefer Ha-Bahir (boek van het licht)

Hier tref je alle topics aan die te maken hebben met gnostiek en religieuze aangelegenheden.
baphomet
Administrator
Administrator

zo 26 dec 2010, 20:00

Vandaag leek me bij uitstek een geschikte dag om eens een mooi af te trappen voor een fijne spoedcursus ???????? of ook wel Kabbala of Qabbalah. Ja dat leest U goed, de mysterieuze leer van Kabbala hier zo maar gratis en voor niets aangeboden op QFF voor een ieder die geïnteresseerd is! En dat op tweede kerstdag.. (kots!) ik bedoel natuurlijk op Zondag 26 December 2010. :-) Anyways... Terug naar Kabbala, en het hoe en waarom van deze aftrap! Ik zal trachten in de komende maanden, voorzichtig en algemeen, dus toegankelijk voor iedereen die meer wil weten, wat verder en dieper in te gaan op een materie die mijzelf persoonlijk al heel wat jaren bezig heeft weten te houden. Deze materie wil ik echter bewust delen en op deze wijze meer mensen wijzen op de kracht, magie en wijsheid die schuilgaat achter Kabbala.

Dat we het als we over Kabbala praten niet over zomaar een geloof of overtuiging hebben moge duidelijk zijn! De materie die ik de komende tijd zal  bespreken en deels zal gaan ontrafelen is zeker niet gemakkelijk voor iedereen zo maar te begrijpen en het zal oprecht tijd, geduld en energie kosten alvorens je bepaalde elementen helemaal kunt begrijpen. En een aantal elementen zul je echt moeten snappen en begrijpen om ze te kunnen toepassen of te ervaren.

Wellicht zal een enkeling de titel van dit eerste inleidende deel over Kabbala reeds hebben herkend. Het is de naam van een erg belangrijk boek! De Sefer Ha-Bahir, ook wel het boek van het licht of boek van verlichting genoemd, is een boek dat dankzij de Tempeliers een belangrijke rol is gaan vervullen in het Europa van de middeleeuwen. En omdat we hier bij QFF niet moeilijk doen over het hosten van dergelijke boeken in PDF formaat, kunt U hier klikken (sorry alleen in het Engels) voor de QFF versie van dit boek! De komende tijd zal ik gaan proberen de inhoud van dit boek hier verder uit te leggen en te bespreken. Voor vandaag dus een opdracht voor de geïnteresseerden: Lezen! En die geest van U gaan vullen met informatie dus!

En om nog een leuke aanwijzing te geven, zal ik hier onder het eerste stukje uit het boek plaatsen:

1. Rabbi Nehuniah ben HaKana said:
One verse (Job 37:21) states, "And now they do not see light, it is brilliant (Bahir) in the
skies…[round about God in terrible majesty]."

Tja, en wat komt dat je mogelijker wijze bekend voor... Die briljant in de lucht, aan de hemel...

Maar goed, nogmaals; "In een omgekeerde wereld kloppen er meer zaken dan je denkt!"... Of toch niet? Hier ga ik het eerst even bij laten, binnenkort een tweede deel! Uiteraard kun je je vragen en al je op en of aanmerkingen in de comments knallen!
1119 AD
ROI
Super QFF-er
Super QFF-er

zo 26 dec 2010, 20:45

• post deleted •
baphomet
Administrator
Administrator

zo 26 dec 2010, 20:48

Ohw dit had ik al veel eerder ooit op Niboeboe willen doen en hier meer over willen uitweiden maar gelukkig heb ik dat toen niet gedaan, anders was ook al die topic kennis verloren gegaan. Dit is de aftrap van hopelijk weer veel moois! Maar bovenal een vergaarbak aan kennis, magie en ervaring! Dit boek leek me bij uitstek ook de meest geschikte om mee te beginnen! :smokey: Evil me!! :smokey:
1119 AD
langeharry
Super QFF-er
Super QFF-er

zo 26 dec 2010, 21:03

Thanx bapho!

Ik had al wel wat gehoord en gelezen.. maar ik kon het niet echt plaatsen, dat kabbala gebeuren.. ik hoop dat ik er hierdoor wat wijzer over zal worden!

En dat boek lezen? Ik print het morgen wel 'even' uit op me werk! Dan kan ik het bekijken ook als ik geen pc in de buurt heb.

Ben benieuwd!

Ps. Ging net gelijk op zoek naar een plaatje van de supreme court van I, met die piramide op het dak.. kom ik deze site tegen: http://revolutionharry.blogspot.com/
:lol:

Gr lange
Permuter 0.
Super QFF-er
Super QFF-er

zo 26 dec 2010, 21:47

Nice one ! ;-)

:wortel: :wortel: :brak: :wortel: :wortel:
het is niet wat het lijkt,... het is veel erger
Dromen
Administrator
Administrator

ma 27 dec 2010, 00:11

Nice Baph!

Hoe zit het dan met de Sefer Yetzira?! Is de Sefer Ha-Bahir een onderdeel van een groter geheel ofzo?!
Dromen
Administrator
Administrator

ma 27 dec 2010, 00:12

edit:

Sefirot
The Hebrew word "sefirot" was first described in Sefer Yezirah as corresponding to the ten basic numbers, and did not possess the meaning that later Kabbalists gave to it. It is in the Bahir that we find the first discussion of the Kabbalistic concept of Sefirot as divine attributes and powers emanating from God.
baphomet
Administrator
Administrator

ma 27 dec 2010, 00:27

Je hebt je antwoord al gevonden zie ik... ;-)
1119 AD
BL@DE
Super QFF-er
Super QFF-er

ma 27 dec 2010, 03:50

thx voor de PDF en het topic :yeah:
baphomet
Administrator
Administrator

ma 27 dec 2010, 03:53

[quote name="BL@DE"]thx voor de PDF en het topic :yeah:[/quote]

Geen dank! Veel plezier de komende tijd!

:jajawe:
1119 AD
Dromen
Administrator
Administrator

ma 27 dec 2010, 03:54

Wel, dit is nieuw voor me, dus misschien zeg ik verkeerde dingen ;-) Maar de Kaballah is er ook als religie toch?! Madonna is ook Kaballist, in de zin van een religie.
baphomet
Administrator
Administrator

ma 27 dec 2010, 04:15

Mwoah jah zo zien sommige mensen het, maar ik denk dat je het meer als levenswijze moet bekijken. Maar goed, ik noem dingen liever ook niet een religie...

:lol:
1119 AD
langeharry
Super QFF-er
Super QFF-er

ma 27 dec 2010, 04:32

Weet even niet meer waar ik het vandaan heb maar..

Is de kaballa de basis geweest voor de vorming van het westen? Amerika is zo gevormd iig?

En de kaballa is een boek geschreven door heksen?

Zo veel vragen hahaha maar ik kom er wel achter.. ooit..
Volgens mij ben ik hierover echt slecht ingelicht!! :oops: sorry als ik volkomen de plank mis sla!

gr
baphomet
Administrator
Administrator

ma 27 dec 2010, 04:37

De Sefer Ha-Bahir is een van de oudste teksten die terug te leiden is naar Kabbala. Er zijn er naast deze nog enkele anderen.

Niet door heksen geschreven dus...

Wel is Kabbala zo ver terug te leiden (nog verder dan de Sefer Ha-Bahir) dat je kan concluderen dat de raadsheren van de Egyptische Farao's zich ook met Kabbala bezig hielden.

En met hun magie zo onder andere Mozes en zijn Israëlieten de woestijn in stuurden ondanks dat de Farao Mozes zag als magiër.

Dus Kabbala is eigenlijk al héél oud, en het gebruik ervan dus ook!

:stikkie:
1119 AD
Dromen
Administrator
Administrator

ma 27 dec 2010, 04:43

@ langeharry, wat zijn heksen?!

'kwaadaardige vrouwen'?! Dan is het antwoord 'nee' ;-)
Plaats reactie

Terug naar “Gnostiek / Religie”