Re: Filmtip: Agora - Hypatia

Hier tref je alle topics aan die te maken hebben met gnostiek en religieuze aangelegenheden.
Dromen
Administrator
Administrator

wo 30 mar 2011, 22:12

Filmtip: Agora - Hypatia
ZONdag avond zag ik de film 'Agora'. Ik had de film voorbij zien komen en nadat ik de omschrijving had gelezen, leek de film mij wel wat. Al is het bij dit soort (historische) films ook vaak een kwestie van bronnen / mening van de regiseur. De film komt uit Spanje, niet uit Hollywood dus, wat vaak ten goede komt.
De film heeft echt een enorme indruk op mij gemaakt. Ik weet bijv. nog goed dat ik als klein jongetje (ben ik nog steeds overigens) het gevoel had dat ik niet kon begrijpen waarom mensen alles kapot maken / vernietigen. In Frankrijk bij ruïne's of in kastelen; waarom was al die informatie zo moeilijk te vinden? Waarom hebben de mensen dat allemaal vernietigd? Iets in mij begint echt te kietelen, bijna uit frustratie aan toe.

En bij het zien van deze film had ik dat gevoel weer. Nadat ik de film had gezien ging ik op internet opzoek naar meer informatie en zag ik alweer tal van reacties die beweren dat deze film anti-Christelijk is. Waarom? Omdat het vroegere Christendom wellicht iets anders tekeer ging dan men nu denkt / wil denken. Ja beste mensen, ons beeld van wat ons allemaal in de kerk word verteld komt niet altijd overeen met de realiteit. *shocked*
Terug naar de film. De film gaat over met name Hypatia. Hypatia word ook wel Hypatia van Alexandrië genoemd, omdat ze daar woonde en les gaf, in / nabij de Bibliotheek van Alexandrië. Een mooie film die de tijd waarin het zich afspeelt goed beschrijft. De opkomst van het Christendom en de oorzaken ( 'naastenliefde', zorg voor de armen, daardoor worden de armen Christenen, en de eindtijd waren deze mensen zaten, althans, daar waren ze van overtuigd). Persoonlijke noot: Al diverse keren is het voorgekomen dat mensen er van overtuigd zijn dat de eindtijd is aangebroken, komt u vast bekend voor.

Wellicht is het al bekend maar de Bibliotheek van Alexandrië is zo rond het jaar 400 verwoest. Vele geleerden deze tijd zouden in deze bijblotheek in de leer zijn geweest. Net als bij de Piramide's. Zoals bijv. Mozes. Ik quote van wikipedia, omdat ik het zelf niet beter weet te omschrijven:
De laatste bekende geleerde die in de bibliotheek werkte was Hypatia, een vrouwelijke wiskundige, sterrenkundige, natuurkundige en hoofd van de neo-platoonse filosofische school. Zij was bijzonder veelzijdig en had een uitzonderlijke intelligentie. Ze was geboren in Alexandrië in 370 na chr. toen de Romeinen heersten over Egypte. In een tijd waarin de vrouwen nog gezien werden als bezit was zij onafhankelijk en een grote uitzondering. Hypatia was geen christen en kreeg steeds meer last van vervolging door de opkomende christenen in de stad. Aartsbisschop Cyrillus van Alexandrië had een grote hekel aan deze onafhankelijke, ongehoorzame en heidense vrouw. Hypatia was bovendien bevriend met de Romeinse gouverneur. Deze werd in die tijd door de meeste Alexandrijnen, en vooral ook door Cyrillus, gezien als een vertegenwoordiger van het bemoeizuchtige keizerlijke hof van Constantinopel. Daar was de kerkvader Nestorius invloedrijk, een belangrijk tegenstander van Cyrillus. Ook was Hypatia in haar tijd een symbool van geleerdheid en wetenschap. Wetenschap werd door de christenen echter gezien als heidens en niet in overeenstemming met de leer van de bijbel. In 415 werd Hypatia door een "christelijke" bende overvallen en gelyncht. Ze trokken haar van haar wagen af, scheurden haar de kleren van het lijf en slachtten haar af. Haar vlees werd van haar botten gehaald (volgens de legende met scherpgeslepen schelpen van het strand bij de stad) en de restanten van haar verscheurde lichaam werden verbrand. De menigte leefde zich verder uit door de boekrollen van de bibliotheek te verbranden. Aartsbisschop Cyrillus, die van alles op de hoogte was maar deze brute daad niet veroordeelde, wordt nu nog als heilige vereerd. Hypatia's werk werd vernietigd en haar naam bijna vergeten tot ze bij het begin van de wetenschappelijke revolutie werd "herontdekt". Ze werd het symbool voor de wetenschapper die alles in vrijheid wil onderzoeken en die zich niet wil onderwerpen aan bijgeloof en fanatisme.

Hypatia zou bijv. al op de hoogte zijn geweest van het feit dat de aarde om de zon draait. In de 4e eeuw na Christus beste mensen wist een hele integere, slimme, openstaande mevrouw dit al. Het heeft bijna 1300 jaar geduurd voor dat we er opnieuw achter kwamen (althans publiekelijk geaccepteerd) dat de aarde om de zon draait. Dertienhonderd jaar.
Naar het schijnt (zoals u kent lezen) had Cyrillus van Alexandrië een groot aandeel in de vernietiging van de complete vernieting, inclusief alle boekrollen, van de bibliotheek van Alexandrië. En deze meneer is heilig verklaard. Sterker nog, hij heeft zelfs een officiele gedenkdag  in de Rooms-katholieke Kerk op 9 februari of 27 juni (sinds 1969), in de Orthodoxe Kerk op 18 januari en 9 juni.
Check ook dit tenenkrommend, eenzijdig verhaal, van de Rooms-katholieke kerk:
http://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/index ... 0&doc=2052
Ik ga nog even door. Deze zelfde heilige (lol), bestreed fel het arianisme . Een 'geloof' dat vooral veel weg had van dat van diverse Germaanse godsdiensten en Gnostieke stromingen. Ditzelfde, wat ik al eerder aangaf, werd verboden op het Concilie van Nicaea. Maar deze heilige heeft dus vooral een hele dikke vinger in de pap bij het Concilie van Efeze. Lekker omstreden ook weer allemaal. Zouden politicus van vandaag nog een puntje aan kunnen zuigen!
Wát een kennis is daar verloren gegaan, in die Bibliotheek van Alexandrie. Verschrikkelijk. Als ik dit lees en me hierin verdiep, dan word ik soms ook wel wat moedeloos. We leren het nooit mensen. We leren het nooit. Al honderden, nee, duizenden jaren worden dezelfde 'fouten' gemaakt.

Dromen
ninti
Administrator
Administrator

wo 30 mar 2011, 23:47

Mooi Dromen, maakt me nieuwsgierig naar de film..

ff zoeken waar ik die zelf kan zien,

maar dank.
"The presence of those seeking the truth is infinitely to be preferred to the presence of those
who think they've found it."
Sir Terry Pratchett
Dromen
Administrator
Administrator

wo 30 mar 2011, 23:49

Ohhh mocht iemand geinteresseerd zijn dan wil ik best de film naar diegene toesturen; moet wel per post dus heb ik adres nodig.
Tobi
Super QFF-er
Super QFF-er

do 31 mar 2011, 00:10

http://torrentz.eu/904c79be1b396dadc669 ... 4f0ef9290b

Maar downloadlinks worden hier ook gewoon geaccepteerd.
Moraliteit ∝ Vrijheid
Real eyes realize real lies!!
Natural Law: The REAL law of attraction | The end of all evil
Dromen
Administrator
Administrator

do 31 mar 2011, 00:17

Thanks Vril!! Ik heb overigens wel ondertiteling d'r bij, maar die torrent is vast ook wel te vinden.
Tobi
Super QFF-er
Super QFF-er

do 31 mar 2011, 00:21

hier is ondertiteling: http://nlondertitels.com/download/24404

Ik ga de film vroeg of laat ook een keer kijken, hij word iig gedownload.
Moraliteit ∝ Vrijheid
abrakadaver
Super QFF-er
Super QFF-er

do 31 mar 2011, 05:07

Ik ben halverwege de film in slaap gevallen....
Tobi
Super QFF-er
Super QFF-er

do 31 mar 2011, 05:24

[quote=""abrakadaver" post=29622"]Ik ben halverwege de film in slaap gevallen....[/quote]
Omdat je moe was of omdat het een saaie/ruk film was?
Moraliteit ∝ Vrijheid
abrakadaver
Super QFF-er
Super QFF-er

do 31 mar 2011, 07:57

Omdat ik moe was;-)
Bernardo
Antonaki
Antonaki

do 31 mar 2011, 12:05

Heb een paar interessante boeken van Hancock en Charroux gelezen, waarin een betoog stond dat er een aantal beschavingen voor ons zijn geweest, wiens kennis en technologische ontwikkeling de onze ontstegen.
Dromen
Administrator
Administrator

do 31 mar 2011, 16:00

[quote=""Bernardo" post=29634"]Heb een paar interessante boeken van Hancock en Charroux gelezen, waarin een betoog stond dat er een aantal beschavingen voor ons zijn geweest, wiens kennis en technologische ontwikkeling de onze ontstegen.[/quote]

Interessant... Ik had nog nooit van 'Charroux' gehoord. Na wat googlen kwam ik op deze site:
http://www.kizmetsboekensite.eu/auteurs ... robert.php

Ziet er naar uit dat Erich von Däniken hier deels zijn info vandaan heeft? Met von Däniken ben ik dan wel weer bekend.
Metalfyre
Senior QFF-er
Senior QFF-er

vr 01 apr 2011, 19:56

[quote=""Vrillon" post=29623"][quote=""abrakadaver" post=29622"]Ik ben halverwege de film in slaap gevallen....[/quote]
Omdat je moe was of omdat het een saaie/ruk film was?[/quote]

Een ruk film is nooit saai ja! :evil:
Think-in-out
Senior QFF-er
Senior QFF-er

di 05 apr 2011, 19:18

Erg trieste film. De bewering dat ie anti-christelijk is, is te begrijpen. Je krijgt er spontaan haatgevoelens bij.. Maar die f*cking intolerantie die ooit heel ver ging hoeven we niet onder stoelen en banken te schuiven... Helemaal niet als het om zo'n intelligent persoon als de hoofdpersoon gaat: "You must question everything, even your own faith"
Dat is ten slotte wat we allemaal zouden moeten doen. Bespreek ideeën, ipv geef/smijt met/indoctrineer je mening..
Dromen
Administrator
Administrator

wo 06 apr 2011, 02:17

Mooi gezegd Think-in-out!
Dromen
Administrator
Administrator

do 20 okt 2011, 18:34

Een opmerkelijke quote uit het boek 'Atlantis' van Andrew Tomas:
Volgens overlevering zouden enkele heilige boeken van Egypte op geheime plaatsen zijn verborgen vóórdat de Romeinen de stad Alexandrië en haar bibliotheken in brand staken. Er wordt zelfs verteld dat de plaats van de kelder met de kostbare manuscripten bekend is aan enkele ingewijden van een oude broederschap
Er staat nog een bronverwijzing in dit boek naar: M.P. Hall - Masonic, Hermetic Qabbalistic and Rosicrucian Symbolical Philosophy. 1947
Plaats reactie

Terug naar “Gnostiek / Religie”