Re: Taal maakt ons mensen

Alle topics over symboliek, symbolen, getallen, letters, Wortel 2 en dergelijke zaken tref je hier aan.
Think-in-out
Senior QFF-er
Senior QFF-er

wo 21 sep 2011, 18:21

Taal maakt ons mensen

Denkt u zelf eens in: Wat zou ik denken, als er geen taal zou bestaan? Wat als al uw gedachten niet mogelijk waren doordat u geen taal geleerd was en wat als u niet kon communiceren? Denkt u het zich eens in. Zou een taal-loos wezen niet volledig impulsief handelen? Dagelijks zijn kostje bij elkaar scharrelen zonder zich af te vragen: Wie ben ik? De woorden: Wie ben ik? Heeft hij immers niet?

Binnen de filosofie zie je talloze vragen omtrent het bewustzijn van de mens. Is het bewustzijn het goddelijke dat de mens verkregen heeft of is het langzaam ontstaan. Ik wil u graag op een belangrijk punt duiden: Bewustzijn zonder vocabulaire stelt mijns inziens maar heel weinig voor!
Een aap kan niet filosoferen, want hij kent de woorden: Wie ben ik of wat ben ik? Niet. Een koe kan niet meer denken dan ‘boe’. En dan weet hij niet eens hoe hij het spelt. Naast woorden bestaan gedachten uit veel meer dingen, hetgeen een dier maximaal zou kunnen denken. Als mensen denken wij ook veel in beelden, vormen en ook geluiden kunnen wij denken. Maar wat als we enkel beelden zouden kunnen samenstellen? We zouden ons enkel een map in het hoofd kunnen plaatsen en weten wáár we precies zijn. Maar bedenken wát we zijn? Wié we zijn? Daar zijn toch de woorden: “Wie, ben en ik” voor nodig?

Het bewustzijn van de mens is beperkt als het wezen geen taal bezit. Is bij het ontstaan van onze eerste woordjes, ook niet het bewustzijn gekomen?
Een belangrijke filosofische vraag zou dus moeten zijn: Hoe is de taal ontstaan?
Is dit te bedenken? Je kunt het je enigszins voorstellen hoe het gegaan is. Is het te achterhalen? Niet zolang gesproken taal er eerder was dan schriftelijke communicatie dan wel hiërogliefen, en volgens mij is dat helaas wel het geval. Hoe ons bewustzijn ontstaan is kan alleen via speculatie achterhaald worden, zoals de evolutionisten doen, óf het is schriftelijk vastgelegd. Dat laatste wijst de evolutietheorie af. Als de taal namelijk altijd heeft bestaan, is de mens op een bepaald moment gemaakt in plaats van zich ontwikkeld te hebben tot wat hij nu is: een sprekend wezen met een bewustzijn die in woorden gecombineerd met beelden/voorstellingen denkt.

Oude geschriften kunnen zeer indrukwekkend zijn. We zien echter dat hierin ook een ontwikkeling te vinden is. Van tekeningen, naar spijkerschriften naar letterschriften. Van steen naar papier. Is het denkbaar dat voordat de hiërogliefen er waren er geen geschreven taal was en nog veel eerder er geen gesproken taal was? Volgens de evolutietheorie wel.

Volgens mij pakken we bij dit vraagstuk de koe bij de horens. Als de taal en daarmee ons bewustzijn langzaam is ontstaan, wat is al het geschrevene dan waard? Zijn het niet allen (hoe geniaal ook) bedenksels over ons ontstaan, zonder dat dit te achterhalen is? Als de taal er altijd is geweest, zou ons bestaan nog vastgelegd kunnen zijn. Maar wij weten dat men eerst gebruik maakte van overleveringen en later pas van het schrift. Hoe realistisch is het om te denken dat we gemaakt zijn door een wezen die ons zelf de schrijftaal liet ontwikkelen en op een bepaald moment dacht: Daar kunnen we best een heilig boek over schrijven!
Bedroevend genoeg een beredenering die ik in de christelijke kringen niet rond zie gaan.. Schijnbaar spreekt het voor zich dat de mens eerst via woordelijke overleveringen werkte, later pas in schrift en dat dat nu de boeken zijn waar we oorlog over maken.

Vanuit deze vraag over de taal rijzen tal van andere vragen. De leeftijd van de aarde, de betekenis van geschriften. Een belangrijke kanttekening die ik hier bij wil maken: Voor mij heeft het schrift heel veel waarde. Wat is dit immers? Via het schrift kunnen we inzichten en wijsheden naar elkaar overbrengen(Dan rijst altijd weer die vraag: Wat is wijsheid?) dan wel elkaar er toe zetten. In bovenstaande doelde ik op geschriften waarin de ontstaansgeschiedenis van de aarde is beschreven.

Dit is zo één van de knelpunten waar ik mee zit tijdens het filosoferen. Ik ben uitermate benieuwd naar uw reacties. Ik ben bereid in te zien dat ik een volledig verkeerde weg in geslagen heb, maar via mijn eigen denken ben ik nog niet tot dat inzicht gekomen. Door dit ter discussie te stellen hoop ik voor menigeen en mezelf een eyeopener neer te zetten op QFF.
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: FreeElectron
Think-in-out
Senior QFF-er
Senior QFF-er

wo 21 sep 2011, 18:24

Stoor je aub niet aan het formele taalgebruik!
Neut
Super QFF-er
Super QFF-er

wo 21 sep 2011, 22:35

Waar leven en lucht/geluid is, is taal denk ik.
Think-in-out
Senior QFF-er
Senior QFF-er

wo 21 sep 2011, 23:12

Ik zie zelf wel een onderscheid tussen onze taal en wat dit teweeg kan brengen in ons brein en de taal van bijvoorbeeld dieren..

Ik had er al eens eerder een stukje over getypt, net zoals als bovenstaande maar dan meer in spreek'taal'

Ontstaan van ons bewustzijn
Wij hebben een idee van wat we zijn en het lijkt erop dat dieren dat niet hebben. Dat laatste durf ik stellig te beweren. Mensen zeggen wel eens: Je kunt niet zomaar zeggen dat een dier niet denkt. Die mensen slaan ergens de plank mis. Jaren, honderden jaren, dachten filosofen na over het bewustzijn van de mens. Wat is het? Zijn wij echt meer dan dieren?

Want namelijk, waar bestaan je gedachten uit? Hoe kan het zijn dat je denkt? Wat denk je? Woorden! Gemixte letters! Zonder woorden, geen gedachten! Is met het ontstaan van onze eerste woordjes, niet langzaam het bewustzijn gekomen? Ik besef dat dit een tegenstrijdig verhaal is. Want hoe vaak heb je niet het gevoel dat de woorden je gedachten beperken? Echter, zijn het niet die woorden die diezelfde gedachte creëren? Zonder die woorden, kwam je niet tot een besef en ontdekte je niet dat woorden een beperking hebben. Is het niet ‘toevallig’ dat wij mensen, de enige wezens met een complexe manier van communiceren, het grootste bewustzijn hebben? Bij dieren als orka’s en dolfijnen, zie je meer intelligentie dan bij dieren waarbij de communicatie slechter ontwikkeld is. Het lijkt erop dat met die geluidjes die de dolfijnen maken net wat meer touwtjes aan elkaar te knopen zijn.
We zitten bij dit punt met een probleem. Wanneer ontstond de menselijke taal? Dit is helaas op geen enkele wijze na te gaan. Probeer anders eens na te gaan hoe je zou denken, als je geen woorden had, je geen taal bezat. Zou je niet enkel op bewegingen van je omgeving kunnen reageren? Als een dier? Volledig impulsief? Als je niet kunt communiceren, geen taal hebt, volledig kennisloos bent. Leef je dan niet volledig uit wat je instinct je vertelt? Je maakt geluid als een dier op je af komt, heftige gebaren naar je medemensen moeten dingen teweeg brengen. Maar veel van je bewustzijn zal er niet over zijn!

Stapje verder
Als filosoof maak ik niet zomaar een conclusie. Maar op de volgende stelling ben ik erg benieuwd naar jullie reacties.

Het ontstaan van ons bewustzijn is een evolutionair proces geweest wat mede ontstond via een groeiend vocabulaire.

De filosofie des levens is moeilijk. Het lijkt/is onbegrijpelijk. We zijn zover dat we er enigszins zuiver over kunnen nadenken. Is dit altijd zo geweest, of zijn wij gewoon een stel geluksvogels bij elkaar die wat later in de evolutie der aarde zijn geboren?
Think-in-out
Senior QFF-er
Senior QFF-er

vr 23 sep 2011, 02:20

Een stukje uit de shout van gisteravond. Graag de discussie voorzetten: Is het bewustzijn in ons ontstaan? Is het gekoppeld aan ons lichaam of staat het er los van?

Think-in-out : Hoe is het met jullie filosofie, rust deze of branden jullie vragen omtrent het leven nog altijd? Ik weet het, geen antwoord is soms ook een antwoord, maar krijg wel eens het gevoel dat het hier wat minder is gaan leven, of heb ik het mis? Ben zelf nog altijd zoekende.. en QFF blijft een trouwe bron :)
abrakadaver : Tja de vragen blijven komen:P maar soms is het gewoon kwestie van afwachten eer de antwoorden komen...
abrakadaver : afwachten=ervaren;-)
FreeElectron : TIO: het leeft en laait zo af en toe fel op. Momenteel ben ik al die youtubefilmpjes effe beu en concentreer ik me op een stukje geschiedenis. Al die filmpjes vertellen me weinig nieuws (OK, wel details maar ergens "weet" ik al zoveel dingen ... ) Nee, ik bedoel dit niet arrogant.
Nexion : Ik weet het, geen antwoord is soms ook een antwoord, maar krijg wel eens het gevoel dat het hier wat minder is gaan leven, of heb ik het mis? ====> Dat is niet alleen bij QFF of Inet zo. Ook in het dagelijkse leven om je heen is dat het geval! Sign of the times. ;) Maar er staat een schat van info op deze site....
Think-in-out : Er staan weer een boel leesavondjes voor de boeg voor mij. Thanks voor de antwoorden. Het gaat mij vooral om de dieper gelegen vragen. Geen complotfilmpjes oid, het leven, de natuur op zich!
Think-in-out : Geschiedenis is mooi, heeft ook weer een link met het topic dat ik geopend heb (over taal). Dat topic kun je overigens heel breed maken.. Het is mooi hoe je je eigen beeld op dingen ziet veranderen en nog mooier als het verbetert
FreeElectron : TIO: er is zoveel ontzettend interessants te vinden op QFF alleen al dat 1 leven niet genoeg is .... men moet zich noodgedwongen beperken. En omdat ik een history freak ben (m.n. de 20e eeuw) .... ;-)

Vortex : Het staat niet stil TIO, maar er is zoveel info te vinden en de processor kan maar zoveel tegelijk verwerken helaas
Nexion : "It's ALL happening"
Het Dolle El : @Think-in-Out....: o ja er wordt hier nog vollop gefilosofeerd. Als ik voor mij zelf mag spreken heb ik nogwel 1000-en vragen na elk nieuw antwoord ;-)
Think-in-out : Ik heb het gemerkt. Je moet jezelf duidelijk grenzen stellen op wat je gaat lezen hier

Nexion : En tóch kan ik TIO's opmerking wel enigszins begrijpen ;)

Het Dolle El : Vandaag op het werk discussie over MC-Donald. Een aantal collega's waren geschokt dat er oa. propyleen-glycol in het hamburger broodjes zit. ..."Maar dát mag toch niet!!!"... werd er geroepen. Zucht.... vele hebben nog een lange weg te gaan.....
FreeElectron : Dat is geen probleem maar een uitdaging. en hier op QFF knoop je de touwtjes weer aan elkaar met ieder's eigen ervaringen ... dat is wat QFF zo magisch maakt. Het is soms net een groepsgeest. ;-)

Think-in-out : @Nexion. Het nieuws heeft hele interessante zaken te melden. Maar de essentie van het leven, de zogenaamde existentiele vragen is wat me nu het meest bezig houdt.
Think-in-out : Nu en altijd..*

Vortex : Het Dolle El : Vandaag op het werk discussie over MC-Donald. Een aantal collega's waren geschokt dat er oa. propyleen-glycol in het hamburger broodjes zit. ..."Maar dát mag toch niet!!!"... werd er geroepen. Zucht.... vele hebben nog een lange weg te gaan..... ==> ik beweeg in kringen dat ik als antwoord krijg "als het echt zo slecht is dan zouden ze het wel verbieden", tja...zucht....
Think-in-out : @Vortex: dat is inderdaad een heersende gedachte:"als het echt zo slecht is dan zouden ze het wel verbieden", Maar helaas ook wel goed te begrijpen...

Het Dolle El : Is het leven slechts een toevalligheid in het universum of het het een doel in een geheel? THE BIG QUESTION!
Het Dolle El : QFF IS een Universum IN een universum!!!!
Nexion : Het Dolle El : QFF IS een Universum IN een universum!!!! x=====> Oei! Daar krijgt deze jongen het ff benauwd van. ;) Waarom (zo) begrensd en afgezonderd? ;)
Het Dolle El : @Next...: dat kleine atoomclustertje in mijn mitochondriën, is namelijk ook een eigen universa in mijn universum dat lichaaam heet......

Nexion : Think-in-out : @Nexion. Het nieuws heeft hele interessante zaken te melden. Maar de essentie van het leven, de zogenaamde existentiele vragen is wat me nu het meest bezig houdt. x======> Ah, cool!!! Uhhhmmm, stort je hart uit op het forum met een onderwerp, weet ik zeker dat je een hele hoop respons krijgt ;) Ik doe mee. :) :)

Nexion : Het Dolle El : Is het leven slechts een toevalligheid in het universum of het het een doel in een geheel? =====> Is leven wel leven? Als alles energie is wat is "leven" dan? Bewustzijn! En Bewustzijn Observeert en Ervaart.

Het Dolle El : @Next.... Ook QFF heeft haar effect op het groter geheel. THINK!

FreeElectron : Juist Nex. Want anders was het criterium wel: het vermogen tot overleving en voortplanting en dan zijn de insecten ons verre de baas wat "leven" betreft ;-)

Think-in-out : Nu ben ik helemááál benieuwd naar jouw reactie Nexion. Dat bewustzijn is een cruciaal punt!

FreeElectron : Merk op dat "intelligentie" NIET in dat plaatje zit ... (think!)

Het Dolle El : @Next....: Ervaring, bewustzijn wordt bepaald door de observator.....

Vortex : Volgende vraag: Wat is bewustzijn? ;-)

Nexion : Nexion : Het Dolle El : @Next.... Ook QFF heeft haar effect op het groter geheel. THINK! x====> Oh ja zeker weten!!!!!! completely agreed! x===> Dáárom is het ook zo belangrijk de vibe hoog te houden en niet té negatief te zijn............we zenden nogal wat uit met zijn allen en tenslotte scheppen we onze eigen werkelijkheid etc,.........heads up

Think-in-out : Hadden jullie je dit al bedacht: Als wij geen informatie hebben over ons ontstaan, is dat als bewijs aan te vragen voor een evolutionair proces. Gezien je daarbij als mens ook geen idee hebt, zelfs niet kúnt hebben! Een extra stimulans voor mij in de zoektocht

Nexion : Think-in-out : Nu ben ik helemááál benieuwd naar jouw reactie Nexion. Dat bewustzijn is een cruciaal punt! x====> Bewustzijn is ALles. ;) Vrij simpel

Nexion : Het Dolle El : @Next....: Ervaring, bewustzijn wordt bepaald door de observator..... x====> Ben ik niet met je eens ;) *skol*

Think-in-out : Nexion. Jouw filosofie kan ik volgen, ik heb een soortgelijke gedachtengang al eens gelezen en weet het te interpreteren. Maar heel simpel: Alcohol beïnvloed het bewustzijn, is dat niet het bewijs dat alcohol materieel aanwezig is in werkelijkheid?
Nexion : Maar heel simpel: Alcohol beïnvloed het bewustzijn, is dat niet het bewijs dat alcohol materieel aanwezig is in werkelijkheid? x===> Nee. IEDERE ïmpuls beinvloedt het bewustzijn, of dat nu alcohol is of een ervaring of wat dan ook. ALLES beinvloed je bewustzijn, want ALLES IS energie en de Hermetiek leert ons dat alles verandert en voortdurend in beweging is......;)

Het Dolle El : @Next (ik pak ondertusen de pleisters). Dat de observator bepalend is voor de uitslag is bewezen (What the Bleep do we Know....Down to the Rabbithole - Dr. Quantum)....

Nexion : Think-in-out : Hadden jullie je dit al bedacht: Als wij geen informatie hebben over ons ontstaan, is dat als bewijs aan te vragen voor een evolutionair proces====> Hebben wij informatie daar over dan? ;) Ik bedoel, alles wat win weten over ons onstaan is gebaseert op interpretaties van vondsten die we niet echt begrijpen (ook schrift) maar wel heel oud lijken te zijn. en dan zijn dat ook nog eens persoonlijke interpretaties, want hoeveel verschillende meningen zijn er wel niet? :)
Think-in-out : Nexion: Hebben wij informatie daar over dan? ;) Ik bedoel, alles wat win weten over ons onstaan is gebaseert op interpretaties van vondsten die we niet echt begrijpen (ook schrift) maar wel heel oud lijken te zijn. en dan zijn dat ook nog eens persoonlijke interpretaties, want hoeveel verschillende meningen zijn er wel niet? ==> Die informatie bestaat uit waarnemingen en inderaad interpretaties. Maar ik wilde niet gelijk ontkennen dat er een logica in zit.. Ik begrijp dat jij een alternatief hebt?

Nexion : Het Dolle El : @Next (ik pak ondertusen de pleisters). Dat de observator bepalend is voor de uitslag is bewezen (What the Bleep do we Know....Down to the Rabbithole - Dr. Quantum).... x=====> Ja! Denk aan de vergelijking met Schröedingers Cat.

Nexion : Die informatie bestaat uit waarnemingen en inderaad interpretaties. Maar ik wilde niet gelijk ontkennen dat er een logica in zit.. Ik begrijp dat jij een alternatief he x===> Ach, "alternatief"...:) Ik kan me er wel over uit spreken, ja ;)
Nexion : WILD, wild times ladies and gentlemen. Hold on to your seats. :)
Think-in-out : Ik kan je volgens Nexion. Het is daarbij zo dat bewustzijn ook zonder een lichaam mogelijk is. Alleen daárvan kan ik me nog geen voorstelling maken.

Vortex : enjoying the ride so far ;-)
Nexion : Vortex : enjoying the ride so far ;-) x======> Well, it's not a "ride" it's a journey. :) IF you CHOOSE to take that.....
Vortex : Nexion : Vortex : enjoying the ride so far ;-) x======> Well, it's not a "ride" it's a journey. :) IF you CHOOSE to take that..... ==> ongelukkig woordgebruik mijnerzijds "journey" is beter ;-)

Vortex : als alles bewustzijn/energie is, en je kunt dit met je eigen bewustzijn beinvloeden. Welke "basisregels" gelden er dan of is het letterlijk dat je eigen fantasie de limiterende factor is? ....
Nexion : Jongens en meisjes, de Vibe is errrrug lekker vanavond!!!
Nexion : Vortex : als alles bewustzijn/energie is, en je kunt dit met je eigen bewustzijn beinvloeden. Welke "basisregels" gelden er dan of is het letterlijk dat je eigen fantasie de limiterende factor is? .... x===> De BASIS van een "effectief" bewustzijn is Bewust-Zijn. :)
Nexion : Think-in-out : Ik kan je volgens Nexion. Het is daarbij zo dat bewustzijn ook zonder een lichaam mogelijk is. Alleen daárvan kan ik me nog geen voorstelling maken. x====> Nou, dan gaan we het daar eens over hebben ;) Pen het maar eens op ;)
Think-in-out : Bewustzijn zonder een lichaam kan ik me niet voorstellen eerlijk gezegd. Daar zou ik over moeten lezen/horen om de beredenering er achter te ontdekken..
FreeElectron : TIO: nooit een uittreding gehad?

FreeElectron : Ben je thuis of aan het werk Dolle? WAT een lekkere vibe weer hier! ;-)
ddww : Pollens, verdomd interessant reeds!
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: Dromen, abrakadaver, FreeElectron
Dromen
Administrator
Administrator

vr 23 sep 2011, 20:46

Mooi topic weer! Ik heb inmiddels al 3/4 topics waar ik een heel verhaal wil tikken, maar ik zit deze week ff erg druk!

Ook hier weer: kom ik op terug ;-) Wou iig ff zeggen dat ik dit een tof topic vind :)
Neut
Super QFF-er
Super QFF-er

vr 23 sep 2011, 23:54

.. Dromen zijn ook gedachten en niet alleen taal. Onze fysiologie bepaald wat we kunnen, bepaald wat we zijn.
Het Dolle Eland
Administrator
Administrator

za 24 sep 2011, 17:06

[quote=""Think-in-out" post=41775"]

Binnen de filosofie zie je talloze vragen omtrent het bewustzijn van de mens. Is het bewustzijn het goddelijke dat de mens verkregen heeft of is het langzaam ontstaan. Ik wil u graag op een belangrijk punt duiden: Bewustzijn zonder vocabulaire stelt mijns inziens maar heel weinig voor!

Een aap kan niet filosoferen, want hij kent de woorden: Wie ben ik of wat ben ik? Niet. Een koe kan niet meer denken dan ‘boe’. En dan weet hij niet eens hoe hij het spelt. Naast woorden bestaan gedachten uit veel meer dingen, hetgeen een dier maximaal zou kunnen denken. Als mensen denken wij ook veel in beelden, vormen en ook geluiden kunnen wij denken. Maar wat als we enkel beelden zouden kunnen samenstellen? We zouden ons enkel een map in het hoofd kunnen plaatsen en weten wáár we precies zijn. Maar bedenken wát we zijn? Wié we zijn? Daar zijn toch de woorden: “Wie, ben en ik” voor nodig?
[/quote]

Maar hó! wacht even....

Hoe zit het met dieren dan? Hebben die géén bewustzijn? Besef van hun leven?
Er zijn zélfs dieren die kunnen lezen, schrijven en spellen! (Papagaai, paard, aap en zelfs dolfijn).
Welke rol spelen zij dan in het leven en het be-leven van "bewust" en "zijn".

Interessant stukje gevonden op internet over dieren en taal. Maar ook over dyslexie etc: http://www.taalstudio.nl/download/Talen ... ra%27s.pdf

:blink:

Even een zijstapje, maar wél een héél leuk artikel: http://www.limburgskerstcircus.nl/image ... mpteur.pdf
“In individuals, insanity is rare; but in groups, parties, nations and epochs, it is the rule.” ~ Friedrich Nietzsche ~
Think-in-out
Senior QFF-er
Senior QFF-er

zo 25 sep 2011, 01:45

Dat kun je je afvragen, of dieren dat bewustzijn hebben.

Wat ik bedoel: Wij kunnen ons bewust dingen afvragen, wat is mogelijk omdat we taal bezitten. Daarbij zijn onze hersenen uitgebreid dat we miljarden verbindingen kunnen maken en daarmee inzicht creëren/relativeren e.d.

Wat is ons bewustzijn zonder de veelheid aan hersenen, een goed paar ogen en taal? Een baby is zich van niets bewust, bewustzijn kent wel degelijk een ontwikkeling. Je kunt je eigen bewustzijn ook ontwikkelen, hetgeen de mensen die hier posten al bovengemiddeld gedaan hebben mijns inziens. Veel onbevooroordeeld(zover mogelijk) observeren en relativeren maakt je van een boel dingen bewust. Het is een bijzondere gave.

Maar je onbewuste is in dit verhaal een cruciale factor. Hoéveel je wel niet onbewust doet/denkt. Ik vind het soms erg bijzonder. Dat je bewust over iets nadenkt en dat je onderbewustzijn een dag of nog later je opeens een antwoord geeft..

Als je denkt, zet je soms toch ook gewoon je hersenen aan het werk op verschillende manier en kom je ergens toe? Een mooie samenwerking tussen het bewuste en onbewuste. Zomaar een toevoeging die mij even interessant leek!

Benieuwd naar jullie reactie.
Dromen
Administrator
Administrator

zo 25 sep 2011, 02:29

Nog niet alles gelezen, maar dit is ook exact ons hedendaags probleem; De Toren van Babel!
Neut
Super QFF-er
Super QFF-er

zo 25 sep 2011, 18:48

In Belgie hebben ze een simpele oplossing voor de algemene vorm van dyslexie, een bril die de communicatie tussen de hersenhelfden doet goed groeien. Schrift schrijven en lezen vind ik iets anders dan taal thow.
Think-in-out
Senior QFF-er
Senior QFF-er

di 27 sep 2011, 01:23

Neut, ik doel specifiek op onze woordelijke taal.

Je doelt misschien op communicatie, wat zeker iets anders(of beter gezegd, meer) is als taal.
baphomet
Administrator
Administrator

di 27 sep 2011, 16:54

Dit alles doet me denken aan een boek dat ik jaren geleden las waarin met de bewijzen onderzocht die feitelijk konden onderbouwen dat elke taal een versleuteling van een andere taal is en dat alle talen samen als je zin in een wiskundig rekenmodel stopte een soort spiraal vormen die overeenkomt met de hoofdvormen van ons DNA... Met andere woorden taal en DNA zijn in elkaar verweven... Dat boek was gebaseerd op een waar verhaal trouwens! En het mooie was dat het model aantoonde dat Engels letterlijk recht tegen over Hebreeuws stond... Engels was de simpele taal voor de simpele mens en Hebreeuws was de moeilijke taal voor de moeilijke mens... Maar ze stonden ook echt lijnrecht tegen over elkaar met veel plus / min en warm / koud verhoudingen...

Maar zonder elkaar kon geen van beide bestaan... Het zorgde voor een universeel evenwicht... Een soort As Above - So below

Ik zal eens gaan graven welk boek dat ook al weer was... Is al wat jaartjes terug en het was een Engelstalig boek...

Kom ik dus og even op terug!
1119 AD
Vortex
Super QFF-er
Super QFF-er

di 27 sep 2011, 17:14

nosce te ipsum
Neut
Super QFF-er
Super QFF-er

di 27 sep 2011, 23:42

[quote=""Think-in-out" post=42241"]Neut, ik doel specifiek op onze woordelijke taal.

Je doelt misschien op communicatie, wat zeker iets anders(of beter gezegd, meer) is als taal.[/quote]

Grappig dat mijn M.C. naam nou net doelbewust Geen Woord is. Ik ben toch geen klank.. Kijk maar hoeveel artificiële woordenschat er is, artificiële gezien als cultuur gerelateerde woordenschat, lijkt mij alleen maar hersencapaciteit opnemen..

"Is het bewustzijn in ons ontstaan? Is het gekoppeld aan ons lichaam of staat het er los van?"

Het bewustzijn was er al voor ons want wij zijn immers niet de enigste, hooguit een van de meest capabele in deze sector, zoals al eerder verklaard gekoppeld aan onze fysiologie, dus capaciteiten, kan dus niet los staan. Eitje.
Plaats reactie

Terug naar “Symbolen / Getallen / Symboliek / Etymology”