Supertramp @ QFF

Alles over muziek tref je hier aan.
baphomet
Administrator
Administrator

di 15 feb 2011, 18:53

Jawel, deze prachtige Dinsdag-ochtend leek me bij uitstek een geschikte ochtend om weer eens wat muziek te bespreken op QFF. Want tja, wat zou ons bestaan nu helemaal voorstellen zonder muziek? Daarom vandaag wat aandacht voor een band die hoe langer en verder ik me in hun muziek verdiep, steeds meer van mijn muzikale aandacht begint op te eisen. Al als kind hobbelde en wiebelde ik mee op de deuntjes van deze band. Toen ik een jaar op 13 geleden opnieuw hun LP's onder een laag stof vandaan trok, herhaalde dit patroon zich nogmaals. Een jaar of vijf nadat dit gebeurde kwam ik wederom in aanraking met muzikaal materiaal van deze zelfde band. Dit keer begon ik me echter ook eens wat dieper en verder te verdiepen in de achtergrond informatie omtrent deze band. Supertramp is de naam van de band waarover ik het vandaag even wil hebben.

Ik weet nog erg goed dat ik een van de platenhoezen van een van hun betere albums in handen kreeg. Het was de hoes van Breakfast in America. Kijk maar even mee...

In spiegelbeeld:

Wat me destijds (het zal zo 2002 of 2003 geweest zijn) opviel zo vlak na 9/11 was dat het WTC op deze platenhoes extra opvalt. Dit betekend natuurlijk niet dat de dudes achter Supertramp verantwoordelijk gehouden kunnen worden voor de aanslagen op 9/11, maar opvallend is het wel. Helemaal omdat de aanslagen op 9/11 in de ochtend plaatsvonden en je meestal je ontbijt (breakfast) in de ochtend nuttigt. Wat verder opvalt is dat alle andere gebouwen in de skyline van Manhattan stukken servies lijken te zijn, en het WTC niet. Maar goed, dat is natuurlijk maar net hoe je het interpreteert. Verder is het natuurlijk dol-komisch dat het lijkt alsof dit een foto is die gemaakt is vanuit het raam van een vliegtuig. Maar goed, nogmaals, dat kan gewoon toevallig zijn, aangezien dit wel is wat je ziet als je in een vliegtuig zit en gaat landen op een van de vliegvelden van New York, de seveerster kan daarnaast heel goed een grappig bedoelde parodie op het Vrijheidsbeeld zijn. Verder is het WTC altijd een magneet voor toeristen geweest die naar de grote appel kwamen door de jaren heen.

Daarom besloot ik even wat dieper te gaan graven en eens op te zoeken wie er verantwoordelijk zijn voor het ontwerp van deze platenhoes. Al gauw duiken dan de namen van Mike Doud en Mick Haggerty op. Met name deze laatste maakte voor vele artiesten de ontwerpen voor diverse platenhoezen. Bekijk voor de aardigheid ook zijn website eens, dan kun je een aardige indruk krijgen van het werk van deze ontwerper / kunstenaar die her en der prachtige stukjes werk heeft achtergelaten. Als een echte ontwerper / kunstenaar propt hij her en der dan ook het een en ander vol met symboliek waarvan je zou kunnen suggereren dat er wellicht een dubbele bodem achter schuil zou gaan. Maar goed, aangezien de meeste talentvolle en goede kunstenaars en ontwerpers (zo ik ook) dat doen, is dit voor mij meer dan genoeg reden er verder geen grootse conspiracies achter te gaan zoeken.

Maar naast de hierboven besproken hoes is er ook op een andere hoes van Supertramp weer iets opvallends te zien:

Terug naar Sumpertramp om niet te veel af te glijden van het muzikale aspect in dit artikel. Supertramp is een Britse symfonische rockgroep, met een door Wurlitzer piano en saxofoon gedomineerd geluid. De band wordt in 1969 opgericht door Rick Davies (zang en toetsinstrumenten) en de latere King Crimson-tekstschrijver Richard Palmer-James (zang en gitaar). Davies speelde eerder in The Joint samen met Steve Jolliffe, later Tangerine Dream. Belangrijkste andere groepslid is Roger Hodgson (zang, gitaar en toetsinstrumenten), die tot 1983 deel uitmaakt van de groep.

De band kreeg als eerste naam "Daddy", maar deze wordt nog voor de eerste opnamen gewijzigd in Supertramp, gebaseerd op het boek "The Autobiography of a Super-Tramp" van W.H. Davies uit circa 1910. De eerste twee elpees worden gefinancierd door de rijke Nederlandse zakenman Sam Miesegaes en zijn niet erg succesvol. Op het debuutalbum is nog niet het welbekende Supertramp-geluid te horen, maar al wel de songschrijfkwaliteiten van Davies en Hodgson. Na de eerste en de tweede plaat worden alle bandleden - op Davies en Hodgson na - vervangen. Indelibly Stamped veroorzaakt in Engeland nog wel enige opschudding door de blote borsten op de voorkant. In de Verenigde Staten werd een gekuisde versie op de markt gebracht, waarbij twee stickers in de vorm van gouden sterren op de borsten werden geplakt.

In 1973 komen John Helliwell (blaasinstrumenten en zang), Dougie Thomson (basgitaar) en Bob Siebenberg (soms vermeld als Bob C. Benberg) (slagwerk) bij de groep en maken zij de elpee Crime Of The Century. Dit album werd opgedragen aan Miesegaes. De plaat wordt geproduceerd door Ken Scott en voor de opnames wordt tijd noch moeite gespaard. Dit levert een plaat op met een bijzonder goede geluidskwaliteit en vele geluidseffecten. De plaat klinkt als één geheel, waardoor het lijkt alsof het een conceptelpee is. In Engeland wordt de single Dreamer een toptienhit en haalt het album nummer 1. In Nederland staat het nummer School jarenlang in de Top 100 aller tijden.

Crisis? What Crisis? wordt onder enige tijdsdruk gemaakt en valt in eerste instantie tegen. Wel toert Supertramp in 1975 en 1976 succesvol door Europa en de Verenigde Staten.

In Nederland scoren ze met Give A Little Bit in 1977 de eerste hit en komt de elpee Even In The Quietest Moments op nummer 1. Dit album werd voor een groot deel gemaakt op een bergtop ergens in Colorado. Door de ijle lucht daar, werden de stemmen van de zangers wat anders. John Helliwell kon hierdoor niet meer op zijn sax spelen. Dit deel is daarom in Los Angeles opgenomen. Hoogtepunt van dit album is het tien minuten durende en voor de helft instrumentale Fool's Overture.

Na het artistieke hoogtepunt met Crime Of The Century volgt het commerciële hoogtepunt in 1979 met Breakfast In America. The Logical Song en Breakfast In America doen het goed als single. De kortere en meer pop-gerichte nummers worden door een groter publiek gewaardeerd. Op deze plaat is ook goed te horen dat Davies en Hodgson niet meer samen componeren, maar dat ieder de helft van het repertoire schrijft en zingt. Davies zorgt voor de ernstige en nuchtere nummers, Hodgson heeft een luchtigere, dromerigere aanpak.

Van de concerten in Parijs in november 1979 verschijnt de dubbelelpee Paris.

Op Famous Last Words is de scheiding tussen Davies en Hodgson nog beter te horen. De creativiteit is er een beetje uit en na een uitgebreide wereldtournee in 1983 houdt Hodgson ermee op om een solocarrière te beginnen. In 1984 scoort hij een hit met Had A Dream (Sleeping With The Enemy) van het album In The Eye Of The Storm.

Brother Where You Bound is de eerste plaat zonder Hodgson en de laatste uit de succesperiode van Supertramp. De plaat klinkt ritmischer en minder symfonisch. Cannonball is het meest succesvolle nummer. In de anti-Sovjetsong Brother Where You Bound speelt David Gilmour van Pink Floyd de gitaarpartijen.

In 1987 verschijnt Free As A Bird. Op dit album speelt Mark Hart van Crowded House voor het eerst mee; hij schrijft samen met Davies het nummer Where I Stand. Free As A Bird en Live '88 tonen definitief aan dat Supertramp op zijn retour is. De platen klinken voorspelbaar en missen enthousiasme en creativiteit. De verkoopcijfers bevestigen dit beeld. Curieus feit is dat de single I'm Beggin' You de nummer 1-positie haalt in de Amerikaanse dancecharts.

In 1990 haalt de compilatie The Very Best Of de nummer 1-positie in Nederland en komt School uit 1974 alsnog in de hitparades.

Tussen 1997 en 2005 komt Supertramp (Davies, Helliwell, Siebenberg en Hart, aangevuld met andere muzikanten) weer met nieuw materiaal. In '97 verschijnt Some Things Never Change en in 2002 wordt het laatste album van Supertramp gemaakt, Slow Motion. Ook treden zij weer op, maar niet meer met het succes van weleer. In 1999 verschijnt het live-album It Was The Best Of Times. Op deze registratie van concerten in de Royal Albert Hall in Londen, staat het nummer Don't You Lie To Me, geschreven door Hudson Whittaker in 1940.

In 2005 verschijnt de compilatie Retrospectacle - The Supertramp Anthology. Hierop staan de grote hits, aangevuld met de nummers Land Ho en Summer Romance. Deze liedjes zijn als singles tussen de albums Indelibly Stamped en Crime of the Century verschenen. Vanaf dat jaar neemt de groep een pauze van vijf jaar.

In 2010 begon  Supertramp weer met optreden ter gelegenheid van het veertigjarig bestaan van hun gelijknamige debuutalbum.

QFF zou QFF niet zijn als we niet ook even een overzicht van de platen gaven en een link naar een te downloaden bestand met alle muziek van Supertramp. Bij deze de link naar een torrent met 18 van hun albums...
En hieronder een overzicht van de discografie van Supertramp:

Studioalbums

* 1970 · Supertramp
* 1971 · Indelibly Stamped
* 1974 · Crime Of The Century
* 1975 · Crisis? What Crisis?
* 1977 · Even in the Quietest Moments...
* 1979 · Breakfast in America
* 1982 · ...Famous Last Words...
* 1985 · Brother Where You Bound
* 1987 · Free as a Bird
* 1997 · Some Things Never Change
* 2002 · Slow Motion

Live-albums

* 1980 · Paris
* 1988 · Live '88
* 1999 · It Was The Best Of Times (live-dubbel-cd)
* 1999 · It Was The Best Of Times (live-cd)
* 2001 · Is Everybody Listening? (liveopname uit 1976 in Cleveland, Ohio)

Bootlegs

* 1979 · From Lunch To Ecstasy (liveopname in Forum Inglewood, Californië, USA op 4 april 1979)

Compilaties

* 1986 · The Autobiography Of Supertramp
* 1990 · The Very Best Of Supertramp Vol.1
* 1992 · The Very Best Of Supertramp Vol.2
* 2005 · Retrospectacle – The Supertramp Anthology

Plek voor opmerkingen, commentaar, discussie, meer info en het bespreken van de bovenstaande materie tref je zoals gewoonlijk hier op QFF aan onder in de comments van dit artikel!
Bronnen: Wikipedia, eigen onderzoek, Supertramp website en mijn eigen netwerkjes en platenkast.

1119 AD
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: BL@DE
blackbox
Administrator
Administrator

di 15 feb 2011, 20:44

Thx Baphomet, leuk stukje info. Ook die uit het WB-topic... ;-)
illuminati of my own reality
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet, BL@DE
pilgrim
Super QFF-er
Super QFF-er

di 15 feb 2011, 22:03

amerika is consumeer land bij uitstek.

de hoes geeft dat mooi weer.

zelfs lady liberty is lady consume geworden.
de liberty to consume.

en die graaierige mentaliteit van amerika veroorzaakt wereldwijd wel veel gedoe....en mede veroorzaker van de aanslag ( mits je denkt dat de islam funda's erachter zitten)

mooi topic.zit aardig stukje werk in.
baphomet
Administrator
Administrator

di 15 feb 2011, 22:40

Die serveerster op de hoes heeft trouwens als naam Libby. Wat zou kunnen duiden op een plaatsje in Montana, maar ook net zo goed op iets anders.

Over dat plaatsje is wel een documentaire gemaakt en daarnaast heeft het plaatsje de bijnaam: "God's Country"

Hier meer over Libby in Montana:

http://www.bitsofnews.com/content/view/6852/

En hier meer over de docu:

http://www.highplainsfilms.org/fp_libby.html

Al met al geen verder complot dus... ;-)

Ze serveert mijns inziens en glas Orange Juice... Ach en daar is vast ook wel weer een conspiracy over te vinden...

8)

EDIT: Ja dus...

:lol:

Sommige dingen zijn gewoon toeval
1119 AD
baphomet
Administrator
Administrator

di 15 feb 2011, 22:41

EN andere dingen weer leuk bedacht door creatieve geesten. Combineer deze facetten en je hebt de ideale inhoud voor een complot...

;-)
1119 AD
ddww

di 15 feb 2011, 23:03

Deze LP heb ik ook :P
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet
wodan
Super QFF-er
Super QFF-er

di 15 feb 2011, 23:03

mja, hoeveel stom toeval kan er bestaan, kun je je afvragen natuurlijk ;-)

Als we alle platenhoezen (en andere zaken) en diens toevallige verwijzingen naar twin towers en 9/11 er eens bij gaan halen .. begint menig mens toch te twijfelen ;-)

1979 is wel al vroeg om te verwijzen naar 9/11 trouwens :P

Maar goed, aan de andere kant hebben we ook de bekende profetieën van Nostradamus, waarbij de vraag is of hij het nou goed voorspelde, of dat je achteraf gezien altijd wel iets aan zijn teksten had kunnen linken, waardoor hij gelijk zou hebben ..

Supertramp heb ik verder maar weinig mee, sorry.
baphomet
Administrator
Administrator

di 15 feb 2011, 23:07

Ik denk oprecht dat dit album wel een van de meest bizarre toevallige verwijzingen bevat! Vooral in spiegelbeeld (zoals ik in het artikel ook aangeef), de letters U en P boven de Twin Towers...

Afbeelding

Een bizar toeval!
1119 AD
wodan
Super QFF-er
Super QFF-er

di 15 feb 2011, 23:15

Yep, ik zag het ;-) Daarom ook de vraag: hoeveel stom toeval kan er bestaan? :P

Ken nog wel zo'n album van een andere band dat gespiegeld zo'n 'bizar toeval' toont .. zie ook 'het vliegtuigje' boven de 9/11 ;-)

Afbeelding
wodan
Super QFF-er
Super QFF-er

di 15 feb 2011, 23:25

maar goed, zoals ook al eerder aangegeven, soms associëren we bepaalde dingen met gebeurtenissen, etc, terwijl het in werkelijkheid op toeval berust ... net zoals wolken die eruit zien als een olifant :P

Bij dat van Nirvana kun je als 'complotter' nog verder gaan denken en zien dat Kurt Cobain met zijn vinger zijn ene oog aanwijst - one-eye symbolism, oftewel de gevreesde 'Illuminati' .. waarmee complotters dus aan kunnen tonen dat 9/11 een 'set up' was om de evil plannetjes uit te voeren. De site waar ik dit plaatje vandaan had, had die 'one eye symbolism' niet eens gespot :P

edit: vergeet ik zowaar nog dat Dave en Kurt gekleed zijn in 'masonic' Black and White ;-)
baphomet
Administrator
Administrator

wo 16 feb 2011, 00:45

Hij draagt dit shit toch, die Kurt?

Afbeelding
1119 AD
pilgrim
Super QFF-er
Super QFF-er

wo 16 feb 2011, 01:07

[quote name="Baphomet"]Die serveerster op de hoes heeft trouwens als naam Libby. Wat zou kunnen duiden op een plaatjes in Montana, maar ook net zo goed op iets anders.

Al met al geen verder complot dus... ;-)

Ze serveert mijns inziens en glas Orange Juice... Ach en daar is vast ook wel weer een conspiracy over te vinden...

8)

EDIT: Ja dus...

:lol:

Sommige dingen zijn gewoon toeval[/quote]
agent orange 8)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Agent_Orange
FreeElectron
Super QFF-er
Super QFF-er

wo 16 feb 2011, 01:34

[quote name="Baphomet"]Die serveerster op de hoes heeft trouwens als naam Libby. Wat zou kunnen duiden op een plaatjes in Montana, maar ook net zo goed op iets anders. (....)[/quote]

Miss Libby is het koosnaampje van NewYorkers voor The Statue Of Liberty.
Da's dus niets vreemds.
mozes
QFF Gold Member
QFF Gold Member

wo 16 feb 2011, 02:24

Haal de t van Twins eruit en je hebt super ramp.

ik geloof niet in toeval.
eerder in creatieve breinen die uit hetzelfde cosmiche bewustzijn tappen.

ik lul ook maar even een eind weg :lol:
FreeElectron
Super QFF-er
Super QFF-er

wo 16 feb 2011, 03:09

[quote name="mozes"]Haal de t van Twins eruit en je hebt super ramp.[/quote]

Een super-helling dus.
Nee, daar zie ik geen boodschap in, nee.
Plaats reactie

Terug naar “Muziek”