Pearl Jam

Alles over muziek tref je hier aan.
Plaats reactie
NoMore
Super QFF-er
Super QFF-er

za 09 feb 2013, 17:35

In mijn jeugdjaren vertoefde mijn broer, die stukken ouder is, zijn zomers vooral op festivalterreinen van Pinkpop en Werchter. Thuis luisterde hij veel naar Pearl Jam, Nirvana, Soundgarden, Metallica, Therapy, Rage Against The Machine, Smashing Pumpkings en The Red Hot Chili Peppers. Al deze bands hebben mij altijd erg kunnen bekoren. De laatste tijd spreken de rustigere nummers van Pearl Jam mij erg aan. Vandaar een ode aan deze mannen...

Wie zijn Pearl Jam?

Pearl Jam is een Amerikaanse rockband uit Seattle die in 1990 gevormd werd. In die tijd werd de muziek van de band als 'grunge' bestempeld, zoals ook andere bands uit Seattle als Nirvana, Alice in Chains en Soundgarden aan grunge werden gekoppeld. Later werd Pearl Jam steeds vaker geassocieerd met alternatieve en mainstream rock. Geschat wordt dat Pearl Jam wereldwijd meer dan 60 miljoen albums heeft verkocht. Hiermee behoort Pearl Jam tot de bestverkopende rockbands ter wereld allertijden. Pearl Jam is de best verkopende rockband die na 1990 is opgericht. Andere goed verkopende bands in deze lijst zijn Nirvana, Coldplay, Linkin Park en Oasis.

De bekendste musicus van Pearl Jam is zanger en gitarist Eddie Vedder. Hij was er vanaf het begin in 1990 bij, net als bassist Jeff Ament en de gitaristen Stone Gossard en Mike McCready. Drummer Matt Cameron (ex-Soundgarden) sloot zich in 1998 bij de band aan. Sinds 2002 is Pearl Jam uitgebreid met een toetsenist, bekend onder zijn bijnaam Kenneth 'Boom' Gaspar.

De band werd vooral bekend door de eerste drie albums. Ten (1991) (dat meer dan dertien miljoen keer in de Verenigde Staten werd verkocht) bevat nummers als "Alive", "Jeremy", "Even Flow" en "Black". Het tweede album Vs. (1993) was destijds het snelstverkopende album in de Verenigde Staten met een miljoen verkopen binnen de eerste week, zeven miljoen verkopen in totaal en vijf weken bovenaan de charts, met daarop nummers als "Daughter", "Go", "Animal" en "Dissident". De bekendste nummers van het derde album Vitalogy (1994) (op dat moment, op Vs. na, het snelst verkopende album in de Amerikaanse geschiedenis) zijn "Spin the Black Circle", "Corduroy", "Better Man" en "Immortality".

De albums ná Vitalogy hebben minder publiciteit gekregen en werden ook minder verkocht. De meest bekende nummers uit deze periode zijn "Off He Goes", "Given To Fly", "Love Boat Captain", "I Am Mine", "Save You", "Life Wasted", "World Wide Suicide", "The Fixer" en "Just Breathe". Met name de laatste albums van de band (Riot Act, Pearl Jam, Backspacer) bevatten een samenstelling van harde en rustige (soms akoestische) nummers waarmee de band in de jaren 90 beroemd werd. Het album Pearl Jam behaalde als hoogste notering een tweede plaats in Nederland en Backspacer een derde plaats.

In Nederland en België heeft de band een grote reputatie en veel fans. Het album Ten staat al acht jaar lang (2005-2012) bovenaan de Hemelse Honderd lijst van 3FM. In juli 2011 wordt het album door de lezers van het blad OOR op plek drie gezet in de lijst van de beste 40 albums van 40 jaar OOR. Het nummer Black staat al jaren op nummer 2 in de Top 90s Request van 3FM en het nummer was het allerlaatste op radiostation Kink FM. Voor de VPRO was Alive de Song van het jaar in 1992. Het optreden van Pearl Jam op Pinkpop in 1992 is door het publiek en de organisator uitgeroepen tot beste optreden uit de geschiedenis van het festival. In december 2009 vond de benefietactie Serious Request ('het Glazen Huis') van Radio 3FM in Groningen plaats. Op twee nummers na was Just Breathe het meest aangevraagde nummer en belande daarom in de lijst Top Serious Request. Op 26 en 27 juni 2012 speelde Pearl Jam als eerste rockband in de uitverkochte Ziggo Dome.

Live is het ook niet verkeerd;

De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet, abrakadaver
abrakadaver
Super QFF-er
Super QFF-er

zo 10 feb 2013, 00:11

deze is ook vet!
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet, NoMore
baphomet
Administrator
Administrator

vr 28 sep 2018, 21:24

Dat ik dit topic nooit eerder gezien heb... Thanks S11 Randomizer!!

Een van de bands die in mijn top 10 beste bands / artiesten staan... Hoog kan ik je melden...

:love:
baphomet
Administrator
Administrator

vr 28 sep 2018, 21:28

Ik zal zo'n 13 geweest zijn schat ik toen ik voor het eerst in aanraking kwam met de muziek van Pearl Jam en de jaren daarna het album Ten compleet grijs gedraaid en de ook andere albums blijven kopen, tot op de dag van vandaag luister ik nog steeds naar Pearl Jam. Heerlijk, vooral als de Sandy Ground Bridge file voorbij is en ik het gas in kan trappen door Nettle Bay heen richting huis in Les Terres Basses, dat is het enige stukje weg waar je echt even voluit kunt gaan op het eiland, en wat is er dan heerlijker dan dit te doen met Pearl Jam's meesterwerk Ten via de speaQers met volume op 11 ook als ie maar tot 10 kan....

EDIT: is dit stukje weg maar dan de andere kant op, een echte rally drive road waar ik met de Element (4WD) soms bij weinig verkeer in de vroege avond bij zonsondergang, makkelijk 120 MPH haal op sommige stukken, zonder dat ik al te veel hoef te remmen voor bochten (die er overigens genoeg zijn hehehe)

EDIT 2: Besef me net dat de video hierboven zowat begint beneden aan de berg waar we wonen... Dus mensen die me op willen komen zoeken hehehe wel ff netjes melden bij de security ;D
baphomet
Administrator
Administrator

wo 03 okt 2018, 19:47

baphomet
Administrator
Administrator

wo 03 okt 2018, 19:49

Plaats reactie

Terug naar “Muziek”