Woodstock

Alles over muziek tref je hier aan.
Plaats reactie
baphomet
Administrator
Administrator

za 18 jun 2011, 18:41

Het is smikkelen en smullen voor de muziekliefhebbers op QFF deze Zaterdag want dit tweede artikel van vandaag is er weer een in de categorie muziek... Ik zag namelijk gisteren een meer dan drie uur durende documentaire uit de jaren '70 over Woodstock op Youtube... Als kind zag ik deze docu al een paar keer en wellicht verklaart dat een deel dat ik me zo verwant voel met de sfeer, muziek en mensen van toen! En dan doel ik natuurlijk op de groep mensen van toen die destijds deel uit maakten van de beweging die onder andere Woodstock mede mogelijk maakte... De Hippie beweging zullen we het maar even noemen voor het gemak...

De Nederlands-talige Wikipedia pagina over Woodstock is vrij bekrompen mijns inziens, maar goed... Leest U toch even mee...???

Het Woodstock Music and Art Festival was een rockfestival dat in het weekend van 15, 16 en 17 augustus 1969 plaatsvond op een wei van de melkveehouder Max Yasgur in Bethel, New York, zo'n 65 km van Woodstock. Het festival, onder het motto "three days of peace and music" (Drie dagen vrede en muziek), wordt door velen beschouwd als het belangrijkste muziekfestival ooit.

Hoewel aanvankelijk 200.000 mensen werden verwacht, lag het uiteindelijke bezoekersaantal ruim boven de 400.000, van wie de meesten geen entreegeld hadden betaald. Hierdoor was het festival eerst niet winstgevend voor de organisatoren, maar dankzij de platenverkoop en inkomsten van de film werd het dat uiteindelijk toch nog.

Ondanks het gebruik van alcohol en het gebruik van drugs was er betrekkelijk weinig misdaad en geweld op het festival. Er waren echter te weinig voorzieningen getroffen voor het onverwacht grote aantal bezoekers. Het Woodstockfestival was een hoogtepunt van de tegencultuur van de jaren zestig en van het hippietijdperk.

Er vielen drie doden: één door een overdosis heroïne, één doordat een man in slaap was gevallen en door een tractor werd overreden, en een andere festivalganger stierf aan een gesprongen blindedarm. Daarnaast werden er op het festival twee baby's geboren en hadden vier vrouwen een miskraam.

Artiesten die optraden of op Woodstock waren, alfabetisch gerangschikt:

Joan Baez
The Band
Blood, Sweat & Tears
Paul Butterfield Blues Band
Canned Heat
Joe Cocker
Country Joe and the Fish
Creedence Clearwater Revival
Crosby, Stills, Nash & Young
Grateful Dead

Arlo Guthrie
Tim Hardin
Richie Havens
Jimi Hendrix
The Incredible String Band
Jefferson Airplane
Janis Joplin
Melanie
Mountain
Santana

John Sebastian
Sha-Na-Na
Ravi Shankar
Sly and the Family Stone
Sweetwater
Ten Years After
The Who
Johnny Winter

Tja daarom raad ik iedereen met klem aan de Engels-talige variant te lezen...

Om een indruk te krijgen van de documentaire, zou ik willen zeggen; "Kijk gewoon!"

Er is op Youtube nog héél veel meer te vinden, blader en kijk er gerust eens rond zou ik zeggen...

Over Woodstock doen ook voldoende wilde verhalen en complot theorieën de ronde... Zo zouden 'boze tongen' beweren dat er bijvoorbeeld door middel van een soort chemtrails regen veroorzaakt is om de bezoekers te verjagen, maar ook zijn er aanwijzingen dat de hele Hippie movement voor een groot deel in scene gezet zou zijn...

In de fictieve hoek is er een interessant boek met de titel "The Woodstock Conspiracy" voor de eventuele liefhebbers...

Door de sfeer van de documentaire die ik dus gister zag en welke hierboven te zien is vroeg ik me dus af in hoeverre je muzikanten vandaag de dag zou kunnen porren voor een wereldwijd dergelijk evenement... 3 dagen lang liefde, vrede en muziek voor moeder aarde, even alle financiële belangen opzij zetten en gewoon samen komen op diverse plekken wereldwijd om een boodschap af te geven aan de rest van de wereld... Een soort Qoodstock zeg maar... ;-)

Waarschijnlijk lijkt een dergelijke gedachte een utopie (zo op het eerste gezicht), maar met de juiste mensen en de juiste beweegredenen denk ik dat iets dergelijks als men het wereldwijd aan zou pakken, nog best wel eens een prima kans zou maken... Maar misschien zit ik er wel helemaal naast...

Ik weet nog wel dat er ergens in de jaren '90 een tweede Woodstock is geweest, maar daarvan staat me ook nog bij dat de sfeer van grote commerciële zwendel overheerste waardoor dat geen groot succes was, maar wellicht doen de hectische tijden waarin we leven de mens juist wel beseffen dat het anders moet door middel van een dergelijk evenement...

Hier onder kan het wat mij betreft verder...

Peace!!!!!!!!!

1119 AD
fr3bzy
Administrator
Administrator
Contacteer:

za 18 jun 2011, 20:48

Woodstock in 2011 :P

[YES]Equality of Opportunity - [NO]Equality of Outcome
Toxopeus
Administrator
Administrator

zo 19 jun 2011, 01:52

Het lijkt me wel gaaf een Woodstock 2011 en dat dat dan plaatsvind op een mystieke locatie ergens in Drenthe of Oost-Groningen B)
In de erfenis der eeuwen ligt veel wijsheid opgetast. Ook hier geldt: dwaas is hij die zijn eigen geschiedenis versmaadt.
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: NoMore
baphomet
Administrator
Administrator

zo 19 jun 2011, 02:21

Juist Toxo!!!!!!! Zoiets inderdaad... Qoodstock zeg maar ;-)

Afbeelding

:P

Nu de muzikanten...

* pakt pen * :whistle:
1119 AD
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: NoMore
baphomet
Administrator
Administrator

do 07 feb 2013, 02:26

Speciaal voor mijn broertje die hier zo nu en dan wel eens meeleest:

[video][/video]
1119 AD
NoMore
Super QFF-er
Super QFF-er

do 07 feb 2013, 10:59

Excellent! :D

baphomet
Administrator
Administrator

za 09 feb 2013, 22:57

Woodstock Shirtje:

http://qrazyshirts.nl/index.php/legends ... -logo.html

:P

* spam hoeren modus uitzetten doet *
1119 AD
baphomet
Administrator
Administrator

vr 03 mei 2013, 01:37

[video][/video]
1119 AD
baphomet
Administrator
Administrator

vr 03 mei 2013, 02:00

Ze ztonden er niet maar hadden er zo tussen kunnen staan in '69 gezien hun optreden van '68, waarvan hieronder akte...

[video][/video]

:whistle:
1119 AD
baphomet
Administrator
Administrator

di 09 jul 2013, 23:25

[video][/video]
1119 AD
baphomet
Administrator
Administrator