Just Jamiroquai!

Alles over muziek tref je hier aan.
baphomet
Administrator
Administrator

zo 05 sep 2010, 01:06

Al sinds pak en beet 1990 volg ik de verrichtingen van de band Jamiroquai, dus dat leek me een uitermate geschikt onderwerp om vandaag eens een artikel aan te wijden. Het is natuurlijk immer lastig om een onderwerp te gaan kiezen die inhoud en dus vorm moet geven aan de opvolging van het voorgaande artikel in deze categorie, namelijk het artikel over de fantastische CD van SupRemE. Maar na lang nadenken en een gesprek eerder op de dag, dat ik voerde met PakNak, kwam ik zojuist na het 'laten gaan' van een dwars zittende hersenscheet toch met een keuze naar voren. Jamiroquai dus! De titel zegt het eigenlijk allemaal al: "Just Jamiroquai!"

Jamiroquai is een Britse band onder leiding van de nu al legendarische maar toch maar weinig erkende zanger Jay Kay AKA Jason Cheetham. Hij is geboren in een niet-religieus gezin bestaande uit zijn Joodse moeder Karen Kay, een cabaretzangeres, comédienne en impressionist, en stiefvader James Royal. Hij ontmoette zijn biologische vader, een Portugese man genaamd Luís Silveira, pas in het jaar 2001. Hij ging naar school in Colchester en Rutland. Op dertienjarige leeftijd zat hij zes maanden bij zijn stiefvader in Thailand. Na zijn terugkomst veranderde hij zijn leven compleet en begon hij demo's op te nemen met zijn drumcomputer. In die tijd bedacht hij de naam Jamiroquai voor een mogelijke band, gebaseerd op de naam van een zeer mysterieuze Indianenstam genaamd de Iroquois (die zouden beschikken over de oudst verborgen kennis der mensheid en zich daarnaast bezig hielden met magie) en "jam" van het woord jammen, alsook het Buffalo Man-logo van de band. Zijn demo's werden al snel opgemerkt door het muzieklabel Acid Jazz en Kay kreeg een platencontract aangeboden.

Kay begon Jamiroquai met bandleden Toby Smith (keyboard), Stuart Zender (basgitaar), Nick Van Gelder (drums) en Wallis Buchanan (didgeridoo), samen met gastoptredens van Gavin Dodds (gitaar) en Maurizio Ravelico  (percussie), zowel op hun debuutalbum als op hun eerste tournee. Jamiroquai heeft meer dan vijfentwintig miljoen albums verkocht, en heeft sinds 1991 in totaal 162 weken in de UK singles chart gestaan.

Een van Jamiroquai's albums is ooit opgenomen in Kays thuisstudio in zijn 500-jaar oude huis in Buckinhamshire. Hoewel de pers gewoonlijk aandacht besteedt aan Kays passie voor auto's, zijn huis, en zijn liefdesleven, heeft Kay een groot deel van zijn geld geschonken aan Greenpeace, Friends Of The Earth en liefdadigheid voor daklozen. De hoofdzakelijke reden dat zijn boodschap sterk in de muziek naar voren komt is dat alle aspecten van hun werk door Kay moeten worden goedgekeurd, waaronder hoesontwerpen. Maar het artwork is dan ook altijd van sublieme kwaliteit en kent zijn weerga niet als het gaat om hoe je een merk / logo in de markt hoort te zetten en herkenbaar moet houden.

Kay heeft eerder gezegd dat hij en zijn band nog graag 15 tot 20 jaar door willen gaan met muziek maken. In februari 2007 werd echter gezegd dat Kay stopte met muziek maken vanwege een gebrek aan inspiratie. Dit werd de dag daarna ontkracht op de website van Jamiroquai.

Na het eerste album Emergency on planet earth (1993) vindt er trouwens wel een aantal opmerkelijke en belangrijke wisselingen in de bezetting plaats. Zo vervangt drummer Derrick McKenzie Nick van Gelder; percussionist Kofi Kofi Kari, vertrekt eveneens. Gitarist Gavin Dodds verlaat na het tweede album de band en maakt plaats voor Simon Katz. Sinds het Album A Funk Odyssee is Rob Harris de gitarist en mede songwriter van de band. Halverwege de jaren negentig neemt percussionist Sola Akingbola  plaats in de band; hij is ook medetekstschrijver van Jamiroquai. Bassist Stuart Zender verlaat de band in 1999 vanwege het vaderschap en voor de moeder van zijn dochter: All Saints-zangeres Melanie Blatt, zijn opvolger is Nick Fyffe en later de voormalig bassist van Annie Lennox, Paul Turner.

Na het enorme succes van Jamiroquai's eerste single, When You Gonna Learn, werd een platencontract getekend met Sony Records, goed voor acht albums en 1,9 miljoen dollar. Het eerste album van de band, Emergency on Planet Earth, verkocht goed en het unieke geluid van Jamiroquai werd al snel duidelijk en daarmee profileerde en etaleerde Kay zijn talent en creativiteit .Na het eerste succes komt The return of the space cowboy (1994) uit. Vooral de single Spacecowboy van dit album werd populair. Het derde album Travelling without moving uit 1997 bevatte de grote hits Virtual Insanity en Cosmic Girl.

De hitsingle Deeper underground van hun vierde cd Synkronized (1999) was de titelsong van de film Godzilla. Samen met Canned Heat werden dit de grootste hits van de cd.

De vroegere stijl van de band was acid jazz. Maar dankzij Jay Kay's interesse in funk- en discomuziek uit de jaren zeventig en tachtig, veranderde de stijl van de band langzamerhand in diverse richtingen. Op hun vijfde album, A Funk Odyssey (2001), was de invloed van disco duidelijk aanwezig. De eerste single van dit album, Little L, scoorde wereldwijd hoog in de hitlijsten.

Na de bekendmaking van Jay Kay dat hij geen cd meer wil uitbrengen vanwege de grote hoeveelheid kritiek op hem als persoon en op zijn muziek komt na vier jaar stilte op 20 juni 2005 Dynamite uit. De eerste single van dit album, Feels just like it should, werd voor deze datum al uitgebracht. Het nummer Seven days in sunny June van dit album werd een grote hit in de zomer van 2005. Na een lange stilte maakt Jamiroquai werk van een nieuw album, genaamd Rock Dust Light Star, dat in november 2010 uit zal komen. Tijdens een optreden op 24 juni 2010 in de Debut Club, Londen speelde Jamiroquai de gelijknamige single Rock Dust Light Star. Jamiroquai kondigde ook een zomertournee aan, waarbij hij op 29 juli op Suikerrock in Tienen aantrad. Op 23 augustus 2010 kwam de eerste single van hun nieuwe album Rock Dust Light Star uit met als titel White Knuckle Ride.

Hier een torrent van alle Jamiroquai albums voor hen die het eerst even aan willen horen alvorens ze naar de Free Record Shop rennen... LOL Of was het nou OLO? Enjoy!
1119 AD
PakNak
Super QFF-er
Super QFF-er

zo 05 sep 2010, 15:58

een torrent van alle Jamiroquai albums voor hen die het eerst even aan willen horen alvorens ze naar de Free Record Shop rennen... LOL

Hahaha...heb ze toch maar eerst gedownload.
Die eerste 2 heb ik tussen neus en lippen door al beluisterd...lekker.
die CD 'funk odyssy die bleek ik al in mn bezit te hebben !
baphomet
Administrator
Administrator

zo 05 sep 2010, 16:22

Geen verkeerde aanrader dus?
1119 AD
PakNak
Super QFF-er
Super QFF-er

zo 05 sep 2010, 16:29

[quote name="Baphomet"]Geen verkeerde aanrader dus?[/quote]

Zeker niet, moet wel bekennen dat ik nog niet echt heel goed naar de teksten heb geluisterd...heeft vooral op de achtergrond aangestaan maar het geeft in ieder geval een goeie 'vibe' af.
Bigfeet E

zo 05 sep 2010, 19:33

Heb 2 oude cd-tjes liggen : Synkronized & a funk odyssey , waarvan 'k eerstgenoemde de beste vond. Daarna werd het me te disco-achtig, ben meer funk verlekkert .
FilanysZ
QFF Gold Member
QFF Gold Member

zo 05 sep 2010, 20:02

Dankje wel Bapho door jouw Loof aan deze Fool Jamiroquai ben ik weer veel meer naar hem gaan luisteren!! Damn wat een heerlijke huishouden doen muziek! Al booty shakend de was ophangen!
lostaname
QFF Gold Member
QFF Gold Member

di 07 sep 2010, 17:58

,3 Jamiroquai. Wist niet dat er een nieuwe album van hem/hun uit komt.

@PakNak: De lyrics zijn zo goed als de vibe. Een top-of-the-hat voorbeeld is (Don't) Give Hate a Chance.
baphomet
Administrator
Administrator

wo 08 sep 2010, 00:50

@ Lostaname: gelukt dus?>!! :dans:
1119 AD
baphomet
Administrator
Administrator

wo 08 sep 2010, 00:51

[quote name="Filanys Z"]Dankje wel Bapho door jouw Loof aan deze Fool Jamiroquai ben ik weer veel meer naar hem gaan luisteren!! Damn wat een heerlijke huishouden doen muziek! Al booty shakend de was ophangen![/quote]

Vooral die teksten... wat hij toen zong gebeurt nu!!
1119 AD
lostaname
QFF Gold Member
QFF Gold Member

wo 08 sep 2010, 00:58

[quote name="Baphomet"]@ Lostaname: gelukt dus?>!! :dans:[/quote]

Yep, al dan niet in 1 keer. Ach ja, het is er nu. Thnx 4 the help!

Ja, dat is mij ook opgevallen. Er zijn veel boodschappen in zijn lyrics. Jammer dat niet iedereen ze op pikt. :(
lostaname
QFF Gold Member
QFF Gold Member

wo 08 sep 2010, 03:01

Uhm, uTorrent is net klaar met downen, maar ik zie geen muziek bestanden in mijn folder. Alleen FLUC bestanden ipv MP3 of whatever. Ik kan dus geen muziek luisteren. :sad: Hoe kan dit?
FilanysZ
QFF Gold Member
QFF Gold Member

wo 08 sep 2010, 12:21

Ik denk dat je .FLAC (Free Lossless Audio Codec) bedoelt dit is eigenlijk beter dan Mp3 hoge kwaliteit.
volgens mij speelt VLCplayer .FLAC wel zonder codec af
Klik hier anders voor de codec
http://flac.sourceforge.net/
en hier een tut. hoe je ze makkelijk als mp3 of wat anders via Winamp kan opslaan
http://www.simplehelp.net/2006/08/14/ho ... g-windows/
Succes! :D
FilanysZ
QFF Gold Member
QFF Gold Member

wo 08 sep 2010, 12:26

[quote name="Baphomet"]Vooral die teksten... wat hij toen zong gebeurt nu!![/quote]

Yup Jason the madhatter, John the walrus and BoB all praise BoB! all the great prophets!! I love em with all my Soul Hart and Body! they help me deal with the madness! ohh Madness nog zo'n goede band!
lostaname
QFF Gold Member
QFF Gold Member

do 09 sep 2010, 03:49

kweenie waarom, maar dat converten lukt bij mij niet met die methode. :sad:
baphomet
Administrator
Administrator

do 09 sep 2010, 05:03

VLC Player ;-) Gratiiiiiiiisssssssccchhh en speelt alles bij mij ook FLAC (Super High Quality)
1119 AD
Plaats reactie

Terug naar “Muziek”