De Germanen

Hier tref je allerlei topics aan die te maken hebben met geschiedenis en de oudheid.
abrakadaver
Super QFF-er
Super QFF-er

di 19 okt 2010, 18:31

Dat zou inderdaad ziek zijn,hoop dat het niet gebeurt.

Ook misschien leuk om te weten isd hoe Appingedam aan stadrechten kwam:
Appingedam HISTORISCH CENTRUM In de late middeleeuwen werd Appingedam een belangrijke havenplaats in Groningen. Met een open vaarweg naar zee (zelfs beter dan de open verbinding naar Groningen). Appingedam wist zeer lang de overheersing van de stad Groningen te weerstaan. Maar in de 15e en 16e eeuw werd de stad Appingedam vele malen geplunderd. In 1327 verkreeg Appingedam stadsrechten. In dat jaar erkenden de vertegenwoordigers van de zeven Friese Zeelanden, verenigd in het verbond van de "Upstalboom", de al van oudsher bestaande rechten en gewoonten en leggen deze vast in de zgn. buurbrief. Vermoedelijk is deze brief opgesteld in Aurich (Ost-Friesland), niet toevallig ook nog heden ten dage Appingedams officiële en mooie partnerstad.
baphomet
Administrator
Administrator

di 19 okt 2010, 18:39

Appingedam dat is ook zo'n aparte plaats Abra, mooi aangehaald. Net als Aduard, ook zoiets!
1119 AD
abrakadaver
Super QFF-er
Super QFF-er

di 19 okt 2010, 19:05

Ik zal me daar ook eens in verdiepen Bapho :D

Over Aduard (Gronings: Auwerd) valt denk ik ook wel een en ander te zeggen(werd,wierd,ward,terp=dorp)

Terpen & wierden; heuvels op krachtplaatsen als bescherming tegen de zee... -
Tijdsperiode: voor en tijdens de Romeinse tijd tot in de Late Middeleeuwen (700 v.Chr. - 1500 n.Chr.) -
Volk: toenmalige lokale bevolking, waaronder de Friezen (een Germaans volk) -
Functie: bescherming & beschutting tegen hoge zeewaterstanden en misschien ook als heilige plek? -
Vorm: opgeworpen heuvels in de kwelders (met soms/vaak op het hoogste punt de kerk) -
Rituelen: onbekend -
Energetisch: terpen en wierden staan ieder op een kruispunt van leylijnen (indien voor 1350) -
Bekende locaties: provincies Noord-Holland, Friesland en Groningen Terpen en wierden (ook 'werven' genoemd) zijn heuvels opgeworpen door de lokale bevolking die bescherming moesten bieden tegen hoge waterstanden van de zee. Deze heuvels konden één boerderij bevatten tot wel een heel dorp met dorpskerk. De plaats die ze uitkozen om hun terp op te richten was op een kruispunt van leylijnen. Wanneer men terug gaat in de geschiedenis van de taal en zijn betekenis komt men in Engeland veelvuldig de uitgang 'ley' tegen. In Nederland en België gaat het hier bij 'leeuw'-, 'lee'- en 'lede'-namen steeds om overeenkomsten met het Engelse 'ley', het Franse 'leu', alsmede het Duitse 'lei'. De ware betekenis is: leycentrum en de bescherming en beschutting die daar gevonden wordt, de 'luwte' of de 'leite' (Fries) en de 'lee' (Engels). Denk wat dit laatste betreft ook aan 'under the lee of' (onder de beschutting van). Zo is het leycentrum en ook de leylijn terug te vinden in de Westeuropese talen. (Bron: Leylijnen en leycentra in de Lage Landen) De bewoners uit die tijd zochten bescherming en beschutting op een leycentrum en bouwden hierop hun terpen en hun huizen http://www.leylijnen.com/terpen.htm
Afbeelding
De upstalboom ligt ook zeker op een opgehoogde krachtplaats
nienke

di 04 jan 2011, 00:13

germanen zijn echt vet hip maar waar sliepen ze op moet een stom rot werkstuk over maken echt kinder werk o ja denk je dat je met leuk vind ga dan naar mijn email

xxxxx :love:
p.s. ik heb lekere borsten :dd:

Afbeelding
baphomet
Administrator
Administrator

di 04 jan 2011, 00:38

Op de grond...
1119 AD
FreeElectron
Super QFF-er
Super QFF-er

di 04 jan 2011, 02:00

Tja, als we dit gaan krijgen dan zijn we dus echt een mainstream burgerforum geworden....

:lol:
baphomet
Administrator
Administrator

di 04 jan 2011, 02:03

* zoekt op 'de germanen' met google*
1119 AD
Vortex
Super QFF-er
Super QFF-er

di 04 jan 2011, 02:04

hadden we het vanmiddag nog over laagdrempeligheid :-* :lol:
nosce te ipsum
abrakadaver
Super QFF-er
Super QFF-er

di 04 jan 2011, 02:08

[quote name="Vortex"]hadden we het vanmiddag nog over laagdrempeligheid :-* :lol:[/quote]

Toch wil ik die borsten ook wel zien...
naja zal wel grootspraak wezen :P
baphomet
Administrator
Administrator

di 04 jan 2011, 02:11

Of Andor onder een andere naam die loopt te zieken... ;-)
1119 AD
Dendorion
Senior QFF-er
Senior QFF-er

di 04 jan 2011, 02:13

Mooi topic zeer intressant dat ik dit gemist heb. Wat ik mij afvroeg wat staat er op dat plakaat bij die Upstalboom???

Sheeple invasion :rudolfsteiner: :kwark187:
abrakadaver
Super QFF-er
Super QFF-er

di 04 jan 2011, 02:24

Mooi topic zeer intressant dat ik dit gemist heb. Wat ik mij afvroeg wat staat er op dat plakaat bij die Upstalboom???

Er stond geloof ik een Duitse tekst met de geschiedenis van de Opstalboom op.

Kon het wat moeilijk lezen geloof ik want het heeft niet echt mijn aandacht gehad.
In 1833 is ter herinnering aan de historische betekenis van de Opstalboom bovenop de grafheuvel een piramide van zwerfstenen gebouwd en is er een park aangelegd.
Als ik er nog eens kom zal ik het opschrijven :D
baphomet
Administrator
Administrator

ma 21 jan 2013, 00:10

Bumperdebumperdebump!

:bump:
1119 AD
NoMore
Super QFF-er
Super QFF-er

di 12 feb 2013, 14:30

Dutch Low Saxon

Dutch Low Saxon (Dutch Low Saxon and Dutch: Nedersaksisch) is a group of Low Saxon, i.e., West Low German, dialects spoken in the northeastern Netherlands. In comparison, the remainder of the Netherlands (besides the Frisian speaking part) speak a collection of Low Franconian dialects.

The class “Dutch Low Saxon” is not unanimous. From a diachronic point of view, the Dutch Low Saxon dialects are merely the Low Saxon dialects which are native to areas in the Netherlands (as opposed to areas in northern Germany). From a strictly synchronic point of view, however, some linguists classify Dutch Low Saxon as a variety of Dutch.[1] Some Dutch Low Saxon dialects show features of Westphalian, a West Low German dialect spoken in Germany.

Afbeelding

Dialects

Dutch Low Saxon comprises the following forms:

Westerkertiers
Pompsters
Kölmerlands
Middaglands
Midden-Westerkertiers
Zuud-Westerkertiers
Grunnegs and Noord-Drèents
Hoogelaandsters
Stadsgrunnegs
Westerwoolds
Veenkelonioals
Oldambtsters
Stellingwarfs
Midden-Drèents
Zuud-Drèents
Tweants
Tweants-Groafschops
Gelders-Oaveriessels
Achterhooks
Sallaans
Urkers
Veluws
Oost-Veluws
West-Veluws

Most varieties belong to the West Low Saxon group. Grunnegs is so different from the rest of the Dutch Low Saxon varieties that it may be treated separately. Tweants and Achterhooks belong to the Westphalian group of dialects. The remainder, Drèents, Stellingwarfs, Sallaans, Urkers and Veluws, could be classified in their own subdivision, since they form the westernmost group of Low Saxon dialects, considerably affected by Dutch. Urkers and West-Veluws are so heavily Hollandified that some people classify these dialects as Low Franconian rather than Low Saxon.

Afbeelding

Dutch influence

A lot of these dialects have been affected by the Hollandic expansion of the seventeenth century. All of them are lexically dependent on Dutch rather than German for neologisms. When written down, they use a Dutch-based orthography.

a unified plural in -en rather than -t
This is found in West-Veluws and Urkers and clearly ensued from Dutch influence, since a unified plural in -t for verbs is common in Low Saxon. These dialects have wiej warken instead of wiej warkt for "we work". This feature is, surprisingly, also found in Stellingwarfs and Grunnegs, but here this trait is believed to have Frisian rather than Hollandic origins (the Stellingwerven have been Frisian for centuries and Groningen was a Frisian speaking area in the Middle Ages). Modern Frisian has -e here, -en may be a kind of intermediate form between -t and -e. This unified plural takes the form -et rather than -t in the Achterhooks dialect of Winterswijk.

several long vowel shifts
Veluws, Sallaans, Stellingwarfs and Drèents have experienced mutation as the Hollandic dialect rose in prestige during the seventeenth century. The ee [e?] mutated into ie [i?], the oo [o?] into oe [u?] and the oe [u?] into uu [y?]. Tweants and Eastern Achterhooks, by contrast retained their old vowels. Compare these Tweants and Sallaans couples: deer - dier ("animal"); good - goed ("good"); hoes - huus ("house"). Surprisingly, in many dialects the oe sound was preserved in some words while it mutated towards uu in others. As a result, in Sallaans "huis" (house) translates as huus but "muis" (mouse) as moes (as in Tweants).

loss of the word du "thou"
Dutch has lost the word doe "thou" and replaced it with jij, equivalent to English "ye", originally the second person plural. In many Low Saxon dialects in the Netherlands, the very same happened. The doe - ie/ieje/ij isogloss runs surprisingly close to the Dutch border, except in Groningen, where it enters the Dutch territory with a vengeance (in the entire province this word is known). In Twente, it is present in the easternmost villages of Denekamp and Oldenzaal, in the Achterhoek (Gelderland), dou is present in Winterswijk and Groenlo.

http://en.wikipedia.org/wiki/Dutch_Low_Saxon
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: abrakadaver
abrakadaver
Super QFF-er
Super QFF-er

di 12 feb 2013, 15:16

[quote=""abrakadaver" post=19819"]

Er stond geloof ik een Duitse tekst met de geschiedenis van de Opstalboom op.

Kon het wat moeilijk lezen geloof ik want het heeft niet echt mijn aandacht gehad.
In 1833 is ter herinnering aan de historische betekenis van de Opstalboom bovenop de grafheuvel een piramide van zwerfstenen gebouwd en is er een park aangelegd.
Als ik er nog eens kom zal ik het opschrijven :D[/quote]

ziehier:

Afbeelding
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: Toxopeus, NoMore
Plaats reactie

Terug naar “Geschiedenis”