Dubbelkoppige adelaar

Hier tref je allerlei topics aan die te maken hebben met geschiedenis en de oudheid.
Gebruikersavatar
combi
Administrator
Administrator
Berichten: 15878
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 21:27

ma 14 mar 2011, 01:03

 
 
De dubbelkoppige adelaar: de band tussen de Hanze en de Duitse orde:


Voordat de dubbelkoppige adelaar aan het begin van de 15e werd overgenomen door de keizer als zinnebeeld van het Heilige Roomse Rijk was het een wapen dat steevast gebruikt is om de steden aan te duiden die bij de handels-federatie horen, één lichaam, twee hoofden. Hoewel het wapen al al een tijdlang bestond en vermoedelijk is ontleent aan de byzantijnen zien we het vooral terug bij de vroegere Hanzesteden, waarover al een topic is op qff. Hanzesteden en het Hanzeverbond . Het ligt voor de hand te veronderstellen dat de twee koppen duiden op twee afzonderlijke organisaties. dat is niet zo gek als we nagaan dat het de Hanzesteden waren die er voor verantwoordelijk worden gehouden in het Heilige Land de Duitse Orde te hebben gesticht. het dier mag dan over twee koppen beschikken, er is maar één lichaam. Dit zou kunnen duiden op een centrale doelstelling voor beide partijen. een uitzonderingspositie binnen het verbond werd ingenomen door de grootmeester van de Duitse Orde, die als rechtspersoon lid was. hierdoor konden in principe al zijn onderdanen (lees: de gehele Duitse Orde) een beroep doen op de Hanzeprivileges. En dat deden ze dan ook, veelvuldig. De band tussen de twee organisaties is zelfs zo hecht dat men met recht kan spreken van een twee-eenheid: de dubbelkoppige adelaar. Men had geen passender symbool kunnen kiezen om deze bruiloft van belangen in uit te kunnen drukken.
Deze symbiotische relatie blijkt onder meer overtuigend uit het feit dat de veroveringen van de orde in bijna alle gevallen vergezeld gingen van een opstart van handelsposten, geleid door Hanzekooplui. In het geval van Torun bijvoorbeeld, dat tijdens de Baltische kruistochten in 1233 in het bezit van de Teutoonse ridders kwam, ontstond aan de voet van het fort een compleet nieuw stadsdeel, waar de Hanze zich even later vestigde.

Torun, Kasteel Duitse Orde
 
Een ander voorbeeld: toen de Duitse Orde de stad Danzig stichtte aan het begin van de veertiende eeuw, werd deze rond 1360 lid van de Hanze. Weer een ander voorbeeld: in 1252 bouwde de Orde van het Zwaard, de militaristische tak van de Duitse orde, een kasteel aan de monding van de rivier Dané; en toen ook de Hanze daar twee jaar later neerstreek, groeide de vesting uit tot een volwaardige Hanzestad. De stad Elbing werd in 1237 gelijktijdig gesticht door de Landmeister van de Duitse Orde en! de kooplieden uit Lübeck. De vestigingen aan de kust schoten als paddestoelen uit de grond. Deze min of meer willekeurige greep uit de middeleeuwse geschiedenis toont aan hoezeer de Duitse Orde en de Hanze waren vervlochten. Bovenstaande voorbeelden hebben betrekking op de Baltische veroveringstochten. Dit betekend echter niet dat de relatie in vredestijd daarom minder sterk was. Er zijn talloze voorbeelden te noemen van vreedzame annexaties die de orde ondernam, daarbij op de voet gevolgd door Hanzekooplieden en vice versa. Sterker nog: van de 200 steden die in de veertiende- en vijftiende-eeuw  bij de Hanze waren aangesloten, hebben we slechts met moeite een enkele uitzondering op de regel kunnen vinden - en zelfs in deze spaarzame gevallen stond het niet vast dat er geen onderlinge bemoeienissen waren.

Het kruis van een lid van de Orde, het "Marianer Herrenkreuz". Particuliere collectie, Groningen bron: Wikipedia

 
De relatie tussen de Duitse Orde en de Hanze is dus hecht. Hun wortels groeien gelijk op en hun beider opkomst (en latere teloorgang) loopt nagenoeg parallel. Het was de Hanze die met haar schepen naar het heilige Land voer en onder wier tentzeilen de Duitse Orde tot ontwikkeling kwam. We weten dus dat de 'bewoners uit Lübeck en Bremen' die in 1190 de Duitse Orde stichten, Hanzeleden waren die over een flinke vloot beschikten. Het is opmerkelijk dat toonaangevende studies weliswaar op samenwerking wijzen, maar niet spreken over de directe samenhang van beide partijen; men waagt zelfs geen poging om de stichting van de Duitse Orde te beschouwen als een logisch uitvloeisel van de bestaande Hanze of omgekeerd, hetgeen opmerkelijk is gezien de vele aanwijzingen die deze beweringen lijken te staven.
We hebben gezien dat de de handelsroutes van de Hanze vanaf het midden van de twaalfde eeuw fors werden uitgebreid; ze bezat bij voorbeeld al in 1260 kantoren in Londen en Brugge en zocht voortdurend naar nieuwe handelshorizonten. Ook weten we dat de Gotlandvaarders een niet geringe militaristische inslag hadden, aangezien ze op weg naar Palestina nog even Portugal aandeden en daar slag leverde met hun concurrenten, de Moren, die gezien werden als en bedreiging voor het handelsbeleid van de Duitsers. De officiële reden voor deze slachtingen was wederom 'kruistocht' . opvallend detail is dat Hendrik 1 van Brabant al in 1197 de Bremers en Lübeckers hielp bij deze antimoorse expedities.

Hendrik I  1165-1235
 
De kruistochten boden de kooplieden de mogelijkheden om allerlei handelsbetrekkingen aan te knopen onder bescherming van de pauselijke stoottroepen. De formering van een ridderorde, met alle militaire middelen tot haar beschikking, was natuurlijk een uitstekende manier om de handelswaar te beschermen. En hoewel zij openlijk de Saracenen bestreed, dreef zij onder tafel naarstig handel met hen. door zich aan te sluiten bij de Heilige Strijd kreeg de Duitse handelsfederatie  de mogelijkheid om land te veroveren van waaruit vele handelsroutes open kwamen te liggen die vroeger ontoegankelijk waren. Een mooie illustratie van het verschil tussen de tempeliers en de Teutonen is de vestiging van hun hoofdkwartier, respectievelijk in Jerusalem en Akko. De tempeliers namen het Heilige (maar verder nogal armoedige) Jeruzalem in, de Duitse Orde nam in eerste instantie bezit van de havens der Saracenen in Akko. De stichters van de Duitse Orde vestigden zich niet in Jeruzalem, het belangrijke politieke en religieuze centrum, zij bleven hangen bij de steigers. Niet verwonderlijk wanneer we in beschouwing nemen dat vrijwel al het internationale handelsverkeer plaatsvond  vanuit deze essentiële kustplaats. Een open verbinding met het Ottomaanse rijk werd ineens mogelijk, en ook met Griekenland en andere landen.
Het gaat niet te ver als we zeggen dat de Duitse Orde het vrij aardig deed daar in Outremer. Niettemin heeft het er alle schijn van dat de Duitsers er hun gezicht lieten zien om als ridderorde door het Vaticaan erkent te worden, enkel en alleen om in het noorden van Europa hun slag te slaan. De Germanen, zouden we kunnen zeggen, heroverden Noord-Europa via een omweg.
uit het, ook vanuit de zoektocht in het  Werderbrüders Part II topic het zeer aangeraden, boek: Het geheim van Zionsburg de heilige graal, de Oranjes en de intrige achter een duistere ridderorde



 
 
Gebruikersavatar
Dromen
Administrator
Administrator
Berichten: 5033
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 06:38

ma 14 mar 2011, 01:30

Dit is zuuuuuuuuuuuuuuuulk interessante info 8)

Aangezien ik je vorige topic ook nog moet lezen, begin ik daar ff mee ;-)
Gebruikersavatar
Toxopeus
Administrator
Administrator
Berichten: 4185
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 19:53

ma 14 mar 2011, 02:03

Interessant, weer veel lekker leesvoer! Het is het symbool van Kosovo.
In de erfenis der eeuwen ligt veel wijsheid opgetast. Ook hier geldt: dwaas is hij die zijn eigen geschiedenis versmaadt.
Gebruikersavatar
rp801
QFF Gold Member
QFF Gold Member
Berichten: 209
Lid geworden op: zo 22 aug 2010, 16:42

ma 14 mar 2011, 03:33

Interesting! Ik ben dat boek momenteel aan het lezen. Zo las ik dat de dubbelkoppige adelaar ook in enkele vlaggen en wapens van de Friese elfsteden voorkomt. Voor zover ik net kon vinden zie ik ze in de wapens van Bolsward, Sneek en Workum voorkomen. Het wapen van IJlst bevat een Kogge schip. Dat is ook de naam van een basisschool waar ik vroeger op heb gezeten.

http://www.encyonline.nl/ency/index.php ... elf_steden

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kogge

Friese Elfstedentocht-kruisjes in de vorm van een maltezer kruis:

http://www.friesscheepvaartmuseum.nl/nl ... oninklijke
Gebruikersavatar
BL@DE
Super QFF-er
Super QFF-er
Berichten: 1547
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 09:54

ma 14 mar 2011, 03:50

Connect the dots...

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
BL@DE
Super QFF-er
Super QFF-er
Berichten: 1547
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 09:54

ma 14 mar 2011, 03:59

Afbeelding

Zie hieronder de letters IHS ( Isis Horus Seth) Jezuitenorde dus, die staan boven de Duitse orde, net zoals de sleutel rechts (Vaticaan)
Afbeelding

Afbeelding

Post tenebras lux is a Latin phrase translated as Light After Darkness. It is Post tenebras spero lucem ("After darkness, I hope for light") in the Vulgate version of Job 17:12

Lucem=Lucifer

Mooi artikel trouwens, zo zie je dat alles verweven is met elkaar tot een onoverzichtelijk geheel voor de leek.

:-)
Gebruikersavatar
combi
Administrator
Administrator
Berichten: 15878
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 21:27

ma 14 mar 2011, 04:01

[quote name="rp801"]Interesting! Ik ben dat boek momenteel aan het lezen. Zo las ik dat de dubbelkoppige adelaar ook in enkele vlaggen en wapens van de Friese elfsteden voorkomt. Voor zover ik net kon vinden zie ik ze in de wapens van Bolsward, Sneek en Workum voorkomen. Het wapen van IJlst bevat een Kogge schip. Dat is ook de naam van een basisschool waar ik vroeger op heb gezeten.

http://www.encyonline.nl/ency/index.php ... elf_steden

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kogge

Friese Elfstedentocht-kruisjes in de vorm van een maltezer kruis:

http://www.friesscheepvaartmuseum.nl/nl ... oninklijke[/quote]

Die was ik idd ook tegen gekomen op mijn zoektocht naar een dubbelkoppige adelaar

Afbeelding
Gebruikersavatar
BL@DE
Super QFF-er
Super QFF-er
Berichten: 1547
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 09:54

ma 14 mar 2011, 04:24

Owja die Eagle is eigenlijk een Feniks..
Egypte dus.
Laat je dus niet op een dwaalspoor brengen waar de echte oorsprong ligt.
Gebruikersavatar
BL@DE
Super QFF-er
Super QFF-er
Berichten: 1547
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 09:54

ma 14 mar 2011, 04:28

Goede vondst Combi, die zat nog niet in mijn verzameling, thx!

Maar...nu nog verder terug met de dubbelkoppige adelaar komen we dus in Egypte uit, nl bij de dubbelkoppige Fenisk...
Afbeelding

The History of Freemasonry
by Albert Gallatin Mackey
Chapter 10 - The Legend of Hermes

The Legend of Lamech's Sons and the Pillars - Contents - The Tower of Babel

THE next part of the Legend of the Craft which claims our attention is that which relates to Hermes, who is said to have discovered one of the pillars erected by the sons of Lamech, and to have communicated the sciences inscribed on it to mankind. This may, for distinction, be called "The Legend of Hermes."

The name has suffered cruel distortion from the hands of the copyists in the different manuscripts. In the Dowland MS. it is Hermarynes; in the Landsdowne, Herminerus; in the York, Hermarines; in the Sloane, 3,848, Hermines and Hermenes, who "was afterwards called Hermes"; and worst and most intolerable of all, it is in the Harleian, Hermaxmes. But they all evidently refer to the celebrated Hermes Trismegistus, or the thrice great Hermes. The Cooke MS., from which the story in the later manuscripts is derived, spells the name correctly, and adds, on the authority of the Polychronicon, that while Hermes found one of the pillars, Pythagoras discovered the other. Pythagoras is not mentioned in any of the later manuscripts, and we first find him referred to as a founder in Masonry in the questionable manuscript of Leland, which fact will, perhaps, furnish another argument against the genuineness of that document.

As to Hermes, the Legend is not altogether without some histoical support ahhough the story is in the Legend mythical, but of that character which pertains to the historical myth.

He was reputed to be the son of Taut or Thoth, whom the Egyptians deified, and placed his image beside those of Osiris and Isis. To him they attributed the invention of letters, as well as of all the sciences, and they esteemed him as the founder of their religious rites.

Hodges says, in a note on a passage of Sanchoniathon, (1) that "Thoth was an Egyptian deity of the second order. The Graeco- Roman mythology identified him with Hermes or Mercury. He was reputed to be the inventor of writing, the patron deity of learning, the scribe of the gods, in which capacity he is represented signing the sentences on the souls of the dead." Some recent writers have supposed that Hermes was the symbol of Divine Intelligence and the primitive type of Plato's " Logos." Manetho, the Egyptian priest, as quoted by Syncellus, distinguishes three beings who were callcd Hermes by the Egyptians. The first, or Hermes Trismegistus, had, before the deluge, inscribed the history of all the sciences on pillars; the second, the son of Agathodemon, translated the precepts of the first; and the third, who is supposed to be synonymous with Thoth, was the counsellor of Osiris and Isis. But these three were in later ages confounded and fused into one, known as Hermes Trismegistus. He was always understood by the philosophers to symbolize the birth, the progress, and the perfection of human sciences. He was thus considered as a type of the Supreme Being. Through him man was elevated and put into communication with the gods.

The Egyptians attributed to him the composition of 36,525 books on all kinds of knowledge. (2) But this mythical fecundity of authorship has been explained as referring to the whole scientific and religious encyclopoedia collected by the Egyptian priests and preserved in their temples.

Under the title of Hermetic books, several works falsely attributed to Hermes, but written, most probably, by the Neo-Platonists, are still extant, and were deemed to be of great authority up to the 16th century. (3)

It was a tradition very generally accepted in former times that this Hermes engraved his knowledge of the sciences on tables of pillars of stone, which were afterward copied into books.

Manetho attributes to him the invention of stylae, or pillars, on which were inscribed the principles of the sciences. And Jamblichus

(1) Cory's "Ancient Fragments," edited by E. Richmond Hodges, Lond., 1876, p. 3. (2) Jamblichus, citing Selencos, "de Mysteries," segm. viii., c. 1. (3) Rousse, Dictionnaire in voc. The principal of these is the "Poemander," or of the Divine Power and Wisdom.

says that when Plato and Pythagoras had read the inscriptions on these columns they formed their philosophy. (1)

Hermes was, in fact, an Egyptian legislator and priest. Thirty- six books on philosophy and theology, and six on medicine, are said to have been written by him, but they are all lost, if they ever existed. The question, indeed, of his own existence has been regarded by modern scholars as extremely mythical. The Alchemists, however, adopted him as their patron. Hence Alchemy is called the Hermetic science, and hence we get Hermetic Masonry and Hermetic Rites.

At the time of the composition of the Legend of the Craft, the opinion that Hermes was the inventor of all the sciences, and among them, of course, Geometry and Architecture, was universally accepted as true, even by the learned. It is not, therefore, singular that the old Masons, who must have been familiar with the Hermetic myth, received it as something worthy to be incorporated into the early history of the Craft, nor that they should have adopted him, as they did Euclid, as one of the founders of the science of Masonry.

The idea must, however have sprung up in the 15th century, as it is first broached in the Cook MS. And it was, in all probability, of English origin, since there is no allusion to it in the Halliwell poem.

The next important point that occurs in the Legend of the Craft is its reference to the Tower of Babel, and this will, therefore, be the subject of the next chapter.

(1) Juxta antiquas Mercurii columnas, quas Plato quondam, et Pythagoras cum lectitas-sent, philosophism constituerunt. Jamblichus, " de Mysteries," segm. i., c. 2.

http://www.masonicsecrets.org/history-o ... ermes.html

Maargoed dat was de geschiedenis van de double headed eagle, nu weer terug :ontopic:
Gebruikersavatar
Toxopeus
Administrator
Administrator
Berichten: 4185
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 19:53

ma 14 mar 2011, 04:41

Ook bij de Arkan-tijgers:Afbeelding
:-*
In de erfenis der eeuwen ligt veel wijsheid opgetast. Ook hier geldt: dwaas is hij die zijn eigen geschiedenis versmaadt.
Gebruikersavatar
BL@DE
Super QFF-er
Super QFF-er
Berichten: 1547
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 09:54

ma 14 mar 2011, 04:43

ok laatste dan, het blijft leuk om linkjes te leggen.. :-)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
baphomet
Administrator
Administrator
Berichten: 23142
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 16:08

ma 14 mar 2011, 04:53

Afbeelding

Jaja ook Groningen haar stadswapen...

Dit is overigens een eigen `vintage` variant van mijn hand, ooit gebruikt voor een serie shirts.

Vet tof topic Combi!

Sluit ook weer mooi aan op dat Hanze topic dat ik een tijd terug getikt heb idd!

:stikkie:


..
1119 AD
Gebruikersavatar
baphomet
Administrator
Administrator
Berichten: 23142
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 16:08

ma 14 mar 2011, 04:57

Afbeelding
1119 AD
Gebruikersavatar
BL@DE
Super QFF-er
Super QFF-er
Berichten: 1547
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 09:54

ma 14 mar 2011, 07:24

[quote name="Baphomet"]Afbeelding

Jaja ook Groningen haar stadswapen...

Dit is overigens een eigen `vintage` variant van mijn hand, ooit gebruikt voor een serie shirts.

Vet tof topic Combi!

Sluit ook weer mooi aan op dat Hanze topic dat ik een tijd terug getikt heb idd!

:stikkie:


..[/quote]


Groningen...het wordt steeds interessanter. :stikkie:
Gebruikersavatar
rp801
QFF Gold Member
QFF Gold Member
Berichten: 209
Lid geworden op: zo 22 aug 2010, 16:42

ma 14 mar 2011, 18:29

De vlag van Vitesse:

http://www.mediafire.com/i/?n9xtty37mdamy5r

Ook te vinden in de vlag en wapen van Arnhem.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Arnhem
Plaats reactie

Terug naar “Geschiedenis”