Sinterklaas!

Hier tref je allerlei topics aan die te maken hebben met geschiedenis en de oudheid.
baphomet
Administrator
Administrator

ma 23 feb 2015, 10:18

22 FEBRUARI 2015-12:16

EERSTE ZWARTE PIET-INCIDENT VAN 2015

#ZWARTEPIET

Verslaggever wordt onder dreiging 'verzocht' zijn foto's te wissen.

Afbeelding
Hoera, kinderfeestje!

Hoewel u nog aan het bijkomen bent van de Zwarte Pietendiscussie van 2014, is actiegroep ‘Kick Out Zwarte Piet/Zwarte Piet Niet’ alweer bezig met de protestacties voor 2015. De kick-off liep direct uit de hand.
Een verslaggever van ThePostOnline werd ‘bedreigd in een gangetje en gedwongen zijn foto’s te wissen’, zo meldt TPO. De zaal zou even daarvoor zijn ‘opgehitst’ door te zeggen dat de website racistisch is. Niet veel later sloeg de vlam in de pan.

"Een meisje vroeg of ik journalist was en mee wilde. Ik bedacht dat ik beter met ze mee kon gaan. In de corridor tussen de zaal en de foyer gingen de deuren dicht, en vijf man met het schuim op de bek beten mij toe dat ik racist was. Op mijn ontkennen riep men dat ik het wel was, wegens ThePostOnline. Eentje had TPO gelezen en ‘gezien dat ik racist was’. Ze zeiden: ‘Camera legen of we slaan je verrot", zo vertelt de verslaggever, die geaccrediteerd was door de organisatie.

De organisatie zegt bij monde van Kno’Ledge Cesare niet op de hoogte te zijn van het incident. "Ik ben erg geschrokken en ik ga dit uitzoeken. Het is heel vervelend, ook omdat wij Robert Engel als verslaggever hadden geaccrediteerd. Bij een volgende keer zullen we dat ook duidelijker maken, dat journalisten herkenbaarder zijn als journalist waardoor duidelijk is dat ze journalist zijn, bij ons te gast zijn en dat het publiek dus snapt dat ze daar hun werk doen. Iedereen is weg nu en ik ga dit uitzoeken."
via:-> http://www.powned.tv/nieuws/media/2015/ ... t_van.html
baphomet
Administrator
Administrator

di 24 feb 2015, 11:32

23 FEBRUARI 2015-15:47

ZWARTE PIET-DOCU SLOOPT NEDERLAND

#ZWARTEPIET

Documentairemaker Roger Ross Williams gaat toerisme en dus economie omver blazen.

Afbeelding

Documentairemaker Roger Ross Williams gaat er hoogstpersoonlijk voor zorgen dat Nederland binnenkort verwordt tot een derdewereldland.

Williams is namelijk namens CNN bezig met een documentaire over Zwarte Piet, volgens Williams een ‘dirty, little secret’ van Nederland. Tegen het AD zegt hij dat Nederland grote economische gevolgen gaat ondervinden van zijn documentaire.

Hoe meer hij zich in het fenomeen verdiept, hoe schokkender hij het vindt. Ook zijn matties op Facebook kunnen zijn berichten over Zwarte Piet niet echt waarderen. “Ik vind het een beledigende karikatuur, die rechtstreeks verbonden is aan het koloniale verleden van Nederland - waar hier al amper over gesproken wordt", duidt Williams.

“Als de wereld deze praktijken ziet, kan dat grote gevolgen hebben voor het toerisme en dus ook voor de economie. En vooral voor de manier waarop naar jullie land gekeken wordt door mensen uit andere landen. Dat beeld van een uiterst progressief land zal moeten worden bijgesteld.''

Williams was afgelopen zaterdag aanwezig bij de kick-off van de anti-beweging in Amsterdam, waar een journalist werd bedreigd.
via:->> http://www.powned.tv/nieuws/media/2015/ ... derla.html
Toxopeus
Administrator
Administrator

di 24 feb 2015, 21:17

Die gast moet eerst in z'n eigen land kijken...
In de erfenis der eeuwen ligt veel wijsheid opgetast. Ook hier geldt: dwaas is hij die zijn eigen geschiedenis versmaadt.
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet
baphomet
Administrator
Administrator

wo 25 feb 2015, 20:20

#podcast70
combi
Administrator
Administrator

za 28 nov 2015, 12:24

;)
Nederlands comité gaat Thanksgiving aankaarten bij Verenigde Naties
‘Bizar dat Amerikanen rassenonderdrukking vieren’
Door Alexander Brandenburg •

vrijdag 27 november 2015
http://speld.nl/2015/11/27/nederlands-c ... de-naties/

Gisteren werd in grote delen van Amerika Thanksgiving gevierd. Het is een feest waar Nederlanders vanwege het onderliggende racisme weinig van moeten hebben: “De onderdrukking van Indianen lijkt me nou niet bepaald een feestje waard.”

Een actiecomité verzamelt petities om Thanksgiving aan te kaarten bij de Verenigde Naties. Daar zijn 5000 handtekeningen voor nodig. Initiatiefnemer Henk Westbroek: “Dat een stel pelgrims land afpakt van indianen is tot daaraan toe. Maar om dat nou vol trots te vieren?”

Volgens de Amerikanen zelf draait het feest om heel iets anders. De Amerikaanse ambassadeur Timothy Broas verheldert: “Met Thanksgiving spreken we met geliefden en vrienden onze dank uit voor de goede oogst. En als de Indianen daar een probleem mee hebben, dan gaan ze maar weer terug naar hun wigwam in India.”
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: blackbox, Toxopeus
baphomet
Administrator
Administrator

za 05 dec 2015, 13:49

Ondertussen op Curacao

De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: Toxopeus
combi
Administrator
Administrator

vr 30 sep 2016, 20:02

Kinderombudsman: 'Zwarte Piet moet dood'
Van Rossem

30-09-16 08:48
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/20 ... aniak.html

Zet u schrap voor een zwarte vrijdag. Het is september, De Pepernoten Liggen Alweer In De Winkel-ophef is al geweest, gisteren was de eerste echte herfstdag, dus het is hoog tijd dat het zwartepieten over Zwarte Piet weer begint. En niemand minder dan de Kinderombudsman gooit het eerste bommetje door de nationale schoorsteen. Hij [Google leert dat het een zij is] heeft namelijk een bij het ANP ingekocht persbericht in de schoen van de media gereden vannacht: "Zwarte Piet vraagt om aanpassing", staat daar in chocoladeletters boven. "De figuur van Zwarte Piet kan bijdragen aan pesten, uitsluiting of discriminatie en is daarmee in strijd met het Kinderrechtenverdrag. De Kinderombudsman stelt dat Zwarte Piet zodanig moet worden aangepast dat kinderen geen negatieve effecten meer ervaren door het Sinterklaasfeest. Door Zwarte Piet te ontdoen van discriminerende en stereotyperende kenmerken kan er van hem een figuur gemaakt worden die recht doet aan het plezier dat zovelen beleven aan de Sinterklaastraditie." Er zit zelfs een vijf pagina's tellend rapport bij (pdf). Kinderombudsman. Qua relevantie toch een beetje de NRC Next onder de publieke praathoofden.

Maar ja hij zij heeft kinder in zijn haar titel en Sinterklaas is een kinderfeest dus hij zij grijpt z'n haar kans. Bovendien deug je als je voor het afschminken van Zwarte Piet bent, en 'Ombudsman' (m/v) begint niet voor niets met de 'O' van 'Ons Soort Mensen'. Waar de media ook graag bij willen horen. Cadeautje voor het overtikjournaille natuurlijk, dat een gratis dosis ophef over de sloopwerkzaamheden aan het laatste echte seculiere, saamhorige en gezellige Hollandse kinderfeest altijd met open armen ontvangt. Hoera, er kan weer iets weg met ons! Zelf toevallig nog Sinterklaaswensen? Uw eigen verlanglijstjes voor de Kinderombudsmw kunnen naar bureau@nationaleombudsman.nl. Een nieuw land, misschien?
:D
Maar Hadji Firoez, de 'Zwarte Piet’ uit de Perzische traditie, is volgens de hypocriete VN een beschermde traditie: http://nos.nl/artikel/566171-zwarte-pie ... iroez.html

Ik stel voor om Krampus weer terug te halen zijn we ook weer van iets meer gekerstende zooi af
Afbeelding
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: Toxopeus, Octa
combi
Administrator
Administrator

vr 11 nov 2016, 20:36

Shrewsbury Folk Festival bans 'blackface' Morris dancers
Lexi Finnigan

25 August 2016 • 8:14pm
http://www.telegraph.co.uk/news/2016/08 ... s-dancers/

Afbeelding

One of the UK’s biggest folk festivals has banned Morris dancers from performing with black paint on their faces after complaints that the centuries-old tradition is racist.

Shrewsbury Folk Festival bosses announced it will no longer book acts who wear full black face paint.

And this weekend's event will be the last where Morris dancers will be allowed to showcase the 500-year-old custom.

But the decision has sparked anger among folk fans who accused bosses of “trampling on our culture” by failing to dismiss claims of racism.

Equality group Fairness, Respect, Equality Shropshire (Fresh) said the ban showed sensitivity “to a changed social climate”.

But Morris dancers say there were “no racial connotations” and they had “never wanted to upset people”.

The festival's organisers said it was "a national issue that should not be focused solely on the Shrewsbury Folk Festival".

Jonathan Hyams from Fresh said the group had contacted festival organisers after a complaint from a member of the public.

The groups had met to discuss the issue and Fresh suggested the dancers use another colour of face paint or patterned make-up instead.

Festival director Sandra Surtees said they had found themselves “caught between two sides” of the argument.

She said: “The use of full face black make up is an age old tradition, particularly within Border Morris.

“The Morris movement has always evolved over time and some sides have taken their own decisions to move away from using full face black make up to other forms of colour and disguise.

bron en meer: http://www.telegraph.co.uk/news/2016/08 ... s-dancers/
;)

Afbeelding
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet
combi
Administrator
Administrator

za 18 nov 2017, 11:17

Drampiet onder aanvoering van Hoofdzeurpiet, gaat kinderen van 0-9 jaar belagen. Daar waren ineens de papa en mama Friezen ;D
Wytse Pyt de Jager‏ @wytsepyt
In #Dokkum wordt alles op alles gezet om er vooral een veilig kinderfeest van te maken. Inclusief #betonblokken... Straks meer op http://www.in-dokkum.nl .

Kasper van Laarhoven‏ @KvanLaarhoven
12m12 minutes ago
Voor @NRC rijd ik mee met de demonstranten van Kick Out Zwarte Piet naar Dokkum. Net de weg afgesneden door Pro-Pieten, zij hebben de snelweg geblokkeerd. #kozp #dokkum

De politie wordt ook wakker. Er zijn weer gewone burgers, vrouwen en kinderen neer te knuppelen.
LvnNL‏ @LuchtvaartN_NL
POLICE03 is airborne from Drachten (Friesland) and is proceeding to Heerenveen. Time: 1015LT

Blijft grappig die geschiedenisboekjes wereld. in het jaar 754 werd er een mijter vermoord in Dokkum en nu is die mijter weer welkom :P
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: blackbox, Toxopeus
Toxopeus
Administrator
Administrator

zo 19 nov 2017, 00:43

Afbeelding

Beschermheilige

Sint-Nicolaas is de beschermheilige van apothekers, bankiers[13], kooplieden, boogschutters, berouwvolle dieven, brouwers, studenten, kinderen, maagden, prostituees en zeelieden. Veel havensteden hebben Sint-Nicolaas als beschermheilige:
Aberdeen
Amsterdam
Bari
Sint-Niklaas
Kampen (Overijssel)

Sint-Nicolaas wordt in de oosters-orthodoxe kerken zeer vereerd en zijn beeltenis is op veel iconen te vinden. Hij is een van de beschermheiligen van het belangrijkste orthodoxe land, Rusland.

Na de Russische revolutie werden meerdere ridderorden ingesteld met Nicolaas als bescherm- en naamheilige. Zie: de Orde van Sint Nicolaas de Wonderdoener.

:bliep:
In de erfenis der eeuwen ligt veel wijsheid opgetast. Ook hier geldt: dwaas is hij die zijn eigen geschiedenis versmaadt.
Permuter 0.
Super QFF-er
Super QFF-er

wo 22 nov 2017, 01:35

het is die tijd van het jaar weer, haal ze maar weer uit de kast...

Afbeelding
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet, #F#
baphomet
Administrator
Administrator

ma 08 okt 2018, 13:46

En toch kan ik me er wel enigszins druk om maken dat men tracht Wodan en zijn honden en raven (die nu eenmaal zwart waren) weg te gummen / te laten verdwijnen. Laat mensen als Quincy Halve Gario zich druk gaan maken om andere dingen.

Waarom zie ik je nooit op SXM Quincy? Ik weet het wel, en jij ook! Omdat ze je daar ook van voor naar achter meermaals uitgekotst hebben... En dat terwijl er daar (thuis) dingen zijn die wel iets belangrijker zijn dan met je tengels aan andermans cultuur komen (nota bene met subsidies opgehoest door de mensen aan wiens cultuur jij zit).

Door het gejammer van deze man en Sunny B (liebt Affenschwanz) krijg ik oprecht zin een boekje open te doen over jouw Quincy. Maar dat bewaar ik nog maar even. Bij de Today op SXM en ook bij de Daily Herald hebben we diverse dossiers over je aangelegd. En in mijn optiek wordt het tijd dat er daaruit eens gepubliceerd gaat worden. En dat kan, want ik (en dus ook QFF, en ik weet dat je hier leest) beschikken over deze dossiers (mede omdat die deels door mezelf aangemaakt zijn).

Verder was Judith R. zo lief me ook nog wat info over jou toe te spelen, die ook nog wel eens handig van pas kon gaan komen...

De tijd zal het leren, zullen we maar zeggen dan...
baphomet
Administrator
Administrator

ma 08 okt 2018, 15:53

Zonder ook maar iets racistisch gezegd te hebben, dreigen ze met aangifte, alleen maar omdat ik het opnam voor Wodan en zijn zwarte raven en honden... euhh ik bedoel de door de kerk naar Sinterklaas en Zwarte Piet omgevormde figuranten... En dat terwijl deze mejuffrouw waarschijnlijk netjes braaf en vroom naar de kerk gaat of ging...

LOL LOL LOL

Ik heb dit probleem al zo vaak bij de spreekwoordelijke poot gehad. En je hoeft maar te zeggen dat het vaticaan er een behoorlijk belangrijke rol in gespeeld heeft en ze worden nog link(s)er en gekker...

In plaats van popcorn ga ik voor kip vanmiddag:

:kipneger:
baphomet
Administrator
Administrator

ma 08 okt 2018, 17:59

Tobi
Super QFF-er
Super QFF-er

ma 08 okt 2018, 18:33

@baphomet
"Zwarte Piet moet blijven, is tenslotte deel van onze cultuur:"
fuck cultuur cultuur is een tool of evil ofwel een gereedschap van het kwaad
omdat iets deel is van cultuur is wel de meest achterlijke argumentatie die je kunt gebruiken.

wat betreft sinterklaas ben ik het met de argumentatie van beide kampen niet eens (voor zover je van 2 kampen kunt spreken).. ik ben zeker geen voorstander van sinterklaas maar om totaal andere redenen als de racistroepende tegenstanders. Ik denk dat onzin zoals sinterklaas enz. een belangrijke rol spelen in de indoctrinatie/manipulatie van kinderen en hun ontwikkelende hersenen.
Ik zou, als ik in een heel onwaarschijnlijk scenario kinderen zou krijgen, mn kinderen nooit vol stoppen met al die onzin en voor de gekhouderij.

Maar ik ben uiteraard niet iemand die de geweren van de roverheid wilt richten om het te verbieden (en ook al helemaal niet om het te bewerkstelligen).

Wat mij met name stoort van jouw tweet gesprekken over dit onderwerp is jouw herhaaldelijk spreken over "Wij van QFF", alsof je voor mij aan het spreken bent.. Dat ben je dus niet. betrek mij er ook niet bij.

En nog erger, maar misschien heb ik het wel altijd verkeerd begrepen:
Wij trachten echter onze CULTUUR te beschermen tegen inmenging van andersdenkenden.
Als dit is waar QFF voor staat dan wil ik niks meer met QFF te maken hebben, want ik sta voor exact het tegenovergestelde.
Ik dacht dat we op QFF vrijdenkers waren, ongebonden door dogma als culturele onzin etc.
Is dit waar het lot ons heen heeft geleid, is dit waar QFF voor staat?
Als dat zo is staak ik al mn bezigheden voor qff (al deed ik dat werk ook vooral voor mezelf) en treed ik in de voetsporen van arminius.
Arminius schreef:
ma 14 feb 2011, 15:30
Ik haak bij deze af. Ik wens de "QFF's finest" veel suc6 voor de toekomst!
Niemand spreekt voor mij tenzij ik ze zelf citeer, spreek voor jezelf en betrek mij er niet bij, als je zegt "wij van qff" dan voel ik me inbegrepen, je bent je eigen mening aan het verkondigen onder de noemer "wij van QFF", houd mij er buiten aub..
Moraliteit ∝ Vrijheid
Real eyes realize real lies!!
Natural Law: The REAL law of attraction | The end of all evil
Plaats reactie

Terug naar “Geschiedenis”