Liefde

Alles over spirituele zaken tref je hier aan.
Dromen
Administrator
Administrator

wo 29 aug 2012, 17:52

Liefde,
Is ware liefde afhankelijk van de wijze waarop zij wordt beantwoordt?
Is ware liefde afhankelijk van de wijze waarop zij fysiek kan worden beleefd?
Is ware liefde afhankelijk van de vraag of de geliefde leeft of gestoven is?

Is ware liefde onveranderlijk? Wanneer de geliefde je definitief verlaat, door dat de liefde niet wordt beantwoord of door dat de liefde door de dood gescheiden wordt, is er dan nog sprake van ware liefde?

Andere links:
Aphrodite
Sophia en Vrouwelijke Energie
Seks topic

De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet, ThaViking, FreeElectron
Dromen
Administrator
Administrator

wo 29 aug 2012, 18:20

Is het niet zo dat we allemaal 'Ego's' zijn in deze wereld?! We zijn allemaal 'onszelf', 'ik'. Vooral in de Westerse wereld wordt hier erg de nadruk op gelegen. Religie (óók de New-Age) laat je allemaal bezig houden met externe dingen, de dingen om je heen. 'Doe je dit niet dan...'

Alles is Geest, het universum is mentaal.

In essentie (weet niet of dit nou het goede woord is hiervoor) zijn we allemaal 'een'.

En liefde, is wellicht het enigste dat ons kan doen 'verenigen'.
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet, Het Dolle Eland, FreeElectron
Vortex
Super QFF-er
Super QFF-er

wo 29 aug 2012, 18:26

In Lak'ech Ala K'in
Houden van een 'ander' is houden van 'jezelf'

:love:
nosce te ipsum
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: Dromen, baphomet, Het Dolle Eland
nova
Super QFF-er
Super QFF-er

wo 29 aug 2012, 18:50

Iets wat nooit verdeeld is (geweest), kan ook niet verenigd worden.
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet
Toxopeus
Administrator
Administrator

wo 29 aug 2012, 19:44

[quote=""Dromen" post=61019"]Is het niet zo dat we allemaal 'Ego's' zijn in deze wereld?! We zijn allemaal 'onszelf', 'ik'. Vooral in de Westerse wereld wordt hier erg de nadruk op gelegen. Religie (óók de New-Age) laat je allemaal bezig houden met externe dingen, de dingen om je heen. 'Doe je dit niet dan...'

Alles is Geest, het universum is mentaal.

In essentie (weet niet of dit nou het goede woord is hiervoor) zijn we allemaal 'een'.

En liefde, is wellicht het enigste dat ons kan doen 'verenigen'.[/quote]

Dat laatste denk ik ook. We zijn toch te vaak teveel met onszelf bezig. Liefde in de breedste zin van het woord brengt zo veel meer.
In de erfenis der eeuwen ligt veel wijsheid opgetast. Ook hier geldt: dwaas is hij die zijn eigen geschiedenis versmaadt.
NoMore
Super QFF-er
Super QFF-er

do 30 aug 2012, 18:22

Samen hopen, lachen, zeuren, genieten, doelen verwezenlijken en verbeteren zijn ook voorbeelden van verbondenheid. En dat hoeft niet eens met mensen te zijn, zelfs het kleine wilde muisje die laatst onder mijn auto kroop tijdens het tanken en voor mijn achterband heerlijk zat te smullen van een stuk prut gaf me rust... :love:
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet, FreeElectron
meNsies
Super QFF-er
Super QFF-er

do 30 aug 2012, 22:52

ik ben ik en zal me best doen te zijn zoals ik wil

en dat hoop ik van/voor iedereen

live life love lef NO GUTS NO GLORY

liefde vooral zonder eisen, is het mooiste wat er is.

Begrip voor waarom iemand is zoals 'ie is helpt ook.

Persoonlijke mening over hetleven; 'Zolang ik er geen last van heb, mag van mij alles'.

(Met eigen principes included natuurlijk.)
ThaViking
Super QFF-er
Super QFF-er

za 01 sep 2012, 10:47

Quote Dromen:
Is ware liefde onveranderlijk? Wanneer de geliefde je definitief verlaat, door dat de liefde niet wordt beantwoord of door dat de liefde door de dood gescheiden wordt, is er dan nog sprake van ware liefde?

Ik denk wel dat ware liefde onveranderlijk is.
Echte liefde draait om de essentie, het houden van iets/iemand dat is zoals het is en dat is onveranderlijk naar mijn mening.
De liefde voor een persoon veranderd ook niet door de dood of ander scheiden, omdat die (echte) liefde voortkomt uit de essentie van de relatie/acceptatie zoals het was.
En ook al veranderd de relatie blijft nog steeds de liefde voor de essentie van die relatie (zoals die was) bestaan. Dus liefde is onveranderlijk, tenzij je eerder in een liefde geloofde die niet eerlijk/waar was, of het om een andere reden zag als iets dat je verwarde met liefde.

Liefde is ook acceptatie van de oneindige potentie (goed/slecht en alles er tussen). Dit vind ik zelf best moeilijk omdat ik net zo goed (of slecht ^^) ook oordeel over wat goed en slecht is (al probeer ik hier doorheen te kijken en de essentie te zien), zowel in gedachten als uitend naar anderen...

One Love :love:
Wees aardig tegen mensen als je omhoog klimt, want je komt ze weer tegen als je naar beneden gaat...
Toxopeus
Administrator
Administrator

za 01 sep 2012, 20:36

In de erfenis der eeuwen ligt veel wijsheid opgetast. Ook hier geldt: dwaas is hij die zijn eigen geschiedenis versmaadt.
ThaViking
Super QFF-er
Super QFF-er

zo 02 sep 2012, 11:02

[video][/video]

[video][/video]

[video][/video]

added: [video][/video]

Love doesn't need a complicated metaphor, and sometimes nothing needs to be said at all.

Wees aardig tegen mensen als je omhoog klimt, want je komt ze weer tegen als je naar beneden gaat...
Dromen
Administrator
Administrator

zo 02 sep 2012, 13:09

[quote=""ThaViking" post=61194"]
Echte liefde draait om de essentie, het houden van iets/iemand dat is zoals het is en dat is onveranderlijk naar mijn mening.
De liefde voor een persoon veranderd ook niet door de dood of ander scheiden, omdat die (echte) liefde voortkomt uit de essentie van de relatie/acceptatie zoals het was.
En ook al veranderd de relatie blijft nog steeds de liefde voor de essentie van die relatie (zoals die was) bestaan. Dus liefde is onveranderlijk, tenzij je eerder in een liefde geloofde die niet eerlijk/waar was, of het om een andere reden zag als iets dat je verwarde met liefde.

Liefde is ook acceptatie van de oneindige potentie (goed/slecht en alles er tussen). Dit vind ik zelf best moeilijk omdat ik net zo goed (of slecht ^^) ook oordeel over wat goed en slecht is (al probeer ik hier doorheen te kijken en de essentie te zien), zowel in gedachten als uitend naar anderen...

One Love :love:[/quote]

Mooi reactie :love:

Maar wat mij dan wel aan het denken zet, is het dan niet zo dat (zoeken naar goed woord) verliefdheid 'overgewardeerd' wordt?! Stel je voor dat je een hele goede band met iemand hebt (Bijv. familielid), dan hoeft dit geen verliefdheid te zijn, maar wel 'liefde' toch?! Dit is dan, in mijn ogen, onvoorwaardelijke liefde.

Maar wat is dan het 'nut' van een relatie met iemand?! 'Hypocriet gaan doen dat je elkaar voor altijd steunt en een jaar later scheiden ;-) '. Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat het enigzins vreemd is dat we ons heel erg 'vastbinden' aan één persoon, terwijl onvoorwaardelijke liefde, zoals eerder beschreven, veel meer is dan 'verliefdheid' en 'je leven met een partner delen'. Of kijk je / jullie hier anders tegen aan?!
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet, Lady Nada
ThaViking
Super QFF-er
Super QFF-er

zo 02 sep 2012, 14:07

[quote=""Dromen" post=61235"][quote=""ThaViking" post=61194"]

One Love :love:[/quote]

Mooi reactie :love:

Maar wat mij dan wel aan het denken zet, is het dan niet zo dat (zoeken naar goed woord) verliefdheid 'overgewardeerd' wordt?! Stel je voor dat je een hele goede band met iemand hebt (Bijv. familielid), dan hoeft dit geen verliefdheid te zijn, maar wel 'liefde' toch?! Dit is dan, in mijn ogen, onvoorwaardelijke liefde.

Maar wat is dan het 'nut' van een relatie met iemand?! 'Hypocriet gaan doen dat je elkaar voor altijd steunt en een jaar later scheiden ;-) '. Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat het enigzins vreemd is dat we ons heel erg 'vastbinden' aan één persoon, terwijl onvoorwaardelijke liefde, zoals eerder beschreven, veel meer is dan 'verliefdheid' en 'je leven met een partner delen'. Of kijk je / jullie hier anders tegen aan?![/quote]

Verliefdheid is naar mijn mening ook niet hetzelfde als liefde, verliefdheid draagt bij aan de de binding met een partner voor voortplanting (of experimenteren ;) / lol hebben ), een soort paringsdans zeg maar ^^. Maar kan ook een spel zijn dat je graag speelt met de "one and only" of een overtuiging.

Ik geloof best in de "ware" maar toch blijft het enigzins een soort spel (met een afloop die je niet geheel zelf bepaalt) of een keuze die je maakt en dat blijft verliefdheid ook imo. En dat is een spel dat je speelt tot de schijt je dood of tijdelijk totdat je wat beters vindt.

Niks mis met verliefd zijn hoor :love: , dat is fantastisch ;). Alleen houden de meeste mensen het niet lang vol en/of raakt hun creativiteit om dit "spel" vol te houden snel uitgeput of de verwachtingen vallen tegen, en dat is dan geen echte liefde imo.
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: Dromen, baphomet, FreeElectron
abrakadaver
Super QFF-er
Super QFF-er

za 10 aug 2013, 23:50

FreeElectron
Super QFF-er
Super QFF-er

ma 24 mar 2014, 00:59

Dromen schreef: Mooi reactie :love:

Maar wat is dan het 'nut' van een relatie met iemand?! 'Hypocriet gaan doen dat je elkaar voor altijd steunt en een jaar later scheiden ;-) '. Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat het enigzins vreemd is dat we ons heel erg 'vastbinden' aan één persoon, terwijl onvoorwaardelijke liefde, zoals eerder beschreven, veel meer is dan 'verliefdheid' en 'je leven met een partner delen'. Of kijk je / jullie hier anders tegen aan?!
Toevallig had ik het oa. hierover met Lou in de shout vanavond.

Leven vanuit liefde is NIET gebonden aan 1 persoon, zelfs niet aan meerdere personen.
Het is een mentaliteit die uit 3 delen bestaat: Liefde, Intentie en Respect.
En dat geldt ook voor dieren en spullen.

Het houdt in dat je niet (uitsluitend) uit eigenbelang handelt maar rekening houdt met anderen en met je omgeving.
En ZEKER wilt voorkomen dat anderen slachtoffer worden van jouw danen (of gebrek daaraan!).
En bij dat laatste kijk ik ook in de spiegel, want ik eet ook vlees en maak gebruik van grond- en bouwstoffen die schade (kunnen) toebrengen aan de planeet, mijn medemensen of dieren.

Ergens moet je dus wel een grens trekken: niemand kan leven zonder dat er iemand, ergens ter wereld, schade van ondervindt.
Als je een product koopt, wat dan ook, kun je nooit weten of dat niet uit een Chinese sweatshop komt waar kinderen 12 uur per dag opf langer worden afgebeuld onder erbarmelijke omstandigheden.

Heb je daar invloed op? In zekere zin wel, maar dan moet je echt in een hutje op de hei gaan wonen, je eigen groente verbouwen, kippen en schapen en koeien houden enz.

Niet haalbaar voor 99.9% van de westerse mensen.
Zo diep ga ik dus niet. ik probeer echter WEL rekening te houden met mijn omgeving en datgene wat ik WEL kan beinvloeden.

Gaat dit nog over liefde? Ja, want de 3-eenheid LIR is niet te scheiden. Doe je het 1 niet, dan kunnen ook de andere 2 niet. Of althans niet volledig.

Liefde voor je medemensen, voor dieren en zelfs voor spullen (met respect behandelen) is een leefwijze.
En die poog ik zoveel mogelijk toe te passen.

Ja, ik eet ook (nog) vlees. Zou ik mee moeten stoppen.
Ik heb ook elke 2 weken de vuilniszakken vol met stoma-artikelen e.d.
En dat laatste komt dan weer doordat ik hou van mijn meiske. ;)

Een daad van liefde kan zijn dat je je ouwe oma of moeder eens opzoekt in het bejaardentehuis (als die nog leeft).
Of dat je als vrijwilliger bij de vrijwilligerscentrale eens een invalide naar het ziekenhuis rijdt.
Of dat je iemand via een forum wat opbeurt, een mailtje of een telefoontje doet zodat diegene weet dat hij/zij niet alleen staat.
Of dat je je kennis deelt via een forum (en we hebben ALLEMAAL wel een bepaald stukje kennis wat we over kunnen dragen en waar iemand anders wat aan kan hebben).

En soms is liefde niets anders dan je arm om iemand heenleggen en niets zeggen.

Maar wie vanuit liefde leeft, is nergens bang voor. Kan alles aan. Kunnen "ze" niets maken, niet kwetsen, niet aanraken.
Want de kracht van liefde is de grootste en machtigste die er is. Liefde overwint alles.
In deze wereld lijkt dat niet zo, maar het is wel zo. Al ios het dan soms maar in het klein, bij jezelf en je partner of een vriend(in) of familielid.

Wie uit liefde leeft, die geeft zonder iets terug te verlangen. Altruistisch zou je dat kunnen noemen.
En laat zich er niet op voorstaan. Als er in de kranten staat dat die of die zoveel miljoen heeft geschonken aan een stichting, dan hoef ik al niet meer.
Ik heb vele malen meer respect voor de buurvrouw die zo af en toe eens een boodschap doet voor haar invalide buurman.

En ik spreek hier uit ervaring. ;)
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet, blackbox, wodan, Toxopeus, #F#, NoMore, Lady Nada
baphomet
Administrator
Administrator

zo 25 mei 2014, 22:22

#podcast23
Plaats reactie

Terug naar “Spiritualiteit”