Wat is Spiritualiteit?

Alles over beschaving tref je hier aan.
Plaats reactie
baphomet
Administrator
Administrator

zo 09 jan 2011, 04:29

Na een dag als vandaag, had ik echt even een 'trigger' nodig om mezelf weer wat in het gareel te kunnen sleuren. Vanmorgen ontwaakte ik nog met het idee van ohw ja lekker het is Zaterdag en dus weekend, maar al niet veel later besefte ik me dat ik later op de dag nog een begrafenis in de planning had staan. En ondanks dat ik aldaar indirect ook op erg mooie wijze met het onderwerp van dit artikel te maken kreeg, was het Geel Kristal Ster die me uiteindelijk het handvat reikte dat zou leiden tot de 'trigger' die ik zo hard nodig had!

Hij haalde in de schreeuwdoos aan dat hij geen categorie kon vinden waar zijn nog te verschijnen artikel over geboorterecht het beste in zou passen. En dat zette mij indirect weer aan tot het aanmaken van een nieuwe categorie. De categorie van beschaving en spiritualiteit welteverstaan. Die was er nog niet op QFF. Maar om de nieuwe categorie ook meteen maar wat inhoud te geven moest er ook een artikel geschreven worden. En wat is er nu een beter onderwerp dan het begrip spiritualiteit? Wat is spiritualiteit nu precies? Voor mij persoonlijk betekend spiritualiteit dat je persoonlijk bewust bezig bent met je ziel / geest. Dat klinkt heel simpel en mogelijk zelfs bijna banaal en platvloers te gelijk omdat het bol staat van de oppervlakkigheid. Maar als je goed en eenvoudig tussen de spreekwoordelijke regels heen leest zie je dat dat wat er staat ook niet veel omslachtiger of makkelijker had kunnen worden omschreven dan dat het er al staat.

Maar goed, los van dat wat ik er van vind, bestaat er natuurlijk ook een algemeen beeld van het begrip spiritualiteit, en ik leen even ordinair bij een van de buren op het digitale wereldwijde web om U als lezer een inzicht te verschaffen in de materie die doorgaans ook wel doorgaat voor algemeen aangenomen en geaccepteerde omschrijving voor het begrip spiritualiteit. Leest U even mee?

Spiritualiteit heeft in de breedste zin te maken met zaken die de geest (Latijn spiritus) betreffen. Het woord wordt op vele manieren gebruikt en kan te maken hebben met religie of bovennatuurlijke krachten, maar de nadruk ligt op de persoonlijke innerlijke ervaring.

Wat doorgaans met "religie" wordt aangeduid en wat met "spiritualiteit" wordt aangeduid ligt vaak erg dicht bij elkaar. In strikte betekenis wordt er het bewustzijn mee aangeduid, dat de menselijke ziel of het menselijke innerlijk zijn oorsprong in een goddelijke of andere transcendentie heeft of in relatie staat tot een hogere werkelijkheid. De spiritualiteit is een bijzondere, maar niet noodzakelijk confessioneel begrepen religieuze levenshouding van een mens, die zich op het transcendente of immanente goddelijke Zijn concentreert respectievelijk op het principe van de transcendente waarheid of hoogste werkelijkheid.

Aanhangers van orthodoxe religies beschouwen spiritualiteit als een deel van hun religieuze ervaring. Zij zijn meer geneigd spiritualiteit te contrasteren met de seculiere "wereldsheid" dan met de rituele expressies van hun religie. Spiritualiteit is dan veeleer een bezinning op een element uit de religie, waartoe zij behoren. Zo kan sprake zijn van bijvoorbeeld een charismatische, een eucharistische of een franciscaanse spiritualiteit.

In recentere tijden is spiritualiteit steeds meer gaan betekenen dat iemands beleving meer persoonlijk, minder dogmatisch en met meer openheid voor nieuwe ideeën en invloeden en meer pluralistisch is dan het geloof van de gevestigde religies. In de "New Age"-beweging wordt spiritualiteit doorgaans afgezet tegen de georganiseerde religie, en ligt de betekenis van de spiritualiteit in de actieve en vitale verbinding met de kracht of het wezen van het diepere zelf. Onder invloed van het postmodernisme heeft de idee postgevat, dat absolute waarheden niet bestaan en verantwoordelijk zijn voor intolerantie. De aanspraak van verschillende godsdiensten op de absolute waarheid staat daardoor onder druk. Volgens de uit het postmodernistische denken voortvloeiende pluralistische religie-theologie kan geen enkele religie meer aanspraak maken op de absolute waarheid. Het betekent dat elke religie "iets waars" verkondigt, geen enkele echter de absolute waarheid.

Onder invloed van de pluralistische religietheorie ontwikkelde zich vanaf de jaren 70 in de 20e eeuw de idee van spiritualiteit als persoonlijke levenshouding, meestal buiten de georganiseerde religies. Zij die liever van "spiritualiteit" spreken dan van "religie" zijn geneigd aan te nemen dat er vele "spirituele wegen" zijn en dat er geen objectieve waarheid bestaat over welke weg men het beste zou kunnen volgen. Op grond daarvan worden keuzes voor het volgen van zo'n spirituele weg doorgaans bepaald door subjectieve verlangens en de verwachte meerwaarde voor de persoonlijke belevingswereld. Op deze wijze kan er ook sprake zijn van humanistische (of uitgesproken atheïstische) spiritualiteit (of religiositeit).

De onderstaande video geeft weer een ander beeld van spiritualiteit...

Maar wat is spiritualiteit nu echt? Want het is een dusdanige persoonlijke materie dat ik durf te stellen dat het voor ieder weer anders is of zou kunnen zijn. Om daar achter te komen wil ik jullie vragen om aan te geven wat spiritualiteit voor jou persoonlijk betekend. Daarnaast is er uiteraard uitgebreid plek voor discussie, feiten, etc. en het bespreken van de materie in de comments onder dit artikel! Ik hoor graag van U...

1119 AD
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: blackbox
fr3bzy
Administrator
Administrator
Contacteer:

zo 09 jan 2011, 11:14

spiritualiteit - een lofzang aan jezelf en alles wat erbij komt kijken :boijngo:
[YES]Equality of Opportunity - [NO]Equality of Outcome
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet
NoMore
Super QFF-er
Super QFF-er

wo 17 aug 2011, 18:37

Prachtig filmpje!

...en boek gelijk besteld :whistle:
Dromen
Administrator
Administrator

wo 17 aug 2011, 23:35

nice topic! Was me ontgaan!
baphomet
Administrator
Administrator

za 10 mei 2014, 00:49

Zit spiritualiteit in jezelf? of zijn het reizende geesten (gidsen) in de tijd? Als in de vorm van dat je ze waarneemt als spiritualiteit...?

Just wondering...wandering...

>:D

Podcast Bump! #Aflevering_012
8Lou1
Super QFF-er
Super QFF-er

za 10 mei 2014, 19:35

misschien wel centrepoints in en oneindig 'universe'. net zo iets als chakras en meredianen en pressurepoints in je lichaam dus.

in ieder geval das 1 van mn laatste kwartjes... ::)
blackbox
Administrator
Administrator

za 10 mei 2014, 23:35

Afbeelding
blackbox
Administrator
Administrator

zo 11 mei 2014, 19:24

“The man who follows this quest is like the ray which is returning to its source. When he follows the ‘I AM’ in him to its hidden root, when the intellectual process of his enquiry gradually develops into a subtler inner movement, he will sooner or later enter – intermittently at first – a condition of impersonal freedom and utter peace……….When the mind’s depth is plumbed he will arrive at a point where both the thinking intellect and personal self seem almost to become re-absorbed by the hidden element which created them. That element is none other than the Absolute Being, the One Overself, the Supreme Reality and Underlying Spirit which subsists eternally amid the births and deaths of mortal men and material worlds. This august revelation awaits him even at the beginning of his first fumbling steps on the quest.”

Every so often, the Universe, Great Spirit, the Divine… reminds us that we are spiritual beings having a human experience. “I am not my body, I am not my mind, I am not my thoughts – nor am I the emotions generated by my thoughts…”

I think we all need this reminder – on a regular basis. We forget so easily, the truth of who we really are. We become enmeshed, moment to moment, in the experience of being human – in the endless dramas, the constant stream of thoughts and their accompanying emotions. We feel our emotions (energy in motion) pricking through collections of molecules and muscles in our bodies: the nervous flutterings of the solar plexus, the contraction of the heart, the quietly furrowed brow and tight lips, the shallow breath, the held breath, the hunched shoulders. Our thoughts and emotions consume us, draining our life force, our vitality, carrying us away and cutting us off from the people we are with, and the beauty or ordinariness of the places we are in. Lost in the jungle of our minds, we forget that we are pure consciousness, infinite and eternal, temporarily occupying this physical body. We forget that our heritage is timelessness; that this moment is where we live, and all we will take from this world is the wisdom imprinted on our souls and the love we have shared. That is all.

Afbeelding

It is true this physical life is time consuming. That is its nature, after all. To BE in time. Most of us are occupied in every waking moment, with the business of time. It takes time to work, to make a living, to maintain a home, to maintain relationships, to maintain the body. That is as it is. But we should also make time to be timeless. To stop for a while. To sit in silence and turn inwards. To bring the full focus of our awareness onto and into our heart centre.

http://www.transients.info/2014/05/i-am ... tions.html
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet, NoMore
Plaats reactie

Terug naar “Beschaving”