Toeval

Alles over beschaving tref je hier aan.
Plaats reactie
Think-in-out
Senior QFF-er
Senior QFF-er

do 26 jan 2012, 02:40

Toeval
Mensen kunnen niet overweg met het feit dat er zoiets als toeval bestaat. Héél veel toeval.

Vroeger speelde ik regelmatig een potje poker. Beter gezegd, ik ben dagenlang druk geweest met internetpoker. Ik blijf het een leuk spel vinden, maar ben er mee gekapt. Het mooiste aan het spel vind ik het ‘spelen met mensen’. Ik leerde op den duur de reacties van mensen zo in te schatten, dat bluffen steeds makkelijker en leuker wordt. Wat ik ook zag, is hoe slecht mensen kunnen relativeren.

Met pokeren heb ik veel situaties gezien waarin het volgende zich voordeed: 2 spelers zijn all in gegaan, er moet nog 1 kaart komen. 1 spelers staat ver voor, de andere speler heeft slechts 2 kaarten om te winnen. De kans dat de laatste kaart 1 van die 2 kaarten is, is erg klein. Als 1 van de 2 kaarten toch valt, flipt normaal gesproken de verliezende speler. Als zich in korte tijd meerdere situaties voordoen waarin de speler met meer dan 90% winkans, toch verliest, is het voor velen duidelijk: ‘This site is rigged”. De kans dat ik 3 keer verlies met een 90% winkans, is zo klein dat er manipulatie in het spel moet zijn.

Precies dat laatste, zie ik ook in het dagelijks leven.
Vergelijk het leven met een pokerspel. Een spel met geen 52, maar 100.000 miljard en nog meer kaarten. Maar er is altijd een kans dat iets gebeurt of iets bizars samenvalt. Bij een ‘toevallige gebeurtenis’, is het soms zo moeilijk voor te stellen dat dit per toeval gebeurde, dat ‘er een externe factor in het spel moet zijn geweest’. De kans dat 2 mensen met eenzelfde passie naast elkaar in de trein gaan zitten, in gesprek komen met gevolgen voor de rest van hun leven. Die kans is zo klein, dat moét wel voorbestemd zijn geweest. Net als dat die pokersite beïnvloed wordt om jou van je geld af te helpen, zo is er een god die ons leven beïnvloedt. Toch?

Veel dingen gaan ons voorstellingsvermogen te boven. In de geschiedenis heeft alles wat het menselijk verstand te boven gaat, de naam god gekregen. Maar we nemen onze goden steeds meer werk uit handen. Sinds de regen verklaard is, is de god van de regen dood. Sinds het onweer begrepen wordt, is de god van de donder dood.
Maar nu de goden langzaam verdwijnen, zie ik toch weer veel andere externe invloeden genoemd worden, die in het leven geroepen worden om hetgeen waar we(nog) geen kennis over bezitten, te verklaren. Ons bevattingsvermogen is beperkt! Een echte zelfkenner moet dat accepteren. Weet wat je kunt weten, weet wat je niet kunt weten. Schuif niet zomaar iets af op onzichtbare beïnvloedende factoren.

Het is het lot dat mij hier bracht. Het lot dat ik besta, ik hier ben, ik ooit verdwijn.
Quo Fata Ferunt.

Waar ligt jullie grens waarbij jullie zeggen: Dit is geen toeval. Is het hele leven uit toeval ontstaan?
Think-in-out
Senior QFF-er
Senior QFF-er

do 26 jan 2012, 03:00

Toeval?!
Mensen kunnen niet overweg met het feit dat er zoiets als toeval bestaat. Héél veel toeval.

Vroeger speelde ik regelmatig een potje poker. Beter gezegd, ik ben dagenlang druk geweest met internetpoker. Ik blijf het een leuk spel vinden, maar ben er mee gekapt. Het mooiste aan het spel vind ik het ‘spelen met mensen’. Ik leerde op den duur de reacties van mensen zo in te schatten, dat bluffen steeds makkelijker en leuker wordt. Wat ik ook zag, is hoe slecht mensen kunnen relativeren.

Met pokeren heb ik veel situaties gezien waarin het volgende zich voordeed: 2 spelers zijn all in gegaan, er moet nog 1 kaart komen. 1 spelers staat ver voor, de andere speler heeft slechts 2 kaarten om te winnen. De kans dat de laatste kaart 1 van die 2 kaarten is, is erg klein. Als 1 van de 2 kaarten toch valt, flipt normaal gesproken de verliezende speler. Als zich in korte tijd meerdere situaties voordoen waarin de speler met meer dan 90% winkans, toch verliest, is het voor velen duidelijk: ‘This site is rigged”. De kans dat ik 3 keer verlies met een 90% winkans, is zo klein dat er manipulatie in het spel moet zijn.

Precies dat laatste, zie ik ook in het dagelijks leven.
Vergelijk het leven met een pokerspel. Een spel met geen 52, maar 100.000 miljard en nog meer kaarten. Maar er is altijd een kans dat iets gebeurt of iets bizars samenvalt. Bij een ‘toevallige gebeurtenis’, is het soms zo moeilijk voor te stellen dat dit per toeval gebeurde, dat ‘er een externe factor in het spel moet zijn geweest’. De kans dat 2 mensen met eenzelfde passie naast elkaar in de trein gaan zitten, in gesprek komen met gevolgen voor de rest van hun leven. Die kans is zo klein, dat moét wel voorbestemd zijn geweest. Net als dat die pokersite beïnvloed wordt om jou van je geld af te helpen, zo is er een god die ons leven beïnvloedt. Toch?

Veel dingen gaan ons voorstellingsvermogen te boven. In de geschiedenis heeft alles wat het menselijk verstand te boven gaat, de naam god gekregen. Maar we nemen onze goden steeds meer werk uit handen. Sinds de regen verklaard is, is de god van de regen dood. Sinds het onweer begrepen wordt, is de god van de donder dood.
Maar nu de goden langzaam verdwijnen, zie ik toch weer veel andere externe invloeden genoemd worden, die in het leven geroepen worden om hetgeen waar we(nog) geen kennis over bezitten, te verklaren. Ons bevattingsvermogen is beperkt! Een echte zelfkenner moet dat accepteren. Weet wat je kunt weten, weet wat je niet kunt weten. Schuif niet zomaar iets af op onzichtbare beïnvloedende factoren.

Het is het lot dat mij hier bracht. Het lot dat ik besta, ik hier ben, ik ooit verdwijn.
Quo Fata Ferunt.

Waar ligt jullie grens waarbij jullie zeggen: Dit is geen toeval. Is het hele leven uit toeval ontstaan?
Dromen
Administrator
Administrator

do 26 jan 2012, 03:15

Prachtig stuk TiO.

Ik ben van mening dat veel dingen een gevolg zijn. In mijn omgeving is een persoon die momenteel erg negatief is, en die komt daar ook niet uit. Ik zie wel vaker dat mensen dan omkomen in negativiteit. Maar raar vind ik dat eerlijk gezegd niet.

Hoe kun jij iets positiefs verwachten als je alleen maar negatieve dingen doet?! Een negatieve instelling / houding zal nooit, of in ieder geval de kans is erg klein, een positieve impuls als gevolg hebben.

Stel je voor, je krijgt een ongeluk op je fiets. Sommige denken dan 'dat mij dit nou weer overkomt!'. Het klinkt misschien droog, maar je stapt immers op een fiets. Als je geen ongeluk met een fiets wilt moet je niet op een fiets stappen. Dit is wel heel kort door de bocht, maar je bent verantwoordelijk voor je eigen acties én gevolgen.

Ik hoor ook wel eens van 'Het heeft zo moeten lopen'. Daar geloof ik ook wel enigzins in maar je kan ook anders redeneren; het heeft zo gelopen omdat er toen (...), zoveel jaren terug o.i.d., een bepaalde keuze hebt gemaakt; je weet niet anders! Ook als het toen, die jaren terug anders was gelopen had je 'nu' in een situatie kunnen zitten waarbij je denkt 'het heeft zo moeten lopen!'.

Volg je het nog?! :P
zo is er een god die ons leven beïnvloedt. Toch?
Hangt weer van de intentie van 'God' af. Als God een deel van jezelf is dan ben ik het hiermee eensch ;-)

Kan ik me in vinden. Maar dit komt ook omdat alles wat ons als 'waarheid' geleerd word, 'wetenschappelijk' aantoonbaar is; visueel zichtbaar voor ons oog.

Warmte bestaat niet omdat we het 'voelen', maar omdat we tempratuur af kunnen lezen.
Geluid bestaat niet omdat we het 'horen', maar omdat we het geluid af kunnen lezen d.m.v. stemvork (en tegenwoordig computer, etc.).
etc. etc. etc. Zelfs 'licht' bestaat pas als we het visueel zichtbaar voor ons kunnen maken.
Hetzelfde geldt voor magnetisme, etc.

Om de knuppel in het hondenhok te gooien; ik ben er van overtuigd dat ik een aantal jaren 'beschermd' ben door mn grootouders. Sja, hoe leg ik dat uit? Als ik hierover met iemand praat verklaard een ander me voor gek, maar dat doet d'r voor mij niet toe. Ik weet dat het zo is, maar kan het niet uitleggen aan een ander.
Think-in-out
Senior QFF-er
Senior QFF-er

do 26 jan 2012, 23:16

[quote=""Dromen" post=50236"]
Kan ik me in vinden. Maar dit komt ook omdat alles wat ons als 'waarheid' geleerd word, 'wetenschappelijk' aantoonbaar is; visueel zichtbaar voor ons oog.

Warmte bestaat niet omdat we het 'voelen', maar omdat we tempratuur af kunnen lezen.
Geluid bestaat niet omdat we het 'horen', maar omdat we het geluid af kunnen lezen d.m.v. stemvork (en tegenwoordig computer, etc.).
etc. etc. etc. Zelfs 'licht' bestaat pas als we het visueel zichtbaar voor ons kunnen maken.
Hetzelfde geldt voor magnetisme, etc.
[/quote]

Wij stellen te weten, wat we kunnen meten. Van het onmeetbare, kunnen we niet weten, enkel aannemen. Met die beredenering is op zich niets mis, omdat een betere scheiding niet te maken is. Want wat weten we meer dan wat we kunnen meten? Dat zijn dingen die uit observaties van meerdere personen blijken. Maar sommige dingen blijven twijfelachtig..

Weer een heel ander onderwerp dan toeval. Maar beide komt het voort uit het erkennen van het beperkte bevattingsvermogen van de mens. Ik raak enthousiast, tijd voor meer onderwerpen!
Dromen
Administrator
Administrator

do 26 jan 2012, 23:25

Eensch! ;-)

Maar het is niet zo dat iets alleen bestaat omdat we het kunnen zien. En dat is wel een aanname hedendaag, althans in onze maatschappij.
baphomet
Administrator
Administrator

vr 27 jan 2012, 17:43

Erg mooi stukje Think-In-Out! Open geschreven en je haalt een paar prachtige zaken aan...

Tja lot en toeval en de zaken die voorbestemd zijn in het leven zijn echter allemaal oorzaken van handelingen die je verricht en achter het verrichten van een handeling gaat vaak een groter doel schuil...

Met andere woorden, het is de intentie die je in het verrichten van je handeling legt of stopt die er voor zorgt dat er bepaalde zaken op je pad komen...

Iets met een oneindig proces dat bestaan uit gevolgen die weer andere zaken veroorzaken die op hun beurt ook weer gevolgen hebben die weer andere nieuwe handelingen zullen doen laten verrichten die ook weer zullen leiden tot nieuwe oorzaken en daarmee dus indirect ook weer tot bepaalde situaties waar meerdere individuele personen mee te maken kunnen krijgen en waardoor ook hun doen en laten weer zal worden beïnvloed...

Ergens indirect zijn we dus allemaal voor onszelf verantwoordelijk en veroorzaken we gezamenlijk aan de hand van dingen die al eerder zijn veroorzaakt weer nieuwe zaken die tot in het einde der tijden ook weer nieuwe andere dingen zullen veroorzaken...

Je kunt zelfs stellen dat hele levenslopen het gevolg zijn van oorzaken die weer het gevolg zijn van bepaalde oorzaken en ga zo maar door...

De lijn of grens die de denkbeeldige werelden van toeval en het lot doet scheiden is zo flinterdun dat je spreekwoordelijk gezien zou kunnen zeggen of stellen dat die zo freaking dun is dat je er inderdaad zelfs een vlijm mee zou moeten kunnen splijten...

;-)
1119 AD
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: Dromen
Dromen
Administrator
Administrator

vr 27 jan 2012, 19:03

Mooi stukkie tekst Bapho :) Thumbs up!
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet
baphomet
Administrator
Administrator

vr 27 jan 2012, 20:47

Ach ja, dat is slechts hoe ik er tegen aan kijk en dat is natuurlijk alles behalve een garantie voor het feit dat dit bij een ander of bij jou net zo is of zal zijn. Maar goed dat heeft allemaal weer te maken met hoe jij of hoe een ander dingen beleeft...

Niet ieder beleeft zaken op dezelfde wijze, maar daar hebben we ook al eens over lopen keuvelen hier op QFF en indirect is de beleving van de waarheid of dat geen wat er om je heen gebeurt ook weer afhankelijk van de intenties die je legt of stopt in het beleven want ook het beleven van zaken is een gevoels / emotie kwestie...

Anyways, ik heb er even wat enters tussen geramd, tussen mijn vorige getik in de vorige post waar jij op doelde Dromen daar ik moest constateren dat het niet heel erg leesbaar was als een grote lap tekst... Anyways...

:silly:
1119 AD
Melkor
QFF Gold Member
QFF Gold Member

wo 01 feb 2012, 04:34

toeval zegt u?

“Million-to-one chances crop up nine times out of ten.”
? Terry Pratchett, The Light Fantastic
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: Dromen
baphomet
Administrator
Administrator

ma 02 dec 2013, 16:47

een toeval, een bijval, een aanval... vallen ligt aan de grondslag van zoveel blijkbaar...
Plaats reactie

Terug naar “Beschaving”