Philip K. Dick

Hier tref je diverse algemene topics aan over occulte en dark side onderwerpen
Plaats reactie
Dromen
Administrator
Administrator

za 07 jan 2012, 22:44

Philip K. Dick
Via een goede bekende kwam ik deze schrijver / filosoof tegen. Philip K Dick zou tevens een Neo-Gnostische Sjamaan zijn, wat mij niks verbaast. Ik had nog nooit van hem gehoord maar zijn levenswerk is erg intrigerend. Zo zijn tal van zijn boeken / beschrijvingen gebruikt in veel bekende / grote Science Fiction films. En dan te bedenken dat Philip een aantal jaar geleden als 'knettergek idioot' werd gezien.

Voor een goede algemene beschrijving verwijs ik naar de Wikipedia pagina van Philip K. Dick. Ook is er nog een Nederlandse documentaire over hem 'The owl in daylight', echter is deze niet meer online en kan hem ook nergens terug vinden, helaas.
Onderstaande docu staat wel op youtube. Helaas geeft deze docu wel enigszins vertekend beeld door het CIA-gedeelte, maar daar moet je door heen kijken.

Al met al een zéér interessante personage met een zeer interessant leven.
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet, FreeElectron
Dromen
Administrator
Administrator

za 07 jan 2012, 23:03

Zie trouwens net dat deze meneer ook al een aantal gebruikt is op QFF in comments:
http://www.google.nl/#sclient=psy-ab&hl ... a24af54385
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet
FreeElectron
Super QFF-er
Super QFF-er

za 07 jan 2012, 23:47

In de SF boeken van Dick komt regelmatig het thema "apocalyps" voor, hij had dan ook zijn hoogtepunt tijdens de koude oorlog.

Dijk van een schrijver! Ook veel "occulte" verwijzingen voor wie het kan/wil zien.
Magick
Junior QFF-er
Junior QFF-er

zo 08 jan 2012, 00:39

Meer dan alleen een dijk van een schrijver die vele occulte verwijzingen heeft verweven in zijn werk.

Hij was, en is, een heuse 'ziener', een 'profeet' van het moderne technologische tijdperk.
Niet voor niets worden zijn boeken gebruikt voor allerlei Hollywood 'dingen'. Niet alleen verfilmingen van, maar ook kleine verwijzingen naar, en liggen zijn boeken vaak op tafel in films of tv-series (Lost, bijvoorbeeld).

Hij is ook een levensechte Android (of 'simulacra, om een van zijn woorden te gebruiken).

Ik kan geen genoeg krijgen van zijn zowat eindeloze bibliografie. Heb afgelopen jaar alweer 10 boeken van hem gekocht... 1 voor 1 het beste wat ik gelezen heb.
Laatst is ook zijn Exegesis uitgebracht.
http://en.wikipedia.org/wiki/Exegesis_%28book%29

Er blijkt ook een soort 'broederschap' geweest te zijn (naar mijn weten alleen literair) met ene Robert Anton Wilson (na Phil mijn andere favoriet), die een prachtig Novel heeft geschreven met als titel 'Illuminatus!', en meer boeken uiteraard.

Op de achterflap van Wilsons 'Cosmic Trigger part 1: Final Secret of the Illuminati' staat nog een comment van Phil:
"Wilson managed to reverse every mental polarity in me, as if I had been pulled through infinity. I was astonished and delighted".

Ik raad iedereen op dit forum aan om zich zo ver mogelijk te verdiepen in Philip K. Dick en Robert Anton Wilson (en daarbij ook de Principia Discordia van Malaclypse the Younger - AKA - Greg Hill - ja datzelfde boekje waar Eva Surga vaak naar verwijst als "Must-Read").

Ze staan allemaal met elkaar in verbinding.

En als je gewoon van goede, diepgaande, science-fiction boeken houd...
Dan zijn Roger Zelazny en Alfred Bester ook zeker een aanrader!

Have Fun!

P.S.
Check out 'Radio Free Albemuth'
Een verfilming van Phils laatste boek.
Komt binnenkort uit, Heeft al vele prijzen in de wacht gesleept op festivals over de hele wereld.
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: Dromen, baphomet, FreeElectron, Toxopeus
Dromen
Administrator
Administrator

zo 08 jan 2012, 03:30

Wow Magick, enorm bedankt voor je aanvulling! Ga ik komende tijd 'even' induiken!!
Magick
Junior QFF-er
Junior QFF-er

zo 08 jan 2012, 05:38

Nog een kleine aanvulling, omdat ik hier eindeloos over door kan gaan...

Het meest 'vage' boek van Phil is V.A.L.I.S.
Of: Vast Active Living Intelligence System.

Afbeelding

Er zijn meerdere covers van dat boek, maar bovenstaande blijft toch mijn favoriet.

Het verhaal VALIS is gebaseerd op een onverklaarbare ervaring die Phil meegemaakt heeft op 2-3-1974 (Principia Discordia kenners; zie je de 5?).
Hij begreep zelf niet wat er gebeurt was met hem, en heeft daar de rest van zijn leven (8 jaar) geprobeerd achter te komen.
VALIS, en als verlengstuk Radio Free Albemuth, zijn de meest persoonlijke boeken van Phil. Hij komt zelf ook voor als character in beide boeken. In beide tracht hij zijn onverklaarbare ervaring uit te leggen, niet alleen aan eventuele lezers maar ook aan zichzelf.

Wat er precies gebeurde met hem kunnen we min of meer opmaken uit zijn werk.

Het blijkt dus dat op 2-3-74 hij een ketting om de nek van een vrouw zag bungelen met daaraan het Vesica Piscis (of de Ichthys) symbool. Het 'oog', de 'jezus (of darwin) vis'.
Dat symbool opende een nieuw soort mechanisme in zijn brein, of... beter gezegd... het plantte iets in zijn hoofd wat sindsdien is gaan groeien/ontwikkelen. Naar zijn eigen zeggen.
Een voorbeeld van wat er met hem gebeurde, en in verscheidene docu's over Phil word dit door zijn toenmalig echtgenote bevestigd, is dat hij vanuit het niets Oud Grieks kon spreken. Terwijl hij die taal zelfs nog nooit gehoord had. Pas na zoeken in boeken en praten met de juiste mensen kwam hij erachter dat hij.. Oud Grieks aan het spreken was.

In zijn boek VALIS beschrijft hij dit 'zaadje' als een Satelliet die via een Roze Laser informatie in de hersenen van mensen stuurt. In het boek gebeurt dit bij meerdere mensen, los en onwetend van elkaar. De President in het boek (een soort verkapte Nixon) noemt de mensen die deze informatie doorkrijgen een Gevaar, een Secret Society, Conspirators... Hij noemt die onbestaande groepering Aramchek...

Nu... Om Robert Anton Wilson er weer bij te betrekken.
Wilson schijnt namelijk hetzelfde soort fenomeen meegemaakt te hebben. Maar in plaats van een satelliet die informatie doorstuurt is hij wat meer 'down to earth' (pardon the phun). Maar hij geeft wel toe dat er ongewone overeenkomsten zijn tussen zijn ervaring en die van Phil.
Wilson heeft ook een theory, net als Phil in VALIS en RFA met de groep Aramchek, dat iedereen van de 'illuminati' lid word zonder het door te hebben.

Anyway... Wilson is wat meer direct, rationeel, non-psychotisch.
Want, begrijp mij niet verkeerd, Phil had zeker een heel draden-netwerk loszitten. Zo was hij er 100% van overtuigd dat de CIA achter hem aanzat, en zo af en toe in zijn huis inbrak om door zijn spullen te snuffelen.
In een documentaire die ik zag heeft iemand er iets grappigs over te zeggen, wat Phil zelf gezegd heeft:
It might have been the punks from next door, it might have been the CIA or the FBI or, most frightening of all, he might have done it himself!
Puur Dick. Prachtig.
Ik zal kijken of ik wat van die docu's kan vinden. Zijn zeer vermakelijk en leggen het hele Phil fenomeen wagenwijd open.
Er blijkt ook een aflevering gewijd te zijn aan Phil in 'Het Uur van de Wolf' maar die heb ik nog niet op kunnen sporen.

BTW
Cartoon Grandmaster Robert Crumb heeft ook nog wat te zeggen:
Afbeelding
Robert Crumb: Philip K. Dicks Religious Experience
Neut
Super QFF-er
Super QFF-er

zo 08 jan 2012, 20:26

Die satelliet gaf hem o.a. door dat zijn zoon teelbal kanker heeft ofzo en naar de doktor moet om zijn leven te redden, en het bleek nog echt zo te zijn ook. Weird. Heb een aantal van zijn boeken gelezen. Transmigration of timothy archer heb ik niet afgemaakt.
Dromen
Administrator
Administrator

ma 09 jan 2012, 16:49

Dromen
Administrator
Administrator

ma 09 jan 2012, 16:55

[quote=""Magick" post=49416"]
Er blijkt ook een soort 'broederschap' geweest te zijn (naar mijn weten alleen literair) met ene Robert Anton Wilson (na Phil mijn andere favoriet), die een prachtig Novel heeft geschreven met als titel 'Illuminatus!', en meer boeken uiteraard.

Op de achterflap van Wilsons 'Cosmic Trigger part 1: Final Secret of the Illuminati' staat nog een comment van Phil:
"Wilson managed to reverse every mental polarity in me, as if I had been pulled through infinity. I was astonished and delighted".

Ik raad iedereen op dit forum aan om zich zo ver mogelijk te verdiepen in Philip K. Dick en Robert Anton Wilson (en daarbij ook de Principia Discordia van Malaclypse the Younger - AKA - Greg Hill - ja datzelfde boekje waar Eva Surga vaak naar verwijst als "Must-Read").

Ze staan allemaal met elkaar in verbinding.
[/quote]

Magick, dit kan me ook nog wel herinneren ja, dat je de 'illuminatus!' al eens aanhaalde op Niburu.

Heb ik nog een goede tip voor jouw ;-) 'De Slinger van Foucault' van Umberto Eco.
http://en.wikipedia.org/wiki/Foucault%27s_Pendulum
Beste boek dat ik ooit heb gelezen.

Ook beetje op QFF besproken, vanaf:
viewtopic.php?f=29&t=150&p=4711&#p4373
baphomet
Administrator
Administrator

di 18 mar 2014, 23:21

Fantastisch topic! Vet om terug te lezen en FE dank daarvoor jij linkte dit in een ander topic namelijk!
Plaats reactie

Terug naar “Dark Side Algemeen”