G.I. Gurdjieff, een opmerkelijk man.

Hier tref je diverse algemene topics aan over occulte en dark side onderwerpen
Permuter 0.
Super QFF-er
Super QFF-er

vr 24 sep 2010, 17:37

In 1920 an unknown man appeared in Europe having lived through some extraordinary experiences in the East.His name was George Ivanovitch Gurdjieff.Zo begint de aanhef van de film uit 1979 van Peter Brook die ik gisteren toevallig tegen kwam op het web, een gedramatiseerd verhaal over de zoektocht naar de werkelijke spiritualiteit die G.I. Gurdjieff ondernam. Uiteindelijk resulteerde zijn zoektocht in een systeem van bewegingen dat hij ontwikkelde, "The Fourth Way", de vierde weg, die zou leiden tot transformatie."De Eerste weg in deze beeldspraak is die van de fakir. Die richt zich op de lichamelijkheid. De Tweede weg, de weg van de monnik, richt zich op emoties en gevoelens. De Derde weg van de yogi richt zich op het denken en het intellect.De door Gurdjieff uitgewerkte Vierde weg was de weg van de "sluwe" mens. Die mens heeft kennis van de regels en normen van de eerste wegen, maar is geen volgeling van een daarbij behorend religieus of filosofisch systeem. De mens op de Vierde weg kiest bewust wat bruikbaar en nodig is voor zijn eigen ontwikkeling. Echter, om bewust te kunnen kiezen moet de mens weten wie hij is, en moet hij alert zijn De essentie van Gurdjieffs lering is dat de individuele mens zichzelf niet of nauwelijks kent en zich daar niet bewust van is. Volgens hem denkt en handelt de mens mechanisch, hij identificeert zich met tal van denkbeelden en als gevolg daarvan 'gebeurt' hem ook alles. De mens verkeert in een bewustzijnstoestand die in de esoterische wetenschappen wel als waak-slaap wordt beschreven. Met andere woorden, het lichaam is weliswaar wakker, maar de geest, of zo men wil, datgene wat de mens in essentie ís, slaapt."  (Bron; Wikipedia)  "Het alfabet der bewegingen"

Samen met componist Thomas de Hartmann maakte Gurdjieff muziek voor de magische dans en richtte het ballet "Struggle of the Magicians" op in Rusland die de bewegingen die tot ontwaken zouden leiden demonstreerden. De composities van Gurdjieff en Hartmann zijn op CD uitgebracht met de titel "Music for the Movements" en zeker het beluisteren waard.Gurdjieff was ook de grondlegger van het Enneagram een figuur dat we ook weer terug zien in de werken van P.D. Ouspensky die weer een leerling van Gurdjieff was, P.D. Ouspensky introduceerde als eerste de "hogere dimensies", al met al heeft Gurdjieff dus een flinke invloed gehad op de huidige "New Age" gedachtengang.  Het enneagram is een persoonlijkheidsmodel dat zich met bewust of onbewust gedrag bezighoudt. De modellen geven de motivatie aan vanwaaruit in veel omstandigheden gehandeld of gedacht wordt. Volgens het enneagram is het ene persoonlijkheidstype niet beter dan het andere type. Elk type heeft eigenschappen die doeltreffend kunnen zijn. Negen enneagram-typen worden beschreven vanuit de manier waarop ze in het leven staan. Het model beoogt inzicht te geven in het eigen karakter en de relaties met anderen. Het enneagram probeert ook bewustwording te creëren voor de aanleg die elk type heeft voor hogere kwaliteiten, zoals empathie, alwetendheid en liefde. Elk van de negen persoonlijkheidstypen van het enneagram heeft zich gevormd rond een centrale passie. De passie en de preoccupatie die hieruit voortkomt, bepalen in dit model de levensbeschouwing van elk van de negen typen. Het enneagram gaat over de terugkeer naar de essentie. Elke passie heeft in een aspect van de hogere deugd van de essentie zijn tegenpool. De mens wordt verondersteld op zoek te zijn naar dat aspect van de hogere deugd dat we missen. Het diagram bestaat uit negen basismodellen van ons gedrag. Elk mens herkent de negen modellen meestal wel in zijn eigen leven, maar er is er bij de meesten wel één die dominant is. Het dominante model verklaart waarom wij ons op een bepaalde manier gedragen of een bepaalde kijk op de wereld hebben. De typering van elk van de negen modellen is een beschrijving van behoeftes, aannames en positieve en minder positieve drijfveren om situaties in het leven aan te gaan. Het type bepaalt in belangrijke mate de bril die opgezet is om problemen te bezien. Inzicht in het enneagram beoogt mensen te helpen zichzelf en anderen te begrijpen, en in het bijzonder waarom mensen op een bepaalde manier op elkaar reageren. Ook wil het een handvat geven om naar persoonlijke groei te zoeken. Type EEN is de Perfectionist: realistisch, consciëntieus, grondig en principieel
Type TWEE is de Helper: warm, betrokken, hulpvaardig en verzorgend
Type DRIE is de Presteerder: energiek, optimistisch, zelfverzekerd en doelgericht
Type VIER is de Romanticus: gevoelig, warm en scherpzinnig
Type VIJF is de Waarnemer: introvert, leergierig, analytisch en inzichtelijk
Type ZES is de Loyalist: verantwoordelijk, betwijfelend, betrouwbaar en loyaal
Type ZEVEN is de Avonturier: energiek, levendig en optimistisch
Type ACHT is de Baas: direct, onafhankelijk, zelfverzekerd en beschermend
Type NEGEN is de Vredestichter: ontvankelijk, goedaardig en ondersteunend De negen types verhouden zich in een gestructureerde wijze tot elkaar. Als iemand ontspannen en effectief is (in veilige omstandigheden) neemt hij de goede eigenschappen van een bepaald ander type over (in het plaatje tegen de pijlen in) en als iemand juist gespannen is (in stressvolle omstandigheden) neemt hij de slechte eigenschappen van weer een ander type over (met de pijlen mee).(Bron: Wikipedia) 

het is niet wat het lijkt,... het is veel erger
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet
ThaViking
Super QFF-er
Super QFF-er

ma 27 sep 2010, 16:56

Interessante man die Gurdjieff.

John Oldenkamp heeft "het hele verhaal" ook een heel stuk gewijd aan de Enneagram en de verschillende persoonlijkheden en meer wat er in te vinden zou zijn.

Misschien vooral interessant voor de mensen die niet zo goed Engels kunnen en hier toch iets over willen weten

http://www.pateo.nl/

In deel 4 komt als goed is Enneagram uitleg, rest is ook wel interessant.

Johan Oldenkamp weet van alles leuk te linken tot een mooi consistent "verhaal".
Wees aardig tegen mensen als je omhoog klimt, want je komt ze weer tegen als je naar beneden gaat...
Dromen
Administrator
Administrator

ma 27 sep 2010, 17:02

Als eerste: Thanks Permuter!! Ik heb de gehele docu al gezien omdat je zo aardig was deze al stiekem aan mij te geven dit weekend. Zeker de moeite waard, en voor mij maweer een bevestiging dat 'Agatha' wellicht bestaat?!

Check trouwens onderstaande reactie op http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... index.html
Het boek is nooit afgemaakt, door onbekende redenen. Het kan zo zijn dat Jeanne de Salzmann, die alle aantekeningen en andere waardevolle spullen van Gurdjieff in beslag heeft genomen, zonder dat de Gurdjieff familie daar toestemming voor gaf, er voor gekozen heeft bepaalde delen niet te publiceren. Ik weet het niet, mervrouw de Salzmann scheen niet helemaal zuiver te zijn. Neem het niet aan, neem het mee. Gurdjieff was een van de weinige mensen op deze planeet.

Hieronder trouwens nog wat algemene info over de film:
http://en.wikipedia.org/wiki/Meetings_w ... rkable_Men

Interessant is dat er verwezen wordt naar het 'Gigamesj Epos'
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gilgamesj-epos

Ook komt er in de film het volgende naar voren, de Sarmoung Brotherhood:
http://en.wikipedia.org/wiki/Sarmoung_Brotherhood

En vanuit daar wordt er doorverwezen naar Agartha. WEER een verwijzing naar Agartha. De zóveelste:
http://en.wikipedia.org/wiki/Agartha

Maar ook de Grote Witte Broederschap komen we weer tegen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Great_White_Brotherhood
Zie ook:
http://witcheswhisper.150m.com/gwb.html

In dat boek (De Slinger van Foucault) kwam ik dus 2 onderstaande onderwerpen al tegen (GWB en Agartha). 'Toevallig' hier ook alweer. Je zou d'r bijna in gaan geloven ;)

Het gilgamesj epos wordt vaak aangehaald in de Theosofie.
Permuter 0.
Super QFF-er
Super QFF-er

ma 27 sep 2010, 17:22

Thanx voor de aanvulling Dromen !

Ik denk stiekum dat Gurdjieff "de steen der wijzen" heeft gevonden :-*

Maar dat zullen we nooit zeker weten.

Opmerkelijk, meer dan opmerkelijk eigenlijk.

Vooral dat "alfabet" en denk dan ook even aan Eva die ook altijd met het alfabet bezig is... en transformatie.

Opmerkelijk wederom.

En nu allemaal de film kijken, echt zeer de moeite waard !
Dromen
Administrator
Administrator

ma 27 sep 2010, 17:31

Permuter 0. : Overigens was het Dingo die mij weer op het spoor van Gurdjieff zette door de CD te draaien tijdens een avondje muziek luisteren, ik ben er toen maar weer eens opnieuw in gedoken, Ouspensky kwam twintig jaar geleden op mijn pad, Tertium Organum is ook een aanrader om te lezen.
Permuter 0.
Super QFF-er
Super QFF-er

ma 27 sep 2010, 17:38

Ja, dat !

Afbeelding

Ik heb het boek wel voor je te leen eventueel, ik denk alleen dat het momenteel ook weer uitgeleend is, ik ben altijd mijn boeken kwijt.

Via diezelfde weg kwam ik ook weer uit bij Gary Zukav en zijn Dansende Wu-Li meesters...

Die Gurdjieff heeft een flinke golfbeweging in gang gezet toendertijd.
blackbox
Administrator
Administrator

ma 27 sep 2010, 17:48

Dat agartha verhaal....

ik post hier een filmpje maar bij 02.09 minuut komt het weer naar voren dat er meerdere topics geraakt worden...

illuminati of my own reality
Permuter 0.
Super QFF-er
Super QFF-er

ma 27 sep 2010, 18:53

Zou die holle Aarde geen metafoor zijn voor de holle mens ?

Tralalalala, pompiedompiedom :-*
pilgrim
Super QFF-er
Super QFF-er

ma 27 sep 2010, 19:37

thanks permuter
gurdjieff is een grote eye opener voor mij.

zijn muziek is OOK prachtig.
heb nog 2 boeken van hem liggen waar ik nog aan moiet beginnen.

zijn mooiste vraag tot nu toe aan de lezer. "wat ben je"
daar heb ik toen ene treinreis van 1,5 uur op zitten ploeteren maar het antwoord dat ik na 5 minuten vond bleef hangen tot op deze dag ;-)
film moet ik nog zien, GA ik zeker zien.
PakNak
Super QFF-er
Super QFF-er

ma 27 sep 2010, 21:10

[quote name="Permuter 0."]Zou die holle Aarde geen metafoor zijn voor de holle mens ?

Tralalalala, pompiedompiedom :-*[/quote]

ghegheghe..in mij huizen velen ! :yeah:
pilgrim
Super QFF-er
Super QFF-er

ma 27 sep 2010, 23:15

en de theorie van de verbrande aarde....een theorie over de verbrande mens 8)
Dromen
Administrator
Administrator

di 28 sep 2010, 00:21

[quote name="dingo"]en de theorie van de verbrande aarde....een theorie over de verbrande mens 8)[/quote]

That one is new for me!

Vertel...
pilgrim
Super QFF-er
Super QFF-er

di 28 sep 2010, 04:00

helaas kwam zomaar in me op :oops:
ik kan er wel een tijdje over prakkidenken :sigh:
Permuter 0.
Super QFF-er
Super QFF-er

di 28 sep 2010, 04:12

Even een stukje uit die Wiki over de Sarmoung Broederschap;

The word 'Sarmoung' uses the Armenian pronunciation of the Persian term 'Sarman', which may mean either 'he who preserves the doctrine of Zoroaster', or 'bee'.[2] Regarding the meaning, the author John G. Bennett, a student and aide of the mystic Georges Gurdjieff writes: "The word can be interpreted in three ways. It is the word for bee, which has always been a symbol of those who collect the precious 'honey' of traditional wisdom and preserve it for further generations. A collection of legends, well known in Armenian and Syrian circles with the title of The Bees, was revised by Mar Salamon, a Nestorian Archimandrite in the thirteenth century. The Bees refers to a mysterious power transmitted from the time of Zoroaster and made manifest in the time of Christ.... Man is Persian meaning as the quality transmitted by heredity and hence a distinguished family or race. It can be the repository of an heirloom or tradition. The word sar means head, both literally and in the sense of principal or chief. The combination sarman would thus mean the chief repository of the tradition." Yet another possibility was "those whose heads have been purified", in other words: the enlightened.

In Studies in Comparative Religion (Winter 1974), it is said that according to the Armenian book Merkhavat, the Sarmoung Brotherhood, also referred to as the 'Inner Circle of Humanity', originated in ancient Babylon circa 2500 BC,[6] at around the time the Egyptians built the Great Pyramid of Giza. The Ouspensky Foundation state that the brotherhood was active in the golden Babylonian time of Hammurabi (1728-1686 BC) and is connected with Zoroaster, the teacher of Pythagoras (born c. 580 BC–572 BC, died c. 500 BC–490 BC). According to the Foundation, Pythagoras stayed for twelve years in Babylon.[7] In The Masters of Wisdom, J.G. Bennett states that the Sarman left Babylon before the arrival of the Greek king of Macedon, Alexander the Great (who reigned 336-323 BC), moved up the Tigris and made their headquarters in the abandoned capital of the Assyrian Kings, close to modern-day Mosul in northern Iraq.[8] The Commagene King Antiochus I Theos Epiphanes (c. 86 BC-38 BC, ruled 70 BC-38 BC) seems to have been connected to the Brotherhood, and may even have been (as Adrian Gilbert suggests) its leader.[5] In Gurdjieff in the Light of Tradition (2002), Whitall Perry wrote that Gurdjieff believed that the northern Sufi orders could well be under the hidden direction of the Khwajagan - the 'Masters of Wisdom' - themselves in turn delegated by the Sarman 'Inner Circle', the 'Assembly of the Living Saints of the Earth'.[9] According to Account of the Sarmoun Brotherhood (1966, 1982) by Major Desmond R. Martin, a major centre of the contemporary Sarmoun Brotherhood was in the Hindu Kush mountains of northern Afghanistan. Major Martin was an associate of the writer and Sufi teacher, Idries Shah.[10] In the account, the motto of the Sarmouni is said to be "Work produces a Sweet Essence" (Amal misazad yak zaati shirin), work being not only work for God and for others but also self-work. In relation to this, it is maintained that just as the bee accumulates honey, so the Sarmouni accumulate, store and preserve what they term "true knowledge" (which is equally seen as existing as a positive commodity and associated with the spiritual gift or energy of Baraka).[10][11] In times of need this is released once more into the world through specially trained emissaries.[10] In The People of the Secret, Edward Campbell (writing as Ernest Scott), another associate of Idries Shah, describes studies in extrasensory perception being undertaken in the contemporary Sarmoun monastery in Afghanistan

:brak:
pilgrim
Super QFF-er
Super QFF-er

wo 29 sep 2010, 16:38

het lezen van gurdjieff heeft mij vooral veel gehlopen bij het los laten van verwachtingen in een gesprek.
Neem het gesprek zoals het is en laat je eigen agenda los. Op mijn werk helpt dat vooral in het laten floreren van de gesprekspartner.
In zijn werk schemert ook continue door dat taal ene gebrekkig middel is om waarheden in te vinden.
net als crowley dat ook zegt. taal is niet exact en multi interpretabel. we kunnen allemaal hetzelfde voorwerp beschrijven en toch niet overeenkomen in taal terwijl we beide hetzelfde kunnen bedoelen.
In het aanschouwen van zaken nemen we onze eigen bagage mee wat ons kleurt in de waarneming en daarnaast onze eigen soort van vertolking van die waarneming. die vertolking moet dan weer door de ander worden waargenomen zodat het hele proces in gang gezet word.
Dat bewust wordende krijg ik veel positieve feedback van clienten over gesprekken die ze met mij voeren.
Ik maak ze ook wel bewust dat waarheid of gelijk hebben een wonderbaarlijke illusie kan zijn.
zoals ik wel eens roep.

"dat ik iets zeker weet betekend niet dat ik gelijk heb"

Om vervolgens mijn collegas fronzend te zien kijken :D

wanneer ik werk van mensen zoals gurdjieff lees tracht ik het vooral praktisch te maken in de zin van "wat kan ik hier met die kennis"
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet, ROI..Lite
Plaats reactie

Terug naar “Dark Side Algemeen”