Zomer- en wintertijd!

Alles puur natuur nier ;-)
Dromen
Administrator
Administrator

do 10 feb 2011, 18:19

Zomer- en wintertijd!
Gister in het nieuws,'Rusland schaft wintertijd af'. Persoonlijk ben ik al jaren tegenstander van de wintertijd. Korte avonden, enorm vroege ochtenden. Om 6 uur 's ochtends is het licht en om 19:00 's avonds donker. Kan beter een uurtje later toch?
http://frontpage.fok.nl/nieuws/428795/1 ... jd-af.html
http://www.hbvl.be/nieuws/buitenland/ai ... ur-af.aspx
http://buitenland.nieuws.nl/628896/medv ... _zomertijd
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2668/Bui ... d-af.dhtml

Laten we eens duiken in de geschiedenis van de zomer- en wintertijd.
We beginnen bij de wintertijd. De wintertijd is de 'officiele' tijd, de niet-afwijkende tijd, de standaardtijd. De zomertijd is de afwijkende tijd; men slaat een uurtje over (zet de klok een uur vooruit) in de nacht van het laatste weekend van maart. De tijd word 'terug gezet', de klok gaat een uur achteruit tijdens het laatste weekend van oktober.
De meesten, ook ik, denken dat zomertijd ingevoerd is ten tijde van de oliecrisis. Echter is dit niet geheel juist. De zomertijd van nu, stamt wel af van de oliecrisis. Sinds de oliecrisis in de jaren '70 hebben we zomertijd ingevoerd. Ik kopieer even een stukje van wikipedia:
De eerste praktische toepassing van zomertijd was door de Duitse regering gedurende de Eerste Wereldoorlog, tussen 30 april 1916 en 1 oktober 1916. Kort daarop volgde ook het Verenigd Koninkrijk, voor het eerst van 21 mei 1916 tot 1 oktober 1916. Vervolgens voerde het Congres van de Verenigde Staten op 19 maart 1918 verschillende tijdzones in (die al sinds 1883 bij de spoorwegen in gebruik waren) en maakte de zomertijd officieel (in werking tredend op 31 maart) voor de rest van de Eerste Wereldoorlog. De zomertijd werd in 1918 en 1919 gedurende zeven maanden in acht genomen. De wet bleek echter zo onpopulair (hoofdzakelijk doordat men destijds meestal vroeger opstond en eerder naar bed ging dan tegenwoordig) dat deze werd afgeschaft.
Ook in de Tweede Wereldoorlog was in verschillende Europese landen de zomertijd in gebruik.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zomertijd
Zie trouwens ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Wintertijd

Rusland schaft 'dit' uurtje verzetten dus af. Echter, blijven ze zitten in de 'zomertijd'! Dat vind ik wel verassend en valt dan ook in geen enkele nieuwsbron (LOL!) te lezen. Eigenlijk zitten ze dus dan niet in de 'standaardtijd'. Eigenlijk zeg ik dit nu helemaal verkeerd wat voor hun is dit nu natuurlijk wel de standaardtijd! Huh? Begrijpt u het nog?! Ik wel! ;-)

Dromen
Vortex
Super QFF-er
Super QFF-er

do 10 feb 2011, 18:44

Van mij mogen ze het hier ook afschaffen.
Donker, licht, who the f*ck cares, dat heb je nou eenmaal met seizoenen dat dat soort dingen verschuiven. Hoe dichter naar de polen (nee niet dat zooitje stucadoors aan het eind van de straat :-* ) hoe erger dat dat fenomeen wordt.
nosce te ipsum
Het Dolle Eland
Administrator
Administrator

do 10 feb 2011, 22:39

Tja, relativiteit! :-)
FreeElectron
Super QFF-er
Super QFF-er

vr 11 feb 2011, 00:29

Zomertijd ja.
Helemaal VOOR.

Aardas op 90 graden vstzetten en een lekker klimaatje uitzoeken.
mozes
QFF Gold Member
QFF Gold Member

vr 11 feb 2011, 03:42

en wat is het mysterie erachter.... :-?
BL@DE
Super QFF-er
Super QFF-er

vr 11 feb 2011, 06:21

Nou ik weet niet hoor, maar s'morgens om 06.00 is het nog steeds aardedonker, tenminste waar in woon...

Ik werk op de bouw, en voor 8 uur kan je zonder lamp niks beginnen, als ze dit niet zouden doen met zomer en wintertijd, dan zitten we tot 09.00 nog in het donker..
BL@DE
Super QFF-er
Super QFF-er

vr 11 feb 2011, 06:23

[quote name="mozes"]en wat is het mysterie erachter.... :-?[/quote]

Geen mysterie
FreeElectron
Super QFF-er
Super QFF-er

vr 11 feb 2011, 06:34

[quote name="BL@DE"]Nou ik weet niet hoor, maar s'morgens om 06.00 is het nog steeds aardedonker, tenminste waar in woon...

Ik werk op de bouw, en voor 8 uur kan je zonder lamp niks beginnen, als ze dit niet zouden doen met zomer en wintertijd, dan zitten we tot 09.00 nog in het donker..[/quote]

Ik heb toch al nooit begrepen waarom bouwvakkers op van die ongristelijke uren moeten werken .....
Zie je die busjes om 05.00 al om je oren vliegen en 's middags om 15.00 alweer rap terug naar huis.

:lol:
Dromen
Administrator
Administrator

ma 21 feb 2011, 18:59

Veel Britten zien het wel zitten om in de zomer de klok twee uur vooruit de draaien. Zo zullen er langere zomeravonden zijn in Engeland en dat is goed voor het toerisme. Tegenstanders hebben het voorstel echter afgeschoten.

Volgens de toerismebranche zouden er veel meer bezoekers naar Groot-Brittannië komen wanneer de klok twee uur vooruit gaat. Dat is vooral handig met het oog op de Olympische Spelen in 2012. De stijging van toerisme zou Engeland 4,1 miljard euro per jaar kunnen opleveren. Ook zou het plan goed zijn voor het milieu, aangezien de Britten dan minder verlichtingskosten hoeven te betalen.

Tegenstanders

Er zijn echter ook veel tegenstanders, waaronder premier Cameron. Zo zullen er meer verkeersongelukken zijn als het 's ochtends langer donker is en wordt het gevaarlijker voor kinderen om naar school te gaan. Ook doktoren waarschuwen dat het verzetten van de tijd ernstige gevolgen kan hebben voor de volksgezondheid.

http://www.powned.tv/nieuws/raar/2011/0 ... uur_v.html

Dit topic gaat nog een lang staartje krijgen verwacht ik ;-)
Dromen
Administrator
Administrator

zo 27 mar 2011, 02:20

Vanacht mag het weer ;-) Niet vergeten mensen! ^^
Toxopeus
Administrator
Administrator

zo 27 mar 2011, 02:29

Moet op het werk ook veel apparatuur omzetten naar zomertijd. Waardeloos gedoe:evil:
In de erfenis der eeuwen ligt veel wijsheid opgetast. Ook hier geldt: dwaas is hij die zijn eigen geschiedenis versmaadt.
Nexion
Super QFF-er
Super QFF-er

zo 27 mar 2011, 02:42

[quote=""Dromen" post=29142"]Vanacht mag het weer ;-) Niet vergeten mensen! ^^[/quote] Thanks for the reminder! B) Eerlijk, ik was het al weer vergeten!......

Mensen een beetje in de war brengen door met de tijd te klooien.......hoe hou je en volk in onbalans, hoofdstuk 1. "Screw with clocks!"

:whistle:
Dromen
Administrator
Administrator

zo 27 mar 2011, 02:47

inderdaad Nex... Ik heb daar ook al eens over nagedacht.

Sowieso ook de invoering van de juliaanse kalender duurde honderden jaren en enorm chaotisch. Om maar een voorbeeld te noemen.
Nexion
Super QFF-er
Super QFF-er

zo 27 mar 2011, 02:52

[quote=""Dromen" post=29145"]inderdaad Nex... Ik heb daar ook al eens over nagedacht.

Sowieso ook de invoering van de juliaanse kalender duurde honderden jaren en enorm chaotisch. Om maar een voorbeeld te noemen.[/quote] Onder het mom van "astronomische veranderingen" en bla, bla..........

Ik ben daar ook nog niet uit...........i mean common, why really? :dry:
baphomet
Administrator
Administrator

zo 27 mar 2011, 02:54

Om het verhaal achteraf weer kloppend te maken, LOL wat anders kan de reden voor dit soort onzinnige meuk zijn?

:whistle:
1119 AD
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: combi
Plaats reactie

Terug naar “Natuur”