60 Nanoseconden sneller dan het licht

Alles puur natuur nier ;-)
Vortex
Super QFF-er
Super QFF-er

ma 26 sep 2011, 18:56

[quote=""Vrillon" post=42195"]Wat vortex zegt is hoe dan ook geen tijdreizen,[/quote]
En misschien heb je nog gelijk ook :)

[quote=""Vrillon" post=42195"]het is menselijk onwaarneembaar.[/quote]
irrelevant, zie een aantal postings hierboven.

[quote=""Vrillon" post=42195"]Want als je op een afstand staat dat er nog een menselijk waarneembare tijd is dat je de verbeelding opwekt dat er in de tijd gereist word dan sta je te ver weg om gezien te kunnen worden.[/quote]
irrelevant, zie een aantal postings hierboven. Het gaat niet om de grote van de afwijking maar om de geldigheid van het concept.

[quote=""Vrillon" post=42195"]En het is hetzelfde als zeggen dat Hans Klok magie gebruikt.[/quote]
:pinch:
nosce te ipsum
Tobi
Super QFF-er
Super QFF-er

ma 26 sep 2011, 19:27

[quote=""Vortex" post=42197"][quote=""Vrillon" post=42195"]Wat vortex zegt is hoe dan ook geen tijdreizen,[/quote]
En misschien heb je nog gelijk ook :)

[quote=""Vrillon" post=42195"]het is menselijk onwaarneembaar.[/quote]
irrelevant, zie een aantal postings hierboven.

[quote=""Vrillon" post=42195"]Want als je op een afstand staat dat er nog een menselijk waarneembare tijd is dat je de verbeelding opwekt dat er in de tijd gereist word dan sta je te ver weg om gezien te kunnen worden.[/quote]
irrelevant, zie een aantal postings hierboven. Het gaat niet om de grote van de afwijking maar om de geldigheid van het concept.

[quote=""Vrillon" post=42195"]En het is hetzelfde als zeggen dat Hans Klok magie gebruikt.[/quote]
:pinch:[/quote]

??
De enige discussie hier is toch dat jij het tijdreizen noemt en dat dat gewoon niet zo is..?

We weten allemaal dat als we naar bijv. sirius kijken, dat we naar sirius 8.7 jaar geleden kijken.
Moraliteit ∝ Vrijheid
Real eyes realize real lies!!
Natural Law: The REAL law of attraction | The end of all evil
Vortex
Super QFF-er
Super QFF-er

ma 26 sep 2011, 19:47

[quote=""Vrillon" post=42199"]
??
De enige discussie hier is toch dat jij het tijdreizen noemt en dat dat gewoon niet zo is..?[/quote] Dat jij dat niet vind, verschil van mening en zienswijze.
Let's agree we disagree B)

[quote=""Vrillon" post=42199"]We weten allemaal dat als we naar bijv. sirius kijken, dat we naar sirius 8.7 jaar geleden kijken.[/quote] tuurlijk, maar wat wil je daarmee zeggen? Als 2 gebeurtenissen op sirius gelijktijdig plaatsvinden. De een gaat met de lichtsnelheid en de ander sneller (hoeveel sneller is onbelangrijk) Dan zien we die verschillende gebeurtenissen hier op aarde toch niet gelijktijdig gebeuren? En dat terwijl het op sirius wel gelijktijdig gebeurde.

Dus uiteindelijk komt alles aan op je definitie EN interpretatie van tijd. En die zijn voor eenieder anders.
nosce te ipsum
Tobi
Super QFF-er
Super QFF-er

ma 26 sep 2011, 20:23

[quote=""Vortex" post=42203"][quote=""Vrillon" post=42199"]
??
De enige discussie hier is toch dat jij het tijdreizen noemt en dat dat gewoon niet zo is..?[/quote] Dat jij dat niet vind, verschil van mening en zienswijze.
Let's agree we disagree B)

[quote=""Vrillon" post=42199"]We weten allemaal dat als we naar bijv. sirius kijken, dat we naar sirius 8.7 jaar geleden kijken.[/quote] tuurlijk, maar wat wil je daarmee zeggen? Als 2 gebeurtenissen op sirius gelijktijdig plaatsvinden. De een gaat met de lichtsnelheid en de ander sneller (hoeveel sneller is onbelangrijk) Dan zien we die verschillende gebeurtenissen hier op aarde toch niet gelijktijdig gebeuren? En dat terwijl het op sirius wel gelijktijdig gebeurde.

Dus uiteindelijk komt alles aan op je definitie EN interpretatie van tijd. En die zijn voor eenieder anders.[/quote]
Iets wat sneller als het licht gebeurd zien we niet.
En intrepetatie van tijd heeft er niks mee van doen tijd is tijd en niks meer of minder.
Iets gebeurt en iets gebeurt daarna, er gaat niks terug in de tijd. Dan reizen we zelfs al in de tijd, want volgens mij kunnen we data sowieso al sneller als het licht versturen, oftewel iemand typt hallo jij ontvangt dat maar in de verte zie je hem nog typen. Dat heet geen tijdreizen, misschien voor jou, maar dat doe je zelf dan kun je overal je eigen interpretatie op geven, voor mij is zwaartekracht uitoefenen schijten, mijn interpretatie.

Je gaat niet vooruit in de tijd (niks meer als normaal) en je gaat niet achteruit in de tijd. Het enige wat je doet is jezelf verplaatsen.
Je kunt een seconde oneindig ver opdelen, maar je zal nooit in de min komen.
Moraliteit ∝ Vrijheid
combi
Administrator
Administrator

ma 26 sep 2011, 21:49

Neutrino’s sneller dan licht vanwege sprong door andere dimensie’
Visionair: Germen op 24 september 2011
http://www.visionair.nl/wetenschap/neut ... -dimensie/

Terwijl experimenteel fysici op enkele plaatsen in de wereld koortsachtig proberen de sneller-dan-licht meting van neutrino’s te herhalen – wat vereist is om het experiment te erkennen als valide – zijn theoretici druk bezig om dit voor de meesten totaal onverwachte resultaat te verklaren. Een meer buitenissige theorie: de neutrino’s reisden sneller dan het licht omdat ze afsneden door een andere dimensie.

De regel in de speciale en algemene relativiteitstheorie, dat niets sneller beweegt dan de lichtsnelheid, c, is onverbiddelijk. Tot voor kort is er geen enkel verschijnsel waargenomen dat zich sneller voortplant dan het licht. Weliswaar is een sneller-dan-licht golf na te bootsen, maar dit gebeurt dan door elektrische schakelaars sneller dan het licht tussen de schakelaars kan reizen, af te vuren. Er is dan geen causale verbinding tussen deze schakelaars: die zijn domweg zo ingesteld dat ze sneller dan het licht achter elkaar vuren.
Wat gebeurt er als iets sneller dan het licht gaat?
Zodra iets werkelijk sneller dan het licht beweegt, gebeuren er heel enge dingen met de Lorentz-vergelijking die de tijddilatatie (tijdvertraging) beschrijft. Voor een fysicus althans. In de Lorentz-transformatie, die de tijdvertraging beschrijft, zie hieronder, staat er in de noemer een wortel:

\gamma = \frac{1}{\sqrt{1-v^2/c^2}}

Let op wat onder dat wortelteken staat (1-v2/c2). Als de snelheid (v) groter wordt dan de lichtsnelheid (c), wordt v2/c2 groter dan 1, dus 1-v2/c2 wordt kleiner dan nul. Met andere woorden: er komt onder de wortel een negatief getal te staan. Dit mag niet volgens de wiskundeleraar van de middelbare school, maar lees even verder. Nu wordt het pas echt interessant.

De wortel uit een negatief getal is imaginair: het imaginaire basisgetal i is gedefinieerd als de wortel van -1. Iets dat sneller beweegt dan het licht, gesteld dat het kan, krijgt dus een imaginaire tijdlijn (en een imaginaire lengte). De reactie van de meeste fysici hierop is: dit kan niet, dit betekent niets. Een weinig visionaire opvatting. We weten immers uit andere terreinen in de natuurkunde dat imaginaire getallen hierin wel degelijk een zeer belangrijke rol spelen en ook fysisch relevante verschijnselen beschrijven. Denk bijvoorbeeld aan de (kwantum) Schrödingervergelijking, het fundament van bijna de hele natuurkunde, waar ook die ‘vermaledijde’ i in voorkomt:

i\hbar\frac{\partial}{\partial t} \Psi = \hat H \Psi

Kortom: waarschijnlijk missen we veel interessante verschijnselen door dit soort fantasieloosheid. Wie weet zijn er “onverklaarbare” verschijnselen die verklaard kunnen worden door aan te nemen dat een deeltje sneller dan het licht bewoog. Kortom: denk imaginair.

‘Neutrino’s bewegen exact met de lichtsnelheid‘

Het raadsel wordt nog groter door waarnemingen aan een hypernova in de Grote Magelhaense Wolk, SN 1987-a. Drie uur voor de eerste tekens van deze supernova op 168.000 lichtjaar afstand zichtbaar werden, begonnen neutrino-detectoren over de hele wereld als razenden signalen door te geven. Inderdaad wordt volgens de gangbare modellen voor sterevolutie bij een hypernova een belangrijk deel van de massa van de ster omgezet in een stortvloed van neutrino’s. Neutrino’s razen overal doorheen zonder gehinderd te worden, in tegensteling tot lichtdeeltjes. Dit gedrag was dan ook keurig volgens de standaard astrofysische modellen. De snelheid van neutrino’s, zo werd hiermee aangetoond, is vrijwel exact gelijk aan de lichtsnelheid. Was hun snelheid inderdaad een veertigduizendste hoger dan de lichtsnelheid geweest, zoals in het CERN experiment, dan waren de neutrino’s vijf jaar eerder al aangekomen en waargenomen.

Fout in de afstandsmeting?
Volgens veel theoretici is dit het bewijs dat er iets aan het experiment niet klopt. Misschien dat het Italiaanse lab dichter bij het CERN ligt dan eerder aangenomen. Om het verschil van een veertigduizendste te verklaren, zou Gran Sasso dan hemelsbreed 18 m dichter bij Zwitserland moeten liggen dan tot nu toe aangenomen. De afstand is, volgens CERN en OPERA onderzoekers althans, echter tot op twintig centimeter nauwkeurig bekend. We kunnen er van uitgaan dat ook deze mogelijkheid de komende weken grondig nagelopen zal worden.

Reizen neutrino’s door andere dimensies?
Uiteraard doen ook aanhangers van de snaartheorie een duit in het zakje. Zo ziet zij hierin een bewijs dat de neutrino’s door een andere dimensie heen reizen, waardoor ze als het ware ‘afsnijden’. Dit zou een spectaculaire ontdekking zijn. Als we dit effect kunnen manipuleren, zouden we sneller dan het licht kunnen reizen of communiceren, of misschien zelfs naar een ander heelal reizen. N-branen, stukken ruimte met één of meer dimensies, maken een belangrijk deel uit van snaartheorie. Volgens de theoretici zou in een sterk vervormd braan de speciale relativiteitstheorie niet meer opgaan en zullen er afwijkingen ontstaan.

Bron:
onder meer New Scientist
combi
Administrator
Administrator

ma 26 sep 2011, 21:52

Speed of neutrino larger than speed of light?
posted by Matti Pitkanen

http://matpitka.blogspot.com/2011/09/sp ... ed-of.html

The newest particle physics rumour is that the CERN OPERA team working in Gran Sasso, Italy has reported 6.1 sigma evidence that neutrinos move with a super-luminal speed. The total travel time is measured in milliseconds and the deviation from the speed of the light is nanoseconds meaning ? c/c ? 10-6 which is roughly 103 times larger than the uncertainty 4.5× 10-9 in the measured value of the speed of light. If the result is true it means a revolution in the fundamental physics.

The result is not the first of this kind and the often proposed interpretation is that neutrinos behave like tachyons. The following is the abstract of the article giving a summary about the earlier evidence that neutrinos can move faster than the speed of light.

From a mathematical point of view velocities can be larger than c. It has been shown that Lorentz transformations are easily extended in Minkowski space to address velocities beyond the speed of light. Energy and momentum conservation fixes the relation between masses and velocities larger than c, leading to the possible observation of negative mass squared particles from a standard reference frame. Current data on neutrino mass squared yield negative values, making neutrinos as possible candidates for having speed larger than c. In this paper, an original analysis of the SN1987A supernova data is proposed. It is shown that all the data measured in '87 by all the experiments are consistent with the quantistic description of neutrinos as combination of superluminal mass eigenstates. The well known enigma on the arrival times of the neutrino bursts detected at LSD, several hours earlier than at IMB, K2 and Baksan, is explained naturally. It is concluded that experimental evidence for superluminal neutrinos was recorded since the SN1987A explosion, and that data are quantitatively consistent with the introduction of tachyons in Einstein's equation.

Personally I cannot take tachyonic neutrinos seriously. I would not however choose the easy option and argue that the result is due to a bad experimentation as Lubos and Jester do. This kind of effect is actually one of the basic predictions of TGD and emerge for more than 20 years ago. Also several Hubble constants are predicted and explanation for why the distance between Earth and Moon seems to increasing as an apparent phenomenon emerges. There are many other strange phenomena which find an explanation.

In TGD Universe space-time is many-sheeted 4-surface in 8-D imbedding space M4× CP2 and since the light-like geodesics of space-time sheet are not light-like geodesics of Minkowski space it takes in general longer time to travel from point A to B along them than along imbedding space geodesics. Space-time sheet is bumpy and wiggled so that the path is longer. Each space-time sheet corresponds to different light velocity as determined from the travel time. The maximal signal velocity is reached only in an ideal situation when the space-time geodesics are geodesics of Minkowski space.

Robertson-Walker cosmology gives a good estimate for the light velocity in cosmological scales.

One can use the relationship

da/dt= gaa-1/2

relating the curvature radius a of RW cosmology space (equal to M4 light-cone proper time, the light-like boundary of the cone corresponds to the moment of Big Bang) and cosmic time t appearing in Robertson-Walker line element

ds2=dt2- a2d?23.

If one believes that Einstein's equations in long scales, one obtains

(8?G/3)× ? =(gaa-1-1)/a2.

One can solve from this equation gaa and therefore get an estimate the cosmological speed of light as

c#=(gaa)1/2.

By plugging in the estimates

a= ? t? 13.8× Gy (the actual value is around 10 Gy)

?? 5 mp/m3 (5 protons per cubic meter)

G= 6.7× 1o-11 m3kg-1s-2

one obtains the estimate

(gaa)1/2 ? .73.

What can we conclude from the result? The light velocity identified as cosmic light velocity would 27 per cent smaller than the maximal signal velocity. This could easily explain why neutrinos arrived from SN1987A few hours earlier than photons: they just arrived along different space-time sheet containing somewhat less matter. One could also understand OPERA results.

If these findings survive they will provide an additional powerful empirical support for the notion of many-sheeted space-time. Sad that TGD predictions must still be verified via accidental experimental findings. It would be much easier to do the verification of TGD systematically. In any case, Laws of Nature do not care about science policy, and I dare hope that the mighty powerholders of particle physics are sooner or later forced to accept TGD as the most respectable known candidate for a theory unifying standard model and General Relativity.

For background see the chapter TGD and GRT of the online book "Physics in Many-Sheeted Space-time" or the article Are neutrinos superluminal?.
Tobi
Super QFF-er
Super QFF-er

ma 26 sep 2011, 21:53

Met een illusie halen John Tytor trouwens ook niet hiernaartoe (ik was radio uitzending aan het luisteren)
Moraliteit ∝ Vrijheid
combi
Administrator
Administrator

ma 26 sep 2011, 21:56

Neut
Super QFF-er
Super QFF-er

ma 26 sep 2011, 23:10

[quote=""Vrillon" post=42052"]Afbeelding[/quote]

Re-up.
Vortex
Super QFF-er
Super QFF-er

di 27 sep 2011, 00:26

[quote=""Vrillon" post=42212"]
Iets wat sneller als het licht gebeurd zien we niet.[/quote]
Wie ziet dat niet? - Waarom niet?

[quote=""Vrillon" post=42212"]En intrepetatie van tijd heeft er niks mee van doen tijd is tijd en niks meer of minder.
Iets gebeurt en iets gebeurt daarna, ...[/quote]
En hier hebben we denk ik het kernpunt van ons meningsverschil. Jij ziet tijd als iets absoluuts en ik als iets relatiefs.

[quote=""Vrillon" post=42212"]want volgens mij kunnen we data sowieso al sneller als het licht versturen, oftewel iemand typt hallo jij ontvangt dat maar in de verte zie je hem nog typen.[/quote]
Ja joh? Nieuw voor mij. Link???

[quote=""Vrillon" post=42212"]Dat heet geen tijdreizen, misschien voor jou,[/quote]
En dat is dan weer jouw mening :silly:

[quote=""Vrillon" post=42212"]maar dat doe je zelf dan kun je overal je eigen interpretatie op geven, voor mij is zwaartekracht uitoefenen schijten, mijn interpretatie.[/quote] :pinch:

Ik heb het idee dat als ik ga antwoorden ik in herhaling ga vallen dus voor nu laat ik het hierbij.

We agree to disagree, niks mis mee toch. ;)

:proost:
nosce te ipsum
Tobi
Super QFF-er
Super QFF-er

di 27 sep 2011, 00:47

[quote=""Vortex" post=42236"]
[quote=""Vrillon" post=42212"]want volgens mij kunnen we data sowieso al sneller als het licht versturen, oftewel iemand typt hallo jij ontvangt dat maar in de verte zie je hem nog typen.[/quote]
Ja joh? Nieuw voor mij. Link???

[/quote]
Sorry dat was een titel van een website die bij de google resultaten stond toen ik aan het zoeken was naar zooi hierover, maar ik zie nu dat dat gewoon een vraag was daarover.

we vallen inderdaad in de herhaling als we verder gaan, wat betreft definitie van tijd en definitie van tijdreizen durf ik vrijwel 100% zeker te zeggen dat ik gelijk heb.
Moraliteit ∝ Vrijheid
Merkabah
QFF Gold Member
QFF Gold Member

di 27 sep 2011, 02:38

Ter aanvulling

De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: Vortex
Neut
Super QFF-er
Super QFF-er

di 27 sep 2011, 03:35

"Vrillon schreef:
want volgens mij kunnen we data sowieso al sneller als het licht versturen, oftewel iemand typt hallo jij ontvangt dat maar in de verte zie je hem nog typen.

Ja joh? Nieuw voor mij. Link???"

Lijkt me vreemd dat zonder input, de ontvanger de input al heeft..
Tobi
Super QFF-er
Super QFF-er

di 27 sep 2011, 04:45

[quote=""Neut" post=42253"]"Vrillon schreef:
want volgens mij kunnen we data sowieso al sneller als het licht versturen, oftewel iemand typt hallo jij ontvangt dat maar in de verte zie je hem nog typen.

Ja joh? Nieuw voor mij. Link???"

Lijkt me vreemd dat zonder input, de ontvanger de input al heeft..[/quote]
wat lul jij nou weer?
Moraliteit ∝ Vrijheid
fr3bzy
Administrator
Administrator
Contacteer:

di 27 sep 2011, 06:54

[YES]Equality of Opportunity - [NO]Equality of Outcome