Wat betekend een droom?

Alles puur natuur nier ;-)
Plaats reactie
baphomet
Administrator
Administrator

do 30 sep 2010, 16:42

Gisteravond kreeg ik van een van onze members (MysticRuby) een vraag over dromen en of dromen ook uit te leggen zijn. Interessante materie, aangezien ook mijn eigen partner me al eens een dergelijke vraag stelde en ik in het verleden op "Nib Uche Kuche" hebben we het er ook al eens over gehad. Ik dacht dus eigenlijk alleen nog maar: "Dit is materiaal voor een nieuw onderwerp op QFF!" Dus ik schreef terug dat het wellicht het handigste zou zijn om het verhaal even in een mail te zetten zodat ik er even een apart artikel over aan kan maken. Zo gemaild, zo gedaan want niet veel later kreeg ik de onderstaande tekst via de e-mail terug:

Hier dan het verhaal over de droom van een vriendin van mij. Ik hoop dat je er wat van kan maken. Een vriendin van me kwam bij me of ik haar droom kan verklaren.Het is een terug kerende droom en ik ben niet echt thuis in dromen verklaren.Wie weet kan iemand hier me helpen. Ze is geadopteerd uit Libanon.Ze vermoed dat haar biologische moeder is overleden maar heeft daar zo haar twijfels over en wij ook.Haar adoptie ouders zijn op leeftijd en haar moeder heeft een slechte gezondheid.Nu heeft ze al een paar nachten de volgende droom. Haar moeder heeft een ring van haar tante(feit).Als haar moeder overlijd erft ze een horloge van een materiaal dat ze niet kent.Het is kei hard.Als ze het horloge goed bekijkt ziet ze dat de ring van haar tante in het horloge zit,op de wijzerplaat.Ze krijgt het er met geen mogelijkheid uit.De ring zit los,is dus niet vastgemaakt. Wie heeft hier een verklaring voor.
Groetjes mysticruby.
Al met al een goed begin voor aan aparte hoek hier op QFF om dromen te analyseren en te bespreken. 

Have fun people!

1119 AD
mrslucy
QFF Gold Member
QFF Gold Member

vr 01 okt 2010, 01:15

Bedankt voor het plaatsen!
Moet er nog ff bij zeggen dat de ring van haar biologische tante is.
baphomet
Administrator
Administrator

vr 01 okt 2010, 01:33

er zullen vanzelf reacties komen denk ik en zo krijgen we vanzelf meer inzicht in de betekenissen van dromen...

Vanavond zal CIA zich melden heeft hij me toegezegd, en hij droomde dat Rabin vermoord zou worden, dit gebeurde even later...

en denken aan dingen en dromen zijn voor mij ook t zelfde, alhoewel ik zelf al heel lang geen dromen meer kan herinneren
1119 AD
Dromen
Administrator
Administrator

vr 01 okt 2010, 01:41

Ha die Mystic!

Wel, zoals ik vaker meld bij dromen: het gaat in eerste instantie om het gevoel dat je erbij hebt. Dan heb je nog het fenomeen van het 'onbewuste collectieve' (bepaalde oerinstincten / afbeeldingen).

Sowieso is het heel erg moeilijk om zo, aan de hand van jou beschrijving, een droom goed te verklaren.
Als ze het horloge goed bekijkt ziet ze dat de ring van haar tante in het horloge zit,op de wijzerplaat.Ze krijgt het er met geen mogelijkheid uit.De ring zit los,is dus niet vastgemaakt.
De middelste zin, dat ze het er niet uit krijgt, duid op stress. Maargoed, ik weet niet de intentie (het gevoel) bij de droom, dus dat is moeilijk te zeggen.

Succes ermee in ieder geval ;-)
mrslucy
QFF Gold Member
QFF Gold Member

vr 01 okt 2010, 01:53

@ Dromen.Ze heeft het gevoel dat haar tante haar iets wil vertellen over haar bio- moeder.Zelf durft ze niet goed op onderzoek uit te gaan omdat ze toch wel bang is voor de antwoorden.(Haar tante is overleden.)Haar adoptiefmoeder heeft oo nooit open gestaan voot haar vragen over haar moeder.
Ik denk zelf dat dat er achter zit maar weet t niet zeker.Ben er niet echt in thuis
Dromen
Administrator
Administrator

vr 01 okt 2010, 02:00

Twee jaar geleden zou ik zeggen dat dat niet kan (dat haar overleden tante haar wat wil vertellen). Maar toen dacht ik ook alles (incl. ons bestaan toeval was :P

Sja, dat vind ik erg moeilijk te zeggen. Het is toevallig niet zo dat juist zijzelf er heel erg mee bezig is waardoor ze erover droomt?!

Zo lees ik zelf bijv. elke avond een boek over alles wat met Katharen / Druiden / Vrijmetselaars / Rozenkruizers / Gnostiek / Kabbala / etc. heeft te maken.

Laatst droomde ik dat ik een jood was geworden LOL (kabbala) en een keer was ik bij allemaal Vrijmetselaars, was ik d'r zelf ook een.
Nexion
Super QFF-er
Super QFF-er

vr 01 okt 2010, 02:02

Ik ga er een nachtje over "dromen" voor dat ik wat zeg, okee? :-*
Bigfeet E
Senior QFF-er
Senior QFF-er

za 02 okt 2010, 17:34

Mijn poging:

Het horloge lijkt me te gaan over de tijd en de ring over de verbintenis met haar onbekende biologische moeder.

De band (ring) ligt ogenschijnlijk los en dus onbepaald met haar biologische moeder, maar ze is er wel, en wel zo dat het er niet uit te krijgen is (keihard materiaal). Het duidt dus waarschijnlijk op een geestelijke erfenis (erfrecht/erfzonde) welk ieder zoon/dochter kent met de ouders die je ter wereld heeft gebracht. In dit geval specifiek dus de moeder. Met de tijd zal waarschijnlijk bepaalde eigenschappen van die geestelijke erfenis naar voren treden, omdat jullie deze onlosmakelijk delen. Deze eigenschappen zal zoiets zijn als emoties en instellingen ed. Het overlijden/overgaan van de moeder duidt op een periode in je leven dat je zelf de volwassenheid intreedt, daar waar de primaire taak van de moeder ophoudt en je zelf je leven ten volle in de hand neemt.

Het is dus een geschenk dat je meekrijgt dat zich aan je zal openbaren naar wie je bent, waar je vandaan komt, wat je er uit haalt dat nuttig is in je eigen bestaan en hoe je hiermee om kan gaan.
Een geestelijk geschenk dat je plaats naar je biologisch geconnecteerde roots kan helpen inzichten in de zoektocht naar je zelf te brengen.

Aan jouw dus om de ring een plaats te geven in je bestaan hier ...

My 2 cents
:sars:
baphomet
Administrator
Administrator

za 02 okt 2010, 17:58

Wat ik hier nergens gelezen heb is dat dromen ook een totaal verkeerd beeld of signaal af kunnen geven. En juist om je ergens voor te waarschuwen. Je droomt net als dat je wel eens nadenkt over dingen overdag, tijdens je werk of als je even stil staat of zit tussen het verrichten van handelingen in... Althans zo zie ik het dan... Dat denken aan dingen, dus het dagdromen / dromen is niets anders dan het verwerken van dingen die je meemaakt, bewust of onbewust... Naast het verwerken van belevenissen ben je je ook dingen aan het afvragen.. Dat gehele proces noemen we voor het gemak maar even "dromen"...

En omdat de mens nu eenmaal een zeer levendige en rijke fantasie heeft en ons brein vele malen complexer werkt dan een menigeen denkt, kun je de meest bizarre dingen "dromen"... Maar of er een link is of betekenis die dieper en verder ligt dan de wortels naar een andere wereld of dimensie is natuurlijk maar de vraag. We zoeken naar antwoorden omdat dit voortkomt uit onze interesse en nieuwsgierigheid naar dingen. We zoeken antwoorden, maar hoe zeker zijn wij van onze zaak als het aankomt op de plak waar wij naar antwoorden zoeken op deze moeilijke vraagstukken?

:stikkie:
1119 AD
Bigfeet E
Senior QFF-er
Senior QFF-er

za 02 okt 2010, 18:53

[quote name="Baphomet"]Wat ik hier nergens gelezen heb is dat dromen ook een totaal verkeerd beeld of signaal af kunnen geven. En juist om je ergens voor te waarschuwen. Je droomt net als dat je wel eens nadenkt over dingen overdag, tijdens je werk of als je even stil staat of zit tussen het verrichten van handelingen in... Althans zo zie ik het dan... Dat denken aan dingen, dus het dagdromen / dromen is niets anders dan het verwerken van dingen die je meemaakt, bewust of onbewust... Naast het verwerken van belevenissen ben je je ook dingen aan het afvragen.. Dat gehele proces noemen we voor het gemak maar even "dromen"...

En omdat de mens nu eenmaal een zeer levendige en rijke fantasie heeft en ons brein vele malen complexer werkt dan een menigeen denkt, kun je de meest bizarre dingen "dromen"... Maar of er een link is of betekenis die dieper en verder ligt dan de wortels naar een andere wereld of dimensie is natuurlijk maar de vraag. We zoeken naar antwoorden omdat dit voortkomt uit onze interesse en nieuwsgierigheid naar dingen. We zoeken antwoorden, maar hoe zeker zijn wij van onze zaak als het aankomt op de plak waar wij naar antwoorden zoeken op deze moeilijke vraagstukken?

:stikkie:[/quote]

"Bewust of onbewust"
Daar ligt de sleutel nou net, Baphomet.
Dromen geven een verkeerd beeld omdat we met ons waakbewustzijn 'hier' met andere tools werken. Maar niet geheel natuurlijk. We kunnen het dus verkeerd interpreteren wanneer we niet goed in sync zijn met de tools aanvankelijk gebruikt in het droombewustzijn.

De ogenschijnlijke scheiding tussen bewust en onbewust is de sluier die over ons totale bewustzijn is getrokken. That's the game we play here.

Omdat wij, wat wij onbewust noemen, niet goed waarnemen met dat wat we wel waarnemen (dat waar we ons bewust van zijn) gescheiden beleven , spreken we van andere dimensies. In werkelijkheid is er dus alleen maar 1 Zijn dat is opgesplitst tussen bewust en onbewust.

Hoe meer we ons bewust worden van het 'onbewuste', hoe meer we ons eigenlijk her-inneren van van het 1 Zijn.

De droomstaat kan dus ook uitgelegd worden (voor het rationele ego) als een lichting van 1 der sluiers van ons waarnemen. Het spreekt in beelden, archetypes zoals Jung het stelde, omdat de boodschap meer ligt op de voelende staat van zijn. Da's ook de wereld waar kunstenaars zich graag mee bedienen om zich uit te drukken in de emotie die het beduidt.

Helaas is ook hier geen volledigheid, waar vele kunstenaars zichzelf in kunnen verliezen door onjuiste associaties te leggen tussen de levende vibratiefrequentie van gevoel en ratio.
Iedereen kan her-kennen wanneer iets echt in sync is met elkaar, in balans. Dat vinden we echt mooi. Dat heeft een innerlijke uitstraling dat ons herinnert aan levende bron-energie.
Abstrakte kunst mist dit wat in mijn opzicht bijvoorbeeld. En dat word soms ten onrechte 'verheerlijkt', op een pedistal gezet, als hoog geacht.
Persoonlijk heb ik ook weinig met vele 'rapmuziek', dat vloekt voor mij qua tekst (ideologie) en de muzikale (instrumentale) keuze van samenhang.

Maar fantasie in oorsprong is die tool die ons een brug aanbiedt tussen 2 ogenschijnlijk verschillende 'werelden'.

Wat zouden we zijn zonder ?
Een zielloze robot, Zombie, enz...
En zonder balans ?
Just selfdistructing cancer ...
Dromen
Administrator
Administrator

zo 03 okt 2010, 18:59

WOW Bigfeet! Een heel mooi stukje hierboven. Hier zit inderdaad heel 'wat' in.

Verrassend... Wellicht dat andere volkeren / culturen daarom hun dromen zo belangrijk vonden; omdat ze deze evengoed beleefden dan dat wat wij 'wakker zijn' noemen.

Ik zal er eens rustig over nadenken, heb er zo nog nooit over nagedacht. Interessant!
mrslucy
QFF Gold Member
QFF Gold Member

wo 06 okt 2010, 12:37

IK heb haar jullie reacties doorgegeven en ze komt er nog op terug.Ze wou er ff over nadenken.Bedankt in ieder geval!!!
@NWO niet te lang door dromen hoor!
Dromen
Administrator
Administrator

zo 05 dec 2010, 23:11

Ik droomde vanacht over een 'code rood'!

Iemand vroeg aan en ingewijde welk level ik zat, 'code rood'.

En ik droomde over hoge golven, héle hoge. Dit blijkt te zijn dat ik momenteel ontzettend veel frustraties opkrop. En dat klopt exact 8)
wodan
Super QFF-er
Super QFF-er

zo 05 dec 2010, 23:22

code rood?

Plaats reactie

Terug naar “Natuur”