Mogelijk vervuilingsdrama Oranjekanaal

Hier tref je alle overige topics aan met betrekking tot nieuws en discussie over onderwerpen die niet thuis pasten in een van de andere sub-fora.
Plaats reactie
baphomet
Administrator
Administrator

wo 14 sep 2011, 03:09

Deze Dinsdagavond wil ik graag wat aandacht besteden aan iets waar een goede bekende me op heeft gewezen. De man (we noemen hem voor het gemak maar even King Carp) is een groot visser en een echte koning als het aankomt op het vangen van de karper (Cyprinus carpio). Het geen waar hij me op wees is een groot vervuilingsdrama in het Oranjekanaal door een mestlozing van een compleet gestoorde boer... Althans dat is wat sommige bronnen vermelden als oorzaak van de massale vissterfte die een groot deel van het Oranjekanaal onlangs dus trof. Ook op de website van de Karper Studie Groep Nederland (Afdeling Groningen / Drenthe) staat te lezen dat ze onlangs het slechte nieuws te horen kregen met betrekking tot de sterfte van de vissen.

Maar hoe reëel is de kans dat deze prachtige beesten in dit prachtige gebied gestorven zijn door een mestlozing? Eerder gingen er ook al eens vele vissen dood in het Oranjekanaal en destijds had dit te maken met een zuurstofgebrek door de lang aanhoudende winterperiode die ons land teisterde... Maar dit zou ook nog samenhang gehad kunnen hebben met het feit dat in ongeveer diezelfde periode wereldwijd massaal dieren het loodje legden...

Maar stel nu even dat dit inderdaad wel het gevolg is van een mestlozing? Als er dan al een dader kan worden achterhaald dan zal de boer in kwestie zeer waarschijnlijk bestraft worden met een boete. Maar wie betaald voor het herstel van dit prachtige stukje natuur en het vervuilde water? Wij burgers natuurlijk! Want kom aan mensen... We weten allemaal namelijk wel dat wij burgers uiteindelijk door allerlei nieuwe en extra aanslagen van belastingen en dergelijken moeten betalen voor het herstel van scahde aan de natuur en het milieu die veroorzaakt is door dit soort falende agrariërs! Beseft zo'n gast zich eigenlijk wat hij doet als hij de slang van de mestwagen in het kanaal hangt?

Tja ik moet hier gewoon even aandacht aan besteden daar het me raakt... Ik ken het gebied en het is een typerend stukje Drenthe en een paradijs voor karpervissers... Verder raakt het me dat dit soort dingen gebeuren en verder zou ik natuurlijk niet durven om King Carp (die hier ook mee leest) onder ogen te komen zonder hier even wat aandacht aan te hebben geschonken...

Verder is het meer dan opmerkelijk te noemen dat het Drents Archief 474 stukken bevat met betrekking tot vervuiling in het Oranjekanaal...

Het gebied om en nabij het Oranjekanaal is zoals ik al aangaf typerend te noemen voor Drenthe... Om U een indruk te geven neem ik U even mee naar Wikipedia...

Het Oranjekanaal loopt van de Drentsche Hoofdvaart bij Hoogersmilde tot het Van Echterenkanaal bij Klazienaveen. Het bevindt zich in de Nederlandse provincie Drenthe.

Het kanaal

Tussen begin en eindpunt van het kanaal was een hoogteverschil van zo'n 7 meter. Het kanaal had daarom vroeger 4 sluizen waarvan er momenteel nog 3 bestaan:

Sluis 1 of Oranjesluis bij Hoogersmilde
Sluis 2 bij Zwiggelte
Sluis 3 bij Orvelte
(Sluis 4) bij Westenesch is vervallen

Geschiedenis

Het 48 km lange kanaal is tussen 1853 en 1861 aangelegd ter ontsluiting van het veengebied ten westen van Odoorn en de Bargervenen, ten oosten van Emmen. Daarnaast was het de bedoeling om de bij het graven gevonden zwerfkeien te verhandelen.

Voor de exploitatie van het kanaal werd door enkele Hollandse geldschieters de Drentsche Veen- en Middenkanaal Maatschappij (DVMKM) opgericht. Aanvankelijk zou het kanaal het Middenkanaal genoemd worden, maar ter ere van koning Willem III werd de naam van het kanaal, met instemming van het hof, gewijzigd in Oranjekanaal. Helaas zijn de plannen van de oprichters niet of nauwelijks gerealiseerd. Met de keien kon weinig verdiend worden. Ook de turfwinning werd geen succes vanwege afwateringsproblemen van het veen op het kanaal.

In 1923 is het kanaal als een project in het kader van de werkverschaffing verbreed en uitgediept, maar ook in de jaren daarna bleef het kanaal onrendabel. Het aantal schepen dat van het Oranjekanaal gebruik maakte viel nogal tegen. Na de Tweede Wereldoorlog is het kanaal in handen van het Rijk gekomen, omdat het onderhoud te veel werd voor de DVMKM. Na korte tijd is het bezit overgegaan naar de provincie Drenthe.

Het kanaal is sinds 1976 onttrokken aan het scheepvaartverkeer. Er zijn plannen om het weer bevaarbaar te maken voor de pleziervaart. Tot nu toe is daar nog niets van gekomen vanwege de hoge kosten voor renovatie van bruggen en sluizen.

De betekenis van het kanaal voor de flora en fauna van het gebied is echter steeds groter geworden en daarmee heeft het kanaal zich onbedoeld ontwikkeld tot een landschappelijk waardevol gebied.

Beschrijving van de aanleg door een ooggetuige

In 1857 beschreef ds. J.F. Asma de aanleg van het Oranjekanaal tijdens een bezoek aan Drenthe:

"Daarna begaven wij ons naar de sluis,[1] volgens bestek met een houten kolk. Het water wordt door één paar deuren hoog opgeschut, terwijl de kolk op 't lage peil der Hoofdvaart stond en daardoor de dorpel binnen de sluis bijkans boven 't water. Die deuren hadden alzo veel te weerstaan, zij sloten uitmuntend. Op mijn vraag of dat een proefneming was, kwam het antwoord, dat zulks op last geschiedde, ter voorkoming van doorsijpeling door de houten kolkwanden en het weglopen van 't zand, dat grote ongelegenheid kon veroorzaken[2]"

Uitbreiding van het vaarwegennet

Het kanaal heeft twee zijtakken, de Borgerzijtak en Odoornerzijtak.

Beide zijn aangelegd om respectievelijk de Odoornervenen eenvoudiger te kunnen aansnijden en om de omgeving van Odoorn van een vaarweg te voorzien. Men heeft plannen gehad voor een Weerdingerzijtak, maar die is nooit gerealiseerd. In 1880 werd concessie verleend voor een verbinding van het Oranjekanaal met de Hoogeveense Vaart. Deze verbinding werd in 1894 gerealiseerd en staat bekend als de Bladderswijk. Aan deze wijk ligt Oranjedorp dat vroeger Kollingsveen heette. Tussen 1925 en 1930 werd het Kanaal Buinen-Schoonoord gegraven. Dit kanaal was voornamelijk een kanalisering van een deel van het Voorste Diep, dat ten zuiden van Borger de Hondsrug doorsnijdt.

Trivia

Het kanaal wordt genoemd in het lied Op Fietse van Skik.

Daniel Lohues zong in 2006 een nieuw nummer (Moordlied) over een moordpartij bij het Oranjekanaal, geschreven ter gelegenheid van het 150-jarig bestaan van het kanaal.

UPDATE:

Tja... Maar wat misschien nu alles bij elkaar wel het meest interessante is, is dat een aantal van ons waaronder ikzelf een tijdje geleden in de omgeving van Assen en Hijken een auto hebben gezien met een NASA kentekenplaat... Wat dat hier mee te maken heeft? Wel euh misschien wel helemaal niets maar de plekken waar dode vissen gezien zijn bevinden zich onder meer n de omgeving van Hijken en het Hijkerveld en waar zag ik de auto met NASA kentekenplaten voor het eerst? Juist! Op het Hijkerveld op een niet al te grote afstand van het stuk kanaal waar dus nu al twee maal veel dode vis is gevonden... En je zou als je even heel ruimdenkend bent ook nog kunnen denken aan een verband met de brand in de TV-mast van Smilde daar deze mast zich ook op een steenworp afstand van dit stuk Oranjekanaal en het Hijkerveld bevind... En waar vind binnenkort een zeer grote militaire oefening plaats...? Tja...

Gaat het hier dan toch om meer dan een ordinair vervuilingsdrama door een boer die zijn mest dumpte? Is er meer dan we in de eerste oogopslag waar kunnen nemen? Tja... Voer voor discussie lijkt me...

Hieronder in de comments gaat het verder...

1119 AD
baphomet
Administrator
Administrator

wo 14 sep 2011, 14:45

Tja soms is het heerlijk om even over dingen na te denken en zaken in gedachten aan elkaar te koppelen... Zo deed ik dit dus vannacht en vanochtend ook en kwam ik met de volgende update aangaande dit artikel...
UPDATE:

Tja... Maar wat misschien nu alles bij elkaar wel het meest interessante is, is dat een aantal van ons waaronder ikzelf een tijdje geleden in de omgeving van Assen en Hijken een auto hebben gezien met een NASA kentekenplaat... Wat dat hier mee te maken heeft? Wel euh misschien wel helemaal niets maar de plekken waar dode vissen gezien zijn bevinden zich onder meer n de omgeving van Hijken en het Hijkerveld en waar zag ik de auto met NASA kentekenplaten voor het eerst? Juist! Op het Hijkerveld op een niet al te grote afstand van het stuk kanaal waar dus nu al twee maal veel dode vis is gevonden... En je zou als je even heel ruimdenkend bent ook nog kunnen denken aan een verband met de brand in de TV-mast van Smilde daar deze mast zich ook op een steenworp afstand van dit stuk Oranjekanaal en het Hijkerveld bevind... En waar vind binnenkort een zeer grote militaire oefening plaats...? Tja...

Gaat het hier dan toch om meer dan een ordinair vervuilingsdrama door een boer die zijn mest dumpte? Is er meer dan we in de eerste oogopslag waar kunnen nemen? Tja... Voer voor discussie lijkt me...
1119 AD
baphomet
Administrator
Administrator

wo 14 sep 2011, 14:59

[video][/video]
1119 AD
Plaats reactie

Terug naar “Overig Nieuws”